Tarttis apua, että sais w123 farmarin leimauskuntoon
Tarttis apua, että sais w123 farmarin leimauskuntoon
Menin ja ostin itselleni mersun. Olen hetki hetkeltä tyytyväisempi päätökseeni.
Vain pieni pilvi vain varjostaa aurinkoista ilmettäni...
ongelma on seuraavanlainen:
Taka-oikealta on jousi tullut siitä "tukivarresta" läpi, siis siitä mihin jousen alapää tukeutuu.
Edellinen omistaja(?) on hitsannut epämääräisesti lattarautoja ristiin sen tilalle, sen jousikupin siis.
Montaako eri mallia niitä tukivarsia on?
Autossa on tehty korinvaihto, mistä tiedän mitä mallia alustan tekniikka on?
Siis _varmuudella_.
Saako sen hitsauttaa ammattimiehellä?
Kuinka iso homma sen vaihto ehjään on?
Mistäs sellaisen saan(uusi tai ehjä käytetty)?
Onko Kouvolan lähellä tekijämiehiä?
Muuta mitä minun pitäisi huomioida?
Kiitos jo etukäteen,
wictro
Vain pieni pilvi vain varjostaa aurinkoista ilmettäni...
ongelma on seuraavanlainen:
Taka-oikealta on jousi tullut siitä "tukivarresta" läpi, siis siitä mihin jousen alapää tukeutuu.
Edellinen omistaja(?) on hitsannut epämääräisesti lattarautoja ristiin sen tilalle, sen jousikupin siis.
Montaako eri mallia niitä tukivarsia on?
Autossa on tehty korinvaihto, mistä tiedän mitä mallia alustan tekniikka on?
Siis _varmuudella_.
Saako sen hitsauttaa ammattimiehellä?
Kuinka iso homma sen vaihto ehjään on?
Mistäs sellaisen saan(uusi tai ehjä käytetty)?
Onko Kouvolan lähellä tekijämiehiä?
Muuta mitä minun pitäisi huomioida?
Kiitos jo etukäteen,
wictro
Jos ottaa farmarin tukivarren niin luulisin ne olevan kaikki ihan samanlaisia. Varmaan sedanissakin samat. Ainakin saman näköset.
Ehdottaisin uuden käytetyn vaihtoa tilalle. Täytyy siinä kyllä purkaa jonkin verran mutta ei mikään ylivoimainen homma, jos vähänkin pysyy työkalut kädessä Hankalin homma taitaa olla käsijarruvaijerin kanssa.. Vaihdon jälkeen täytyy pyöränkulmat säätää.
Ehdottaisin uuden käytetyn vaihtoa tilalle. Täytyy siinä kyllä purkaa jonkin verran mutta ei mikään ylivoimainen homma, jos vähänkin pysyy työkalut kädessä Hankalin homma taitaa olla käsijarruvaijerin kanssa.. Vaihdon jälkeen täytyy pyöränkulmat säätää.
Jos sulla on paperit autoon, niin eikö niissä ole "kanta-auton" eli alustan ja tekniikan malli koko auton mallina. Sieltä sen pitäisi alustan tyypin selvitä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
200-300 diesel ja 200-280E bensa. Kaikissa samat akseli. Jouset vaihtelee koneen koon mukaan. Takajarrusatulat farmarissa isommat kun sedanissa. Jarrusatulat muuttunut vm.9/79->. Ei muuta eroa kuin tullut paksummat jarrupalat. Jotkut raidetangon päät erilaisia ja osa heloista. Riippuu vuosimallista. Muuten akselit fyysiseltä kooltaan samat.
Tukivarret on samanlaiset sedan/farkku/coupe ja bensa/diesel.Tuosta jarrusatula-erosta en tiedä mutta kiinnitys on kaikissa samanlainen eikä pyöränkulmia pysty w123 kopasta säätämään.Helppo se jousikuppi on korjata kunhan jousen saa pois,se farmarin hydraulinen peränsäätöiskari on vain hankala purkaa samoin voi olla ongelmia puslien pulttien kanssa jotka tahtovat ruostua kiinni puslaan.jupehalm kirjoitti:Jos ottaa farmarin tukivarren niin luulisin ne olevan kaikki ihan samanlaisia. Varmaan sedanissakin samat. Ainakin saman näköset.
Ehdottaisin uuden käytetyn vaihtoa tilalle. Täytyy siinä kyllä purkaa jonkin verran mutta ei mikään ylivoimainen homma, jos vähänkin pysyy työkalut kädessä Hankalin homma taitaa olla käsijarruvaijerin kanssa.. Vaihdon jälkeen täytyy pyöränkulmat säätää.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Ei mun mielestä tasonsäätöiskarin irrotuksessa pitäis olla hankalia vaiheita: yläpäästä mutteri ja hydrauliletku irti, alhaalta kaksi pulttia auki - ja iskarin voi pujottaa alakautta pois. Aikanaan tuli muutaman kerran nuo irrotettua S123:sta, kun oli aivan kuin ei iskareita olis ollutkaan, perä huojui ylös alas kun hiukan tönäisi...
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Jep, hommaat jostain ehjän tukivarren tilalle (on olleet kaikissa variaatioissa samat, ja takana ei suoranaisesti kulmiin vaikuttavia säätöjä). Vanhankin voi toki vaurioitumisasteesta riippuen hitsata, mutta kannattaako alkaa räpeltämään on eri homma.
(Tosiaan ne farkun takasatuloiden männät ovat normaaleja 4 mm halkaisijaltaan suuremmat, mutta sillä ei ole nyt väliä.)
(Tosiaan ne farkun takasatuloiden männät ovat normaaleja 4 mm halkaisijaltaan suuremmat, mutta sillä ei ole nyt väliä.)
Paikat saatiin suurinpiirtein kuntoon, ja piti lähtä leimalle, mutta...
Tuolta voipi sitten illistelellä vastoinkäymisestä(taitaa olla muutenkin oikeampi paikka tälle keskustelulle tuo tekniikkapuoli?):
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=30558
Tuolta voipi sitten illistelellä vastoinkäymisestä(taitaa olla muutenkin oikeampi paikka tälle keskustelulle tuo tekniikkapuoli?):
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=30558
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
- Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo
Eikö letku ja mutteri ole yläpäästä ihan yhtä puuta?tgts kirjoitti:Ei mun mielestä tasonsäätöiskarin irrotuksessa pitäis olla hankalia vaiheita: yläpäästä mutteri ja hydrauliletku irti...
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
- Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo
Farkun tasonsäätöiskunvaimentimen vaihtaminen
Tähän löytyi ohje:
http://v12uberalles.com/Rear_Struts.htm
Myös minulla oli letkun ja putken liitoksessa putken puolen mutteri ryytynyt kiinni putkeen. Pyöritin letkun sitten iskareineen päivineen irti putkesta. Se mahtui juuri ja juuri pyörimään, kun en välittänyt letkun taittumisesta.
Uuden iskarin pyöritin senkin paikalleen letkun (uuden) kanssa. Sain vähän lisää tilaa irrottamalla jarrusatulan ja koiranluun, ettei uusi letku taittunut pakettia pyörittäessä pahasti.
Systeemin ilmaamisesta ei tullut mitään, kun en saanut tasonsäätöventtiilin vipua irti/vapaaksi tangosta. Perää en saanut nousemaan enkä laskemaan vipua väkisin nostamalla tai kiskomalla alas. Mutta kun ajoin auton alas pukeilta, oli perä ihan oikeassa korossa, eikä iskunvaimentajien toiminnassa tuntunut olevan mitään ongelmaa.
http://v12uberalles.com/Rear_Struts.htm
Myös minulla oli letkun ja putken liitoksessa putken puolen mutteri ryytynyt kiinni putkeen. Pyöritin letkun sitten iskareineen päivineen irti putkesta. Se mahtui juuri ja juuri pyörimään, kun en välittänyt letkun taittumisesta.
Uuden iskarin pyöritin senkin paikalleen letkun (uuden) kanssa. Sain vähän lisää tilaa irrottamalla jarrusatulan ja koiranluun, ettei uusi letku taittunut pakettia pyörittäessä pahasti.
Systeemin ilmaamisesta ei tullut mitään, kun en saanut tasonsäätöventtiilin vipua irti/vapaaksi tangosta. Perää en saanut nousemaan enkä laskemaan vipua väkisin nostamalla tai kiskomalla alas. Mutta kun ajoin auton alas pukeilta, oli perä ihan oikeassa korossa, eikä iskunvaimentajien toiminnassa tuntunut olevan mitään ongelmaa.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Moi!
Mulle sanoi aikoinaan yksi mersukorjaaja, että se iskari kyllä ilmaa itsensä ajossa.
Toinen huomio noista iskareista oli sellainen, että:
Kolmena perättäisenä vuonna sain katsastuksessa kehotuksen vaihtaa oikea takaiskari. Viime talvena kävin kerran rautakaupassa ja lastasin hirvittävän määrän tasoitteita ja laattoja peräkonttiin. Auto paran koukku lähes viisti jo maata... mutta kun käynnistin auton niin järjestelmä nosti kiltisti perän ylös
Viime viikolla kun kävin leimalla, niin iskareissa ei ollut mitään huomautettavaa kaippa siellä oli kuitenkin vielä ollut pieni määrä ilmaa jossain
Mulle sanoi aikoinaan yksi mersukorjaaja, että se iskari kyllä ilmaa itsensä ajossa.
Toinen huomio noista iskareista oli sellainen, että:
Kolmena perättäisenä vuonna sain katsastuksessa kehotuksen vaihtaa oikea takaiskari. Viime talvena kävin kerran rautakaupassa ja lastasin hirvittävän määrän tasoitteita ja laattoja peräkonttiin. Auto paran koukku lähes viisti jo maata... mutta kun käynnistin auton niin järjestelmä nosti kiltisti perän ylös
Viime viikolla kun kävin leimalla, niin iskareissa ei ollut mitään huomautettavaa kaippa siellä oli kuitenkin vielä ollut pieni määrä ilmaa jossain
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)