Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 25.10.2022 23:36
dealer kirjoitti: Pe 12.08.2022 07:12 Omien mersujen dieselmoottoreissa olen käyttänyt 5w40 (joskus 5w30, kun se on ollut "hanatavaraa" työpaikalla)

Tuo 15w40 on jäykkää tavaraa kylmänä ja öljypohjassa oleva öljy ei lämpene kovin paljon esilämmityksellä, niin itse en riskeeraisi pakkasilla. Toinen juttu on se, että jos eberi ei satu toimimaan tai pitääkin lähteä heti.
Öljyvalinta o vieläki tekemättä, mut pitänee mennä paikallisee varaosaliikkeesee potkii kannuja. Samaa tavaraa vois sit kaataa myös Ässään, ku silläki ajellaa lähinnä kesäsin, mut tietysti myös välillä talvella kuivalla pakkaskelillä.
Kannuja käyty potkimassa, ja otin pari kannua Mobil Superia.
https://www.mobil.com/fi-fi/passenger-v ... 0-x1-5w-40

Jäähytysnesteitä saati termostaattia en oon ehtint vaihtaa (kuten en oikeestaa tekee yhtää mitää muutakaa), mut aloinpa nyt sit sentää kaataa raakaa nestettä tonne paisariin sitä mukaa ku lisäystarvetta on. Nyt siel on pakkaskesto jo 15 astetta, mut sen verran vähän tuo mehii, et voi olla paremp lapota tuota tyhjemmäks et saap lisää raakaa sekaan, ettei käy ohrasesti :mrgreen:

Pakkasten ja lumikelien alettua, reilu viikko sitte, huuhoin alustasta syksyn ravat pihamalle ja otin sit auton tallii pestäväks ja kuivumaa. Ei oo kyl mikää ihme et tällane rungolline peli tuppaa ruostumaa herkästi, ku sinne kyllä pakkautuu tavaraa joka koloon. Sit talven tullen ku kertyy lunta ja jäätä, siinä seassa tietyst hiekotushiekkaa ja vielä vaikka suolaa seassa, sopivasti lämpöä korista ja sit taas auton seistessä kaik jäähä, ni ne ku siellä hankaa ni taatusti alkaa tuhoja tulee. Samoin pystysuora perän muotoilu on omiaan tekee tuhoja, eli takaoven saranoitten ja pintapeltien välii ku kertyy lumi-hiekka-suola seos, ja sitä ovea paiskotaa auki ja kiinni, ni kyllä maalit hankautuu ilosesti :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Päivitellääs. Kävin loppiaisen jälkeisellä viikolla asioimassa pääkaupunkiseudun suunnalla. Keli oli sellane oikein hehkeä, eli sato vettä ja räntää. Olin enne reissua teipannu varoiks kattoluukun umpee, mut auton lattiat oli kyl kotiin päästyä erittäin märät. Tuulilasin välistä taitaa vettä tulla reilumminkin, etenki ku ajoviima sitä sieltä oikein painaa, ku auton seistessä ongelma ei miusta oo ollenkaan niin paha ku kunnon sateella ajaessa. En nyt edelleenkää vaa malta tehä tolle kesken talven mitään, mut kevään tullen lienee pakko ottaa lasi irti, putsata kehyksestä ruosteet ja asentaa tai asennuttaa lasi uuelleen.

Täältä foorumin myyntipalstalta tuli sattumoisin vastaan yks ovenkahva. Kuskin oven kahva nimittäi näyttä taas irvistävän, joten sen joutaa nyt sit vaihtaa kokonaan uuteen.
jackie kirjoitti: La 07.05.2022 15:54 kuljettajan oven kahvan etupään tiiviste ei ollu paikoillaa, eikä itse asiassa siis se kahvakaan istunu kunnolla.
DSC_5262_800x521.JPG


Sen verran monesti oon saanu kuumailmapuhaltimella vahinkoa aikaan, et kokeilin maltillisempaa konstia. Laitoin kahvan etupäästää pöytää kiinni, liruttelin vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle, ja sit vääntöä. Muutama otto, ni sehä asettu :thumbup:
DSC_5283_800x600.JPGDSC_5285_800x450.JPG
Mut ropailen noita sit ku jaksaa tai kiinnostaa, eli nyt vaa ajellaa :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Talvi, kevät ja kohta kesäkin on menny hujahtaen. Käytin hiljattain leimalla, ja vasen takajousi on poikki. En oo ehtint tutkii mistä jouset ostais, joten vinkkejä otetaan vastaan. Samoin sieltä vasemmalta löyty jousilautasesta reikä:
Katsastaja: Ja sit siellä vasemmalla oli jousilautasessa reikä.
Jaakko: Ai vasemmalla? Mie ku vai hoin kesärenkaita ja samalla pesin kurat pois, ni miust se oli kyl oikeella mist reikä löyty.
K: Saattaa siel olla oikeellaki, mut vasemmalla on kans :lol:


Lämppärin puhallin alko jossai vaiheessa talvea kränäämään, mut siitä seuraavassa viestissä.

Takaoven rajottimen huolsin talven aikana, mut oikei mitää muuta ei oo joutant tekee. Tässä siitä pari kuvaa ja sit vaa iha fiilistelymielessä kaverikuvia 13 joulukuusen, w461:n, 16" Dobbel Syncron sekä Sonderklassen kanssa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 04.07.2023 16:53Lämppärin puhallin alko jossai vaiheessa talvea kränäämään, mut siitä seuraavassa viestissä.
Mennäänpä asiaan. Jossain vaiheessa talvea kävi nokkaan snadi sähkön haju, ja siinä hötäkässä, varmaa pimeessä ja räntäsateessa käryn lähde löytykin, ja pikkase sulakkeita heiluttelemalla siitä vaivasta sillä erää päästiin. Myöhemmin kevättalvella huomasin, et Eberin päällä ollessa lämppärin puhallin ei pyöri, vaan ei sekää sillä hetkellä jaksanu häiritä, ku tärkeintähä on et moottorin sai tarvittaessa lämpöseks.
DSC_0375.JPG
DSC_0123.JPG
DSC_0573.JPG

Nyt sit kesän korvalla lämppärin puhallin herkes toimimasta kokonaan, mutta sen sijaan nyt se suostu pyörimään ku Eberin laitto päälle.
Sillo jo, paremmassa valossa ja ei niin vietävässä kiireessä tutkiessa huomasinki, et sen talvella lämmenneen sulakerasian kannessa on Eberspächer logo. Würthilta kävin hakemassa sulakerasioita joissa piuhat lähtee alaspäin, ja nyt ku niitä oli kuukaus totutettu täkäläiseen ilmastoon, oli vihdoin aikaa alkaa niitä vaihtamaan. Piuhoihi on tinattu uuet liittimet ja uus sulakerasiapaketti niputettu. Vaan eipä toimi puhallin vieläkään ku ainoastaan silloin kun Eberin laittaa päälle. Kuvassa on kiskastu rele irti ja mitattu ja kokeiltu et mitä tulee mistäki (ja ei oo kärähtäny tuo relepohja, vaan se on vaseliinia :thumbup: ). Taitaa olla niin, että tuossa on nyt ollu kaks vikaa; sulakerasia oli kärähtäny, mutta sen lisäks virtalukolta ei tuu virtaa puhaltimelle, eli oletan että tuoho ylempään 87 :aan pitäis tulla jännite silloin kun autossa on "sytytysvirta" päällä. Auton omassa sulakerasiassa ei oo puhaltimelle sulaketta. Täytyy seuraavaks mennä kojelaudan alle ettimään et mille välille toi toine 87 jää.
DSC_0575.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 04.07.2023 17:30Taitaa olla niin, että tuossa on nyt ollu kaks vikaa; sulakerasia oli kärähtäny, mutta sen lisäks virtalukolta ei tuu virtaa puhaltimelle, eli oletan että tuoho ylempään 87 :aan pitäis tulla jännite silloin kun autossa on "sytytysvirta" päällä. Auton omassa sulakerasiassa ei oo puhaltimelle sulaketta. Täytyy seuraavaks mennä kojelaudan alle ettimään et mille välille toi toine 87 jää.
Selkishä se, kun seuras johtoja et mistä "sytytysvirta" oli eberin releelle otettu: sulake numero 9. "20A furnace, glove compartment and interior lightning, recirculation", joka oli palanut - liekö sit se kränänny Eberin sulakerasia piikitelly tuotaki, eli onko ollu jo aiemmin kärähtänyt vai vasta myöhemmin mene ja tiedä. Tuota kautta kulkee siis näköjään puhaltimen ohjaus. Tässä kesällä kun on pääasiassa ollut sisävalo käännettynä pois päältä, kun auto seisoo pihalla ovet auki, niin huomasin vasta joku päivä sitten, että sisävalon viiveen poiskytkentä auton ollessa käynnissä ei toiminut, mutta sisävalot pelas kyllä muuten, eli se toiminto on myös ton sulakkeen takana.

Ehkä vähän kyseenalainen toteutus tossa eberin kytkennässä, kun kierrätetään auton muutakin sähköä sitä kautta, kun sen ois voinu tehä niinkin että otettas sinne vaikka ihan vaan relellä "tieto" sytytysvirrasta. "Kaikki pitäs tehä ite." :mrgreen:
DSC_0584_800x450.JPG
DSC_0582_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Nyt ku oli hyvä flow nyhrätä, piti palata vielä tonne kuskin jalkotilaanki, ku sinne ei oikei ilma virrannu
jackie kirjoitti: Pe 06.05.2022 02:52 Jalkotilan ilmaputken käikäleetki tuli. Kuvien mukaan tuonne kuuluu läpivienti ja ilmanohjaussuulake, niin kuskin kuin pelkääjän puolellekin, vaikka jälkimmäinen ei niitä varsinaisesti kaipaiskaan, kun siellä se ilmaputki ei tuu pahvin läpi vaan yläkautta sen poskea myöten. No, nuo makso muutaman euron kappaleelta, joten tilasin molemmille puolille molemmat osat. No, eihän tuo ohjaussuulake käyny tuoho läpivientiin kiinni millään, joten se jääp oottamaan sitä aikaa, jos joskus löytää sellasen Geen mihi toi käy :mrgreen:
DSC_5212_800x600.JPGDSC_5217_800x600.JPGDSC_5219_800x600.JPG
Ensinnäkin, näyttää muuttuneen tuossa w463:n alkuvuosina tuo jalkotilojen ilmasuulakkeiden toteutus, ku vertailtiin Karran 300GE:tä ja tätä. Myös varustekoodeissa on eroja, eli Karralla lukee H02 air conditioner (с 1978) ja miulla puolestaan 580 AIR CONDITIONER ja 581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL. Toki nuo on sieltä lastvin.com -sivustolta, joten mielenkiintosta ois kattoo mitä oikeet kantakortit sanoo. Joka tapauksella Karran autossa on molemmissa etujalkotiloissa suorakaiteen malliset suulakkeet, mutta kuskin puolella myös "sokee" rengas siinä kohta missä miun autossa on se suulake :eh:
DSC_0214_800x553.JPG
DSC_0213_666x600.JPG
Miun autossa pelkääjän puolelle tulee pelkkä "imurinletku" verhoilujen välistä, ja kuskin puolella on pyöree suulake kardaaditunnelin verhoilun läpi. Noista viimeeks mainittu on se hankala paikka, eli ilmatorvi tekee niin tiukan mutkan, että se taittuu lyttyyn ja sit alkaa varpaita paleltaa...

DSC_0217_800x450.JPG
DSC_0216_800x450.JPG
Sovittelin sivuverhouksesta läpi 90 kirkkaan mutkan. Reikää piti vähän suurentaa ja jyrsii ovaalin malliseks, et mutka pääs alkamaan jo läpimenon kohdalla. Taas iha konkreettista polvien välissä nyhräämistä :lol: Lyhensin aluperäsestä haitariputkesta pahimmat kurtut pois, ja liitin sen liimallisella kutistemuovilla tuoho mutkaan.
DSC_0592_800x450.JPG
DSC_0593_800x450.JPG
DSC_0594_800x450.JPG
DSC_0595_800x450.JPG
DSC_0596_800x450.JPG
DSC_0598_694x600.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jackie, To 06.07.2023 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Pe 06.05.2022 02:52 No, eihän tuo ohjaussuulake käyny tuoho läpivientiin kiinni millään, joten se jääp oottamaan sitä aikaa, jos joskus löytää sellasen Geen mihi toi käy :mrgreen:
DSC_5212_800x600.JPGDSC_5217_800x600.JPGDSC_5219_800x600.JPG
Ja nyt tuli toiselle ilmaohjaussuulakkeelleki käyttöä! Kun muoviin oli suurennettu reikä sille teräsmutkalle, niin huopaan tein sit sen verran isomman, että sen suulakkeen sai laittaa siihe. EPC:n mukaan tuollane kuuluis tässä autossa olla, joten pitihä sille tehä paikka :lol:
DSC_0603_800x450.JPG
DSC_0604_800x450.JPG

jackie kirjoitti: Pe 06.05.2022 02:52
jackie kirjoitti: Ma 18.04.2022 20:33 Autossa ol edellisen omistajan jäliltä erilliskajarit jakosuotimella, ja vaik mie nyt en erityisesti moisista perusta, ni kun ne nyt on, niin tokihan ne pietään käytössä.
Näist sitä ei oo ku riesaa. Pelkääjän puolella piti jättää suojaverkko pois ja sahata vielä kehyksestä keskiön yli menevät kaaret pois, koska potkupahvi, missä on siis sulaketaulu, ja alas laskemalla takaa löytyy releet ym, ei mahtunt taittuu kaiuttimen suojan ohi. No, kuskin puolellaha ei taas lattiaverhous eli siis se paksu matto mahtunu millää nätisti paikoilleen leveyden puolesta, enkä halunnu alkaa sitä mattoa leikkelemään. Tuuman ku ois tinkinu kajarin koosta, ois tältä ongelmalta vältytty. Jätin lopulta kaiuttimen taakse kuuluvan kehyksen pois ja veistelin kehyksen toisesta laidasta taustapuolelta olakkeen pois, joten sit ku laitto kajarin ekaks paikoilleen, sai sen suojan ujutettua maton reunan ohi.
DSC_5238_800x450.JPGDSC_5242_800x450.JPG

Potkupahvin kiinnikenastat oli kuskin puolelta hävinny aikojen saatossa kokonaan, mut ku tuo kajari ahistaa sitä pahviaki, ni siellä se oli kestänt pyhällähengellä paikoillaan. Lainasin pelkääjän puolelta siihe nyt kuiteski yhe nastan, mut laitoin kyllä koko satsin kiinnikkeitä tilaukseen. Konepellin avauskahva tuntu jääneen jotenki huonosti, todennäkösesti sen takia ku toi kajari estää sitä potkupahvia asettumasta kohilleen, mut pitää hieroo sitä viel sit ku ne kiinnikkeet tulee.
DSC_5243_800x450.JPG
Potkupahvin nastatki oli kerenny hautuu hyllyssä jo liki vuoden, joten nyt löys neki paikalleen. Ja, ai että, kyllä nimittäin kailotin taas muutamat vittusaatanat noitten kajareitten takia :twisted: Piti vielä leikata kehystä, mielummin ku tuota jalkotilan "kattohuopaa". Ei se pahvi siellä vieläkään iha täydellisesti istu, mutta jollain tapaa siedettävästi kuitenkin... Konepellin avauskahva ei ollu pysynt oikei paikoillaa, ja sen kiinnikeruuvi ja vastakappale lieneekin jossain vaiheessa vaihtunu, kun autoa on tekniikanvaihdon tai maalauksen takia purettu. Nyt nappasin w124 purkuosista käypäsen ruuvin kiinnikkeineen :thumbup:
DSC_0607_800x450.JPG
DSC_0608_800x450.JPG
DSC_0609_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 04.07.2023 16:53 Talvi, kevät ja kohta kesäkin on menny hujahtaen. Käytin hiljattain leimalla, ja vasen takajousi on poikki. En oo ehtint tutkii mistä jouset ostais, joten vinkkejä otetaan vastaan. Samoin sieltä vasemmalta löyty jousilautasesta reikä:
Katsastaja: Ja sit siellä vasemmalla oli jousilautasessa reikä.
Jaakko: Ai vasemmalla? Mie ku vai hoin kesärenkaita ja samalla pesin kurat pois, ni miust se oli kyl oikeella mist reikä löyty.
K: Saattaa siel olla oikeellaki, mut vasemmalla on kans :lol:
Hujahti se kaks kuukautta katastuksen jälkee milteinpä huomaamatta. FB:n Gee-ryhmän kautta löyty kierros käytettyjä jousia, jotka kävin heinäkuun viimesenä lauantaina Jorosilta hakemassa. Molemmin puolinhan ne jouset oli poikki, eli voidaan todeta et olivat tasalaatuisia. Elokuun ekalla viikolla turailin jousilautaseen paikat (aivan hirveet sellaset, joten ei niistä sen kummempaa kuvaraporttia) ja kävin konttorilla. Vaikka olikin kokonaa uus katsastus, ei löytynt muita vikoja - mitä nyt ei näi uuesta autosta kuulukaan :mrgreen:

Vaan viheliäisen happamassa kunnossa noi jousilautaset takapäästä on, joten ruumiistairtautuminen eli korin nosto rungolta on kyllä väistämättä edessä, jahka vaan maailma tulee muutaman muun jutun osalta ekaks valmiiks et on aikaa tolle...

Nää nyt alle tulleet jouset on tarvikkeet, eli langan paksuus on 15 mm, kun alkuperäiset on päistä 11 ja keskeltä 16. Nyt ku progressio puuttuu, ja etenki ku sen tietää, huomaa et paljon pintakovempi toi on, ja esimerkiks nimismiehenkiharat tuntuu ihan eri tavalla.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Eikö jousilautasta pysty hitsaamaan ilman että nostaa koppaa rungolta? Voiko koppaan tehdä aukon siksi aikaa kun hitsaa lautasta?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sharedoc kirjoitti: Pe 11.08.2023 09:09 Eikö jousilautasta pysty hitsaamaan ilman että nostaa koppaa rungolta? Voiko koppaan tehdä aukon siksi aikaa kun hitsaa lautasta?
Oikeat hitsarit ei tee koriin aukkoja tai revi muutenvaan ehjiä paikkoja auki turhan takia. Jos kopan irrottaa takapäästä niin saisko sitä nostettua sen verran että tuli tilaa hitsata?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

S202 kirjoitti: Pe 11.08.2023 10:13
Sharedoc kirjoitti: Pe 11.08.2023 09:09 Eikö jousilautasta pysty hitsaamaan ilman että nostaa koppaa rungolta? Voiko koppaan tehdä aukon siksi aikaa kun hitsaa lautasta?
Oikeat hitsarit ei tee koriin aukkoja tai revi muutenvaan ehjiä paikkoja auki turhan takia. Jos kopan irrottaa takapäästä niin saisko sitä nostettua sen verran että tuli tilaa hitsata?
Jooei, ja just näi! Ja nehä sai turattua iha riittävän hyvi tähä hätää :mrgreen:

Jos siin ei ois mitää muuta ku ne jousilautaseet, ni nehä ois oikeestaa aika helppo irrottaa rungon poikkiputkien välistä ja veistellä vaik paineilmataltalla runkopalkkia vaste oleva taite irti, niiku noi:
DSC_0818_800x450.JPG
DSC_0820_800x450.JPG

....mutta ku siel o muutaki. En huomant nyt ottaa kuvaa, mut etenki toi taaempi pyöree putki o hurjan hapan sisältä, sit huomasin painepesun jälkee, et yhes korinkannake oksassa on reikä. Sitä paikates pääs sentää kunnon perinnerakentamisfiiliksee, ku leikkelin paikkapellin vanhast farmisäiliön päädystä :lol:
DSC_0821_800x450.JPG
DSC_0833_758x600.JPG
DSC_0835_800x514.JPG
DSC_0836_800x560.JPG
Tässä vielä jo aiemmin päätetyt perusteet korin nostamiselle rungolta - siis sit yhtenä päivänä ku maailma o muute valmis..
jackie kirjoitti: Ke 06.07.2022 03:50jollain aikataululla pitää suunnitella korin nostamista pois päältä; mieluiten ennen ku ensimmäinenkään jarru-, polttoaine- tai lukkojen hydrauliputki ehtii ruostuu puhki, ku millää ei haluais äheltää niitten kanssa auton alla, vaan et sais uusii ne sit vaa samalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Katsastuksen jälkimainingeissa innoistuin tekee yhen ei niin akuutin, mut sellasen pitäs tehä -jutun, eli uusin moniurahihnan iskarin, ku se hihna oli väpättäny silmiinpistävän häirisevästi jo jonkun aikaa. Uus iskari miulla oli hyllyssä, mut ei sentään käypästä moniurahihnaa saati kiristintä. Hommasin sen hihnan ja kiristimenki, mutta en ollu ehtint niitä vielä vaihtaa.
Laitetaan tähän nyt muistiin malli, kun sitä ei tähän sillä saa et ilmottaa rekisterinumeron: om606 moniurahihna MVB 2053R6

Vaan annas olla, toissa iltana sytty koko mittariston alarivi merkkivaloja täyteen ja ohjaus jäykisty kummasti; auto tiensivuun ja vilkaisu konepellin alle paljasti epäilykseni oikeaksi, eli ohjaustehostimen pumpun korvakkeilla oli näköjää tullu tunnit täyteen sitä väpätystä, vaikka antautuivatkin lopullisesti vasta nyt pari viikkoa kiristimen iskarin vaihdon jälkeen. No, positiivista on se, että nimenomaan pumpun puoli antautui, eikä jakopään kotelo :D En toki ottanut riskiä kannen vääntämisestä, vaikka matkaa kotiin ei ois ollut kuin pari kilsaa, vaan koska autossa on hinausvakuutus, tilasin kyydin.

En oo vielä ehtint kurkkii pihan perällä olevien raatojen konepeltien alle, mutta osaako joku heittämällä sanoa, löytyykö tuo samainen pumppu w124:sta esimerkiks om601 tai m102 kupeesta, kun sellasia tossa ainakin ois tontilla...
IMG-20230830-WA0007_800x450.jpeg
DSC_1059_800x450.JPG
DSC_1059_759x600.JPG
DSC_1058_800x450.JPG
DSC_1055_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jackie, Ke 21.02.2024 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Omituinen vika että tehostajan pumpun korvakkeet murtuu. Olisiko pumpun laakeri hirttänyt?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Pe 01.09.2023 08:41En oo vielä ehtint kurkkii pihan perällä olevien raatojen konepeltien alle, mutta osaako joku heittämällä sanoa, löytyykö tuo samainen pumppu w124:sta esimerkiks om601 tai m102 kupeesta, kun sellasia tossa ainakin ois tontilla...
Taitas olla iha samanlaine pumppu om601:n kupeessa, mut en oo vaa viel ehtint purkaa...
Sharedoc kirjoitti: Pe 01.09.2023 12:02 Omituinen vika että tehostajan pumpun korvakkeet murtuu. Olisiko pumpun laakeri hirttänyt?
Eihän se niin tavatonta oo, et nykivä moniurahihna aiheuttaa tollasen vahingon; tässä perushuollon laiminlyönnillä tehtiin perinteinen "markan säästöllä tonnin vahinko" :oops: Pumppu on siis ehjä laakerin osalta. Laturikinki tsekkasin; olikoha se nyt 80A tjsp, eli "pikkulaturi" ilman vapaakytkintä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 05.09.2023 21:03
jackie kirjoitti: Pe 01.09.2023 08:41En oo vielä ehtint kurkkii pihan perällä olevien raatojen konepeltien alle, mutta osaako joku heittämällä sanoa, löytyykö tuo samainen pumppu w124:sta esimerkiks om601 tai m102 kupeesta, kun sellasia tossa ainakin ois tontilla...
Taitas olla iha samanlaine pumppu om601:n kupeessa, mut en oo vaa viel ehtint purkaa...
Pumppu tuli vaihettua siinä syyskuun puolenvälin kieppeillä. Helppo ja nopee homma, ku osatki oli "kuusen juurella" valmiina, et ei suotta tarvii ees omalta tontilta poistuu varaosia metästää...

Nappasin täysin palvelleen, vielä omin voimin kulkevan 200D:n ja pesin konehuoneen liuttimen kanssa, etenki sen pumpun, et on sit mukavampi purkaa ja asentaa "uutta" osaa. No, kaik kyönät ku sai pois, siitä paljastu pumpun korvasta murtuma. Saapha sen hitsattua, aattelin, mutta kun pumpun päästi pulteistaan, kilahti toinen korvake kokonaan irti; jos ois ollu vasta alkavaa murtumaa, mutta korvake vielä lenkin toiselta reunalta kiinni, ois hitsaaminen voinu onnistua kun murtuman ois vaa hyvin avannu ja putsannu, mutta nyt kun oli pelkkää hapettunutta pintaa tarjolla, eikä tää ollu viimene pumppu maan päällä, totesin et en ilkee alumiinia hitsaavan tahon aikaa tuoho tuhrata.

Seuraavaks uhriks seuraava 200D:n raato, mutta konehuoneen ammottaessa tyhjyyttään palautu muistiin, et siitähä tuli tekniikka myytyä. Siitä sit utelemaan kaverilta, et onko projekti edenny. "Ei oo, ja kyllä se kone on käyttöön menossa, mut kyl siitä se pumppu joutaa." Läksin siltä istumalta pimeeseen vesisateeseen seuraavan kuusen juurelle, todetakseni siellä, että eihän siinä koneessa sitä tehostimen pumppua enää ollu sillonkaan kun se miulta läks :mrgreen:

"Kolmas mersu toden sanoo." 230TE:n raato oli tähän asti saanu olla rauhassa, kun siitä oli konepellin avaus jumiutunu, mutta nyt oli hyvä syy saaha se auki. Sielläkin oli ihan käypäsen näköne pumppu, 95 bar Geessä olleen 82 bar sijaan, mutta siihe hätään ihan riittävän lähellä. Kun tarvittavat työkalutkin oli jo Geen pumpun irrottamisen jäliltä valmiiks taskussa, niin tais siihe konepellin auki tappelemiseen mennä enemmän aikaa kuin itse pumpun irrotukseen. Pumppu irti ja tiskiin, ja kun korvakkeet oli ehjät, ruuvasin sen paikoilleen. Vaan, annas olla: vaikka työkalut oli samat, eli letkujen nipoissa samat avainvälit sekä Geessä että w124:issa, ei ne silti ottanu kierteelle. Mauseri käteen, ja niinhän se sitten olikin, että w124:ssa on painelinjan lähdössä 8mm pilli ja paluulinjassa 10mm, kun w463:ssa ne on 10mm ja 12mm, eli myös nipoissa isommat kierteet. Vilkaisin vertailun vuoksi myös Ässän konepellin alle, ja siellä putkikoot oli samoja kuin Geessä; tosin itse pumppu sitten taas reilusti kovemmalla paineella, eli 150 bar.

Seuraavana päivänä nappasin "uuen" pumpun koneen päästä ja paineletkun simpukalta irti ja suuntasin hydrauliikkaliikkeeseen. Sopivalla -"lyhennät tosta vähän ja laitat liimalla kiinni" - välinipalla sai standardi letkun käymään, kun simpukan päässä sentään oli ihan normaali nippa. Säiliön vaihoin vanhasta pumpusta, eli paluulinjan nippaa ei tarvinnu saaha muutettua; letkun uusin toki siihenkin.

Hihnapyörähän on Geessä reilusti pienempi ku w124:ssa, eli tuo pumppu pyörii nyt aika paljo kovempaa kuin mihin on tottunut. Pitänee laittaa varmuuden vuoksi etsintään sellanen just oikee pumppu.

DSC_1179_800x600.JPG
DSC_1182_800x600.JPG
DSC_1210_800x450.JPG
DSC_1220_800x450.JPG
Sellanen havainto tuli vielä tehtyä noita pumppuja eri autoista irrotellessa, että kiinnitysruuveja on sekä tasan 8mm, että sit sellaisia mitkä on suoralta osuudelta ohennettu 7mm paksuuteen. Geessä oli toine suora ja toinen ohennettu, 200D:stä en muista, mutta 230TE:ssä molemmat ohennettuja.
DSC_1200_800x600.JPG
DSC_1201_800x600.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Pumppujumpan jälkeen vaihdoin nyt sitten vihdoinkin myös hihnankiristiminen ym. Mie ku oon tottunt pelaa lähinnä om601:n kanssa, niin jaksaa kyllä joka kerta sapettaa tällane ylipitkä moottori, kun tuolla ei oo tilaa jakopään kopan ja syylarin välissä yhtää liikaa - toisin ku 200D:ssä mist on vielä jätetty tuulitunneli, tuulettajan ropeli ja kaik muut joutavat roippeen tallin hyllyy pois konehuonetta tukkimasta :lol:

Tuli myös joskus viime talvena, väärään paikkaan ajettuani, huomattua että tässä ei visco ota juurikaan pitoja... Normaaliajossahan sitä ei ollut huomannut, kun kuormaa on vähän ja ajoviima auttaa, mutta sit siellä väärässä paikassa kuormaa alkoi olla, eikä ajoviimasta ei tietoakaan :roll: Lämmöt oikeni silloin kun käänsi kabiiniin lämmöt ja puhallukset täysille, mutta to do -listalle se viscon vaihto jäi. Tässähän piti napata flekti pois eestä, että hihnankiristin mahtuu tulemaan pois, joten nyt oli sitten sopiva sauma vaihtaa myös tuo visco.

Miulla oli hyllyssä pari mersun orkkis viscoa, joista toinen sattui osanumeron perusteella olemaan Karran Geehen käypänen, joten se meni hänelle. Toinen oli sit A 613 200 00 22 eli 320 CDI väyrysen. Mitoiltaan nää kaikki mersujen viscot näyttää olevan samanlaisia, joten eiköhän tuo ainakin paremmin pelaa kuin se, mikä tuolla nyt oli hengettömänä paikoillaan.

Moiurahihnan ja kiristimen vaihto näihin piti olla "selvää pässin lihaa", mutta olihan tällasessa joitain poikkeavuuksia 200D:iin verrattuna - sen tilanahtauden lisäksi - joten pariin kertaan piti päätä raapia, että missäs järjestyksessä nää purkautuu, miten vesipumpun pyörä lukitaan jne. Tässä muutama kuva vinkiksi vastasen varalle. Loppuun hakua helpottamaan hästäk om606 monirurahihnan vaihto kiristin hihnankiristin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

dealer kirjoitti: Ke 10.08.2022 07:29 Et meinaa talvipakkasilla ajella, kun tuollaiset öljyt koneeseen ?
Ai niiku sellasilla pakkasilla ku mitä nyt vuedenvaihteen kieppeillä oli; no, mie päätin pitää autoa lämpöses tallissa... Mut eile tein tälle superhuollon, eli vaihoin 5w-40 superit koneesee ja nastarenkaat alle, ku BFG All Terraineilla oli tähä asti pärjätty.
jackie kirjoitti: Pe 28.10.2022 21:29
Sharedoc kirjoitti: Pe 28.10.2022 20:06 Oliko tässä lohkolämmitintä ollenkaan?
Elementti on lohkossa, mut muute on karsittu pois. Toki, eihä se haittais et se pistoke siellä ois, vaik konehuoneen puolella jemmassa...
Nii et se lohkolämmitin ois käytössä vaik silt varalt et Eberi toimii kuten kaikki lisälämmittimet merkistä riippumatta, eli lakkaa yli 20 asteen pakkasella toimimasta :roll:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: To 10.08.2023 16:40 Nää nyt alle tulleet jouset on tarvikkeet, eli langan paksuus on 15 mm, kun alkuperäiset on päistä 11 ja keskeltä 16. Nyt ku progressio puuttuu, ja etenki ku sen tietää, huomaa et paljon pintakovempi toi on, ja esimerkiks nimismiehenkiharat tuntuu ihan eri tavalla.
Kyselin noita vietereitä kesällä muistaakseni paikallisesta kivijalkaliikeestä, mut niitä ei tainnu olla saatavilla. Auto-Sunilla kävin myös, ja siellä systeemi näytti et Veholla ois hyllyssä yks kappale, ja Saksan tilaukselle ei antanu toimitusaikaa, eli toisin sanoen ne ois sieltä loppu.

Viime viikolla putsailin hallin pihasta lumia, ja muistelin et pesupaikalle saatto syksyllä jäähä jotain, ja sieltähä ne vanhat katkinaiset jouset (jotka säästin siis iha vaa malliks) löyty, mut mikä tärkeintä, etenki niihi käypäset korotuspalat :mrgreen: Siitä sainki sit kimmokkeen selata internettiä läpi, ja googleen ku laitto hakuun "w463 swb rear spring" löytyki mainostyrkkyjen joukosta skruvat sivustolta käypäset, ja miu mielestä vielä melko siedettävään hintaan :thumbup:
https://www.skruvat.fi/Jousi-auton-jous ... FMQAvD_BwE#

Tilasin nuo siltä istumalta, "nyt ku niitä kert saa", vaikka en taia noita alle ruveta äheltämään ennen ku korjaa eli vaihtaa ne koko jousilautaset.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: La 14.10.2023 18:29 Pumppujumpan jälkeen vaihdoin nyt sitten vihdoinkin myös hihnankiristiminen ym.
Hitsinvimpula sentää. Äske kotipihaan pysähtyessäni kuuntelin et mites hihna vähä kitisee... Annoin olla käynnissä ja menin kurkkaa konepellin alle:

"Hetkinen, flekti puuttuu. Hei, hihnankiristin on irti!""

Pikasella vilkasulla kiristimen ruuvi näytti pötköttelevän pohjapanssarin päällä. Se o kiertynt auki, työntäny flektieä mennessään ja sen ruuvi o sit kanssa kiertyny auki. Flekti viscoineen lepäs panssarin päällä ja nojas nätisti syyläriä vasten :lol:

Pohdin, et oonko onnistunu mokaamaa jotai tuossa kiristimen vaihossa, vai mite se nyt noin :wtf: No, pitää se kiristin ja hihna ottaa pois enne ku o mitää enempää päreinä ja siirtää potilan katon alle jatkotutkimuksiin.

Positiivista on se, et sattu kotipihassa, ja suoraa ajosta. Tässä paukkupakkasilla tuo o kuiteski pyörint tovin jos toisenki joutokäynnillä pihassa, joten siinähä ois ainekset vaikka mihin ku se ois iteksee sattunt...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tää on nyt mystine juttu: moniurahihnan kiristin puree kiinni jakopään koppaan. Kokeilin myös sillä kesällä pois otetulla vanhalla kiristimellä, ja sama juttu sillä. Ja siellä on takana, kiristimen ruuvin olkaa ja jakopään kopan otsapinnan välissä se aluslevy mikä sinne kuuluu - tai siis ainakin se on se aluslevy mikä tässä autossa on koko ajan olluki. Vertasin sitä ja hyllyssä ollutta om601:n kiristimen prikkaa, niin saman paksusia olivat.

Miulle tuli sit kyl eile illalla tota tusatessa bon voyage, et jotai kummaaha täs oli viimeeksikin, ja sit kun muistelin, niin kyllähän se jumi kun oikein tiukkaan väänti, mut laitoin sen sillo sen piikkiin, että se jollain tapaa rymppää sitä kiristinholkkia, eli kun se kuitenkin riittävään tiukkuuteen väännettynä toimi normaalisti, ja ruuvi tuli lukitteella kiinni, niin eiköhän se oo iha hyvä... Eli eihän se oo sillonkaan se kiristimen holkki mitään kiinni purru, vaan taustaan kahnannu; nyt kun oli löystynyt, niin tietty hangannu jonkun millin kymmenyksen väljää, minkä seurauksesta nyt puree sit kiinni heti kun näppitiukkuuteen vääntää.

Tossa video kiristimestä.
EDIT: poistin tän, pari viestiä alempana uus.

Kävin tilaamassa Auto-Sunilta uuen prikan, et jos siellä on ollu väärä, niin nyt pitäs tulla oikee.

Erittäin outoa kyllä. Jospa tuo moottori o joskus käytetty koneistamolla ja kaikista pinnoista on otettu pari kymmenystä pois :mrgreen:
Viimeksi muokannut jackie, Ke 21.02.2024 02:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja dealer »

Videosta en nähnyt, mutta onhan prikka tuollainen julmetun paksu kuten pitää ?
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-44852-0

Edit; tai siis, eihän se voi olla riittävän paksu, eihän tuo ongelma voi mistään muusta edes johtua kuin liian ohuesta prikasta, häh ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 20.02.2024 19:48 Kävin tilaamassa Auto-Sunilta uuen prikan, et jos siellä on ollu väärä, niin nyt pitäs tulla oikee.
dealer kirjoitti: Ti 20.02.2024 20:00 Videosta en nähnyt, mutta onhan prikka tuollainen julmetun paksu kuten pitää ?
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-44852-0

Edit; tai siis, eihän se voi olla riittävän paksu, eihän tuo ongelma voi mistään muusta edes johtua kuin liian ohuesta prikasta, häh ?
No näin juuri :!: Sen on täytyny olla iha hilkulla sillä vanhallaki kiristimellä, ja nyt sit ruuvin löystyttyä sielt on hiertyny viimene kriittine milin kymmenys pois. :wtf:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

"Ei tuu yöllä uni, jos vehkeet o rikki."
jackie kirjoitti: Ti 20.02.2024 21:38
jackie kirjoitti: Ti 20.02.2024 19:48 Kävin tilaamassa Auto-Sunilta uuen prikan, et jos siellä on ollu väärä, niin nyt pitäs tulla oikee.
dealer kirjoitti: Ti 20.02.2024 20:00 Videosta en nähnyt, mutta onhan prikka tuollainen julmetun paksu kuten pitää ?
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-44852-0

Edit; tai siis, eihän se voi olla riittävän paksu, eihän tuo ongelma voi mistään muusta edes johtua kuin liian ohuesta prikasta, häh ?
No näin juuri :!: Sen on täytyny olla iha hilkulla sillä vanhallaki kiristimellä, ja nyt sit ruuvin löystyttyä sielt on hiertyny viimene kriittine milin kymmenys pois. :wtf:
Tästä vielä sen verran, et katottii siinä Sunilla vielä vertailun vuoks varaosakatalookista iha tavan w124 200D:n kiristintä, ja samaa prikkaa se tarjos siihe ku om606:een. Voiha se toki olla, et se ois ajan myötä muuttunu, eli jos se on aikoinaan ohkane olluki, niin nyt tarjottas siihenki paksumpaa...

Tilasin kyl sit viel illasta tuolta KL:stä ton koko kiristinpaketin, ku siin tulee kert uus ruuvikin mukana, joka taas ois maksanu marmorilla pitkälti toista sataa, ja saaha noita kiristimiä olla hyllyssäki, eli se nyt paikallaa ollu saa jäähä hyllyy ja kasaan uusilla osilla. Toisin sanoen iha turha tilaus se pelkkä prikka, mut se maksaa noin 6€.

Tiskasin iltapuhteina tuota koneen etupäätä. "Onhan se, puhdas kalu, silmällekin.."
DSC_0759_800x600.JPG
DSC_0761_800x600.JPG
DSC_0762_800x600.JPG
Sovitin huviksee myös kapeekantisen kiristintä ja sit vielä vertailun vuoks sitä ton omaa. Molemmissa oli saman paksune prikka, 3,5mm. Ja toki, jos kellä ois käen ulottuvilla sellane varmuuella leveekantisen hihnankiristimen prikka, ja vielä toisen käe ulottuvilla mauseri, niin mielelläni ottasin tiedon prikan paksuudesta vastaan jo etukäteen.
https://photos.app.goo.gl/pTbomzkA3XaFbjNAA

Ja tässä vielä kuva havainnollistamaan sitä, kui erilaisia nuo on.
DSC_0775_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Työauto w463 300GD OM606 eli Maastomansikka

Viesti Kirjoittaja jackie »

KL:n paketti tuli. Sunille oli jääny puolet tän päivän Vehon osista tulematta.

Mutta se tärkein selvis, eli KL:n kiristinpaketin mukana tullu prikka on 6mm paksu. Tuonne o siis joku seppä onnistunt laittaa kapeekantisen kiristimen prikan :evil:

Miulle tää oli eka kerta ku leveekantisen kiristimee puutuin, joten ei kellot soinu sillo kesällä (vaik ois kyl pitänt, ku nii tarkalle meni :oops: )
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin