Sitruunahappo osien puhdistuksessa.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Sitruunahappo osien puhdistuksessa.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kävin tänään paikallisesta maatalousrautakaupasta ostamassa 5 kilon sankon 100% sitruunahappojauhetta ja tarkoituksena on kokeilla kuinka ko. liuoksella lähtee ruoste erilaisista pikkuesineistä.

Laitoin lasipurkkiin noin 5 desiä vettä johon sotkin pari desiä jauhoa, ravistelin purnukkata kunnes kaikki jauhemainen happokide oli liuennut veteen ja senjälkeen pudottelin etupuskurin mutterit liuokseen ja kansi kiinni.

Ajattelin antaa muttereitten olla ko. vellissä parin päivän ajan ja raportoin sitten kuinka tässä tempauksessa kävi. Jännityksellä jäämme odottamaan onko siellä purnukan pohjalla parin päivän päästä muuta kuin harmaata möhnää, joka joskus oli yhtä kuin kuusi kappaletta MB:n muttereita. :roll:

Onkos muilla kokemuksia tästä tavasta ruosteenpoistossa ja minkälaisia sekoitussuhteita olette käyttäneet?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Oksaalihappoahan ruosteenpoistossa käsittääkseni käytetään.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mobilistissa 7/2004 oli mielenkiintoinen artikkeli kuvineen, sitruunahaposta ja elektrolyysistä ruosteenpoistossa..
Mutta tämänhän Mesedesi varmaan lukenutkin :D
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kuinka paljon tuo sanko tuota sitruunahappoa maksoi? Itsellä on myös ollut tarkoitus jossakin vaiheessa testata tuota juttua. Kyllä sen pitäisi toimia. Jenkkiautomiehet sitä käyttävät hyinkin paljon. Fosforihappo käsittääkseni toimii myös tuossa hommassa. Muistaakseni joku sanoi, että jos seos on sitruunahapossa liian vahva niin silloin se ei toimi. Ovat suositelleet käytettäväksi 20-25% seosta ja jotkut vieläkin laihempaa seosta.

Tuossa jotain linkkejä aiheeseen liittyen:

Juttua sitruunahaposta

Sitruunahapon käytöstä

Sitruuna- ja fosforihapon käytöstä
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

OT: venehommissahan oksaalihappo on ihan ehdotonta. Lasikuitupinnoista lähtevät ihan kertapyyhkäisyllä sellaiset tummentumat, joiden kanssa olisi tavan pesuaineilla mennyt ikä ja terveys. Ei kun purkkiin kiteistä happoa, vettä päälle sen verran että purkkiin muodostuu "puuro" ja ei kun sienellä tms. pyyhkimään mönjällä pinttyneet paikat.

Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Heavy kirjoitti:Kuinka paljon tuo sanko tuota sitruunahappoa maksoi? Itsellä on myös ollut tarkoitus jossakin vaiheessa testata tuota juttua. Kyllä sen pitäisi toimia. Jenkkiautomiehet sitä käyttävät hyinkin paljon. Fosforihappo käsittääkseni toimii myös tuossa hommassa. Muistaakseni joku sanoi, että jos seos on sitruunahapossa liian vahva niin silloin se ei toimi. Ovat suositelleet käytettäväksi 20-25% seosta ja jotkut vieläkin laihempaa seosta.

Tuossa jotain linkkejä aiheeseen liittyen:

Juttua sitruunahaposta

Sitruunahapon käytöstä

Sitruuna- ja fosforihapon käytöstä
Heh, meinasin joskus kokeilla tuota fosforihappoa ja demosin sitä ruosteiseen mustaan pellinpalaan. Kivasti alkaa pellin pinta kihisemään kun siihen lorautti 30% fosforihappoa :shock: Mä tulin siihen tulokseen että en autoon tota työntänyt, se pitäisi jotenkin neutraloida tai pestä vedellä pois käytön jälkeen. Vesi taas täytyy kuivattaa nopiaan koska musta rauta ruostuu käytännössä heti.
Tyydyn ruosteenpoistossa neekerintukka -laikkaan ja pikkurälläkkään, ihan jees menetelmä vaikkei hiekkapuhalluksen veroinen.

EDIT: taitaa fosforihappopullo lojua kaapissa edelleen, jos jollain on tarvetta niin ilmaiseksi saa kun noutaa, mihinkään en lähetä!. Käyttö omalla vastuulla, silmille ja käsille ei tarvitse läikytellä, tulee muuten kinkyt fiilikset.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sitruunahappo on hyvää moneen muuhunkin paikkaan kuin auto esim. kotitalous. :lol:
Kyllä ne mutterit päästää ruoteen irti. :lol: :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aku P kirjoitti:Ei kun purkkiin kiteistä happoa, vettä päälle sen verran että purkkiin muodostuu "puuro" ja ei kun sienellä tms. pyyhkimään mönjällä pinttyneet paikat.

Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.
Koulun kemiantunnilla opetettin loru:

"Ensin vesi, sitten happo, muuten käteen tulee rakko!"

Joten lähtekää nostamaan peehooltaan neutraalin nesteen happopitoisuutta, älkää toisinpäin.

Niin ja se viiden kilon tonkka maksoi 19 euroa...
En ole vielä kerennyt tallilla käymään, tulin just ajosta ja nyt pitää ruveta vähäksi aikaa nukkumaan että jaksaa taas illalla lähteä... :?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Sitruunahappo osien puhdistuksessa.

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mesedesi kirjoitti:Ajattelin antaa muttereitten olla ko. vellissä parin päivän ajan ja raportoin sitten kuinka tässä tempauksessa kävi. Jännityksellä jäämme odottamaan onko siellä purnukan pohjalla parin päivän päästä muuta kuin harmaata möhnää, joka joskus oli yhtä kuin kuusi kappaletta MB:n muttereita. :roll:
Kerran puhdistin vanhaa kolikkoa kokeeksi Coca Colalla. Taisin pitää puolikkaassa lasissa kokista kolikkoa yön yli sillä seurauksella, että kolikosta tuli melkein sileä! :shock: Kyllä hampaat tykkää kun limua litkii... :roll: ...ja luulen, ettei taida olla möhnää kummempaa jäljellä tuon parin päivän liotuksen jälkeen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Njaa, tuotahan jossain testattiin rautanaulalla, oli nimittäin legenda jonka mukaan rautanaula sulaa Coca colaan.

Pari viikkoa sitä taidettiin siellä liottaa ja tuloksena oli juuri ja juuri silmin nähtävä sokerikuorrutus, muuten täysin ehta naula. Sarjassa urbaanit legendat.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

e320 kirjoitti:Njaa, tuotahan jossain testattiin rautanaulalla, oli nimittäin legenda jonka mukaan rautanaula sulaa Coca colaan.

Pari viikkoa sitä taidettiin siellä liottaa ja tuloksena oli juuri ja juuri silmin nähtävä sokerikuorrutus, muuten täysin ehta naula. Sarjassa urbaanit legendat.
No todennäköisesti se kolikko oli jo niin syöpynyt, että sen pintakerroksen olisi saanut irti vaikka lähdevedellä. Ja koejärjestelykin tapahtui varmaan joskus kuudennella luokalla vuonna miekka ja kilpi. ;) Näin niitä urbaanilegendoja kasvatetaan. Vai pitäisiköhän käydä hakemassa pullo kokista kaupasta ja... :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Antsa T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Pe 30.04.2004 00:22
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antsa T »

Saippuakauppiasajoista jäi mieleen että fosforihappo peittaa metallin pinnan, eli alumiini tulee tahmeaks ja rautakaan ei vedä välittömästi ruosteeseen. Käyttivät jotku pulverimaalauksen esikäsittelyyn, liotus happoaltaassa, neutralointi laimeassa emäksessä ja huuhtelu. Pysyy kuulemma maali huomattavasti paremmmin kiinni. Kertokoon lisää joku joka enemmän tietää näistä kemiallisista rosesseista.
Nykynen:
W203 270 CDI -01

Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No eilen iltasella käväsin pikaisesti tallilla katsomassa, että mitenkäs mutterit jaksaa. Raportointi on huomattavasti vaatimattomampaa kuin Kaapo´s institute of used preservatiiveillä, mutta koitetaan pärjätä näilläkin vähillä.

-Muttereiden pinta oli puhdistunut, eikä pienimuotoista pintaruostetta ollut nähtävissä juuri missään.
-Liuos oli vaihtunut väriltään hiukan kellertäväksi. (Vrt. Tolua vesisangossa)
-Purkin kannen avattua ilmoille tulvahti...öh....pistäväneksoottinen tuoksu. :x
-Purnukan pohjalla oli pieniä ruostehiutaleita ja muita sontatöhkiäisiä, jotka oli muttereista peräisin.

Kokeen positiivisten väliaikatulosten rohkaisemana lykkäsin samaan tonkkaan myös rikat jatkoksi...

Nyt seuraava vaihde on sitten puhdistaa kappaleet siitä haposta. Varmaankin tärpätti tai tinneri on hyviä aineita joissa palikat kannattaa käyttää ennen maalausta, sinkkispray on varmastikin riittävä suoja tuollaisille osille noin harrasteajoneuvokäytössä.

Vai olisiko parempia konsteja tarjolla?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

[quote=

Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.

Koulun kemiantunnilla opetettin loru:

"Ensin vesi, sitten happo, muuten käteen tulee rakko!"

Joten lähtekää nostamaan peehooltaan neutraalin nesteen happopitoisuutta, älkää toisinpäin.

Niin ja se viiden kilon tonkka maksoi 19 euroa...[/quote]

Kylläpä oli kallista sitruunahappoa :shock: 0,7 Euroa/kilo olis realistinen hinta.
Ja sitruunahappo ei ole niin jöötiä kuin monet muut hapot, Esim. suola-, ja fosforihappo.
Kalkin ja ruosteen poistossa käytetään hyvin yleisesti em. fosfori- ja suolahappo liuoksia.
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Allu D. kirjoitti: Kylläpä oli kallista sitruunahappoa :shock: 0,7 Euroa/kilo olis realistinen hinta.
Ja sitruunahappo ei ole niin jöötiä kuin monet muut hapot, Esim. suola-, ja fosforihappo.
Kalkin ja ruosteen poistossa käytetään hyvin yleisesti em. fosfori- ja suolahappo liuoksia.
No joo, kyllähän hapolla hintansa oli, mutta uskon että ko. pänikkä riittää minulle niinpitkäksi aikaa, että kerkeän unohtamaan koko ostoksen hinnan.

Jolloin se on jo ihan se ja sama että mitä se on joskus tullut maksamaan.

Ja tarkoitus ei olekaan syövyttää muttereita ruvelle, vaan ottaa pieni pintaruoste pois, mikäli sitä niissä sattuu olemaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Mesedesi kirjoitti: Nyt seuraava vaihde on sitten puhdistaa kappaleet siitä haposta. Varmaankin tärpätti tai tinneri on hyviä aineita joissa palikat kannattaa käyttää ennen maalausta, sinkkispray on varmastikin riittävä suoja tuollaisille osille noin harrasteajoneuvokäytössä.

Vai olisiko parempia konsteja tarjolla?
Vie ne osat tuonne, tulee hienoa jälkeä. :wink:
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mie innostuin kokeilemaan tätä menetelmää, ku kattelin "nortti85":n projektijuttuja. Koska kokeilunhalu iski perjantai-iltana, kävin hakemassa päivystävästä apteekista sitruunahappoa 100g pussissa (1,85€). Pitänee käyä agri-marketista tai k-maataloudesta hakemassa tuota ainetta sit jos isompia eriä tarttee.

Koekappaleina miulla oli pikku-rouvan Golffin käsijarruvaijereitten kuoriputket, jotka on puoliks auton ulko- ja puoliks sisäpuolella. Kippasin 1,5l vettä hieman reilu puol pussia sitruunahappoa, eli liuoksen vahvuueks tuli sellanen 4-5%. Tuossapa sitte kuvia

Lähtökohta:
http://kuvablogi.com/nayta/1710542/
http://kuvablogi.com/nayta/1710543/
http://kuvablogi.com/nayta/1710544/

Laitoin putket likoomaan ilalla, ja seuraavana päivänä, noin 15 tunnin liotuksen jälkeen tarkistelin tuloksia. Kuumalla vedellä huuhtelu, sitte teräshajalla raappaus, ja tuolta ne näyttää:
http://kuvablogi.com/nayta/1710546/

Laitoin putket väliharjauksen jälkee takas likoomaan. Pitää raportoida vielä lopputuloksesta.

Ja huomatkaa, että koitan hyvitellä sitä, että kohteena on Volkkari, kuvausympäristön harkitulla valinnalla :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Agrimarketissa taisi olla 26 euroa suunnilleen viiden kilon pönttö tuota happoa, kun syksyllä sitä hain. Mitään hirveää kiirettä tuon kanssa ei kannata pitää. Antaa rauhassa olla ja sitten huuhtelee. Älyttömän nopeaahan tuo ei ole. Tosin ei liian kauankaan kannata pitää, on kokemusta, että menee osat ohueksi... :roll:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Heavy kirjoitti:Mitään hirveää kiirettä tuon kanssa ei kannata pitää. Antaa rauhassa olla ja sitten huuhtelee. Älyttömän nopeaahan tuo ei ole.
Joo, nuo paksummat knöölit mitä viimesessä kuvassa näky, on suunnillee saman näkösiä edellee. Loppuukoha tosta aineesta höökä jossai vaiheessa, eli kuinka monta grammaa ruostetta saa eliminoitua grammalla sitruunahappoa :?:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Hyvin sitruunahapolla ruoste lähtee, eikä ruostu viikossakaan uudestaan, vaikkei heti maalaisikaan.
Itse puhdistin Adenauerista kaikki isommatkin osat ( ovet, konepellit ja lokaritkin ) sillä, piti vain tehdä isot kaukalot sitä varten.
Sitruunahappoa voi myös käyttää uudestaan, eli antaa sakan ja sonnan laskeutua pohjalle ja sitten pinta mehut uuteen purkkin uusiokäyttöön.
Jos ruostetta on osassa paljon, kannattaa välillä hangata sitä teräsharjalla pois ja huuhdella osa sitten vedessä ja laittaa se sitten taas liukenemaan
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Testattu on ja hyvin toimii vaikkakin hitaasti. Elektrolyysillä tulee kiireisimmät osat putsattua on nääs noin 100x nopeempi tapa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

adenauer300 kirjoitti: Itse puhdistin Adenauerista kaikki isommatkin osat ( ovet, konepellit ja lokaritkin ) sillä, piti vain tehdä isot kaukalot sitä varten.
Millä aineella neutralisoit osat? Jostain muistan lukeneeni, että rasva, ym muu paska, kuin ruoste neutralisoisi happoa ja vähentäisi sen tehoa. Tuostahan kyllä selviää, kun pesee osat ensin hyvin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuomitsin koekappaleet valmiiksi parin vuorokauden liotuksen jälkeen. Noita paksuimpia knöölejä kannattaa tosiaanki raaputella välillä. Teräsharjakaan ei tuntunu tarpeeksi ottavalta, joten mie tarjosin niille karkeeta viilaa. Näytti siltä, kuin ruoste olisi ollut pintansa alta kuivaa kun viilalla raapi. Muodostuuko tuossa kenties paksumpien ruosteitten pintaan joku sellanen kerros, ettei happoliuos pääse etenemään?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

jackie kirjoitti:Tuomitsin koekappaleet valmiiksi parin vuorokauden liotuksen jälkeen. Noita paksuimpia knöölejä kannattaa tosiaanki raaputella välillä. Teräsharjakaan ei tuntunu tarpeeksi ottavalta, joten mie tarjosin niille karkeeta viilaa. Näytti siltä, kuin ruoste olisi ollut pintansa alta kuivaa kun viilalla raapi. Muodostuuko tuossa kenties paksumpien ruosteitten pintaan joku sellanen kerros, ettei happoliuos pääse etenemään?
Kyllä ne ruosteet lähtee ihan sillä teräsharjallakin kun päivän parin välein harjaa, tuo sitruunahappo on vaan niin mietoa kamaa että keeeeeeeeestää ja kestää. Päivässä-parissa on aika turha odottaa mitään ihmeempiä tuloksia :wink:
Veneen välipohjan välistä löytynyttä jakaria lilluttelin kokeilu mielessä kolmisen viikkoa ja hyvä tuli :!:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, millä aineilla te tosiaan neutraloitte palikat homman jälkeen? Vai joko se on mainittu ja olen missannut sen?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sergey kirjoitti:niin, millä aineilla te tosiaan neutraloitte palikat homman jälkeen? Vai joko se on mainittu ja olen missannut sen?
Mie oon saanu kaiken aiheesta lukemani perusteella sellasen käsityksen ettei sitruunahapolla käsiteltyjä käigäleita tarttee muuta ku huuhtoa kuumalla vedellä, tai ei ees välttämättä sitä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Vedellä huutelu/pesu riittää. Sitruunahappo on niin laimeeta ainetta.
Normaalisti 2 päivää riittää ruosteen irroitukseen hyvin, jos käyttää tarpeeksi vahvaa liuosta ja on putsannut osan alustavasti pahimmasta ruosteesta ja liasta.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Tätähän pitää kokeilla, jos sais nuo lampunpesijäin varret ruosteettomiks. 8)
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Alustan osia on tullu putsattua sitruunahapolla ja nyt on 5kg purkki tyhjänä :lol:
Kuvassa osat on valmiina.
http://koti.welho.com/aaptervi/220/varret.jpg
http://koti.welho.com/aaptervi/250/navat2.JPG
Yhden vauhtipyöränkin putsasin ja tulos oli kuin uusi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Heavy kirjoitti:Muistaakseni joku sanoi, että jos seos on sitruunahapossa liian vahva niin silloin se ei toimi. Ovat suositelleet käytettäväksi 20-25% seosta ja jotkut vieläkin laihempaa seosta.
Minä olen tuolla just samaisella porsaiden lääkkeellä puhdistellut menestyksekkäästi vanhoja vehkeitä jo reilun 2vuotta ja ikinä en ole 5% väkevämpää satsia tehnyt :idea: Minäkin luin sen mobilisti jutun ja meinasi silmät pudota kuopistaan kun tuon 20-25% seoksen luin.....oliskohan mennyt hiukka suhteet sekaisin kirjoituksessa sen toisen aineen kanssa, mitä samassa jutussa käsiteltiin :roll:

Ja tuota 3-5% seosta käytetään mm. argeologisten löydösten puhdistuksessa....se 25% on kyllä senverran ärtsy satsi että sillä lähtee jo itse materiaaliakin het millikaupalla vuorokaudessa :roll:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Vastaa Viestiin