R170 Slk 200k Valmis kesään!
R170 Slk 200k Valmis kesään!
Tuli ostettua kaksi itselle uudenlaista autoa yhdellä kertaa: mersu (no ainakin tähti löytyy keulasta) ja avoauto. Tällaista olen muutaman vuoden pohtinut kuivan kauden käyttöautoksi ja nyt tänä syksynä menin halvan slk:n loukkuun ja kättelin kaupat.
Auto on italian auringon alta tuotu 200 kompressor 193 hevosvoimaisella tekniikalla. Vuosimalli -98 ja kilsoja alla 210tkm. Väriyhdistelmä on omaan silmääni ainut oikea, eli ulkoa hopea ja sisältä puna/musta.
Tarkoitus olisi talven aikana käydä laajemmin läpi niin optiset tekijät kuin tekniikkaakin niin, että ensi kesänä saisi keskittyä lähinnä ajamaan.
Korjaustarpeet:
- voimansiirrosta auton takaosasta kuuluva Ulina/Rahina,joka vaihtelee ainoastaan nopeudesta riippuen (kardaanin tukilaakeri? Jokin perässä?)
-alustan osien kunnon tarkistaminen/vaihto
Muut tarpeet:
-Uudet kesävanteet renkaineen
-Uudet, nykyaikaisemmat umpiot (ehdotuksia?)
-mahd. korin helmat, etuspoilerit tms styling hillitysti.
-äänentoisto mahdollisesti uusiksi, tällä hetkellä kokonaisuus huono ja horjuva.
-voimansiirron ulinan/jyrinän hävittäminen.
Tehtyä:
-Termostaatin vaihto
-Tuulilasin pyyhkijät (valeo) vaihto
-Ratin vaihto tuoreempaan
-apulaitepuolen hihnat/rullat/kiristimet uusiminen
-Vesipumpun uusiminen
-kansiremppa, yläpään tiivistäminen
-huohotinjärjestelmän uudelleenrakennus
-simpukan hammaskosketuksen säätö
-Puhaltimen vaihto uuteen
-Apusimpukan hela, ohjauksen iskunvaimennin
-perän vaihto, kardaanin tukilaakerin vaihto
-Bensaletkujen vaihto
-Tulpat
Tässä perehdytään uuteen maailmaan, niin kaikki vinkit näihin liittyen on sallittuja. Tähän mennessä on ollut konepellin alunen varsin positiivinen yllätys, tilaa tuntuu olevan varsin mukavasti joka suunnassa. Ihan kuin olis lego-palikoista koottu.
Auto on italian auringon alta tuotu 200 kompressor 193 hevosvoimaisella tekniikalla. Vuosimalli -98 ja kilsoja alla 210tkm. Väriyhdistelmä on omaan silmääni ainut oikea, eli ulkoa hopea ja sisältä puna/musta.
Tarkoitus olisi talven aikana käydä laajemmin läpi niin optiset tekijät kuin tekniikkaakin niin, että ensi kesänä saisi keskittyä lähinnä ajamaan.
Korjaustarpeet:
- voimansiirrosta auton takaosasta kuuluva Ulina/Rahina,joka vaihtelee ainoastaan nopeudesta riippuen (kardaanin tukilaakeri? Jokin perässä?)
-alustan osien kunnon tarkistaminen/vaihto
Muut tarpeet:
-Uudet kesävanteet renkaineen
-Uudet, nykyaikaisemmat umpiot (ehdotuksia?)
-mahd. korin helmat, etuspoilerit tms styling hillitysti.
-äänentoisto mahdollisesti uusiksi, tällä hetkellä kokonaisuus huono ja horjuva.
-voimansiirron ulinan/jyrinän hävittäminen.
Tehtyä:
-Termostaatin vaihto
-Tuulilasin pyyhkijät (valeo) vaihto
-Ratin vaihto tuoreempaan
-apulaitepuolen hihnat/rullat/kiristimet uusiminen
-Vesipumpun uusiminen
-kansiremppa, yläpään tiivistäminen
-huohotinjärjestelmän uudelleenrakennus
-simpukan hammaskosketuksen säätö
-Puhaltimen vaihto uuteen
-Apusimpukan hela, ohjauksen iskunvaimennin
-perän vaihto, kardaanin tukilaakerin vaihto
-Bensaletkujen vaihto
-Tulpat
Tässä perehdytään uuteen maailmaan, niin kaikki vinkit näihin liittyen on sallittuja. Tähän mennessä on ollut konepellin alunen varsin positiivinen yllätys, tilaa tuntuu olevan varsin mukavasti joka suunnassa. Ihan kuin olis lego-palikoista koottu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Dfin, To 27.05.2021 18:51. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Syksyllä pariin kertaan ehdittiin vielä kurvailemaan katto auki. Samalla tajusi, että tässähän pääsee talven aikana fiksailemaan autoa.
Tämä poikkeaa autona täysin edeltävistä autoista, jotka ovat olleet pääasiassa bmw 5-sarjaa tai isompia 2000-luvun volvoja, eli vakaita ja muusta maailmasta eristettyjä kulkineita. Tämä on puolestaan herkkä ja ketterä ajettava, tällä voimalinjalla loistava määrä tehoa ja kulutusta. Tehokkaampiakin autoja on ollut alla, mutta näin pienessä ja lyhyellä akselivälillä varustetussa autossa tälläkin teholla tehdään ihmeitä ja enempää ei oikeastaan kaipaa.
Auton ratti oli saanut sen verran aurinkoa italiassa, että täytyi vaihtaa samantien. Uusi oli odottanut noutajaansa purkaamolla viimeiset 9 vuotta, joten irtosi sopivaan rahaan.
https://flic.kr/p/2k9p6M9
https://flic.kr/p/2k9p6Lh
Tämä poikkeaa autona täysin edeltävistä autoista, jotka ovat olleet pääasiassa bmw 5-sarjaa tai isompia 2000-luvun volvoja, eli vakaita ja muusta maailmasta eristettyjä kulkineita. Tämä on puolestaan herkkä ja ketterä ajettava, tällä voimalinjalla loistava määrä tehoa ja kulutusta. Tehokkaampiakin autoja on ollut alla, mutta näin pienessä ja lyhyellä akselivälillä varustetussa autossa tälläkin teholla tehdään ihmeitä ja enempää ei oikeastaan kaipaa.
Auton ratti oli saanut sen verran aurinkoa italiassa, että täytyi vaihtaa samantien. Uusi oli odottanut noutajaansa purkaamolla viimeiset 9 vuotta, joten irtosi sopivaan rahaan.
https://flic.kr/p/2k9p6M9
https://flic.kr/p/2k9p6Lh
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Fiksu auto
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Ehkäpä omistajaa fiksumpi. Mukavan analoginen kyllä 2010-luvun autoihin verrattuna mutta toisaalta pitkää suoraa tietä tällä ei kiinnosta ajella. Kesällä toivottavasti on aikaa ajella mutkien ja mutkateiden kautta, siellä tämä tuntui istuvan käteen
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Valoteholtaan parempia umpioita kuin alkuperäinen ei taida löytyä, isot vanteetkaan ei välttämättä paranna ajo-ominaisuuksia. R170 on aika tarkka vannekoon muutoksille. Kyllä sillä ajaa myös pitkää siivua, nimimerkillä joka vuosi välimerelle.(2020 ei sattuneesta syystä)
- SLK 200K Final Edition 2004
ex. SLK 200K 2001
ex. SLK 200K 2001
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Ok, hyvä tietää. Nämä alkuperäiset on vaan myös niin huonot valoteholtaan, että täytynee katsoa missä kunnossa heijastinpinnat on. Ehdottomasti menee valoteho prioriteeteissa korkeimmalle, etenkin kun alkuperäisvalotkin on ulkonäöltään varsin neutraalit.
Auto on epävakaa ajettava tällä hetkellä, tuli huomattua että rengastuksen muutokset ja nimenomaisesti renkaan malli vaikutti asiaan merkittävästi. Koeajot ajelin pehmeärunkoisilla 16” renkailla ja meni varsin nätisti kaikissa olosuhteissa. Nykyiset 8 vuotta vanhat suht loppuunajetut sailunit puolestaan muutti kulkemisen melko vaarallisen oloiseksi ja otinkin loppukauden tehtäväksi sulattaa loputkin Toisella yksilöllä olen kuitenkin ajanut ns. sekarengastuksella 17” varsin rennosti ohjaillen, joten ainakin vielä jaksan uskoa hyvän 17” rengastuksen löytymiseen.
Ajatus olisi nyt käydä talven aikana alusta läpi niin, ettei ole ainakaan väljiä mitkä altistaisi entisestään uraherkkyydelle. Myös pyöränkulmissa on selvästi heittoa eturenkaiden kulumisesta päätellen, taitaa olla ohjaus harituksen puolella. Ihannetilanteessa alusta olisi keväällä tikissään ja alle löytyisi hyvä kompromissi vakauden sekä ulkonäön suhteen. Hyväksi havaittuja vetelemättömiä rengasmalleja sopii vinkkailla. Jos ei muu auta niin laitetaan löysät 16” kitkarenkaat alle
Auto on epävakaa ajettava tällä hetkellä, tuli huomattua että rengastuksen muutokset ja nimenomaisesti renkaan malli vaikutti asiaan merkittävästi. Koeajot ajelin pehmeärunkoisilla 16” renkailla ja meni varsin nätisti kaikissa olosuhteissa. Nykyiset 8 vuotta vanhat suht loppuunajetut sailunit puolestaan muutti kulkemisen melko vaarallisen oloiseksi ja otinkin loppukauden tehtäväksi sulattaa loputkin Toisella yksilöllä olen kuitenkin ajanut ns. sekarengastuksella 17” varsin rennosti ohjaillen, joten ainakin vielä jaksan uskoa hyvän 17” rengastuksen löytymiseen.
Ajatus olisi nyt käydä talven aikana alusta läpi niin, ettei ole ainakaan väljiä mitkä altistaisi entisestään uraherkkyydelle. Myös pyöränkulmissa on selvästi heittoa eturenkaiden kulumisesta päätellen, taitaa olla ohjaus harituksen puolella. Ihannetilanteessa alusta olisi keväällä tikissään ja alle löytyisi hyvä kompromissi vakauden sekä ulkonäön suhteen. Hyväksi havaittuja vetelemättömiä rengasmalleja sopii vinkkailla. Jos ei muu auta niin laitetaan löysät 16” kitkarenkaat alle
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Mulla oli neljä vuotta 171:nen kesäautona ja reissua tuli ajettua. Se on toki alustaltaan ihan eri auto kuin 170-korinen, mutta pieni koko ei haitannut menoa. Paras auto tähän mennessä mitä mulla ollut.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Toivotaan, että tähän auton vakauden puutteeseen löytyy ratkaisu niin saattaa tämäkin viihtyä pidemmällä reissulla paremmin. Nykymenolla saa kunnon käsitreenin jos erehtyy lähtemään motarille Tre-Hki.
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
vanhat loppuun ajetut michelinit oli paremmat kuin uudet sailunit ainakin itsellä. ei urat nytkään haittaa mutta asfaltin paikat hyppyyttää kovasti ja pitää vähän ennakoida.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Ohjaus on kutakuinkin suoraan W202 mallista. Se "iskari" ohjausmekanismissa kannattanee ainakin vaihtaa, Eikä ohjausmekanismi kokonaisuutenakaan mahdottoman hintainen ole - omani ostin Veholta, kun oli AMG32. En viitsinyt laittaa tarvikeosia.
Katso että vanteiden ET on oikea (edessä 7½" leveä vanne ja ET 35-37).
Katso että vanteiden ET on oikea (edessä 7½" leveä vanne ja ET 35-37).
-- C200 4Matic 2019 --
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Vähän OT, mutta hemmetti, että aika kuluu nopeasti. En yhtään tajunnut, että se ehti olla sulla niin pitkään, vaikka niitä päivityksiä reissuista ja auton ylläpidosta tuli kuitenkin seurattua melko säännöllisesti
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Kiitokset vinkeistä. Onkohan näiden pyöräntuennassa jotain tyypillisiä reilusti vetelylle altistavia väljiä? Täytyy katsoa tuo vanneasia kun pääsen jossain kohtaa tallille.Mustikka60 kirjoitti: ↑Ti 24.11.2020 16:34 Ohjaus on kutakuinkin suoraan W202 mallista. Se "iskari" ohjausmekanismissa kannattanee ainakin vaihtaa, Eikä ohjausmekanismi kokonaisuutenakaan mahdottoman hintainen ole - omani ostin Veholta, kun oli AMG32. En viitsinyt laittaa tarvikeosia.
Katso että vanteiden ET on oikea (edessä 7½" leveä vanne ja ET 35-37).
Tässä olen myöskin tutkinut erästä ilmiötä, nimittäin jäähdytysnesteen vuotamista kytkinkopan paikkeille. Ilmeisimmin tässä on kyse konetyypille tyypillisestä kannen vuotamisesta ulospäin, en itse ainakaan noilta paikoilta mitään muuta vuotokohtaa löydä. Mitähän tällaiseen kannattaisi kansirempan yhteydessä käydä läpi? Itsellä nyt tulee lähinnä mieleen jakoketjun kunnon tarkistus, mutta onko tuolla jotain muuta mitä kannattaisi samalla purkamisella hoitaa?
Alkaa tuntumaan, että käy perinteinen lumipalloefekti ja tulee kohta käytyä kaikilta osin läpi, vaikka ajatuksena olikin pieni käyttökunnostus
Viimeksi muokannut Dfin, To 27.05.2021 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Jos vetelylle ei löydy syyttäDfin kirjoitti: ↑Ti 01.12.2020 11:15Kiitokset vinkeistä. Onkohan näiden pyöräntuennassa jotain tyypillisiä reilusti vetelylle altistavia väljiä? Täytyy katsoa tuo vanneasia kun pääsen jossain kohtaa tallille.Mustikka60 kirjoitti: ↑Ti 24.11.2020 16:34 Ohjaus on kutakuinkin suoraan W202 mallista. Se "iskari" ohjausmekanismissa kannattanee ainakin vaihtaa, Eikä ohjausmekanismi kokonaisuutenakaan mahdottoman hintainen ole - omani ostin Veholta, kun oli AMG32. En viitsinyt laittaa tarvikeosia.
Katso että vanteiden ET on oikea (edessä 7½" leveä vanne ja ET 35-37).
Tässä olen myöskin tutkinut erästä ilmiötä, nimittäin jäähdytysnesteen vuotamista kytkinkopan paikkeille. Ilmeisimmin tässä on kyse konetyypille tyypillisestä kannen vuotamisesta ulospäin, en itse ainakaan noilta paikoilta mitään muuta vuotokohtaa löydä. Mitähän tällaiseen kannattaisi kansirempan yhteydessä käydä läpi? Itsellä nyt tulee lähinnä mieleen venttiilivarren kumit ja jakoketjun kunnon tarkistus, mutta onko tuolla jotain muuta mitä kannattaisi samalla purkamisella hoitaa?
Alkaa tuntumaan, että käy perinteinen lumipalloefekti ja tulee kohta käytyä kaikilta osin läpi, vaikka ajatuksena olikin pieni käyttökunnostus
niin useimiten se syy on taka akselistossa hiukan pehmeenet puslat
. .
Mökkillä
'
'
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Nonniin, talven voi kai laskea alkaneeksi niin täytyi aloittaa projekti kunnolla.
Eli kannen nostoa lähdettiin tavoittelemaan, tällä erää jäätiin nyt siinä kannen pultteihin sopivia hylsyjä vajaaksi. Onkohan noiden pulttien kaipaama työkalu tarkalleen ottaen mikä?
Samalla tuli löydettyä muutamien öljyvuotojen lähde: öljynsuodattimen jalka sekä nokka-akselin asentotunnistimen rungon välistä. Tätä asentotunnistimen runkoa ihmettelin kun välissä ei ollut lainkaan tiivistettä tai tiivisteliimaa, kuuluisiko tiivistää oikeaoppisesti miten? Näyttää rumalta kun koko koneen etulaita öljyssä tämän takia.
Myös kesävanteita tuli soviteltua pariakin vaihtoehtoa, azev A sekä jotain bbs lm kopioita jotka löytyi varastosta. Jälkimmäiset sopikin tyylillisesti kivasti, azevit taas taitaa päätyä myyntiin.
Vanteiden sovittelua:
https://flic.kr/p/2kiNXPb
https://flic.kr/p/2kiKc8v
Öljyvuoto nokka-akselin asentotunnistimelta:
https://flic.kr/p/2kiNXow
Eli kannen nostoa lähdettiin tavoittelemaan, tällä erää jäätiin nyt siinä kannen pultteihin sopivia hylsyjä vajaaksi. Onkohan noiden pulttien kaipaama työkalu tarkalleen ottaen mikä?
Samalla tuli löydettyä muutamien öljyvuotojen lähde: öljynsuodattimen jalka sekä nokka-akselin asentotunnistimen rungon välistä. Tätä asentotunnistimen runkoa ihmettelin kun välissä ei ollut lainkaan tiivistettä tai tiivisteliimaa, kuuluisiko tiivistää oikeaoppisesti miten? Näyttää rumalta kun koko koneen etulaita öljyssä tämän takia.
Myös kesävanteita tuli soviteltua pariakin vaihtoehtoa, azev A sekä jotain bbs lm kopioita jotka löytyi varastosta. Jälkimmäiset sopikin tyylillisesti kivasti, azevit taas taitaa päätyä myyntiin.
Vanteiden sovittelua:
https://flic.kr/p/2kiNXPb
https://flic.kr/p/2kiKc8v
Öljyvuoto nokka-akselin asentotunnistimelta:
https://flic.kr/p/2kiNXow
Viimeksi muokannut Dfin, To 27.05.2021 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Taas on osalista pidentynyt. Nyt kun auton konehuoneessa on hyvin tilaa niin on tullut tutkittua myös ohjauksen välystä. Vaikuttaisi siltä, että simpukassa on huomattavan paljon välystä ennen kuin varsille välittyy mitään tietoa ratin liikkeistä.
Tuli kokeiltua säätää hammaskosketusta ja kyllähän sillä huomasi merkittävän eron. Auto ei nyt ole kovin helposti nostettavissa ylös eikä myöskään koeajettavissa niin ajatuksena on, että tämän remontoinnin ohessa kääntäisin hammaskosketusta varttikierroksen kireämmälle ja tunnustelisin vaikutusta. En sitten tiedä pitäisikö etsiä jostain suoraan vähemmän ajettu simpukka kun selvästi tuossa on isosti heikko lenkki. Voisi selittää tuntemuksen siitä, että auto vie miestä eikä mies autoa. Rattia on voinut Tampere-Jyväskylä välin pitää koko ajan liki pitäen suorassa kun auto on hakenut itsensä uria pitkin perille.
Lisäksi itselle tuntematon kapistus on tuo ohjauksen iskari, joka on aivan kaputt ja siksi lähteekin vaihtoon. Ohjauksen iskarin vaikutuksesta ajettavuuteen en itse osaa sanoa mitään, onko jollain kokemusta miten vaikuttaa käytännössä?
Näiden ohjauksen väljyyksien fiksaamisen jälkeen voidaan sitten lähteä perehtymään ajokauden alettua alustan pusliin ja tukivarsiin.
Tuli kokeiltua säätää hammaskosketusta ja kyllähän sillä huomasi merkittävän eron. Auto ei nyt ole kovin helposti nostettavissa ylös eikä myöskään koeajettavissa niin ajatuksena on, että tämän remontoinnin ohessa kääntäisin hammaskosketusta varttikierroksen kireämmälle ja tunnustelisin vaikutusta. En sitten tiedä pitäisikö etsiä jostain suoraan vähemmän ajettu simpukka kun selvästi tuossa on isosti heikko lenkki. Voisi selittää tuntemuksen siitä, että auto vie miestä eikä mies autoa. Rattia on voinut Tampere-Jyväskylä välin pitää koko ajan liki pitäen suorassa kun auto on hakenut itsensä uria pitkin perille.
Lisäksi itselle tuntematon kapistus on tuo ohjauksen iskari, joka on aivan kaputt ja siksi lähteekin vaihtoon. Ohjauksen iskarin vaikutuksesta ajettavuuteen en itse osaa sanoa mitään, onko jollain kokemusta miten vaikuttaa käytännössä?
Näiden ohjauksen väljyyksien fiksaamisen jälkeen voidaan sitten lähteä perehtymään ajokauden alettua alustan pusliin ja tukivarsiin.
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Purkuoperaatio on edennyt ja osalista pidentynyt kun osia irrottaessa murtunut jokainen letku mitä konehuoneesta löytyy.
Siispä kaikki uusiksi, samoin apulaitepuolen osalta kaikki kiristimet, rullat ja hihnat uusiksi. Nyt on osia tallissa niin laajasti, että pitäisi jo saada tuntuva päivitys aikaan konehuoneen puolelle.
Vaihdoin myös puhaltimen moottorin, vain huomatakseni että vanhakin moottori olisi vielä mennyt. Raitisilmasuodatinta oli tuskin vaihdettu 10 vuoteen. Puhaltimen moottorissa ropinaa aiheutti italialainen karkkipaperi. Siis rapinaa on varmasti kuulunut vuosikaupalla ennen minuakin.
Siispä kaikki uusiksi, samoin apulaitepuolen osalta kaikki kiristimet, rullat ja hihnat uusiksi. Nyt on osia tallissa niin laajasti, että pitäisi jo saada tuntuva päivitys aikaan konehuoneen puolelle.
Vaihdoin myös puhaltimen moottorin, vain huomatakseni että vanhakin moottori olisi vielä mennyt. Raitisilmasuodatinta oli tuskin vaihdettu 10 vuoteen. Puhaltimen moottorissa ropinaa aiheutti italialainen karkkipaperi. Siis rapinaa on varmasti kuulunut vuosikaupalla ennen minuakin.
Viimeksi muokannut Dfin, To 27.05.2021 19:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Noniin, nyt on homma vierähtänyt siinä määrin eteenpäin, että auton on konehuoneen puolelta valmis.
Tehtyä:
-Apulaitepuolelle uudet hihnat, kiristimet, rullat, kiristimen iskunvaimennin
-Kannentiivisteen vaihto, samalla yläkerran kaikki muutkin tiivisteet niin että saa öljyn mähimiset pois
-Uudet tulpat
-Jäähdytysletkuja vaihtoon
-Huohotinjärjestelmä kaikilta osin uusiksi (vanhat huohotinletkut hajosivat käsiin purkaessa)
-Simpukan hammaskosketuksen pieni säätö
-Uudet jäähdytinnesteet, moottoriöljyt
Seuraavaksi auto hetkeksi ajoon ja aletaan miettimään alustaan perehtymistä. Hyllyssä on jo odottamassa kardaanin uusi tukilaakeri, ohjausvivuston iskunvaimennin sekä apusimpukan korjaussarja. Näiden vaihdon jälkeen toivotaan, että voimansiirrosta kuulunut ylimääräinen ääni kaikkoaa ja ajaminen olisi vakaampaa. Jos ei meno vielä vakaudu niin tilaukseen lähtenee kaikki alustan puslat ja tukivarret sekä mahdollisesti alustasarja/ iskarit/jouset. Ei näyttänyt olevan hinnan kiroissa.
Toistaiseksi nyt siis ainakin käyntiin lähti eikä ylimääräisiä ääniä tai vuotoja ainakaan toistaiseksi ilmaantunut, otetaan auto pian ajoon niin voidaan havainnoida remontin onnistuneisuutta uudemman kerran.
Ainakin tällä hetkellä polttelee kovasti päästä kurvailemaan etelä-suomen mutkateitä niin paljon edellisistä poikkeavalla autolla.
Tehtyä:
-Apulaitepuolelle uudet hihnat, kiristimet, rullat, kiristimen iskunvaimennin
-Kannentiivisteen vaihto, samalla yläkerran kaikki muutkin tiivisteet niin että saa öljyn mähimiset pois
-Uudet tulpat
-Jäähdytysletkuja vaihtoon
-Huohotinjärjestelmä kaikilta osin uusiksi (vanhat huohotinletkut hajosivat käsiin purkaessa)
-Simpukan hammaskosketuksen pieni säätö
-Uudet jäähdytinnesteet, moottoriöljyt
Seuraavaksi auto hetkeksi ajoon ja aletaan miettimään alustaan perehtymistä. Hyllyssä on jo odottamassa kardaanin uusi tukilaakeri, ohjausvivuston iskunvaimennin sekä apusimpukan korjaussarja. Näiden vaihdon jälkeen toivotaan, että voimansiirrosta kuulunut ylimääräinen ääni kaikkoaa ja ajaminen olisi vakaampaa. Jos ei meno vielä vakaudu niin tilaukseen lähtenee kaikki alustan puslat ja tukivarret sekä mahdollisesti alustasarja/ iskarit/jouset. Ei näyttänyt olevan hinnan kiroissa.
Toistaiseksi nyt siis ainakin käyntiin lähti eikä ylimääräisiä ääniä tai vuotoja ainakaan toistaiseksi ilmaantunut, otetaan auto pian ajoon niin voidaan havainnoida remontin onnistuneisuutta uudemman kerran.
Ainakin tällä hetkellä polttelee kovasti päästä kurvailemaan etelä-suomen mutkateitä niin paljon edellisistä poikkeavalla autolla.
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Auto on saatu tallista pihalle ja ensimmäiset ajot suoritettu, olipahan kivaa ajella pienellä autolla mutkateitä 5-metristen jälkeen. jo valmiiksi huonoja takarenkaitakaan ei tullut säälittyä lainkaan. Katto auki tuli myös kurvailtua, onneksi tästä koneesta lämpöä riittää kabiiniin.
Mitään nestevuotoja tai muitakaan ei ilmasntunut, apulaitepuoli pyörii kauniin hiljaisesti, kone käy tasaisesti ja vedot on hienosti tallessa. Uskallan jo sanoa, että remontti oli onnistunut eikä lainkaan turha, jo pelkkä puhtaana pysyvät koneen ulkopinnat ovat remontin tekemisen arvoisia.
Simpukan kiristyksen huomasi ajossa siten, että pääsi jo itsekin välillä ohjaamaan autoa mutkan suuntaan kun aiemmin auto on kulkenut raiteissa kuin autopilotilla, siis ratti suorassa ja auto hakee urien/kallistuksen mukaisesti erittäin pelottavasti. Hyllystä löytyy tuo ohjauksen dampperi sekä apusimpukan korjaussarja. Nämä ajattelin nyt laittaa sekä päivittää rengassarjan uuteen, jospa niillä menisi jo sitten eleettömästi. Jos vielä paljon hakee niin tilataan sitten kaikki tukivarretkin samalla vauhdilla ja laitetaan uusiksi.
Ajovalot tuli suunnattua pois kuusenlatvoja osoittamasta ja näin hävisi myös tuning-umpioiden ostohalukkuus, nämä on nyt hyväksi todetut.
Vaikuttaisi, että loppusuora kunnostuksessa häämöttää ja pian pääsee vain nautiskelemaan kilometreistä. Itse projekti on ollut tällaiselle paperinpyörittäjälle oikeinkin terapeuttista ja opettavaista.
Mitään nestevuotoja tai muitakaan ei ilmasntunut, apulaitepuoli pyörii kauniin hiljaisesti, kone käy tasaisesti ja vedot on hienosti tallessa. Uskallan jo sanoa, että remontti oli onnistunut eikä lainkaan turha, jo pelkkä puhtaana pysyvät koneen ulkopinnat ovat remontin tekemisen arvoisia.
Simpukan kiristyksen huomasi ajossa siten, että pääsi jo itsekin välillä ohjaamaan autoa mutkan suuntaan kun aiemmin auto on kulkenut raiteissa kuin autopilotilla, siis ratti suorassa ja auto hakee urien/kallistuksen mukaisesti erittäin pelottavasti. Hyllystä löytyy tuo ohjauksen dampperi sekä apusimpukan korjaussarja. Nämä ajattelin nyt laittaa sekä päivittää rengassarjan uuteen, jospa niillä menisi jo sitten eleettömästi. Jos vielä paljon hakee niin tilataan sitten kaikki tukivarretkin samalla vauhdilla ja laitetaan uusiksi.
Ajovalot tuli suunnattua pois kuusenlatvoja osoittamasta ja näin hävisi myös tuning-umpioiden ostohalukkuus, nämä on nyt hyväksi todetut.
Vaikuttaisi, että loppusuora kunnostuksessa häämöttää ja pian pääsee vain nautiskelemaan kilometreistä. Itse projekti on ollut tällaiselle paperinpyörittäjälle oikeinkin terapeuttista ja opettavaista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: R170 Slk 200k kesäksi kuntoon
Vanteet ja renkaat hakusessa, saa tarjota.
Viimeksi muokannut Dfin, Pe 28.05.2021 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R170 Slk 200k perää vaille valmis
Kesävanteet ja renkaat löydetty, jonkinlaiset monoblock ripoffit tähän nyt tulee.
Jos ei leimamies löydä alustasta ongelmia, niin taitaa olla aika käydä tarkistamassa pyöränkulmat.
Jos ei leimamies löydä alustasta ongelmia, niin taitaa olla aika käydä tarkistamassa pyöränkulmat.
Viimeksi muokannut Dfin, To 27.05.2021 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R170 Slk 200k Uutta perää vaille valmis kesään!
Alunperin projektille asetettu takaraja, Vappu 2021 jäi ylittämättä. Renkaat ja vanteet vaihdettu. Samalla pari huonokuntoista bensaletkua.
Nyt tuntuisi siltä, että 24 vuotiaan auton ehostus on siinä pisteessä, että voi turvallisin mielin lähteä liikenteeseen pidemmällekin. Ensimmäiset 1000km takana ilman öljyn tai jäähdytysnesteen lisäilyjä, joten uskaltaisin väittää kansiremontin onnistuneen.
Nyt tuntuisi siltä, että 24 vuotiaan auton ehostus on siinä pisteessä, että voi turvallisin mielin lähteä liikenteeseen pidemmällekin. Ensimmäiset 1000km takana ilman öljyn tai jäähdytysnesteen lisäilyjä, joten uskaltaisin väittää kansiremontin onnistuneen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Dfin, Pe 28.05.2021 21:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: R170 Slk 200k Valmis kesään!
Hyvää puuhailua. Kuvia remonteista yms katsoisi myös mielellään lisää.
Re: R170 Slk 200k Valmis kesään!
Tämän uskaltaa nyt jo todeta tulleen pelastetuksi. Ensi viikolla täytyy käydä kysymässä leimasedän mielipidettä auton kunnosta.
Auton meno vakautui renkaiden vaihdolla sekä apusimpukan helan vaihdolla käsittämättömän paljon. Nyt ei tarvitse ajella rystyset valkoisena puristaen, että pääsee perille. Perä ei myöskään äännä, joten siltäkin osin hyvin menee. Kaiken lisäksi minkäänlaisia nestevuotoja tai nesteiden häviämisiä ei ole tapahtunut, joten kai nyt alkaa olemaan kovaan ajoon valmis
Auton meno vakautui renkaiden vaihdolla sekä apusimpukan helan vaihdolla käsittämättömän paljon. Nyt ei tarvitse ajella rystyset valkoisena puristaen, että pääsee perille. Perä ei myöskään äännä, joten siltäkin osin hyvin menee. Kaiken lisäksi minkäänlaisia nestevuotoja tai nesteiden häviämisiä ei ole tapahtunut, joten kai nyt alkaa olemaan kovaan ajoon valmis
Re: R170 Slk 200k Valmis kesään!
Tällä on nyt viihdytty tien päällä noin 5tkm ajan remontista ja toimiihan se. Tässä vaiheessa laitoin auton myyntiin kun täytyy vaihtaa isompaan dieseliin.