W220 pukkaa kuumaa ilmaa, vika korjattu

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Raissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 04.02.2019 17:57

W220 pukkaa kuumaa ilmaa, vika korjattu

Viesti Kirjoittaja Raissi »

No niin, elikkäs operoitava oli vaimokkeen W220 S320 CDI. Ohessa tarina viasta, sekä sen korjaamisesta satunnaisten kuvien kera.

Viime kesänä alkoi jo hieman tulemaan sellaista oiretta, että ilmastointi hirtti kiinni kuskinpuolelta puhaltaen vain kuumaa ilmaa. Autolla kun lähti liikkeelle ilmastointi pelasi moitteetta, mutta alkoi satunnaisesti puhaltamaan kuumaa joko vauhdissa taikka sitten kun oli ollut hetken parkissa sammuksissa. Kuumaa ilmaa saattoi tulla hetken aikaa tai sitten koko ajan, se hieman vaihteli. Viime kesänä en rehellisesti sanottuna jaksanut alkaa korjaamaan/korjauttamaan vikaa, koska talvikin oli jo pikku hiljaa tuloillaan. Tänä kesänä vika paheni ja auto päätti alkaa sylkemään napalmia kuskille lähes koko ajan, pois lukien ensimmiset metrit kun kone oli "kylmä".

Tässä vaiheessa moni lukija varmasti jo aavistaa missä vika, eli magneettiventtiili päätti hieman reistailla ja hirttää kiinni. Tiedossa oli siis itselle teoria tasolla tuttu pässinkives/närhenmunat vaihto operaatio. Letkut irti osasta ja uusi tilalle, tai ainakin teoriassa..
Kävin hakemassa uuden osan marmoritiskiltä, hintaa sille jäi 350€. Aika hapokasta, mutta pieni hinta siitä, ettei tarvitse istua polttouunissa näillä helteillä.

Uusi osa pöydällä, joten operaatio voitiin aloittaa. Ensin siis metsästämään näitä varsin mielenkiintoisia munia pellin alta, onneksi ässän mopomalleissa on hyvin tilaa konehuoneessa, joten letkujen seuraaminen oli helppoa. Osakin löytyi nopeaa, mutta eihän se tietenkään missään kovin näkösällä voinut olla. Kyseisessä mallissa munat löytyinät aika lailla kohtisuoraan tuulilasinpyyhkijä koneiston alapuolelta. Ja niihinhän ei näyttänyt pääsevän käsiksi ellei pura koneistoa ja suojamuoveja pois edestä.

Joten ei muutakun tuumasta toimeen. Ensin lähti irti pyyhkijän sulat, sen jälkeen itse pyyhkijät. Näiden jälkeen oli suojamuovin/tuulilasin alalistan vuoro, tämä osa tuotti hieman hankaluuksia, mutta kyllähän se sekin irti lopulta saatiin. Lasinpyyhkijöiden koneisto sai myös väistyä tieltä ja lopulta itse venttiili oli näkösällä.
Kuva
Kuva



Osaan tuli 5 letkua kiinni, joista 4 oli aivan nipussa, joten haaveet jonkinlaisten puristimien käytöstä sai unohtaa. Jouduin siis laskemaan jäähdytin nesteet ulos Tämä toisaalta oli ihan hyvä asia, tulipahan samalla katsottua kuinka terveen näköistä neste oli.
Kuva



Vihdoin päästiin itse osan irroittamiseen! Ensin piti ottaa lämmityslaitteen kennolta tuleva letku irti itse kennosta, jonka jälkeen venttiilistä. Näin sain käännettyä letkun pois edestä, sillä se kiemurteli venttiilin päällä.
Kuva
Kuva



Venttiilin irroitus oli omanlainen haaste, sillä osa ei ollut minkään sortin pulteilla, muttereilla eikä ruuveilla kiinni. Osa makasi "kumitappien" päällä, jotka tulivat läpi kolmesta reiästä. Näissä kumitapeissa oli lovet, johon venttiili sitten ikään kuin lukittui kiinni. Hieman asiaa mietittyä paras keino irroittaa osa oli kostuttaa tappeja vähän fairyvedellä ja sitten pukata ne varovasti irti pienen talttapäämeisselin kanssa.
Kuva



Tämän tehtyä koko paketin sai nostettua ylös päin, lopuissa neljässä letkussa oli hyvin "löysää" eikä niitä oltu ankkuroitu mihinkään kiinni. Merkitsin letkujen järjestyksen erivärisillä nippusiteillä, jotta tiesin mikä menisi mihinkin.
Kuva



Eikä aikaakaan kun kaikki letkut oli irti ja uusi osa oli menossa paikoilleen, letkut takaisin kiinni, osa paikoilleen jne.
Kuva



Jäljelle jäi vielä vain kaikkien irroittettujen palasten paikoillee laitto. Pyyhkijöiden säätö oikealle paikalle tuotti myös vähän pään vaivaa, mutta kylle ne kohdille saatiin. Tuulilasissa oli pienet merkit minkä mukaan sulat saatiin kohdistettua. Sille, että onko ne oikeassa kulmassa tuulilasiin nähden ei taas ole takuita. Häätyypi säädellä lisää jos alkavat oikkuilla. Lopulta nesteetkin oli saatu laitettua takaisin ja ei muuta kuin koeajolle. Ja voi pojat olihan se taas eri kiva ajella kun ei paistunut siihen ratin ja penkin väliin. Remontti siis onnistui! :thumbup:

Mainittakoon vielä, että kun munat oli saatu irti, otin imurin käteen ja imuroittin kaikki roskat pois mitä tuonne osaa autoa oli vuosien varrella päässyt.

PS. Purin minä vasiten vanhan venttiilin ja ihan selvät mustat kärähys laikut oli osissa. Yksi ohut pulttikin meni samalla poikki ja kierteet jäi sisälle siihen runkoon, hups. :lol:
MB W163 270 CDI Final Edition 2005
MB W220 320 CDI 2004

Entiset
MB W220 320 CDI 2001
MB W203 200 CDI farkku 2005
MB W210 200 CDI 2001
Vastaa Viestiin