Ruosteettoman tenavan tarina.
Ruosteettoman tenavan tarina.
Tässä tulee tarinaa takautuvasti omasta projektistani, joka näyttää tällähetkellä tältä.
Eli Ecumasteri hoitamaan bensansyötön ja sytytyksen ohjauksen.
Kaasuläppä oli Volvon, suutinkisko Saabin, imusarja, bensatankki/pumppu yms. hilut mitkä vain pystyi hyödyntämään oli ruisku mallin tenavasta.
Kaasuläpän ja imusarjan väliin tein adapterin johon tuli myös alipaineletkuille lähdöt.
Yllättävän kompakti johtosarja muotoutui
Ilmansuodattimelle adapteri viemäriputkesta
Jolloin 2.3E mallin ilmansuodatinkotelo kävi paikallensa ja peitti enimmät ruiskutuksen osat
Sorvasin/jyrsin omanlaisen triggeripyörän virranjakajaan
Virranjakajan kylkeen sitä lukemaan tuli Hall-anturi
Ruisku säädettiin vain maantiellä ajamalla ja tuntui toimivan ihan hyvin.
Sitten tuli perjantai 13.päivä joulukuussa 2019. Kun yhtenä aamuna töihin mennessä piti käydä puuta halaamassa. Sattumalta traktori tuli vastaan joka veti mersun tielle ja nopea tilanne katsaus koneen alle, että vuotaako mitään (konepelti ei auvennut). Mitään ei vuotanut eli työmatka 50km sai jatkua lievän vitutuksen kera ja töissä olin vain päälle 10min myöhässä.
Siitähän Mersu saikin aivan uuden ilmeen
Tästä päivitys jatkuukin seuraavan kertaan. Kommentoikaa, neuvokaa ja vaikka vittuilkeekin projektista!
To be continued
Ostin vuonna 2018 Mercedes-Benz w201 VM.84 kahdenlitran kaasutinkoneella ja automaattilaatikolla käyttöautoksi. Mersuhan näytti päällepäin kohtalaisen hyvältä, mutta kaasutin ja vaihteisto oikutteli pahasti. Kaasarin sai pelaamaan puhdistuksen ja korjaussarjan avulla, vaihteistoonkin riitti ohjausvaijerin kireyden säätö.
Sitten vuonna 2019 tuli ajatus vaihtaa kaasutin ruiskuun, kulutuksen ja katsastuksessa päästöongelman takia. Ke-Jetronic, Megasquirt ja Ecumaster det3 olivat vaihtoehdot. Ke-jetti karsiutui pois, koska en pitänyt sitä niinkään taloudellisena ja rahaakin olisi mennyt siihenkin vaikka purkuautosta ottanutkin. Ecumasteri sitten valikoitui, kun oli megaa halvempi ja pääsi ilman tinailuja.Eli Ecumasteri hoitamaan bensansyötön ja sytytyksen ohjauksen.
Kaasuläppä oli Volvon, suutinkisko Saabin, imusarja, bensatankki/pumppu yms. hilut mitkä vain pystyi hyödyntämään oli ruisku mallin tenavasta.
Kaasuläpän ja imusarjan väliin tein adapterin johon tuli myös alipaineletkuille lähdöt.
Yllättävän kompakti johtosarja muotoutui
Ilmansuodattimelle adapteri viemäriputkesta
Jolloin 2.3E mallin ilmansuodatinkotelo kävi paikallensa ja peitti enimmät ruiskutuksen osat
Sorvasin/jyrsin omanlaisen triggeripyörän virranjakajaan
Virranjakajan kylkeen sitä lukemaan tuli Hall-anturi
Ruisku säädettiin vain maantiellä ajamalla ja tuntui toimivan ihan hyvin.
Sitten tuli perjantai 13.päivä joulukuussa 2019. Kun yhtenä aamuna töihin mennessä piti käydä puuta halaamassa. Sattumalta traktori tuli vastaan joka veti mersun tielle ja nopea tilanne katsaus koneen alle, että vuotaako mitään (konepelti ei auvennut). Mitään ei vuotanut eli työmatka 50km sai jatkua lievän vitutuksen kera ja töissä olin vain päälle 10min myöhässä.
Siitähän Mersu saikin aivan uuden ilmeen
Tästä päivitys jatkuukin seuraavan kertaan. Kommentoikaa, neuvokaa ja vaikka vittuilkeekin projektista!
To be continued
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Ruosteettoman tenavan tarina.
Bensamoottorisen W201:sen projekti ansaitsee aina hatunnoston. Toivittavasti sait pellit ojennukseen.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 708
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Re: Ruosteettoman tenavan tarina.
Ecumaster näyttää simppeliltä, oliko arvokas ratkaisu?
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Re: Ruosteettoman tenavan tarina.
Taidan laittaa tähän listan ruiskuun liittyvistä osista hintoineen, jos auttaa saman tapaista projektia suunnitteleville.
Ecumaster DET3 PLUS 400kPa Piggyback.. 287€
Suuttimet Bosch 0 280 158 038. 339cc 4KPL Yht. 85€
Moottorin lämpöanturi Hella 6PT 009 107-351. 10€
Imuilman lämpöanturi MEAT & DORIA 82045.. 10€
Sytytyspääteaste Saab 90 Biltema 53-2600.. 33€
Bensanpaineensäädin Bosch 0 280 160 560.. 27€
HALL-anturi...25€
Muu sähkö ja bensa tarvike varmaan... 100€
Tässä mitä projektiin ostetuista uusista osista tuli maksamaan. Yhteensä noin. 577€ + Purkuautoista käytetyt osat päälle
Det3:sta sanoa sen verran että, ohjeet oli Puolasta käännetty huonosti Englanniksi. Tuntui, että jotain niistä aina puuttui. Paljon joutui asentaessa kokeilemaan mikä toimii mitenkin. Lopulta kun sai asetukset kuntoon ja yhteenkäyvät osat kiinni niin ihan tyytyväinen olen ollut.
Esimerkiksi mistään en löytänyt mikä sytytyspääte on sopiva Hall-anturin ja Ecumasterin kanssa. Ensimmäisellä päätteellä ei toiminut toisella toimi 10min. ja kolmas mikä kävi ja toimii edelleen oli Saabista, niinkuin moni muukin osa tässä projektissa. Sytytyspääte nro.2 toimi hetken ennenkuin luovutti.
Ecumaster DET3 PLUS 400kPa Piggyback.. 287€
Suuttimet Bosch 0 280 158 038. 339cc 4KPL Yht. 85€
Moottorin lämpöanturi Hella 6PT 009 107-351. 10€
Imuilman lämpöanturi MEAT & DORIA 82045.. 10€
Sytytyspääteaste Saab 90 Biltema 53-2600.. 33€
Bensanpaineensäädin Bosch 0 280 160 560.. 27€
HALL-anturi...25€
Muu sähkö ja bensa tarvike varmaan... 100€
Tässä mitä projektiin ostetuista uusista osista tuli maksamaan. Yhteensä noin. 577€ + Purkuautoista käytetyt osat päälle
Det3:sta sanoa sen verran että, ohjeet oli Puolasta käännetty huonosti Englanniksi. Tuntui, että jotain niistä aina puuttui. Paljon joutui asentaessa kokeilemaan mikä toimii mitenkin. Lopulta kun sai asetukset kuntoon ja yhteenkäyvät osat kiinni niin ihan tyytyväinen olen ollut.
Esimerkiksi mistään en löytänyt mikä sytytyspääte on sopiva Hall-anturin ja Ecumasterin kanssa. Ensimmäisellä päätteellä ei toiminut toisella toimi 10min. ja kolmas mikä kävi ja toimii edelleen oli Saabista, niinkuin moni muukin osa tässä projektissa. Sytytyspääte nro.2 toimi hetken ennenkuin luovutti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Ruosteettoman tenavan tarina.
Monikakku päältä kaunis
Joulun alla alkoi vaurioiden kartoitus. Konepellin auki repimisen jälkeen vaikutti, että melko vähällä selvisin Mersun kanssa kolarista.
Lukkopelti, konepelti, maski, puskuri vaihtoon ja baanalle. Tai näinhän sen olisi voinut tehdä. Mutta se, että tämä olisi ruosteettoman tenavan tarina niin täytyi samalla ottaa parit ruosteet kiini.
Hommahan alkoi sitten ruosteiden korjuudella ennen kolarivaurioiden korjausta. Ensimmäisenä vuorossa oli vasenmman takalokarin vaihto. Senhän joku oli nohovana henkilönä tähän jo kerran vaihtanutkin, mutta että olisi sitä vaihtaessa käyttänyt sähköliimaa niin olikin ihan koriliimalla tai muulla mäiskeellä laittanut alkuperäisen päälle. Vanha irti, sisälokarin hitsaamista, hiekkapuhallus ja Rost stopilla suojaten.
En tiedä tuliko yhtä hyvä kuin alkuperäisestä, mutta ainakin edellistä korjausta parempi.
Takahelmat ja tunkin reikien ympärys oli molemmilta puolilta ruostunut niin ulkoa kuin sisältä. Jokaisen ruostekohdan projektissa hiekkapuhalsin ennen hitsausta ja saumat hitsauksen jälkeenkin. Tunkin paikan vahvikkeet oli kokonaan ruostunut pois Sisukset tehdä jollain tavalla ja yrittää samalla suojata. Muutamat seuraavat päivitykset varmaankin jatkuu ruosteen merkeissä...
To be continued
Joulun alla alkoi vaurioiden kartoitus. Konepellin auki repimisen jälkeen vaikutti, että melko vähällä selvisin Mersun kanssa kolarista.
Lukkopelti, konepelti, maski, puskuri vaihtoon ja baanalle. Tai näinhän sen olisi voinut tehdä. Mutta se, että tämä olisi ruosteettoman tenavan tarina niin täytyi samalla ottaa parit ruosteet kiini.
Hommahan alkoi sitten ruosteiden korjuudella ennen kolarivaurioiden korjausta. Ensimmäisenä vuorossa oli vasenmman takalokarin vaihto. Senhän joku oli nohovana henkilönä tähän jo kerran vaihtanutkin, mutta että olisi sitä vaihtaessa käyttänyt sähköliimaa niin olikin ihan koriliimalla tai muulla mäiskeellä laittanut alkuperäisen päälle. Vanha irti, sisälokarin hitsaamista, hiekkapuhallus ja Rost stopilla suojaten.
En tiedä tuliko yhtä hyvä kuin alkuperäisestä, mutta ainakin edellistä korjausta parempi.
Takahelmat ja tunkin reikien ympärys oli molemmilta puolilta ruostunut niin ulkoa kuin sisältä. Jokaisen ruostekohdan projektissa hiekkapuhalsin ennen hitsausta ja saumat hitsauksen jälkeenkin. Tunkin paikan vahvikkeet oli kokonaan ruostunut pois Sisukset tehdä jollain tavalla ja yrittää samalla suojata. Muutamat seuraavat päivitykset varmaankin jatkuu ruosteen merkeissä...
To be continued
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 108
- Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ruosteettoman tenavan tarina.
Joo hienoa jälkeä kyllä! Mukava nähdä, että näille 190 koreille tehdään vielä muutakin kuin ajetaan paskaksi kylärallissa.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Re: Ruosteettoman tenavan tarina.
Sitähän vähän tälläkin oli aijemmin tehty. Jatkossa kyllä muutakun pyhänä kirkkoon ajelen, ettei ruostu uudelleen.mercedesbenz_ukko kirjoitti: ↑Ma 08.02.2021 17:42 Joo hienoa jälkeä kyllä! Mukava nähdä, että näille 190 koreille tehdään vielä muutakin kuin ajetaan paskaksi kylärallissa.
Re: Ruosteettoman tenavan tarina.
Takahelmojen kuntoon saatuani oli etuhelmojen vuoro. Mersussa oli ominaisuutena kuskin jalkatilasta ajaessa kuuluva ujellus. Eli ajattelinkin, että jossain lokasuojan takana on jotain ruostereikää. Vasenta lokasuojaa irrottaessa jo huomasinkin, että lokarin alimmat kiinnitysruuvit puuttui ja kiinnikkeet oli ruostuneet kokonaat pois. Lokasuojien irroituksen jälkeen vihellyksen syykin selvisi.
Jalkatilan ilmanvaihto ainakin pelasi
Ja ihan samallalailla toisellakin puollen.
Edessäkin oli helman sisukset hävinny.
Hitsausta ja hiekkapuhallusta.
Lopputulokset epoksilla maalattuna.
Ruosteiden korjauksen jälkeen toivottavasti ei viima enää käy jalkatilassa.
To be continued
Jalkatilan ilmanvaihto ainakin pelasi
Ja ihan samallalailla toisellakin puollen.
Edessäkin oli helman sisukset hävinny.
Hitsausta ja hiekkapuhallusta.
Lopputulokset epoksilla maalattuna.
Ruosteiden korjauksen jälkeen toivottavasti ei viima enää käy jalkatilassa.
To be continued
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.