W638 pahis

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MikaVeee kirjoitti: To 19.08.2021 00:23 EDIT: Mulla on tosiaan 2 kpl niitä niveliä ohjausakselissa, vaikka ei ole ratin korkeussäätöä. Bussimalli, olenko ainoa ?
Kyllä niitä niveliä on aina kaksi. Yksi ohjaamon puolella, ja yksi lattian alapuolella. Samoin niveliä on tietenkin kaksi myös siinä säädettävässä versiossa. Ero on lähinnä siinä rattiakselin ylimmässä osassa, joskin se väliakselinkin on hieman erilainen.

Ilmeisesti se on ollut jokin ruksattava lisävaruste, aika harvat sen ovat näköjään valinneet.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Olen joskus sellasella vitolla ajanut missä oli tuo ratin korkeussäätö. Oli äärettömän mukavaa säätää rattia ja kuskin jakkaraa vähän alemmaksi. Tuli paljon henkilöautomaisempi fiilinki ja ratti oli paljon mukavammassa asennossa.

Edit: eikö kellään ole sitä bussin takamattoa myydä mulle ?

Edit2: pitäis vaihteiston takatyyny ja moottorin etutyyny. Onko kellään viime hetken vinkkejä ? Onko etugummin vaihto helppoa vai vaatiiko jotain erityistä purkamista ?

Edit3: näyttöön ei saa ulkolämpötilaa. Se lienee/pitäisi olla siinä missä nyt näkyy kellonaika.
Onko tämä ollut lisävaruste ja missä tuo ulkolämpötilan anturi sijaitsee ? Tarviiko mitään erikoista, vai riittääkö että tuuppaa tuon ulkolämpötila-anturin paikalleen ? Lienee kuskin peilissä yms ???

Joo ja tuo takatyyny on muuten kiven alla.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MikaVeee kirjoitti: Ma 06.09.2021 22:30
Edit3: näyttöön ei saa ulkolämpötilaa. Se lienee/pitäisi olla siinä missä nyt näkyy kellonaika.
Onko tämä ollut lisävaruste ja missä tuo ulkolämpötilan anturi sijaitsee ? Tarviiko mitään erikoista, vai riittääkö että tuuppaa tuon ulkolämpötila-anturin paikalleen ? Lienee kuskin peilissä yms ???
Mittaristossa vaihtuu kilometrit-lämpötila-kilometrit jne (muistaakseni) painelemalla sitä kellopainiketta. Samoin voi valita kumpi tila on pysyvästi näytössä (mittaristosta riippuen). Tämän ohje löytyy käyttöohjeesta. Näin ainakin omassa Vitossa. Niitä mittaristoja on kahdenlaisia, joissa toisessa on tuo ulkolämpötila-optio. . Tämä on tehdasasennuksessa varustekoodilla J65 (Outside temperature indicator) .
Lämpöanturi sijaitsee puskurin edessä, sen alaosassa, (rekisterikilven alapuolella).
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Tuli tässä mieleen että onko tuon vaihteistotyynyn tarvitsijoita paljon ? Telhtaalta saisi tilattua 100 kpl.
On koko euroopasta loppu. Kappalehinta tulisi olemaan ehkä 10-15€/kpl. (jk: siis tuo alla mainittu 6382660203).
Kannattaa tsekata se oma automaattilooran päällä oleva gummi-tus. Voi olla ylllättävän hapera.

Mittaristossani ei taida tuota lämpötila-toimintoa olla koska en ole kaiken näpelöinnin jälkeen saanut ulkolämpötilaa näkyviin. Kivahan se tietty olisi. En yhtään ihmettelisi vaikka kulkimestani tuo anturin piuha olisi nypätty pois.
Jarruputkija uusivat, jättivät pissapojan piuhat irti. Turbon paine-anturi on ollut irti.

Joten lähtisin siitä että lämpötila-anturin piuha on pajalla ollessaan nypitty irti muttei laitettu paikalleen...oliskos vielä tarkempaa kuvausta paikasta jossa lämppärianturi/sähkösiitos siihen on ?

Niiin ja automaattilaatikon päällä olevan mb varaosan numero hatusta vedettynä on 6382660203.
Tänään tuli purkamolta sellainen mutta siinäkin oli jo mikromurtumia joten eipä sillä mitään tee.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MikaVeee kirjoitti: To 09.09.2021 20:37
Mittaristossani ei taida tuota lämpötila-toimintoa olla koska en ole kaiken näpelöinnin jälkeen saanut ulkolämpötilaa näkyviin. Kivahan se tietty olisi. En yhtään ihmettelisi vaikka kulkimestani tuo anturin piuha olisi nypätty pois.
Jarruputkija uusivat, jättivät pissapojan piuhat irti. Turbon paine-anturi on ollut irti.

Joten lähtisin siitä että lämpötila-anturin piuha on pajalla ollessaan nypitty irti muttei laitettu paikalleen...oliskos vielä tarkempaa kuvausta paikasta jossa lämppärianturi/sähkösiitos siihen on ?
Se, että onko autossasi kyseistä toimintoa vai ei, riippuu myös IC:n (Instrument Cluster) versiosta. Niitä monitoiminäyttöjä on kahta lajia: Low Line ja High Line, auton varustetason mukaan. Tämän voi tarkistaa myös sen VIN-koodin perusteella selviäviävistä tehdasvarusteista. Toisaalta sen näkee myös siitä monitoiminäytöstä: Low Linessa on vain kaksi nappia, eli Km- ja kellopainike. High Linessa on kaksi kaksiosaista nappia: Km+Kello ja + sekä - (näitä käytetään kellonajan säätöön ja mittarivalon kirkkauden säätöön. Mutta, ettei tämä olisi ihan yksinkertaista, ulkolämpömittari voi olla myös siinä Low Line-versiossa, jos se on tilaukseen ruksittu. Tai mistä sen tietää.
Ihan anekdoottina kerron, että purkaessani auton kattoverhoilun, (laitoin sinne lisää äänieristettä) kattoon oli liimattu ISO tarra jossa luki URGENT! Siis kiirettä on pitänyt senkin kanssa noilla hispaanoilla. Toisinsanoen; auto on koottu niistä osista jotka on onnistuttu kaapimaan kokoon :) Eli tämän varusteen olemassaolo selviää sillä VIN-koodilla.

Lämpöanturin liitin muistaakseni on itse anturissa. Sen kaapeli lähtee moninapaliittimestä mittariston (IC) takaa, se menee siinä johtonipussa joka tulee rintapellistä läpi (kuskin puoleisen iskarin yläpuolelta) konehuoneeseen. Sieltä se kulkee vasemmassa laidassa umpion alapuolelle, josta on reitti puskurin alle.

Jos etupuskuri on ollut irti, niin voihan se piuha murjoontua tai joutua johonkin muualle kuin paikalleen. Aika seniilejä ovat näköjään olleet nuo autosi remppamiehet!
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mulla on näytössä nuo "tupla"-napit, pitäisi siis logiikan mukaan olla temparatuurinäyttö myös. Pitääpä tarkistaa tuo puskurin anturi.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Tässä taas päivityksiä. Tarkoituksena oli nypätä suuttimet irti ja viedä ne tarkistettavaksi.
Moottorin alkupäästä löytyi mustia töhnänjälkiä, lieneekö joskus tapahtunut "black death" 1 ja 2 sylinterissä.
Näissä kävi kuitenkin niin että avatessani suuttimien kiinnipito-pultteja 1 ja 2 sylinterin pultit olivat "muovia" ja katkesivat välittömästi.
Ilmeisesti joku edellinen remontoija on laittanut vanhat pultit paikalleen. Lämpimänä, 2, 3 ja 4 suutin lähtivät helposti.

Edelleen on suutin numero 1 paikallaan, ei lähde suostuttelemalla irti. Pitänee rakentaa joku valtava C-kappale ja konepelti pois että saa ulosveto-vasaran käyttöön taikka sitten jonkun kierteellä toimivan ulosvetimen minkä voi tehdä siellä suuttimen ympärillä.

Raporttttia lisää kunhan hommeli etenee.

Niin ja ps. mitään ideoita poikki menneiden ruisku-suuttimien pulttien irroittamiseen ? Hämmästyksekseni putlit ovat noin 5x100 mm.

Vasta-tappi-kierresarjat yleensä katkeavat ja ovat niin kovaa tavaraa että yleensä poraaminen loppuu siihen.
Tuo Bachon pultin ulosvetosarja on kokeilematta.
Onko kukaan kokeillut "hitsata" uutta pulttia vanhan perään ? Siis hitsausmuuntajan maa kiinni koneen runkoon ja puikko-koneen pihti pultin päähän ja sähköä perään ?
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Laitetaan kuva, tällainen oli suutin-näkymä mikä paljastui..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

No niin, lisää kuvia !

112CDI suuttimien ulosvetosarja. Tuo vetovasara-systeemi toimii Vitossa heti kun ottaa moottorin ulos konehuoneesta...tai poraa tuulilasiin ja kojelautaan..

No katsotaanpas itse ulosvedin- settiä. Siinä suutin 4, joka on tarvinnut sähköistä korjailua (2.4) ja on täynnä mustaa töhnää.

Niin ja tuota ulosvedintä piti rälläköidä että mahtui paikalleen. Eipä silti, ei sillä vielä mitään ole vedetty ulos.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

No niin, lisää juttua. Noita pulttien katkennut -korjaussarjoja löytyy maailmalta. Niissä porataan 8 mm poranterällä istukka uudelle pultinpohjalle. Mutta näissä aina mainitaan koko M6.
Onko uudemmissa CDI-koneissa 5 mm pultti korvattu vihdoin 6 mm pultilla ?
Onnistuuko tuollainen korjaaminen OM611 koneeseen ?

Ja mikä on OM611 112CDI ruskusuuttimen kiristysmomentti ?

Onko näin että pultin vahtuutta on muutettu ajan saatossa koska on todettu että tuo alkuperäinen pultti saattaa johtaa mustaan surmaan ?

Olen nähnyt näistä monta versiota, ensin jotain x Nm...ja sitten 90 astetta. Toisissa informaatioissa jotain nM ja sitten 90 + 90 astetta.
Ex monta W-kirjainta.
Vastaa Viestiin