Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Päivitellääs. Vaikka aika hyvin olinki lokeroinu kaik ruuvit, niin kyllähä tuo kojelaudan kannen, rattiputken ympäryksen ja keskilinjan puulistan asentamine vaati kans pari uusintaottoa. Puulistan taustan alumiinitappeihi laitoin jarrukumirasvaa, mikä todellaki kannatti, ku parii kertaa sitä kert piti irti käyttää :lol:

Mittaristoa ku tyrkkäsin paikoillee, muistelin et taustavalot tais olla pimeenä. No, ensinnäkin sinne oli vaihettu ledit, enkä tiiä tykkääkö ne himmentimestä, joten kokeilin tavallisilla lampuilla, mut eipä toiminu niilläkään. Sit mittailin himmennintä, ja kyllä se tuntu toimivan, joten ei muuta ku mittaristo viel pöyälle. Ku kiskasin himmentimen irti, ja mittasin mittariston töpselin valojen tulopinnin ja himmentimen pinnin väliltä, siellä oli kontakti, sit ku painoin himmentimen takas kiinni ja mittasin sen kannasta, ei yhteyttä ollut. Sit taas himmennin irti ja uus mittaus, ni sit oli kontakti hukassa. Seuraavana päivänä soitin Pulttikanavaan Timperille, et joutaiskos tekee tollasen, ni hän toivotti tervetulleeksi. Sieltähä löyty katkos valosummerin kohalta, eli se oli murtunu irti. Pihkura ku ei tullu laitettuu ylös, minkä tehoset lamput toho lopulta laitoin, ku w124:ssaha on W3W, mut muistelisin et tähä lykkäsin W2,2W, ja mittaristo on niillä nyt mielestäni sopivan kirkas.
jackie kirjoitti: Ma 18.04.2022 20:47 Lämppärin vipujen taustavalot uusin. Ei ollu tietoo, kuuluuko sinne 1,2 vai 0,36W lamput, mut laitoin nyt noita jälkimmäsiä liki olevat 0,5W lamput, ku niitä oli, ni eipähä ainakaa paikat sula.
Nuo 0,5W lamput näytti myös olevan hyvä valinta lämppärin taustoihi.
DSC_5129_800x450.JPG
DSC_5130_800x450.JPG
Ennen lattiamaton ja penkkien asennusta päätin viel setvii työvaloille, lisäpitkille, invertterille ja muinasille hifiasennuksille (tulevaa isoa invertteriä jatkossa palveleva paksu kaapeli) menevät piuhat. Aikamoista nyhräystä, kylellää ja niska kenossa tapahtuvaa ähellystä, mut kylläpähä nuoki aikalailla siistiyty.

Ennen:
DSC_5152_800x450.JPG
DSC_5153_800x450.JPG
Jälkeen:
DSC_5169_800x450.JPG
DSC_5170_800x450.JPG

jackie kirjoitti: Ti 05.04.2022 03:18Matossa on paksut prikat penkkien ruuvien alla, jotka oli melko ruostuneet, joten ne pitää laittaa sitruunahappoon likoomaa, ja sutia sit vaik Wurthin sinkillä, ku tavalliset prikat taitaa olla liia ohkasia noitte tilalle. Lattia oli onneks terveen olone, eli ainoastaan penkkien jaustat ja ruuvit oli ruostunu :thumbup:
Laitoin tuone nyt vähä lisää prikkoja, eli matto on korotettu yksillä korilaatoilla irti lattiapelleistä, samoin maton päälle laitoin korilaatat, ni se penkinjalka ei paina sitä mattoa yhtään lyttyyn, ja lisäks, jos tuonne kosteutta pääsee, niin tuulettuu ehkä vähä paremmi. Vanhat ruosteiset ruuvit korvasin 5mm pitemmillä kuumasinkityillä. Ruosteisen penkijalan pohjan teippasin vaa tällä erää, ni eipähä kuppa pure siihe kertaallee puhtaaks saatuun lattiamattoon.
jackie kirjoitti: Ti 05.04.2022 03:18 Penkinlämmitien piuhat menee istuimen jalan läpi, eli vaik siel istuimen al on töpselit, ni ne ei mahu niist piuhijen rei'istä läpi, joten piti purkaa pinnit irti liittimestä.
Penkkejä sai kanssa jumpata paikoillee ja pois toiseenki kertaan, mut onneks nuo on köykäset, ku saranoitu jalustakaa ei oo ees 6mm pellistä prässätty, vaa ehkä vaan kolmosesta - no mut painonsäästö ei vissii oo ollu ykkösprioriteetti tätä suunnitellessa :mrgreen: Nuo penkinlämmittimen piuhojen suojakuoret oli aika tiukat penkinjalan läpivienteihi, ja sit ku niitä piti vielä korjata kutistemuovilla, ni eihä niitte piuhoje takasvetämisestä tullu mitää, vaan piti porata jalkoihi isommat reijät ja vaihtaa väljemmät kumit. "Mitä kokua? - Larke. - Large, large mutta löysä!" :mrgreen:
DSC_5183_800x600.JPG
DSC_5184_800x600.JPG

Jakolaatikon keppiin o kans jatkokäikäle askarreltu.
jackie kirjoitti: Su 10.04.2022 05:05
jackie kirjoitti: To 07.04.2022 03:04 Laitoin Auto-Sunille kyselyn, et kattoo Karran vanhan G500:n tiedoilla, mitä siellä jakolaatikolta tulevan tumpin ja kabiinissa olevan kepin välissä kuulus olla. Tossa on kuva myös auton orkkis jakolootasta, ja siitäki tulevan tangon ja kepin välissä kuuluu selväst olla jotai, ehkä joku vaimenninkumi. Kattoo nyt mitä sielt Sunilta vastataa, et saako valmiit osat siedettävään hintaan, vai pitääkö sorvauttaa toho laatikon päälle jatkoa vanhan jakiksen mallin mukaan.
Eipä saa mitään osia enää kumppankaan auton tiedoilla, eli vaik tos ois orkkis jakolaatikko kiinni, niin edes sieltä tulevan tangon ja vaihekepin väliin tulevaa kumia ei enää toimiteta, joten täytyy askarrella. Vaihekepin karan sisähalkaisija on 20mm, hyllystä löyty sen sisää sopivaa letkua, jonka sisähalkaisija on 12 mm, mikä sattuu olee 8mm hydrauliputken ulkohalkaisija... Eli sellasilla niukaimilla se rakentuu, joten ei tarvii ees sorvaajaa vaivata.
Ei tullu napakkaa vielä tolla patentilla, mut yhen kutistemuovin ku laitto päälle, saa sen kepin siihe kiristymää.
DSC_5150_800x450.JPG

Kuljettajan jalkotilasta, kardaanitunnelin vehoilusta tuntu puuttuvan ilmaputken läpivienniltä jotain, ja FB:n Suomen Geet ryhmässä ku asiaa arvuuttelin, sain "Levannon Veholta" varmistuksen valokuvien kera. Sinne löyty puuttuvat käikäleet Saksasta, ja luulis niitte iha lähipäivinä Auto-Sunille saapuvan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tätä projektikertomusta lukee kyllä mielellään! Nämä tiedot ovat kovassa arvossa, aloin nimittäin eilen purkamaan oman Geen kojelautaa lämppäriremontin merkeissä. Boschin puhallinmoottori löytyikin jo edullisesti antamasi vinkin perusteella.
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kuskin oviaukon tiiviste repsotti kynnykseltä, eli se tiivistemakkara oli alkant revetä irti. Liimasin sen Soudal Fix All Felxillä. Eli putsaus tiskaamalla ja bräkkiksellä, teippaus, liimat välii ja sit paiskasin oven kiinni. Hyvä tuli :thumbup:
DSC_5185_800x450.JPG
DSC_5188_800x450.JPG

Jalkotilan ilmaputken käikäleetki tuli. Kuvien mukaan tuonne kuuluu läpivienti ja ilmanohjaussuulake, niin kuskin kuin pelkääjän puolellekin, vaikka jälkimmäinen ei niitä varsinaisesti kaipaiskaan, kun siellä se ilmaputki ei tuu pahvin läpi vaan yläkautta sen poskea myöten. No, nuo makso muutaman euron kappaleelta, joten tilasin molemmille puolille molemmat osat. No, eihän tuo ohjaussuulake käyny tuoho läpivientiin kiinni millään, joten se jääp oottamaan sitä aikaa, jos joskus löytää sellasen Geen mihi toi käy :mrgreen:
DSC_5212_800x600.JPG
DSC_5217_800x600.JPG
DSC_5219_800x600.JPG
jackie kirjoitti: Ma 18.04.2022 20:33 Autossa ol edellisen omistajan jäliltä erilliskajarit jakosuotimella, ja vaik mie nyt en erityisesti moisista perusta, ni kun ne nyt on, niin tokihan ne pietään käytössä.
Näist sitä ei oo ku riesaa. Pelkääjän puolella piti jättää suojaverkko pois ja sahata vielä kehyksestä keskiön yli menevät kaaret pois, koska potkupahvi, missä on siis sulaketaulu, ja alas laskemalla takaa löytyy releet ym, ei mahtunt taittuu kaiuttimen suojan ohi. No, kuskin puolellaha ei taas lattiaverhous eli siis se paksu matto mahtunu millää nätisti paikoilleen leveyden puolesta, enkä halunnu alkaa sitä mattoa leikkelemään. Tuuman ku ois tinkinu kajarin koosta, ois tältä ongelmalta vältytty. Jätin lopulta kaiuttimen taakse kuuluvan kehyksen pois ja veistelin kehyksen toisesta laidasta taustapuolelta olakkeen pois, joten sit ku laitto kajarin ekaks paikoilleen, sai sen suojan ujutettua maton reunan ohi.
DSC_5238_800x450.JPG
DSC_5242_800x450.JPG
Potkupahvin kiinnikenastat oli kuskin puolelta hävinny aikojen saatossa kokonaan, mut ku tuo kajari ahistaa sitä pahviaki, ni siellä se oli kestänt pyhällähengellä paikoillaan. Lainasin pelkääjän puolelta siihe nyt kuiteski yhe nastan, mut laitoin kyllä koko satsin kiinnikkeitä tilaukseen. Konepellin avauskahva tuntu jääneen jotenki huonosti, todennäkösesti sen takia ku toi kajari estää sitä potkupahvia asettumasta kohilleen, mut pitää hieroo sitä viel sit ku ne kiinnikkeet tulee.
DSC_5243_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Nyt ku kaiuttimien kanssa oli tuhraantunu iha vietävästi aikaa, tuumasin et kait tähä o radioki laitettava. Piti tietysti laittaa nykyradiolle käypäset liittimet tonne, ja ilmassa heiluvien piuhojen yhtee tinaamine on kyl aina nii riemukasta puuhaa, et kyl täält o eile ille melkosta manausta tasasin väliajoin kuulunu :lol: (Ja tänää sit kävin ostaa vastasen varalle kutistemuovillisia jatkoliittimiä - tinalla varustettuja en raaskint :oops: ) Valkkasin hyllystä Audio 30:n, ku se istu tähä mielestäni aika nätisti, ja tästä ei vissii oo museoautoa koskaa tulossa :lol: Liitoksen meni oikei, eli ääni kuulu, kanavat löyty hyvin ja valotki sytty radioon ku parkit kääns päälle 8)
DSC_5250_800x450.JPG

Sit ku jatkoin muuta kasaamista, ihmettelin et mites radio alko kuuluu huonosti. Mittasin et ikkuna-antennin vahvistimelle tulee varmast virta, ja ku ei vikaa löytynt, aattelin et oisko se radio keksint pirahtaa, et kait se pitää viiä Pulttikanavaan huoltoon... Vaihoin tilalle MB Specialin, mut ei oikei kuulunt sekää, ja sit viimesellä Becker Traffic Starin, joka kuulu vähä paremmi. Sit ku tein viel pimennyksen, nähäkseni et palaako siinä Traffic Starissa valot, totesin et nythä se radio alko kuuluu paremmi. Kattoluukusta loistavan työvalon roikkaha meni tuulilasia myöte katolle just siitä antennin kohalta, ja sehä anto häiriöö ja aiheutti siten melkoset sulkeiset :twisted:
DSC_5253_800x450.JPG
Radion paikoillee änkemine tähä oli muutenki melkosta ähellystä; radion ja puhaltimen kotelon väliin ei jää tilaa ku nimeks, eli piti änkee käsi radion viereisen säilytyslokeron kolosta sinne taakse ja sormella koittaa et mahtuuha varmasti. Sitä Audio 30:ä ku tungin toista kertaa paikoilleen, ei se tahtont mennä millää. Lopulta huomasin, et takakannakkeet puree radion kantee kiinni. Väänsin niihi vähä "ennakkoa", ja viilasin vielä radion kanteen vähä luiskaa ja sipasin kevyesti öljyä niihi.
DSC_5256_800x450.JPG
DSC_5255_800x450.JPG

Ennen seisontajarrukahvan kannen laittoa piti säätää viel se jarru. Siihe hommaa löytyy ohjeet tuolta:
https://www.benzworld.org/threads/tight ... 60.176155/
Oikeen puolen vaijerin mutterii jäi suorastaan reilu rako, mut ohjeen mukaa se säätö on nyt tehty. Voi olla et ne jarrut ja vaijerit kaipaa huomiota jossai vaiheessa, mut se saa jäähä tuonnemmaks... Kahvan kannen irrotus ja asennus menee niin, et kahva liu'utetaan etee, ja sit sen kannen saa pois ja paikoillee.
DSC_5257_800x450.JPG
DSC_5258_800x450.JPG
DSC_5259_800x450.JPG
DSC_5260_800x450.JPG

Meinasin vihdoin ja viimein saaha ratinki paikoillee, mut enpäs ollukaa sitä tiskannu muitten osien kanssa, joten pitää viel kuurata kumiosat siitäki ja hangata nahkakuori jollai siihe tarkotetulla litkulla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Nyt ku puhaltimen vaihon kaikkine isäsipistelyineen sai julistaa valmiiks, oli viel yks pikkujuttu mikä häiritsi, ennen ku pääsee iskarin korvaketta vaihtamaa: kuljettajan oven kahvan etupään tiiviste ei ollu paikoillaa, eikä itse asiassa siis se kahvakaan istunu kunnolla.
DSC_5262_800x521.JPG

Ohjeet ovipahvin irrotukseen löyty tuolta:
https://www.500eboard.co/forums/threads ... anel.6869/

Tässä vielä pari kuvaa pahvin taustasta. Muutama kiinnikenasta puuttuu, mut noita miul taitaa olla hyllyssä jemmassa, jos nyt vaa sattuu olee samoja ku w124/w202/w210:ssa...
DSC_5268_800x450.JPG
DSC_5270_800x450.JPG

Se kahva ei vaa näyttänt asettuvan paikoillee. Nythä tuo ruuvi ei oikeetaa pitänt mitää, joten kait siihe pitäs laittaa isomp prikka, mikä menee tuon holkin yli, ja sitä vaste kiristää kahvan peltiä vasten.
DSC_5274_800x600.JPG
DSC_5288_800x450.jpg
DSC_5275_800x600.JPG
Kahva on selvästi aikojen saatossa hakenu uutta muotoa, eli tasopinnat ei istunu ovea vasten. Pelkääjän puolellaki on vastaavaa irvistystä havaittavissa, mut ei viel noin pahasti.
DSC_5279_800x450.JPG
DSC_5282_800x450.JPG
Sen verran monesti oon saanu kuumailmapuhaltimella vahinkoa aikaan, et kokeilin maltillisempaa konstia. Laitoin kahvan etupäästää pöytää kiinni, liruttelin vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle, ja sit vääntöä. Muutama otto, ni sehä asettu :thumbup:
DSC_5283_800x600.JPG
DSC_5285_800x450.JPG

Pitää vielä kuurata ovipahvi kaikkine irto-osineen, ku se kert o irti. Ja laitanpa kyselyn kahvojen taustakumeista, ku aika kovettuneet nuo on, ni hiekkapöly menee taatusti tiivisteen ja pellin välii...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: La 07.05.2022 15:54 Se kahva ei vaa näyttänt asettuvan paikoillee. Nythä tuo ruuvi ei oikeetaa pitänt mitää, joten kait siihe pitäs laittaa isomp prikka, mikä menee tuon holkin yli, ja sitä vaste kiristää kahvan peltiä vasten.
DSC_5274_800x600.JPGDSC_5288_800x450.jpgDSC_5275_800x600.JPG
Sehä meni hyvin se kahvan asennus, eli ku tiukkasin ruuvia prikkapatentilla, irtos toi metalliholkki kahvasta. No, sitähä oli selvästi jo liimailtu aiemminki, joten ei muuta ku putsausta ja uutta epoksia, vähä vielä lämmittäen et sai juoksemaa, holkki sopivaan syvyyteen ja yöksi kuivumaan. Pyhäiltana sit asensin ton kahvan; etupään kiinnityksen liukuun pistin Chestertonea, ettei lähe ovipelti ruostumaan (ja tietysti kaikkiin kierteisiinki) takapään ruuvi kiristää sen ainoastaan oven päätyä vasten, joten laitoin puristimella pänninkiä, et menee tiiviste tiukasti peltiä vasten. Sehä istu vallan somasti :thumbup:
DSC_5289_800x450.JPG
_20220510_010804_738x600.JPG
DSC_5309_800x450.JPG
DSC_5308_800x450.JPG
Auto-Sunilta tuli tänään hinnat kahvojen tiivisteille: 5€ molemmin puolin, joten laitoin tilaukseen joka kahvaan, vaik tuon nyt vielä vanhoilla kasasinki, mut onpaha sit sen varalle et nuo joskus pykii poikki asti... Oven kahvan etupään ruuvi maksais yli 50€, joten sitä en tilannu. Sain siitä kuiteski osanumeron, et saan vähä googlailla et onko siinä joku ihmeelline aluslevy, vai mikä sen hinnasta tekee noin mielipuolisen. No, pari kuvallista hittiä tuli, ja hinta ei voi selittyä muulla ku sillä, et joku geelitukka o laittant pilkun väärää kohtaa :lol:
_20220510_011144_800x524.JPG
_20220510_014614_492x600.JPG
Vaan nyt tulin kyl siihe tuloksee, et eiköhä ton kahvasta irronneen holkkimutterin ois kuulunu ola painettuna iha pohjaa asti, ja se ruuvi vaa liukuis tossa ovipellin urassa, mut hitto ku se oli purkaessaki koholla sieltä, ni mie nyt sit jatkoin hyväks havaitulla linjalla ja ryssin sen edelleen. No, onneks se kanva sentää istuu nätisti :lol:


Ku ovipahviki tuli kuurattua, ni purin sisäpuolen avauskahvanki irti ja tiskasin senkin, ja rasvasin kaik vipstaakit sielt oven sisältä.
DSC_5305_800x600.JPG
DSC_5306_800x600.JPG

Ovipahviin käypäsiä kiinnikenastoja löyty hyllystä pussillinen, tosin noitte kanta on hitusen isompi ku nois alkuperäisissä, eli ne ei mahu uimaan pesässään, mut pitää toivoo et reiät pahvissa ja ovipellissä ois sen verran kohakkai et pari kiinnikettä sietäs olla "jäykkiä".
_20220509_021334_611x600.JPG
_20220510_010617_387x600.JPG
Ovitaskut on pikkase päreinä, molemmista ovista, eli alkuperäset ruuvit on penny muovista läpi, ja noi oli sit kiinni "purkalla ja surrilangalla". Uuet taskut ois lähtöhinnaltaan yli 160€. Taskun osanumero on 4637270064, ja äkkiseltään löysin ebaysta yhen vähä rikkinäisen 50€:lla, joten täytyy jatkaa purkkapatenteilla... Jos ees pelkääjän puolen tasku ois ollu ehjä, ni oisin ehkä raaskint tilata kuskin ovee uuen, mut nyt täytyy soveltaa. Ajatelin laittaa ovee alkuperäisten enimmäksee hajonneiden kumiholkissa olevien mutterien tilalle niittimutterit, ja sit tehä esimerkiks kuumentamalla taskuihin poterot kupukantasille M6 kuusiokoloruuveille.

Oven höyrysulkua oli liimattu pariinki otteesee jokasortin silikooneilla :evil: Kun tälle nyhräyksen tielle o lähetty, ni pitää kaapii noi pois ja liimata muovi paikoillee sopivalla sprayliimalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jackie, Ke 11.05.2022 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyväää dokumentointia kiitos. Jahka kerkiää niin omasta vois huoltaa nuo ovien sisäosat. Joudun etuovet purkaan ku keskuslukko ei toimi kummassakaan oikein. Kiireistä on vaan ihmisen elämä, mitä vanhemmaksi tulee ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Ti 10.05.2022 10:58 Hyväää dokumentointia kiitos. Jahka kerkiää niin omasta vois huoltaa nuo ovien sisäosat. Joudun etuovet purkaan ku keskuslukko ei toimi kummassakaan oikein. Kiireistä on vaan ihmisen elämä, mitä vanhemmaksi tulee ...
Varau'upa sit siihe, et ruuvit pyörii tyhjää, eli ne alkuperäset mutterit siel ovessa on tollasia, ja jos kierre jumii, ni sit ne kumit murtuu, tai pyörii koko holkki ruuvin mukana. Miul on tuoho kyl jo konsti mietittynä, eli jos sitä ovipahvia taskuineen saa pikkase kiilattua irti ovipellistä, ni ne ruuvit saa varmaa sahattua poikki; ainaki MultiMasterii on olemas erittäin ohuita rautasahateriä, joten koitetaa sillä :wink:
_20220511_001544_668x600.JPG
Ja sit saat kattoo, mis kohtaa ikkunannostimen vaijerin kiinnikkeen kuuluu olla. Mie löysin nimittäi oven pohjalta yhen irtonaisen piuhan/letkun kannakkeen, ja mietin et mist se puuttuu. Olin huomannu, et joku jättää ikkunaan paskasia rantuja, ja niihä siellä oliki sen vaijerin suojakuori irrallaan, joka pääs hankaa ikkunaan. Arvoin sille nyt tollasen kiinnityskohan. Valitettavasti, ku se o siel vailla tukea lerpattanu, on vaijeri kairannu ittesä kylestä läpi.
DSC_5310_800x450.JPG
DSC_5311_800x450.JPG
DSC_5313_800x450.JPG
DSC_5315_800x450.JPG
Höyrysulun liimaamisee tarttu käteen tollane 3M Nopea liima, joka oli erittäin hyvää tähä hommaa :thumbup:
DSC_5317_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Hitto et meniki myöhää, mut edellisen postauksen jälkee oli hyvä vire, ja lisäks ainut aika vuorokaudesta ku saap tehä rauhassa, ilman et puhelin soi tai kukaa tulee nykii hihasta. Otin siis ton ovitaskun vielä työn alle. Heitin taskun ovipahvii paikoillee, käänsin selällee ja porasin pahvia jiginä käyttäen reijät 6mm terällä suuremmiks - etukautta poraamalla ne taskut ois saattant haleta entisestään, ku pohjat oli kert revenny. Sit pahvi oikei päi, kupukantaset ruuvit kohillee ja maalitussilla reiän reunat.
jackie kirjoitti: Ti 10.05.2022 02:24Ajatelin laittaa ovee alkuperäisten enimmäksee hajonneiden kumiholkissa olevien mutterien tilalle niittimutterit, ja sit tehä esimerkiks kuumentamalla taskuihin poterot kupukantasille M6 kuusiokoloruuveille.
En sittenkää alkanu tollasen näkyvän paikan kanssa kokeilee ruuvin kolojen muokkaamista kuumentamalla, vaa päätin koneistaa: laitoin koneviilaterän kulmavaihteen kanssa porakoneeseen, ku sitä o aika paljo helpompi hallita ku suorahiomakonetta, ja kulmavaihteen saap kääntää haluamaansa asentoon ni sai aina hyvän tuen (ja itse asiassa paineilmavingussa ois kierroksia sen verran reilusti, et muovi ois varmaa alkant sulamaa, mut tuolla se lastus nätisti).
DSC_5326_800x450.JPG
DSC_5331_800x600.JPG
DSC_5328_800x600.JPG

Sit Chestertonea kaikkii kierteisii, eli ovenkahvan ja niihi taskua varte laitettuihi niittimuttereihi, ja vasta tän jälkee pahvi paikoillee - ainaki noi taskun ruuvien reiät on nii tarkat, et se mähmä (=Chestertone eli "mössö") ois jäänt ruuvista pahviin ja taskuun ja sotkenu sen. Nyt ei enää ruostu ruuvit jumii :wink: Kahvan alkuperäiset ruuvit oli korvattu aikojen saatossa kuusiokoloruuveilla, mut ku niis on aika pienet kannat, ni pengoin vähä jemmoja, ja löysin isommalla kannalla olevia ristipää-kantasia, ni eipähä käy ainakaa noitte tähe nii ohrasesti et kannat tulis kahvasta läpi :D
DSC_5334_800x600.JPG
DSC_5341_800x600.JPG
DSC_5337_800x600.JPG

Pahvia kiinnittäessä huomasin et jotai jo kesällä tilattua oli jääny laittamatta, mut nytpä tuli puuttuvat prikatki paikoillee.
jackie kirjoitti: Ke 09.03.2022 00:41Pikkupuutteita nysväsin kesän aikana, eli ovipahvien yläreunoista puuttu ruuveja, jotka tilasin alkuperäisosina vaivaseen 15€ kappalehintaan (vai oliko se parille, mut joka tapauksessa kilohinta kohillaan) :wtf: Ja niitte ruuvien alle kuuluu sellaset trumpetin suun malliset aluslevyt, joita ei tullukaa mukana, mut ne ei maksanu ku 90 c kappaleelta...
DSC_5335_800x600.JPG
Puulistan tappeihi taas jarrukumirasvaa, ni jospa seki irtois viel seuraavallaki kerralla ehjänä.
DSC_5342_800x600.JPG

Kokonaisuudessaan tuli aika hyvä, eli jos ruuvit ois mustilla kannoilla, ni menis täyestä 8)
DSC_5344_800x471.JPG
DSC_5345_800x600.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja Pontus »

No nyt on kyllä tulossa kohtuu hieno "työauto". :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Työauto jolla ei käydä kuin juhlapyhinä kirkossa.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kyllä tää iha töihi joutuu, mut saapha se silti olla nätissä kunnossa - Vito saap sit kukkii tänki eestä :mrgreen:
DSC_4607_800x450.JPG
Ja, suoraan sanottuna, alkaa pikkuhiljaa oikeesti Vitottaa toi Vitolla ajelu, eli tekis mieli saaha Gee ajoon, mut kaik minkä o nyt teht huolella kerralla kuntoon, on kai tällasen auton kohalla oikeestaa investointeja :roll:

Kun tuota Auto-Sunin varaosatiskiä on tullu vaivattua harva se päivä millo minkäki pikkuniukaimen metästämisellä, ni tilasin vihdoin jotai turkasen kallistaki: Auton mukana tuli yks ehjä avain, sekin kulahtanut, ja sit toine mist oli kuoret murentunu, mut sielu oli terve. Kysyin avainta jo viime kesänä Sunilta, mut reilu 450€ hinta sai vielä pohtimaan (no, osaaha noi avaimet maksaa vaikkapa 600€, et siihe nähe toi on "edukas") Lähetin sen raadon Mikkelin Lukkosepille, mut kuoret onki hankalampi tapaus, eli lupasivat koittaa jostai metästää siihe käypäset. No, sielt ei oo mitää kuulunu, enkä oo hetkeen kysellykää, mut tuumasin et jospa nyt sit vihdoin tilais vaa sen yhen uuen orkkiksen, ja jos Mikkelistä joskus saa sen toisen takas uusilla kuorilla ja raudoilla, ni sit on kaks hyvää. Tuon näköne on avain. Se ei oo viel selvinny, mitä tost alimmast napist tapahtuu, mut luultavasti sitä painamalla saa hälytettyä Z-Salamapartion paikalle :lol:
DSC_5353_800x600.JPG
Ja jottei tää alkais kukkii samal tapaa ku Vito, ois hyvä tehä pienet temput noilla lokarien levikkeille, eli käyttää ne irti ja laittaa tiivistenauhojen alle kiveniskuteipit auton kylkee, ni väkisinki väliin tunkeutuva hiekka ja kura ei hiertäs maalia puhki. Levikkeitten tiivisteet on aika pykineet, osin rullalle vääntyneet ja vieläpä kutistuneetki, eli molemmissa päissä on yli tuuman verran vajausta. Tuo homma saa todellaki jäähä tuonnemmaks, mut nyt muistaessani kysyin noit tiivistenauhoja, ja alta 15€ oli kappalehinta ja niitä oli myöskin saatavilla, joten päätin tilata ne jo valmiiks. Onko niistä kiveniskuteipeistä tietoa/kokemusta onko niitä kui montaa sorttia ja mikä o sellasta mikä pysys ku purkka tukassa ja ois kestävää? Oletan et 3M:ltä niitä löytyy, mut onko muita vaihtoehtoja?
DSC_5354_800x600.JPG
DSC_5355_800x600.JPG
DSC_5356_800x600.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja karra »

Mie tilasin yhden nauhan omaani, tuota luokkaa se oli. Joutu katkaisemaan jonkun verran eli ne on kait yksi koko sopii kaikiin kulmiin. En laittanut kiveniskunauhaa mutta levikehän menee minulla vaihtoon, eli josko sitten.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Oli tossa jokunen hetki kaikenlaist kiirettä ja hassakkaa, ettei ehtint tekee tälle mitää, vaik monena iltana oli ollu aikomus. Perjantaina alko sit kuuluu traktorista vähä huonoa ääntä, ja lauantaina ku sain todennettuu et siit o tasapainoakseli paskana (300h ajettu koneremontin jälkee :twisted: ), mietin et mitäs sitä sit tekis, totesin et vissii ois syytä saaha hallist välil jotai pihalleki... Nyt on iskarin korvake vaihettu ja pari muuta pientä sipistelyy tehty, ja maanantaina kävin hakee leiman 8) Päivittelen kuvien kera paremmalla ajalla, mut aattelin et on kohteliasta ilmottaa tällasest iloisesta perhetapahtumasta asap näin lyhyestikin :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Leima 👍
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kovaa ajoa! Alko pikkase ratti ravistaa, etenkin jos on pahat urat asvaltissa. Oon ennenki käyny tos luottokonttorilla "takuukatsastuksessa", jos heti koht katsastuksen jälkeen on ilmenny jotai häiritsevää kolinaa, mut ei oo ollu nyt aikaa käyä kärkkymässä oisko sopivasti vapaata aikaa et katottas mitä heilt jäi huomaamatta :lol:

Kovalla vesisateella tuli taas vettä kabiiniin; sisävalon vierestä laski läpi, eli epäilisin kattoluukkua. No, ton perää onki ollu aika kuivat kelit, ni ei oo tuohonkaa tarvint perehtyä.

Tuolla ku on ainaki edellisen omistajan toimesta ajeltu lähinnä pikiteitä, niin alustaan on kertyny "jumeja". Kävipä nimittäin niin, et ku mie täristelin kuoppasta soratietä normaalia matkavauhtia, ja sit kurvasin ajouraa hakkuuaukeelle, ihmettelin et "mikäköhä keppi siel on välissä, ku ei pyörät käänny kunnolla oikeelle?" No, keppihä se o iskunvaimenninkin :mrgreen: Iskarin alapään kiinnikekumien iso prikka, joka keskittää sen iskarin korvakkeeseensa, oli ajastaan ruostunu liki olemattomiin, ja nyt sit tärinän takia kiinnityspiste oli siirtyny korvakkeen ulkolaitaan, sillä seurauksella et korvake katkes. Täytyy laittaa tästäki kuvia, jahka ehtii.

Nyt ku o pelto- ja mettätiet kuivunu, ajattelin vaihtaa noi 18" Toyot alle All Terrainien sijaan; epäilisin et etenki pikitiellä kulutus vois puota reilustiki.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ke 01.06.2022 11:26Nyt on iskarin korvake vaihettu ja pari muuta pientä sipistelyy tehty, ja maanantaina kävin hakee leiman 8) Päivittelen kuvien kera paremmalla ajalla...
Tässäpä kuvasatoa iskarin korvakkeen vaihosta. Yleishuomiona voi todeta rungon olevan kauttaaltaan sen verran ruosteessa, et jollain aikataululla pitää suunnitella korin nostamista pois päältä; mieluiten ennen ku ensimmäinenkään jarru-, polttoaine- tai lukkojen hydrauliputki ehtii ruostuu puhki, ku millää ei haluais äheltää niitten kanssa auton alla, vaan et sais uusii ne sit vaa samalla. Yhtään liikaa tilaa tuon korvakkeen vaihtoon ei oo, mut sopivilla työkaluilla onnistu, ilman et tarvis korin pohjaa raapia samalla.
DSC_5379_800x600.JPG
DSC_5396_800x450.JPG
DSC_5401_800x600.JPG
DSC_5402_800x600.JPG
DSC_5412_800x450.JPG
DSC_5443_800x450.JPG
DSC_5445_487x600.JPG
DSC_5453_800x450.JPG
DSC_5455_800x450.JPG
Maaleja kuivatellessa vaihoin jarrupaineensäätimen tangon A4634300292. Yllättäen 3/4 siihen kuluneesta ajasta meni sen tangon ettimiseen, vaik "vastaha mie sen varasin toho hollille, et muistaa sit enne katastusta vaihtaa" :lol:
DSC_5452_465x600.JPG
Samalla ku auton alla möngin, rasvasin kardaanit. Viimesenä revin vielä kebab-tuning-takavalot mäkeen, ja ruuvasin orkkikset paikoilleen 8)
Niissä led-valoissaha ei ollu E-hyväksyntää, ja mainitsinki katsastuskonttorilla aiheesta, mut että etuvilkuiks jäi vielä ledit, koska toinen orkkis etuvilkuista oli sen verran kauhtunut etten viittint niitä vielä vaihtaa. Kelpasivat :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 28.06.2022 21:29Tuolla ku on ainaki edellisen omistajan toimesta ajeltu lähinnä pikiteitä, niin alustaan on kertyny "jumeja". Kävipä nimittäin niin, et ku mie täristelin kuoppasta soratietä normaalia matkavauhtia, ja sit kurvasin ajouraa hakkuuaukeelle, ihmettelin et "mikäköhä keppi siel on välissä, ku ei pyörät käänny kunnolla oikeelle?" No, keppihä se o iskunvaimenninkin :mrgreen: Iskarin alapään kiinnikekumien iso prikka, joka keskittää sen iskarin korvakkeeseensa, oli ajastaan ruostunu liki olemattomiin, ja nyt sit tärinän takia kiinnityspiste oli siirtyny korvakkeen ulkolaitaan, sillä seurauksella et korvake katkes. Täytyy laittaa tästäki kuvia, jahka ehtii.
Tässä sitte etuiskarin alapään korvakkeen korjausta.
DSC_5513_800x450.JPG
DSC_5515_800x450.JPG
DSC_5516_800x450.JPG
DSC_5520_800x450.JPG
DSC_5521_800x450.JPG
DSC_5522_800x450.JPG
DSC_5523_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Laitetaas välillä jotai muitaki ku remonttikuvia 8)
jackie kirjoitti: To 10.03.2022 03:40Nii ja mites ne lukot? Löin auton käyntii ja rullailin täs sisäl pari metrii ees taas, ja keskilukon kytkeytymisvalo sytty :thumbup: Taka- saati etu-akselin lukot ei menny päälle, mut voi olla et ne herää jahka ajaa ja kääntyy samalla.
Etu- ja taka-akselien lukotki muute heräs, ku sain auton ulos hallista. Hyvä niin, koska ei siinä menny ku joku päivä, ku tuli ajettuu yhtä viime syksynä tehtyä mettätien pohjaa, joka ei ollukaa ehtint talven jäliltä kuivuu :mrgreen: Jahka ravat oli kuivunu, pysty vanteista näkemää et on tuolla nyt jo likimain napoja myöte ryvetty.
DSC_5479_800x450.JPG
DSC_5478_800x450.JPG
Viime viikon lopulla ehin laittaa Ässänki leimakuntoon, ja lauantai-aamuna huomasin napata parivaljakosta ohimennen pari kuvaa. Sehä o aina melkone merkkitapaus, jos näist miu romuist sattuu olee ees kaks kappaletta kerrallaa katsastettuna ja muutenki ehjiä ja ajokunnossa :lol:
DSC_5591_800x450.JPG
DSC_5592_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ajoa vaan 8)
jackie kirjoitti: Ti 28.06.2022 21:29Nyt ku o pelto- ja mettätiet kuivunu, ajattelin vaihtaa noi 18" Toyot alle All Terrainien sijaan; epäilisin et etenki pikitiellä kulutus vois puota reilustiki.
Alla on nyt noi "liian isot" Toyot 18" vanteilla. Noilla menee välitykset sellasiks, et ei olla oikein kivasti enää vääntöalueella, mut mennää nyt kesäkelissä näillä ni säästyy All Terraineissa pinta. Viikko sitte pääsin kulutustaki mittaamaan, ku heitin viikonloppuna pienen Etelä-Savon kierroksen: meni heittämällä alle 14l/100km, eli ollaan jo selvästi iha Pisaralla pisimmälle -meiningeissä :oops: :mrgreen:

Kierroslukumittari alko jossai vaiheessa olee satunnaisesti pois pelistä, mut nyt se on sitä jatkuvasti. Kattelin haulla, et w124:ssa vika on usein yj-relessä, joten pitää tutkii löytyskö vika siitä.
jackie kirjoitti: Ti 28.06.2022 21:29Kovalla vesisateella tuli taas vettä kabiiniin; sisävalon vierestä laski läpi, eli epäilisin kattoluukkua. No, ton perää onki ollu aika kuivat kelit, ni ei oo tuohonkaa tarvint perehtyä.
Kattoluukun vesikourujen syöksytorvia tutkiskelin. Oikeella etunurkassa käy helmakotelon etupäässä kunnon pöhinä, ku puhaltaa kattokaukalosta putkeen paineilmaa, mut vasemmalla ei... Jäi tuolloin tutkimukset kesken, mut oon sen perää alkanu sadekelillä parkeeraamaan varoiks sillee et auto jää oikeelle kallelleen, ku sen puolen vedenpoisto o ainaki kunnossa.

Viime viikolla oli asiaa kaupunkiin, ja kävin samalla hakemassa Auto-Sunilta öljynsuodattimen. Soitin vielä matkalla, et löytyyhä om606:n suodatinta hyllystä, ja tuumasin puhelun päätteeks et "katoha sit kans, löytyykö pyyhkijän sulkia". No, totta kai merkkiliikkeessä on w463:n pyyhkijöitä aina hyllyssä, totesin ku tiskille pääsin ja paketti oli siihe varattuna :lol: Avasin kyl paketin vielä enne ostopäätöstä, ja tuumasin et "tarkistan ettei nää vaa oo missään tapauksessa Boschit, vaan SWF:t, et sit mie otan nää". No ne oli jälkimmäiset, joten nielin "törkeän ylihinnan siitä et pyyhkijässä on mersun tähti". Sellasta Superhuoltoa on siis tiiossa joku päivä...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti: Ti 10.05.2022 02:24
Ovitaskut on pikkase päreinä, molemmista ovista, eli alkuperäset ruuvit on menny muovista läpi, ja noi oli sit kiinni "purkalla ja surrilangalla". Uuet taskut ois lähtöhinnaltaan yli 160€. Taskun osanumero on 4637270064, ja äkkiseltään löysin ebaysta yhen vähä rikkinäisen 50€:lla, joten täytyy jatkaa purkkapatenteilla... Jos ees pelkääjän puolen tasku ois ollu ehjä, ni oisin ehkä raaskint tilata kuskin ovee uuen, mut nyt täytyy soveltaa. Ajatelin laittaa ovee alkuperäisten enimmäksee hajonneiden kumiholkissa olevien mutterien tilalle niittimutterit, ja sit tehä esimerkiks kuumentamalla taskuihin poterot kupukantasille M6 kuusiokoloruuveille.

Oven höyrysulkua oli liimattu pariinki otteesee jokasortin silikooneilla :evil: Kun tälle nyhräyksen tielle o lähetty, ni pitää kaapii noi pois ja liimata muovi paikoillee sopivalla sprayliimalla.
Kyselin osien hintoja:

Ovitaskun holkki ovipeltiin: A4639880125 – 3,50 € SAKSA
Ovitaskun ruuvi (4.2 mm koneruuvi) N007981004208 – 16 € SAKSA
Ovipahvien yläosien peltiruuvien prikka A0009850562 – 1,10 € SAKSA
Oven sisäkahvan ruuvin peitetulppa A4639970286 – Mustana ei enää saa. Harmaana Saksasta pitäisi vielä löytyä- A4639970286 7101 - 8,30 €

Kokeilen ovitaskujen ruuveiksi normaaleita 4 mm koneruuveja. Holkkeja joudun ostaan, ja nuo kaksi kuppimallista prikkaa. Perhana annoin ne kahvojen irralliset tulpat mustan G500n mukana kun ne pyöri hanskalokerossa hankinnasta asti, en tiennyt mihin ne kuuluu...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 02.08.2022 03:42 Viime viikolla oli asiaa kaupunkiin, ja kävin samalla hakemassa Auto-Sunilta öljynsuodattimen. Soitin vielä matkalla, et löytyyhä om606:n suodatinta hyllystä, ja tuumasin puhelun päätteeks et "katoha sit kans, löytyykö pyyhkijän sulkia". No, totta kai merkkiliikkeessä on w463:n pyyhkijöitä aina hyllyssä, totesin ku tiskille pääsin ja paketti oli siihe varattuna :lol: Avasin kyl paketin vielä enne ostopäätöstä, ja tuumasin et "tarkistan ettei nää vaa oo missään tapauksessa Boschit, vaan SWF:t, et sit mie otan nää". No ne oli jälkimmäiset, joten nielin "törkeän ylihinnan siitä et pyyhkijässä on mersun tähti". Sellasta Superhuoltoa on siis tiiossa joku päivä...
Superhuolto tehty. Öljyiksi vaihtui Mobil Delvac 15w-40. Liruttelin vanhat propun kautta pois, ja annoin valua pitkän tovin. Internetin mukaa öljytilavuus ois 7,5l, mut liekö tässä sen verran iso öljynjäähytin, et heittämällä sain 8l menemää, eikä viel hätyytellä mittatiku ylärajaa.

Pisapojan pumppuha täst oli sökö, ja se oli itse asiassa väärän mallinenki, eli liekö samasta väyrysestä napattu mistä tuo koneki. Nyt nimittäi, ku otin varaosaliikkeestä pumpun, siinä oliki kaks lähtöä, ja toisee niistä ku tökkäs konehuoneessa vapaana roikkuneen letkun, pääsin toteemaa et toimiiha tässä näköjää takalasin pesurikin ja pyyhkijä kans. Sikäli tuo on kyl melko turha, ennemminki takalasin naarmutukseen tarkotettu varuste, ku kyllähä tällane pystyperä on aina sellasessa hiekkapölyssä, et pyyhkijä naarmuttaa lasia väistämättä.

jackie kirjoitti: Pe 04.03.2022 03:50 Auto on Suomeen tuodessa rekisteröity suoraan huoltoautoks, mut takapenkit tuli kyl mukana, joten jossain vaiheessa aattelin tiedustella autoveron määrää, et jos laittas ne jakkarat kiinni ja maksais "rästissä" olevat suojelurahat.
Sain tänää vihdoin aikasiks selvitellä tätäkin. Soitin ekaks verottajan Autoverotus palvelunumeroon. Olin ehkä jopa hieman hölmistynyt, ku viime vuosina on ehtiny tottua siihen, et verottajalta saa hyvää ja ystävällistä palvelua, ku tällä kertaa langan päässä oliki joku asiakaspalvelun "en päässyt edes sotilaspoliisiksi, joten pamputan sinua täällä" -henkilö, eli viesti oli, ei näillä sanoin, mut sisällöllisesti "KYLLÄ OLET HÖLMÖ, KUN TÄNNE SOITAT! TÄMÄ ASIA EI KUULU VEROTTAJALLE, VAAN TRAFICOMILLE!"

Traficomilta saiki sit puolestaan oikein ystävällistä palvelua. Virkailija/asiakaspalvelija pyysi auton rekkarin ja varmisti vielä mallin, pyysi miun yhteystiedot, ja sanoi et asiantuntija sieltä päin ottaa minuu yhteyttä, jahka on vähä selvitelly asiaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja dealer »

Et meinaa talvipakkasilla ajella, kun tuollaiset öljyt koneeseen ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

dealer kirjoitti: Ke 10.08.2022 07:29 Et meinaa talvipakkasilla ajella, kun tuollaiset öljyt koneeseen ?
Tätä kyllä pohdin, mut sit tuumasin et onha tossa eberi, ni saap aina koneen lämpöseks...
Mie oon koittant pysyy minimimäärässä öljylaatuja, eli hyllyssä on ainoastaa 10w-30 ja 15w-40 Delvacia, eli "traktorien" moottoriöljyillä mennään iha koko allekirjotuksen kalustoluettelossa.

Mut siis, vaik öljykeskusteluja o internetti ja esson baarin kahvipöydät puolillaa, ni annapa nyt kuiteski tähä öljysuositus, jos pitäs ottaa valikoimiin viel jotai muuta :roll:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omien mersujen dieselmoottoreissa olen käyttänyt 5w40 (joskus 5w30, kun se on ollut "hanatavaraa" työpaikalla), on ollut Castrolia, Mobilia, TB Diamondia, Championia, Totalia, Nesteen öljyä, LiquiMolya jne.
En siis ole ollut öljyn suhteen ollenkaan merkkiuskollinen vaan viskositeetin mukaan enemmänkin mennyt. Mitään markettien (minulle oudon merkkisiä) aivan halvimpia tarjousöljyjä en kuitenkaan ole käyttänyt. Mahdollisesti turha vierastaa niitäkään mutta säästö on niin pieni öljynvaihtokertaa kohti...
En ole koskaan huomannut mitään öljystä johtuvaa ongelmaa tai vikaa omissa autoissa.
Vanhimmat moottorit on olleet OM616-617 ja uusimmat OM646-647.
Tuo 15w40 on jäykkää tavaraa kylmänä ja öljypohjassa oleva öljy ei lämpene kovin paljon esilämmityksellä, niin itse en riskeeraisi pakkasilla. Toinen juttu on se, että jos eberi ei satu toimimaan tai pitääkin lähteä heti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Talvi lähestyy, joten pitäs korjata Eberi; käsikäytön nappulan runko-osa nimittäi karkas kojelaudan sisää, eli sitä ite nappia saa polkee ku tulpatonta mopoa. Mut onneks kaukosäädin kuiteski toimii. Vaan sittenpä tuli mieleen et oisha tossa muutaki talvihuoltoa, koska syyläri vähä mehii ja sinne o tullu lisäiltyy pelkkää vettä, ni nesteiden pakkaskesto ei oo enää häävi.

Syy siihe et o lisätty pelkkää vettä, on se, et tuos on jostai syystä punaset nesteet. (Enpähä vaihtant noita sillo ku lämppäriä korjasin, vaan kaadoin pois otetut takas, mut liekö oon aatellu et paremp ku tekee vaihon kesäkelissä ulkona, sillee et saap reilun veden kanssa huuhtoo järjestelmän.) Mutta siis sit se oleellinen kysymys, et ei kai tuossa OM606:ssa tai Geessä oo mitää syytä miks siellä pitäs punasia nesteitä käyttää? (En siis oo perehtyny aiheeseen yhtää, mut miu mielestä punaset jäähytysnesteet viittaa VAG-konserniin, eli tietää lähinnä huolta ja murhetta ja on varma merkki älyllisestä vajavuudesta :mrgreen: )


dealer kirjoitti: Pe 12.08.2022 07:12 Omien mersujen dieselmoottoreissa olen käyttänyt 5w40 (joskus 5w30, kun se on ollut "hanatavaraa" työpaikalla)

Tuo 15w40 on jäykkää tavaraa kylmänä ja öljypohjassa oleva öljy ei lämpene kovin paljon esilämmityksellä, niin itse en riskeeraisi pakkasilla. Toinen juttu on se, että jos eberi ei satu toimimaan tai pitääkin lähteä heti.
Öljyvalinta o vieläki tekemättä, mut pitänee mennä paikallisee varaosaliikkeesee potkii kannuja. Samaa tavaraa vois sit kaataa myös Ässään, ku silläki ajellaa lähinnä kesäsin, mut tietysti myös välillä talvella kuivalla pakkaskelillä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tai sitten siellä on esim caterpillarin nestettä edellinen omistaja käyttänyt 😄
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Eikös se ole niin että punainen väri on merkki longlife-jäähdytysnesteestä. Sen ruosteenestoa parantavat inhibiitit eivät "kulu pois" kuten vihreässä nesteessä ja siksi sitä ei tarvitse säännöllisesti vaihtaa. Jos noita kuitenkin vaihtaa usein, niin vaarana on että uusi aine rakentaa "kelmua" vanhan päälle ei jäähdytettävien osien pintaan kasvaa huonosti lämpöä johtava kerros. Voi olla että on melkoisen merkityksettömästä ilmiöstä kyse, mutta näin olen kuullut. Kertojana dieselmoottoreita valmistavan tehtaan tutkimusinsinööri, eli pykälää uskottavampi lähde kuin Esson baarin pajatson viereisestä pöydästä kuultu juttu :)
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oliko tässä lohkolämmitintä ollenkaan?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

joop79 kirjoitti: Pe 28.10.2022 02:12 Tai sitten siellä on esim caterpillarin nestettä edellinen omistaja käyttänyt 😄
Ei oo sellasia, mut John Deeren nesteet ois mahollisia, ku edellisen omistajan työpaikan logon alla luki A JOHN DEERE COMPANY :roll: Ainaki moottoriöljyistä ku kysyin, et mitä hää o käyttäny, vastaus oli "*******in öljyjä" :lol:
hezekiel kirjoitti: Pe 28.10.2022 08:13 Eikös se ole niin että punainen väri on merkki longlife-jäähdytysnesteestä. Sen ruosteenestoa parantavat inhibiitit eivät "kulu pois" kuten vihreässä nesteessä ja siksi sitä ei tarvitse säännöllisesti vaihtaa. Jos noita kuitenkin vaihtaa usein, niin vaarana on että uusi aine rakentaa "kelmua" vanhan päälle ei jäähdytettävien osien pintaan kasvaa huonosti lämpöä johtava kerros. Voi olla että on melkoisen merkityksettömästä ilmiöstä kyse, mutta näin olen kuullut. Kertojana dieselmoottoreita valmistavan tehtaan tutkimusinsinööri, eli pykälää uskottavampi lähde kuin Esson baarin pajatson viereisestä pöydästä kuultu juttu :)
Voipa olla ja pidetään lähdettä uskottavana. Mut joka tapauksessa vaihan vihreet liemet koneeseen. Pitää vaa huuhtoo kunnolla ja vaikka pesuaineen kanssa, ku viimeeks ku siunattuun 300D:he vaihoin vesipumpun vaihon yhteyessä "oikeen" väriset nesteet, ni kyllä se punane siellä kummasti jatko kummitteluaan. (Mistä tuskin sen kummempaa haittaa enää oli, mut kummittelipa kuiteski.)
Sharedoc kirjoitti: Pe 28.10.2022 20:06 Oliko tässä lohkolämmitintä ollenkaan?
jackie kirjoitti: To 10.03.2022 03:40 Lohkolämmittimen kytkentäjohto löyty itse asiassa takakontista, eli se lie jätetty pois sillo ku Eberi o asennettu, mut haarotuspalikka, lohkolämppärille menevä johto ja sisätilalämppärin piuha oli viel autossa kiinni, joten neki karsin tässä yhteydessä pois. Lopuks setvin viel kaik tulipellissä menevät piuhat ja ne alipainelinjat ja Eberin letkut ja niputin ne vähä nätimmi. Nippusiteitä tais olla lähtötilanteessa parikymmentä, nyt ei enää kovin montaa.
Elementti on lohkossa, mut muute on karsittu pois. Toki, eihä se haittais et se pistoke siellä ois, vaik konehuoneen puolella jemmassa...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin