C124 300CDT Projektin jatkaja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

C124 projekti tuli "pelastettua" edelliseltä omistajalta, jolla motivaatio oli hiipunut..
Piti hakea 400km päästä, mutta vito kuljetti kunniakkaasti, vaikka juuri vaihdetun latvian pojan suuttimen jälkeen jännitti hieman :lol:

Kyseessä on siis 300CE Sportline, Espanjan tuonti(2008), johon on istutettu om606 remmillä ja garretilla. 311tkm
(Eli onko tämä nyt sitten CDT124?? coupe diesel turbo?)
Sisältää valmiiksi perus parannukset, zf, isompaa välijäähyä, mynä 7mm, PTRacing sarjat, isoa ränniä jne..

Sisusta oli ensisilmäyksellä todella raju; homeinen, likainen, täynnä asiaankuulumatonta roskaa, paikoittain homepilkkuja. :sick:
Mutta karo, ortopenkeillä 8)

Vikoina oli aika olemattomat pikkujutut, isoimpana öljynpaineet hukassa. Tähän oli epäilys että öljypumppu on väärä/sökö? :?:
Takalasin tilalle vaihdettu pleksi, lommoja,
Ja muuta pikkuräpellystä, mikä on jäänyt kesken yön pikkutunneilla.

Tässä on myös twisti, kori on vielä bensa, joka tarkoittaa sitä että mun pitää muutoskatsastaa tämä dieselille.
Projekti oli toki aloitettu jo aikoja sitten, 2016.
Noh tässä tietysti heti rupesi mietityttämään se uudistettu säädös, jolloin käyttövoiman muutos vaikeutuu.
Ajattelin kysyä suoraa trafilta, jolloin asia selkeää varmasti oikein, ja tälläinen vastaus tuli;
Traficom kirjoitti: Jos muutos on tosiaan aloitettu tuolloin eli aiemman lainsäädännön aikaan, voidaan se hyväksyä muutoskatsastuksessa siirtymämääräyksellä aiemman rakennemuutosmääräyksen vaatimuksilla tämän vuoden (2023) loppuun mennessä. Tämän ajankohdan jälkeen muutos edellyttää virastomme myöntämää poikkeuslupaa.
Noniin! Elikkä aikaa tämän vuoden loppuun, jonka jälkeen pitää säätää erikoislupien kanssa.

Haaste vastaanotettu :thumbup:
Trailerilla.jpg
Pajas.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut 0ll1, Su 12.03.2023 10:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: CDT124 Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja karra »

Tsemppiä! Kyllähän korisarja se C124 silti on. Mutta malli on 300 CDT :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDT124 Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaha, seurantaan. Meillä tallissa työn alla 320 Ccdi (meniköhän oikein)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CDT124 Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

karra kirjoitti: Su 12.03.2023 09:45 Tsemppiä! Kyllähän korisarja se C124 silti on. Mutta malli on 300 CDT :D
No niinpä onkin! :D Korjattu otsikkoon =)
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Penkit irti, pirun lujassa pultit, taisi olla ensimmäinen kerta kun nuo on irtaallaan.
Alipaine letkut lujassa, vähän liukastetta ja mensseliä väliin niin lähti helposti.

:sick:
Sisusta ennen.jpg
Ei muutakun kärchheri laulamaan!

Kuskin penkissä perus reikä. Tämä taitaa jossain vaiheessa mennä verhoomolle vierailulle, jos tuosta saisi vähän nätimmän :)
kuskin penkki.jpg
Apukuskin penkistä tuli todella siisti pienen pesun jälkeen, nyt vaan hyvin kuivamaan!
apukuskin penkki.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut 0ll1, Su 12.03.2023 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yksikään kuva ei näy, ainakaan minulle.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

dealer kirjoitti: Su 12.03.2023 10:35 Yksikään kuva ei näy, ainakaan minulle.
Toimiiko nyt? Entä ensimmäinen postaus?
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja tomant »

EDIT: Nyt näkyvät kaikki kuvat.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su 12.03.2023 10:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

tomant kirjoitti: Su 12.03.2023 10:40 Ei näy ensimmäisen postauksen kuvia

tomant
Noniin, elikkä kuvat pitää laittaa liitteenä, oli vähän epäselvää tämä. Mutta nyt kuvat ei ilmeisesti näy ulkopuolisille?
No, ei kai tuosta haittaa ole..
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt näkyy, hienoa
oulaistenliikenne.fi
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Tässä mallissahan on veivitakalasit, joka on pieni pettymys, mutta oli suunnitelmissa jossain vaiheessa jos saisi vaihdettua sähköiseksi :think:

Tässä tottakai on erilaiset kuin muissa malleissa, niin pitäisi purkuauto varmaan löytää, tai jostain kiinasta tilata.

Tuossa joku linkki mikä tuli ebaysta vastaan Mercedes-Benz W124 C124 Coupe Electric Rear Window Glass Regulator Right
100€ kappale kotiintoimitettuna, toki tuohon vielä moottoriosio, josta itsellä ei mitään haisua. :think:
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Sisusta imuroitu, yllättävän hyvä tuli pelkällä imuroinnilla ja sisustapesuaineella muovipinnat.
Kun ilma lämpenee niin pestä vielä kärcherillä loput.
Sisusta jälkeen.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Öljypumppu vaihdettu onnistuneesti. Nyt voin sanoa, että on mahdollista vaihtaa öljypumppu c124 koriin, moottorin ollessa konehuoneessa ja letkut kiinnitettyinä. Mutta en suosittele kellekkään.
IMG20230312211521.jpg
Moottoria nostamalla, sai öljypohjaa liu'utettua eteenpäin, jolloin sai öljypumpun pois välistä, ja tiivistepinnat putsattua.
Ei ollut helppoa, mutta ajan kanssa onnistuu. Nyt edessä öljyt koneeseen ja käyntiin, jännä käynnistää itse ensimmäistä kertaa autoa jonka ostanut "sokkona".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Noniin moottori lyöty käyntiin, ja hyvin pyörii. Myös liikkuu ees taas.
IMG20230321172846.jpg
Syöttöpumppu "leijuttaa" kierroksia hieman, joten saa nähdä meneekö pumppu huoltoon mynämäelle.

Seuraavaksi lämpömittarin asennusta, alipainelinjojen laittoa, ja voimansiirron testausta.
Sammutin toteutettu VAG Ahtopainesäätimellä, johon herätevirta kiertovesipumpulta.
Alipaine jarrutehostinletkusta haaroittimella, ja pienempien letkujen haaroitus pikku t-haaroilla.

Alipaineletkuja on tuossa bensacoupessa PALJON, ja niiden selvittelyyn tarvii melkein jonkun kaavion, onkahan tälläistä jossain? :?:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja karra »

Jotain vakuumikaavioita löysin netistä, nuo on 300 E moottoriin liittyen:

Kuva

Kuva

Mitä vanhempia olen tutkinut niin sinne ohjaamoon taitaa mennä yksi vakuumilinja joka haarautuu esim lämmityslaitteen toiminnolle sekä coupessa penkkien selkänojien lukitukseen, toki myös kaatuilevat niskatuet jos ne löytyy. Eiköhän ne konehuoneen vakuumit voi kaikki irroitella, ellet tarvi sille dieselkoneelle jotain.

Eiköhän keskuslukko toimi omalla alipaine/painepumpulla joka on takakontissa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

karra kirjoitti: Su 26.03.2023 22:56 Mitä vanhempia olen tutkinut niin sinne ohjaamoon taitaa mennä yksi vakuumilinja joka haarautuu esim lämmityslaitteen toiminnolle sekä coupessa penkkien selkänojien lukitukseen, toki myös kaatuilevat niskatuet jos ne löytyy. Eiköhän ne konehuoneen vakuumit voi kaikki irroitella, ellet tarvi sille dieselkoneelle jotain.

Eiköhän keskuslukko toimi omalla alipaine/painepumpulla joka on takakontissa?
Joo selkänojien lukitus on yksi varma, myös ortopenkkien ristiselän säädöt.
Kaatuilevia niskatukia ei ole.
Taitan ottaa sieltä haaroittimelta kaikki irti, ja alan tutkimaan mikä alkaa toimimaan mistäkin, letkuja lähti ainakin 7kpl.
Myös ajovalon korkeussäädöille menee kaksi.

Missäs tämä takana oleva alipaine/painepumppu sijaitsee? Itselle täysin outo tuo.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, siis mitä alipaineletkuja menee sisätiloihin, niin etuvalojen korkeussäädölle menee useampiakin (kai, tai ainakin siinä kojelaudan säätimessä on useita letkuja kiinni). Tosiaan ne etuistuimien selkänojan lukitukset ja jos on, niin pääntukien vapautus. Ilmastointilaitteelle menee jotain, en muista meneekö ilmastoimattomissa ja jos menee niin onko se kiinni siitä, että kuinka uusi tai vanha auto on kyseessä. W124 dieseleissä virtalukolle menee letkut, mutta coupessa (siis bensamallissa) ei mene. Sitten ainakin dieseleissä on kojelaudan sisällä yksi alipaineletku, joka ei ole kiinni missään. Sen läpi otetaan korvausilmaa johonkin alipainetoimintoon, eli kun alipaine vapautetaan, niin se imaisee tuosta letkusta ilmaa täyttämään tyhjiötä ja se on laitettu tuonne siksi, että sinne menisi mahdollisimman puhdasta ilmaa.

Sedaneissa on ali- ja ylipainepumppuyksikkö takaistuimen alla, kai se coupessakin siellä on. Se tekee lukoille alipainetta lukitsemiseen ja ylipainetta avaamiseen (tai päinvastoin, en muista). Ja mulla on sellainen käsitys, että se samainen pumppu hoitaa myös ortopeditoiminnot etuistuimissa, joskaan en ole varma, kun ei mulla ole koskaan ortopedisysteemeitä ollut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja karra »

Nozki kirjoitti: Ma 27.03.2023 00:07 Joo, siis mitä alipaineletkuja menee sisätiloihin, niin etuvalojen korkeussäädölle menee useampiakin (kai, tai ainakin siinä kojelaudan säätimessä on useita letkuja kiinni).

Sedaneissa on ali- ja ylipainepumppuyksikkö takaistuimen alla, kai se coupessakin siellä on. Se tekee lukoille alipainetta lukitsemiseen ja ylipainetta avaamiseen (tai päinvastoin, en muista). Ja mulla on sellainen käsitys, että se samainen pumppu hoitaa myös ortopeditoiminnot etuistuimissa, joskaan en ole varma, kun ei mulla ole koskaan ortopedisysteemeitä ollut.
Nozkilta hyviä lisäyksiä, itse en ole W124 tutkinut.

Noissahan saattaa olla se alipaine/taloudellisuusmittari, sinne mene siis alipaineletku mitarin taakse.

W126ssa keskuslukituksen pumppu hoiti ortopedipenkkien toiminnot, olisiko sama tässä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllä, w124:ssa myös keskuslukituksen pumppu hoitaa ortopedipenkin ilmantarpeet
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Noniin tästähän tuli hyvää infoa.
Alipainepumppu löytyi apukuskin puolelta, takapenkin alta.

Nuo letkut on aika hyvin värikoodattu, joten suhteellisen helppoa seurata niitä.


Öljynpaineet oli hieman hukassa kuumalla koneella. Mersun oma mittari näytti 3 kylmällä, ja siitä hiipui nollaan asti, kun kone kuumeni.
Tämä epäilytti, joten laitoin uuden öljynpaineanturin, ja autogaugen mittarin; Nyt paineet kylmänä 7bar, ja siitä lähtee laskemaan sinne puolentoista baarin tuntumille kuumettuaan kokonaan. Saas nähdä meneekö tuo originelli mittari vaihtoon mittaristosta, koska haluaisin sen sielä pitää, jos se vaan toimisi.

Pientä satunnaista nakutusta oli havaittavissa; toki tässä pitää ottaa huomioon että auto on seissyt todella kauan, eikä ole saanut kenkää yhtään. Nopea ajoituksen checkkaus, ja se näytti olevan 20eykk, niinkuin mynällä suositellaan. Eli tämä kunnossa.

Suuttimet käytin irti, ja kävin tarkistamassa avauspaineet. Oli aika hyvin kaikissa 130-140 baaria. Hieman tukossa ne oli, vaati pari kertaa runnoa ainetta läpi.
IMG20230328204235.jpg
Laitoin myös X-1R Lisäainetta reilusti tankkiin, niin voitelee pumppua ja suuttimia, jos tämä auttaisi yhtään asiaan.

Seuraavana: Lämpötila-anturin laitto, ja sille mittarin asennus jonnekkin järkevästi. (Tämä myös mersun oman epäluotettavuuden takia)

Abs ja srs syttyy kun autolla ajaa yli 10km/h, abs anturit ja kehät putsaukseen nyt ekana, ja siitä sitten jatkuu.

Mynän pumppu saattaa mennä huoltoon, samalla asennuttaa siihen ALDA.

Nopeusmittarin laitto johonkin, luultavasti ulkoinen nyt ekana, ja leiman jälkeen hifistellään alkuperäinen toimimaan käyttäen mikrokontrolleria ja servoa yms..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Lämpötila-anturi kanteen asennettu, ja sille johdot vedetty kabiiniin.

Ilmeni uusi ongelma, auto ei sammu "kokonaan" kun kääntää avaimesta pois. Alipaineletkuissa ei ole vuotoja, solenoidi on uusi, joten taitaa sammuttinkalvo olla pumpusta rikki. 42€ uusi motonetista, joten sellainen seuraavaksi asennukseen.

Tuli mieleen tässä myös ongelma, joka ilmeni jo aikaisemmin. Jarrua painaessa sammuu joitain valoja, ja pissapojan pumppu aktivoituu ymsyms, eli selvästikkin sähköissä ongelmaa jossain kohtaa. Ohitin ongelman nyt väliaikaisesti ottamalla jarrupolkimesta mikrokytkimen irti.
Mistähän ihmeestä tuota lähtisi purkamaan.. :?:
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Sammutinvika selvisi, alipaineletku pumpulta oli halki mutkan kohdasta useasta kohtaa, näkyi läpi :D
Ei ihme kun ei sammunut. Nyt sammuu!
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Noniin ja lisää edistytty. Etupyörien abs-anturit irti, huolellinen putsaus. Anturin reiästä paineilmaa sisään ja takaisin kiinni.
Perän abs-anturin johto oli kokonaan poikki, edelliseltä omistajalta jäänyt ilmeisesti kesken, koska johto oli siististi poikki, luultavasti perän vaihdon yhteydessä katkottu. Ja nyt ei ABS eikä SRS valo pala! Vaikuttaako abs srs järjestelmään, vai miksi se sammui? Toki tuossa välissä oli releiden räpläystä, yj releestä otin sulakkeen irti ja laitoin takaisin yms. :)

Polttoainepumppu oireili, välillä jäi päälle, ja välillä ei sammunut. Pumpussa oli huono maa, mutta nyt vielä päälle jääminen ongelmana.
Polttoainepumpun rele vaihtoon seuraavaksi. :arrow:

Kävin ajotestaamassa, ahtaa 0.8baaria maksimissaan, eikä pökkää yhtään mustaa, eli pumppu on säädetty niin sanotusti "leimamodeen".
Persdynolla vajaa 200hp suurinpiirtein.
Lämmöt pysyy hyvin kurissa, 80 astetta maksimissaan.
Ei vuoda mitään, ainakaan vielä :D

Asioita jäljellä leimalle:
Mittariston valot toimimaan
Kun painaa jarrua, mittaristossa öljynpaineanturi menee nollii, pissapoika aktivoituu ymsyms.
Nopeusmittarin asennus (käykö navigaattori?)
Ajovalojen suuntaus
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Polttoainepumpun rele "uusittu".
Avasin releen, juotin juotokset uudelleen, ja testasin irtonaisena ilman kuormaa :arrow: Toimii.
IMG-20230401-WA0016 (1).jpeg
Kun laittoi autoon kiinni :arrow: rele/polttoainepumppu jää päälle.
Varaosanumero: 003 545 24 05, uutena jostain yli 200€ jostain tarvike 63€, ei kiitos.
Noh normaali lisävalorele kiinni, juotin johdot alkuperäisen releen kantoihin, ja nyt toimii kun unelma! :thumbup:

Mittariston punainen sulake vaihdettu :arrow: Taustavalot ei toimi vieläkään, ja koko kojelauta pimeä.. Mistäs tämä johtuu?
Seuraavaksi tarkastamaan polttimoita ja mittailemaan. Toki yhden polttimon jo katsoin ja oli ehjä, muttei palanut. Eli vika jossain muualla.

Peilin sähkösäähön mekanismin rasvaus, ja uudelleen kiinnitys :arrow: Sähkösäätö rupesi toimimaan.

Kun painaa jarrua, mitään outouksia ei enää tapahdu. Ongelma katosi mystisesti, toki tässä välissä oli releiden, sulakkeiden ja johtojen räpläystä, joten saattaapi olla että siellä on joku johto maissa yms. Toinen jarruvalo ei toimi, tämä vielä pitää mittailla ja korjata.

Ensi viikolle suunnitelmissa penkkiaika, ja samalle päivälle katsastus. Saa nähdä mitä katsari sanoo :lol:
Vertailu m104 moottoriin, ja siihen teholukemaan 20% lisäys, eli 260hp maksimissaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mittariston punainen sulake vaihdettu :arrow: Taustavalot ei toimi vieläkään, ja koko kojelauta pimeä.. Mistäs tämä johtuu?
Himmennin?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Kolvasin himmentimen lattaliittimet yhteen, ja nyt osa valoista ainakin lähti toimimaan, vielä en testannut tarkemmin :thumbup:

Nyt ongelmana jarruvalojen toimimattomuus. Sulakerasialta syöttää jännitettä, jarruvalot kyllä syttyy, mutta myös polttoainepumppu, hätävilkut, satunnaisia valoja yms tapahtuu. Kuulostaa maavialta.
Tämä nyt ei ole välttämätön tietääkseni leimalle, mutta olisi kiva saada ennen sitä kuntoon.

Tarkemmin, sulake pois stop light kohdasta, ja syöttää jännitettä jarruvalolle päin polkimen liittimestä, mitään ei tapahdu.
Kun syöttää sulakkeen SYÖTTÖPUOLELLE niin että sulake on pois paikaltaan, nämä outoukset tapahtuu, eli jossain akun + ja sulakerasian välillä se vika.
Joku johto ottaa väärään paikkaan yms. Ja tämä tapahtuu kun syöttää sen sulakerivin mihin tahansa jännitteen syöttökohtaan. Mistähän tätäkin nyt pitäisi lähteä selvittämään :think:

Mietin myös tuota syötönsäätöä penkkiin, osaako sitä itse säätää, kun pumpussa ei ulkoista syötönsäätöä ole, vai kannattaako jättää ammattilaiselle?
Kyseessä oli siis mynän 7mm.
Täällä päin olevista penkeistä kysyin, ja he eivät säädä mekaanisia pumppuja, joten homma on tehtävä itse penkissä, että saa sopivat teholukemat ulos.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Aikansa räpläsi sulakkeita ja releitä, niin ainakin yksi viallinen löytyi. Vilkkurele oli paskana, ja teki kummia ääniä ja asioita.
Nyt toimii vilkut ja jarruvalot täydellisesti. Tässä myös irroitin ja putsasin kaikki liittimet mitä nyt tuli mieleen (ECU, ABS ohjaus, ABS yksikkö)

Takavaloille tein lisämaadoituksen, kun nämä tuuppaa aina hajoamaan.

Vaihdoin mynä 7mm tilalle väliaikaisesti herlevin 8mm, jossa on alda/alppikello säädöllä. Jos tällä pystyisi siellä penkissä säätämään helpommin.
Samalla ajoitus vaihtui 18eykk, herlevin suosittelemaan. Vaikutti ainakin toimivan yhtä hyvin kuin mynällä. Käyntiääni oli kyllä heti karkeampi :lol:
Vähän huonosti lähti kyllä käyntiin, en tiedä oliko vielä ilmaa järjestelmässä, vai mikä sielä tökkii..
mynä7mm.jpg
Mynä

Lähtee ulkoisen syötönsäädön asennukseen, ja tarkastukseen.

Nyt edessä on penkki ja katsastus. Ennen sitä vielä tuo syötön säädön selvitys, että saako sitä säädettyä tarpeeksi aldasta.
Myös hukkaportin säätö, ahtaa nyt maksimissaan vain 0.9 baaria, ja ruokaa saa ainakin savusta päätellen enemmän kun tarpeeksi.
Kyllä se tuossa märällä asfaltilla sutaisikin, että taitaa sillä rapiat 300hevosta olla jo nyt... :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tuossahan tuo syötönsäätö on sammutin vivussa. Ruuvaat ruuvia alaspäin niin syöttö vähenee.
Avatar
0ll1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.11.2022 22:09
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja 0ll1 »

Näinkö on? Enpä ole ikinä tuollaisesta kuullut, ja jostain syystä ei tullut mieleen vaikka tuon ruuvin tuossa näin. Entä syötön lisäys kun tietääkseni tuo oli aika tapissa, ja mustaa ei tullut yhtään..
c124 om606tbo w/garret & eaton
s124
w639
ex: W124 om606tbo 470hp/735nm
ex: W202 om604
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: C124 300CDT Projektin jatkaja

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Onko tuolla pumpun takana kaasuvivussakin jotain säätöjä tehty
Vastaa Viestiin