G320 1996 puuhastelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Terve,

Olen tässä jo pari vuotta katsellut puolivakavissani G-mallin Mersujen tarjontaa mutta aina kun mielenkiintoinen yksilö on pompannut esiin se on varsin pian jo myytykin eikä juuri sillä hetkellä ole tietenkään ollut tiloja tai varallisuutta moisen hankintaan. Nyt viime viikonloppuna lykästi kun naapurikylässä oli tullut varsin asiallinen tuunaamaton ja kohtalaisen siistillä pidolla ollut bensakoneinen laite, ja vieläpä minun mielestäni hienompaa lyhyttä korimallia (W463.230). Koneena siis M104.996 3.2 suora kuutonen ja tässä vuosimallissa myös vielä 722.3 nelilovinen automaatti. Auto on tuotu Suomeen joskus vuoden 2002 korvilla ja mittarissa on 267 tkm. Koetan tässä kirjailla ylös mitä auton kanssa puuhastellaan niin jääpä muistiin vastaisen varalle. Kuvia ei vielä ole kuin tuo yksi, mutta laitetaan edes se.

Kuva
Ostohetkellä alla oli mustat 16" vanteet mutta mukana tuli myös nastarenkaat Mersun omilla 18" vanteilla jotka laitoinkin tasapainotuksen kautta alle. Ajettavuus on ehkä himpun täsmällisempi mutta pyörien halkaisija on pienempi mikä tuntuu hiukan kasvaneina kierroksina matka-ajossa. No, päivittäisten reittien varrella ei yli 80 rajoituksia olekaan että sikäli melko samantekevää.

Auton sisällä kuurasin vaalean harmaat nahkajakkarat saippualla ja vedin hoitobalsamit pintaan. Etupenkkien kippaavat jalustat on aika klenkat, olisi kiva joskus purkaa ne pois, kiristellä ja maalata. Nyt tyydyin vain ruiskimaan hiukan öljyä nivelkohtiin. Keskikonsolia purin sen verran että sain vaihteenvalitsimen ja lämppärin pimeitä polttimoita vaihdettua. Toiveissa oli että kitisevän sisäilman puhaltimen olisi päässyt tuolta voitelemaan mutta ei siinä kotelossa mitään sopivaa reikää/luukkua näkynyt. Pitääkö purkaa oikein koko kojelauta?

Etuvilkkujen lasit olivat sisältä tosi likaiset ja toisen lyhdyn runko-osa vähän risa. Pesin nuo lasit ja peruutusvalon ultraäänipesurilla ja vaihdoin auton mukana tulleen ehjän heijastinosan tilalle. Pitäisi vielä maalata nuo vilkkujen takapäädyt uudestaan hopealla kuten tehtaaltakin on tehty. Nyt se oranssi valo kajastaa vähän turhan paljon silmille. Peruutusvalo on äärimmäisen heikkohenkinen ja himmeä, ei auttanut vaikka vaihdoin jonkun mega-linssi-led -polttimonkin sinne. Samanlaisella tuli taannoisen Golfin pakkivalosta ihan siedettävä mutta johonkin tässä ne lumenit hukkuu.

Ohjaussimpukkaa kiristin aavistuksen, että ratin vapaaliikettä sai vähäisemmäksi. Kovin paljoa en uskaltanut ottaa ettei ala äärilaidassa sitten kanittamaan vastaan. Ohjauksesta puheen ollen tuntuu, että jarruttaessa ja joidenkin töyssyjen jälkeen auto tahtoo kammeta oikealle. Mikähän väljyys sen voisi aiheuttaa?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Moro Heikki. Hienon G:n oot löytänyt. Onkohan tota lyhyttä saanut V8:lla.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja racer123 »

MouTine kirjoitti: To 25.11.2021 20:06 Moro Heikki. Hienon G:n oot löytänyt. Onkohan tota lyhyttä saanut V8:lla.
Löytyy G 500 / 463.240 malli ja sen pohjalle tehty G 55 AMG, valmistusmäärä huikeat 530 kpl :D
Topicin auto näyttää kyllä upealta, G on kyllä ajaton korimalli, harmillisesti ei itsellä riitä rahkeet moisen ostoon :cry:
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Miikael
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 20.05.2016 09:13

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Miikael »

hezekiel kirjoitti: To 25.11.2021 14:54 Olen tässä jo pari vuotta katsellut puolivakavissani G-mallin Mersujen tarjontaa mutta aina kun mielenkiintoinen yksilö on pompannut esiin se on varsin pian jo myytykin eikä juuri sillä hetkellä ole tietenkään ollut tiloja tai varallisuutta moisen hankintaan.
Joidenkin mallien kohdalla tosiaan tuntuu, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja aina ei pysty heti toimimaan. Tämän kohdalla sairastelu esti itseäni vetämästä ostohousuja jalkaan. Jään seuraamaan mielenkiinnolla tätä projektia.
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tuossa muutama päivä sitten illalla autoa siirtäessä huomasin että kone oli alkanut röpöttämään, ikään kuin kävisi vajailla pytyillä. En siitä heti ottanut stressiä mutta seuraavana aamuna töihin lähtiessä piti kääntyä parin kilsan päästä takaisin kotiin ja vaihtaa autoa kun kävi niin pahaksi. Mietin jo, että varmaankin syynä on M104-konetta vaivaava johtosarjavika ja koko viikonlopun kamppailin henkisesti että ostetaanko uusi sarja vai tilataanko tarvikkeita että saa vanhan "entisöityä".

Tänään sitten auto talliin ihmeteltäväksi ja mitäs kummaa, moottorin johtosarja vaikuttaa itse asiassa aika uudelta ja kiinnityksissä käytetyt nipparit eivät taida olla tehtaan jäljiltä... Otin puolat ja johdot irti ja niinpä siellä oli parissa-kolmessa tulpan kolossa vettä runsaasti suorittamani konetilan pesun tiimoilta :roll: Hyvin harvoin moisesta on mitään ongelmia koitunut mutta nyt sitten kuitenkin. Imeskelin vesimoskat pois jarrujen ilmaustyökalulla ja loput rätillä + paineilmalla. Puolat olivat auton alkuperäiset, johdot vuodelta 2000 mersun leimoilla eli jostain syystä vaihdettu auton ollessa vielä melko uusi. Vähän ränsistyneeltä ne jo näyttivät eli voisi kai sille osastolle uuttakin palikkaa katsella. Kuivatuksen jälkeen kone vaikutti toimivan taas ihan OK joten ajellaanpa taas hetki.

Kuva
Tässä kuvassa jo 18" vanteet alla ja auto luontaisessa elinympäristössään tallissa korjattavana :) Ei muuten käy normi nelipilarinosturin käpälät auton alle oikein mitenkään että pääsisi nostamaan. Minkähänlaisia apupalikoita sitä varten pitäisi väkästellä?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Zac »

Itselle kävi kerran sama "moka"... Onneksi tuosta yleensä selviää kuivattelulla. En ole enää lutrannut vettä koneen päälle sen jälkeen 8) .
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Päätin tässä välihommina maalata etupuskurin. Kyseinen osa on taannoin maalattu ilmeisesti jollain kilikali-hobbyvärillä ja oli jokseenkin epäsiistin näköinen. Irrotin tuon nyt ja lääpin maalit tinnerillä ja rätillä pois. Käry oli tallissa sen verran huumaava että muuan paikalle sattunut kaveri ei montaa minuuttia viihtynyt ihmettelemässä :D Puskurin päätymuovit on puutteella mutta ne saa tietty asennettua myöhemminkin. Sumarien kehyksissä oli vähän hajonneita ruuvin kierteitä, pitää katsota mitä niille keksii.

Mitä nyt netistä katselin niin näissä kaikissa alkupään W463 rautapuskureissa ei ole karjapuskurin / ajovaloraudan kiinnitysreikiä mutta minulla on. Tekisi mieli hitsata ne nyt umpeen, mutta teenkö tyhmyyden jos näin toimin?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja karra »

hezekiel kirjoitti: Ti 30.11.2021 19:17 Päätin tässä välihommina maalata etupuskurin. Kyseinen osa on taannoin maalattu ilmeisesti jollain kilikali-hobbyvärillä ja oli jokseenkin epäsiistin näköinen. Irrotin tuon nyt ja lääpin maalit tinnerillä ja rätillä pois. Käry oli tallissa sen verran huumaava että muuan paikalle sattunut kaveri ei montaa minuuttia viihtynyt ihmettelemässä :D Puskurin päätymuovit on puutteella mutta ne saa tietty asennettua myöhemminkin. Sumarien kehyksissä oli vähän hajonneita ruuvin kierteitä, pitää katsota mitä niille keksii.

Mitä nyt netistä katselin niin näissä kaikissa alkupään W463 rautapuskureissa ei ole karjapuskurin / ajovaloraudan kiinnitysreikiä mutta minulla on. Tekisi mieli hitsata ne nyt umpeen, mutta teenkö tyhmyyden jos näin toimin?
Me korjattiin oma kolaroitu puskuri liittämällä kaksi ehjää puoliskoa yhteen. Hitsari sanoi rei'istä kysyessäni ettähän ei ala hitsaamaan reikiä umpeen koska puskuri saattaa vedellä rumasti. SIksi ei oikein voinut oikaistakaan ku on prässäämällä tehty osa, ja aika vahvaa tekoa. Pitää hommata tulpat reikiin.

Sumarien kehykset ja päätypalat on peltiruuveilla sekä ns peltimuttereilla kiinni. Minulla oli kaikki ruuvit ihan ruosteessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Kuva
Uudet puolat ja johdot tuli asennettua ja käynti on taas hyvän kuuloista. En sitten loppujen lopuksi laittanut noita kuvan tulppia, kun näyttivät olevan koodiltaan "ärrälliset" ja tulpanjohdot on jo vastusmallia. Samoilla lämpimillä meni sytkäkannen alla kulkeva pikku alipaineputki uusiksi, se oli aivan korppua.

Kuva
Kaikesta huolimatta heppasin nyt pienet peltiset pyörylät karjapuskurin reikiin. En havainnut mitään vetelyä puskurissa, onhan se nyt melko järeää tekoa kuitenkin.

Kuva
Etupuskurin lisäksi myös takapuskin oli tarkoitus maalata. Sitä purkaessa huomasin että rungon taaimmainen poikittainen putki johon puskurin pääty ja korin kumityyny kiinnittyy, oli aika pahasti ruostunut. Tankki piti tiputtaa että noita pääsi paremmin tutkimaan.

Kuva
Paikallinen metallityöliike myi halkaisijaltaan sopivaa 88,9mm putkipalkkia pätkät. Seinämä on peräti 5mm joten ihan heti ei tarvinne noita toista kertaa vaihtaa... Samalla hoitui alustan takaosan ruostesuojaus nyt kun tankki on pois tieltä. Tankin huohotuksen putkia ja anturin sähköliitoksia pääsee korjaamaan samalla ja polttoainesuodatin kannattaa nyt kanssa vaihtaa. Homma jota tässä alun perin lähdettiin touhuamaan eli puskurien maalaus on edelleen tekemättä :)
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

hezekiel kirjoitti: Su 28.11.2021 21:24

Kuva
Tässä kuvassa jo 18" vanteet alla ja auto luontaisessa elinympäristössään tallissa korjattavana :) Ei muuten käy normi nelipilarinosturin käpälät auton alle oikein mitenkään että pääsisi nostamaan. Minkähänlaisia apupalikoita sitä varten pitäisi väkästellä?
Hei mulla on Vehon piirustukset apupalikoille.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tämä on hyvä harrasteauto siinä mielessä että tallilla riittää paljon harrastamista. Tämäkin puskurien maalaus on nyt kestänyt jo reilusti yli kuukauden.

Kuva
Tuossa tankin kanssa pelatessa tuli mieleen vaihtaa polttoaineensuodatin. Vanha olikin jo parikymmentä vuotta paikoillaan nököttänyt osan merkinnöistä päätellen eli on sen läpi jokunen litra ehtinyt lorisemaan. Toinen letkupääte oli muuttunut aivan paperiksi ja hajosi tietysti irrotettaessa. Onneksi paikallinen hydrauliikkapaja teki uuden sopivan odottaessa ja halvalla.

Kuva
Etupuskuriin tuli putsauksen jälkeen ruosteenmuuntopohja, tarvittavat pakkelit, 2k epoksimaali ja pintaan 2k musta polyuretaani. Karjaraudan kahdeksan reikää on tosiaan nyt pois. Takapuskuria sai aavistuksen täytellä myös ja peruutusvalon korvakkeen korjata epoksilla.

Kuva
Samalla kertaa puskurien kanssa maalasin kaikki pyyhkijän varret. Ei ihan läpihuutojuttu, nimittäin takapyyhkijän napakappale (jotain sinkkivalua ehkäpä) oli muovihattunsa alla muhinut siihen kuntoon että se hajosi. Uudet Mersun varret on vähän hintavia mutta varastojen kätköistä löytyi tyviosan puolesta täysin vastaava varsi, josta sai ehjät osat vaihdettua tähän kun niitatun niveltapin päädyn hioi ja naputteli pois. En olekaan aikaisemmin näitä korjaillut :)

Kuva
Kiitän Timoa nostopalikoiden tietojen toimittamisesta. Mallinsin kyseisen osan ja 3D-tulostin yhden kokeeksi. Se soveltuu ilmeisesti kuitenkin vain autoihin joissa ei ole astinlautoja (eli pääasiassa W460). Muutakaan en nyt ole jaksanut rakennella mutta pienellä luovuudella saa sentään toisen pään autosta ilmaan. Tätä ei neuvottu nosturin käyttöohjeessa jostain syystä...

Kuva
Lohkolämppäri oli pimeänä. Calix oli huomattavasti edullisempi kuin edellinen Defa, joten sai vaihtaa kaapelin samalla. Toki käytän nyt tilaisuuden hyväksi ja asennan sisähaaran samalla. Läpivienti kabiinin puolelle käy näppärästi samasta aukosta auton oman johtosarjan kanssa kun tilaa on kerrankin riittävästi.

Kuva
Auton alla ihmettelin orastavaa öljyvuotoa laturin jalan paikkeilla ja ohjausvaihteen ulostuloakselin stefan saisi kanssa vaihtaa jos vain keksii minkä kokoinen se on. Ohjausvaihde on ilmeisesti samaa sukua T1 (309D jne.) pakuissa mutta esimerkiksi kokonaista tiivistesarjaa ei tolkun hintaan nyt pienellä googlettamisella löytynyt.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja EVO X »

hezekiel kirjoitti: Su 28.11.2021 21:24 Tuossa muutama päivä sitten illalla autoa siirtäessä huomasin että kone oli alkanut röpöttämään, ikään kuin kävisi vajailla pytyillä. En siitä heti ottanut stressiä mutta seuraavana aamuna töihin lähtiessä piti kääntyä parin kilsan päästä takaisin kotiin ja vaihtaa autoa kun kävi niin pahaksi. Mietin jo, että varmaankin syynä on M104-konetta vaivaava johtosarjavika ja koko viikonlopun kamppailin henkisesti että ostetaanko uusi sarja vai tilataanko tarvikkeita että saa vanhan "entisöityä".

Tänään sitten auto talliin ihmeteltäväksi ja mitäs kummaa, moottorin johtosarja vaikuttaa itse asiassa aika uudelta ja kiinnityksissä käytetyt nipparit eivät taida olla tehtaan jäljiltä... Otin puolat ja johdot irti ja niinpä siellä oli parissa-kolmessa tulpan kolossa vettä runsaasti suorittamani konetilan pesun tiimoilta :roll:
Nyt kun mainitsit niin mulla kävi ihan tarkalleen samoin 124-coupen kanssa jossa oli tuo M104 320. Vesi pääsee sinne tulppien poteroon kun se pikkukansi ei ole enää vuosien jäljiltä tiivis. Kävi todella huonosti juu ja kaikki ongelmat poistui kun kuivasi.

Ja hyvä kun hitsasit ne reijät, melkoset laivanhitsausvirrat saa olla jos saa ton paksusen syvävetoteräksen vetelemään :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja jackie »

hezekiel kirjoitti: Ma 17.01.2022 16:06 Tämä on hyvä harrasteauto siinä mielessä että tallilla riittää paljon harrastamista. Tämäkin puskurien maalaus on nyt kestänyt jo reilusti yli kuukauden.
Miulla oottaa Gee lämpäärin puhaltimen vaihtoa. On oottanu jo tovin, mut on kuiteski koko ajan ajettavissa, ku ei oo ment purkamaa mitää. Kojelaudan alta löytyy kuiteski muutamia jälkiasenteisia sähkövirityksiä mitkä pitää setvii ja purkaa ylimääräset pois jne, samoin täytyy varautuu siihe et tuulilasin kehys antaa aihetta toimenpiteille, joten oon suosiol jättänt homman oottamaa sellast hetkee et siin ei ois mitää iha hirveen akuuttii muuta työtä samaan aikaa, et sais sit paneutuu huolella Geehe...
EVO X kirjoitti: Ma 17.01.2022 19:34
hezekiel kirjoitti: Su 28.11.2021 21:24 Tuossa muutama päivä sitten illalla autoa siirtäessä huomasin että kone oli alkanut röpöttämään, ikään kuin kävisi vajailla pytyillä. En siitä heti ottanut stressiä mutta seuraavana aamuna töihin lähtiessä piti kääntyä parin kilsan päästä takaisin kotiin ja vaihtaa autoa kun kävi niin pahaksi. Mietin jo, että varmaankin syynä on M104-konetta vaivaava johtosarjavika ja koko viikonlopun kamppailin henkisesti että ostetaanko uusi sarja vai tilataanko tarvikkeita että saa vanhan "entisöityä".

Tänään sitten auto talliin ihmeteltäväksi ja mitäs kummaa, moottorin johtosarja vaikuttaa itse asiassa aika uudelta ja kiinnityksissä käytetyt nipparit eivät taida olla tehtaan jäljiltä... Otin puolat ja johdot irti ja niinpä siellä oli parissa-kolmessa tulpan kolossa vettä runsaasti suorittamani konetilan pesun tiimoilta :roll:
Nyt kun mainitsit niin mulla kävi ihan tarkalleen samoin 124-coupen kanssa jossa oli tuo M104 320. Vesi pääsee sinne tulppien poteroon kun se pikkukansi ei ole enää vuosien jäljiltä tiivis. Kävi todella huonosti juu ja kaikki ongelmat poistui kun kuivasi
Joku vuosi sitten, ku kaveri oli ostant S124 220TE:n, tuumasin auton tervetulohuollon yhteydessä et "kyl mersun konehuone kestää vedellä pestä", ja kävi muut M111:n kanssa iha samalla tavalla :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Otin auton takaisin liikennekäyttöön tammikuun alkupuolella kun tarvittiin vetoautoa ja katsastuskin painoi päälle. Auton mukana tulleet, vuonna 2009 paistetut nastarenkaat aiheuttivat muutaman ikävän tuntuisen tilanteen kun pitoa ei kerta kaikkiaan ollut. Eräästä netin rengaskaupasta löytyi edullisesti ylivuotiset Goodyear Ultra Grip Ice nastat koossa 255/60R18. Nämä asensin alle ja muutos oli kyllä huomattava. Katsastuksessa leima tulikin varsin eleettömästi mutta pieni hämminki syntyi katsastusaseman nosturilla kun bensa haisi melkoisen voimakkaasti auton alla.
Kuva
Tankin ollessa irti tuli ilmeisesti vahingossa retuutettua noita umpiruosteisia putkia hiukan liikaa.
Kuva
Pienellä putkileikkurilla mahtui pyörittämään putket poikki jakolaatikon paikkeilla, josta eteenpäin putket olivat vielä priimakunnossa. Vanhat oli tosiaan aivan keksiä. Miksiköhän näitäkin ei ole voinut tehdä muovista kuten useimmissa autoissa?
Kuva
Paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä irtosi jälleen korjaussarja sopuhintaan. Taka-akselin tasauspyörästön lukko lakkasi toimimasta samalla, sen alipaineputki kulkee samassa nipussa mutta oli kooltaan 6mm (bensalinjat 8mm) joten pitää siihen vielä hankkia vastaavat osat.
Kuva
Menovettä kuluu aivan riittävästi vaikka ne pysyvätkin taas omalla osastollaan. Seuraavaksi oli aika käydä väljien kuskin oven saranoiden kimppuun. eBaysta löytyi OEM saranatapit mutta alasaranan purkamisen yhteydessä kävi ilmi että valitettavasti pelkkä tapin vaihto ei riitä. Kuka hyvänsä ensimmäisen vuosikurssin konetekniikan opiskelija tietää että rauta ei käy rautaa vasten nivelessä, mutta Mersulla on tuokin päässyt unohtumaan. Asiaa ei helpota se, että sarana on auton kyljen ulkopuolella säiden armoilla.
Kuva
Kunhan vanha tappi saatiin pihalle, porasin keskiosan takaisin pyöreäksi, sorvasin messingistä sopivan kokoisen tapin joka prässättiin saranaan.
Kuva
Sitten poraus auki ja asennus uudella tapilla. Maalasin tietty saranan vielä lopuksi. On sangen jämäkkä, ja ovesta klappi katosi sen verran hyvin että ihan heti ei tarvitse yläsaranalle mitään tehdä.
Viimeksi muokannut hezekiel, Pe 27.10.2023 13:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja karra »

Saranatapin kanssa itse tuskalsin 170t ajetussa 17-vuotiaassa geländewagenissa. Hain vesiputkiliikkeestä holkit, ja uusi tappi marmorilta.

Itse laitoin nyt viimeiseen projetiin kaikki letkut ja putket uutta, kerralla. Tasauspyörästön lukon letkussa liikkuu neste, ei alipaine. Keskilukko toimii alipaineella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Viimeisen talvipäivän kuulumisia tähän väliin, huomennahan alkaa ainakin kalenterin mukaan kevät...

Kuva
Ohjausvaihteesta tiputteli öljyä hiljakseen joten päätin vaihtaa stefan. Osaa oli MB numerolla ihmeen vaikea löytää mutta jostain eBayn syövereistä pääsin kääntämään sen COrtecon numerolle jolla alkoikin sitten jo osumia tulla mukavasti. Itse stefahan on kokoa 35x50x8 eli ei mitenkään erikoinen. SImpukan varsi ("Pitman arm", mikä se nyt suomeksi onkaan?) oli erittäin tukevasti paikallaan, piti lainata iso Facomin ulosvetäjä ja käyttää vähän lämpöä ja lekalla koputtelua että heltisi. Kuvassa porattu pari reikää että saa ruuveilla nyppäistyä stefan ulos.
Kuva
Asennus sujui ilman draamaa, uusi filtteri ja öljyt sisään.
Kuva
Tästä autosta puuttui matkustajan penkin suojamuovi, joka peittää istuimen ja selkänojan välisen nivelen siinä oven puolella. 463-alkuinen osa sekin, eli ei ole käytössä muissa malleissa. Jostain ihmeen syystä näitäkin oli vielä myynnissä, vaikkakin väärän värisenä. Muovi kustansi omaan postilaatikkoon kiikutettuna jotain 27 euroa jota en pitänyt pahana. Maalasin hobbyvärillä vaalean harmaaksi muun sisustan mukaisesti. Eihän se sävy nyt täsmälleen oikea ole mutta paljon parempi kuin ilman koko osaa.
Kuva
Sitten kuskin oven 25-vuotishuolto. Oven sisäkahva oli yläosastaan irti joten samalla oli hyvä putsata ja voidella lukituksen ja ikkunamekanismin osat. Äänieristeenä käytetyt tervapahvin suikaleet olivat jo reunoistaan irronneet joten poistin ne kokonaan ja STP alu-butyylimattoa tilalle. Päälle vielä yksi arkki SPLEN 08 absorptiolevyä. Ovi toki myös ruostesuojattiin samalla kertaa sisältä.
Kuva
Mersu on palvellut erinomaisesti talvi-endurancen kilpakaluston vetoautona. Nyt laitoin auton kuitenkin pois liikennekäytöstä, alkava kurasesonki yhdistettynä viimeaikaiseen polttoaineiden hintakehitykseen kannustaa nyt ajelemaan hiukan vähäpätöisemmillä autoilla.
karra kirjoitti: Su 06.02.2022 10:38 Tasauspyörästön lukon letkussa liikkuu neste, ei alipaine. Keskilukko toimii alipaineella.
En tunne vanhempia W460 malleja niin hyvin etteikö voisi pitää paikkansa. W463:ssa on sellaiset vähän pienen jarrupääsylinterin tapaiset alipainetehosteiset etu- ja takaperän lukon "boosterit" jotka nostavat jarrunesteen paineen riittäväksi lukon toiminnalle. Yksi piirin 6mm rautaputki jossa kulki siis alipaine, oli ruostunut ja korvasin sen nyt PVC-pneumatiikkaputkella.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Vastaa Viestiin