S124 OM603->OM606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No nytte onnistu ladata kuvat.

Eli ylimässä on renkaitten asennusohje ja toisessa on sitte alempaan taulukkoon ohje miten sitä luetaan. Jos oikein tulkitsen ni 0.4x mm olisi oikeinkin kohdillaan?

Tuo ohje koskisi myös OM604.915/917 mosaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu sitä itsekkin vähän ihmeteltiin että miten kone voi lähteä edes käymään noin alhaisilla puristuksilla, ja vielä täysin vaivatta ja käy nätisti. Soitin myös kahteen muuhun koneistamoon ja olivat sitä mieltä että ei pitäisi käydä noin alhaisilla puristuksilla.

Sitten kun Jari ke laittoi vielä tuon ohjearvon männänrenkaan välylsistä, joka on ristiriidassa kirjan kanssa, niin soitin vielä Tammerdieseliin ja sanoivat siellä että nuo 0.4-0.45 mm välykset pitäisi olla kyllä sopivat etenki korkeaviritteisemmin ahdetussa moottorissa, joten sen puolen tosiaan ei pitäisi olla huolta. Eli ne puristusmittaukset on nyt syytä tehdä uudelleen toisella mittarilla ja toivoa parasta että puristukset olisi kuitenki tallella. Ehkä se liitin hehkun reikään ei ollut täysin 100 % tiivis. Ensi kerralla päästän myös vedet ulos ja mittaan kaikki kuusi sylinteriä. Jos puristukset kunnossa, niin sitten ensimmäisenä melkeen polttoainesuuttimet tarkastukseen. Samaisesta koneistamosta meinasivat että melkeen kannattaa säädättä avautumispaineet jopa 150 bariin tälläisessä viritetyssä moottorissa. Onko siitä jotain mielipidettä, onko suositeltavaa nostaa niinkin paljon?

Tosiaan vaikuttaa siltä että W202 C-sarjan Alfamerin korjauoppaassa on käynyt painovirhepaholainen. Siinä on ilmotettu OM605 turbon päittäisvälysten ylärajat samoille arvoille, kuin tuossa Jari ken lähettämässä renkaiden uravälyksille. Alfamerissa taas uravälyksiä ei ole ilmoitettu lainkaan. Eli iso kiitos tästä kuvasta, jonka sait liitettyä tänne! :thumbup: Antoi toistaiseksi ainakin käänteen vian syylle että männänrenkaiden välyksistä tai puristuspaineista vika ei pitäisi olla kiinni ja toivonkin ettei savutuksen syy olisi siinä, vaan jossain helpommassa paikassa. Saadaan vielä lisäselvyyttä asiaan kun tehdään se toinen puristusmittaus vielä.

Niin ja kerrottakoon nyt vielä sellainenkin asia että mäntiä on sorvattu ylimmän renkaan yläpuolelta 0.2 mm, eli melko vähän kuitenkin. Tiedä sitten kuinka paljon tälläinen seikka voi vaikuttaa savutukseen. :think:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Joo tosiaan siitä voiman puutteesta tulikin mieleeni tarkastaa se syöttöpumpun paluulinjan paineventtiili, että onko siellä sellasta vai onko tilalle laitettu vain tavallinen banjopultti. No arvatenkin koneen myyjä oli laittanut vain tavallisen banjopultin venttiilin tilalle. :clap: Nyt on käytetty paineventtiili tulon päällä postilla. Uutta ei ollut enää marmorilta edes saatavilla ja hintakin olisi ollut VAIN 140 €. :shock: Tuli vain mieleen että jos paineventtiili puuttuu s-pumpun kyljestä, niin voiko olla mahdollista että siniharmaa savu aiheutuu siitä? Ehkä kaukaa haettua, mutta jollain varmaa kokemusta, onko venttiilin puuttumisella muuta vaikutusta kuin voiman puuttuminen.

Kunnollinen puristuspainemittari olisi nyt lainassa niin pääsee mittailemaan paineet uudelleen. :arrow:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Nyt tuli puristukset tosiaan mitattua paremmalla mittarilla ja kylmästä koneesta. Puristukset oli parhaimmassa pytyssä 19 baria ja huonoimmassa 16,5 baria, mutta nämä tosiaan kylmästä koneesta. En tiedä kuinka paljon vaikuttaa jos mittaus tehdään lämpimästä koneesta, mutta nyt kun se paineventtiilikin saapui syöttöpumppuun niin kasailen ja käytän lämpimäksi ja mittaan vielä uudelleen.

Missä lukemissa nämä yleensä pyörivät tälläsissä paljon ajetuissa lohkoissa? Usein kuulee puhuttavan että yli 20 baria on jo kohtuu hyväkin mutta onko niin että täytyisi olla vähintään se 18 baria, kuten korjausoppaassa mainittu minimiarvoksi? Siellä myös mainittu että suurin sallittu sylinterikohtainen ero saa olla enintään kolme baria.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM601-603/604-606 ei tarvitse puristuspaineita mitata koskaan, koska niissä ei ole eikä tule mitään käytännössä ajamiseen vaikuttavaa vikaa.
Venttiilivuodot joita joskus on kuulee käydessä imusarjasta / pakoputkesta.
Tämä ei siis ole mitään kysyjän pilkkaamista, vaan yleensä ottaen noin se menee, josta syystä esimerkiksi minä joka olen kymmeniä vuosia pelkästään mersujen parissa korjaamolla töitä tehnyt en osaa sanoa (en muista / tiedä, google varmaan kertoisi) paljonko puristukset pitäisi olla kylmällä tai kuumalla koneella.
Eihän ne puristukset sieltä mihinkään katoa, kun moottori on koneistamolla käynyt, ellei ole vaihdettu matalampaa mäntää tai lyhyempää kiertokankea tms.

Yhden kerran muistan joskus 10-15 vuotta sitten kun mittasin puristukset OM604:stä, moottori kävi jossain toisaalla tehdyt kannentiivisteen vaihdon jälkeen yhtä sylinteriä nilkuttaen, ei kuulunut "puputusta" imusarjasta eikä pakoputkesta ja ohivuotomittaus antoi hämmästyttävästi tasaiset erittäin hyvät tulokset. Puristuspainemittauksella ongelma selvisi, kun nilkuttavassa pytyssä oli huomattavasti heikommat puristuspaineet. Kiertokanki mutkalla, oli ollut vettä männän päällä silloin ennen kansitiivisteen vaihtoa eikä huomanneet että nelosen mäntä oli alempana kuin ykkösen...

Karkea hoonaus ehkä voisi aiheuttaa öljyistä savutusta ensialkuun, kuten jossain kohtaa mietitkin kai. Tai sitten jokin polttoainelaitteisiin liittyvä ongelma, ajoitus / ???
oulaistenliikenne.fi
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu kyllä ne sylinterin pinnatkin ovat mielessä pyörineet. Tosiaan sinnehän jäi pariin kolmeenkin sylinterin pinnalle sellaista ihan pientä pintasyöpymää, joka ehkä saattaisi myös aiheuttaa kyseistä savutusta ainakin ensialkuun. Koneistamolla pytyt vedettiin pallohoonilla, koska katsoivat järkevämmäksi, ettei öljysuihkuja tarvitse poistaa. Ovat kuitenkin hoonattu niin alas että öljyrengas jää vielä hoonattua pintaa vasten.

No jokatapauksessa nyt tänään kasailin hilppeet kasaan ja paineventtiilikin tuli nyt tällä kertaa paikalleen ja löin tulille, niin edelleen ryntäytyksellä tuli siniharmaata savua. No siinä sitten päätin lähteä heittämään pientä testilenkkiä, niin ajelin ensin rauhallisesti öljyt ja nesteet lämpimäksi ja ajattelin kokeilla antaa hiukan hapen tynkää että muuttuiko voimapuoli miksikään, ja muuttuihan se! :thumbup: Ylävoimaa tuntuu olevan nyt ihan eri tavalla kunhan ahdin herää kunnolla siellä 3000-3500 rpm hujakoilla. Tällä kertaa ajelin muutenkin reippaammalla kaasulla, kun tähän asti on menty melko vellit housuissa ja matalilla kierroksilla, joka ei ehkä ole ollut eduksi männänrenkaiden sisäänajolle. :shifty: Nimittäin nyt tuntui että savutuskin selvästi vähentyi kun paikallaan kokeilin ryntäyttää ihan kunnolla sinne 5000 rpm saakka.

En tiedä, ehkäpä sitten ajelen vaan sillä nyt ens alkuun yhden tkm ja katsotaan sitten muuttuuko miksikään. Ongelmana on ollut nyt vain se kun siinä ei ole leima voimassa ja siinä palaa SRS-vikavalo ja se tarvitsisi luetuttaa, että missä vika ja laittaa kuntoon. Raumalla on valtuutettu merkkihuolto, josta löytyy sopiva kapula W124: een. Eli pitää varmaan varata aika sinne jos ei helpompaa kotikonstia ole olemassa? Kokeilin jo hyppylangalla napoja ja yhdistellä, että näkisi kuinka monta kertaa valo vilkkuu, mutta ei saanut muuta aikaan, kuin ASD-valon syttymisen.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin jaetaan tännekkin nyt vähän kuulumisia tälle projektille. Eli SRS-valohomma saatiin selvitettyä. Mittaristossa oli mennyt vain SRS- ja ASD-valot ristiin. Olin ne itse vahingossa laittanut väärin päin kiirepäissäni kun olin Ofgearia asennellut.

Puristuspaineet mittasin lämpimästä koneesta ja ne oli kaikissa pytyissä tuollaisen vanhan mittarin mukaan 19-20 baria. Ei tietoa milloin viimeksi mittari kalibroitu, mutta yhdestä OM603:sta kun mitattiin verrokiksi siten että kone kävi tyhjäkäyntiä, niin sama mittari näytti 16 baria ja kone toimii moitteetta.

Nyt on sitten päästy koeajamaan kunnolla ja ensin tuntui ettei voimaa ole ihan siten kuin kuuluisi, mutta ahtamatonta syöttöä kun lisäsi muistaakseni yhden kierroksen, niin johan alkoi voimaa olemaan siten että puolellakin kaasulla on jo ihan hauskaa! Ajelin sitten jokapäiväistä reipasta ajoa ja savutus on vain vähentynyt sitä myötä koko ajan pienemmäksi. Öljyhän se on mikä siellä palaa, nimittäin sen huomaa ihan öljynkulutuksestakin. Ainakin venttiilivarrenkumit on vaihtamatta, koska se oli vähän epäselvää oliko edellinen niitä uusinut vai ei, mutta nyt sain selvyyden jälkeen päin, että ei ole uusittu. Varmasti öljyrenkaiden läpi saattaa myös tulla öljyä palotilaan. Jos kone käy pitkään tyhjäkäyntiä, niin savuttaa aluksi, mutta jos antaa kovaa ajoa enemmän, niin ei savua. Mynä-diesel oli sitä mieltä että vaatii vain muutama tkm ajoa ennen kuin savutus lakkaa. Koneella nyt kuitenkin ajettu reilu 2500 km ja hyvin pelaa kuitenkin ja käy todella nätisti tällä uudella Mynän kasi mm pumpulla! Oma edellinen vanha Mynän seiska millinen kävi kapeekantisessa vähän karkeemmin. :lol: Ahtopaine on ollut vähän liian korkea sisäänajossa, vaikkakaan eihän sillä olla kaasu pohjassa ajettu yleensä. Eräs kerta nimittäin huomasin että Ofgearin datalogin mukaan maksimipaine on ollut 3.5 kiloa! :wtf: Sitten perehdyin asiaan ja totesin että ahtopaineen ohjaus on jäänyt vähän retuperälle jaksamisen ja ehtimisen kannalta. Siellä oli nimittäin letkun välistä pudonnut koko magneettiventtiili paikaltaan, jonka tehtävä on päästää ohjauspaine hukkaportinkellolle. :oops: Myöskin venttiiliä ohjaava sähkörele oli vääränlainen. Eli venttiili olisi mennyt kiinni kun tavoitepaine olisi saavutettu. Nyt käänteisellä releellä asia korjattu ja päästää paineen kellolle vasta jossain vajaassa kahdessa kilossa. Maksimipaineen sääsin myös noin 2.5 kiloon ja sillä mennään nyt jatkossa. Eipä se vetoon juuri vaikuttanut tuo barin ero, sillä tuolla paineella polttaa kyllä kaiken mitä syöttöpumppu antaa nyt soppaa.

Nuo korkeat ahtopaineet saattoi aiheuttaa sen, että imusarja piti eräs kerta sellaisen pamauksen, että pikkusen säikähti, että mitäs nyt! :shock: Se meinaan repesi hitsaussaumastaan. :clap: Sen on tekniikanmyyjä nimittäin teetättänyt kolmen mm alumiinilevystä ja on ehkä tähän tarkoitukseen turhan ohkasta vahvuutta. No kaveri korjasi sen samantien ja samalla muutkin alkavat poreet, joita oli alkanut syntyä. Katsotaan nyt kuinka kauan tulee jatkossa kestämään. Jos ei kestä, niin pitää tehdä uusiksi kuuden mm levystä.

Laitoin auton talvisäilöön tuossa viime kuun lopulla ja keväällä jatkuu sitten ajot taas. Ennen säilöön laittamista piti vielä vaihtaa vesipumpun ja termostaattikotelon tiiviste, kun tiputti nestettä sieltä välistä. Nyt ei vuoda nesteitä, eikä öljyjä. Talven tai kevään aikana tarkoitus viedä auto peltiseppä/maalarille ja hän saa korjata takapenkin alta, takapyöräkotelon pokkauksesta yhden pienen ruostevaurion ja sitten tarkoitus hommata uusi kuskin puolen etulokaripelti. Nykyinen tarvikekaari raapii kiinni renkaaseen nyt kun uuden tekniikan myötä tullut painoa lisää. Vanhalla koneella mankeloisin kaaren sopivaksi, mutta nyt olisi tarvinnut mankeloida lisää, mutta pelti mennyt jo sen verran vituralleen kun vaan ajanut, niin ehkä helpoin ostaa uusi ja mankeloida se ja maalauttaa. Etupuskuri pitäisi myös maalauttaa kun pinta ottanut pientä kipua asennushommissa plus jotain muuta pientä ehostusta. Tekisi mieli ostaa 500 E -mallin etulokaripellit, mutta ovat melko hintavia ja niissä ei ole sitä ilmanottoevää, joka omaan silmään taas sopii paremmin. Ajovaloumpiot otan irti ja tiivistän kunnolla, kun kosteutta pääsee niihin sisälle nyt ja sen jälkeen tulee uudet jotkut laadukkaat ledipolttimot. Pelkääjän etuoven rajoitin pitää myös uusia ja jotain pientä vastaavaa pitelemistä toki aina.

Tää topicci on ollut ehkä vähän enemmän kysely- kuin kertomuspohjainen ja itsepuheluakin jonkin verran, mutta iso kiitos niille ketkä on hyviä neuvoja kuitenkin antanut, etenkin nimimerkki Jarikelle! Niistä on ollut paljon hyötyä ja tämä projekti on ollut itselle kyllä melko tuskainen, mutta lopussa kiitos seisoo ja auto pelaa nyt ainakin toistaiseksi. Luovutus ei ollut tässä projektissa missää kohtaan vaihtoehtona, vaikka se jossain kohtaa tuntuikin järkevimmältä vaihtoehdolta. Vuoden se otti ja melko paljon rahaa (oppirahojakin) että tästä sai vielä kalun. Ja todettakoon vielä että tämä auto on vain osa harrastuksestani muiden joukossa. Jos tämä olisi ainoa, niin paneutuminen ja aikataulu olisi ehkä ollut paremmalla tasolla. Itseäni häiritsee monesti kun lukee jotakin projektitopiccia ja hommat alkaa menemään persiilleen, niin se juttu jää siihen ja sitten jää itsekseen miettimään tulikohan siitä ikinä valmista vai menikö se jäihin, kun se topicin kirjoittaminen on jäänyt tavallaan kesken. Tässä kävi onneksi se ensimmäinen vaihtoehto. Eli ei vaivuttu epätoivoon siten että hylsy olisi jäänyt pihalle mätänemään ja moottori kuopattu, vaan lähtee avaimesta tulille ja voi antaa halutessa kovaa ajoa.

Tälläistä pelkkää tekstiä saattaa olla puuduttava ja tylsä lukea, mutta voin yrittää liittää vielä myöhemmin kuvia autosta ja tekniikasta, jos vain siinä jotenkin onnistun. :arrow:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

IMG_20211016_135454.jpg
IMG_20211016_140048_1.jpg
IMG_20211016_135417.jpg
IMG_20211016_140005.jpg
IMG-20211230-WA0000.jpeg
Tässäpä näitä lupaamiani kuvia. Eli ollut alunperinkin 300 TDT Sportline. Ajovaloumpiot olis nyt kuvien ottamisen jälkeen putsattu ja tiivistelty. Nämä ovat siis Hellan umpiot lisäpitkillä, jotka ovat vakiona E500:ssa ja sumuvaloumpiot puskurissa. Voin laittaa myöhemmin konehuoneesta ja sisätiloista kuvia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Elkku_, Ke 05.01.2022 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

IMG_20220102_185219_1.jpg
Sitten olisi ihan asiaakin, joka nyt ei varsinaisesti liity otsikon aiheeseen. Ennemminkin otsikko voisi olla 722.3->722.6. Seuraavaksi tarvitsisi keksiä miten saisin ASD-vikavalon sammumaan ja kolmion syttymään kun ASD kytkeytyy. Eli laatikkoa ohjaa Ofgear ja siihen olen kytkenyt W126:n nopeusmittarin. Yhdelle liittimelle en löytänyt sähkömittarille paikkaa ja epäilen että irtonainen kaksinapainen liitin aiheuttaa vikavalon palamisen. Alkuperäisessä mittarissa liitin kuuluu kytkeä nopeusanturiin, joka oletettavasti antaa nopeustiedon ASD:lle. Minulla olisi ollut kuvia myös siitä W124 mittarin liittimen paikasta, mutta en saanut tähän liitettyä, kuin yhden kuvan, koska tiedostokoko oli liian iso. Tämä kuva on W126:n mittarista. Vahva arvaus on että kuvan oikeassa alareunassa on paikka juuri tuolle kyseiselle liittimelle johon johdot voisi juottaa, mutta se on vain arvaus. Jos jollakin tarkempaa tuntemusta että mitä liitintä pitkin W126:n nopeusmittarissa ASD:lle menee tieto, niin saa valaista asiaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin