G320 1996 puuhastelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hezekiel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Terve,

Olen tässä jo pari vuotta katsellut puolivakavissani G-mallin Mersujen tarjontaa mutta aina kun mielenkiintoinen yksilö on pompannut esiin se on varsin pian jo myytykin eikä juuri sillä hetkellä ole tietenkään ollut tiloja tai varallisuutta moisen hankintaan. Nyt viime viikonloppuna lykästi kun naapurikylässä oli tullut varsin asiallinen tuunaamaton ja kohtalaisen siistillä pidolla ollut bensakoneinen laite, ja vieläpä minun mielestäni hienompaa lyhyttä korimallia (W463.230). Koneena siis M104.996 3.2 suora kuutonen ja tässä vuosimallissa myös vielä 722.3 nelilovinen automaatti. Auto on tuotu Suomeen joskus vuoden 2002 korvilla ja mittarissa on 267 tkm. Koetan tässä kirjailla ylös mitä auton kanssa puuhastellaan niin jääpä muistiin vastaisen varalle. Kuvia ei vielä ole kuin tuo yksi, mutta laitetaan edes se.

Kuva
Ostohetkellä alla oli mustat 16" vanteet mutta mukana tuli myös nastarenkaat Mersun omilla 18" vanteilla jotka laitoinkin tasapainotuksen kautta alle. Ajettavuus on ehkä himpun täsmällisempi mutta pyörien halkaisija on pienempi mikä tuntuu hiukan kasvaneina kierroksina matka-ajossa. No, päivittäisten reittien varrella ei yli 80 rajoituksia olekaan että sikäli melko samantekevää.

Auton sisällä kuurasin vaalean harmaat nahkajakkarat saippualla ja vedin hoitobalsamit pintaan. Etupenkkien kippaavat jalustat on aika klenkat, olisi kiva joskus purkaa ne pois, kiristellä ja maalata. Nyt tyydyin vain ruiskimaan hiukan öljyä nivelkohtiin. Keskikonsolia purin sen verran että sain vaihteenvalitsimen ja lämppärin pimeitä polttimoita vaihdettua. Toiveissa oli että kitisevän sisäilman puhaltimen olisi päässyt tuolta voitelemaan mutta ei siinä kotelossa mitään sopivaa reikää/luukkua näkynyt. Pitääkö purkaa oikein koko kojelauta?

Etuvilkkujen lasit olivat sisältä tosi likaiset ja toisen lyhdyn runko-osa vähän risa. Pesin nuo lasit ja peruutusvalon ultraäänipesurilla ja vaihdoin auton mukana tulleen ehjän heijastinosan tilalle. Pitäisi vielä maalata nuo vilkkujen takapäädyt uudestaan hopealla kuten tehtaaltakin on tehty. Nyt se oranssi valo kajastaa vähän turhan paljon silmille. Peruutusvalo on äärimmäisen heikkohenkinen ja himmeä, ei auttanut vaikka vaihdoin jonkun mega-linssi-led -polttimonkin sinne. Samanlaisella tuli taannoisen Golfin pakkivalosta ihan siedettävä mutta johonkin tässä ne lumenit hukkuu.

Ohjaussimpukkaa kiristin aavistuksen, että ratin vapaaliikettä sai vähäisemmäksi. Kovin paljoa en uskaltanut ottaa ettei ala äärilaidassa sitten kanittamaan vastaan. Ohjauksesta puheen ollen tuntuu, että jarruttaessa ja joidenkin töyssyjen jälkeen auto tahtoo kammeta oikealle. Mikähän väljyys sen voisi aiheuttaa?
G320 -96, 230TE -89
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1130
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Moro Heikki. Hienon G:n oot löytänyt. Onkohan tota lyhyttä saanut V8:lla.
Nykyiset...
'07 MB CL63 AMG V8

Ollut joskus...
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja racer123 »

MouTine kirjoitti: To 25.11.2021 20:06 Moro Heikki. Hienon G:n oot löytänyt. Onkohan tota lyhyttä saanut V8:lla.
Löytyy G 500 / 463.240 malli ja sen pohjalle tehty G 55 AMG, valmistusmäärä huikeat 530 kpl :D
Topicin auto näyttää kyllä upealta, G on kyllä ajaton korimalli, harmillisesti ei itsellä riitä rahkeet moisen ostoon :cry:
Tähdelliset: S211 270CDI, C208 230K, W124 230E, C123 230CE (kv)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Miikael
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 20.05.2016 09:13

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Miikael »

hezekiel kirjoitti: To 25.11.2021 14:54 Olen tässä jo pari vuotta katsellut puolivakavissani G-mallin Mersujen tarjontaa mutta aina kun mielenkiintoinen yksilö on pompannut esiin se on varsin pian jo myytykin eikä juuri sillä hetkellä ole tietenkään ollut tiloja tai varallisuutta moisen hankintaan.
Joidenkin mallien kohdalla tosiaan tuntuu, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja aina ei pysty heti toimimaan. Tämän kohdalla sairastelu esti itseäni vetämästä ostohousuja jalkaan. Jään seuraamaan mielenkiinnolla tätä projektia.
Avatar
hezekiel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tuossa muutama päivä sitten illalla autoa siirtäessä huomasin että kone oli alkanut röpöttämään, ikään kuin kävisi vajailla pytyillä. En siitä heti ottanut stressiä mutta seuraavana aamuna töihin lähtiessä piti kääntyä parin kilsan päästä takaisin kotiin ja vaihtaa autoa kun kävi niin pahaksi. Mietin jo, että varmaankin syynä on M104-konetta vaivaava johtosarjavika ja koko viikonlopun kamppailin henkisesti että ostetaanko uusi sarja vai tilataanko tarvikkeita että saa vanhan "entisöityä".

Tänään sitten auto talliin ihmeteltäväksi ja mitäs kummaa, moottorin johtosarja vaikuttaa itse asiassa aika uudelta ja kiinnityksissä käytetyt nipparit eivät taida olla tehtaan jäljiltä... Otin puolat ja johdot irti ja niinpä siellä oli parissa-kolmessa tulpan kolossa vettä runsaasti suorittamani konetilan pesun tiimoilta :roll: Hyvin harvoin moisesta on mitään ongelmia koitunut mutta nyt sitten kuitenkin. Imeskelin vesimoskat pois jarrujen ilmaustyökalulla ja loput rätillä + paineilmalla. Puolat olivat auton alkuperäiset, johdot vuodelta 2000 mersun leimoilla eli jostain syystä vaihdettu auton ollessa vielä melko uusi. Vähän ränsistyneeltä ne jo näyttivät eli voisi kai sille osastolle uuttakin palikkaa katsella. Kuivatuksen jälkeen kone vaikutti toimivan taas ihan OK joten ajellaanpa taas hetki.

Kuva
Tässä kuvassa jo 18" vanteet alla ja auto luontaisessa elinympäristössään tallissa korjattavana :) Ei muuten käy normi nelipilarinosturin käpälät auton alle oikein mitenkään että pääsisi nostamaan. Minkähänlaisia apupalikoita sitä varten pitäisi väkästellä?
G320 -96, 230TE -89
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 946
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Zac »

Itselle kävi kerran sama "moka"... Onneksi tuosta yleensä selviää kuivattelulla. En ole enää lutrannut vettä koneen päälle sen jälkeen 8) .
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
hezekiel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Päätin tässä välihommina maalata etupuskurin. Kyseinen osa on taannoin maalattu ilmeisesti jollain kilikali-hobbyvärillä ja oli jokseenkin epäsiistin näköinen. Irrotin tuon nyt ja lääpin maalit tinnerillä ja rätillä pois. Käry oli tallissa sen verran huumaava että muuan paikalle sattunut kaveri ei montaa minuuttia viihtynyt ihmettelemässä :D Puskurin päätymuovit on puutteella mutta ne saa tietty asennettua myöhemminkin. Sumarien kehyksissä oli vähän hajonneita ruuvin kierteitä, pitää katsota mitä niille keksii.

Mitä nyt netistä katselin niin näissä kaikissa alkupään W463 rautapuskureissa ei ole karjapuskurin / ajovaloraudan kiinnitysreikiä mutta minulla on. Tekisi mieli hitsata ne nyt umpeen, mutta teenkö tyhmyyden jos näin toimin?
G320 -96, 230TE -89
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12642
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G320 1996 puuhastelua

Viesti Kirjoittaja karra »

hezekiel kirjoitti: Ti 30.11.2021 19:17 Päätin tässä välihommina maalata etupuskurin. Kyseinen osa on taannoin maalattu ilmeisesti jollain kilikali-hobbyvärillä ja oli jokseenkin epäsiistin näköinen. Irrotin tuon nyt ja lääpin maalit tinnerillä ja rätillä pois. Käry oli tallissa sen verran huumaava että muuan paikalle sattunut kaveri ei montaa minuuttia viihtynyt ihmettelemässä :D Puskurin päätymuovit on puutteella mutta ne saa tietty asennettua myöhemminkin. Sumarien kehyksissä oli vähän hajonneita ruuvin kierteitä, pitää katsota mitä niille keksii.

Mitä nyt netistä katselin niin näissä kaikissa alkupään W463 rautapuskureissa ei ole karjapuskurin / ajovaloraudan kiinnitysreikiä mutta minulla on. Tekisi mieli hitsata ne nyt umpeen, mutta teenkö tyhmyyden jos näin toimin?
Me korjattiin oma kolaroitu puskuri liittämällä kaksi ehjää puoliskoa yhteen. Hitsari sanoi rei'istä kysyessäni ettähän ei ala hitsaamaan reikiä umpeen koska puskuri saattaa vedellä rumasti. SIksi ei oikein voinut oikaistakaan ku on prässäämällä tehty osa, ja aika vahvaa tekoa. Pitää hommata tulpat reikiin.

Sumarien kehykset ja päätypalat on peltiruuveilla sekä ns peltimuttereilla kiinni. Minulla oli kaikki ruuvit ihan ruosteessa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Vastaa Viestiin