500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Alakerta näyttää hyvälle :
Kuva
Kuva
Iso öljypohja irti.
Kuva
Etukoppa irti, jonkun aikaa etin vikaa kunnes se löytyi sitten..
Kuva
Täältä puuttuu jotain..
Kuva
Siellä oli se muovipala liuskasta.. siks se ketju aina hypähti välilä koska se oli jäänyt ketjun ja hammaspyörän väliin tuolla ylhäällä..Där låg den plastbiten..
Kuva
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno homma, että hukassa ollut palanen löytyi!

Millainen suunnitelma sinulla on jakopään kotelon ja kannen etuosan välin tiivistämisen suhteen? M104 koneessa siellä on erillinen tiiviste jonka pystyy vaihtamaan irrottamatta kantta (tihkuu silti öljyä :) ) mutta M119 kannentiiviste ulottuu näköjään etureunaan asti.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: Su 12.02.2023 19:02 Hieno homma, että hukassa ollut palanen löytyi!

Millainen suunnitelma sinulla on jakopään kotelon ja kannen etuosan välin tiivistämisen suhteen? M104 koneessa siellä on erillinen tiiviste jonka pystyy vaihtamaan irrottamatta kantta (tihkuu silti öljyä :) ) mutta M119 kannentiiviste ulottuu näköjään etureunaan asti.
No täytyy kattoa mikä ois semmosta hyvää tiivisteainetta koska sitä tarvii tuohon kannen etuosaan(koppaan jonka takana ketju on). Joo kannentiiviste menee tuohon koppaan asti yläosassa mutta laitan siihen kopan puolelle kanssa tiivisteainetta. En tiiä sit että mikä ois semmosta hyvää mikä ei murene pois lämmöstä/öljystä..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tein ruostumattomasta pellit jolla tukin egr järjestelmän, keksittyä roskaa joka vaan karstoittaa vääriä paikkoja..
Kuva
Kuva

Ilmapumpun jätän jälelle mutta en kytke sitä magneettikelan kaapelia joten silloin ei mene pumppu "käyntiin".
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

pasi84 kirjoitti: Su 12.02.2023 19:41 No täytyy kattoa mikä ois semmosta hyvää tiivisteainetta koska sitä tarvii tuohon kannen etuosaan(koppaan jonka takana ketju on). Joo kannentiiviste menee tuohon koppaan asti yläosassa mutta laitan siihen kopan puolelle kanssa tiivisteainetta. En tiiä sit että mikä ois semmosta hyvää mikä ei murene pois lämmöstä/öljystä..
Hyvä tiivisteaine tuohon väliin kiinnostaa kyllä minuakin, kirjoittele tänne jahka löydät sellaisen.

Hyvännäköiset laipat. Onko tuossa siis ilmapumpun lisäksi myös EGR?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja S202 »

Itse en kyllä uskaltaisi roikottaa veekasia tuossa pukissa :wtf:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Su 12.02.2023 20:06 Itse en kyllä uskaltaisi roikottaa veekasia tuossa pukissa :wtf:
Mulla on tunkki siinä alla kun en työskentele sen kanssa😃
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: Su 12.02.2023 20:02
pasi84 kirjoitti: Su 12.02.2023 19:41 No täytyy kattoa mikä ois semmosta hyvää tiivisteainetta koska sitä tarvii tuohon kannen etuosaan(koppaan jonka takana ketju on). Joo kannentiiviste menee tuohon koppaan asti yläosassa mutta laitan siihen kopan puolelle kanssa tiivisteainetta. En tiiä sit että mikä ois semmosta hyvää mikä ei murene pois lämmöstä/öljystä..
Hyvä tiivisteaine tuohon väliin kiinnostaa kyllä minuakin, kirjoittele tänne jahka löydät sellaisen.

Hyvännäköiset laipat. Onko tuossa siis ilmapumpun lisäksi myös EGR?
Joo siinä on egr venttiili myös 😞
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja S202 »

pasi84 kirjoitti: Su 12.02.2023 21:09
S202 kirjoitti: Su 12.02.2023 20:06 Itse en kyllä uskaltaisi roikottaa veekasia tuossa pukissa :wtf:
Mulla on tunkki siinä alla kun en työskentele sen kanssa😃
Joo, mulla oli om617 moottori bilteman pukissa niin muistaakseni uskalsin ottaa tuen alta pois vasta kun oli kaikki apulaitteet ja kansi irrotettu.
Mutta joo en minäkään lähtisi tässä vaiheessa kansia irrottamaan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

EGR venttiili:
Kuva
Siinä on sen paikka..
Kuva
Tuonne tulee yks niistä pelleistä:
Kuva
Ja tuonne se toinen:
Kuva
Jää letkuja vähän yli :D
Kuva
Tuossa näkyy moottorin tuenta kun en sen kanssa työskentele :)
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Su 12.02.2023 21:34
pasi84 kirjoitti: Su 12.02.2023 21:09
S202 kirjoitti: Su 12.02.2023 20:06 Itse en kyllä uskaltaisi roikottaa veekasia tuossa pukissa :wtf:
Mulla on tunkki siinä alla kun en työskentele sen kanssa😃
Joo, mulla oli om617 moottori bilteman pukissa niin muistaakseni uskalsin ottaa tuen alta pois vasta kun oli kaikki apulaitteet ja kansi irrotettu.
Mutta joo en minäkään lähtisi tässä vaiheessa kansia irrottamaan.
Tuo pukki kyllä kestää varmasti koska monet roikottavat amerikan rautojen kaseja niissä myös ja ne ovat huomattavasti painavempia kuin m119.. Pitäis telineen kestää semmonen 450kg(uudempi malli) että tämä ehkä kestää 350-400kg ja se kyllä riittä reilusti.. Mutta kyllä se tietenkin epävarmalle tuntuu kun roikkuu toisesta päästä noin vaan :mrgreen:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä tulee hujauksessa valmista, motti näyttää suht normaalilta sisältä, muuta ku ketjuohjurit ja ketju vaihtoon ja takas nippuun.
Ite olen käyttänyt Hondabond moottoriliimaa prätkänlohkoihin ja muihin öljyssä uiviin osiin eikä koskaan ole liima pettänyt. Varmaan löytyy muiltakin valmistajilta samanlaista liimakittiä. Kuivuttuaan sellaista semi kiinteää kuten koriliima.
Olisikohan uretaaniliimakittiä, varma en ole. Sds löytynee netistä.

Piti googlettaa Permatex grey on samaa kamaa ilmeisesti
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 12.02.2023 22:27 Kyllä tulee hujauksessa valmista, motti näyttää suht normaalilta sisältä, muuta ku ketjuohjurit ja ketju vaihtoon ja takas nippuun.
Ite olen käyttänyt Hondabond moottoriliimaa prätkänlohkoihin ja muihin öljyssä uiviin osiin eikä koskaan ole liima pettänyt. Varmaan löytyy muiltakin valmistajilta samanlaista liimakittiä. Kuivuttuaan sellaista semi kiinteää kuten koriliima.
Olisikohan uretaaniliimakittiä, varma en ole. Sds löytynee netistä.

Piti googlettaa Permatex grey on samaa kamaa ilmeisesti
Kiitos vinkistä ☺️
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Permatex Supra Copper kestää lämpöjä paljon korkeammalle kuin normi liimat eikä ole sen harvinaisempaa tai paljon kalliimpaa. Itse leikkaisin vanhat tiivisteet katki ja korvaisin uudella, esim Klingersil C4430 1mm laatasta veistelemällä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ma 13.02.2023 07:54 Permatex Supra Copper kestää lämpöjä paljon korkeammalle kuin normi liimat eikä ole sen harvinaisempaa tai paljon kalliimpaa. Itse leikkaisin vanhat tiivisteet katki ja korvaisin uudella, esim Klingersil C4430 1mm laatasta veistelemällä.
Kiitos, tilasin kaks tuubia permatex supra cooper nyt 👍
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

MouTine kirjoitti: Ma 13.02.2023 07:54 Permatex Supra Copper kestää lämpöjä paljon korkeammalle kuin normi liimat eikä ole sen harvinaisempaa tai paljon kalliimpaa. Itse leikkaisin vanhat tiivisteet katki ja korvaisin uudella, esim Klingersil C4430 1mm laatasta veistelemällä.
Jos motti menee yli ton 260C niin on pahasti jotain vialla. Ite en tykkää noista kupari pohjaisista, mutta se on vaan oma mielipide.
Pakosarjan ja kannen välissä sitä voi käyttää mutta muuten ei, ollut joskus korroosio ongelmaa alumiini / teräs / kupariliiman kanssa. Voi toisin olla muustakin kuin liimasta kiinni.

Mutta joo noi permatex vastaa orkkis liimoja hitokseen paremmin kuin joku kentin moottori räkä.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

MJPfin kirjoitti: Ma 13.02.2023 10:33
MouTine kirjoitti: Ma 13.02.2023 07:54 Permatex Supra Copper kestää lämpöjä paljon korkeammalle kuin normi liimat eikä ole sen harvinaisempaa tai paljon kalliimpaa. Itse leikkaisin vanhat tiivisteet katki ja korvaisin uudella, esim Klingersil C4430 1mm laatasta veistelemällä.
Jos motti menee yli ton 260C niin on pahasti jotain vialla. Ite en tykkää noista kupari pohjaisista, mutta se on vaan oma mielipide.
Pakosarjan ja kannen välissä sitä voi käyttää mutta muuten ei, ollut joskus korroosio ongelmaa alumiini / teräs / kupariliiman kanssa. Voi toisin olla muustakin kuin liimasta kiinni.

Mutta joo noi permatex vastaa orkkis liimoja hitokseen paremmin kuin joku kentin moottori räkä.
Tuote seloste ainakin lupaa ettei aiheuta korroosiota. Jää nähtäväksi, itse ainakin kasasin jakopääkopan tolla mössöllä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vene hommissa ei toiminnu, mutta voihan se auto hommissa olla ihan jees. Jotain VHT kupariliimaa oli ja onhan tässä 10-20v aikana tapahtunut kehitystä varmasti.
Ja mahdollista että korroosio johtui jostain muusta, tosin normi liimalla vastaavaa ei ollut. Henkimaailman juttuja välillä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ihan älyttömiä hintoja mersun original osat.. alan miettiin jos ostan toisen merkkistä tuonne, mitä luulette tästä:
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Jakopäänkotelon tiivistämisessä isoin ongelma on saada puhtaaksi öljyä imenyt kannentiivisteen reuna. Jos sen saa puhtaaksi niin, että liima tarttuu voi kyllä hyvinkin pitää.

Ei ole kokemusta tai kuulopuheitakaan Swagista. Ketju taitaa olla yli 2 metriä pitkä joten, jos se kuluu niin kuluman kyllä huomaa.
pasi84 kirjoitti: Su 12.02.2023 19:43 Ilmapumpun jätän jälelle mutta en kytke sitä magneettikelan kaapelia joten silloin ei mene pumppu "käyntiin".
Hmm, tiedän, että yleinen mielipide on ilmapumppua vastaan, mutta omasta mielestä se kyllä säästää katalysaattoria, jos on paljon pätkäajoa eli kone on rikastinpiirillä usein.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Onko tuo orggis ketju Iwis? Ihan ei saa selvää mitä lenkissä lukee vaikka kuinka zoomaa :) Onko se oikeasti kulunut vai ainoastaan ohjuri rikki? Ketjulle on mittaustyökalu, mutta helppo se olisi kasata koemielessä uusilla ohjureilla ja katsoa miten asettuu.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: Ma 13.02.2023 20:11 Onko tuo orggis ketju Iwis? Ihan ei saa selvää mitä lenkissä lukee vaikka kuinka zoomaa :) Onko se oikeasti kulunut vai ainoastaan ohjuri rikki? Ketjulle on mittaustyökalu, mutta helppo se olisi kasata koemielessä uusilla ohjureilla ja katsoa miten asettuu.
En tiedä onko orkkis ☺️
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

https://www.sls-hh-shop.de/main/de/merc ... ord=905500

Mitä luulette tuosta? Maksaa puolet orkkisosiin..
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 955
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Iwiksen ketju ja muut mersun laatikoissa, ei pitäs paljon heittää tuon hinnasta :think: fcbeuron jakopään setissä oli joku febin osa, käsittääkseni ei ole mersulta saatavissa?
Ebaysta kun katsoin iwiksen ketjua, niin 100 oli toimitettuna, siihen tietty verot päälle
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: Ti 14.02.2023 19:10 Iwiksen ketju ja muut mersun laatikoissa, ei pitäs paljon heittää tuon hinnasta :think: fcbeuron jakopään setissä oli joku febin osa, käsittääkseni ei ole mersulta saatavissa?
Ebaysta kun katsoin iwiksen ketjua, niin 100 oli toimitettuna, siihen tietty verot päälle
Mersulta maksaa 1000euroa niin ei huvittais oikein niin paljon maksaa..
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Ti 14.02.2023 20:12 Olisko näistä mihinkään?

https://aeromotors.fi/kataloog/mercedes ... 933;s13378
Tuota olen kattonut mutta googlaus merkistä niin varoitetaan siitä.. en tiiä sitten 🤔
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Peukkua täältäkin projektille. Muista vaan tuo vanha viisaus, että markalla saa markan tavaran.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 955
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

pasi84 kirjoitti: Ti 14.02.2023 19:15
Orlov kirjoitti: Ti 14.02.2023 19:10 Iwiksen ketju ja muut mersun laatikoissa, ei pitäs paljon heittää tuon hinnasta :think: fcbeuron jakopään setissä oli joku febin osa, käsittääkseni ei ole mersulta saatavissa?
Ebaysta kun katsoin iwiksen ketjua, niin 100 oli toimitettuna, siihen tietty verot päälle
Mersulta maksaa 1000euroa niin ei huvittais oikein niin paljon maksaa..
https://www.fcpeuro.com/products/merced ... -m119guide

A1190500416 Alkuperäisenä, tuossa korvattu febin kiinaosalla. https://www.online-teile.com/mercedes-e ... 1190500416

Ollaan aika kaukana tonnista
Ketju https://www.ebay.de/itm/185506078823?_t ... %7Ciid%3A1
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: Ti 14.02.2023 21:08
pasi84 kirjoitti: Ti 14.02.2023 19:15
Orlov kirjoitti: Ti 14.02.2023 19:10 Iwiksen ketju ja muut mersun laatikoissa, ei pitäs paljon heittää tuon hinnasta :think: fcbeuron jakopään setissä oli joku febin osa, käsittääkseni ei ole mersulta saatavissa?
Ebaysta kun katsoin iwiksen ketjua, niin 100 oli toimitettuna, siihen tietty verot päälle
Mersulta maksaa 1000euroa niin ei huvittais oikein niin paljon maksaa..
https://www.fcpeuro.com/products/merced ... -m119guide

A1190500416 Alkuperäisenä, tuossa korvattu febin kiinaosalla. https://www.online-teile.com/mercedes-e ... 1190500416

Ollaan aika kaukana tonnista
Ketju https://www.ebay.de/itm/185506078823?_t ... %7Ciid%3A1
kiitos👌 ainut hankala on tuo ketjun liittäminen, en halua ostaa sitä prässityökalua vaan sen takia joka maksaa melkein 400euroa..
Vastaa Viestiin