MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Edit: Tämä vaihtoi omistajaa. GumBalkan vaakalaudalla maailman tilanteen takia.
Päivee,
Otsikon mukainen kulkine tuli hommattua lähinnä GumBalkaniin ensi kesäksi. Autolla rullattu mittarin mukaan 600tkm,mutta kuka näistä tietää. Kone tuntuu toimivan, mutta perä kolahtaa vaihdetta vaihtaessa joskus, tai jos laittaa pakin päälle(takakelkan etupuslat aivan loppu). Muuten perä on täysin äänetön. Alusta tuntuu hyvältä, ei pahemmin kolise. Sisältä perus taxi kunnossa. Ei kukka, mutta ajanee asiansa... Se mikä tässä on kiva niin on 5v laatikolla!
Nyt alkaa pieni varustelu:panssarointi öljypohjalle ja tankille ainakin. Kattoteline pitäisi rakennella ja kiinnikkeet ajosilloille.
Ruosteita on vähän muovilistojen kohdalla, mutta niitä vähän ehostetaan tässä kun ehtii. Myös etujarrut pitää rempata kun ne täristää seisomisen takia. Auto seissyt 2v ja pitäisi viedä leimalle lähiviikkoina.
ToDo:
-Oikea etuvilkku kuntoon*Done*
-Etujarrulevyt/palat/liukutapit*Done*
-Öljyt+suodatin*Done*
-Sisustan pesu/imurointi*Done*
-Kontin siistintä*Done*
-Nesteiden vaihto
-Syylarin vaihto*Done*
-Takakelkan etupuslat*Done*
-Taka rättinivel
-Katsastus*Done*
Expedition varustelua:
-Snorkkeli
-Rallirenkaat
-Tukeva kattoteline
-Lasikuituiset ajosillat
-Lisävaloja?
-Konepellin oksavaijerit
-Öljypohjalle panssari alumiinista tai teräksestä *Löytyi orkkis terässuoja interwebistä*
-Vetopisteet kuntoon eteen/taakse
-Lapiot kiinni kattotelineeseen
-Teipitys/maalaus, millainen?
-Kartanlukijalle valo
-Mitä muuta?
Päivee,
Otsikon mukainen kulkine tuli hommattua lähinnä GumBalkaniin ensi kesäksi. Autolla rullattu mittarin mukaan 600tkm,mutta kuka näistä tietää. Kone tuntuu toimivan, mutta perä kolahtaa vaihdetta vaihtaessa joskus, tai jos laittaa pakin päälle(takakelkan etupuslat aivan loppu). Muuten perä on täysin äänetön. Alusta tuntuu hyvältä, ei pahemmin kolise. Sisältä perus taxi kunnossa. Ei kukka, mutta ajanee asiansa... Se mikä tässä on kiva niin on 5v laatikolla!
Nyt alkaa pieni varustelu:panssarointi öljypohjalle ja tankille ainakin. Kattoteline pitäisi rakennella ja kiinnikkeet ajosilloille.
Ruosteita on vähän muovilistojen kohdalla, mutta niitä vähän ehostetaan tässä kun ehtii. Myös etujarrut pitää rempata kun ne täristää seisomisen takia. Auto seissyt 2v ja pitäisi viedä leimalle lähiviikkoina.
ToDo:
-Oikea etuvilkku kuntoon*Done*
-Etujarrulevyt/palat/liukutapit*Done*
-Öljyt+suodatin*Done*
-Sisustan pesu/imurointi*Done*
-Kontin siistintä*Done*
-Nesteiden vaihto
-Syylarin vaihto*Done*
-Takakelkan etupuslat*Done*
-Taka rättinivel
-Katsastus*Done*
Expedition varustelua:
-Snorkkeli
-Rallirenkaat
-Tukeva kattoteline
-Lasikuituiset ajosillat
-Lisävaloja?
-Konepellin oksavaijerit
-Öljypohjalle panssari alumiinista tai teräksestä *Löytyi orkkis terässuoja interwebistä*
-Vetopisteet kuntoon eteen/taakse
-Lapiot kiinni kattotelineeseen
-Teipitys/maalaus, millainen?
-Kartanlukijalle valo
-Mitä muuta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Pata8, Pe 04.03.2022 09:19. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
Re: MB W124 200D - 95
Nonnih, tämä seurantaan. Leimallahan ei isoja tule vastaan, ellei ole laho.
oulaistenliikenne.fi
Re: MB W124 200D - 95
Tässä oli helmat ja pohja siistissä kunnossa. Kait se tonne Romaniaan ja karuille hiekkateille kelpaa
Re: MB W124 200D - 95
Kävin tos vähä ziigaa autoo tallilla. Pitäs etujarruja tilailla. Mistä tietää, onko noi Lucasta, TRW:tä yms? Noi on orkkis satulat ku oli Mersun leimat niissä. Lähinnä, että tulee oikeet palat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Jotain edistystä tännekkin. Etujarrut tuli vaihdettua. Brembon levyt, Zimmermanin palat ja TRW:n liukutapit. Männät meni käsin painamalla sisään, oli todella herkät ja kumit hyvässä kunnossa.
Auto on siis seissyt yli 2v ja nyt katsastin sen. Jarrut oli 0% heitolla edessä ja takana ja käsijarrussa oli vain 12% eroa. Kolahdus, joka takaa kuuluu, tulee takakelkan etupuslista. Ne on entiset. Samoin oikeassa etujousikupin juuressa oli pientä ruostevauriota. Eli kevyt paikka siihen. Katsastus meni kuitenkin läpi ja nyt saa ajella huoletta, jos haluaa. Ajoin autolla tallilta katsastuskonttorille noin 2,5km ja siitä suoraan savutestiin. Eka polkasu oli 4,5 Kyllä se siitä rauhottu ja lopulta kolmen keskiarvo oli 1,9. 2019 vuonna oli ollut 0,9. Että kovaa ajoa toi vaan kaipais, ei muuta. Kattotelineitä yritän metsästää, että pääsis rakentelemaan safaritelinettä.
Valot ja kaikki muu toimi katsastuksessa hyvin. Eli kait se on hyvä tolleen 600tkm ajetuks ja huonosti huolletuks
Auto on siis seissyt yli 2v ja nyt katsastin sen. Jarrut oli 0% heitolla edessä ja takana ja käsijarrussa oli vain 12% eroa. Kolahdus, joka takaa kuuluu, tulee takakelkan etupuslista. Ne on entiset. Samoin oikeassa etujousikupin juuressa oli pientä ruostevauriota. Eli kevyt paikka siihen. Katsastus meni kuitenkin läpi ja nyt saa ajella huoletta, jos haluaa. Ajoin autolla tallilta katsastuskonttorille noin 2,5km ja siitä suoraan savutestiin. Eka polkasu oli 4,5 Kyllä se siitä rauhottu ja lopulta kolmen keskiarvo oli 1,9. 2019 vuonna oli ollut 0,9. Että kovaa ajoa toi vaan kaipais, ei muuta. Kattotelineitä yritän metsästää, että pääsis rakentelemaan safaritelinettä.
Valot ja kaikki muu toimi katsastuksessa hyvin. Eli kait se on hyvä tolleen 600tkm ajetuks ja huonosti huolletuks
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Meinaatko alustaa nostaa? Vai mikä on järkevää?
Kannattaa käydä jossakin kokeilemassa kestääkö ajaa kaasu pohjassa ilman, että alkaa nostaa lämpöjä. Syyläri voi hyvinkin olla siistin näköinen ja kestää ajaa 80-100-120km/h, mutta kun nostat vauhtia niin lämmöt voi alkaa nousta liikaa.
Kova peli tuohon showhun
Kannattaa käydä jossakin kokeilemassa kestääkö ajaa kaasu pohjassa ilman, että alkaa nostaa lämpöjä. Syyläri voi hyvinkin olla siistin näköinen ja kestää ajaa 80-100-120km/h, mutta kun nostat vauhtia niin lämmöt voi alkaa nousta liikaa.
Kova peli tuohon showhun
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Katselin alustasta, että siellä on ne 3 pisteen kumit jousissa. En ajatellut kyllä nostaa tuota enempää. Vähän kun kattoo ajolinjoja niin en usko, että helmat tai pohja ottaa osumaa.
Aika vaikee katella, miten lämmöt tossa nousee, vaatis jonku lentokentän, missä pääsis kuormittamaan moottoria kunnolla. Enkä kyllä usko, että toi on perus koneena sellainen, joka keittäisi ekana. Vanha syylari vuotaa toisesta alanurkasta, joten se joutaa vaihtoon. Oli rohkea(tyhmä) ja otin halvimman syylarin, mitä tohon löysin Uskon, että se toimii ihan hyvin kunhan pysyy vaan vedet koneessa. Merkin piti olla Thermotec, mutta syylarissa luki "Modine". Toi om601 on siitä jännä moottori, että kiertää vakiona jo yllättävän paljon dieseliksi. Päästökortissa tais olla vajaa 5300rpm.
Eikös noita ole Afrikka täynnä, koeponnistettu oikeesti kuumissa olosuhteissa Eikä niillä oo kyl varaa orkkis syylareihin siellä Laittaa mitä sattuu käsiin löytymään.
Lähinnä haluan suojata öljypohjan ja ohjausvarret tossa autossa. Ne saattaa ottaa kivikkoisella baanalla ekana osumaa ja usein matka katkeaa siihen sit. Samoin vetopisteet pitää miettiä ja tehä kunnolliset, jos pitää jostain mutalätäköstä recovery strapilla nypätä ylös. Mulla on sellanen kineettinen köysi, joka jäi offi hommista ylimääräseks. Se on oikein bueno, kun pitää nypätä auto esim rannalta tai suosta ylös. Käyttäjän pitää vaan tietää, mitä sen kanssa tehdään, muuten se on hengenvaarallinen.
Aika vaikee katella, miten lämmöt tossa nousee, vaatis jonku lentokentän, missä pääsis kuormittamaan moottoria kunnolla. Enkä kyllä usko, että toi on perus koneena sellainen, joka keittäisi ekana. Vanha syylari vuotaa toisesta alanurkasta, joten se joutaa vaihtoon. Oli rohkea(tyhmä) ja otin halvimman syylarin, mitä tohon löysin Uskon, että se toimii ihan hyvin kunhan pysyy vaan vedet koneessa. Merkin piti olla Thermotec, mutta syylarissa luki "Modine". Toi om601 on siitä jännä moottori, että kiertää vakiona jo yllättävän paljon dieseliksi. Päästökortissa tais olla vajaa 5300rpm.
Eikös noita ole Afrikka täynnä, koeponnistettu oikeesti kuumissa olosuhteissa Eikä niillä oo kyl varaa orkkis syylareihin siellä Laittaa mitä sattuu käsiin löytymään.
Lähinnä haluan suojata öljypohjan ja ohjausvarret tossa autossa. Ne saattaa ottaa kivikkoisella baanalla ekana osumaa ja usein matka katkeaa siihen sit. Samoin vetopisteet pitää miettiä ja tehä kunnolliset, jos pitää jostain mutalätäköstä recovery strapilla nypätä ylös. Mulla on sellanen kineettinen köysi, joka jäi offi hommista ylimääräseks. Se on oikein bueno, kun pitää nypätä auto esim rannalta tai suosta ylös. Käyttäjän pitää vaan tietää, mitä sen kanssa tehdään, muuten se on hengenvaarallinen.
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Mulla taitaa olla takapuskuri mutta ei ole valkoinen. Tule ostamaan ne yv:llä tarjoamani 124:n kattotelineet ja fillarinkuljetusteline ni saat mukaasi tuon puskurin samaan rahaan
Myös Led lukuvaloja löytyy monensorttisia. Valtrassa mm on näitä ja olisko Fendissäkin?
Myös Led lukuvaloja löytyy monensorttisia. Valtrassa mm on näitä ja olisko Fendissäkin?
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
No joo, pitäs saada vaan ajoja sinne suuntaan joskus aikaseks Mä mietin tohon takapuskuriin sellasta tyylikästä nahkapaikkaa. Peitän reijän paksulla pingotetulla nahalla ja joho nahkanyöreillä kiinnitys tai sitten punasilla nippareilla.
Kartanlukijan valot pitää kyl muuten olla, se oli yks ToDo listan juttuja Pitäähän kartanlukijan nähä, missä mennään. Haku valot olis kans mageet!
Kartanlukijan valot pitää kyl muuten olla, se oli yks ToDo listan juttuja Pitäähän kartanlukijan nähä, missä mennään. Haku valot olis kans mageet!
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Vakiona on ollut tarjolla peltistä melko järeää panssaria. Siitä sais hyvän aihion jos vähän levittää yms.
Laita vetopisteet runkoaisan päähän keulassa ja joku palkki sinne puskurin alle jolla yhdistät runkoaisat??? Takaa vetokoukun kiinnikkeistä?
Laita vetopisteet runkoaisan päähän keulassa ja joku palkki sinne puskurin alle jolla yhdistät runkoaisat??? Takaa vetokoukun kiinnikkeistä?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Tollanen orkkis suoja olis kiva löytää, mutta ne on varmasti kovin harvinaisia.
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Mersu saanut vähän hoivaa taas. Aloittelin taka-apurungon puslien vaihdon. Etummaiset puslat ihan loppu. On siinä kaivaminen, että nuo saa pois pesästä. Meni ehkä joku reilu tunti kun ekaa kaiveli pois paikaltaan. Käytin puslan poistossa perus ruuvimeisseliä, talttaa ja kahta kirosanaa. Vanha pusla meinasi murentua käsiin totaalisesti. En avannut takimmaisia puslan ruuveja yhtään, vaan tein ihan näin ja näytti onnistuvan. Tänään uutta puslaa tilalle reilun saippuan kanssa. Tein eilen kierretangosta sopivan työkalun, jolla ainon vetää puslat kuppeihinsa.
Kuvien lisääminen ei nyt jostain syystä onnistu
Kuvien lisääminen ei nyt jostain syystä onnistu
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Ei ne kyllä harvinaisia ole. Hyvinkin usein laitettu suomiautoon. Veljelläkin taitaa tuollainen puhallettu ja pulverimaalattu olla varastossa edelleen. Vuoden se oli torissa eikä kukaannostanut
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Kehtaan väittää hommaa todella hankalaksi takakelkan ollessa kiinni autossa. Riippuu toki varmaan vähän siitä kuinka auto säilynyt, mutta aika hengessään nuo puslat ovat olleet molemmissa autoissa mihin olen ne vaihtanut (w210, s202) Yhtä hakkasin siinä tovin ja mietiskelin, tuikkasin sitten puslat palamaan ja aikansa käryttyään lähtivät naputtelemalla irti Itsellä siis molemmilla kerroilla takakelkka on ollut autosta irtaallaan. Siinä yleensä tarjoutuu tilaisuus paikkailla muutakin vähän helpommin (kelkan etukiinnitykset, jarruputket, polttoaineputket...)Pata8 kirjoitti: ↑Ke 27.10.2021 08:59 Mersu saanut vähän hoivaa taas. Aloittelin taka-apurungon puslien vaihdon. Etummaiset puslat ihan loppu. On siinä kaivaminen, että nuo saa pois pesästä. Meni ehkä joku reilu tunti kun ekaa kaiveli pois paikaltaan. Käytin puslan poistossa perus ruuvimeisseliä, talttaa ja kahta kirosanaa. Vanha pusla meinasi murentua käsiin totaalisesti. En avannut takimmaisia puslan ruuveja yhtään, vaan tein ihan näin ja näytti onnistuvan. Tänään uutta puslaa tilalle reilun saippuan kanssa. Tein eilen kierretangosta sopivan työkalun, jolla ainon vetää puslat kuppeihinsa.
Kuvien lisääminen ei nyt jostain syystä onnistu
W210 E230 -97
S202 C180 -99
S202 C180 -99
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
No olihan tänään savottaa. Kyl se on vaan ahdasta, vaikeeta ja vituttavaa vaihtaa puslia kelkka paikallaan. Jos olis tilaa ja aikaa ni varmaa olis helpompaa nypätä kelkka lattialle. Muuten homma läjässä, mutta kuskin puolen pultti ei mene mitenkään paikoilleen Yli tunnin ähräsin sen kaa ja sit luovutin. Pitää pikkasen taljalla kiskasta kelkkaa taaksepäin niin sit pultti menee varmasti kierteelle. Nyt puhutaan siis ihan millistä/parista. Liikkeet olis ottanut puslien vaihtotyöstä 400-500€ väliin.
Päivitys:homma jiirissä. Nykäsin millin/pari liinalla akselia taaksepäin ja sit pultti löysi kierteelle. Paikat kiristely ja kolinat loppui
Päivitys:homma jiirissä. Nykäsin millin/pari liinalla akselia taaksepäin ja sit pultti löysi kierteelle. Paikat kiristely ja kolinat loppui
Re: MB W124 200D - 95 GumBalkan 2022 projekti
Jotain tehty täälläkin. Vaihdoin keulalle alkuperäisen vuotavan syylarin tilalle halvimman Thermotecin syylarin(43€). Vaihto oli suoraan Bolt on, mitään ei tarvinnut modata yms. Parin vuoden takuu tuossa on, joten aika näyttää, miten kestää.
Sitten sain mahti-idean! Vanha kontinpohjan matto oli paskanen ja törkynen, joten aloin vääntämään vanhasta Sotkan paksusta villamatosta uutta. Siitähän tuli hyvä, vaikka tollee pikaisesti leikkeli. Tosta matosta riittää myös takajalkatiloihin, joten sit on prameeta kyytiä takapenkillä sikari suussa painaa
Pohjapanssarinkin tähän löysin! Se löytänee paikoilleen kuukauden sisään. Tankkiin löin STP injector cleanerin, jos ees yhtään puhistais tota malmikasaa
Sitten sain mahti-idean! Vanha kontinpohjan matto oli paskanen ja törkynen, joten aloin vääntämään vanhasta Sotkan paksusta villamatosta uutta. Siitähän tuli hyvä, vaikka tollee pikaisesti leikkeli. Tosta matosta riittää myös takajalkatiloihin, joten sit on prameeta kyytiä takapenkillä sikari suussa painaa
Pohjapanssarinkin tähän löysin! Se löytänee paikoilleen kuukauden sisään. Tankkiin löin STP injector cleanerin, jos ees yhtään puhistais tota malmikasaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.