S124 OM603->OM606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin hyvää iltaa naiset ja herrat! Ajattelinpa kysellä täältä nyt vähän vinkkejä kun olisi otsikon mukainen tekniikan vaihto meneillään kyseiseen korimalliin. Eli vanhasta koneesta tuli ns. käkikello ja nyt olisi laitettu autoon tilalle täysin läpikäyty leveäkantinen sydän. Näitä kun on ennen muinoin tehty paljonkin ja ehkä joku hullu tekee edelleen (mm. minä :wave: ) niin ihan uteliasuuttani kyselisin että mitenkä yleensä on menetelty sen lämmityslaitteen kennolle menevän linjan kanssa kyseisessä kombinaatiossa? Kun vakionahan se tulee alkuperäsessä moottorissa sieltä viimisestä vesireijästä ulos ja siitä polttoaineen esilämmittimen kautta kiertopumpulle ja siitä taas pissapojansäiliön takaa ylös sinne kabiiniin päin lämmityslaitteen kennolle. No nythän leveekantisessa koneessa se viiminen vesireikä on noin 2 mm isompi kuin kapeekantisessa, eli luin jostakin topicista että yleensä se on tulpattu mutta mistä sille on otettu korvaava kierto yleensä? Itselläni olisi kyllä jo visio siihen sellainen, että ottaisin siitä vitospytyn kohdalta vesipropun irti ja tekisin siihen kierteen ja kiertäisin sen alkuperäisen liittimen vanhasta koneesta siihen ja jätän esilämmityksen kokonaan pois siten että vedän poikki lämmönvaihtimen siitä kohtaa että saan liihen vain letkun klemmarilla ja siten sen O-rengastiivistyksen asennettua siihen alkuperäiseen liittimeen kuten tehtaan paappa on sen suunnitellutkin.

Ja nyt vielä oleellinen kysymys jos tuo yllä oleva teksti on haukionkalaa. Eli osaako joku sanoa että minkä kokoiset ne OM606 -moottorin vesiproppujen reikien halkaisijat ovat? Onko sen kokoiset että siihen pystyy tekemään 22 mm kierteet?
Hankala päästä työntömitalla tarkkaan mittaamaan. Se viimeinen reikähän on isompi, 24 mm,joka on nyt tulpattu. Ja alkuperäinen liitimen kierre on 22 mm OM603:ssa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Selvisikö siitä 603:sta se et mikä veivin ulostumiseen oli syynä? jos nyt oikein tuon "käkikello -termin" ymmärsin?

Mutta joo itte käytin 606DT mosan sitä orginaalia ulostuloa lämppärille ja olisko se samalla kohtaa vaparissakin? Se kumiletkun sit vaan valikoitiin sopivaksi et taittuu kiertovesipumpulle järkevästi. Jostain uudemmasta mersusta se sit löyty.

Niin ja 606:sen esilämmityksen tilalle tehtiin blommi alumiinilevystä ja siihen kiinni lämpötilaanturi. Pa esilämmitystä ei siis enään ole lainkaan eikä sitä nykykeleillä ainakaan etelässä tarte. Jotain juttua joskus lukenu sellaisesta et pa-kulutukseen olisi vaikutusta nostavasti jos esilämmitystä ei ole. Jaa'a ,,, Voi ollakin? Tai sit ei?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: Ti 01.12.2020 14:42 Mutta joo itte käytin 606DT mosan sitä orginaalia ulostuloa lämppärille ja olisko se samalla kohtaa vaparissakin? Se kumiletkun sit vaan valikoitiin sopivaksi et taittuu kiertovesipumpulle järkevästi. Jostain uudemmasta mersusta se sit löyty.
Eli siis siihen kohtaan joka on kutospytyn kohdalla ja osoittaa öljysuodattimenjalkaa kohden? Löin sen propulla umpeen kun helpompi ottaa muualta... alempana kerrottu mistä se nyt sitten otetaankaan.
Jari Ke kirjoitti: Ti 01.12.2020 14:42 Niin ja 606:sen esilämmityksen tilalle tehtiin blommi alumiinilevystä ja siihen kiinni lämpötilaanturi. Pa esilämmitystä ei siis enään ole lainkaan eikä sitä nykykeleillä ainakaan etelässä tarte. Jotain juttua joskus lukenu sellaisesta et pa-kulutukseen olisi vaikutusta nostavasti jos esilämmitystä ei ole. Jaa'a ,,, Voi ollakin? Tai sit ei?
Joo siis itse nyt ratkastiin asia tänään niin että samanlaiseen alumiinilätkään, samaan paikkaan tehtiin lähtö lämppärin letkulle ihan hitsaamalla ja siihen letku klemmarilla kiinni ja viereen kaveriksi myös hehkutulppien lämpötila-anturi.
Jari Ke kirjoitti: Ti 01.12.2020 14:42 Selvisikö siitä 603:sta se et mikä veivin ulostumiseen oli syynä? jos nyt oikein tuon "käkikello -termin" ymmärsin?
Joo oikein ymmärretty! :thumbup: Katkennut kanki käy aina lohkon kyljestä kurkkailemassa kuin käkikello konsanaan sitä mukaa kun kampura pöyrii. :D Mut joo siis liiallinen vääntöhän siinä oli syynä, niin ku melkeen aina kaikkeen mikä hajoo varottamatta. Autolla mentiin silloin luisussa siinä kohtaa ja isoin vaihde oli pesässä totta kai, jotta luisusta saadaan mahdollisimman pitkä ja nätti ja loivan kurvin myötäinen ja juuri kun auto alkaa suoristua niin käskyttää kaasupolkimelta lisää, jotta luisu suoristuu nätisti. No pohjassa se ei ollut mutta kierroksia oli arviolta noin 3500 niin männässä ei riittävästi vauhtia ja kävi kangen päälle liikaa. Juuri olin aikomassa hölläämään kaasusta kun kerran takapyörät saivat pidon, mutta siinäpä se onkin... jos ei takapyörät anna enää periksi niin kuormitus lisääntyy ja joku muu saattaa antaa periksi kuten nyt kävi. Ja näin on käynyt myös ennen vastaavissa tapauksissa itsellä, mutta aina ennen ollut voimansiirtoon kohdistunut vauriot. Yleensä tollasissa pienissä driftiluisuissa on menty kolmosella mutta nyt mentiin nelosella ja se oli selvästi liikaa motille. Toisen puolen moottorikannake palasiksi ja lähes nyrkin kokoset reijät molemmin puolin lohkoa ja öljypohjassa. Kone pysyi käynnissä kuitenkin, mutta öljyt tosin huonosti koneessa kun pääsee kuitenkin valumaan ulos siitä käkikellon alimmasta luukusta. :roll:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK. Oliko vaparista turbotettu mosa tuo 603:n?

Lämppärinlähdöstä....
Mietin vaan sellaista että onko tuolla kutosen vierestä alkuperin olevalle lämppärilähdölle jotain muutakin oikein suunniteltua syytä noin niiku lämpötilahallinnan kantilta ajateltuna? Mietin edelleen että meneekö vesipumpun vesikierto ykköseltä kutosellepäin?

Ajattelen vaan sitä että jos lämppärille otetaan vesikierto ykkösen ja kakkosen kieppeiltä ni häiriintyykö kutosen vedenkierto siinä tilanteessa kun lämppärillekkin menee vettä? Lämpimillä keleillä kun venttiilit on kiinni niin on normitilanne. Normiajossa varmaankaan ei mitään ongelmaa sama sitten menikö lämpärille tai ei mutta jos sattuu olemaan kuormitusta? Kun muistelen niin että kansitiivisteen vesikanavienreiät olisivat erikokoiset ykkösenpäässä vs kutosen? Ajattelen niin että siksi olisivan isommat loppupäässä että kiertävää vesimäärää on tasoitettu tuolla konstilla?

No voi se olla että vaan maalailen rumia kuvia eikä mitään edes vaaraakaan ole.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: Ke 02.12.2020 06:41 OK. Oliko vaparista turbotettu mosa tuo 603:n?
Ei kun oli alkuperäinen turbo. Auton alkuperäinen kone vakio veiveillä.
Jari Ke kirjoitti: Ke 02.12.2020 06:41 Lämppärinlähdöstä....
Mietin vaan sellaista että onko tuolla kutosen vierestä alkuperin olevalle lämppärilähdölle jotain muutakin oikein suunniteltua syytä noin niiku lämpötilahallinnan kantilta ajateltuna? Mietin edelleen että meneekö vesipumpun vesikierto ykköseltä kutosellepäin?

Ajattelen vaan sitä että jos lämppärille otetaan vesikierto ykkösen ja kakkosen kieppeiltä ni häiriintyykö kutosen vedenkierto siinä tilanteessa kun lämppärillekkin menee vettä? Lämpimillä keleillä kun venttiilit on kiinni niin on normitilanne. Normiajossa varmaankaan ei mitään ongelmaa sama sitten menikö lämpärille tai ei mutta jos sattuu olemaan kuormitusta? Kun muistelen niin että kansitiivisteen vesikanavienreiät olisivat erikokoiset ykkösenpäässä vs kutosen? Ajattelen niin että siksi olisivan isommat loppupäässä että kiertävää vesimäärää on tasoitettu tuolla konstilla?

No voi se olla että vaan maalailen rumia kuvia eikä mitään edes vaaraakaan ole.
Itse ajattelisin asian olevan niin että vesipumpulta lähtee ykköspytyltä lohkoa pisin kutoselle ja taas kannessa se virtaisi kutoselta ykköselle päin ja toki vesireijät sitte vielä tasaamassa lämpötilaeroja ja siitä syystä varmaan myöskin kutosen vesireijät olisivat isompia että saadaan se kunnolla kiertämään siellä kutosen päässäkin se vesi. Nämä vain omia tulkintoja. Jos joku viisaampi tietää paremmin niin korjatkoon.

Mutta kuitenkin nyt kun se lämppärin vesi otetaan siitä ykkösen ja kakkosen välistä kannesta ja se on siinä kohtaa jo kiertänyt viisi pyttyä niin sillä ei mielestäni pitäisi olla hirveästi oleellista muuta vaikutusta kuin se että lämmityslaitteen teho vain kasvaa. Paitsi että saattaa olla pieni muukin vaikutus. :think: Kun nimittäin jos taas ajatellaan jäähdytyksen kannalta niin, jos se olisi kutosen kohdalla kuten vakiona, niin saamme nopeesti hukkalämpöä ohjattua lämppärikennolle jos käskyttää ja lämmöt alkaa nousta, niin säätää lämmityslaitteen niin kuumalle kun menee, niin alkaa muuten lämmöt laskea nopeesti silmin nähden. Kiihdytyskisoissa meinaan huomannut tämän että vedon jälkeen saa nopeemmin lämmöt alas kun kabiinin lämmöt säätää täysille. Eli tavallaan se lämppärin kennokin toimii eräänlaisena moottorin jäähdyttimenä.

No nyt tässä tapauksessa kun mulla tulee se ykkös- ja kakkospytyn väliin niin en tiedä sitten vaikuttaako se kabiinin lämmönsäätö enää muuhun kuin ykköspytyn kanteen kun se "ohivirtaus" otetaankin vasta siinä kohtaa lämppärinkennolle, eikä jo kutos- ja vitospytyn välistä kuten edellisessä koneessa olikin vakiona.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin tuossa viikonloppuna koitettiin ottaa jo savujakin, mutta totesimme että öljypohja kusee ja pahasti etureunasta. Se on kasattu tiivisteliimalla ja ei ole ilmeisesti sitten kovin tasaisesti levittynyt kasausvaiheessa. :clap: Aion hankkia siihen laillisen tiivisteen, niin kuin omiin tapoihini kuuluu aina, mutta moottori ei olekkaan itse kasaamani. Onko jollain kokemusta tiivisteen vaihdosta moottori paikallaan? Varmaan onnistunee kun nyppää yläpäästä konetta ylös päin ja kallistuksenvakaajan korvat auki siitä edestä että saa tilaa siihen ja sitte raottaa öljypohjaa sen verta että saa tiivisteen ujutettua paikalleen, niin ei tarttis öljypohjaa kokonaan kaivaa sieltä auton alta pois. Onnistuuko kyseisellä tavalla?

Ja sitten toinen kyssäri vaihdelaatikkoguruille! Mulla oli vanha loota 722.3, jossa kuuluu käyttää mineraalipohjasta Dexron 2 laatusta öljyä ja nyt kun tulee 722.6, jossa taas synteettisempää Dexron 3 öljyä. No nythän kun sinne jäähdyttimeen on tietenkin jäänyt sitä vanhan laatusta öljyä, niin onko nyt syytä irottaa jäähdytin varmuudeksi että saa eri laatuset öljyt pihalle vai onko haittaa jos öljyt sekottuu keskenään? Itse olen sitä mieltä että on haittaa, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Huuhtele jäähdytin 722.6 öljyllä vaikka porakonepumpulla ja muutamalla litralla öljyä. Sitte putket kiinni laatikkoon. Ei mikään "guru" vastaus mutta noin ainakin sais aika hyvin väärän öljyn pois...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Maastis kirjoitti: Ti 15.12.2020 01:00 Huuhtele jäähdytin 722.6 öljyllä vaikka porakonepumpulla ja muutamalla litralla öljyä. Sitte putket kiinni laatikkoon. Ei mikään "guru" vastaus mutta noin ainakin sais aika hyvin väärän öljyn pois...

TJ
Okei, kiitos vinkistä! Näin taidankin asian kanssa tehdä! :thumbup:

Ja sitten vielä palatakseni tuohon öljypohja-asiaan niin lähinnä mietin että saanko sen tiivisteen ujutettua paikalleen ilman että tarvii irrottaa moottorin kannakekorvia kokonaan. Että onko öljypumppu tai jokin muu sen verran tiellä ettei saa rakoa riittävästi ilman kannakkeiden avaamista? Joku varmaan on kuitenkin vaihtanut tuon tiivisteen niin osaa varmaan kokemuksesta kertoa. :think:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Pitää irrottaa koneen korvakot kokonaan ja nostaa moottoria ylöspäin että öljypohjan takapää mahtuu tulemaan etuapurungon yli.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Pitääkö ne varmasti irrottaa molemmat kokonaan vai mahtaskohan riittää että irrottaa vaan toiselta puolelta kokonaan ja jättäs toiselta puolelta korvan pultit löysäksi? Kun tuo KKD:n pakosarja nimittäin tulee lähes kiinni siihen moottorityynyn pulttiin niin en lähtis sitä kyllä aukomaan enään tässä kohtaa kun on tosi hankala. Ja varmaan täytyy irrottaa myös ohjausiskari ja se välitystanko apusimpukalle? Mites kallistuksenvakaaja, täytyykö sekin irrottaa kokonaan vai riittääkö vaan etukorvat ja vääntää alas? Meinasin kyllä et se öpohja olis hyvä saada sieltä kokonaan käsiin niin sais samalla työstettyä siihen öljylämpömittarin anturin paikan.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Ite ainakin viime kesänä saman homman tehneenä päästin kumityynyt alakautta irti(tais olla 8mm kuusiokolokannalla pultit) ja mahtoi olla että piti myös vakaaja päästää etukiinnikkeistä irti. Ohjausiskari mahtuu olemaan operaation ajan paikallaan.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Ok no täytyy ottaa vaan alakautta sit pultit auki kokonaan. Mietin vaan eniten sitä että onko ne paha saada jenkoilleen takas mut kaipa ne sieltä paikkas hakee.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt olis öljypohja saatu irti ja kyllä se itellä ainakin oli työn ja tuskan takana. Piti ottaa kallistuksenvakaaja toisesta päästäkin irti että mahtui juuri ja juuri puoliväkisin tulemaan. Konetta nostin niin paljon etureunasta ja hiukan takareunastakin tuettuna kuin pystyi ja myös apusimpukan välitysytanko piti ottaa auki. Tässä vaan mietin että kukahan sen sinne takaskin vielä taikoo sitte ku kasausvaihe koittaa. :think: En tiedä sitten onko tuossa Sportlinen alustassa sen verta eroa että on ahtaammat välit jotenkin. Sitäkin miettinyt kun tuo kone ottaa kiinni vakaajaan että täytyykö niitä etupuslien korvia pidentää sen verran että ei ota kiinni öljypohjaan. Mites muilla, onko ollut ongelmia sen suhteen?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun pidennät niitä vakaajan pidikkeitä niin yksi vaihtoehto siihen voisi olla se että laitat korokkeen runkopalkkeihin? Meinaan se vakaajan pidikerauta taitaa olla jonkinlaista jousiterästä ja jos sen katkaiset ja hitsaat pidennystä niin noinkohan kovinkauaa menee kun on poikki hitsisauman vierestä?

Sportlinen vakaajassa keskellä taitaa olla jonkinlainen väistö öljypohjan takia ja se ei silti riitä vai onko vakaajissa eroa? Kävisikö 606:seen se 603:sen alkuperäinen ö-pohja jos sillä pääsisi ongelmasta? Vai rajoittaako ö-pumpun imuputki sit jotenkin? Jos rajoittaa ni eikös 603:n ö-pumppu käy 606:seen?

Edit
Jos laitat 603: ö-pumpun 606:seen ni ota se pumppu sit 603DT:stä tai 250DT:stä. Ja sit taitaa samantuottoinen pumppu olla M103:ssa ja olikohan vielä niin että se käy Dieseliin suoraan? Muissakin taisi olla samalla tuotolla ja käy 606:seen jos nyt en ihan väärin muista. Siinä pumpun kyljessä on merkintä mistä selviää ,, oliko sen nyt pumppurattaitten leveys vai miten se nyt oli?

Tiesitkin varmaan mutta varuiksi eli jos syystä tai kolmannesta avaat ö-pumpun niin merkkaa niitten rataitten suhde toisiinsa et kun kasaat sitä niin rattaat tulee justiin samalleen paikoilleen :wink: Saattaa se kestää muuttaakin mutta niitä on kuulemma käyny vahinkoja kun rattat on laitettu takas summissa kun ei kynällä ole merkattu.

606DT:n pumppu taitaa olla 2-pesäinen ja 603:sen yx pesäinen?
Viimeksi muokannut Jari Ke, To 17.12.2020 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Ei kestä vakaajan tankoa hitsata. Kerran kokeilin ja eka kurvissa meni poikki. Eli korokepalaa väliin jos ei muuta ratkaisua löydy
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: To 17.12.2020 06:40 Sportlinen vakaajassa keskellä taitaa olla jonkinlainen väistö öljypohjan takia ja se ei silti riitä vai onko vakaajissa eroa?
Sen verta selvitin joskus että Sportlinessä on ainakin paksumpi vakaaja kuin tavallisessa. Ja voi hyvin pitää paikkansa se väistökin. Siitä ei itsellä ainakaan silti varmuutta.
Jari Ke kirjoitti: To 17.12.2020 06:40 Jos laitat 603: ö-pumpun 606:seen ni ota se pumppu sit 603DT:stä tai 250DT:stä.
No olishan muuten ollu hyvä idea laittaa siitä vanhasta 603:sta öljypohja mutta siellä on nelospytyn kohdalla se käkikellon kokonen tarkastusaukko. :lol:
joop79 kirjoitti: To 17.12.2020 08:17 Ei kestä vakaajan tankoa hitsata. Kerran kokeilin ja eka kurvissa meni poikki. Eli korokepalaa väliin jos ei muuta ratkaisua löydy
Eli siis hitsasitko nimenomaan vakaajatankoa vai niitten kumipuslien korvia? Mut joo vois olla järkevämpi laittaa vaan jotain koroketta sinne korvien ja runkopalkin väliin niin tulis vakaaja alemmas. Sitä itteasias miettisin itekki jo aiemmin.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja joop79 »

joop79 kirjoitti: To 17.12.2020 08:17 Ei kestä vakaajan tankoa hitsata. Kerran kokeilin ja eka kurvissa meni poikki. Eli korokepalaa väliin jos ei muuta ratkaisua löydy
Eli siis hitsasitko nimenomaan vakaajatankoa vai niitten kumipuslien korvia? Mut joo vois olla järkevämpi laittaa vaan jotain koroketta sinne korvien ja runkopalkin väliin niin tulis vakaaja alemmas. Sitä itteasias miettisin itekki jo aiemmin.
[/quote]

En hitsannut vakaajaa. Pelkkiä peltisiä korvallisia jotka on tangon ja korin välissä. Ne ei kestäny sitä. Hitsaamaan päädyin kun ei ollut uutta hyllyssä ja asuin silloin syrjässä (lue 200km lähimpään merkkiliikkeeseen) ei se tosiaan kestänyt hitsattuna.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ne korin runkopalkissa kiinniolevat kannakeet ovat sitten hyvänhintaisia jos uusimaan joutuu eli niitä ei kannata tuhota.

Niin ja se muistaakseni oli niin että 200D:ssä ne kannakkeet ovat silleen et sen kuskinpuoleinen käy Sportline 300DT:n apparinpuolelle ja 200D:n apparinpuoleinen käy Sportline 300DT:n kuskinpuolelle :wink:

Kannakehan muuten mitoitukseltaan käsittääkseni on sama kaikissa näissä mutta se kumipusla sitten on eri ja riippuu vakaajatangosta mikä siellä on. Sportlinen tanko tosiaan on paksumpi. Ja Maticin myös ja Maticin tangossa ei ole niin reipasta väistöä ö-pohjalle verrattuna S-linen tankoon. Paitsi että toi Maticin tanko taitaa olla M103:n tanko?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt olis öljypohja kunnossa ja alipainepumppukin vuosi öljyä, mutta sekin on saatu jo kuntoon!

Nyt olisi seuraavaksi käynnistysongelmia ja nyt seuraa kasa kysymyksiä että saatas vehkeet tulille. Eli ongelma on se että kone meinaa lähteä käyntiin mutta ei kuitenkaan ihan lähde. Polttoainetta tulee, letkut on oikein mielestäni kytketty. Erona vanhaan että 8mm Mynän pumpusta lähtee paluuputki etureunasta pelkääjän puolelta tankille. Vanhassa 7 mm se oli ummessa ja oli haarotettu suoraan suodattimelta tankille kuten vakionakin.
Eli suodatin täytetty piripintaan, suutinputkiakin availtu startatessa, mutta ei silti vaan lähde. Nyt huomio kiinnittyykin jakoon. Eli nyt tulee kysymykset;
Kun syöttöpumppu säädetään oikeaan tahtiin niin miten se tehdään? Kuuluuko nokkarattaiden merkit olla toisiaan vasten vai toisistaan pois päin sillon kun säädetään pumpun ajoitus? Nyt merkit ovat toisiaan vasten ja siitä pikkusen vastapäivään ja taas myötäpäivään niin 20 eykk niin näkyy pumpun hahlo. Eli onko pumppu tällöin 180 astetta pielessä vai kuuluuko juuri olla tällä tavoin että merkit nokissa vastakkain?
Ja sitten toinen asia kummastuttaa. Nimittäin se kun moni puhuu että ykköspytyn nokkien kuuluis osottaa ylöspäin sillon kun pumpun hahlo näkyy. No mulla ne osottaa kello kahteen. :roll: Kuulostaako normaalille?

Sitten yks kysymys vielä; eli kuuluuko ne ajotuslukemat nyt katsoa siitä kampiakselipyörästä sen peltilärpäkkeen mukaan, jossa reikä ja tappi ja sijaitsee laturin ja vesipumpun välissä vai siitä joka on hihnan keinuvivun alla ja on kolmion mallinen? Kapeekantisessahan se katsotaan siitä kolmion mallisesta ja niin olen tässäkin koneessa tehnyt, mutta voiko tässä olla ero vanhaan verraten?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Sitä vaan mietin eniten että jos ne nokat oikeesti kuuluu osottaa suoraan ylöspäin että onko sillon luettu kampurapyörän väärää merkkiä. Tai toinen vaihtoehto että syöttöpumppu väärässä tahdissa. Eli ruiskuttaako sillon kun imutahti alkamassa, eikä työtahdin kuten kuuluis.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Lueskelin vähän vanhoja topicceja ja itse itselleni vastaten. Ykkösen pytty on ylhäällä ja imunokat osottaa kello kahteen ja ketjupyörien merkit vastakkain ja alapää OT:ssa. Tästä jos pyöräyttää vastapäivään 20 astetta eykk niin hahlo näkyy pumpussa keskellä kuten Mynän ohje sanookin. Eli ei pitäisi olla 180 asetta pielessä pumppu, vai olenko väärässä? Ja siis astelukemathan luetaan alapäästä siitä keinuvivun kupeesta kolmion mallisesta peltilärpäkkeestä, eli ei ole siitäkään nyt kiinni.

Konehan on täysin remontoitu ja olen ostanut sen sellaisenaan. Myyjän mukaan kone on käynyt ennen kuin sen ostin, mutta autossa paikallaan se ei ole ollut, eli sillä ei ole ajettu remontin jälkeen. Ahdin on uusi ja syöttöpumppukin on uusi ja pakopesässä oli nokea ostohetkellä, joten se puoltaa sitä että kone olisi tosiaan käynyt ennen kuin sen ostin. Myyjä epäilee että polttoainelinjastossa on vain ilmaa. Suodattimen olen tosiaan laittanut piripintaan ja siirtopumpulta tulee kyllä polttoainetta hyvin. Myös suuttimille asti tulee polttoainetta. Konetta on nyt sahattu monta kertaa ja minuutteja putkeen ja akkua ladattu, mutta ei vaan lähe millään tulille asti, Harmaata savua kyllä tulee ja välillä käy puoliksi, mutta ei pysy yhtään käynnissä heti kun irrottaa avaimesta. Eli jos jollekkin nyt tulee hyviä vinkkejä tai neuvoja että mitä kannattaisi tässä kohtaa yrittää tai tarkastaa että saatas vehkeet tulille, niin ne olisi kyllä varsin tervetulleita :!: Voiko esimerkiks venttiilit olla jotenki jumissa tai jotain muuta mitä mieleen tuleekaan? Moottori seissyt vuoden lämpimässä tallissa myyjän mukaan.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuossa "treidissä" loppupuolella on kuvia OM606 vaparin nokista. Ja mikäli oikein lukemani ymmärsin niin ajoitus sulla on ihan oikein.

viewtopic.php?f=2&t=155514&p=1031664&hi ... u#p1031664

Käytitkö tai onko käytetty noka-akseleita ja nostimia pois paikoiltaan? Jos on niin onko mosa ollut sen jälkeen käynnissä? Ellei ole niin oliko nostimet tyhjennetty öljystä? Ellei ole tyhjätty niin olisiko sulla sama mikä mullakin oli? Ei millään käyntiin. Lopulta sit alko käydä ensin kahdella ja sit aikansa kun kävi niin loputkin läx.

Syy oli se että kun nostimet oli pöydällä nostimien jousi ponnisti nostimen ääriasentoon ulos ja täytti öljyllä. No kun nostimia ei tyhjätty niin venttiilithän kantoi. Kun mosa jäi eri asentoihin tyhjeni kahden pytyn nostimet ja alkoi sit käydä ensin kahdella ja pian kolmella ja lopuillakin sit jonkin ajan päästä. Ryntäyttää ei sit kannata eikä tuotakaan silleen tehty.

No sittemin purin kannen useammankin kerran muista syistä ja siinä kohtaa aina olen tyhjänny nostimet. Siinähän on kuula ja sitä painamalla öljy tylee ulos nostimesta ihan sormivoimin. Viimeksi ton M103:sen nostimet tyhjäsin kun kannentiivisteen vaihdoin ja venttiilityöt teetätin.

Eli Sumarynä: Venttiilinostimet ovat täynnä öljyä ja venttiilit kantaa --> mosa ei käynnisty. Tuossa linkissä ohjetta aiheeseen
viewtopic.php?f=2&t=186915&p=1220979&hi ... A#p1220979

Kaksi vaihtoehtoa. Pyöräyttelet vaikka 27mm avaimella kampuranpäästä tyyliin 1/4 osa kierrosta ja odotat vuorokauden ja sit sama homma kax kierrosta. Tai otat nostimet pöydälle ja tyhjäät ne öljystä. Samalla voit tarkistaa senkin että nostimilla on säätövara. Sehän on näissä koneissa se "akileenkantapää" mm ittekin yhden kerran sentakia nostin kannen pois kun en tarkistanu. Tossa edellisessä ohjetta tarkistamiseen ellet ole sitä tehny ja seetejä ei ole vaihdettu. Seetinvaihto näihin on sit senverta arvokasta puuhaa et ihen kevein perustein sitä varmaankaan ei tehdä?

Edittiä vielä vaikka varmaan sen ymmärtääkin eli arvauksia nuo edellä olevat ovat ja vika voi muuallakin olla.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Varmaan sulla on ne syöttöpumpun banjopultit oikein? Niissähän toisessa on iso reikä ja toisessa pieni ja oliko vielä niin että siinä on venttiili?

No vaikka ne ristissäkin olisi pitäisi auton käynnistyä mutta voimaa sit ei tule :wink:
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jari Ke kirjoitti: La 26.12.2020 22:03 Tuossa "treidissä" loppupuolella on kuvia OM606 vaparin nokista. Ja mikäli oikein lukemani ymmärsin niin ajoitus sulla on ihan oikein.

viewtopic.php?f=2&t=155514&p=1031664&hi ... u#p1031664

Käytitkö tai onko käytetty noka-akseleita ja nostimia pois paikoiltaan? Jos on niin onko mosa ollut sen jälkeen käynnissä? Ellei ole niin oliko nostimet tyhjennetty öljystä? Ellei ole tyhjätty niin olisiko sulla sama mikä mullakin oli? Ei millään käyntiin. Lopulta sit alko käydä ensin kahdella ja sit aikansa kun kävi niin loputkin läx.

Syy oli se että kun nostimet oli pöydällä nostimien jousi ponnisti nostimen ääriasentoon ulos ja täytti öljyllä. No kun nostimia ei tyhjätty niin venttiilithän kantoi. Kun mosa jäi eri asentoihin tyhjeni kahden pytyn nostimet ja alkoi sit käydä ensin kahdella ja pian kolmella ja lopuillakin sit jonkin ajan päästä. Ryntäyttää ei sit kannata eikä tuotakaan silleen tehty.

No sittemin purin kannen useammankin kerran muista syistä ja siinä kohtaa aina olen tyhjänny nostimet. Siinähän on kuula ja sitä painamalla öljy tylee ulos nostimesta ihan sormivoimin. Viimeksi ton M103:sen nostimet tyhjäsin kun kannentiivisteen vaihdoin ja venttiilityöt teetätin.

Eli Sumarynä: Venttiilinostimet ovat täynnä öljyä ja venttiilit kantaa --> mosa ei käynnisty. Tuossa linkissä ohjetta aiheeseen
viewtopic.php?f=2&t=186915&p=1220979&hi ... A#p1220979

Kaksi vaihtoehtoa. Pyöräyttelet vaikka 27mm avaimella kampuranpäästä tyyliin 1/4 osa kierrosta ja odotat vuorokauden ja sit sama homma kax kierrosta. Tai otat nostimet pöydälle ja tyhjäät ne öljystä. Samalla voit tarkistaa senkin että nostimilla on säätövara. Sehän on näissä koneissa se "akileenkantapää" mm ittekin yhden kerran sentakia nostin kannen pois kun en tarkistanu. Tossa edellisessä ohjetta tarkistamiseen ellet ole sitä tehny ja seetejä ei ole vaihdettu. Seetinvaihto näihin on sit senverta arvokasta puuhaa et ihen kevein perustein sitä varmaankaan ei tehdä?

Edittiä vielä vaikka varmaan sen ymmärtääkin eli arvauksia nuo edellä olevat ovat ja vika voi muuallakin olla.
¨

Moottori on kasattu yli vuosi sitten ja on ollut sen jälkeen kerran käynnissä myyjän mukaan ja sekin tosiaan yli vuosi sitten. Eli jos nostimet on tyhjennetty öljystä niin luulisi että niissä on nyt taas öljyä kun kerta kone on käynyt silloin. Eli voisko olla mahollista että niihin olis nyt jääny öljyä sen verta seisonnan aikana että on jääny sen tähen venttiilit nyt kantamaan? Kun jotenki musta se vaikuttaa just sellaselta että siellä venttiilit vuotaa, koska se niin ku haluis käydä osittain ja se ei muutu siitä miksikään vaikka avainta kääntäs haman tappiin asti. Se pysyy melko säännöllisenä tai vakiona se käynnistyvyys jos sitä sahaa vaikka pari minuttia putkeen. Et jos se siitä lähtis niin kyllä olis pitäny lähteä jo edes joku pytty kerrallas.

Luulenpa että puran nokkakepit pois ja nostan nostimet pöydälle ja kokeilen tyhjätä öljyt ja toivon ja uskon että vika on nyt siinä! Ja tiedä vaikka ne olis jotenki jumittunut muutenkin ne nostimet kun kerta kone seissyt. Kampikammiossa oli ainakin seinämillä ihan pintaruostetta havaittavissa kondensiosta johtuen kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin talvella ja öljyt on kuitenki valunu kaikki öljypohjaan, niin ei se siellä paljoa suojaa moottorin ylempiä osia kosteudelta ja ruosteelta. Sormella kun pyyhkäsi kampikammion seinämää niin ihan kosteahan se oli kun on kylmässä tallissa nyt ollu. Putsasin ne sieltä pois toki ja nyt uudet halvat puolisynteettiset öljyt sisällä ja niillä koeajo ja sitten vaihtaa paremmat öljyt ja taas uuden suodattimen.

Se kansi on ollut koneistamolla ja seetit on kuitin mukaan tahnattu.
Jari Ke kirjoitti: La 26.12.2020 22:26 Varmaan sulla on ne syöttöpumpun banjopultit oikein? Niissähän toisessa on iso reikä ja toisessa pieni ja oliko vielä niin että siinä on venttiili?

No vaikka ne ristissäkin olisi pitäisi auton käynnistyä mutta voimaa sit ei tule :wink:
Pumpun kuskinpuolen etureunasta suodattimen keskimmäiseen ja pumpun pelkääjänpuolen etureunasta tankille paluu ja takareunasta suodattimen pelkääjän puolimmaiseen. Näin lyhyesti ja epäselvästi selitettynä ne mulla nyt on.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun on ollu käynnissä ni syy ei varmaankaan ole nostimissa. (edit: paitsi jos ne on ruosteessa ja siksi jäävät auki kuten epäilitkin) Nehän ei omia aikojaan paikallaanollessa täyty. Paremminkin palautuvat. Sellainen mahdollisus ehkä kannattaa ottaa huomioon et venttiilivarretkin voi olla pintaruostessa ja ne mitkä oli sen vuoden auki niin eivät mene kiinni sentakia? Ohjurit tod näk on vaihdettu uusiin kun se on halpaa lystiä ja ihan perusteltuakin. Välys siis on pieni ja pintaruoste v-varsissa saattaa tehdä kiusaa?

Kaukaa haetua tuo edellinen mutta jos purat ni koittaa silleen et suuttimet ovat pois mutta nokka-akselit paikoillaan. Sit vuorollaan paineilmalla koittaa sylintereitä missä venttiilien pitäis olla kiinni. Imusarjahan tuossa kohtaa varmaankin on jo pois paikoiltaan joten imukanavat voi peittää tuorekelmulla ni näkee heti vuotaako kun paineilmaa suuttimenaukosta sylinteriin pukkaa. Olen joskus käyttäny 606 konetta ilman imusarjaa (kun sen pesin paskasta) ja sit sopivanohuella paperiliuskalla todennu et vuotaako imusarjaan palotapahtumassa. Jos pakokaasunkierrätystä ei ole niin sit näkee muutenkin jos on vuotanu meinan imusarja mustuu jos vuotaa. Jos on pakokaasunkierrätys kuten tuossa oli ni sit ei näe kun on musta muutenkin. Mosan käyntiäänikin imukanavien kohdilta kertoo jotain tuossa kohtaa tarkkakorvailille.

Pakokanavien testaus tuolleen onkin jo sit haastavampaa kun se varmaankin on paikoillaan ja vaatisi oikeastaan kaverin joka pakoputkenpäästä kuuntelee tai kattoo putkeen laitettua ilmapalloa tai kelmua et pullisteleeko.

Joo siinä sulla varmaan on OM603:n syöttöpumppu jossa 8milliset? Niissä syöttöpumun banjopulteista toinen kuuluu olla isoreikäinen ja toinen pienireikäinen jossa mielestäni on hauliventtiili. Sen venttiilin tehtävä on pitää syöttöpumpun p-ainelinjassa muistaakseni 0.2bar paine et pumpun elementit varmasti saa p-ainetta kaikissa tilanteissa. Sen takia sen pienireikäisen banjon on oltava s-pumpun paluulinjassa. Nehän ovat muuten samanlaisia ja käyvät siis ristiinkin. Jos tuo ei ollu tiedossa ni paluulinjan banjopultti kannattaa tarkistaa et on se pienireikäinen. Jos se ei ole siinä ni sit ettiä minne se on laitettu meinaan se 100%varmasti rajoittaa tehoja mutta saattaa vaikuttaa käynnistyvyyteenkin.

Tarkennetaan vielä tuota omalle kohdalle käynyttä tilannetta. Nostimet tosiaan oli ollu irtaallaan pidemmänaikaa öljykylvyssä ja juuri se mahdollisti sen että nostimet täytyyi ja siitä taas seurasi se mitä aiemmin kuvasin.

606:ssa seetit tosiaan kuluu ja epätasaisesti oli ainakin siitä kannesta kulunu minkä sit pois nostin. ts kun nostimet mosarempassa helpolla vaihtaa paikkojaan ni käy niin et joku venttiili jää kantamaan ellei niitä tyhjää. Epätodennäköistä on kuitenkin se ettei mosa tuossa kohtaa käynnistyisi vaikka ei tyhjäisikään. Lyyhätä se saattaa hetken mutta tasoo kun jonkinaikaa käy. Sit jos kaikki on aivan täynnä ni on todennäköistä ettei mosa käynnisty.

Varmaan tiesitkin mutta tässä vielä yx vinkki eli: Ja sitten omalla vastuulla voi koittaa ennen kun alkaa isommin purkamaan et käykö mosa jarrucleanerillakaan tai jääkö käyntiin kun tuolla saa sen ensin käymään. Mutta siis omalla vastuulla!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sellanen tuli vielä mieleen et pyörittelitkö konetta kampuranpäästä räikällä vähintään sen kax kierrosta ennen kun avaimella tarjosit?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin, oltiin taas tänään vähän tallilla selvittämässä käynnistyvyysongelmaa ja nyt taitaa olla syy selvillä miksi se ei lähde tulille. Siellä oli nimittäin kuusi imuventtiiliä jumittunut kiinni asentoon. Kolme venttiiliä saatiin pelaamaan omatoimisesti kun jatkovarrella varovasti kädellä painoi niin aukesi kyllä, mutta kolmea venttiiliä ei saatu pelaamaan omatoimisesti, vaikka koitettiin kyllä moneen kertaa rasvailla varsia WD40:llä samalla ku kaveri pyöritti konetta. Ne jää vain kiinni aina uudestaan ja uudestaan kun pyöritti, vaikka koitettiin niitä herkistellä joka kierroksella. Pakoventtiilejä ei päästy tarkastamaan ku pakosarja on paikallaan. Sehän tosin vois olla hyvä keino todeta pakoventtiilien toiminnan laittamalla kelmun ta jonku ilmapallon turbon downpipen lähtöön et mitä siellä tapahtuu, kuten Jari ke kehoittikin

Mutta nyt tiedetään joka tapauksessa että venttiileissä on joka tapauksessa nyt ongelmia, joten täytyy ainakin paininkupit purkaa ja ajattelin että jos itse koittaisi irrottaa venttiilivarsien kumit, jotta niitä ohjureita ja venttiilinvarsia pääsis öljyämään ja alkaisivat aukeemaan niin ku pitääkin. Kun vahva veikkaus nyt on että ne ovat vain kuivunut sieltä kun kone seissyt ja ei ole semmosta ikiöljyä siellä välissä, kuten ajetussa moottorissa. Nyt kysymys kuuluukin että onko paha homma ite irrottaa niitä venttiilivarsien kumeja? Tarvitaanko erikoistyökaluja siihen tai venttiilijousien irrottamiseen ja saako ihan Motonetistä tai paikallisesta varaosaliikkeestä? Ei ole ite tarvinnu niitä ikinä irrotella, vaan olen jättänyt koneistamon tehtäväksi ja nyt en välttämättä haluaisi koko kantta irrottaa jos ei ole ihan pakko tai ehdottoman suositeltavaa jostakin syystä.
Jari Ke kirjoitti: Su 27.12.2020 13:26 Kun on ollu käynnissä ni syy ei varmaankaan ole nostimissa. (edit: paitsi jos ne on ruosteessa ja siksi jäävät auki kuten epäilitkin) Nehän ei omia aikojaan paikallaanollessa täyty. Paremminkin palautuvat. Sellainen mahdollisus ehkä kannattaa ottaa huomioon et venttiilivarretkin voi olla pintaruostessa ja ne mitkä oli sen vuoden auki niin eivät mene kiinni sentakia? Ohjurit tod näk on vaihdettu uusiin kun se on halpaa lystiä ja ihan perusteltuakin. Välys siis on pieni ja pintaruoste v-varsissa saattaa tehdä kiusaa?
Ohjurit ovat kuulemma vanhat kun olivat uuden veroiset, niin eivät nähneet tarvetta vaihtaa uusiin. Mutta siis juuri tästä onkin kysmys, kuten arvelit että todennäköisesti ovat pintaruosteessa kun öljy kuivunut niistä pois ja nyt se tekee juuri sitä kiusaa siellä ohjureissa.
Jari Ke kirjoitti: Su 27.12.2020 13:26 Joo siinä sulla varmaan on OM603:n syöttöpumppu jossa 8milliset? Niissä syöttöpumun banjopulteista toinen kuuluu olla isoreikäinen ja toinen pienireikäinen jossa mielestäni on hauliventtiili. Sen venttiilin tehtävä on pitää syöttöpumpun p-ainelinjassa muistaakseni 0.2bar paine et pumpun elementit varmasti saa p-ainetta kaikissa tilanteissa. Sen takia sen pienireikäisen banjon on oltava s-pumpun paluulinjassa. Nehän ovat muuten samanlaisia ja käyvät siis ristiinkin. Jos tuo ei ollu tiedossa ni paluulinjan banjopultti kannattaa tarkistaa et on se pienireikäinen. Jos se ei ole siinä ni sit ettiä minne se on laitettu meinaan se 100%varmasti rajoittaa tehoja mutta saattaa vaikuttaa käynnistyvyyteenkin.
Juu se on 603:en pumppu 8mm tapeilla. Noniin, hyvä tietää tämäkin, täytyy tarkastaa se polttoainereikä! :thumbup:
Jari Ke kirjoitti: Su 27.12.2020 13:26 Varmaan tiesitkin mutta tässä vielä yx vinkki eli: Ja sitten omalla vastuulla voi koittaa ennen kun alkaa isommin purkamaan et käykö mosa jarrucleanerillakaan tai jääkö käyntiin kun tuolla saa sen ensin käymään. Mutta siis omalla vastuulla!
Koitettiin just tänään käynnistyssumutteella hiukan avittaa sitä käynnistymään, mutta ei lähtenyt. Alkaa myös kuulostamaan sillä niin pahalle että ei uskalla sillä kauheesti kiusata konetta.
Jari Ke kirjoitti: Su 27.12.2020 14:01 Sellanen tuli vielä mieleen et pyörittelitkö konetta kampuranpäästä räikällä vähintään sen kax kierrosta ennen kun avaimella tarjosit?
Tais mennä niin että konetta on tullu aikasemmin hiukan pyöriteltyä, mutta ei kyllä ennen avaimen kääntämistä varsinaisesti, vaan öljyä lisäsin vaan koneeseen ennen starttia että on yläpääkin öljyssä paremmin. :shifty:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Heeetkinen,,, Ymmärsinkö oikein että venttiilit ei liiku vaikka konetta pyörittää?? Tuo mielestäni tarkoittaa sitä että jotain on oikeasti rikki sen lisäksi et venttiilivarret jumittaa? Oliko peräkkäiset imuventtiilit? Jos oli niin veikkaus on et n-akseli on poikki niitten kolmen käsinliikkuvan venttiilin etupuolelta? Vai pyörikö n-akseli normaalisti? On käyny niin et ne kolme mitä ette saaneet liikkeelle niin niiten takia akseli meni poikki mutta meni niiten kolmen käsintoimivan etupuolelta pukin alta? Ts. tapahtumaketju menisi näin: mäntä törmäsi venttiiliin ja pukkasi venttiilin varrestaan niinlujaa ohjurin kiinni et kun n-akselin nokka yritti painaa venttiliä alas ni akseli meni poikki siinä kohtaa??? Eikait sentään.... Ton olis kyllä huomannu kun teillä koppa kaikesta päätellen on irti ?

Edittiä:::
Olikos se niin että 606:ssa venttiilit ovat kohtisuoraan mänänlakeen? Jos oli niin venttiilit mitä mäntä väkiste pukkasi niin älyttömän hyvällä tuurilla saattovat jäädä suoraksikin. Jos venttiilit eivät ole kohtisuoraan niin on lähes satavarmaa se että kannen joutuu viemään koneistamolle ja venttiilejä joutuu vaihtamaan kun varret on kierot. Sekin että jotkin venttiilit on tosi lujaa kiinni eikä niitä saa liikkeelle saattaa kieliä siitä et varret on menny kieroksi ja siksikin ruosteen lisäksi ovat jumissa ohjureissaan? Mäntähän ei pukkaa venttiiliä aivan kiinni vaan venttiili jää raolleen.


Mutta:
Onhan nokka-akselin pukit kiinni ja ehjät? Eikä nokka-akseli ole poikki? Jos pukit ovat ehjät eikä n-akseli ole poikki niin sit ei oikein muuta jää kuin se et nostaja on murskana jota en pidä todennäköisenä. Hyvä jos noin olisi meinaan muuten hintalappu touhulle muuttuu helpolla potenssiin. Toisaalta jos n-akseli on poikki ni yleensä sen kyllä näkyy aivan selvästi jo metrien päähän.

Jos venttiilit jäisi aukiasentoon niin nostajan jousi nostaa kyllä nostajan kiinni n-akseliin konetta pyöritettäessä jos nostaja on tyhjä öljystä. Kun konetta pyörittää räikällä niin mäntä törmää venttiiliin ja pukkaa sen melki kiinni ja sen törmäämisen kyllä räikkää käyttäen huomaa ja venttiilin liikkeenkin huomaisi imukanavasta.

Eikait kiertokanget menny kieroiksi??? Lujaa olis kyl pitäny törmätä jos noin olis käyny enkä oikein siihen usko. Ja kait ekaa kertaa startatessa olis kuulunu todella outo ääni jos pahasti törmäsi tai n-akseli meni poikki tai...? Kait sellainen kuuluu?

Kun n-akselin nokan antama liike on niin pitkä että vaikka nostin olisi aivan tyhjä öljystä niin nokka silti painaa venttiiliä auki. Sitä en sit tiedä voiko venttiili jäädä jumiin auki silleen ettei mäntä törmää siihen eikä tyhjä nostin sitä paina --> Käy kuten kerroit et venttiili ei liikku vaikka mosaa pyörittääkin ja n-akselikin on kunnossa? Toivotaan tätä skenaariota.


Se että varsi olisi niinlujaa ohjurissa kiinni että n-akselin pukit korkkaa ja sen seurauksena n-akseli menee poikki niin kulostaa poikkeukselliselta. Jos vuosia on kerenny olla kurjissa oloissa niin sitten sen jotenkin voisi käsittääkin mutta ettäkö vuodessa?

Kuten aiemmin niistä banjoista kirjoitinkin niin niitä on ollu ristissä ja kone silti käynnistyy ja vain voimaa puuttuu. Voi se käynnistyvyyteen silti vaikuttaa kun jokapaikka on tyhjänä p-aineesta alkuun.

Joo monet käynnistys sprayt on juurikin sellaista et kone kalistaa voimakkaasti. Siksi ei sitä vaan jarrucleaneria. Se ei kalista niin herkästi. Ja voi se tuollakin alkaa kalistaa kun p-ainetta alkaa suuttimista tulla. Silloin tuo cleaneri on käyttökelpoista jos muut konstit (ilmaaminen tms.) ei avaimien puutteentakia tms. onnistu ja cleaneria sattuu olemaan.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

palaan vielä tuohon aiheeseen...

Oletetaan että n-akseli on kunnossa eikä kiertokanget eikä yksikään venttiilinvarsi ole kierot ja ne muutamat venttiilit jumittaa silleen sopivasti et mäntä ei niitä pukkaa eikä tyhjä nostin sitä ylety painamaan. Mosa siis lähtisi käymään kaikilla pytyillä jos venttiilit saisi liikkeelle.

Jos ei mitään korjauksia tee ja vaan lähtee ajelemaan niin oletan että ohjurit tulee kulumaan väljäksi hyvin lyhyillä metreillä. Siitä seuraa se että venttiilin lautanen ei enää sulkeudu täsmälisesti vaan alkaa hakata seetien reunoja. Siitä seuraa se että venttiilit tulee painumaan kanteen ennenaikojaan ja kun nostimien säätövara loppuu alkaa venttiili kantaa ja kone lyyhäämään ensin yhdellä pytyllä tyhjäkäynnillä ja hetkenpäästä useammallakin ja myös voimaa alkaa uupumaan. Tuossa kohtaa kansi on romu meinaan seetien ja venttiilien uusiminen tuohon kanteen maksaa todella paljon.

Jos on tulossa ajoauto niin nosta suosiolla kansi pois ja huolla tai huolata se. Säästät sen kannenhinnan ja samalla varmistuu moni asia.

Sit jos on "brassailukampe" ni ei niin väliä. Korjaa sitä myöte kun mistä porsii. Kapistelet likkeelle ne venttiilit pienellä väkivallalla ja kun alkavat liikkua ni ajelee vaan. Ensin tietty varmistaa et ne venttiilit ylipäätään lähtee jollain järkevällä voimalla liikkumaan. Vaikka sitte venttiilinpäähän kevyesti kopistelet lyijyvasaralla ja sopivalla tapilla et alkaa liikkumaan. Mäntä tietty tuossa kohtaa pitäis olla alhaalla. Aikansa kun kapistelee ja vartta voitelee ni jos varsi vaan on suora ni venttiili kyllä lähtee liikkumaan. Kun alkaa liikkua ni sit nostimet ja akselit paikoilleen ja kampuranpäästä pyörittelyä ja jos kaikki ok ni kone käyntiin.

Seetipinnat ja ventiilienkin hiotut pinnat varmaan myös ovat ruosteessa joten alkuun varmaan falskaa vähä jokaisesta venttiilistä. Kevyttä kuormaa siis alkuun. Jonkinaikaa kun ajelee ni venttiilien tiiveyskin paranee ja voi sit jo hieman antaa löylyäkin.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: S124 OM603->OM606

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Vastaan nyt lyhyesti kun täytyy mennä tästä tutkimaan moottoria kohta. Eli nokka-akselit eivät ole poikki. Eli ongelma on että nyt eilen kun kokeiltiin niin kahdeksan imuventtiiliä ei auennut omin avuin. Ne aukeaa kyllä silloin kun kyseisten venttiilien nokat alhaalla ja imuaukosta avittaa kevyesti jatkovarrella käsin painaen ja sitten kun nokat ei enää paina niin nousee myös omin avuin nätisti.

Eli oma veikkaukseni on että kun kone seissyt remontin jälkeen niin uusi öljy on kuivunut varsista sen verran että päässyt pinta ruostumaan sen verran että hirttää kiinni ohjurin ja varren välistä. Moottori on kasattu jäykemmillä venttiilinjousilla, joten kiinni päin meneminen ei tuota todennäköisesti sen tähden ongelmia, vaan menee heti kiinni kun nokat kääntyy painimien päältä pois. Avausvaiheessa epäilisin että ei vaan yksinkertaisesti riitä painimissa voima avaamaan niitä, vaan menee vain painimien männät kasaan ja venttiilissä ei tapahdu liikettä. Edellispäivänä oli vielä niin että kolme venttiiliä ei auennut, mutta luulen että johtui siitä että kone oli hiukan lämpimämpi kun oli koitettu sahata käymään. Ajatus olisi nyt ottaa venttiilijouset irti ja tutkia miltä näyttää varret yläpuolelta ja nostaa kumeja sen verran että saisi rasvattua niitä varsia jospa alkaisi aukeemaan sen avulla. Venemoottoreissa on kuulemma joskus samaa vaivaa talven jäljiltä että ei venttiilit aukea seisonnan jälkeen.

Pakoventtiilit testattiin myös ja joka sylinteristä tulee pakoilmaa ainakin toisesta venttiilistä. Tae ei silti ole että molemmista venttiileistä kun niitä ei nyt näe kun pakosarja paikallaan.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin