S124 OM603->OM606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin laitetaas tänne nyt vähän päivityksiä. Eli kone tosiaan purettiin tossa keväällä kokonaan osiksi ja vein sen koneistamolle ja hommattiin toinen ehjä kampiakseli ja kaikki tarpeellinen koneistustyö tehtiin moottoriin ja kaikki osat pestiin, jotta ei jää metallisilppua mihinkään. Kone on nyt kasattu uusilla laakereilla tiivisteillä ja Redlinen asennusrasvalla ja tänään saatiin siitä jo pienet savutkin, mutta ongelmana on että öljynpaineet ei tahdo ruveta nousemaan.

Ensin konetta sahattiin hiukan aikaan että nouseeko öljynpaineet pelkällä startilla kun pyörittää. No ei noussut, niin päätettiin kokeilla laittaa käyntiin asti ja otetiin myös ahtimen öljyletkua löysäksi että nähdään että pitääkö mittari paikkansa että painetta ei oikeasti ole. Kone kävi ehkä noin 10-15 sekuntia ja paineet ei tosiaan siinä ajassa vielä noussut yhtään, joten jätettiin leikki sikseen ja pidetään pieni tuumaustauko mitä nyt kannattaisi seuraavaksi tehdä ettei tule vahinkoja. Öljyä laitettiin koneeseen 7,5 litraa, mutta auto oli tosin keulasta hiukan tunkattuna, joten voisiko tällä olla vaikutusta myös että öljypumppu ei lähde pumppaamaan öljyä, vaan vetää ilmaa sen takia? Mittatikku näytti tässä asennossa puoltaväliä. Jätettiin nyt auto yöksi siten että perästä tunkattu pukin päälle ja keula renkaillaan, jotta öljypumppu peittyisi kunnolla öljystä. Onko olemassa jotakin muita hyviä vinkkejä mitä kannattaa tehdä että paineet saatas nousemaan startissa? Kannattaako esim. suodatinkotelo täyttää öljyllä?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jotain väärin tai paineenrajoitinventtiili auki. Imuputki vuota eikä pumppu saa öljyä. Älkää enempää sitä pyöritelkö ennen kuin vika selvillä.
Kyllä tolla pitäisi jo paineet nousta jos kaikki oikein.

Edit: kierrä suodatin auki ja tarkista onko edes sinne tullut yhtään öljyä. Näkee pumppaako lainkaan.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Juurikin noin. Jos suodin on kuiva ni jossain lie on oikea vika joka täytyy löytää ennen uusintayrityksiä? Eikä välttämättä samalla setapilla pitäisikään vaan keksiä jotain muuta vaikka kaikki reerassa olisikin? Olikos sulla se suotimenjalan termari jossain kohtaa edellisen mosan kanssa työnalla vai muistanko jotain muuta juttua? Jos oli ja nyt käytössä sama jalka ni se että voisiko se selittää jotain tähän ni empäs osaa sanoa?

Jotku on tehny silleenkin että öljyä on laitettu oikein reippaasti enemmän ja sit kun ö-paineet nousee ni mosa heti sammuksiin ja ylimäärä öljy pois. Ja sit on niitäkin ketä on paineistanu mosan öljykanavat ennen mosan lopullista niputtamista. Kaikesta päätellen ilmeisesti on niin että et ole ensimmäinen joka joutuu tuskailemaan aiheen kanssa? Uudet laakerit ei kyl taida kestää ilman öljynpainetta pyöriä "minkään aikaa".

Mahtaisko sillä olla mitään vaikutusta jos laittaa pelkän suotimen keskiputken paikoilleen ilman suodinta ja kantta ja sit kaataa öljyä sen kipon täyteen? Meneekö öljy sitäkautta pumpulle saakka kun odottelee tyyliin pidemmänaikaa? Entäs jos mosaa pyörittelee räikällä kampuran 27mm pultista tässä kohtaa "väärinpäin" ni meniskö öljy sit paremmin "perille"?

Edit: En tiedä pysyykö kippo täynnä vai valuuko sen suotimenjalan "keskikaukuksen" kautta ylioleva ö-pohjaan. Osittain täynnä pysyy kun vaan keskiputki on paikoillaan sen olen joskus muusta syystä testannukin.

Voisi kuvitella niin että jos suuttimet ovat pois paikaltaan niin siinä tapauksessa startilla ehkä voi pyöritellä hiukan pienemällä laakerivaurioriskillä? Kun öljyä on reipas määrä ja kaikki muukin reerassa ni kait ö-paineet pitäisi nousta startillakin? Jos meinaa ni tätä vaihtoehtoa kuitenkin kannattaa kysyä joltain oikeasti asiantuntijalta ennen kun alkaa! Mä en ole asiantuntija ja voi olla ettei ole hyvä idea?

Jos mosaa kaikesta huolimatta aikoo käyttää ni kannattaisiko ahtimelle kaataa öljyä? Onko hyötyä ni empäs tiedä mutta haittaa siitä tuskin on?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kasatessa öljypumpun huolellinen täyttö moottoriöljyn ja jonkin öljyä jäykistävän lisäaineen seoksella niin lähtee paineet nousemaan, muussa tapauksessa joskus toivotonta. Pari tapausta muistan joissa kaikkien ylitäyttöjen ja yritysten jälkeen purettiin öljypohjaa pois jne...

Itse starttailin aikoinaan 420cdi:tä eikä millään meinannut öljy lähteä kiertämään, piti jo soittaa alakerran kasanneelle koneistamollekin että kauanko tohdin pyörittää. Sanoivat että anna mennä vaan kunnes alkaa öljy kiertää, sellaiset on laitettu laakereille voiteluaineet.
Onneksi kone oli vielä penkissä, ahtimien öljyputket irti niin näkin milloin alkaa tapahtua. Hurjan paljon piti pyörittää että öljyä alkoi tulla.
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No yleensä on kaikki lähtenyt pumppaamaan todella nopeasti jos pumppu on voideltu.
Roottori ja ratas pumput on todella hyvin imeviä. Mersun pumpusta en tiedä kun ei ole tarvinnut avata.
Ulkoisella pumpulla linjasta voitelu ja käyntiin sitten sen näkee onko se pumppu vai jotain muuta jos ei ala pumppaamaan.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Se termari on paikallaan ja koneessa on 603:en jalka.

Osasyykin taisi selvitä ettei lähtenyt paineet nousemaan startissa. Otin heti seuraavana päivänä suodatinjalan kannen auki ja suodattimen pois paikaltaan ja nostin suodattimen pois niin kappas siellähän olikin suodattimen alle jäänyt fliitinpala eristettä tulipellistä. Se oli ilmeisesti pudonnut sinne moottorin asennuksen yhteydessä kun kansi oli auki. Syötin vielä öljyä 1,5 l lisää suodatinjalasta ja tosiaan auto oli perästä pukin päällä ja eturenkaat maassa ja kun pyöritin ekan kerran siten että kaveri piti stoppivipua pohjassa niin paineet rupesi nousemaan jo ehkä viiden sekunnin kuluttua.

Soittelin koneistamollekkin ennen näitä edellä mainitsemiani toimenpiteitä ja sieltä sain ohjeita miten kannattaa toimia jos ei lähde nousemaan paineet suosiolla. Siemenöljyä pumppuun hekin suositteli, mutta siitä ei ollut ennen kasausta mitään puhetta, vaan ainoastaan että paineita pitää startissa tarkkailla. Sanoivat että kestää kyllä pyöritellä startilla melko pitkään siten ettei päästä konetta käyntiin nyt kun laakeripinnat oli voideltu kunnolla asennusrasvalla.

Eli kone tosiaan käytettiin sitten tyhjäkäynnillä lämpimäksi ja paineet oli hyvinkin tapissaan kylmänä tyhjäkäynnillä ja kone lämpesi hellekelillä tyhjäkäynnillä 86 asteeseen öljyjen puolesta, mutta paineenlaskusta olen ehkä hieman huolissani. Paineet laski tuolla lämpötilalla jopa 1,3-1,2 bariin, joka on mielestäni noin 700-800 rpm tyhjäkäynnillä liian vähän. Jos nosti kierrokset 1500 rpm niin paineet nousi siellä vasta 3 barin lukemaan. Kuulostaako teidän mielestä ihan normaalille? :think: Mielestäni paineiden kuuluisi olla uusilla laakereilla tyhjäkäynnillä kuumanakin lähemmäs 2 baria. Toki mittari on auton vakio mittari, joten sähkökontaktitkin voi olla mitä sattuu ja sikäli mittarin lukema epäluotettava. Tarttis mitata jollain kunnollisella mittarilla. Miten olette noita analogisia painemittareita asennelleet? Varmaan ahtimenkin öljyletkun väliin sellasen saisi askarreltua. Tuli vaan mieleen että voisiko olla että öljypumppu vuotaa tai ei jostain syystä pumppaa kunnolla ja se olisi ollut alun alkaenkin syy laakerivaurioon aiemmin että voitelu ei riitäkkään kunnolla korkeammilla kierroksilla? Sitä pumppua en tosin avannut ja tarkastanut. Enkä usko että koneistamokaan sellaista teki, vaikka pumppu siellä olikin pesussa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä se suht normaalilta näyttää kuumalle öljylle. Toi että nousee hyvin kun vähän nostaa kierroksia kertoo että kaikki on ok.
Jos huolettaa niin paksummat öljyt sisään jos tarkoitus vetää ns. kuumana konetta paljon.

Jossain tiukassa modernissa moottorissa paineet on päälle 2bar tyhjäkäynnillä kuumana.
Mitäs oli laakerivälykset runko ja kk? Paljonko oli soikeutta pesissä kiristettynä?

Edit vielä, siis teet koneremontin ja jätit vanhan öljypumpun sinne tarkistamatta roottorivälystä tai kuinka kulunut pumppu oli, naarmuja yms?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun on Dieselin öljypumppu ja suotimena on käytetty sitä alkuperäistä tähdellistä eli Hengstiä tai varaosina saatavia Mannia tai Wigsiä ja nuita ne monesti on mitä kytetään niin pumpussa on satavarmasti naarmuja sekä poskissa että roottoreissa :roll: Se että onko haitallisissa määrin niin on sit toinen juttu.

603:n pumpussa on kohtuuhyvä sihti ja jos se on pysyny ehjänä ni isommat silput jää siihen. 606:n pumpun sihdistä menee läpi sit jo paljon isommat kikkareet jos sellaisia on ollu tarjolla. Mietin tässä nyt vaan sitä että jos pumpun käyttöhistoriassa on käyny vahinkoja ja silppua on ollu tarjolla? Siinä kohtaa naarmut saattaa olla jo isompiakin?

Tuohon ö-paineasiaan ni nuista lähtökohdista en olisi huolissani jos äkkimuutoksia ei ilmaannu. Se että kun on uudet laakerit ni jotku kattoo ennen mosan lopullista niputtamista välykset/ahtaudet ja sen että laakerit ovat kohtisuorassa likupintojen suhteen. Mäkään en tuota tehny mutta nyt jos kasaisin ni tarkistaisin.

Katto vielä se että kun mosa seisoo normi-ajon jälkeen tyyliin vuorokauden niin miten käynistettäessä ö-paine nousee siinä kohtaa? Jos viipyy tyyliin kuten suotimenvaihdon yhteydessä ni vaihda se suotimen keskiputken ne pienet tiivisteet ja jos ei sillä tokene ni uusaa keskiputki. Sillä voi olla pieni vaikutus ö-paineeseenkin kuumana :wink:
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Mulla oli vanhassa OM603:ssa paineet kuumana tyhjäkäynnillä yleensä noin 1,5 baria mut muistan et välillä se samainen mittari putosi sinne 1,2-1,3 barin nurkille. Että voi hyvin olla pientä kontaktivikaakin. Siinä on sama kello nyt kuin vanhassakin koneessa. Mulla olis toinenkin vakiokello olemassa, joten voishan sitä kokeilla vaihtaakkin jos sen saa vaan paikallaan helposti vaihdettua?

Laakeripesät on nyt koneistettu kaikki uudelleen koneistamolla ja pesät oli tosiaan momentissa koneistamon jäljiltä että luotan kyllä siihen että koneistamolla osaavat hommansa ja ovat tarkastaneet välykset kk-laakereista ja runkolaakereista standardi kokoon sopivaksi. Kampiakseli kiillotettiin ja suoruus- ja särötarkastettiin myös ja tosiaan he tilasivat uudet laakerit kiertokangille sekä runkoon.

Se öljypumppuhomma nyt on vähän kyseenalainen kun jotenkin oletin että tarkastavat sen samalla, mutta soitin sinne äsken ja sanoivat että eivät ole tarkastaneet ja minä itsekkään en sitä nyt tosiaan ole katsonut, harmikseni tajusin tässä kohtaa. Eli sitä ei ole nyt tarkastettu ollenkaan. Se ainoastaan ollut pesussa koneistamolla. Eli jos sen nyt kattois vielä ni öljyt ulos ja kone edestä ylöspäin pikkusen ja vakaaja pois edestä ja öljypohja auki että pääsis kattomaan... oma hommas siinäkin olis. Edellisen laakerivaurion syy on edelleenkin epäselvä, vaikka koneistamolle sanoin että yrittäisivät selvittää jotenkin mistä se on johtunut.

Sitten toinen asia on että kun koneen lyö käymään niin jää kuulumaan outo ääni pariksi sekunniksi. Vaikea kuvailla ääntä, mutta jotenkin tuntuu että se kuuluis startista. En tiedä jääkö se jotenki vauhtipyörän kehälle jostain syystä liian kauaksi aikaa vai mistähän on kyse? Teki sitä jo myös ennen laakerivauriota.

Sellanenkin erikoisuus säilyi että kun kierroksia nostaa niin moottorin käynti täristää auton koria. Kumityynyt on ehjät ja kone ei mielestäni ota auton runkoon kiinni. Pakosarja ottaa moottorikannakkeen päällipulttiin kiinni mikä on erikoista KKD-pakosarjan suunnittelussa. Kannakkeet on W124 vakiot ja OM603-koneen kannakkeet. Onko muilla sama ongelma ollut että ottaa kyseisellä pakosarjalla kannakkeeseen kiinni ja voisko se aiheuttaa täristystä?

Edit: Niin ja koneistamolla tosiaan äsken sanoivat että OM606.962 moottorissa öljynpaineet kuuluu olla vähintään 3 baria 3000 rpm kohdalla. Tuon vakiomittarin mukaan nousee kuumana 1500 rpm kohdalla sinne, joten kuulostaa normille kuitenkin.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Käyttelin konetta taas uudelleen tänään ja annoin käydä lämpimäksi kunnolla niin kauan kunnes ei enää lämmöt nouse. Tilasin myös uudet O-renkaat siihen suodatinjalan öljyputkeen ja tulevat perille kuulemma torstaina. Toista painekelloa ei löytynytkää, kuten luulin. Löytyikin vain pelkkä ylimääräinen suodatinjalka, josta puuttui kello. Lämmöt nousi öljyissä 95 asteeseen ihan vaan käyttämällä konetta paikallaan. Öljynpaineet putosi tyhjäkäynnillä viisarin yli yhteen bariin ja 3 baria oli vasta 2000 rpm kohdalla. En tiedä sitten onko normaalia, mutta jotenkin tuntuu oudolle kun samalla mittarilla ja kellolla 603:nen näytti suurempia painelukemia. Ja ihmettelen sitä että kuuluuko niiden nousta ilman kuormaa noin korkealle? Kokeilin öljyjäähyä niin öljy tuntuisi kiertävän siellä ja jos oikein olen ymmärtänyt niin termostaatti alkaa aukeamaan vasta 90 asteessa, joten siitä voisi päätellä että jäis siihen 95 asteeseen kun on ruvennut kiertämään jäähyssä. Kone käy nätisti ja ei mielestäni huohota normaalia enempää. Huohotinreijästä tulee savua normaalisti, kuten edellisestäkin koneesta tuli, eikä mitään voimakasta puhallusta tunnu. Toki en ole vielä tohtinut kierrättää sitä yli 3000 rpm. Ennen laakerivauriota kun kierrätti vielä korkeammalle niin huohotti niin paljon että savua tuli kabiiniin asti ja käynti rupesi rykimään. Öljyinä on Mobilin Delvac MX 15w40 ja Redlinen sisäänajolisäaine.

Sitten toinen asia tuli huomioitua kun konetta kierrättää siten että polkaisee kaasua reippaammin niin pölläyttää vaalean harmaata ja hieman sinertävää savua, joka haisee sellaiselle kitkerälle palaneelle. Pitäisikö siitä nyt olla huolissaan vai onko se normaalia että remontin tekee tuollaista? Eli voiko olla että polttaa esimerkiksi asennusrasvoja männänrenkaiden ja sylinterien seinämiltä pois vai onko tämä nyt taas jotain alakerran laakerien kiinnileikkaamiseen viittaavaa tai voiko johtua esimerkiksi liian myöhäsestä ennakosta? Koitin googlella vähän hakea onko muilla ollu vastaavaa koneremontin jälkeen ja jollain oli ollu vastaavaa savutusta Majori merkkisessä vanhassa traktorissa, jossa esikammiokone myös. Oli käytellyt pari kertaa ja huoli oli kasvanut vastaavanlaiseksi kuvaillusta savutuksesta, mutta sitten kun oli ajellut sisään konetta, niin savutus oli hävinnyt kokonaan.

Itsekin tekisi mieli lähteä koeajolle, mutta olen nyt hyvin skeptinen noiden öljynpaineiden ja lämpöjen tähden ja ihmettelen myös sitä koneen tärinää kierroksilla. Jos tulisi moottorityynyistä, niin luulisi että se aiheutuisi enneminkin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla.

Soittelin tänään aikaisemmin myös eräälle asiantuntijalle keneltä kampiakselin ostin ja on näidenkin kanssa pelannut, niin hänen mielipide oli että öljynpaineet tälläisellä kelillä ei saisi laskea ainakaan alle yhden barin ja 100 asteen lämmötkin on vielä normiajossa ihan normaalia. Varmasti muillakin on 606 koneissa lämpö- ja painemittareita kiinni, joten kertokaa nyt ihmeessä kokemuksia että missä ne pyörii tälläsillä keleillä normaaliajossa tai paikallaan käyttämällä kun kuormaa ei ole yhtään? Olis nyt vaan hyvä tietää että mitäs sille seuraavaksi tehtäis... koneistamolle takas vai koeajolle, katsastukseen penkin ja päästötestien kautta. :think:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

3bar pitäisi olla 1500rpm kohdalla saavutettu kuumana jos pumppu ja välykset kunnossa. Olettaen tietysti että turbolle menevä öljy menee jonkin järjellisen kuristimen kautta eikä tyyliin 6mm hormilla suoraan ahtimeen.
Turbo tarvitsee x määrää öljyä ja kaikki mitä työntää sinne turhaan on pois runko ja kk laakeroinnista.
Suosittelisin ottamaan sen pohjan pois ja kurkkaamaan pumpun varsinkin jos edellinen kattila on hajonnut laakereista ja sama pumppu edelleen koneessa?

Edit vielä: Se kone on jo kaiketi maksanut jokusen lantin, kannattaako riskeerata sitä ja omaa mielenterveyttä murehtimalla onko pumppu ok vai ei.
Jos se on ok katsomisen jälkeen niin tarkistaa sen painemittarin mekaanisella. Tuskin konkurssia siitäkään tulee?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Öljynpaineet on sulla kokolailla samoissa mitä mun 606:ssa auton oman viisarin perusteella. Mulla kans 603:n ahdetun ö-pumppu. Käyttäytyy kumana hyvinkin samala tapaa ö-paineitten suhteen. Kevyessä ajossa kesällä mulla pysyy noin 1.5bar tietämillä ja talvella melko tarkkaan 2 mutta jos vetää kärriä tms ni sit on tuolla samoissa kun sullakin. En ole koskaan paikallaan käytelly silleen et siitä mitään vertailukohtaa voisi laitella.

Kun öljyillä on ajettu se noin 10t eli mun oman määrittelemän vaihtovälin ihan lopussa ni sit ehkä hieman helpommin on tuolla alle 1.5bar. Mähän olen ajellu tuolla nyt reipas 100tkm eikä muutoksia ole havaittavissa ainakaan vielä. Mopiliahan mä en sattuneesta syystä enään ahdettuihin koneisiin laita enkä varsinkaan 5 W50:stä. Muut uudemmat voi ollakin ihan hyviäkin. Delvakista ei ole kokemuksia mutta kun ajat sen muutama sata kilsaa ja vaihdat ni siinä kohtaahan voi koittaa esim jotain Teboilin m-öljyä kun se M-Filterin tai Boshin ö-suodin täytyy myös vaihtaa? Tai jos käytätä ö-pohjan pois ja pumppua kurkkaat ni sit siinä kohtaa kun samalleen suodin vaihtuu myös?

Sehän kaiten on niin että alkuperin ahdetussa 606:ssa on kaksipesäinen ö-pumppu ja 603:n ahdetun pumpun tuotto on pienempi ja on yxpesäinen?

Tärinää mä vähän ihmettelen jos se on sellaista et koko auton saa tärisemään ja kun tyynyt on kunnossa? Silleen sen ei kyl kait pitäisi tehdä? Olihan sulla nyt tyynyt jotka on varmasti oikeat? Motonetin tai harakirin muutenkin saattavat olla mitä on? Jos pakosarja ottaa kiinni moottorikannakkeen tyynyn kiinnityspulttiin ni sille varmaankin pitäis jotain tehdä. Kun en muista oliko siinä moottorikannakkeessa yhtään liikkumavaraa vai oliko justiin jämpti? Meinaan jos ne 4 pulttia aukaisee ja koittaa? Sit onko sillä mitään helpotusta jos madaltaa sitä tyynyn pultinpäätä tai onko siitä pakosarjasta mahdollisuus ottaa tavaraa pois? Ja pystyykö/onko tiloja tehdä nuita touhuja paikallaanollessaan?

En neuvo tekemään mutta silleen saa varoja jos niistä neljästä pultista ottaa ja ylimpien alle siis moottorin ja kannakkeen väliin laittaa korilaatat ni sit tulee varoja pakosarjan ja tyynypultin väliin. Ne 4 pultithan taisi olla 13mm kannalla vai oliko eli onko ne pultit sit M8:jako? Minusta tämä ratkaisu ei voi olla pysyvä vaan pakosarjaa täytyy muokata tms. ettei tule muita isompia murheita kannakkeen suunnille. Koittelun ajaksi eli muuttuuko täristys ni ehkä voi?

Niin ja siitä ö-pumpusta jos ja kun avaat sen. Ni pistä tarkkaan merkit siten että saat ne ö-pumpun rattaat justiin samaan kohtaan toisiinsa nähden paikalleen Ja se kannattaa myös muistaa että jos merkkaat tussilla ni se tussin väri voi häipyä kun ne rattaat "hikoaa" m-öljyä kun niitä käsissäsi ihmettelet. Hikoaa siksi että kun niitten rattaitten materia on "huokoista" ja kun ne rattaat käsissä lämpiää ni pintaan ilmestyy mustina pisteinä m-öljyä. Siinä kohtaa mieli tekee putsata ne rattaat. Jos sen tekee ni ne tussimerkit sit häipyy samontein. Ja mitään mekaanista merkkiähän niihin ei voi tehdä.

Edit: Jäin vielä miettimään tuota koneen tärinää kierroksilla. Se ei kyl kuulosta ollenkaan normaalille. Tyhjäkäynnin tärinän paremminkin ymmärtäisi ja hiukan sitä silmälläpitäen kirjoittelin tuon yläolevan. Vois melki sanoa että tuolle tärinälle kierroksilla pitäis löytää jokin järkevä selitys ennen kun autoa ottaa jokapäiväiseen ajoon? Meinaan ihan pieni massaero ei kait tuolleen tee jos nyt massaheitosta edes on kyse? Ja jos on ni pitkää ikää ei varmaankaan voi odottaa ilman toimia?

Voisiko turbiinissa olla jotain mikä noin oireilisi? Kaikissa kolmessa vetolevyn sakarassa pultit liimankansa kiinni turbiiniin? Niitähän taisi olla kahdet / sakara? Pulttien painon puuttuminen yhdestä ei ehkä riitä koko mosaa retuuttelemaan mutta jos vetolevy lähtee värisemään ni se kyllä? Mut kait se pitäisi ääntäkin? Vetolevy ja vauhtis kiinni oikeassa momentissa liiman kans? Oliko näitä 8kpl vai montako?

Ja se outo ääni 2s. Starttaa ilman hehkua tyyliin 1s ja päästä avaimesta irti. Mosahan ei kylmänä tuossa kohtaa käynnisty. Jos startti jää päälle ni sen sit kyl huomaa. Tai kuumana silleen et kaveri pitää sammutinta päällä ja jos yksinään touhuaa ni panttaa vaikka sitte rautalangalla sen sammuttimen ala-asentoon
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Kumityynyt näytti päällisin puolin olevan ainakin täysin kunnossa ja vanhalla koneella ei täristänyt yhtään samoilla tyynyillä. Tyynyt taitaa olla alkuperäisosat ja on vaihdettu viimeksi vuonna 2007 ja niillä on ajettu noin 110 tkm. Eli vanhathan ne rupee tosin olemaan mut en osaa sanoa mikä niiden elinikä kuuluis olla.

Mun tuli nyt yht äkkiä mieleen että voisikohan se tärinä tulla tosiaan siitä turbiinista? Kun muistan kun ostin sen lootan ja turbiinin joskus niin se oli ollu C 270 CDI:ssä johon tuli konerikko. Siinä oli kuulemma ruvennu suutin kusemaan niin pahasti että kone oli ruvennu ryntäämään ylikierroksille ja myyjän mukaan startin hammaskehä oli menny paskaksi kun huomasin oston jälkeen että laatikon turbiinikotelossa oli jälkiä että turbiinin ja kotelon väliin ikään kuin olisi jäänyt jotain "vierasesineitä". Turbiinissa ei kuitenkaan näkynyt jälkiä mikä oli erikoista. Turbiinin tapissa joka sovitetaan vauhtipyörään oli myös jälkiä joita viilasin pois että saatiin se sopimaan paikalleen.

Vauhtipyörä on vakiopulteilla tehtaan papan momenteissa, mutta ilman liimaa. Turbiinissa sama juttu. Momenttejahan siihen ei ole tietääkseni ilmoitettukkaan, mutta riittävän piukassa ne pitäisi kyllä olla.

Kuitenkin joka tapauksessa jos ajateltaisiin että turbiini olisi epätasapainossa niin ja kierroksilla rupee vatkaamaan niin voisiko se aiheuttaa moottorissa laakerivaurion? Eli voiko ajatella että se heiluttaa myös kampiakselia siten että välykset laakereiden välissä ei pysykkään stabiilina? Mun järjen mukaan voisi aiheuttaa mutta en ole asiantuntija.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Voi se aiheuttaa, ainakin se turbiinin päädyn laakerit voi olla kovilla, samoin keskellä konetta jos turbiini yrittää taivuttaa kampuraa.
Sama turbiini ollut kiinni edellisessä eikä ole vatkannut?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Ei ole ollut kiinni edellisessä koneessani, vaan sillon oli 722.3 ja vakio turbiini. Halusin päivittää laatikon uudempaan 772.6 lootaan ja tämä on tosiaan ekaa kertaa itselläni koneen perässä, joten koko tekniikka on ollut vähän uutta ja tuntematonta. Eli sen puolesta vaikea tehdä itse johtopäätöksiä mikä johtuu mistäkin kun myyjän puheisiinkaan ei aina voi luottaa kuten olen huomannut tässä esimerkiksi koneen suhteen. Nyt tiedän itse mitä koneelle on tehty kun kaikki oleellinen on koneistettu ja uusittu taas omasta toimesta. Koneesta tämän tärinän ei pitäs johtua kun kampuarkin tarkistettiin että on suora. Ja kumityynyyihin en usko kun tyhjäkäynnillä ei täristä, vaan jossain 2000 rpm alkaa vatkamaan huomattavasti.

Jotenkin alan epäilemään että onko tämä voinut olla alunperinkin syy siihen laakerivaurioon. Ehkä järkevin nostaa taas mosa keulilta ja tarkastaa se turbiini ja alakerran laakerit uudestaan. Ja voiko olla myös että vaihdelootan akselikin on kiero?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

MJPfin kirjoitti: Ke 07.07.2021 09:26
Sama turbiini ollut kiinni edellisessä eikä ole vatkannut?
Ja sitähän ei tiedä miten olisi pelannut edellisellä omistajalla jos kerran kone hajosi ja sen takia laitettiin loota myyntiin. Puoli-ilmaseksi sen kyllä sain, mutta myyjä ehkä itsekin saattoi aavistella että siinä ei kaikki välttämättä ole ihan kunnossa niin siksi saattoi myydä halvalla.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Okei no sitten, ajattelin vaan että ollut sulla jo kertaalleen ajossa tuo loota.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Koitin soittaa tänään myös yhdelle laatikkovelholle kenellä olen laatikoita vahvistuttanut ja korjauttanut aikanaan että mikä on mielipide voiko turbiinin ravistus aiheuttaa laakerivaurion, niin siihen ei osannut vastata suoralta kädeltä. Yritin myös googlettaa että onko jollakulla mahdollisesti käynyt näin että turbiinin ravistuksesta olisi laakerivaurio aiheutunut, mutta en löytänyt juttua moisesta. Turbiinin ravistuksesta oli kylläkin paljon juttua, mutta se että voiko se aiheuttaa laakerivaurion, niin on vähän epäselvä. Kaipa sekin sitte voi olla mahdollista, mutta enpä tiedä. Kai se silloin luulisi käyvän enemmän runkolaakereiden päälle, kuin kiertokankien. KK-laakerit viimeksi enemmän oli ottanut siipeensä, kuin kiertokankien.

Tosiaan lommoja turbiinissa ei näy, mutta sen sovittaminen on ollut hieman hankalaa kun sovitepinnassa on jälkiä, niin ihan satavarma en voi olla että onko se turbiini nyt kunnolla perillä ja paikallaan. Pultit on paikallaan ja piukassa, mutta jos jossain kohtaa onkin rakoa vetolevyyn nähden, niin saattaa olla mahdollista kun sitähän ei oikein mistään näe asennettaessa. Tai toki näkee jos ottaa pultit uudelleen irti ja katsoo onko ihan kiinni vetolevyssä. Sen haluaisin tarkastaa seuraavaksi. Sen jopa pystyy tarkastamaan moottori keulillakin.

Entä kuuluuko näitä turbiineja jotenkin tasapainottaa? Lueskelin toiselta foorumilta että on olemassa ulkoisesti tasapainotettuja ja sisäisestä tasapainotettuja turbiineja. Nämä lienee sitten lukeutuvan jälkimmäisiin vai? Toki se turbiinin vaihto vois olla yks ja vaihdelaatikon akselin suoruuden tarkastus yks konsti eteen päin tässä tuskallisessa projektissa. :problem: Muiden mielipiteille ollaan tietenkin myös täysin avoimia mitä kannattaisi tehdä tai tarkastaa seuraavana.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos se kiertokangista on hajonnut niin epäilys siirtyy öljynkiertoon
Millaisilla syötöillä sitä on ajeltu, mitään tietoa? Tarpeeksi kun on voimaa niin alkaa se käymään laakereiden päälle olipa ne mitä tahansa, lyhenee huoltovälit öljyillä ja komponenteilla.

Jos vakio loota niin toista tilalle jos epäilyttää, ei nuo kovin kalliita ole.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Siis silloin viimeksi kun hajosi niin ei sille yhtään happea edes keretty antamaan kun huomas jo heti että kaikki ei ole kunnossa. Eihän sille uskaltanut kun oli paljastunut niin paljon kämmejä edelliseltä koneen kasaajaltakin, niin tiennyt yhtään mitä siltä odottaa että pelaako vai ei. Mutta kiertokangenlaakerit oli palanut oikein kunnolla. Pariin kankien laakeripesäänkin oli palanut tummumia, mutta ne ovat nyt tosiaan koneistettu uudelleen kaikki kuus kpl ja pitäs olla iskussa taas. Runkolaakerit eivät olleet menneet niin pahaan kuntoon, mutta vaihtokuntoon kuitenkin. Ja siis nythän konetta on käytetty vasta vain kahteen kertaan paikallaan lämpimäksi. Enempää en aio sitä käyttää, vaan aion nostaa ylös jälleen kerran ja tutkia paremmin vaihdelaatikkoa, turbiinia ja kurkata mitä uusille laakereille kuuluu ja toki sen öljypumpun tsekkaan samalla. Käännetään sitten prkl vaikka kaikki kivet ympäri että saadaan vehkeet pelaamaan! Kiire ei ole, käyttökulkineet ovat onneksi kunnossa ja pelaa hyvin, joten aikaa on tapella tuon kanssa kyllä vaikka koko kesä... täytyy vaan viettää jotain muutakin elämää välillä ettei rupea liikaa keittämään tämä harrastus hermoja. :roll: Kyselinkin jo toista vastaavaa laatikkoa samaisesta paikasta, josta kampiakselin ostin ja sieltä tarjosivat W211 koppasesta laatikkoa 320 CDI:n perästä kaavelin vaihdolla ja turbiinilla hintaan 750 €, johon sisältyy toimivuustakuu.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä toi vahvasti öljynkierron ongelmalta vaikuttaa se edellisenntuho. Pumppu ja linjat tarkempaan syyniin, ja imuputki että ei ole liian alhaalla tai vuoda. Vähän joustoa putkessa ja imee itsensä kiinni pohjaan jos ei ole estetty tätä jollain lipareella reunassa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Eihän olisi edellisen remppaajan jäljiltä lohkon tai kampiakselin öljykanavassa mitään tulppaa tms... pantu muovinen VDI plugi tai korvatulppa hienosti kanavaa suojaamaan rempan aikana ja sitte unohtunu sinne... puhaltelitko ilmalla kaikki kanavat läpi ennen viime kasausta?
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Maastis kirjoitti: Pe 09.07.2021 12:17 Eihän olisi edellisen remppaajan jäljiltä lohkon tai kampiakselin öljykanavassa mitään tulppaa tms... pantu muovinen VDI plugi tai korvatulppa hienosti kanavaa suojaamaan rempan aikana ja sitte unohtunu sinne... puhaltelitko ilmalla kaikki kanavat läpi ennen viime kasausta?
Ei sieltä kyllä mitään sellasta löytynyt kun kone purettiin.
Koneistamo on putsannut öljykanavat ja pessyt lohkon ja tarpeelliset osat.
MJPfin kirjoitti: Pe 09.07.2021 10:12 Kyllä toi vahvasti öljynkierron ongelmalta vaikuttaa se edellisenntuho. Pumppu ja linjat tarkempaan syyniin, ja imuputki että ei ole liian alhaalla tai vuoda. Vähän joustoa putkessa ja imee itsensä kiinni pohjaan jos ei ole estetty tätä jollain lipareella reunassa.
Pumppu on nyt tarkistettu ja se oli huomattavasti paremmassa kunnossa kuin edellisen moottorini pumppu. Ja edellisessä moottorissa paineet oli noin 1,5 baria kun öljyt oli noin 80-90 astetta. Tämän nykyisen moottorin pumpussa ei ollut pykälää kannessa, toisin kuin vanhassa oli pieni pykälä. Rattaat näytti ehjiltä ja tifteiltä. Toisessa pesässä oli yksi vähän pidempi ja selvempi naarmu, mutta vanhassa pumpussa niitä taas oli huomattavasti enemmän ja jos silläkään ei ongelmia ollut niin en oikein jaksa uskoa että öljypumpusta nämä oireet johtuisivat. Imuputki näytti olevan ihan normaalisti ja tiiviisti kiinni.

Vahvin epäilys on nyt tällä hetkellä vaihdelaatikko. Ostin sen nimittäin konevikaisesta autosta. Siinä piti olla alakertavaurio ilmoituksen mukaan. No kun olin laatikon ostanut niin myyjän juttu alkoikin vähän muuttua. Nimittäin huomasin että turbiinikotelossa on jyrsimisjälkiä alareunassa. Ikään kuin starttikehän hampaat olisi jyrsinyt sitä. Kysyin asiasta ja myyjä väitti että polttoainesuutin oli ruvennut ns. kusemaan ja kone rynnännyt ylikierroksille ja tästä syystä kuulemma starttikehä hajonnut. Olin ja olen asiasta edelleen eri mieltä että tämä ei ole mahdollista että starttikehä voisi hajota ylikierroksista millään tavalla. No kaikesta huolimatta en vaivannut päätäni enempää että mikä on tosiasia, vaan löin laatikon paikalleen ja ajattelin että ajossa huomaa sitten pelaako vai ei.

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt harkita ja tutkia asiaa vielä tarkemmin. Nyt oman päätelmän mukaan oivalsin mitä oikeasti on tapahtunut todennäköisesti. Vauhtipyörää ei ole kiristetty riittävän piukkaan ja se on irronnut kesken ajon ja pudonnut turbiini/vauhtipyöräkotelon pohjaan ja pyöriessään jättänyt jyrsimisjäljet. Samalla myös turbiini olisi kieroutunut ja laatikon akseli väljistynyt.

Tämä edellä mainittu visio tuli päähäni tässä sen koneen käynnin ravistuksesta ja liian korkeasta öljynlämmöstä ja alhasesta -paineesta edellisestä alakertavauriosta. Päätin nostaa koneen keulilta ja tarkastaa vielä laatikko ja turbiini tarkemmin. Kävi ilmi että päätelmäni osui oikeaan! Turbiinin pystyy toteamaan kieroksi kun laittaa linjarin akselin sisäänmenoaukolle ja mittaa etäisyydet linjarista turbiinin limpun seinämään. Heittoa on 9-10 mm ja laatikon pääakseli on väljä ja siinä on havaittavissa pieniä naarmuja. Eli tämä viittaisi siihen ravistukseen ja uskon että se on myös aiheuttanut laakeri- ja kampiakselivaurion alun alkaenkin.

Ensi viikolla mulle tulee nyt toinen vastaava laatikko ja toivottavasti ehjä tällä kertaa niin pääsee kokeilemaan loppuuko oireet nyt sillä. Alakerran laakerit tarkastin nyt remontin ja näiden kahden lämpimäksi käytön jälkeen ja ne olivat vielä käyttökelpoiset ja kampuran kaulat naarmuttomat, joten suuremmalta harmilta onneksi on vältytty toistaiseksi tällä kertaa.
Konetta käytetty vain matalilla kierroksilla. Laakerinvälysnauhalla vielä tarkastan ainakin yhden laakerinvälyksen että on ok.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Nyt on toinen automaattilaatikko tullut purkamolta. Turbiinin tarkastin niin on suora ja kaikki näyttää asialliselta, mutta laatikon sisemmässä pääakselissa on välys. Ilmeisesti näissä kuuluu ollakkin sitten välystä normaalisti?

Entä onko tietoa kuinka paljon on öljypympun ketjupyörän kiristysmomentti?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin päivitellääs vähän. Eli nyt olis ehjä turbiini ja toinen loota paikalla ja konekin keulilla ja pari päivää jo koeajojakin takana. Nyt suoran turbiinin myötä niin ainakin se ravistus häipyi miltei kokonaan. Kone käy nätisti ja öljynpaineet oli aluksi reilua 1 barin luokkaa tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella ja 3 baria 1500 rpm jälkeen. Öljylämmöt näytti 90 astetta. Öljynpaineet parani ekan päivän ajojen jälkeen. Oli 1,5 baria tyhjäkäynnillä ja lämmöt 85-90 astetta. Perusasiat tuntuu olevan tosiaan kunnossa ja moottori käy edelleen nätisti ja tuntuisi vetävän reippaasti jo pienelläkin kaasulla ja ihan pienellä maksimissaan 0,3 barin ahdoilla vasta menty. :thumbup:

Tästä kaikesta edellä mainitusta huolimatta huoliakin on ja en tiedä pitäisikö niistä nyt olla huolissaan vai ei. Kertokoon viisaammat. Nimittäin pakoputkesta tuuppaa jonkin verran kuormitettaessa tai ihan ryntäyttämälläkin ilman kuormaa siniharmaata savua. Se ei varmaankaan ole ihan normaalia vai onko niin että ajamalla saattaa loppua? Ensin sitä tuli enemmän, mutta nyt kun ajoa on tullut noin 50-100 km, niin on vähentynyt, mutta jonkun verran tulee edelleen. Vaihtoehtoina pitäisin tässä kohtaa joitain seuraavista:

-Männänrenkaat? Jos ne pitää ajaa sisään että ne sopeutuu sylinterin seinämiin. Lohkolla on ajettu myyjän mukaan noin 500 tkm ja männänrenkaat ovat uudet ja myös mäntiä on sorvattu 0,2 mm. Männänrenkaiden päittäisvälykset on katsottu ja uran väljyys on koneistamolla tarkastettu ja pytyt hoonattu pallohoonilla.

-Sylinterit ovat soikeat? Jos eivät olekkaan mitanneet lainkaan ovatko kaikki pytyt varmasti pyöreät vaan ovat olettaneet että asiakas tietää että ne ovat kunnossa. Itse en niitä ole tosiaan mitannut ja oletin että on sanomattakin selvää että tarkastavat soikeudet samalla kun ne kerran myös porataan. En tiedä mikä on koneistamoilla yleensä käytäntö näissä asioissa, mutta jos joku tietää niin valaiskaa ihmeessä. Toki aion myös soittaa koneistamoon, jossa kone on tehty ja olenhan sinne jo aikasemminkin ollut yhteydessä juuri tästä savutusasiasta ja epäilivät venttiilivarrenkumeja ja ohjureita. Sama kaveri on ollut aina puhelimen toisessa päässä niin tiedetään mistä puhutaan.

-Venttiilivarrenkumit ja ohjurit? Nämä ovat kuulemma myyjän mukaan tarkastettu hänen aikana kun teki ekan remontin koneeseen, mutta mitään dokumenttia ei ole esittää, vaan perustuu vaan pelkkään puheeseen, joten ei varmuutta voiko siihenkään täysi luottaa. Kuitenkin luulisi että on katottu kun uudet jäykemmät venttiilijousetkin on vaihdettu, mutta kukapa tietää mikä on tosiasian laita.

-Suuttimet? Myyjän mukaan nekin on katottu läpi. Eli sumukuvio ja avautumispaineet pitäs olla kunnossa, mutta perustuu vain puheeseen sekin. Jos avautumispaineet väärät, niin voiko se esimerkiksi tehdä tälläistä?

-Jokin myy syy mahdollisesti? Jos tulee mieleen jotain niin kertokaa ihmeessä.

En tiedä uskaltaako tuolle nyt kauheesti kuormaa antaa tai päästää sen enempää ahdoille ennen kun savutusongelma on saatu pois? Öljyt ja suodattimen meinasin siihen nyt vaihtaa alkuviikosta, niin näkee tuleeko öljyn mukana metallia. Nesteet pysyy hyvin omissa lokeroissaan ainakin tähän asti.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin autolla olis nyt ajeltu ehkä semmonen noin 150 km ihan normiajoa ja savutus ei ole muuttunut juurikaan sen kummemaksi. Öljyt vaihdoin ja seassa ei ollut yhtään metallisilppua, joka kertoo että ainakin laakerit taitaa olla edelleen kunnossa!

Kone ei huohota ja käy ja pelaa nätisti normiajossa, mutta happeahan ei ole vielä edes kunnolla annettukaan. Tuli mieleen että voisiko savutuksen syynä olla suuttimien väärä avautumispaine? Kun tämähän on tehty vaparimosasta niin siinähän on alhaisemmat paineet suuttimissa kuin turbon suuttimissa.

Kuinkas paljon muuten turbokoneen suuttimien avautumispaine on? 140 baria? Entä onko suuttimen kierteissä eroa turboversion ja vaparin välillä vai onko ihan sama runko ja shimmilevyillä säädetään vain paine sopivaksi turbokoneeseen?

Tarkoituksena olisi joko uusia suuttimet taikka sitten vaihtoehtoisesti tarkastaa ja säätää avautumispaine oikeaksi kun kerran koneessa on turbon männät ja ahdin kyljessä.

EDIT: Sen verran selvitin että turbossa erilaiset kärjet suuttimissa. Eli voidaanko vaparisuuttimista nostaa avautumispaine turbon tasolle vai vaatiiko turbollisen kärjet jotta saa laillisen toiminnan?

EDIT: Otin eilen suuttimet irti ja turbon suuttimethan siellä näytti olevan. 135 baria lukee suuttimien kyljessä ja myyjän mukaan on katsottu läpi mutta vien ne tarkastukseen varmuudeksi kuitenkin. Puristuspaineet menee myös tarkastuksen alle seuraavana kunhan saan sopivan mittarin hommattua. :arrow:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Nyt on savutuksen ja voiman puutteen syy selvinnyt. Puristukset hukassa. Paine on sellaista 11-12 barin luokkaa ja tehtaan ohjearvohan on 26-35 baria ja minimiarvo 18. Myös syy alhaisiin puristuksiin on selvillä. Koneistamo on tarkastanut männänrenkaan päittäisvälykset, mutta on jättänyt ne 0.4-0.45 välysarvoon! :shock: Sehä on bensiinimoottorin ohjearvoille sopiva. Tarkastin tehtaan antaman ohjearvon korjauskirjasta ja siellä on ilmoitettu seuraavat välysten ohjearvot:
-ylempi rengas 0.09-.020 mm
-alempi rengas 0.05-0.15 mm
-öljyrengas 0.03-0.1 mm

Että sillä lailla. Ei voi muuta sanoa ku että on tää motorsportti kova laji! :clap:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Ei helkkari, kai koneistamo ottaa vastuun tekemästä työstään? Mahtaa harmittaa ottaa kattila auki taas, vaikka hyvä juttu se kai on että vika löytyi ":D"
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Elkku_ kirjoitti: Ti 24.08.2021 08:40 Nyt on savutuksen ja voiman puutteen syy selvinnyt. Puristukset hukassa. Paine on sellaista 11-12 barin luokkaa ja tehtaan ohjearvohan on 26-35 baria ja minimiarvo 18. Myös syy alhaisiin puristuksiin on selvillä. Koneistamo on tarkastanut männänrenkaan päittäisvälykset, mutta on jättänyt ne 0.4-0.45 välysarvoon! :shock: Sehä on bensiinimoottorin ohjearvoille sopiva. Tarkastin tehtaan antaman ohjearvon korjauskirjasta ja siellä on ilmoitettu seuraavat välysten ohjearvot:
-ylempi rengas 0.09-.020 mm
-alempi rengas 0.05-0.15 mm
-öljyrengas 0.03-0.1 mm

Että sillä lailla. Ei voi muuta sanoa ku että on tää motorsportti kova laji! :clap:
Mietin hiukan nyt sitä että jos ei huohottanut erikoisesti jos oikein ymmärsin aiemman postauksen ja painemittaus on noin alhaisilla lukemilla niin mitä ihmettä? Miten mosa edes lähtee käyntiin?? Jokin nyt ei täsmää lainkaan?

Tuo renkaitten päittäisvälys ni mistä löysit nuo arvot?
Tässä yksi mitä itte löysin kun tuota samaa tietoa ettin joskus taannoin. Kuinka oikea tieto tuo löytämäni sitten on niin sitäpä en tiedä?

No voe helevata ei onnistu lisääminen jostain syystä. Laitan muulla tapaa

Edit: Eipä se nyt onnistu sit ei ihan millään :( Aijaakin on vissiin nurin eli ei sitäkään kautta. No ei voi mitään ei sitte

Edit vielä uudelleen: Kun onko nuo ilmoittamasi sallitut käpit renkaan urassa sallittu välys silloin kun rengas on paikoillaan? Päittäisvälys mitä koneistamolla on mitattu käsittääkseni olisi hyvinkin toleransissa jos nyt tuohon datasheettiin on uskominen mitä mulla on ja jota en nyt millään saa tänne liitetyksi? Siinä olisi alle millin käpit sallittuja OM605.91 / 96 sekä OM606.91 / 96 moottoreille ja nyt ovat mitanneet tyyliin 0.4?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puristukset ei taida puoleen pudota männänrenkaiden päittäisvälysten vuoksi, ja tosiaan kuten Jari edellä ihmetteli, olisi käynnistysvaikeuksia ja pahoin jos puristukset olisi noin alhaalla.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin