CLA 180 2016

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Mese CLA117
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 17.04.2022 21:27

CLA 180 2016

Viesti Kirjoittaja Mese CLA117 »

Otsikon mukaiseen kulkineeseen pitäisi vaihtaa taakse jarrupalat ja levyt mutta miten sähköinen käsijarru vpautetaan, että jarrusylinterin männän voisi puristaa sisään?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: CLA 180 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mese CLA117 kirjoitti: Su 17.04.2022 21:35 Otsikon mukaiseen kulkineeseen pitäisi vaihtaa taakse jarrupalat ja levyt mutta miten sähköinen käsijarru vpautetaan, että jarrusylinterin männän voisi puristaa sisään?
Lukee ohjekirjan ja toimii sen mukaisesti? Ainakin muissa mersuissa menee mittaristosta jos on suoraan jarrusylinteriin vaikuttava sähköinen käsijarru.
Mese CLA117
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 17.04.2022 21:27

Re: CLA 180 2016

Viesti Kirjoittaja Mese CLA117 »

Kysyin kyllä miten tuo sähköinen vapautus tehdään en sitä, mistä voin etsiä ohjeita tuon operaation suorittamiseen. Siinähän on myös automaattinen säätö mukana, joka pitää myös vapauttaa.
Sen verran olen tuosta perillä.
Manuaalisiaa ohjeita kapiapasin.
Tuon auton käyttöohjelkirjassa ei ole neuvottu, miten tuo kysymäni homma tehdään.
No käsijarrun manuaalinen kytkeminen ja vapauttaminen kyllä...
Tuskinpa tuota säädön vapauttamista on kerrottu myöskään muidenkaan mersujen ohjekirjoissa vaan se tieto täytyy saada muualta?
No huomenna liikkeeseen niin eiköhän tuo selviä, kun tätä kautta tuota tietoa näköjään ei saa...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: CLA 180 2016

Viesti Kirjoittaja epk »

liekkö tässäkin mallissa toimiva : avain 1 asentoon>trippi näyttö esille> ok+vastaus puheluun samanaikaisesti ratista painaen ja siitä eteenpäin mitä näyttö kertoo.
Mese CLA117
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 17.04.2022 21:27

Re: CLA 180 2016

Viesti Kirjoittaja Mese CLA117 »

Jotenkin noinhan se menee tuossakin. Katsoin myös Yuotubesta ohjeita mutta menee siellä suurin piirtein niin, että kun on itselle selvää niin homma etenee ja vaihtotyö tulee tehtyä, joka sinällään on helppo, kun saa ensin tuon sähköpuolen vapautettua.
Siinä videossakin on sorruttu siihen, että kun opastaja tietää asia itse niin olettaa sen olevan selvää myös muille.
Noita sähköisiä jarrujuttuja, kun ei ole monen kanssa tullut touhuttua niin siksi se on toistaiseksi vierasta.
Toiseksi, kun toi Lonntoon murre ei ole noita vahvimpia osaamisalueita niin tarvitsen kunnon ohjeet tuon sähköpuolen osalta.
Etuosa oli helppo, kun ei käytännössä ollut muuta kuin ruuvit auki ja ruuvit kiinni ja se oli siinä...
Ajattelin, että ois saanut tuon vaihtotyön kokonaisuudessaan tehtyä nyt pyhinä mutta ensi viikolla sitten joskus
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: CLA 180 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siis uudemmissa mersuissa löytyy ihan mittariston normivalikoista käsijarrun ohjaus huoltotöitä varten. Ei näyttänyt on-line ohjekirjassa olevan mitään CLA:lle (2016), ilmeisesti ei olekaan jos omistaja ei paperikopiostakaan löytänyt.

Ei siellä mitään automaattista säätöä ole, mitähän sillä tarkoitit? Sellaistako joka vanhanaikaisissa rumpukäsijarruissa oli?

WIS ei näyttänyt ohjeistavan mitään (tai ei osunut silmään), eiköhän tuo hoidu sillä että vapauttaa kässärin autoa sammuttaessa (yleensä menee niin että pitää käsijarrukytkintä vapautusasennossa kun sammuttaa autosta virrat). Käsijarrun matoruuvi jää auki asentoon ja palat voi vaihtaa normaalisti kunhan ei koske virta-avaimeen. Taitaa saada käsijarrun käyttömoottorin johdonkin irti jos haluaa varmistaa disabloinnin. Jos ei onnistu kässärin pois kytkentä sammuttaessa niin kääntää ohjeen mukaan manuaalisesti matopyörän auki (jos se ohje löytyi ohjekirjasta).

EDIT: eri mersut on erilaisia, olisi pitänyt uskoa kun edellä jo selkeästi viitattiin service menuun. Sitä kauttahan tässä mallissa käsijarru on ohjeistettu vapauttamaan (ar42.10-p-1700-02w).
Koko projekti: ar42.10-p-1700nkb

Ei aluksi noita löytynyt kun etsin kässärin huolto-ohjeita. Tässähän oli kyse pääjarrun huollosta.
Mese CLA117
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 17.04.2022 21:27

Re: CLA 180 2016

Viesti Kirjoittaja Mese CLA117 »

Juu ei ole sen enempää digitaalisissa kuin paperiversiossakaan ohjeita sähköisestä vapauttamisesta.
Mutta etsivä löytää...

Kyllä noissa levyjarruissakin on nykyään kaikissa tuo säätö käsijarrun sisältävässä sylintereissä jarrulevyn ja palojen kulumisen mukaan.
Olikohan riittävän epäselvästi selitetty :wink:
Saab 99 taisi olla ensimmäinen auto joskus kauan sitten, josta erikoistyökalun avulla kiersin etujarrumännän sisään palojen ja levyjen vaihtoa varten?

Tässä korjattu versio ohjeisiin ja myös täydennettynä selkeämmäksi...

Sähköisen jarrun vapauttamista hallitaan ohjauspyörän kautta. Virta päälle ykkösasentoon ja painetaan ensin "Soita" nappia ja sitten "OK" nappia kohta perään ja pidetään ne yhtäaikaa pohjassa n 5sek, jolloin näyttöön ilmestyy englannin kielinen valikko, josta valitaan "Pad Replecament" ja painetaan OK. Sitten ilmestyy teksti "To move to fitting position" ja painetaan "Ok", jolloin takajarrujen moottori saa käskyn vapauttaa säätölukitus näyttöön ilmestyy teksti "To moving fitting position" ja surinaa alkaa kuulumaan. Mittaristoon syttyy lisäksi vilkkumaan BRAKE punainen häirövalo. Surinan loputtua on mahdollista painaa jarrumännät manuaalisesti sisään ja voi vaihtaa palat ja levyt.
Kun työ on tehty ja virta laitetaan taas päälle ykkösasentoon niin valikossa näkyy taas tekstit. "Fitting position reached To exit fitting position:OK ja painetaan "OK" nappia ja surinaa kuuluu taas ja palat säätyvät kohdalleen ja näyttöön ilmestyy varoitus "Caution! Exiting fitting position" ja lopuksi tulee vielä teksti "Fitting position has exited To confirm: OK" eli painetaan taas "OK" jarrut ovat taas käyttökunnossa.
Noin se käytännössä toimii ja noin sain se tehtyä itse ilman auton viemistä liikkeeseen, kun tavara viimein saapui.
Hintahaitari pelkästään työlle liikeessä tehtynä olisi ollut n. 130 - 200€.
Itse tehtynä aikaa kului n. puolitoista tuntia omalla pihalla ilman mitään konevoimaa.
Youtubesta löysin nuo ohjeet ja tuntui, että huoltokorjaamotkaan ei tiedä tuota, kun jokainen sanoi, että ilman testeriä ei voi tehdä mutta voi kuitenkin...
Levyiksi valitsin BREMBOn ja paloiksi BOSCHin. Ne tilasin Tallinnasta iPartsilta, jossa ne olivat edullisimmat ja toimitus kesti n. viikon.
Kiitos kaikille vastaajille.
Vastaa Viestiin