
Avoauto tippui toteutuskelpoiselta listalta pois vaativamman säilytyksensä takia. Toki esim. SLK olisi varmaankin helpompi kovakaton (ja vain yhden katon) ansiosta, mutta malli ei muuten ole ihan se oma juttu.
Parin vuoden aikana olen käynyt katsomassa muutamaa kiinnostavaa autoa, jotka lopulta ovat olleet ennakko-odotuksia vastoin liian projekteja hankintahintaan nähden.
Topicin auton valinta menikin mielenkiintoisesti, kun lähdin katsomaan ihan toista autoa. Silmiin osui w124 300CE-24, jota lähdin katsastamaan. Erittäin ystävällisellä myyjällä oli hulppea talli, jossa auton sai tutkia pohjia myöten nosturilla. Tutkin auton tarkasti ja kävin koeajolla, mutta tämä ei ollut ihan sen kuntoinen kun haluaisin. Ihan kelpo kunnossa hintaan nähden, mutta liikaa tekemistä omaan siihen nähden mitä olin etsimässä. Olin jo lähdössä pois, kun ilmeni, että myyjällä oli toinenkin CE myynnissä. 1993 vuosimallin 320CE. Tämänkin olin huomannut myynnissä olevan, muttei jotenkin herättänyt innostusta ja lisäksi luulin jostain syystä tämän olevan facelift-malli. Sellaista ei tehnyt mieli, kun yksi facelift-sedan on jo . Tätä se ei siis ollut, vaan 2.sarjalainen, 10/1992 valmistunut, 1993 ensirekisteröity, M104.992 koneella oleva 320 CE.
Koeajolla jo tunsi, että tämä auto on lähellä sitä, mitä olen etsimässäkin. Sisusta oli ehjä ja siisti. Kaikki varusteet tuntuivat toimivan ja auto tuntui ehjälle. Ajettiin auto talliin ja nosturille. Pohja oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Melkein voisi pohjan perusteella uskoa mittariston 191tkm näyttämää todeksi. Autosta löytyi huoltokirja ja iso läjä kuitteja. Maalipinta näytti ehjälle, enkä äkkiseltään löytänyt ruostetta mistään. En oikeastaan edes sieltä pohjasta

Otin pari päivää tuumaustaukoa ja samalla selvitin, ettei kolarointi ole esteenä museoinnille tulevaisuudessa. Kun näin ei ollut, eikä nukutut yöt saaneet miestä järkiinsä, kaupat sovittiin ja kävin hakemassa auton itselleni. Ajoin auton suoraan talvisäilöön jonka sain myös järjestettyä tuon tuumaustauon aikana.
Tämä CE on myyty uutena Saksaan Dortmundin alueelle, jossa se on majaillut alkutaipaleensa. Huoltovihko kertoo tasaisesti 10tkm välein huolloista Dortmundin liepeillä vuoteen 2000 ja kilometrilukemaan 137tkm. Tämän jälkeen olemassa olevissa tositteissa on pieni aukko. Seuraavana tiedoista löytyi rekisteröinti Ruotsiin 2004. Auto on ollut neljällä omistajalla Ruotsissa Malmön alueella ennen muuttoa Suomeen vuonna 2019. Olemassa olevat katsastustodistukset alkavat vuodesta 2009 ja 151tkm ja päättyvät 2018 166tkm. Löysin ulkomaisella rekisterinumerolla historiatietoja Ruotsista ja niiden tietojen mukaan auto on ollut käytössä vain kesäisin. Suomeen auto on rekisteröity 2019 173tkm ajettuna ja ollut ajossa tuon kesän. 2020 omistaja vaihtunut ja loppuvuodesta sattunut tuo keulapusu. Vaikuttaisi siis, että coupen talviajot ovat onneksi aika vähissä. Kilometrimäärä ei siis ole aivan täysin kiistaton, mutta kovin isoa mustaa aukkoa ei kuitenkaan ole. Korin ja sisutan kunto tukee osaltaan alhaista ajomäärää.
Huoltokuitteja Ruotsista oli paljon. Osanumeroista pääsi kielitaidon puuttesta huolimatta jäljille ja näyttäisi siltä, että moottorin johtosarja on vaihdettu 2012. Samana vuonna on tehty vielä kansiremontti (tästä en nyt ihan satavarma ole). Kuitteja oli paljon myös Tanskasta vuodelta 2018. Kuitenkaan rekisteritietojen mukaan autoa ei olisi Tanskaan rekisteröity. Malmöstä tosin ajaa Kööpenhaminaan melko nopeasti siltaa pitkin.
Ihan täysin valmis tämäkään ei ole. Alkuperäinen soitin puuttuu, eikä ovissa olevista kaiuttimista kuulu mitään. Etu-ja takakaiuttimet toimivat. Automaattiantenni toimii, mutta piiska on vääntynyt eikä nouse kokonaan ylös. Jalopuupaneelit kaipaavat kiillotusta. Vaihdekepin paneelissa on muutama halkeama. Valojen summeri huutaa auton käydessä kun oven aukaisee. Kuskin ikkunasta kuuluu häiritsevän kova tuulen suhina taustapeilin kohdalta 80km/h vauhdista ylöspäin. Tyhjäkäynti ontuu lämpöisena satunnaisesti. Välillä kävi pitkäänkin tasaisesti, välillä humppasi. Maalipinta on siisti, mutta jotain pieniä virheitä löytyy. Ruostetta en kuitenkaan vielä löytänyt . Eiköhän sitäkin jostain, ainakin takavalojen alta löydy

Nopeusmittari tuntuu näyttävän vähän liikaa. Tämä sai epäilemään mittarilukemaa, mutta tositteet kertovat toista.
Koneessa on jossain pieni öljyvuoto. Moottoriöljyä oli koneen takaosassa mm. startin alapuolella oli tippoja.
Nahkasisusta on kuskin penkkiä myöten täysin ehjä, mutta paikoitellen kulunut. Puunaamalla etupenkit saanee täyteen loistoon. Kyynärnojan tereet ovat halkeilleet ja taitaa pieni pätkä uupuakin.
Stancea joutuu ehkä hieman hakemaan. Näyttää, että perä olisi vähän turhan korkealla keulaan nähden. Avaimia on vain yksi, mutta on ihan normaali rauta-avain joten niitä varmaankin suutari kairaa lisää.
Ilmastointia ei ole täytetty keulan korjauksen jälkeen. Vilkut pitänee myös vaihtaa keltaisiin.
Auton pohja on kunnossa ja alusta ehjä. Myöskään tasauspyörästöstä ei kuulunut ylimääräisiä millään ajetulla nopeudella. Hiekkatiellä yritin sudittaa, niin kolmiovalo syttyi kuten kuuluukin. Vakionopeussäädin toimii, sähköpenkit toimii samoin kuin kaikki muutkin sähköhilpppeet. Myös turvavyön ojentajat. Kattoluukku toimii myös. Mistään ei kuulunut ylimääräisiä ääniä (paitsi jo mainittu tuulen suhina) tai kolinoita. Koneessa tuntui olevan hyvin tehoa. 5-vaihteella matkanopeudessa kierroksia vähän yli 2000, joten meno on hiljaista.
Tämä on Sportline-alustalla ja 8-reikävanteilla tilattu. Paikallaan on 16 tuuman kasireiät. Rekisteriote sanoo rengaskooksi 215/50R16, joten olisiko ihan alun perin ollut tuolla vanteella?
Varustetaso on mielestäni hyvä, listauksen lisäksi löytyy käsittääkseni 320 ja 300-24 versioissa vakiona olevat 4xsähkölasit ja saattovalot ovissa. Keskuslukitus taitaa olla coupessa aina?
FIN WDB1240521B870724
Model 320 CE
Engine 104992 12 005490
Transmission 722503 03 791245
Order Number 0 - 214 18548
Order Location DORTMUND BRANCH
Interior LEATHER BLACK (261)
Paint 1 BRILLIANT SILVER METALLIC (744U)
Approx. Build Date 1992-10
Code Description
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
425 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
531 AUTOMATIC ANTENNA
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONER
592 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE, BAND FILTER
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
814 ACTIVE BASS LOUDSPEAKER SYSTEM
855 NEW AUTOMATIC TRANSMISSION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
915 FUEL TANK, 90 LITER
952 SPORTLINE
Kiinnostaisiko foorumia tällainen "pikkuprojekti" (toivottavasti pieni)? Tavoitteena museorekisteröidä kun ikä tulee täyteen. Auto on valmistunut 1992, niin sen saisi ikänsä puolesta museoon 2023. 230E-projekti on vielä kesken ja sen on etusijalla, joten ihan hirveästi ei talven aikana todennäköisesti tule tehtyä, mutta jotain puunauksia yritän ehtiä tekemään. Ensi kesä olisi sitten aikaa ajella ja tutustua paremmin autoon. Nyt kerkesin autoilla vain n. 150km joten ehkä ihan kaikki ei ilmennyt vielä
