W204 jarrupäivitys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

W204 jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja jnes »

Tässäpä siis pientä projektikertomusta kuvien kera toteutuksesta, jos vaikka joku muukin moisesta haaveilee/kokee hyödylliseksi tai vaikka innostuisi toteuttamaan.

Minulla on jo pitempään ollut jo tarkoituksena tehdä hieman jarrupäivitystä käyttöautoon. Ensisijaisesti ulkonäöllisistä syistä, kun nuo vakiosatulat on kovin ruostuneet sekä pienet ja eipä ne kovin uljaalta näytä avoinaisten vanteiden takaa + paremmat jarrut ei koskaan ole huonompi. Kyselinkin täältä aikoinaan vinkkiä miten toteuttaa tai onko ylipäätään mahdollista saada sopimaan AMG jarruja nelikkoon. Yhtään vastausta en saanut tosin. :D

Nyt viimein homma siis konkretisoitui, kun levyt sekä palat olivat vaihtokunnossa. Toki ehkä helpommalla olisi päässyt, jos olisi vain hankkinut uudet palat ja levyt, sekä maalannut vanhat satulat, mutta päätin tehdä hieman eritavalla. Projektiin ryhtymistä helpotti, kun keväällä silmiin sattui Ruotsista C63:sta purettu jarrusetti sisältäen käyttökuntoiset levyt edullisesti. Etulevyt ovat etenkin hyvin kalliit, mutta mikäpä AMG mallissa olisi edullista.
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.00.09.png
Ohessa kuva taka-akselin lähtötilanteesta.
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.07.06.png
Kevään mittaan keräilin osia ja hommaan vaikeutti, kun Xentryn lisenssi meni umpeen ja piti sumplia se ensin kuntoon, jotta pääsee vertailemaan mitä kaikkea puuttuu ja mitä voi hyödyntää.
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.02.13.png
Ohessa listausta, mitä tarvii mikäli moista suunnittelee nelikkoon. Varaosanumeroita ei nyt ole, mutta lisään ne myöhemmin tuohon listaukseen.
  • etusatulat
  • takasatulat
  • adapterit etusatuloille
  • kuluneisuustunnistimet
  • etulevyt x2
  • takalevyt x2
  • etujarrukilpi muokattuna
  • etujarruletkut, custom taivutettu banjo
  • etupalat x2
  • takapalat x2
  • etusatulan "naulat" x2
  • takasatulan "naulat" x2
  • etusatulan metalliklipsit x2
  • takasatulan metalliklipsit x2


Suurin haaste oli/on etusatulan kiinnitys joka vaatii adapterin, jolla satula saadaan etunapaan kiinni. Tähän löytyi onneksi ratkaisu Epytec Satulassa on kiinni Brembon/AMG:n oma adapteri joka täytyy irroittaa ja korvata tuolla adapterilla.
Seuraavaksi kun osia pääsi mallaileen, niin havaitsin että etusatulassa jarruletkun lähtö on eri kulmassa, kuin mitä alkuperäisessä ja vaatii pähkäilyä, jotta jarruletku ei ota kiinni vetoakselin suojakumiin.
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.04.06.png
Maalasin adapterit satuloiden väriin niin ei luulisi herättävän niin paljoa huomoita nuo adapterit. TÜV todistukset tulivat kuitenkin mukana.


Etujarrukilpi vaati myös muokkaamista. Vakio oli muuten ok, mutta ottaa kiinni adapteriin/satulaan. Päädyin ensin tilaamaan C63 mallin etujarrukilvet pienellä riskillä josko ne sopisi nelikon etunapaan. Oletuksena oli, että eivät sovi. Onneksi Veho Airport oli niin ystävällinen ja suostui ottamaan osat takaisin ja päädyin muokkaamaan vakiot sopivaksi. Huomasin myös että etujarrukilvet ovat alumiiniä, kun takana on peltiset.

Jarruletkujen kanssa oli myös pientä taistelua kuten aiemmin jo mainitsin. Näin jälkiviisaana olisi suoraan pitänyt asioida ensin jarruletkuja teettävässä paikassa, kun tilata summanmutikassa C 63:n teräspunosletkut. Pituuden puolesta olisivat toimineet, mutta lähtö eri kulmassa ja letku halusi väksiin mennä iskaritolpan ja vetoakselin suojakumin välistä. Tähän löytyi ratkaisu taivutetusta banjoliittimestä sekä hieman pitemmistä jarruletkuista. Kiitokset tästä menee Espoon Teollisuuspalvelu Oy:n Henkalle, joka ystävällisesti lainasi osia ja letkuasetelmaan mallaukseen+hankki oikeanlaiset osat (jarruputken liitin).
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.05.18.png
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.06.16.png
Jos joku sattuu tarvimaan niin minulta löytyy uudet C63:n Goodridgen teräspunosjarruletkut..

Varsinaisten satuloiden asentaminen oli yksinkertainen homma, kun muutamaan kertaan olin mallaillut osia paikoilleen sekä irroitellut kiinnijumiutuneet levyt. Takasatulat menivät suoraan kiinni ilman ongelmia. Satuloiden kiinnityspultit kiristelin 115 Nm momenttiin. Hieman piti ihmetellä miten palojen välissä olevä räminäsuoja(?) tulee kun ei ollut mallia mistä katsoa suoraan. Brembon sekä WIS ohjeet auttoivat tässä
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.11.02.png
Palojen kuluneisuusanturit käyvät suoraan kiinni liittimeen. Anturi itsessään on vain paloista johtuen hieman erilainen, kuin alkuperäisessä.

Ohessa vielä lopputuloksesta kuva. Koko autosta en napannut, kun menin niin myöhäiseen ja auto oli likainen :D
Näyttökuva 2022-7-15 kello 22.13.31.png
Vakiovanteita kokeilin myös ja ainakin edessä ottaa kiinni uuteen satulaan, joten vaatinee 5mm spacerin.

Paljon jäi varmasti kertomatta, mutta autan mielellään jos joku moiseen hommaan meinaa ryhtyä. :thumbup:

-jnes
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Vastaa Viestiin