S124 OM603->OM606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tämä on hyvä uutinen!

Hetkinen Imuaukosta avitat venttiliä aukeamaan? Sullako on koppa vielä paikoillaan?

Se kyllä nyt hiukan ihmetyttää että kun nokka menee alas niin venttiili ei aukea vaan venttiililautanen pysyy vasten seetiä :eh: Siis nostimen säätövara olisi pidempi kuin nokan aiheuttama liike?

Jokin tuossa nyt ei täsmää :problem:

Onko nuo jäykemmät jouset olleet paikoillaan ennen koneremppaa? Jos on niin onko nokat kuluneet ja siksi nokan liike ei riitä avaamaan venttiiliä tyhjän nostimen kanssa? Kun on jäykät jouset niin nostimet mitä nokka on painanut tosiaan voi mennä totaalityhjiksi mutta itte olen edelleen siinä uskossa et nokan liike riittää avaamaan venttiilin tyhjilläkin nostajilla? Tai sit mulle on vaan käyny tuuria omissa ja mun luulo on väärä.

Kun nokka osoittaa ylös niin nostimen pitäisi olla "veltto" pitkältä matkalta ja varmaan se onkin? Tyyliin enempi kuin 5mm? En ole koskaan mitannu nokan pituutta ja siis sen aikaansaamaa liikkeen pituutta. Olet varmaan painellu nostinta tuossa kohtaa kun nokka osoittaa ylös? Nostimen pitäis painua helposti sormivoimin nostimen säätövaran verran eli useita millejä. (Edittiä: Normaalistihan mosa mikä on ajossa niin nostin on ja täytyykin olla kivikova mutta nyt kun on seissy pitkään ni ne mitä nokka on painanu ovat tyhjentyneet)

Mittaa nokkien pituudet. Jos on vaparin akselit laitettu niin niissä toisessa vai oliko kumassakin taisi olla pidemmät nokat kuin ahdetun nokka-akseleissa? Tieto nokkien pituudesta varmaan löytyy tältä foorumilta ja voin mäkin tarvittaessa mitata 606 vaparin nokkien pituudet.

Jos venttiilit kerta aukeaa järkevällä voimalla ja menee vahvemman jousen ansiosta myös kiinni niin täytä ne nostimet öljyllä ja laita paikoilleen.

Täyttö hoituu silleen et upotat sen nostimen puhtaaeen m-öljyyn ja sit pumppaat sitä keskinappulaa. Tyyliin 10 - 15 painallusta saa sen nostimen täyttymään ja nostimesta tulee kova. Eikä nostinta enää sormivoimin eikä pienellä pakollakaan saa nippuun jos se nostin vaan on ehjä. Jos sormivoimin saa öljyn ulos tulemaan on se nostin satavarmasti rikki --> roskiin

Ja sitten jos teet noin ja kun laitat nippuun ni pyöritä se mosa pari kertaa ympäri kampuranpäästä!!!

Laitetaas täähän että miksi? Eli kun jouset kerta on muut kuin alkuperäiset niin riittäähän varmasti tilaa sillä jousella mennä nippuun täyden nostimen kanssa kun nokka on täysin alhaalla!!! Jos jousilanka on paksumpi niin liikevara voi olla lyhyempi kuin alkuperäisellä josella! Nyt kun ja jos täytät ne nostimet ja siinä kohtaa kun akselia laitat paikoilleen niin joku nokka saattaa painaa jousenliikkumatilan nollaan ja kun pukkeja kiristää ni jokin paikka sanoo poks! Puhumattakaan siitä et kun mosaaa alkaa veivata ympäri! Josus jousen alle laitetaan lisäaluslevyjä joka entisestään kaventaa liikkumavaroja

Ja vielä: Jos on noin että ne venttiilijouset ovat niin jäykät että ne painaa nostimen tyhjäksi tyyliin vuorokaudessa tai viikossa ja nokka-akseli ei yllä tyjän nostimen kanssa venttiiliä avaamaan niin miten sen mosan saa käymään tyyliin vikon seisomisen jälkeen? Nostin tosiaan painuu nippuun voiman edessä ja sit pienemmälläkin voimalla jos ne on rikki.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: Ti 29.12.2020 10:52 Tämä on hyvä uutinen!

Hetkinen Imuaukosta avitat venttiliä aukeamaan? Sullako on koppa vielä paikoillaan?
Elkku_ kirjoitti: Ti 29.12.2020 08:59 Ne aukeaa kyllä silloin kun kyseisten venttiilien nokat alhaalla ja imuaukosta avittaa kevyesti jatkovarrella käsin painaen ja sitten kun nokat ei enää paina niin nousee myös omin avuin nätisti.
Eli siis kuten mainitsin ehkä vähän lyhyesti ja epäselvästi, kun nokat osottaa alaspäin, niin hellä painallus jollain pitkällä esineellä venttiiliin imuakosta niin aukeaa siten että kuuluu "flop". Eli sen painimen voima ei riitä nyt avaamaan sitä venttiiliä itsessään. Tiedä sitten voiko olla mahdollista että öljyn puute riittäisi siihen syyksi painimissa. Ja varmasti joku osaa senkin sanoa 100 % varmuudella että onko tosiaan niin että venttiilien kuuluisi aueta silloin kun nokat ovat alaspäin, vaikka ne painimet olisikin tyhjiä? Vai onko niin että siinä painimessa onkin niin pitkä liikevara että ei sen takia sitten aukea mekaanisestikkaan kun nokat alhaalla.

Ja siis ei ole venttiilikoppa paikallaan. Eihän sitä silloin edes näkisi missä asennossa nokat olisivat milloinkin.

Jäykemmät jouset eivät ole olleet paikallaan ennen koneremppaa, vaan ne on ostettu uutena Tarvikemotista silloin kun remppa on ollut tekeillä ja ovat siis ihan nettikaupassa myynnissä. Ovat siis tälläiset: https://www.tarvikemotti.com/https:/www ... ousisarja/

Olen mä niitä painimia koittanut painella sillon ku nokat ylhäällä ja liikkuu tosiaan ihan sormivoimin sellaset 3-4 mm arviolta.

Pakkohan sillä jousella on olla riitävästi tilaa mennä nippuun täyden painimen kanssa sillon kun nokka alhaalla, kun ovat kerta juuri tähän moottoriin tarkoitettukkin.

Mun täytyy vielä tosiaan mittailla ne nokat ja myös nokkien ja venttiilin päiden välinen matka. Ja sitten myös mikä niiden painimien liikkumavara on, sekä mikä sen mitta on pohjaan painettuna nokan ja venttiilin välissä. Sillä tavalla saan selvyyden että onko se mahdollistakaan että nokkien kuuluis aueta sillon kun nokat osottaa alaspäin. Niin ja saan tänään myös lainaan venttiilijousien irrotustyökalun niin otan ainakin yhden takeltelevan venttiilin jousen irti niin pääsen testaamaan että liikuuko venttiili varressaan ihan sormivoimin vai onko sinne ohjurin väliin kertynyt vaikka pintaruostetta, jonka takia takeltelee.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joo ja saattaa se mullakin jäädä luettu ymmärtämättäkin :) Eikä ulosanti aina niin loogistakaan ole. Mutta ei anneta nuitten häiritä. Kirjoitellaan uusiksi jos jotain jäi epäselväksi.
Elkku_ kirjoitti: Ti 29.12.2020 14:36 Olen mä niitä painimia koittanut painella sillon ku nokat ylhäällä ja liikkuu tosiaan ihan sormivoimin sellaset 3-4 mm arviolta.


Mutta joo Se että nostimia voi painella sormin niin niin se ei kuulu olla. Ne ovat ja nitten täytyy olla täysin kivikovia. Sulla kun mosa on ollu pysäyksissä niin ne mitä nokka painoi ni ovat tyhjentyneet. Nyt nostimissa on osin ilmaa ja siksi sit nokan alasollessa pienellä avulla venttiili aukeaa ja jää hieman auki.
Elkku_ kirjoitti: Ti 29.12.2020 14:36 Pakkohan sillä jousella on olla riitävästi tilaa mennä nippuun täyden painimen kanssa sillon kun nokka alhaalla, kun ovat kerta juuri tähän moottoriin tarkoitettukkin.
Erittäin hyvä juttu. Ei siis ole vaaraa siitä että varat loppuisi kesken täydelläkään nostajalla. Hyvä! Sit vaan täytät ne nostajat öljyllä laitat nostajat paikoilleen niin venttiilitkin rupeaa aukeamaan. Nostaja tosiaan ei jousta tippaakaan kun ilma sieltä poistuu.

Varmaan tiesitkin mutta varuiksi eli:
Sehän menee niin että kun nostaja on ylhäällä niin moottorin öljynpaine täyttää nostajaa öljyllä kunnes välys on pois ja kun n-akseli painaa nostajaa alaspäin niin täyttökanava sulkeutuu ja nostaja ei enää siinä kohtaa yhtään jousta vaika voimaa olisi kuinka. Eikä sen kuulukan joustaa. Siinä nostajan keskivaiheilla on se ura josta paineistettu m-öljy nostajaan pääsee vain silloin kun nostaja on ylhäällä. Ilma poistuu nostajista melko pian kun m-öljy alkaa olla normilämmöissä ja mosaa käyttää. Tossa M103 mosan nostajat alkoi pelata ääntelemättä noin 20min käynnin jälkeen.

En muista kauanko ton 606:n piti käydä.

Kun sä esitäytät niin jotkin venttiilit voi kantaakin mutta ylimääräöljy kyllä sit poistuu kun mosaa käyttää. Tuossa kohtaa vaan ei pidä antaa löylyä et ei tule vikoja venttiilin tiivistyspintoihin. Vaihtelevilla kierroksilla tyhjäkäyntiä tyyliin puoli tuntia tai enemmänkin. Sit ihan kevyttä ajoa ensimmäiset 1000km et ruoste poistuu ja tiivistyspinnat sijaantuu.

Itte vaihdoin m-öljyt ja suotimen ekan kerran vissiin jossain 100km kohdilla vaikka uudet oli heti alkujaankin ja uudelleen jossain 500km kohdilla + suotimen. Sit tais mennä jo muutama tuhat.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt on syy löytynyt venttiilien avautumattomuuteen 99 % varmuudella! :thumbup: Siellä oli venttiilinpainimien ne hydraulimännät laitettu väärinpäin kuppien pohjiin. Eli myyjä kun on kasannut moottoria niin ovat todennäköisesti erehdyksissään vaan laittanut sen niin päin että sen männän kuppipuoli on ollut venttiilijousen ylälautasta vasten. :clap: Eli sehän painaa silloin vain jousta kasaan, eikä venttiiliä päästään, kuten taas silloin kun sen männän tylppä pää on vasten sitä venttiilinpäätä. Eli siis väärinpäin ollessaan venttiilin pää meni sinne kuppiin sisälle ja venttiilissä ei tapahdu liikettä. Ja siis 1 % mahdollisuus ettei vika ole tässä on sen tähden kun en ole vielä päässyt kokeilemaan konetta käyntiin asti, mutta vahvasti uskon että tässä oli syy miks ei lähtenyt käyntiin.

Sitten oli myös toinen puute havaittavissa. Nimittäin ne kaksi pulttia puuttui kokonaan, jolla nokka-akseliteline kiinnitetään sylinterikanteen ennen nokkapukkien asennusta. Odottelen nyt vielä että saan ne pultit käsiini ennen kuin kasaan lopullisesti ja voi kokeilla käyntiin. Ne pitäisi tulla torstain tienoolla Forssasta marmoritiskille.

Asensin nyt tosiaan ne venttiilipainimet tyhjänä kun kerta alunperin Jari ke kertoi hänellä olevan ongelmia käynnistyvyyden kanssa silloin kun olivat olleet täynnä, jos kerta venttiilit ovat jääneet kantamaan. Eli varmaan parempi kokeilla niin nyt... vai ollaanko eri mieltä?

Juu koneessa toki ollut uudet öljyt sisällä säilytyksen ajan, mutta laitoin uudet puolisynteettiset ja uuden suodattimen ja itekki meinasin että ajan kevyesti noilla koeajot ja sitten vaihdan taas uuden suodattimen ja paremmat öljyt. Teboilin Diamond dieseliä oon käyttäny vanhassa koneessa ja sitä meinasin tässäkin koneessa käyttää.

Kiitos hyvistä vinkeistä ja neuvoista tähän asti! Niitä tullaan varmasti tarvimaan vielä jatkossakin. :thumbup:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Elkku_ kirjoitti: Ti 29.12.2020 20:48
Noniin nyt on syy löytynyt venttiilien avautumattomuuteen 99 % varmuudella! :thumbup: Siellä oli venttiilinpainimien ne hydraulimännät laitettu väärinpäin kuppien pohjiin. Eli myyjä kun on kasannut moottoria niin ovat todennäköisesti erehdyksissään vaan laittanut sen niin päin että sen männän kuppipuoli on ollut venttiilijousen ylälautasta vasten. :clap:
Loistava uutinen!!!

No nyt tulee sitten testattua jonkun muunkin toimesta sekin et painaako nokka-akseli venttiilejä kun nostimet ovat tyhjiä kun mosaa pyörittelee ennen nippuun laittamista. Sä varmaan tarkistitkin sen nostimen hydrauliosan et on tyhjä? Sitä pientä kuulaa kun painaa pienellä kuusiokoloavaimella ja sit puristelee sormin sitä hydrauliosaa joka väärinpäin oli useita kertoja nippuun ni tulee kaikki öljy ulos.

Nyt kun kasaat tyhjilä nostimilla ja n-akselit ovat paikoillaan niin ennen kun pistät kopan kiinni niin käy jokaikinen nostin läpi silleen et painelet niitä jollain tapilla et ja kans VARMASTI on välys! Jos on selvästi alle milli niin tietää sit jos jossain kohtaa myöhemmin alkaa käyntioireita.

Silleen saat varmuuden siitä et kun kone oletettavasti tulee lyyhäämään nyt alkuun kun venttiilin tiivistepinnoissa on ruostetta niin se ei ainakaan johdu siitä et venttiili kantaa. Jos välystä ei ole niin mielestäni kannelle kannattaa ehdottomasti tehdä korjaus het kättelyssä kun se mosa ei kuitenkaan käy kuten kuuluisi.

Mä en tarkistanu tuota välystä ja sit ihmettelin aika pitkäänkin lyyhäävää käyntiä ja lopulta kun tajusin mistä on kyse niin kansi piti ottaa pois ja tehdä uusintakierros kokonaan toisella kannella. Toimintatonni siihen sit meni ja aivan turhaan omaa tyhmyyttäni.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mitenhän myyjä oli moottorin saanut koekäytettyä?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sitä ittekin mietin. Varmana on käyny rumasti ja se on voinu siivittää myyntipäätösäkin? Muuutta sitä ei tässä mielestäni kannata ruotia. On ostajan ja myyjän välinen juttu setviä tuo.

Mutta sellainen vielä kun kiristät niitä n-akselin pukkeja niin ei siten yhtään kireämpään momenttiin kuin mitä ohje on. Meinaan 7mm kierre alumiinissa niin se ei siedä ylimomentteja.

Momenttia en muista mitä oli mutta 7Nm vai oliko hiukan enemmän. Kannattaa ottaa selville se jos ei tiedä enkä mäkään sitä justiin nyt muista.

Jos korkkaa ni kax vaihtoehtoa. Laitat Helicoilin tai sit poraat reiän pyöreäksi ja teet isommalle pultille jengat. Tämä jälkimmäinen on siinä mielessä huonompi vaihtoehto et pukissa olevaa reikää täytyy kans isontaa. Ja kun 606:n pukeissa ei ole kohdistushahloja niin puki huonolla tuurilla jää kanitamaan n-akselin liukupintaa ja siitä taas sit seuraa omia murheita.

Jos hiukankin korkkaa ni korjata se jokatapauksessa täytyy meinaan periksi antanut kierre niin ei tue n-akselia kunnolla ja pitkässä juoksussa saattaa ilmetä suurempia murheita.

7mm Helicoil korjaussarjoja on olemassa ja mullakin on yx terineen kaikkineen just tuon takia kun nuo pukkien pultit helpolla vedetään liian tiukkaan kun momenttia ei olla tarkistettu. Sit seuraavalla kerralla kun niitä kiristää niin vaikka momentti oikea olisikin niin helpolla korkkaa. (niin muuten 7mm pitkää pulttia ei sitte löydy mistään :wink: Tai ainakaan mä en löytäny. Ajattelin et ostaa pidemmän ja kun ehjää kierrettä aina jää ni sopivasti lyhentämällä ja pinnapultti tekemällä onnistuisi korjata silleen mutta eipä se sit onnistunu)

Sopivaa momenttiavaintahan ei monellakaan hyllyssä ole ja tuolaisen hankkiminen ei välttämättä ole niin helppo jutu. Tilaushommiksi monesti menee ellei ole valmiina.

Sellainen tuli vielä mieleen et koita ne "maljojen" O-renkaat et ovat mallia pehmeät. Jos ne on vaihdettu niin ovat ja jos ovat vanhat niin ei mee kauaa kun alkaa öljyä olla väärissä paikoissa. Nuo O-renkaatha ei paljoa maksa mutta iso vaiva jälkikäsin vaihtaa. Tarkoitan tuolla maljoilla niitä suuttimien suojana olevia alukuppeja.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Sopivaa momenttiavaintahan ei monellakaan hyllyssä ole ja tuolaisen hankkiminen ei välttämättä ole niin helppo jutu. Tilaushommiksi monesti menee ellei ole valmiina.
Jos tarkoitat tuollais pikkumomenttien avainta niin ainakin moponetis ja biltemas on 5-25Nm/5-20Nm. Johonkin 50-60€ hintaluokkaan... 1/4" vääntiöllä.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

tahtoomersun kirjoitti: Ke 30.12.2020 09:48 Mitenhän myyjä oli moottorin saanut koekäytettyä?
Sitä ei kukaan muu voi tietää kuin myyjä itse ja varmasti aikoo väittää että kone on käynyt. Olen myös kysynyt häneltä että onko käynyt ihan nätisti niin kuin kuuluukiin, mutta kyllä sitä kaiken maailman moottorimiehiä ja myyjiä löytyy maailmasta. Vastaa kyllä viesteihin aina heti ja vaikuttaa itsekin kiinostuneelta missä on syy ettei lähe tulille. Mutta vähän harhaan johtavasti kyllä lähdetty myymään mielestäni konetta. Mutta katsotaan nyt vielä lähteekö tulille ja miten kone käy niin mietitään sitten jälkisotkuja.
Jari Ke kirjoitti: Ke 30.12.2020 07:45 Nyt kun kasaat tyhjilä nostimilla ja n-akselit ovat paikoillaan niin ennen kun pistät kopan kiinni niin käy jokaikinen nostin läpi silleen et painelet niitä jollain tapilla et ja kans VARMASTI on välys! Jos on selvästi alle milli niin tietää sit jos jossain kohtaa myöhemmin alkaa käyntioireita.
Täytyypä varmistella tämä vielä! :thumbup:
Jari Ke kirjoitti: Ke 30.12.2020 11:05 Momenttia en muista mitä oli mutta 7Nm vai oliko hiukan enemmän. Kannattaa ottaa selville se jos ei tiedä enkä mäkään sitä justiin nyt muista.
Mulla on korjausopas olemassa E 300 D -malliin (eli vapari) niin täytyy siitä tarkistaa. Niissä on yleensä mainittu.
Maastis kirjoitti: Ke 30.12.2020 13:28
Sopivaa momenttiavaintahan ei monellakaan hyllyssä ole ja tuolaisen hankkiminen ei välttämättä ole niin helppo jutu. Tilaushommiksi monesti menee ellei ole valmiina.
Jos tarkoitat tuollais pikkumomenttien avainta niin ainakin moponetis ja biltemas on 5-25Nm/5-20Nm. Johonkin 50-60€ hintaluokkaan... 1/4" vääntiöllä.

TJ
Juu meiltä löytyy just tällänen Mätänetin avain ja on osoittautunut nasevaksi peliksi! :thumbup:
Jari Ke kirjoitti: Ke 30.12.2020 11:05 Sellainen tuli vielä mieleen et koita ne "maljojen" O-renkaat et ovat mallia pehmeät. Jos ne on vaihdettu niin ovat ja jos ovat vanhat niin ei mee kauaa kun alkaa öljyä olla väärissä paikoissa. Nuo O-renkaatha ei paljoa maksa mutta iso vaiva jälkikäsin vaihtaa. Tarkoitan tuolla maljoilla niitä suuttimien suojana olevia alukuppeja.

Kokeilinkin niitä ja vaikutti mielestäni pehmeiltä, eli luulen että on uusittu remontin yhteydessä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvin siis etenee. Hienoa!

Jos sinä mosassa ei muuta väärin ole kasattu niin lähtee se tulille ja pelaa kuten pitää. On siinä tietty se että kun nostimet kerta oli väärin kasattu (jotka mielestäni kylä on aika simppelit) niin melkin toivoisin ettei koko mosaa ole muttereina käytetty :eh:

Sullahan on tarkoitus jossain kohtaa ottaa oikein voimaakin siitä mosasta kun 8milliset kerta on niin olihan sulla suuttimien alle kupariset tiivisteprikat meinaan orginaalit ei tu kestämään. Jos ei muualta niin Mynältä niitä saa ja vissiin jotku transitin prikat on just passelit? Ittellä ei näistä jälkimmäisistä ole kokemusta. Transitin prikoista on juttua tällä foorumilla et mitkä passaa. Ihan mielenkiinnosta tiedätkö oliko siinä syöttöpumpussa vanhemman vai uudemman mallinen nokka-akseli?

Sellainen siinä peikko kans on että kun mosa oletettavasti on kohtuu timmi, siis männänvälys sylinteriin niin sit kun voimaa tarjolla on ja jos sitä käyttää pitkään vetoon hanikka kaakossa yhtäjaksoisesti niin niitä on käyny silleen et mäntä lämpöleikkaa sylinteriin kiinni ja sit tulee niitä käkikelloja tai kankeja menee kieroiksi vaikka olisi kuinka griffit sun muut. Pitkä veto on jo tyyliin 30s.

Edit:Puritko sitä rikkonaista? Jos et vielä ni pura kun siihen on aikaa ja katto se mäntä ja sylinteri tarkkaan mistä kanki poikki meni. Jos mitään jälkiä ei löydy ni sit tosiaan vääntö tappo sen. Tapahtumaketju kyllä sitä kertoisi mut katto silti :wink: Vai oliko se vaparimosa?

Isot poijjaaat on kertonu että sorvaavat männän yläpäästä halkaisijaa hieman pienemmäksi ni tulee männälle tilaa lämpölaajeta ja sit kestää antaa paremmin löylyä. Sitä en tiedä "viilaavatko" männänrenkaisiin päittäisvälyksen ohjearvon ylärajalle vai miten vai ollenkaan? Se siinä sit tulee et mosa voi huohottaa normaalia enemmän.

Olikos sulla tämä mosa tulossa ihan ajoautoon? Vai johonki "neliveto kirppuun", siis hauskanpitolaitteeseen jossa on tarkoitus käyttää todella reippaita kierroksia?
Viimeksi muokannut Jari Ke, To 31.12.2020 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siellä oli venttiilinpainimien ne hydraulimännät laitettu väärinpäin kuppien pohjiin. Eli myyjä kun on kasannut moottoria niin ovat todennäköisesti erehdyksissään vaan laittanut sen niin päin että sen männän kuppipuoli on ollut venttiilijousen ylälautasta vasten
Saisiko tästä kuvaa tai tarkempaa selitystä muuten, kun nyt ei aukene minulle mitä on tapahtunut.
Tuossa on kuva nostimesta, joka ei väärinpäin paikalleen mene ja jossa ei irto-osia ole:
https://www.autoihinvaraosat.fi/1866042-febi-bilstein
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: To 31.12.2020 10:05
Siellä oli venttiilinpainimien ne hydraulimännät laitettu väärinpäin kuppien pohjiin. Eli myyjä kun on kasannut moottoria niin ovat todennäköisesti erehdyksissään vaan laittanut sen niin päin että sen männän kuppipuoli on ollut venttiilijousen ylälautasta vasten
Saisiko tästä kuvaa tai tarkempaa selitystä muuten, kun nyt ei aukene minulle mitä on tapahtunut.
Tuossa on kuva nostimesta, joka ei väärinpäin paikalleen mene ja jossa ei irto-osia ole:
https://www.autoihinvaraosat.fi/1866042-febi-bilstein
Koitan vastata threidin aloittajan puolesta.

Nyt ihan varma ole ymmärsinkö oikein?
Toi keskiosa tosiaan lähtee (siis se joka välyksen säätää) kun nostinta kalauttaa kovaa vasten ja se osa käsittääkseni oli väärinpäin sitte laitettu?

Tossa alla on kuviakin aiheesta miten purkaantuu. Ekapostaukseen kun kelaat ni siinä
viewtopic.php?f=2&t=186915&p=1220979&hi ... A#p1220979
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan ! No, jos nostimet on jostain syystä purettu ja kasattu väärin, voi moottorilta odottaa muutenkin aivan mitä tahansa :(
oulaistenliikenne.fi
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: To 31.12.2020 09:53 Sullahan on tarkoitus jossain kohtaa ottaa oikein voimaakin siitä mosasta kun 8milliset kerta on niin olihan sulla suuttimien alle kupariset tiivisteprikat meinaan orginaalit ei tu kestämään. Jos ei muualta niin Mynältä niitä saa ja vissiin jotku transitin prikat on just passelit? Ittellä ei näistä jälkimmäisistä ole kokemusta. Transitin prikoista on juttua tällä foorumilla et mitkä passaa. Ihan mielenkiinnosta tiedätkö oliko siinä syöttöpumpussa vanhemman vai uudemman mallinen nokka-akseli?
Juu voimaa tulee väkisinkin tuolla kokoonpanolla, vaikka kuinka koittas kuristaakkin. Ja kun sitä ei nyt kauheesti pysty kuristamaan muuten kuin syöttöä pienentämällä kun kerta hukkaportti on kiinteä ja se on varmaan melko yhtä tyhjän kanssa ahtojen kuristamiseen. Kun kerta vanhassa koneessa oli ensin muistaakseni 40 mm ulkonen hukkaportti ja se ei riittänyt pitämään ahtoja kurissa. Vaihdoin siihen 60 mm niin sillä sais ahdot pysymään 1,8-1,9 barin tienoilla. Sinne on kuitin mukaan vaihdettu Tarvikemotista ostetut MB suuttimien lämpölevyt. Eli liekö nämä sitten juuri ne huonommat vaihtoehdot? Ja ei ole kyllä tietoa onko pumppu uudemmalla vai vanhemmalla nokka-akselilla.
Jari Ke kirjoitti: To 31.12.2020 09:53 Sellainen siinä peikko kans on että kun mosa oletettavasti on kohtuu timmi, siis männänvälys sylinteriin niin sit kun voimaa tarjolla on ja jos sitä käyttää pitkään vetoon hanikka kaakossa yhtäjaksoisesti niin niitä on käyny silleen et mäntä lämpöleikkaa sylinteriin kiinni ja sit tulee niitä käkikelloja tai kankeja menee kieroiksi vaikka olisi kuinka griffit sun muut. Pitkä veto on jo tyyliin 30s.
Juu tämä asia onkin ollut tiedossa ja sen tähden myyjältä kyselinkin jo etukäteen ennen ostoreissua että onko männät sorvattu laesta vai onko ihan vakiomitotuksella kasattu. Myyjä ei ollut taas kuullutkaan moisesta asiasta ennen ja tosiaan mäntiä ei ollut sorvattu. Moottori on peräisin 500 tkm ajetusta autosta, jonka jälkeen pytyt hoonattu ja uudet männänrenkaat asennettu. Eli vaikka onkin puolimilliä ajettu moottori, niin en tiedä onko sillä enään niinkään merkitystä jos kerta pytyt hoonattu ja uudet männänrenkaat.
Jari Ke kirjoitti: To 31.12.2020 09:53 Edit:Puritko sitä rikkonaista? Jos et vielä ni pura kun siihen on aikaa ja katto se mäntä ja sylinteri tarkkaan mistä kanki poikki meni. Jos mitään jälkiä ei löydy ni sit tosiaan vääntö tappo sen. Tapahtumaketju kyllä sitä kertoisi mut katto silti Vai oliko se vaparimosa?
Ei ollut vaparimosa, vaan se oli ihan alkuperäinen kyseisen auton moottori. Olen ostanut auton 5.11.2007 ja siinä oli silloin juuri läpikäyty alkuperäinen moottori vakio sisuskaluilla ja auto on siis 300 TDT -91 vm. ja auto oli erittäin siisti, ja on edelleen (ei talviajoa). Autolla oli tuolloin ajettu muistaakseni 557 tkm. Ajelin sillä vakiona (pumpun säätöjä lukuunottamatta) viisi vuotta ja noin 63 tkm ja sitten kun totesin että moottori pelaa hyvin ja remontti oli varmasti onnistunut, niin siitä uskalsi ottaa voimaakin. No siitä penkitettiin parhaillaan 382 hv ja 690 nm ja nekin vuotavalla pakosarjalla. Ajoin niillä tehoilla seitsemän vuotta ja noin 45-50 tkm, kunnes kanki tuli ulos reilu vuosi sitten. Ja siis vahvasti olen sitä mieltä kun kerran veto oli silloin lyhyt (tyyliin 5-10 sek.) niin se ei ole niin lyhyessä ajassa mielestäni voinut ehtiä lämpöleikkaamaan, vaan liian vähän kierroksia ja liian paljon voimaa siinä kohtaa kun pesässä oli tuolloin vielä se isoin pykälä.
dealer kirjoitti: To 31.12.2020 12:18 Aivan ! No, jos nostimet on jostain syystä purettu ja kasattu väärin, voi moottorilta odottaa muutenkin aivan mitä tahansa :(
No nositmethan nyt ovat tietenki täytynyt purkaa pois jo senkin tähden että saa kannen vietyä koneistamolle, mutta sitä en tiedä miksi ne hydrauliset männät oli purettu. Oliko sitten ollut ajatus että putsataan tai pestään nekin karstasta varmuudeksi, joka ihan hyvä ideana, mutta kyllä mua itteäki ihmetyttää suuresti sellanen asia että jos moottorin kasaaja nyt ei ole ihan satavarma jostain asiasta että kuuluuko jokin osa nyt näin vai noin päin niin kyllä se asia nyt jukolauta kuuluis selvittää ennen kun lyödään nippuhun. :!: Ja nyt tosin tullu itelläki sellanen olo että uskaltaako sitä edes enään kokeilla käymäänkään ennen ku saadaan selvyys että miten se moottori nyt on oikeesti kasattu. Ei vaan kauheesti kiinostas taas avata öljypohjaa, saatika nostaa konetta pois keulilta että kaikki oleelliset asiat sais sieltä nyt tarkastettua, mutta jos pakko on, niin sitte irrotetaan. Ohan sitä täs jo tullu harjoteltua että ei se maailma siihenkään varmaan kaadu. Kun tätä moottoria ei viittis suotta hajottaakkaa kun sen pystyy toteamaan ihan kuiteistakin että siihen on laitettu kuitenkin aika paljon rahaakin kiinni myyjän toimesta.
Viimeksi muokannut Elkku_, Pe 01.01.2021 21:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, totta kai nostimet on otettu pois, mutta niiden purkaminen on aivan yhtä tyhjän kanssa, ja jos ne purkaa eikä osaa kasata oikein niin ei kyllä osaa mitään muutakaan moottoriin liittyen.
oulaistenliikenne.fi
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Kirjottelen tähän nyt vielä toisen osion kun tulee muuten niin jumalattoman pitkä viesti.

Eli voin tähän nyt listata vähän mitä koneeseen on tehty ja mistä on kokonaisuudessaan kyse, niin jospa niistä nyt voitas päätellä mikä olisi järkevintä jatkon kannalta että mitä sieltä alakerrasta lähinnä olisi syytä tarkastaa vielä ennen starttia tai koeajoa ja mitkä asiat ovat esnsisijaisia ja mitkä toissijaisia.

Eli sinne koneeseen on nyt laitettu seuraavaa ja nämä siis kaiki hankittu Tarvikemotista:
-H-profiili kiertokanget ARP pulttien kanssa
-KK-laakerit (vakiomitta)
-MB runkolaakeri välilevysarja
-MB runkolaakerisarja OM606
-Männänrengassarja MB diesel
-Suuttimen lämpölevyt
-MB venttiilijousisarja

Koneistamolla tehdyt työt:
-Runkolinjan mittaus (pesät: 62,505)
-Akselin mittaus/kiillotus (KK: 47,94 / RK: 57,94)
-hoonaus
-KK-laakeripesien mittaus (51,60-51,62)
-Laakeri välykset
-Lohkon tasopinnan koneistus (-0,13mm)
+kansityöt, joita tähän en nyt ala enää luettelemaan kun se nyt on jo jotakuinkin tarkastettu ja viat/puutteet löydetty. Tokihan niitä kansipulttejakin vois nyt kokeilla jollakin momentilla vielä että onko ne nyt varmasti jokanen pultti yhtä piukassa.

Laskin nyt tosiaan vielä nuo alakerran laakerivälykset että pitää paikkansa. Eli noihin yllämainittujen mittojen väliin nyt kun lyödään laakerit ja tiedetään niiden paksuus niin saadaan välykset laskettua. Ne ovat kk-laakereissa 0,055-0,075 mm ja rk-laakereissa 0,06 mm. Eli jos nämä nyt kuulostaa oikeanlaisilta ni niitä ei varmaan tarvettta kyseenalaistaa, sillä ne ovat koneistamon mittaamia. Ehkä ennemminkin kasaamiseen liittyviin asioihin nyt syytä paneutua. Esimerkiksi miten päin ovat laittaneet männänrenkaat jne. Männänrenkaita nyt tosin vaikea todeta paikallaan kummin päin ovat, mutta myyjä kertokoon kummin päin ovat laittaneet.

Kiristysmomentit olisi nyt syytä ainakin varmistaa vielä että onko ne vedetty oikein kun kasaajalla tuntunu olevan vähän lasten kengissä tämä touhu. Ettei nyt vaan ole vedetty summamutikassa mopomiehen momenttiin. :think: Löysinkin jo nopeella googletuksella oikeat kiristysmomentit. :thumbup:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Elkku_ kirjoitti: Pe 01.01.2021 15:38 Esimerkiksi miten päin ovat laittaneet männänrenkaat jne. Männänrenkaita nyt tosin vaikea todeta paikallaan kummin päin ovat, mutta myyjä kertokoon kummin päin ovat laittaneet.
Onkos nuo männänrenkaat ihan vakiot vai jotkut profiili -malliset? Muisti tekee tepposia ja nyt ihan varma ole mutta oliko niin että vakiorenkaissa vain öljyrengas on se millä on väliä kumminpäin se on vai miten se nyt oli? Kun ei nyt muistu mieleen.

Täytyypä kattoa oliko tullu otettua kuvia tuosta aiheesta. Tuohon tuli vakiosetti sen muistan.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Luulisin että ihan vakiot ovat, kun kuitissa kerta ei ole mitään mainintaa muusta.

No mutta, eipä nämä yllätykset nyt suinkaan vielä tässä olleet hyvät naiset ja herrat! Nimittäin nyt tulee jatkoa yllätyksille. :arrow:

Otin sieltä nyt vielä kerran öljypohjan auki tarkastaakseni kiertokankien laakeripinnat ja varmistaakseni oikeat momentit vielä ylipäätään alakerrasta, niin kappas siellähän olikin neljä kappaletta liuskoja aivan kiinnileikkautuneen näkösiä! :shock: Oli nimittäin sellasia naarmuja että ihan sormella tuntui. :clap: Kaksi kpl, jossa vain silmin havaittavaa naarmua. Kampiakselissa ei onneksi ole kuin silmin havaittavaa jälkeä, mutta sormella mitään ei tunnu. No jos siitä viimeisen päälle haluaisi niin varmaan tarttis nostaa kone taas ylös ja purkaa osiksi että saatas kaulat uudelleen kiillotettua koneistamolla, mutta nyt ajattelin että jos siitä nyt vielä selvittäs pelkillä kankien liuskojen vaihdolla niin ei tarttis koko konetta levittää. Jos tästä ollaan eri mieltä niin saa sanoa ihan suoraan että ei näin, jos on parempaa asiantuntemusta. Itse vain maalaisjärjellä ajattelisin että jos uusin pelkät liuskat niin kaulojen pienet naarmut ei niitä pitäs uudelleen vaurioittaa kunhan kasataan laillisella asennusrasvalla.

Epäiltiin että suurin syy tähän kiinnileikkautumiseen on ollut että myyjä ei ole kasausvaiheessa laittanut niihin juuri sitä asennusrasvaa, ja kun moottoria on ekan kerran koitettu käymään niin ovat olleet kuivat ja siksi leikannut kiinni.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tehnyt ilmeisesti myyjä koneen kanssa sutta ja sekundaa ja siksi pistänyt myyntiin?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Elkku_ kirjoitti: Su 03.01.2021 22:11 Luulisin että ihan vakiot ovat, kun kuitissa kerta ei ole mitään mainintaa muusta.

No mutta, eipä nämä yllätykset nyt suinkaan vielä tässä olleet hyvät naiset ja herrat! Nimittäin nyt tulee jatkoa yllätyksille. :arrow:

Otin sieltä nyt vielä kerran öljypohjan auki tarkastaakseni kiertokankien laakeripinnat ja varmistaakseni oikeat momentit vielä ylipäätään alakerrasta, niin kappas siellähän olikin neljä kappaletta liuskoja aivan kiinnileikkautuneen näkösiä! :shock: Oli nimittäin sellasia naarmuja että ihan sormella tuntui. :clap: Kaksi kpl, jossa vain silmin havaittavaa naarmua. Kampiakselissa ei onneksi ole kuin silmin havaittavaa jälkeä, mutta sormella mitään ei tunnu. No jos siitä viimeisen päälle haluaisi niin varmaan tarttis nostaa kone taas ylös ja purkaa osiksi että saatas kaulat uudelleen kiillotettua koneistamolla, mutta nyt ajattelin että jos siitä nyt vielä selvittäs pelkillä kankien liuskojen vaihdolla niin ei tarttis koko konetta levittää. Jos tästä ollaan eri mieltä niin saa sanoa ihan suoraan että ei näin, jos on parempaa asiantuntemusta. Itse vain maalaisjärjellä ajattelisin että jos uusin pelkät liuskat niin kaulojen pienet naarmut ei niitä pitäs uudelleen vaurioittaa kunhan kasataan laillisella asennusrasvalla.

Epäiltiin että suurin syy tähän kiinnileikkautumiseen on ollut että myyjä ei ole kasausvaiheessa laittanut niihin juuri sitä asennusrasvaa, ja kun moottoria on ekan kerran koitettu käymään niin ovat olleet kuivat ja siksi leikannut kiinni.
No voeeee ,,,,,

Oliko nuo liuskat öljyiset vai pikemminkin "kuivat"?

Muistatko nousiko ö-paineet kun starttailit?

Tarkista nyt kuitenkin ainakin se että ö-suodin on täysin öljyn kyllästämä ja että siinä suotimen keskiputkessa on ne pienet O-renkaat paikoillaan. Kyllä ne varmaan on mutta mutta..... Tjaa vai onko siinä 603:n jalka ?

Mä miettisin et mitkä koneen kasaamisessa ovat ne kriittisimmät kohteet joissa öljynkierron voisi sössiä? Helpolla ei tu mieleen mutta mites se öljypumppu? Sehän on ollu irti. Ja siinähän taisi olla joku juttu?

Hei tuli mieleen,,, Olihan liuskat oikeinpäin?
Entäs kai kiertokangen alapuolen osat 1 ---> 6 oli oikeassa järjestyksessä? Kun muistelen että juurikin 606:ssa merkinnät oli heikot?
Runkopukit oikein?

Niin ja kiertokangen yläpuolen liuskan ahdetuissa kuuluu olla selvästi erivärinen. Oliko?

Niin ja tämä on varma tärppi ellei mosan kasaaja ole tiennyt:
606:ssa oljysuihkujen kohdistus on juttu jota jos ei tiedä miten se kuuluu tehdä niin helpolla (paremminkin varmasti) menee pieleen. Tarkista sanoisin. Eli mäntä alas ja sit sihtaamalla osoittaako öljysuutin siihen männässä olevaan koloon keskelle. Miten mahtaa kaikki 6 saada tarkistettua?

Ja kun tuollalinjalla kerta kasattu on niin muutakin varmaan on.

Edit:
Lisätäs tarkistettavia kohteita:
Kampuran siivapyörä veikkaan ei ole oikeassa momentissa? Sen saaminen oikeaan momenttiin tosiaan vaatii askartelua. Tuon tarkistuksella ei sellaista hoppua ole eikä estä mosan käyytämistä mutta kauaa ei kannata odotella tarkistuksen kanssa kun mosa on käyntikuntoinen.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 Oliko nuo liuskat öljyiset vai pikemminkin "kuivat"?
Kyllä ne öljyiset oli.
Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 Muistatko nousiko ö-paineet kun starttailit?
Kyllä nousi noin 1-1,5 bariin jo startissa.
Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 Tarkista nyt kuitenkin ainakin se että ö-suodin on täysin öljyn kyllästämä ja että siinä suotimen keskiputkessa on ne pienet O-renkaat paikoillaan. Kyllä ne varmaan on mutta mutta..... Tjaa vai onko siinä 603:n jalka ?
O-renkaat ovat paikallaan ja joo OM603:n jalka, josta termostaatti poistettu.
Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 Mä miettisin et mitkä koneen kasaamisessa ovat ne kriittisimmät kohteet joissa öljynkierron voisi sössiä? Helpolla ei tu mieleen mutta mites se öljypumppu? Sehän on ollu irti. Ja siinähän taisi olla joku juttu?

Kaikkihan siitä on irti ollut kun kerta kaikki oleellinen kuluva osa uusittu. Viisaammat vastatkoon öljypumppu kysymykseen että onko siinä joku tärppi kasaamisessa? Ei siinä korjauskirjan mukaan ainakaan mitään ihmeellistä näyttänyt olevan. Voiko olla että asennusrasvan puute aiheuttanut moisen ja kierrossa ei mitään vikaa? Nimittäin kysyin myyjältä onko käyttänyt asennusrasvaa niin myöntää ihan suoraan että ei ole, vaan on kasannut pelkästään moottoriöljyllä ja eihän sitä tiedä kuinka kauan seissyt ennen ku laitettu ekan kerran käymään. Öljyhän sieltä ajan kanssa luulis valuvan pois. Toki siellä on myös öljyn joukossa silikonimassan mössöä kun kerta ovat tiivisteiden sijaan käyttäneet massaa. Että voiko olla mahollista et olis sen tähden öljykanavat tukossa sitten?
Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 Hei tuli mieleen,,, Olihan liuskat oikeinpäin?
Entäs kai kiertokangen alapuolen osat 1 ---> 6 oli oikeassa järjestyksessä? Kun muistelen että juurikin 606:ssa merkinnät oli heikot?
Runkopukit oikein?
Liuskat olivat oikein päin.
Alapuolen osat olivat oikeassa järjestyksessä numeroiden mukaan. Koneistamo on ne nähtävästi merkannut sillon kun ovat olleet välysmittauksissa kun kerta veivithän eivät ole vakiot.
Runkopukit ovat oikeissa järjestyksissä.
Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 Niin ja kiertokangen yläpuolen liuskan ahdetuissa kuuluu olla selvästi erivärinen. Oliko?
En ole ihan satavarma, mutta koskeeko tämä myös tarvikeliuskoja?
Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 606:ssa oljysuihkujen kohdistus on juttu jota jos ei tiedä miten se kuuluu tehdä niin helpolla (paremminkin varmasti) menee pieleen. Tarkista sanoisin. Eli mäntä alas ja sit sihtaamalla osoittaako öljysuutin siihen männässä olevaan koloon keskelle. Miten mahtaa kaikki 6 saada tarkistettua?
Kysyin tästäkin ja ovat kuulemma laitettu kuten olivatkin. Ja silmämääräsesti tarkastin niin näyttäisi olevan oikein suunnattu männässä olevaa reikää kohden.
Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 06:36 Kampuran siivapyörä veikkaan ei ole oikeassa momentissa?
Ei ole ollut juttua, enkä ole tarkastanut. Pitää ottaa puheeksi ja tarkastaa sekin sitten jos on vedetty summa mutikassa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

.

Tarvikkeista en tiä. Tässä kuva orginaaleista:

.
Kanki laakeroituna.jpg
Silikonia lähes aina käytetään aivan liianpaksuja kerroksia. Sit niitä joutuu paikkoihin minne se ei kuulu. Varmaan tarkistitkin et oliko ö-pumpun sihdissä mitään ylimääräistä? Siihenhän se ylimääräsilikoni joutuu jos on kerennyt vielä irrota? Paitsi että 606:n pumppua taitaa joutua purkamaan ennen kun sihti näkyy? Siinähän öljypintaan tulee sellainen kulmaantaitettu muoviputki vai miten se meni? 606:n sihti taisi myös olla paljon harvempi kuin 603:sen?

Mites se siivapyörän momentti taas olikaan? Oliko se 270Nm ja +90° ja +90° Tarkista sillä voin muistaa väärin tuon avaimela vedettävän 270Nm. Jokatapauksessa 2x90° täytyy vielä vetää asetusmomntin jälkeen näin muistelisin. Se pulttihan on mallia venyvä ja muistaakseni kannan alla missä jenka loppuu on sorvattu "kevennys"?

.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: Ma 04.01.2021 11:02 Silikonia lähes aina käytetään aivan liianpaksuja kerroksia. Sit niitä joutuu paikkoihin minne se ei kuulu. Varmaan tarkistitkin et oliko ö-pumpun sihdissä mitään ylimääräistä? Siihenhän se ylimääräsilikoni joutuu jos on kerennyt vielä irrota? Paitsi että 606:n pumppua taitaa joutua purkamaan ennen kun sihti näkyy? Siinähän öljypintaan tulee sellainen kulmaantaitettu muoviputki vai miten se meni? 606:n sihti taisi myös olla paljon harvempi kuin 603:sen?
Siis eikös siihen sihtiin ihan näe samoin kuin kapeekantisessakin... vai olenko ihan hakoteillä? Ja muistaakseni jotain pientä silikonisilppua siellä on. Täytyy vielä tarkistaa ja putsata kunnolla ennen kasausta.

Otin tänään vielä auki kaksi runkolaakeria ja ne näyttivät hyviltä, ei naarmuja ja kaulatkin virheettömät! Kysyin myyjältä vielä että onko runkolaakereihin käytetty asennusrasvaa kasaamisessa ja niissä taas kuulemma on käytetty ja sen myös huomaakin erona verraten KK-laakereihin. Eli suurin todennäkönen syy on ollu KK-laakerien vaurioitumiseen se asennusrasvan puuttuminen ja pitkä seisonta remontin jälkeen.

Otin nyt tuosta vanhasta hajonneesta kapeekantisesta öljypohjan auki ja tarkastin miltä sen viiden ehjän kangen laakerit näyttivät. Ovat säilyneet hyvänä, kun niillä ei ole ajettukkaan vasta kuin 110 tkm vaihdon jälkeen, ja ne ovat vielä peräti alkuperäisosia! :thumbup: Eli taidanpa tehdä nyt sellaisen kompromissiratkaisun kun kerran uudessa koneessa ne kaulat ovat myös silmin havaittavissa pienillä naarmuilla, niin ajatuksena olisi nyt kokeilla konetta käyntiin niillä vanhan koneen laakereilla.

Siellä on kaksi tai kolme kaulaa sen tuntuiset että kynnellä juuri ja juuri tuntee että naarmuissa on pientä pykälää, mutta sormella ei tunnu mitään ja lopuissa ei tunnu kynnelläkään. Eli jos koneesta haluttais nyt viimisen päälle hyvä niin se tarttis nostaa keulilta ja avata uudelleen, jotta ne kaulat saatas uudelleen kiillotettua. No nyt tässä tapauksessa olosuhteet huomioon ottaen en ajatellut ryhtyä siihen, vaan kokeilen mielummin noilla käytetyillä liuskoilla, koska jos ostaisin uudet, niin todennäköisesti ne saattaisivat kuitenkin kärsiä taas naarmuisten kaulojen takia. Nyt jos käytän vanhan koneen alkuperäsiä liuskoja niin niillä parempi kokeilla mitenkä kone ylipäätään käy ja pelaa. Jos käy nätisti niin kovaa ajoa vaan näillä eväillä! No toki voi olla että eka kesä vähän nätimmin että tulee ajettua sisään sitä ensin. Jos osoittautuu käynnissä tai käytössä ongelmia, niin sitten ylös ja kone pakko ottaa uusiksi auki. Tai jos hajoaa, niin sitten vaan toista tilalle. Auto olisi tarkoitus saada talven aikana valmiiksi ja siinä on vielä muutakin askaretta edessä kuin pelkän koneen kanssa ihmettely.

Niin ja katsoin muuten sen vanhan koneen sylinterin mistä kanki menny poikki, niin ei näkyny tosiaan niitä kiinnileikkautimisjälkiä. Eli väännöstä menny poikki.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sitä se voima teettää. Kankia voi mennä ja vähä muutakin :)

Muistelen että joku tällä foorumilla jo aikaa sitten kasatessaan jonkin sorttista kisakonetta niin tarkisti erillisellä öljypumpulla öljysuihkujen toiminnan ihan omin silmin. Samalla "rasvaantui" juuri kasattu kone ns asennuspukissaan ennen kun meni paikoilleen. Tuo temppu itseasiassa ei mikään ihmeellinen ole tehdä jos asiakseen ottaa.

Mutta:
.
Tämmönen tossa 606:ssa ö-pumppu oli. Liekkö niitä sitten erilaisiakin? Tuosta sihtiä ei saa tarkistetuksi ennen kun avaa nuo kolme pulttia?
.
OM606 öljypumppu.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja S202 »

Minkälainen toi öljypumppu olis viritellä moottorin kylkeen ennen ensimmäistä käynnistystä, voisko öljynpainemittarin lähdöstä laittaa? Ei tullut itsekkään mitään asennusrasvaa laitettua laakereihin, joskin öljysin huolellisesti. Ei sen öljyn pitäisi sieltä mihinkään lähteä, tai kaikki moottorit pärähtäis hajalle pitemmän seisonnan jälkeen. Mutta joku temppu millä sais öljynpaineet heti nousemaan, olis rempatulle koneelle hyvä.
S124 300TE
S211 E500
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Yks tärkeä kysymys nyt kasaamiseen liittyen vielä ennen kuin kasaan. Ja mielellään nopea vastaus ni pääsee kasaamaan. Eli nyt kun irrottelin ne vanhat laakerit vanhasta koneesta niin annoin liuskat kaverille ja hän taas laittoi pöydälle satunnaisessa järjestyksessä. No siinä kun katottiin niitä liuskoja sitä mukaan kun purettiin niin tulikin idea vähän lennosta että näitähän vois nyt kokeilla käyttää tässä uudessa koneessa. No arvatkaa vaan tiedetäänkö mikä alaliuska on ollut minkäkin yläliuskan kaverina? Ei hajuakaan kun sitä ei ole merkattu. Voiko nyt liuskat kasata satunnaisessa järjestyksessä kuten uudetkin kasataan? Yläliuskat toki tiedetään ja alaliuskat mutta mitkä ollut keskenään yhdessä niin sitä ei tiedetä. Laakerikannet tietenkin on numeroitu. Kun eikös se ole tärkein että niitä laakerikansia ei saa sekottaa veivien kanssa koska pesissä voi olla eroa. Mutta ei kai laakereissa itsessään luulis niin suurta kulumiseroa olevan?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt olis kone kasattu tosiaan noilla vanhan koneen laakereilla ja yhellä uudella, joka oli jäänyt ehjäksi, ja rasvana käytin Compin nokkarasvaa. Katselin vaan kulumisjäljistä päätellen mitkä liuskat olivat olleet pareja, mutta hieman hankalaahan se on kun ei ole kauheasti kulumisjälkiä noissa. Eli ei kai sillä sit luulis niin suurta merkitystä sillon olevan, jos on kerta suht hyvä kuntoset. Huolellisuutta nyt ainakin pyrkisin pitämään asennuksessa ja pitämään pinnat puhtaana ja tarkastaa vielä ettei varmasti ole yhtäkään hiekanmurua tai muuta vierasta pinnoissa nyt kun kerran auton alla ne piti laittaa. Aina yhdet laakerit kerrallaan auton alle pahvilaatikossa, jonka pohjalla vaahtomuovi ja aina kun laakeripinnoille tuli rasvaa levitettyä sormin, niin ensin sormet pyyhkiä varmuudeksi taskussa olevaan puhtaaseen rättiin ettei ole mitään paskaa sormen päissä. Niin ja vanhan koneen laakerit olivat STD-kokoa, kuten myös vaurioituneet, joten pitäs olla samaa kokoa ja työntömitan mukaan olikin.

En vielä vetänyt niitä kovin piukkaan sillä ajattelin nyt kysyä ensin mielipidettä siitä että mitäs mieltä raati on siitä että kannattaako ne nyt vetää millaseen kiristystyyliin? Kun Tarvikemotin sivuilla lukee että nämä kanget kuuluis näillä ARP-pulteilla vetää enintään 61 Nm ja sitten taas netistä löysin ohjeen kyseiseen moottoriin että kuuluis vetää 40 Nm + 90-100 astetta. Kumpaan ne nyt olisi järkevämpi vetää? :think:
Jari Ke kirjoitti: Ti 05.01.2021 06:01 Tämmönen tossa 606:ssa ö-pumppu oli. Liekkö niitä sitten erilaisiakin? Tuosta sihtiä ei saa tarkistetuksi ennen kun avaa nuo kolme pulttia?
Kun mä en ole siellä mielestäni tällästä nähnytkään. Kun mulla se on samallainen kun siinä mun vanhassa OM603:ssa. Kun puhelit että 606:ssa tulee kulmaan taitettu muoviputki, niin mulla ei mielestäni sellasta tule öljypintaan, vaan sellanen tötterö, joka lähtee taaksepäin ja siellä ainakin on sihti sisällä. Täytyy nyt vielä varmistaa ja perehtyä tähänkin paremmin vielä huomenna kun rupes kiinnostamaan nyt vähän tämäkin asia. Voi olla et olen väärässäkin, mut tutkimallahan sekin selviää.
S202 kirjoitti: Ti 05.01.2021 08:53 Ei tullut itsekkään mitään asennusrasvaa laitettua laakereihin, joskin öljysin huolellisesti. Ei sen öljyn pitäisi sieltä mihinkään lähteä, tai kaikki moottorit pärähtäis hajalle pitemmän seisonnan jälkeen.
Juu öljyhän riittää toki varmasti hyvin jos vehkeet lyödään saman tien tulille remontin jälkeen, niin ei ongelmia, mutta jos se kone vaikka seisookin yli vuoden, niin kyllä se öljy sieltä valuu ja haihtuu melko nopeesti pois. Ja sitten kun jossain kohtaan aletaan sahaamaan käymään niin öljykanavissa ei välttämättä olekkaan heti öljyä tarjolla, vaan on ilmaa ensin kanavissa. Eli sillon ei voida suoraan verrata siihen että kaikki moottori hajois kun päräyttää tulille pidemmän seisonnan jälkeen, koska niissä on kuitenkin kanaviin jäänyt öljyä heti saataville. Jos rempatussa koneessa asennusrasvat laitettu, niin se on sen verta paksua että pysyy siellä pidempäänkin. Ja tässä tapauksessa nyt ainakin on todistettu että KK-laakereissa sitä ei ollut ja muissa paikoissa oli ja ainoastaan KK-laakerit meni sököksi, muut ei mennyt, joten sekin puoltas sitä että johtui asennusrasvan puutteesta.

Ja sitäkään nyt ei varmaksi tiedetä onko kone käynyt oikeasti myyjällä, kuten väittää. Jos ei ole niin eipä niihin kanaviin oo kauheesti öljyä kertyny ja KK-laakerit kuivunu ja siten hirttäny kiinni. No jos nämäkin nyt hirttää niin sitten vika toki voitelunsaannissa. Sekin on osasyy minkä takia en viitsi tässä kohtaa satsata uusiin laakereihin, jos ovat nekin kohta entiset, niin ei aiheudu sen takia turhaa rahanmenoa. Niin ja kyselin muuten marmoritiskiltä tänään KK-laakerisarjan päivän hintaa, niin 530 € olis pitäny taskusta löytyä jos uudet alkuperäiset olis halunnu. Tosin en tiedä onko niissä laadullisesti suurta eroa tarvikkeisiin verrattuna. Ainakin olen kuullut väitettävän että ne alkuperäiset olisivat laadukkaammat kuin tarvikemallit, ja en epäilisi asiaa yhtään. Jos jollakin jotain parempaa tietoa asiasta, niin saa toki valaista että miten on?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se öljy ei kyllä haihdu eikä valu sieltä pois, senhän takia moottori voi toimia yllättävän pitkäänkin ilman öljyä kun se kalvo pysyy sielä laakereilla.
Mutta tottahan se on, että jos sielä välissä ei sitä öljyä paljoa ole, ja öljynpaineen nouseminen kestää niin vaarahan siinä on että sielä kiinnileikkaamista tapahtuu.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tällaisenkin koneen jos kasaa kuivana eli vain sivelee öljyä laakereille, niin ei välttämättä öljynpaineet nouse sitten käynnistyksen jälkeen vaikka mitä tekisi.
oulaistenliikenne.fi
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

S202 kirjoitti: Ke 06.01.2021 08:52 Se öljy ei kyllä haihdu eikä valu sieltä pois, senhän takia moottori voi toimia yllättävän pitkäänkin ilman öljyä kun se kalvo pysyy sielä laakereilla.
Mutta tottahan se on, että jos sielä välissä ei sitä öljyä paljoa ole, ja öljynpaineen nouseminen kestää niin vaarahan siinä on että sielä kiinnileikkaamista tapahtuu.
Tästä asiasta voidaan näköjään olla montaa mieltä. Jotenkin ajattelis että vaikka välys onkin todella pieni niin öljykalvo ohenee yläliuskasta valumalla alaliuskaan ja sieltä laakerin välistä osa myös tippuu öljypohjaan. Nyt kun eilen purin ne piloille menneet yläliuskatkin niin ne olivat huomattavasti kuluneemmat. Päälipinnoite oli kulunut kokonaan pois joistain liuskoista. Mistä lie muusta seikasta tämä johtuisi?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin