Tuo dealerin kommentti tosiaan on totta.
Sellaista ohjetta olen tuohon mahdolliseen tapahtumaan saanu että jos paineet ei nouse startatessa sammutin päällä niin siinä kohtaa kun koneen käynnstää pitäis sit antaa hieman rinkiä mutta vain lyhyenaikaa. No tuo on epävirallinen ohje eikä tuota kasatessa tarttenu tuolleen komentaa mutta öljyä sit laskettiin suotimestakin ja mahtoiko mennä öljykanavistakin kun kansi oli pois. Se kanavahan menee suoraan ö-pumpulle.
Mutta:
Kun sammutin on päällä ja suuttimet pois (ei pärsy p-ainetta) niin mosa pyörii startilla kevyesti eikä kankien yläliuskoille eikä runkojen alaliuskoille tule rasitteita siinä määrin kun suuttimet paikoillaan startatessa. Noin jos joutuu tekemään et rinkiä antaa niin sen rasvan merkitys korostuu! Sitä ennen kannattaa pitää tuumaustauko ja kahvitauko päälle ja miettiä et tulihan kaikki kasatuksi varmasti oikein.
Uudet liuskat ei käsittääkseni kestä vaurioitta ö-paineetonta käyntiä käytännössä juuri lainkaan kun taas paljon ajettu mosa saattaa tosiaan kestää yllättävänkin kauan ilman vaurioita.
Niitä tapauksia on jossa moottorin epätavallisen kova käyntiääni alkaa tyyliin 10t km ajon jälkeen. Laakerit otti osumaa ja vaurio ilmenee sit hiukan myöhemmin. No tuo kävi silleen kun huohotin oli tukkeessa ja puhalsi öljyt pihalle. Sit vaan ajo jonkun kilsan työmaanpihaan kun ajatteli et ei se haittaa. Sanoinkin työkaverille et mitähän mahto käydä ni meinasi seuraavan apäivänä et ei mitään. Auto käy kuten pitää. No ei menny kahta kuukautta kun mosa alko ääntelemään rumasti.
Se laakeriliuska-aihe.
Eli onkos sitä sellaista "ilmaisuväritahnaa" olemassa? Eli sitä laitetaan ohut kerros kuiviin osiin ja sit pultteja käytetään kiinni jonka jälkeen avataan ja kattotaan puristusjälkeä siitä väritahnasta? Jos jostain kohtaa on puristunu kiinni niin se kohta sit näkyy? Sekin näkyy jos joku kaula on "väljä" tai ei ole linjassa? Ainakin rukolaakereita olen nähny tuolleen tarkistettavan.Tiedä miten toimisi kk-laakereitten kanssa? Ihan ensin kaula pitäis varmaan käyttää kiinni et on linjassa ja vasta sit tahnan kas kattoa? Ehkä tiukka kohta tuolleen kuitenkin selviäisi jos sellainen on?
Öljypumppu.
Oliskos siihen laitettu 603:sen pumppu? Meinaan sehän käypi 606:seen ja niin se mullakin on. Sellainen ero pumpuissa on että 606:n pumppu muistaakseni on kaksipesäinen ja 603:n on yksipesäinen. Ja tosiaan imuputki on sit aivan erilainen.
Toivottavasti sit on 300DT: tai 250DT:n tai M103:n pumppu laitettu. Tosiaan käsittääkseni M103:n ö-pumppu myös käypi ja on samalla tuotolla. Muitakin saattaapi olla käypäisiä? Esim. kävisköhän M104:n pumppu?
Alla OM603 Maticin pumppu laitettu 606:seen. Maticissa toi öljyputki jossa sihti on niin on paljon pidempi kuin takavetoisissa. Maticin öljypohja kun on "väärinpäin" verrattuna takavetoisiin.
Edit: Heeetkinen.... Kokonaan kulunu pois??? Sillä mosan kierrosmäärällä mitä se on pyöriny? Siis starttausmäärällä? Ja käyntiajalla jos se koskaan käynnissä on ollu? Ei helkatti
Jatkan vielä. Se päälipinnoite on juurikin sitä laakerimetallia ja loppu on tukimateriaalia. Ennen kun mosaa pistäisin nippuun niin tuolle silppuuntumiselle ettisin selityksen. Voin olla pahasti väärässäkin mutta mä en oikein sitä usko et jos kerta öljytty oli niin nuin lyhyillä "metreillä" tolleen olis käyny? Ei vaikka olis seissykin. Jokin ei nyt täsmää mut mähän olen sellainen jokapaikan epäilijä
Tarkista nyt ainakin se että kampuran öljyreiät VARMASTI ovat puhtaat ja auki niistä missä vaurio oli eikä ole tukkeentunut siitä silpusta!