Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Jargon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 14.11.2022 07:47

Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Mitäs pirkkaniksejä porukalla on hiekkapuhallksen pölyjen pitämiseen kurissa?

Itse olen käyttänyt imurin allegiapölypussia pistehiekkapihaltimen pussin päällä. Toimii lähes täydellisesti, täytyy vaan tulostaa adapteri kun ehtii.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Minulla on sellainen puhallusvehje jossa ei ole sitä perinteistä kumihuulta, vaan sellaiset harjakset puhalluskohdan ympärillä. Siihen puhaltimeen kiinnitetään pölynimuri joka imee pölyt ja hiekat pois. Imurina kaikkein halvin tuhkaimuri.
Sieltä imurista voi sitten kipata sen käytetyn hiekan takaisin puhaltimen pussiin ja käyttää uudelleen muutamaan kertaan. Kohtullisen toimiva ja pölyämätön kapistus.
Jargon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 14.11.2022 07:47

Re: Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Toi on hyvä idea, missä tuollaisia myydään?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Isompien osien puhaltamiseen sellainen painepesuriin tuleva märkäpuhallin on hyvä. Pienempiin puhallus kaappi.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pitäis omasta projekti 124:sta puhaltaa kohtia joita ei pääse hiomaan, pirusti se sotkee pieni hiekkapuhallin. Hiekan kulutus on älytöntä verrattuna oikeaan puhalluslaitteeseen, hieman sai hillittyä kun painoi imuputkea luttuun. Tuossa isommassa pöntössä johon menee yks 25kg säkki, on taas se ongelma ettei sillä voi puhaltaa maaliruiskutyyliin kuten noilla pienillä. Fosforihappoa sivelin muutaman päivän ja välillä näytin teräsharjaa mutta on se tuolla hapolla hidasta nysväämistä, aika paljon tosin lähti ruostetta pois.
S124 300TE
S211 E500
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Jargon kirjoitti: Su 01.01.2023 20:33 Toi on hyvä idea, missä tuollaisia myydään?
Imuri Tokmannilta, Puuilosta, Rustasta tai mistä vaan halpiskaupasta. Se varsinainen puhallin onkin hankittava ulkomailta, kotimaassa ei taida olla saatavana. Esim. tuolta -> https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ainProduct

Tuolla juutuubassa näkyy joku hemmo rakentavan sellaisen itse.
https://www.youtube.com/watch?v=dXfoi8FOyWU
Jargon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 14.11.2022 07:47

Re: Pistehiekkapihalluksen pölynhallinta

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Kiitos!
Vastaa Viestiin