Ruosteettoman tenavan tarina.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
-T.K-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 03.10.2019 14:12

Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja -T.K- »

Tässä tulee tarinaa takautuvasti omasta projektistani, joka näyttää tällähetkellä tältä. :wave:
IMG_20210117_193300 – kopio.jpg
Ostin vuonna 2018 Mercedes-Benz w201 VM.84 kahdenlitran kaasutinkoneella ja automaattilaatikolla käyttöautoksi. Mersuhan näytti päällepäin kohtalaisen hyvältä, mutta kaasutin ja vaihteisto oikutteli pahasti. Kaasarin sai pelaamaan puhdistuksen ja korjaussarjan avulla, vaihteistoonkin riitti ohjausvaijerin kireyden säätö.
IMG_20191017_174830_LI.jpg
IMG_20180331_1354182.jpg
Sitten vuonna 2019 tuli ajatus vaihtaa kaasutin ruiskuun, kulutuksen ja katsastuksessa päästöongelman takia. Ke-Jetronic, Megasquirt ja Ecumaster det3 olivat vaihtoehdot. Ke-jetti karsiutui pois, koska en pitänyt sitä niinkään taloudellisena ja rahaakin olisi mennyt siihenkin vaikka purkuautosta ottanutkin. Ecumasteri sitten valikoitui, kun oli megaa halvempi ja pääsi ilman tinailuja.
Eli Ecumasteri hoitamaan bensansyötön ja sytytyksen ohjauksen.

Kaasuläppä oli Volvon, suutinkisko Saabin, imusarja, bensatankki/pumppu yms. hilut mitkä vain pystyi hyödyntämään oli ruisku mallin tenavasta.
IMG_20190801_162947.jpg
Kaasuläpän ja imusarjan väliin tein adapterin johon tuli myös alipaineletkuille lähdöt.
IMG_20190727_220948.jpg
Yllättävän kompakti johtosarja muotoutui
IMG_20190723_213349.jpg
Ilmansuodattimelle adapteri viemäriputkesta
IMG_20190723_213554.jpg
Jolloin 2.3E mallin ilmansuodatinkotelo kävi paikallensa ja peitti enimmät ruiskutuksen osat
IMG_20190906_193919.jpg
Sorvasin/jyrsin omanlaisen triggeripyörän virranjakajaan
IMG_20190805_210733.jpg
Virranjakajan kylkeen sitä lukemaan tuli Hall-anturi

Ruisku säädettiin vain maantiellä ajamalla ja tuntui toimivan ihan hyvin.
Sitten tuli perjantai 13.päivä joulukuussa 2019. Kun yhtenä aamuna töihin mennessä piti käydä puuta halaamassa. Sattumalta traktori tuli vastaan joka veti mersun tielle ja nopea tilanne katsaus koneen alle, että vuotaako mitään (konepelti ei auvennut). Mitään ei vuotanut eli työmatka 50km sai jatkua lievän vitutuksen kera ja töissä olin vain päälle 10min myöhässä. :D
IMG_20191214_095534.jpg
Siitähän Mersu saikin aivan uuden ilmeen

Tästä päivitys jatkuukin seuraavan kertaan. Kommentoikaa, neuvokaa ja vaikka vittuilkeekin projektista!

To be continued :arrow:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja tomant »

Bensamoottorisen W201:sen projekti ansaitsee aina hatunnoston. Toivittavasti sait pellit ojennukseen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-T.K-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 03.10.2019 14:12

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja -T.K- »

tomant kirjoitti: La 30.01.2021 20:06 Bensamoottorisen W201:sen projekti ansaitsee aina hatunnoston. Toivittavasti sait pellit ojennukseen.

tomant
Jeps, tarkoitus olikin lähtee vähän vastavirtaan uimaan :wink:
Kori on saatu taas auton näköses ja tällä hetkellä maalausta vailla.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Ecumaster näyttää simppeliltä, oliko arvokas ratkaisu?
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
-T.K-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 03.10.2019 14:12

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja -T.K- »

Taidan laittaa tähän listan ruiskuun liittyvistä osista hintoineen, jos auttaa saman tapaista projektia suunnitteleville.

Ecumaster DET3 PLUS 400kPa Piggyback.. 287€

Suuttimet Bosch 0 280 158 038. 339cc 4KPL Yht. 85€

Moottorin lämpöanturi Hella 6PT 009 107-351. 10€

Imuilman lämpöanturi MEAT & DORIA 82045.. 10€

Sytytyspääteaste Saab 90 Biltema 53-2600.. 33€

Bensanpaineensäädin Bosch 0 280 160 560.. 27€

HALL-anturi...25€

Muu sähkö ja bensa tarvike varmaan... 100€

Tässä mitä projektiin ostetuista uusista osista tuli maksamaan. Yhteensä noin. 577€ + Purkuautoista käytetyt osat päälle :?:


Det3:sta sanoa sen verran että, ohjeet oli Puolasta käännetty huonosti Englanniksi. Tuntui, että jotain niistä aina puuttui. Paljon joutui asentaessa kokeilemaan mikä toimii mitenkin. Lopulta kun sai asetukset kuntoon ja yhteenkäyvät osat kiinni niin ihan tyytyväinen olen ollut.

Esimerkiksi mistään en löytänyt mikä sytytyspääte on sopiva Hall-anturin ja Ecumasterin kanssa. Ensimmäisellä päätteellä ei toiminut toisella toimi 10min. ja kolmas mikä kävi ja toimii edelleen oli Saabista, niinkuin moni muukin osa tässä projektissa. :)
IMG_20190826_105002.jpg
Sytytyspääte nro.2 toimi hetken ennenkuin luovutti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-T.K-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 03.10.2019 14:12

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja -T.K- »

Monikakku päältä kaunis
Joulun alla alkoi vaurioiden kartoitus. Konepellin auki repimisen jälkeen vaikutti, että melko vähällä selvisin Mersun kanssa kolarista.
Lukkopelti, konepelti, maski, puskuri vaihtoon ja baanalle.
IMG_20191214_100034.jpg
Tai näinhän sen olisi voinut tehdä. Mutta se, että tämä olisi ruosteettoman tenavan tarina niin täytyi samalla ottaa parit ruosteet kiini.
Hommahan alkoi sitten ruosteiden korjuudella ennen kolarivaurioiden korjausta. Ensimmäisenä vuorossa oli vasenmman takalokarin vaihto. Senhän joku oli nohovana henkilönä tähän jo kerran vaihtanutkin, mutta että olisi sitä vaihtaessa käyttänyt sähköliimaa niin olikin ihan koriliimalla tai muulla mäiskeellä laittanut alkuperäisen päälle. :clap:
IMG_20191223_195920.jpg
IMG_20200103_133646.jpg
Vanha irti, sisälokarin hitsaamista, hiekkapuhallus ja Rost stopilla suojaten.
IMG_20200103_210611.jpg
En tiedä tuliko yhtä hyvä kuin alkuperäisestä, mutta ainakin edellistä korjausta parempi.

Takahelmat ja tunkin reikien ympärys oli molemmilta puolilta ruostunut niin ulkoa kuin sisältä. Jokaisen ruostekohdan projektissa hiekkapuhalsin ennen hitsausta ja saumat hitsauksen jälkeenkin.
IMG_20200118_065354.jpg
IMG_20200117_171112.jpg
Tunkin paikan vahvikkeet oli kokonaan ruostunut pois
IMG_20200119_150312.jpg
IMG_20200119_172847.jpg
Sisukset tehdä jollain tavalla ja yrittää samalla suojata.
IMG_20200125_174538.jpg
Muutamat seuraavat päivitykset varmaankin jatkuu ruosteen merkeissä...

To be continued :arrow:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja simoks »

hyvännäköstä jälkeä :thumbup:
W210 E320cdi
-T.K-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 03.10.2019 14:12

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja -T.K- »

simoks kirjoitti: La 06.02.2021 11:28 hyvännäköstä jälkeä :thumbup:
Kiitoksia! Tarkotus oli tehdä niin hyvin kun vain kykenin, aikaa säästämättä :)
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Joo hienoa jälkeä kyllä! Mukava nähdä, että näille 190 koreille tehdään vielä muutakin kuin ajetaan paskaksi kylärallissa.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
-T.K-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 03.10.2019 14:12

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja -T.K- »

mercedesbenz_ukko kirjoitti: Ma 08.02.2021 17:42 Joo hienoa jälkeä kyllä! Mukava nähdä, että näille 190 koreille tehdään vielä muutakin kuin ajetaan paskaksi kylärallissa.
:thumbup: Sitähän vähän tälläkin oli aijemmin tehty. Jatkossa kyllä muutakun pyhänä kirkkoon ajelen, ettei ruostu uudelleen.
-T.K-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 03.10.2019 14:12

Re: Ruosteettoman tenavan tarina.

Viesti Kirjoittaja -T.K- »

Takahelmojen kuntoon saatuani oli etuhelmojen vuoro. Mersussa oli ominaisuutena kuskin jalkatilasta ajaessa kuuluva ujellus. Eli ajattelinkin, että jossain lokasuojan takana on jotain ruostereikää. Vasenta lokasuojaa irrottaessa jo huomasinkin, että lokarin alimmat kiinnitysruuvit puuttui ja kiinnikkeet oli ruostuneet kokonaat pois. Lokasuojien irroituksen jälkeen vihellyksen syykin selvisi.

IMG_20191217_101027.jpg
Jalkatilan ilmanvaihto ainakin pelasi :shifty:
IMG_20200314_115646.jpg
Ja ihan samallalailla toisellakin puollen.
IMG_20191223_195757.jpg
IMG_20200315_111909.jpg
IMG_20200315_154409.jpg
Edessäkin oli helman sisukset hävinny.
IMG_20200322_191357.jpg
IMG_20200501_154437.jpg
Hitsausta ja hiekkapuhallusta.
IMG_20200503_154943.jpg
IMG_20200503_154930.jpg
Lopputulokset epoksilla maalattuna.

Ruosteiden korjauksen jälkeen toivottavasti ei viima enää käy jalkatilassa. :)

To be continued :arrow:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin