500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on vaihteiston öljypohjassakin magneetit :)
Kuva
Pakoputki takasin :)
Kuva

Kai nuo magneetit kelpaa tuonne? On semmoset jääkaapin magneetit josta otin muovit pois.. Ei ole kauheen voimakkaat mutta siksi laitoin kaikki neljä sinne..
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eipä ne kauhean vahvoja tarvii olla että kerää irto purun mitä rattaista tulee. Kunhan pysyvät paikoillaan. Jos ne pysyy jääkaapin ovessa niin eiköhän ne tuollakin pysy.

No Febi on ollut ihan ok mitä olen käyttänyt niiden osia. Sehän on kaiketi Febi Bilstein jos en ihan väärin muista. Ainakin ollut.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hieno R129 projekti, tuohon jakopään osiin liittyen itse käyttäisin kuitenkin noita Mersun OEM osia. Febin laatu on ollut aikamoista vaihtelua hyvästä huonoon. Suurin osa Febin osista tehdään nykyään kiinassa.

Tuolla videolla on aika hyvin että mitä merkkejä kannattaa käyttää ja mitä ei.

https://www.youtube.com/watch?v=cqeKZVy8eXo
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Pontus kirjoitti: To 19.01.2023 23:48 Hieno R129 projekti, tuohon jakopään osiin liittyen itse käyttäisin kuitenkin noita Mersun OEM osia. Febin laatu on ollut aikamoista vaihtelua hyvästä huonoon. Suurin osa Febin osista tehdään nykyään kiinassa.

Tuolla videolla on aika hyvin että mitä merkkejä kannattaa käyttää ja mitä ei.

https://www.youtube.com/watch?v=cqeKZVy8eXo
Kiitos, ostan varmaan mersun original osat 👌
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: To 19.01.2023 23:30 Eipä ne kauhean vahvoja tarvii olla että kerää irto purun mitä rattaista tulee. Kunhan pysyvät paikoillaan. Jos ne pysyy jääkaapin ovessa niin eiköhän ne tuollakin pysy.

No Febi on ollut ihan ok mitä olen käyttänyt niiden osia. Sehän on kaiketi Febi Bilstein jos en ihan väärin muista. Ainakin ollut.
Joo, nyt vaikuttaa että laatu vaihtelee Febin osissa..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tarvii jäähytin korjauttaa/vaihtaa myös..
Kuva
Tästä se sitten alkaa tuo ketjuhomma :D
Kuva

Ajatus on aloittaa tänään purkamaan. En ole vielä tilanut osia siihen mutta luultavasti laitan mersun orkkisosaa. Halvalla sais kyllä Trucktec ketjusarjan mutta luin niistä että on huonolaatusia..
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Syyläreitä säkyy siinä määrin, että Kent on tehnyt ihan korjaussarjankin: https://www.youtube.com/watch?v=2yYz1xtPme0
Japi129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 14.05.2022 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Japi129 »

Itsellä oli myös samalla tavalla ylävesiletkun lähtö katkennut. Letku oli kyllä paikallaan mutta vuoti välistä. Tein vastaavanlaisen väliaikaiskorjauksen hallilta löytyneestä metalliputkesta ja liimasin epoksilla kiinni. Uudessa Behrin syylärissä olikin metalli-insertit valmiina letkunlähdöissä.
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja alvar »

INA olisi muistaakseni laadultaan OEM jakoketju. Ainakin ollut joskus.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: La 21.01.2023 11:44 Syyläreitä säkyy siinä määrin, että Kent on tehnyt ihan korjaussarjankin: https://www.youtube.com/watch?v=2yYz1xtPme0
Kiitos vinkistä :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

alvar kirjoitti: La 21.01.2023 16:20 INA olisi muistaakseni laadultaan OEM jakoketju. Ainakin ollut joskus.
Kiitos👍 entä Iwis?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

En saa kampiakselin 27mm pulttia irti 😞 Jatkovarren kanssa ku yrittää niin alkaa pyöriin mukana vaikka puristimella yrittää lukita kampiakselin remmipyörän..mutterikoneella kokeilin myös..
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

pasi84 kirjoitti: La 21.01.2023 17:49 entä Iwis?
Iwis on ollut ongelmaton minun autoissa (ei m119)

Saisiko starttikehälle lukitustyökalun kiinni?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Wikke »

pasi84 kirjoitti: La 21.01.2023 17:49
alvar kirjoitti: La 21.01.2023 16:20 INA olisi muistaakseni laadultaan OEM jakoketju. Ainakin ollut joskus.
Kiitos👍 entä Iwis?
Iwis oli Mersun paketissa kun marmorilta tilasin hilppeet Ässään joku vuosi sitten.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: La 21.01.2023 18:27
pasi84 kirjoitti: La 21.01.2023 17:49 entä Iwis?
Iwis on ollut ongelmaton minun autoissa (ei m119)

Saisiko starttikehälle lukitustyökalun kiinni?
Ehkä sais mutta ei ole sellaista lukitustyökalua..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

No huomena ostan voimakkaaman mutterikoneen niin eiköhän tuo pultti irtoa :D
Näin pitkälle pääsin tänään purkuhommissa.. Kyllä se jossain asennossa hyppää tuo ketju vähän, apparin puolimmaiset nokkka-akselit on silloin paikallaan ja kestää vähän aikaa ennekuin taas "tulevat mukaan", eli jotain vikaa siellä ketjuhommissa on..

Kuva
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Mukavastihan projektisi etenee! M119 on mahtimoottori ja aikanaan tehokkain, mitä Daimler-Benz henkilöautoon teki. Voimaa on vähintään riittävästi, mutta R129 SL on myös painava auto - Sports Leicht.

Kuvasta päätellen moottorissasi saattaa olla hyvin tavallinen öljyvuoto edessä kuskin puolella. Helppo ja halpa korjata. Tässä yksi monista viestiketjuista aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=178591&p=1154919#p1154919
Viimeksi muokannut pazo, Ma 23.01.2023 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: La 21.01.2023 20:48 Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: La 21.01.2023 21:41 Mukavastihan projektisi etenee! M119 on mahtimoottori ja aikanaan tehokkain, mitä Daimler-Benz henkilöautoon teki. Voimaa on vähintään riittävästi, mutta R129 SL on myös painava auto - Sports Leight.

Kuvasta päätellen moottorissasi saattaa olla hyvin tavallinen öljyvuoto edessä kuskin puolella. Helppo ja halpa korjata. Tässä yksi monista viestiketjusta aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=178591&p=1154919#p1154919
Joo niin on, melkein kahen tonnin painoseen autoon tarviikin tuon koneen 😃 Joo ihan oikeassa olet, tehostimen säiliön täyttöletku vuotaa ☺️
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

pasi84 kirjoitti: La 21.01.2023 22:55
JPM kirjoitti: La 21.01.2023 20:48 Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?
Joo, aivan varmasti on ketju ja kiristin kulunut, ohjureissa voi olla vikaa jne. Tottakai ajoituksen kuuluisi olla kohdallaan koneen seistessä ja uusilla osilla se menee varmasti aika lähelle merkkeihin. Jos pitäisi veikata niin se ei silti osu aivan kohdalleen eikä siinä silti ole mitään vikaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se kiristin kuulu antaa löysää vaikka kone ei käy, sitä varten siellä on se räikkä mikä estää kiristimen pakittamisen.
Jos ketju pomppii löysälle käsin pyöritettäessä niin loppu on osat.

Ei mersun ketjuista niin kokemusta mutta muista aika paljon. Ei ole yhdessäkään ollut löysää uusilla osilla kun ketjunkiristin ja laaharit kunnossa.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Karel »

Olisiko niin, että se räikkä on mukana pelissä vaan tiettyy kireyteen saakka? Ts. se estää vaan ylilöystymisen? Muutaman ketjun ja kiristimen olen vaihtanut, kun moottoreista on kylmäkäynnistyksen jälkeen kuulunut se tuttu raksutus, joka häviää kun öljynpaineet nousee. Uusilla ketjuilla ja kiristimillä ne alkuraksahdukset ovat aina hävinneet.

Sammutetussa moottorissa ketjussa on räikästä huolimatta pieni klappi kampuran ja nokkien merkeissä. Kuluneesa ketjussa sitten selvästi enemmän. Se, mikä keskimäärin on lähinnä, on aina tähän asti ollut se oikea ajoitus.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: Su 22.01.2023 09:19
pasi84 kirjoitti: La 21.01.2023 22:55
JPM kirjoitti: La 21.01.2023 20:48 Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?
Joo, aivan varmasti on ketju ja kiristin kulunut, ohjureissa voi olla vikaa jne. Tottakai ajoituksen kuuluisi olla kohdallaan koneen seistessä ja uusilla osilla se menee varmasti aika lähelle merkkeihin. Jos pitäisi veikata niin se ei silti osu aivan kohdalleen eikä siinä silti ole mitään vikaa.
Ahaa, kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Jäähytintä ei saa tähän joten yritän korjata tämän nykyisen sillä Kentin korjaussarjalla..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kuuluuko kampiakselissa olla väljyttää sisään/ulospäin?Mulla se liikkuu noin millin sisään ja ulos. Remmilevy ja sen navan olen irrottanut jos sillä on jotain vaikutusta siihen.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja S202 »

On päittäisvälystä mutta ei kyllä milliä, oletko heittokellolla mitannut?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: To 26.01.2023 21:08 On päittäisvälystä mutta ei kyllä milliä, oletko heittokellolla mitannut?
En ole, mutta tuntuu että ois semmosen millin verran..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: To 26.01.2023 21:08 On päittäisvälystä mutta ei kyllä milliä, oletko heittokellolla mitannut?
Kiitos avusta, en ajatellut tuota mittakellon käyttöä. Aika väärin arvelin tuon välyksen kun tuntui että oli millin. Mittakellon mukaan se oli kuitenkin vaan 0,18mm :mrgreen:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noniin, arvelinkin että oikeasti välys on paljon pienempi. 0,18mm kuulostaa normaalilta, mutta tarkista se korjausoppaasta.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin