Sitruunahappo osien puhdistuksessa.
Sitruunahappo osien puhdistuksessa.
Kävin tänään paikallisesta maatalousrautakaupasta ostamassa 5 kilon sankon 100% sitruunahappojauhetta ja tarkoituksena on kokeilla kuinka ko. liuoksella lähtee ruoste erilaisista pikkuesineistä.
Laitoin lasipurkkiin noin 5 desiä vettä johon sotkin pari desiä jauhoa, ravistelin purnukkata kunnes kaikki jauhemainen happokide oli liuennut veteen ja senjälkeen pudottelin etupuskurin mutterit liuokseen ja kansi kiinni.
Ajattelin antaa muttereitten olla ko. vellissä parin päivän ajan ja raportoin sitten kuinka tässä tempauksessa kävi. Jännityksellä jäämme odottamaan onko siellä purnukan pohjalla parin päivän päästä muuta kuin harmaata möhnää, joka joskus oli yhtä kuin kuusi kappaletta MB:n muttereita.
Onkos muilla kokemuksia tästä tavasta ruosteenpoistossa ja minkälaisia sekoitussuhteita olette käyttäneet?
Laitoin lasipurkkiin noin 5 desiä vettä johon sotkin pari desiä jauhoa, ravistelin purnukkata kunnes kaikki jauhemainen happokide oli liuennut veteen ja senjälkeen pudottelin etupuskurin mutterit liuokseen ja kansi kiinni.
Ajattelin antaa muttereitten olla ko. vellissä parin päivän ajan ja raportoin sitten kuinka tässä tempauksessa kävi. Jännityksellä jäämme odottamaan onko siellä purnukan pohjalla parin päivän päästä muuta kuin harmaata möhnää, joka joskus oli yhtä kuin kuusi kappaletta MB:n muttereita.
Onkos muilla kokemuksia tästä tavasta ruosteenpoistossa ja minkälaisia sekoitussuhteita olette käyttäneet?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mobilistissa 7/2004 oli mielenkiintoinen artikkeli kuvineen, sitruunahaposta ja elektrolyysistä ruosteenpoistossa..
Mutta tämänhän Mesedesi varmaan lukenutkin
Mutta tämänhän Mesedesi varmaan lukenutkin
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Kuinka paljon tuo sanko tuota sitruunahappoa maksoi? Itsellä on myös ollut tarkoitus jossakin vaiheessa testata tuota juttua. Kyllä sen pitäisi toimia. Jenkkiautomiehet sitä käyttävät hyinkin paljon. Fosforihappo käsittääkseni toimii myös tuossa hommassa. Muistaakseni joku sanoi, että jos seos on sitruunahapossa liian vahva niin silloin se ei toimi. Ovat suositelleet käytettäväksi 20-25% seosta ja jotkut vieläkin laihempaa seosta.
Tuossa jotain linkkejä aiheeseen liittyen:
Juttua sitruunahaposta
Sitruunahapon käytöstä
Sitruuna- ja fosforihapon käytöstä
Tuossa jotain linkkejä aiheeseen liittyen:
Juttua sitruunahaposta
Sitruunahapon käytöstä
Sitruuna- ja fosforihapon käytöstä
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
OT: venehommissahan oksaalihappo on ihan ehdotonta. Lasikuitupinnoista lähtevät ihan kertapyyhkäisyllä sellaiset tummentumat, joiden kanssa olisi tavan pesuaineilla mennyt ikä ja terveys. Ei kun purkkiin kiteistä happoa, vettä päälle sen verran että purkkiin muodostuu "puuro" ja ei kun sienellä tms. pyyhkimään mönjällä pinttyneet paikat.
Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.
Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Heh, meinasin joskus kokeilla tuota fosforihappoa ja demosin sitä ruosteiseen mustaan pellinpalaan. Kivasti alkaa pellin pinta kihisemään kun siihen lorautti 30% fosforihappoa Mä tulin siihen tulokseen että en autoon tota työntänyt, se pitäisi jotenkin neutraloida tai pestä vedellä pois käytön jälkeen. Vesi taas täytyy kuivattaa nopiaan koska musta rauta ruostuu käytännössä heti.Heavy kirjoitti:Kuinka paljon tuo sanko tuota sitruunahappoa maksoi? Itsellä on myös ollut tarkoitus jossakin vaiheessa testata tuota juttua. Kyllä sen pitäisi toimia. Jenkkiautomiehet sitä käyttävät hyinkin paljon. Fosforihappo käsittääkseni toimii myös tuossa hommassa. Muistaakseni joku sanoi, että jos seos on sitruunahapossa liian vahva niin silloin se ei toimi. Ovat suositelleet käytettäväksi 20-25% seosta ja jotkut vieläkin laihempaa seosta.
Tuossa jotain linkkejä aiheeseen liittyen:
Juttua sitruunahaposta
Sitruunahapon käytöstä
Sitruuna- ja fosforihapon käytöstä
Tyydyn ruosteenpoistossa neekerintukka -laikkaan ja pikkurälläkkään, ihan jees menetelmä vaikkei hiekkapuhalluksen veroinen.
EDIT: taitaa fosforihappopullo lojua kaapissa edelleen, jos jollain on tarvetta niin ilmaiseksi saa kun noutaa, mihinkään en lähetä!. Käyttö omalla vastuulla, silmille ja käsille ei tarvitse läikytellä, tulee muuten kinkyt fiilikset.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Koulun kemiantunnilla opetettin loru:Aku P kirjoitti:Ei kun purkkiin kiteistä happoa, vettä päälle sen verran että purkkiin muodostuu "puuro" ja ei kun sienellä tms. pyyhkimään mönjällä pinttyneet paikat.
Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.
"Ensin vesi, sitten happo, muuten käteen tulee rakko!"
Joten lähtekää nostamaan peehooltaan neutraalin nesteen happopitoisuutta, älkää toisinpäin.
Niin ja se viiden kilon tonkka maksoi 19 euroa...
En ole vielä kerennyt tallilla käymään, tulin just ajosta ja nyt pitää ruveta vähäksi aikaa nukkumaan että jaksaa taas illalla lähteä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Sitruunahappo osien puhdistuksessa.
Kerran puhdistin vanhaa kolikkoa kokeeksi Coca Colalla. Taisin pitää puolikkaassa lasissa kokista kolikkoa yön yli sillä seurauksella, että kolikosta tuli melkein sileä! Kyllä hampaat tykkää kun limua litkii... ...ja luulen, ettei taida olla möhnää kummempaa jäljellä tuon parin päivän liotuksen jälkeen.Mesedesi kirjoitti:Ajattelin antaa muttereitten olla ko. vellissä parin päivän ajan ja raportoin sitten kuinka tässä tempauksessa kävi. Jännityksellä jäämme odottamaan onko siellä purnukan pohjalla parin päivän päästä muuta kuin harmaata möhnää, joka joskus oli yhtä kuin kuusi kappaletta MB:n muttereita.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
No todennäköisesti se kolikko oli jo niin syöpynyt, että sen pintakerroksen olisi saanut irti vaikka lähdevedellä. Ja koejärjestelykin tapahtui varmaan joskus kuudennella luokalla vuonna miekka ja kilpi. Näin niitä urbaanilegendoja kasvatetaan. Vai pitäisiköhän käydä hakemassa pullo kokista kaupasta ja...e320 kirjoitti:Njaa, tuotahan jossain testattiin rautanaulalla, oli nimittäin legenda jonka mukaan rautanaula sulaa Coca colaan.
Pari viikkoa sitä taidettiin siellä liottaa ja tuloksena oli juuri ja juuri silmin nähtävä sokerikuorrutus, muuten täysin ehta naula. Sarjassa urbaanit legendat.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Saippuakauppiasajoista jäi mieleen että fosforihappo peittaa metallin pinnan, eli alumiini tulee tahmeaks ja rautakaan ei vedä välittömästi ruosteeseen. Käyttivät jotku pulverimaalauksen esikäsittelyyn, liotus happoaltaassa, neutralointi laimeassa emäksessä ja huuhtelu. Pysyy kuulemma maali huomattavasti paremmmin kiinni. Kertokoon lisää joku joka enemmän tietää näistä kemiallisista rosesseista.
Nykynen:
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
No eilen iltasella käväsin pikaisesti tallilla katsomassa, että mitenkäs mutterit jaksaa. Raportointi on huomattavasti vaatimattomampaa kuin Kaapo´s institute of used preservatiiveillä, mutta koitetaan pärjätä näilläkin vähillä.
-Muttereiden pinta oli puhdistunut, eikä pienimuotoista pintaruostetta ollut nähtävissä juuri missään.
-Liuos oli vaihtunut väriltään hiukan kellertäväksi. (Vrt. Tolua vesisangossa)
-Purkin kannen avattua ilmoille tulvahti...öh....pistäväneksoottinen tuoksu.
-Purnukan pohjalla oli pieniä ruostehiutaleita ja muita sontatöhkiäisiä, jotka oli muttereista peräisin.
Kokeen positiivisten väliaikatulosten rohkaisemana lykkäsin samaan tonkkaan myös rikat jatkoksi...
Nyt seuraava vaihde on sitten puhdistaa kappaleet siitä haposta. Varmaankin tärpätti tai tinneri on hyviä aineita joissa palikat kannattaa käyttää ennen maalausta, sinkkispray on varmastikin riittävä suoja tuollaisille osille noin harrasteajoneuvokäytössä.
Vai olisiko parempia konsteja tarjolla?
-Muttereiden pinta oli puhdistunut, eikä pienimuotoista pintaruostetta ollut nähtävissä juuri missään.
-Liuos oli vaihtunut väriltään hiukan kellertäväksi. (Vrt. Tolua vesisangossa)
-Purkin kannen avattua ilmoille tulvahti...öh....pistäväneksoottinen tuoksu.
-Purnukan pohjalla oli pieniä ruostehiutaleita ja muita sontatöhkiäisiä, jotka oli muttereista peräisin.
Kokeen positiivisten väliaikatulosten rohkaisemana lykkäsin samaan tonkkaan myös rikat jatkoksi...
Nyt seuraava vaihde on sitten puhdistaa kappaleet siitä haposta. Varmaankin tärpätti tai tinneri on hyviä aineita joissa palikat kannattaa käyttää ennen maalausta, sinkkispray on varmastikin riittävä suoja tuollaisille osille noin harrasteajoneuvokäytössä.
Vai olisiko parempia konsteja tarjolla?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
[quote=
Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.
Koulun kemiantunnilla opetettin loru:
"Ensin vesi, sitten happo, muuten käteen tulee rakko!"
Joten lähtekää nostamaan peehooltaan neutraalin nesteen happopitoisuutta, älkää toisinpäin.
Niin ja se viiden kilon tonkka maksoi 19 euroa...[/quote]
Kylläpä oli kallista sitruunahappoa 0,7 Euroa/kilo olis realistinen hinta.
Ja sitruunahappo ei ole niin jöötiä kuin monet muut hapot, Esim. suola-, ja fosforihappo.
Kalkin ja ruosteen poistossa käytetään hyvin yleisesti em. fosfori- ja suolahappo liuoksia.
Varovasti vaan hapon kanssa, kovaa tavaraa on.
Koulun kemiantunnilla opetettin loru:
"Ensin vesi, sitten happo, muuten käteen tulee rakko!"
Joten lähtekää nostamaan peehooltaan neutraalin nesteen happopitoisuutta, älkää toisinpäin.
Niin ja se viiden kilon tonkka maksoi 19 euroa...[/quote]
Kylläpä oli kallista sitruunahappoa 0,7 Euroa/kilo olis realistinen hinta.
Ja sitruunahappo ei ole niin jöötiä kuin monet muut hapot, Esim. suola-, ja fosforihappo.
Kalkin ja ruosteen poistossa käytetään hyvin yleisesti em. fosfori- ja suolahappo liuoksia.
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
No joo, kyllähän hapolla hintansa oli, mutta uskon että ko. pänikkä riittää minulle niinpitkäksi aikaa, että kerkeän unohtamaan koko ostoksen hinnan.Allu D. kirjoitti: Kylläpä oli kallista sitruunahappoa 0,7 Euroa/kilo olis realistinen hinta.
Ja sitruunahappo ei ole niin jöötiä kuin monet muut hapot, Esim. suola-, ja fosforihappo.
Kalkin ja ruosteen poistossa käytetään hyvin yleisesti em. fosfori- ja suolahappo liuoksia.
Jolloin se on jo ihan se ja sama että mitä se on joskus tullut maksamaan.
Ja tarkoitus ei olekaan syövyttää muttereita ruvelle, vaan ottaa pieni pintaruoste pois, mikäli sitä niissä sattuu olemaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vie ne osat tuonne, tulee hienoa jälkeä.Mesedesi kirjoitti: Nyt seuraava vaihde on sitten puhdistaa kappaleet siitä haposta. Varmaankin tärpätti tai tinneri on hyviä aineita joissa palikat kannattaa käyttää ennen maalausta, sinkkispray on varmastikin riittävä suoja tuollaisille osille noin harrasteajoneuvokäytössä.
Vai olisiko parempia konsteja tarjolla?
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Mie innostuin kokeilemaan tätä menetelmää, ku kattelin "nortti85":n projektijuttuja. Koska kokeilunhalu iski perjantai-iltana, kävin hakemassa päivystävästä apteekista sitruunahappoa 100g pussissa (1,85€). Pitänee käyä agri-marketista tai k-maataloudesta hakemassa tuota ainetta sit jos isompia eriä tarttee.
Koekappaleina miulla oli pikku-rouvan Golffin käsijarruvaijereitten kuoriputket, jotka on puoliks auton ulko- ja puoliks sisäpuolella. Kippasin 1,5l vettä hieman reilu puol pussia sitruunahappoa, eli liuoksen vahvuueks tuli sellanen 4-5%. Tuossapa sitte kuvia
Lähtökohta:
http://kuvablogi.com/nayta/1710542/
http://kuvablogi.com/nayta/1710543/
http://kuvablogi.com/nayta/1710544/
Laitoin putket likoomaan ilalla, ja seuraavana päivänä, noin 15 tunnin liotuksen jälkeen tarkistelin tuloksia. Kuumalla vedellä huuhtelu, sitte teräshajalla raappaus, ja tuolta ne näyttää:
http://kuvablogi.com/nayta/1710546/
Laitoin putket väliharjauksen jälkee takas likoomaan. Pitää raportoida vielä lopputuloksesta.
Ja huomatkaa, että koitan hyvitellä sitä, että kohteena on Volkkari, kuvausympäristön harkitulla valinnalla
Koekappaleina miulla oli pikku-rouvan Golffin käsijarruvaijereitten kuoriputket, jotka on puoliks auton ulko- ja puoliks sisäpuolella. Kippasin 1,5l vettä hieman reilu puol pussia sitruunahappoa, eli liuoksen vahvuueks tuli sellanen 4-5%. Tuossapa sitte kuvia
Lähtökohta:
http://kuvablogi.com/nayta/1710542/
http://kuvablogi.com/nayta/1710543/
http://kuvablogi.com/nayta/1710544/
Laitoin putket likoomaan ilalla, ja seuraavana päivänä, noin 15 tunnin liotuksen jälkeen tarkistelin tuloksia. Kuumalla vedellä huuhtelu, sitte teräshajalla raappaus, ja tuolta ne näyttää:
http://kuvablogi.com/nayta/1710546/
Laitoin putket väliharjauksen jälkee takas likoomaan. Pitää raportoida vielä lopputuloksesta.
Ja huomatkaa, että koitan hyvitellä sitä, että kohteena on Volkkari, kuvausympäristön harkitulla valinnalla
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Agrimarketissa taisi olla 26 euroa suunnilleen viiden kilon pönttö tuota happoa, kun syksyllä sitä hain. Mitään hirveää kiirettä tuon kanssa ei kannata pitää. Antaa rauhassa olla ja sitten huuhtelee. Älyttömän nopeaahan tuo ei ole. Tosin ei liian kauankaan kannata pitää, on kokemusta, että menee osat ohueksi...
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Joo, nuo paksummat knöölit mitä viimesessä kuvassa näky, on suunnillee saman näkösiä edellee. Loppuukoha tosta aineesta höökä jossai vaiheessa, eli kuinka monta grammaa ruostetta saa eliminoitua grammalla sitruunahappoaHeavy kirjoitti:Mitään hirveää kiirettä tuon kanssa ei kannata pitää. Antaa rauhassa olla ja sitten huuhtelee. Älyttömän nopeaahan tuo ei ole.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Hyvin sitruunahapolla ruoste lähtee, eikä ruostu viikossakaan uudestaan, vaikkei heti maalaisikaan.
Itse puhdistin Adenauerista kaikki isommatkin osat ( ovet, konepellit ja lokaritkin ) sillä, piti vain tehdä isot kaukalot sitä varten.
Sitruunahappoa voi myös käyttää uudestaan, eli antaa sakan ja sonnan laskeutua pohjalle ja sitten pinta mehut uuteen purkkin uusiokäyttöön.
Jos ruostetta on osassa paljon, kannattaa välillä hangata sitä teräsharjalla pois ja huuhdella osa sitten vedessä ja laittaa se sitten taas liukenemaan
Itse puhdistin Adenauerista kaikki isommatkin osat ( ovet, konepellit ja lokaritkin ) sillä, piti vain tehdä isot kaukalot sitä varten.
Sitruunahappoa voi myös käyttää uudestaan, eli antaa sakan ja sonnan laskeutua pohjalle ja sitten pinta mehut uuteen purkkin uusiokäyttöön.
Jos ruostetta on osassa paljon, kannattaa välillä hangata sitä teräsharjalla pois ja huuhdella osa sitten vedessä ja laittaa se sitten taas liukenemaan
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Millä aineella neutralisoit osat? Jostain muistan lukeneeni, että rasva, ym muu paska, kuin ruoste neutralisoisi happoa ja vähentäisi sen tehoa. Tuostahan kyllä selviää, kun pesee osat ensin hyvin.adenauer300 kirjoitti: Itse puhdistin Adenauerista kaikki isommatkin osat ( ovet, konepellit ja lokaritkin ) sillä, piti vain tehdä isot kaukalot sitä varten.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Tuomitsin koekappaleet valmiiksi parin vuorokauden liotuksen jälkeen. Noita paksuimpia knöölejä kannattaa tosiaanki raaputella välillä. Teräsharjakaan ei tuntunu tarpeeksi ottavalta, joten mie tarjosin niille karkeeta viilaa. Näytti siltä, kuin ruoste olisi ollut pintansa alta kuivaa kun viilalla raapi. Muodostuuko tuossa kenties paksumpien ruosteitten pintaan joku sellanen kerros, ettei happoliuos pääse etenemään?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Kyllä ne ruosteet lähtee ihan sillä teräsharjallakin kun päivän parin välein harjaa, tuo sitruunahappo on vaan niin mietoa kamaa että keeeeeeeeestää ja kestää. Päivässä-parissa on aika turha odottaa mitään ihmeempiä tuloksiajackie kirjoitti:Tuomitsin koekappaleet valmiiksi parin vuorokauden liotuksen jälkeen. Noita paksuimpia knöölejä kannattaa tosiaanki raaputella välillä. Teräsharjakaan ei tuntunu tarpeeksi ottavalta, joten mie tarjosin niille karkeeta viilaa. Näytti siltä, kuin ruoste olisi ollut pintansa alta kuivaa kun viilalla raapi. Muodostuuko tuossa kenties paksumpien ruosteitten pintaan joku sellanen kerros, ettei happoliuos pääse etenemään?
Veneen välipohjan välistä löytynyttä jakaria lilluttelin kokeilu mielessä kolmisen viikkoa ja hyvä tuli
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mie oon saanu kaiken aiheesta lukemani perusteella sellasen käsityksen ettei sitruunahapolla käsiteltyjä käigäleita tarttee muuta ku huuhtoa kuumalla vedellä, tai ei ees välttämättä sitä.Sergey kirjoitti:niin, millä aineilla te tosiaan neutraloitte palikat homman jälkeen? Vai joko se on mainittu ja olen missannut sen?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Vedellä huutelu/pesu riittää. Sitruunahappo on niin laimeeta ainetta.
Normaalisti 2 päivää riittää ruosteen irroitukseen hyvin, jos käyttää tarpeeksi vahvaa liuosta ja on putsannut osan alustavasti pahimmasta ruosteesta ja liasta.
Normaalisti 2 päivää riittää ruosteen irroitukseen hyvin, jos käyttää tarpeeksi vahvaa liuosta ja on putsannut osan alustavasti pahimmasta ruosteesta ja liasta.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Alustan osia on tullu putsattua sitruunahapolla ja nyt on 5kg purkki tyhjänä
Kuvassa osat on valmiina.
http://koti.welho.com/aaptervi/220/varret.jpg
http://koti.welho.com/aaptervi/250/navat2.JPG
Yhden vauhtipyöränkin putsasin ja tulos oli kuin uusi.
Kuvassa osat on valmiina.
http://koti.welho.com/aaptervi/220/varret.jpg
http://koti.welho.com/aaptervi/250/navat2.JPG
Yhden vauhtipyöränkin putsasin ja tulos oli kuin uusi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Minä olen tuolla just samaisella porsaiden lääkkeellä puhdistellut menestyksekkäästi vanhoja vehkeitä jo reilun 2vuotta ja ikinä en ole 5% väkevämpää satsia tehnyt Minäkin luin sen mobilisti jutun ja meinasi silmät pudota kuopistaan kun tuon 20-25% seoksen luin.....oliskohan mennyt hiukka suhteet sekaisin kirjoituksessa sen toisen aineen kanssa, mitä samassa jutussa käsiteltiinHeavy kirjoitti:Muistaakseni joku sanoi, että jos seos on sitruunahapossa liian vahva niin silloin se ei toimi. Ovat suositelleet käytettäväksi 20-25% seosta ja jotkut vieläkin laihempaa seosta.
Ja tuota 3-5% seosta käytetään mm. argeologisten löydösten puhdistuksessa....se 25% on kyllä senverran ärtsy satsi että sillä lähtee jo itse materiaaliakin het millikaupalla vuorokaudessa
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI