Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

Täällä on aika vähän kirjoiteltu W221:sta jos ei lasketa Moutinen upeaa CL 63 AMG:ta. Tässä hieman kokemuksia tavallisesta dieselmallista.

Olen ajellut vuoden verran pitkällä S 350 CDI:llä, vuosimalli on 2010, mutta auto on otettu käyttöön 2009. Auto tuli meille W220:n sekä S212:n tilalle.

W220:een verrattuna mukavuus ei ole parempi, mutta tunnelma sisällä on jotenkin arvokkaampi. Kummassakin alusta toimii hienosti. 221 saattaa olla hiljaisempi. W220:n penkit olivat mukavammat, mutta niitäpä ei saa tarpeeksi alas vaan siinä pitää istua melko korkealla.

Autolla on kiva taittaa matkaa hiljaisuuden, mukavuuden ja hyvän ajettavuuden vuoksi. Pitkä ässä on hyvä auto lapsiperheelle, vaikka ei ehkä tyypillisin valinta. Takapenkillä on reilusti tilaa, keskipaikka on lapselle ihan hyvä ja sedaniksi autossa on iso kontti. Meillä on 3 lasta, ja mahdumme tähän mukavasti – tosin lisätilaa tarjoaa Thulen XXL-kokoinen (610 l) suksiboksi.

Varustelistaus on kohtalainen, mutta siinä on hassuja puutteita. Autosta puuttuu esimerkiksi sähköpenkeistä muistipaikat. Epk:n vinkki oli (kiitos!) että muistipaikat lähtee toiminaan pelkällä näppäimien hankinnalla. Ohjainlaitetta ei siis tarvinnut uusia eikä mitään koodausta tehdä. Ebaysta vain näppäimet sekä oven sapluuna jossa on paikka muistinäppäimille. Onneksi ensimmäinen omistaja on valinnut Distronic Plussan sekä Harman Kardonin hifit. Minä olisin vielä valinnut hierovan penkin kuskille sekä imuovet.
197U OBSIDIAN BLACK
1P1 CONTROL CODE MARKETING
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
218 REAR-VIEW CAMERA
223 REAR BACK REST ADJUSTMENT AND HEAD RESTRAINTS, ELE
229L GERMANY
230 PARKING GUIDANCE
233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS)
234 BLIND SPOT ASSISTANT
236 ADAPTIVE REAR INTERIOR LIGHT
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
294 KNEE AIRBAG
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
310 DUAL CUP HOLDER
360B BATTERY LABEL - GERMAN
386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE
401 FRONT SEAT CLIMATE CONTROL
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
476 AUTOMATIC LANE RECOGNITION
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION
518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI)
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
538 ATTENTION ASSIST (DROWSINESS DETECTION)
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
62N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
682 FIRE EXTINGUISHER
77N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
800 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
810 PREMIUM SOUND SYSTEM
810A LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE
811A LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE - BLACK/ANTHRACITE
814 DVD CHANGER
863 TV-TUNER DIGITAL TO ANALOG
867 FRONT PASSENGER ENTERTAINMENT
872 REAR SEAT BENCH HEATING LEFT UND RIGHT
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
99N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
A21 SHIFT BY WIRE
A22 NEW CONVERTER GENERATION
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A49 CONVERTER WITH 3 FRICTION DISKS
A52 R- VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3
B12 WHEEL REPLACEMENT TOOL
F221 SERIES 221
FV SEDAN ELONGATED
G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
H15 TRIM ELEMENT - OPEN-PORE BLACK LIME WOOD (2B49)
HA REAR AXLE
J1A NAT2 WITH OPTIMIZED DSM
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
P20 DRIVING ASSISTANCE PACKAGE PLUS
P35 LIGHT PACKAGE (FFO)
P44 PARKING PACKAGE
P45 FRONT ENTERTAINMENT PACKAGE
P70 INFOTAINMENT PACKAGE
R01 SUMMER TIRES
R44 LIGHT ALLOY WHEEL 7-SPOKE DESIGN 17" ALL-ROUND
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U12 FLOOR MATS - VELOUR
U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)
U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
V23 SPEED- + LOADINDEX 99W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT

Ilmajousitus toimii normaalisti eli ilman ongelmia enkä ole tehnyt muuta kuin kuivannut Airmaticin kompuran ryynit ja vaihtanut suodattimen.

Autossa ei ollut tehdaswebastoa eikä edes lohkolämmitintä, joten asensin TT-Thermon 1500 W lämppärin. Vetokoukun asensin myös heti oston jälkeen. Valinta osui puolalaiseen Auto-HAK -koukkuun vertikaalisella asennuksella. Yhtään reikää ei tarvinnut tehdä. Yksi ilta, laatikko kaljaa ja homma oli valmis. Puskuria ei tarvinnut leikellä ja pistokkeenkin voi kääntää piiloon, kun koukkua ei tarvita.

Alustan osat kestävät paremmin kuin W220:ssa, mutta yksi tukivarsi eteen on pitänyt vaihtaa.

Ottaen huomioon auton luotettavuus ja laatu, uudempi diesel eli OM642 on pettymys. Se kuluttaa polttoainetta vähintään yhtä paljon kuin pomminvarma OM648. Olen valitettavasti törmännyt muihinkin koneen "ominaisuuksiin" heti tuoreeltaan: turbon Y-haara oli jo aiemmin korjattu purkalla ja se alkoi talvella vuotamaan öljyä. Lääkkeeksi uusi osa (orkkis), jolle jäi klubialennuksen jälkeen hintaan noin 750 €. Lisäksi alipainepumppu vuoti öljyä ja jouduttiin uusimaan (n. 300 €). Suunnitelmissa oli alun perinkin vaihtaa jakoketju suht nopeasti. Niinpä talvella ketju, laahaimet ja kiristin vaihdettiin Huttekillä Lemillä. Kiristin oli jo kunnolla ulkona. Kulutus laski hieman vaihdon jälkeen. Laturikin hajosi ihan yllättäen Helsingin reissulla. Seuraavaksi odotellaan V-laakson silmälasitiivisteen porsimista :lol: .

Ensimmäisten kuukausien aikana ilmeni sellainen vaiva, että laatikko vaihtoi nykäisemällä pienemmälle kiihdytettäessä +100 km/h vauhdissa. Vikaa etsittiin pitkään laatikosta ja mm. turbiini vaihdettiin enimmäkseen myyjän piikkiin. Konehuolto Siekkisellä laatikko otettiin tarkkaan syyniin, todettiin ehjäksi ja syylliseksi osoittautui huono softa. Tuikun softa korjasi tämän ongelman. Merkkiliike ja auton entinen omistaja kertoivat, että auto on vakio mikä ohjasi väärille urille vianetsinnässä. Lopputuloksena on kuitenkin hienosti toimiva 7G-Tronic ja mukavasti vetoja.

Muuten eteen ei ole tullut mitään ihmeellistä.

Liikennemerkkitunnistin pitäisi koodata vielä käyttöön. Joko niin, että käyttää MB-Labilla tms. tai sitten pitäisi asentaa omalle Star-koneelle myös Vediamo ja tutustua sen sielunelämään.

Kokonaisuutena auton korjauskulut ovat liittyneet enimmäkseen koneeseen ja ovat luultavasti kertaluonteisia. Muuten auto on ollut yllätyksetön ja varma. Mikään säästömalli 221 ei ensimmäisen vuoden perusteella ole ollut, mutta tässä koko- ja mukavuusluokassa kohtuullisin kustannuksin pidettävä auto.

Vanteiksi vaihdoin 222-korisen 19 " monipuolaiset vanteet, jotka sopivat 221:een mielestäni hyvin.
221 sivu.jpg
kojelauta.jpg
sisusta.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jusi, Ma 08.05.2023 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja eerola »

Hieno peli ja päässyt selkeästi rakastavaan kotiin! Tällaisia soisin lapsiperheille enemmänkin.

Huomaan, että varusteista puuttuu takapenkin jääkaappi. Sen puute sapetti meidän perheen takapenkkimatkustajia. Oletko harkinnut, että olisit minua kivampi vanhempi ja hankkisit kyynärnojaan mehut ja matka-Coca Colat mukavan vilpoisena pitävän lokeron?

Houkutuslinkki: Klik
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Puuttuu myös se 228 että sa jääkaapin asennettua. Eipä tuonkaan jälkiasennus mahdoton homma ole mutta vaatii paneelien lisäksi tukirautojen vaihtoa ja tietenkin johtosarjan (tuollainen olisi itselläkin myynnissä mutta ei taida sopia 221:een).

Tuossahan lisävarusteita ei ole kuin kymmenkunta varustetta (pakettia), metalliväri ym. mutta vakiovarusteiden kanssa kelpaa kyllä muksuja kuskailla. Muutama Suomi-vakio puuttuu mutta päälle muutama vähän eksoottinen varuste kuten split view etumatkustajalle. 221:een olisi saanut parikin eri mukavuustasoa lisää etuistuimiin mutta kovillakin penkeillä varmasti pärjää. Muistin puuttuminen outo. Varmaan lähes kaikissa ruksattu mitä kuvastaa tehtaankin päätös valmistaa vain yhdenlaisia ohjainlaitteita (en tätä tiennytkään tai muistanut, ehkä epk on siitä aiemminkin kirjoitellut).
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hienon näkönen iso S:ssä! Näitä (...ja coupe malleja) soisi tosiaan enempi näkevän ja harrastettavan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyvä raportti :thumbup: . W220 stooria jonkin aikaa luettuani tajusin vasta että tutusta miehestä kyse. Tämä W221 on siis lähempänä perinteistä ässämersun laatua, pl moottori ... kait?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hieno on auto! Tämmöinen on houkutellut itseänikin jo pitkään.

Nuo vanteet ovat upeat, sopivat täydellisesti. :thumbup:
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja jusi »

eerola kirjoitti: Ma 18.04.2022 09:19 Hieno peli ja päässyt selkeästi rakastavaan kotiin! Tällaisia soisin lapsiperheille enemmänkin.

Huomaan, että varusteista puuttuu takapenkin jääkaappi. Sen puute sapetti meidän perheen takapenkkimatkustajia. Oletko harkinnut, että olisit minua kivampi vanhempi ja hankkisit kyynärnojaan mehut ja matka-Coca Colat mukavan vilpoisena pitävän lokeron?

Houkutuslinkki: Klik
Tuo olis kova juttu :thumbup:
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja jusi »

karra kirjoitti: Ma 18.04.2022 12:15 Hyvä raportti :thumbup: . W220 stooria jonkin aikaa luettuani tajusin vasta että tutusta miehestä kyse. Tämä W221 on siis lähempänä perinteistä ässämersun laatua, pl moottori ... kait?
Sellainen tuntuma tulee että laadussa olisi hypätty eteenpäin. Auton loppukäyttäjälle laatu on tietysti vähän erilainen käsite kuin uuden ostajalle :lol: . OM642:kin on kai todella kestävä mylly kunhan ne muutamat tyyppiviat korjaa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jusi kirjoitti: Ti 19.04.2022 08:29
Sellainen tuntuma tulee että laadussa olisi hypätty eteenpäin. Auton loppukäyttäjälle laatu on tietysti vähän erilainen käsite kuin uuden ostajalle :lol: . OM642:kin on kai todella kestävä mylly kunhan ne muutamat tyyppiviat korjaa.
Omaan korvaan särähti karran kommentti moottorista. Turhiahan ne muutamat jutut on mutta pientä verrattuna vaikka 221:n alkuaikojen bensa V8 moottoreiden öljyvuodot kun jotain kannen seutuvilta petti saatikka ne sylinterien pinnoiteongelmat jossain vaiheessa. Varmasti toimiviakin bensakoneita on (V kaseja tai täysmoottoreita), en niitä juuri tunne.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja jusi »

DBFI kirjoitti: Ti 19.04.2022 12:37
jusi kirjoitti: Ti 19.04.2022 08:29
Sellainen tuntuma tulee että laadussa olisi hypätty eteenpäin. Auton loppukäyttäjälle laatu on tietysti vähän erilainen käsite kuin uuden ostajalle :lol: . OM642:kin on kai todella kestävä mylly kunhan ne muutamat tyyppiviat korjaa.
Omaan korvaan särähti karran kommentti moottorista. Turhiahan ne muutamat jutut on mutta pientä verrattuna vaikka 221:n alkuaikojen bensa V8 moottoreiden öljyvuodot kun jotain kannen seutuvilta petti saatikka ne sylinterien pinnoiteongelmat jossain vaiheessa. Varmasti toimiviakin bensakoneita on (V kaseja tai täysmoottoreita), en niitä juuri tunne.
OM642 on kuitenkin se varmin vaihtoehto. Ja hieno kone se on ominaisuuksiltaan, voimaa on tasaisesti ja koneen käynti dieseliksi sivistynyttä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Eikö imuovet ole vakiovaruste W221 kuten w220:ssa?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja epk »

ei ole kummassakaan vakiona (rahamalleissa tais olla tosin).
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja jusi »

Imuovet tulisi tarpeeseen, ovet pitää nimittäin paiskata voimalla kiinni, tai jos ei voimalla niin ainakin määrätietoisesti. Vanhassa ässässä ne olikin. Alipaine taisi muuttua sähköön 221:ssa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

jusi kirjoitti: Ke 18.05.2022 08:14Alipaine taisi muuttua sähköön 221:ssa.
Kyllä ja myös 216:ssa. Lukkolaite vetää moottorilla oven tuulihaasta kiinni asti.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

epk kirjoitti: Ke 18.05.2022 06:14 ei ole kummassakaan vakiona (rahamalleissa tais olla tosin).
Erikoista. Minä oletin sen olevan vakiovaruste. Omalle kohdalle ei ole sattunut yhtään W220 tai W221 mallia missä sitä ei olisi.

Tutkailin tuossa oman W220 varustelistaa ja sieltä ei löytynyt sitä, mutta säästömallin varustelistalta (w221 320cdi) se oletettavasti löytyi.

883 POWER CLOSING SYSTEM
jusi kirjoitti: Ke 18.05.2022 08:14 Imuovet tulisi tarpeeseen, ovet pitää nimittäin paiskata voimalla kiinni, tai jos ei voimalla niin ainakin määrätietoisesti. Vanhassa ässässä ne olikin. Alipaine taisi muuttua sähköön 221:ssa.
W221 mallissa ensimmäisenä minulla kiinnitti huomion hyvin kassakaappimainen oven sulkemisen ääni.

Meilläkin on W220 / 221 toiminut hyvin koko perheen autona. Penkit on mukavat ja ehkä W220 penkit ovat miellyttävämmät istua. Vertailen penkkejä kun on aika kaivaa w220 esille talven jälkeen. Laatuvaikutelma on parempi uudemmassa. Vanhempi oli jotenkin "halvan tai muovisen" tuntuinen. Ulkonäöltääkin hyvin c-malliin sekoittuva. Vaihdoin itselle nelivedon puslat reaktiotankoihin ja uraherkkyys parani huomattavasti. Osaltaan varmasti jo kuluneet puslat korostivat tätä. Toinen "modi" minkä tein, kun vaihdoin night vision umpiot normaaleiksi h7 pitkillä oleviksi, nightvision oli ihan mukava lelu ensimmäiseen pimeään maantiepätkään asti :)
Viimeksi muokannut |parsakaali|, To 19.05.2022 01:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Tupla viesti
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

|parsakaali| kirjoitti: To 19.05.2022 01:16 xxx
Meilläkin on W220 / 221 toiminut hyvin koko perheen autona. Penkit on mukavat ja ehkä W220 penkit ovat miellyttävämmät istua. Vertailen penkkejä kun on aika kaivaa w220 esille talven jälkeen. Laatuvaikutelma on parempi uudemmassa. Vanhempi oli jotenkin "halvan tai muovisen" tuntuinen.
Onko verrokeissa sama istuinvarustus? Eri pintojen lisäksi tuohon aikaan tainnut olla persujakkaroiden lisäksi saatavilla multicontour penkit tai ajodynaamiset.
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

DBFI kirjoitti: To 19.05.2022 07:23
Onko verrokeissa sama istuinvarustus? Eri pintojen lisäksi tuohon aikaan tainnut olla persujakkaroiden lisäksi saatavilla multicontour penkit tai ajodynaamiset.
On ollu peruspenkit, multicontour ja exclusive (s320cdi, s400cdi ja s600) W220 mallissa ja w221 mallissa olen kokeillu perus ja aktiivi penkkejä. Minun makuun penkit on liian pehmeät uudemmassa mallissa.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja Ari »

Oman,5 vuoden kokemuksen perusteella W220 on laadukas auto.Vikoja ei ole juurikaan esiintynyt,ja nekin pieniä ja olleet itse hoidettavissa.Teknisesti laatu erinomainen,mutta sisustan muovimateriaaleissa ei niinkään.W221 kiinnostaa,joten mukavaa kun kerrot kokemuksistasi.Tuon korimallin muotoihin jo tottunut,ja omistajuus ihan mahdollista vielä joskus.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 951
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Itse en näistä dieseleistä niin välitä, olin hyvin lähellä ostaa 500(550), tarjokkaat tai myyjät olivat niin surkeita, ettei lähtenyt syttymään. Itse kyllä pidän korimallista, oikealla vanteistuksella ja pitkänä, on kyllä yksi hienoimmista Mersun tuotoksista
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja jusi »

Jälkikäteen ajateltuna oli turha vaihtaa hyväkuntoinen W220 tähän uudempaan. Mutta tiedätte mitä se on, kun autokuume iskee. Ja nimenomaan 221:n muotoilu ja sisätilojen tunnelma oli se mikä teki vaikutuksen, ei pelkästään minuun vaan myös vaimoon.

Asiasta toiseen, istuin tänään uunituoreen BMW 530e:n takapenkillä ja oli köyhän oloinen pirssi sisältä. Eli näiden vanhojen edustusautojen kanssa käy niin, ettei enää huvita vaihtaa esimerkiksi sellaiseen uuteen autoon, johon olisi varaa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mitä mie olen W220 kyydissä istunut niin ei se kyyti kyllä vaikuttanut niin edustusautomaiselta mitä autolta olisi odottanut. Ehkä laatuvaikutelma teki sen? BMW E60 ja F10 ovat mielestäni hiljaisempia, ja netkään ei ole niin hiljaisia kuin E39. Jäin kaipaamaan sitä "syleilevyyttä" mikä tuiee kun vetää oven jämäkän tumpsauksen saattelemana kiinni (tätä ei noista BMW 5-sarjalaisista löydy). Se on aistittavissa W126:ssä ja W140:ssa. W221 en ole ikinä päässyt edes kyytiin tai ajanut, joten en tiedä miltä se "tuntuu". Kyllä minusta miljoonan markan auto pitää tuntua miljoonan markan autolta, ei vain teknisillä kikkareilla mitattuna. :think:
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hyviä näkemyksiä.En olllut itsekään vaikuttunut aluksi kun W220 ostin,kunnes oli uudet kitkat alla ja ilmajousitus laitettu kuntoon.Nykyään ero W210:iin on päivänselvä,vaikka edelleen nautin väykylläkin ajamisesta.W140 voisi olla enemmän mun juttu,koska tykkään sellaisesta painavan ja jämäkän tuntuisesta menosta.

Paljon kritisoitu W220 sisätilojen laatuvaikutelma on itselleni vähän vieras juttu.Kyllähän ne pienet muoviosat alkaa jo 20v iässä hajoilla,mutta muutoin tykkään kojelaudan ym.muotoilusta.W221 ei tunnu niin kodikkaalta,toki paremman näköiset napit yms. Onneksi oma auto on hyvin pidetty,eikä juuri vikoja esiinny.Muutoin varmaan vahvistuisi kaipuu vanhempaan kalustoon.

Hassua,kuinka nuorempana oli prioriteettinä mahdollisimman uusi auto(tai uudemman näköinen kuin on)ja nykyään cooleinta on vanhat autot.Vaikka omat autot on 23-25v vanhoja,niin iloitsen joka lisävuodesta..itselleni se ikäänkuin lisää auton arvoa.Kaikki tiedämme että pikkuhiljaa vanhat mallit hiipuu katukuvasta,ja tuntuu siksi hienolta omistaa hyväkuntoiset autot joita ei aikanaan paljon enää näe.Toki upeinta olisi omistaa jokin klassikko W108,W114,W116,W126 tms.mutta ei ole energiaa ja asiantuntemusta tuollaisten hoitamiseen.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja jusi »

Ari kirjoitti: La 21.05.2022 14:16
Paljon kritisoitu W220 sisätilojen laatuvaikutelma on itselleni vähän vieras juttu.Kyllähän ne pienet muoviosat alkaa jo 20v iässä hajoilla,mutta muutoin tykkään kojelaudan ym.muotoilusta.W221 ei tunnu niin kodikkaalta,toki paremman näköiset napit yms. Onneksi oma auto on hyvin pidetty,eikä juuri vikoja esiinny.Muutoin varmaan vahvistuisi kaipuu vanhempaan kalustoon.
Ihan turhaan haukutaan W220:n laatua ja muotoilua. Toki kauneusvirheitä on, esimerkiksi minun W220:n mittaristo natisi kojelautaa vasten sopivassa lämpötilassa. Malli on viimeisiä legendaarisen Bruno Saccon luomuksia, ja muotoilu sekä ulkoa että sisältä on kestänyt hyvin aikaa. Olihan mallissa ennennäkemättömän pieni ilmanvastuskerrroin (0,27 vs W140:n 0,32), vakiona tuli adaptiivinen ilmajousitus jne hienoja juttuja. Ajettavuudeltaan W220 ei tunnu vanhalta autolta. Ajettavuus ja mukavuus ei W220:n jälkeen minusta ole radikaalisti muuttunut. Ja W221:n ja W222:n tekniset erot ovat hyvin pieniä - suurimmat muutokset ovat esteettisiä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja oho »

Wikke kirjoitti: Pe 20.05.2022 22:21 Mitä mie olen W220 kyydissä istunut niin ei se kyyti kyllä vaikuttanut niin edustusautomaiselta mitä autolta olisi odottanut. Ehkä laatuvaikutelma teki sen? BMW E60 ja F10 ovat mielestäni hiljaisempia, ja netkään ei ole niin hiljaisia kuin E39. Jäin kaipaamaan sitä "syleilevyyttä" mikä tuiee kun vetää oven jämäkän tumpsauksen saattelemana kiinni (tätä ei noista BMW 5-sarjalaisista löydy). Se on aistittavissa W126:ssä ja W140:ssa. W221 en ole ikinä päässyt edes kyytiin tai ajanut, joten en tiedä miltä se "tuntuu". Kyllä minusta miljoonan markan auto pitää tuntua miljoonan markan autolta, ei vain teknisillä kikkareilla mitattuna. :think:
Satutko muistaman mikä rengastus oli W220 ja E60? Mikäli rengastus on samankaltainen niin vertaus on ainoastaan silloin pätevä.

Itsellä on W221 420CDI L ja siinä oli vakiona auton kokoon nähden mielestäni todella pikkuiset 235/55/17 pyörät, vaihdoin ne sitten S600-mallin vanteisiin, jossa koot ovat edessä 245/45/18 ja takana 275/40/18 ja vaikka auton ulkonaössä tulikin otettua harppaus eteenpäin, tuli ajomukavuudessa otettua kaksi takaisin päin, ero on kuin yöllä ja päivällä sillä ovat huomattavasti äänekkäämmät ja jotenkin muutenkin tuntuivat nuo pikkupyörät sopivan ajolleen kyseiseen koriin huomattavasti paremmin. Myös sekin varmaan vaikuttaa että tuohon takarengaskokoon 275/40/18 ei oikein myydä kuin jotain sporttirenkaita joka sekin varmaan asiaan vähän vaikuttaa. :roll:

Mietin vain että mahtaakohan siis W221 S600 mallissa äänieristys tms. olla parempi verrattuna malleihin joissa on vakiona pienemmät pyörät? Kun S600 kuitenkin on suunnattu eritoten mukavuuteen niin luulisi että siinä oleva alkuperäisrengastus olisi sen mukainen?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä se vaan on laadullisesti paljon kehnompi tuo 220, puhun siis sisusta laadusta. Ei voi puhua samalla sivulla 221sen kanssa, ei todellakaan.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja Wikke »

oho kirjoitti: Su 22.05.2022 00:44 Satutko muistaman mikä rengastus oli W220 ja E60? Mikäli rengastus on samankaltainen niin vertaus on ainoastaan silloin pätevä.
E60 oli 245/40-18, auto oli täydellä M-sport -varustuksella, nuo olivat vakiona siinä. W220 oli perusrengastuksella, onko se 17" noissa vai jopa 16"? E60 oli noillakin kumeilla todella hiljainen auto. F10 oli aavistuksen meluisampi jopa vakio-17" pyörillä.

Ei se W220 meluisa ollut, mutta esim. W140 normaaleilla 16-tuuman renkailla on kuiskaavan hiljainen tuohon W220-yksilöön verrattuna. Pitäisi käydä uudestaan kokeilemassa W220, tuo auto oli minun ensikosketus (ja tähän mennessä ainoa) ko. automalliin. Ensivaikutelma jäi vain mieleen että ei tämä ihan "niin" hyvä ollutkaan mitä olin kuvitellut.
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja alvar »

epk kirjoitti: Su 22.05.2022 09:01 kyllä se vaan on laadullisesti paljon kehnompi tuo 220, puhun siis sisusta laadusta. Ei voi puhua samalla sivulla 221sen kanssa, ei todellakaan.
Tämä onkin hyvä täky :) Miten tuota laatua mitataan?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja epk »

vaikkapa materiaalien laatu, osien istuvuus, painikkeiden tuntuma ja kaikki muu vastaava. Vähän niinkuin vertaisi keinonahkaa ja aitoa nahkaa (laadukasta sellaista, ei mitään nyky c-sarjan nahkaa), näyttää samalta mutta ei lähelläkään sitten kuitenkaan.
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10)

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

alvar kirjoitti: Su 22.05.2022 10:44
epk kirjoitti: Su 22.05.2022 09:01 kyllä se vaan on laadullisesti paljon kehnompi tuo 220, puhun siis sisusta laadusta. Ei voi puhua samalla sivulla 221sen kanssa, ei todellakaan.
Tämä onkin hyvä täky :) Miten tuota laatua mitataan?
Se on helppo mitata istumalla molempien ohjaamoon. Suljet oven ja painelet sisustan osia. W220 natisee ja nitisee. W221 ei :)
Vastaa Viestiin