Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Projekti: W201 2.3-16 KOMPRESSOR (MYYNNISSÄ HALVALLA!)

Viesti Kirjoittaja jesse »

W201 2.3-16 vuosimallia '85 + Eatonin M45 mekaaninen ahdin (roots).
Ruisku/sytkä: Tatech 5 hukkakipinäsytkä ja sekv. ruiskutus
Kone on vakiopuristuksilla (9,7:1), joten mitään suuria tehoja ei toistaiseksi haeta.

Kuvia löytyy täältä:
http://s21.photobucket.com/home/jesserontu/allalbums

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, Ke 09.04.2014 13:15. Yhteensä muokattu 22 kertaa.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Ei voi muuta sanoa kuin, että siistin näköistä jälkeä...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Hienolta näyttää.
AutoCadilla ja Inventorilla oli ilmeisesti mitoitettu ahtimen paikka ja piirretty kiinnityskorvallinen. :D
Joka päivä tulee piirreltyä samoilla ohjelmilla. :wink:
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kiitoksia.

Autocad, Pro/e ja SolidWorks on ollut käytössä...
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

asiallista toimintaa 8)
Projektiin on epäilemättä paneuduttu huolella,koska käytössä on oikein piirrustus ohjelmia...---->ja muutenkin huolellisen näköistä jälkeä
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Juu, hienolta näyttää! Tuo M45 roots antaa varmasti hyvin vääntöä koko kierrosalueelle. Onko sinulla muuten KE-Jetin ilmamäärämittari ja seosjakaja heebeleineen tallessa? Ne voisi sovittaa 8-venttiiliseen pikkulohkoon.

tomant
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Uusia kuvia lisätty!
hoitokoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 10.07.2005 23:34
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja hoitokoti »

kerros jesse tyhmälle että nyt kun tuo putki haarautuu tossa ahtimen kyljessä niin ottaako isompi ilmaa ja tuo pienenpi menee taasen coolerille?? mietin vain tässä tuota omaa toteutusta. :roll:
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ei kun se on ahtimen painepuoli ja isommasta putkesta menee ilma coolerille ja pienemmästä bypassille kun imusarjassa on alipainetta (tyhjäkäynti ja osakaasu).

Ahtimen imupuoli näkyy tosiaan noissa konehuoneen kuvissa aika huonosti kun se on vielä keskenkin. Ilmanputsari siis tulee sinne missä normaalisti on akku ja siitä tulipellin läpi tulee putki ahtimen persiiseen. Siinä yhdessä kuvassa kyllä näkyy se ahtimen imuaukkokin (sellainen epämääräisen muotoinen soikio) ja siinä sitä hommaa on ollutkin kun on pitänyt miettiä miten sen yhdistää pyöreään imuputkeen. Homma on kuitenkin jo ratkaistu ja 3D-CADilla olen mallintanut soviteputken joka on toisesta päästä tarkasti tuon ahtimen imuaukon muotoinen ja muuttuu noin 100 mm matkalla pyöreäksi putkeksi. Ainakin SW ja Pro/e pystyvät levittämään tällaisen putken tasolevyksi ja se olisi tarkoitus viedä DXF-kuvana vesileikkurille tai sitten nakertelen ite 2mm alumiinilevystä.
hoitokoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 10.07.2005 23:34
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja hoitokoti »

ok odotan mielen kiinnolla lisä kuvia jos vaikka tulisin sitten viisaammaksi.. :oops: kiinnostaa vain tietä että miten rupean tuota omaa toteuttamaan kun pitää saada molemmat ahistamaan. ;) ja mulla tulee kyllä lisä jumppaa kun pitää tonne imusarjan alle soviittaa 8)
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Komean näköistä :D Hienoa, että onneksi teitä kompuran käyttäjiäkin löytyy, kun tuntuu että nykyään ei missään laiteta muuta kuin turboja :shock: Paitsi että eihän niissäkään mitään vikaa ole, päinvastoin... :twisted:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Paljonko tuollainen mankeli haukkaa hevosvoimia pyöriäkseen? :?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

:lol: mankeli :lol:
Mikäli laskelmat vastaa todellisuutta niin tässä tapauksessa suurimmillaan jotain 10kW luokkaa.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Tavan insinööri olet Jesse! Hyvän näköistä!
Oletko tietoinen saako vähäpäästöiseen 320seen laittaa kompuraa? Paljonko riittävä kompura maksaisi? Jatka samaan malliin!


Osku
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kiitoksia...
Eikös se noiden vähänpäästöisten kanssa ole aika hankalaa, tai ainakin kallista (VTT:n testi). Jos Eatonin haluaa niin 3,2 litraiseen koneeseen täytyisi olla vähintään M62. Tuo M45 kun alkaa olemaan jo 2,3 L koneellekin vähän alamittainen.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Muutamia kuvia ja hieman tarinaa projektista lisätty kotisivujen puolelle:
http://www.students.tut.fi/~rontuj/proj ... kuvat.html
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

:shock:
Kuinka jotkut osaa ja jaksaa hieroa noin. Kade :oops:
Respect.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jeh siistiä jälkeä tulee. Ite tein volkkariin mutta toisin kuin sinä, mä tein yritys/erehdysperiaatteella ja nollabudjetilla vakio koneeseen jossa on korotettu vain polttoaineen paine joka säätyy 1:1,4.

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=61983
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Onko 16v-malleissa runkonumero samassa paikassa kuin muissakin? Jos on ,niin mitä katsastus viranomaiset vaativat jotta siirto onnistui?
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

On samassa paikassa, eli oikeanpuoleisen iskaritolpan läheisyydessä.

Stanssasin uuden numeron oikeanpuoleisen ajovalon yläpuoliseen peltiin ja siihen katsastusmies löi AKE:n merkit ja laittoi rekisteriotteeseen merkinnän uudesta paikasta. Vanha numero oli siis tietenkin siinä vaiheessa vielä paikallaan.
Viimeksi muokannut jesse, To 07.09.2006 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mikäs pieni reikä tässä ahtoputken vieressä on? tollanen 10-15mm?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Pistin siihen varttituumasen kierteen ja tulpan. Ei sillä tällä hetkellä mitään käyttöä ole, mutta jos joskus mittaa esim. ahtoputkiston/coolerin painehäviötä tai lämpötiloja niin on sitten paikka mittarille...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Alipainereikä

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Milläs sä tulppasit tämän alipainereijän jossa siis punanen kaulus, mulla tossa on tollanen musta korkin tapainen juttu, mutta se tuntuu löysältä...? kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Se liitin siinä ahtimen rungossa punaisine kauluksineen on ns. pistoliitin (yleinen pneumatiikkaliitin), johon sopii 9mm letku. Tulppia ei 9 millisinä oikein saa mistään, joten viilailin siihen 10mm nylon-tangosta tulpan joka siis pysyy siinä ihan vaan painamalla paikalleen. Siinä punaisessa kauluksessa on sellaiset metalli kynnet jotka tarttuvat kiinni siihen tulppaan ja siellä poterossa on vielä o-rengas jota vasten tulppa tiivistyy.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ok, eli toi mun musta tulppa on ihan jees, mutta punanen osa ei siis irtoa...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kyllä se punanen osa siitä irti lähtee ja nyt kun tarkemmin ajattelen niin taisin ottaa sen pois eli se tulppa on mulla sen o-renkaan varassa
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jassoo. En oo uskaltanut apinanraivolla vetää. Kovaa kun yritin, se ei lähde. Kuuluuko tuo musta osa siihen liittimeen vielä vai onko se todellakin jo tulppa. Ei sulla olis jotain kuvaa tuosta. Että vähän tietäis mitä on odotettavissa. Mullahan nimittäin tässä tuo sininen letku on tulppana, mutta haluaisin pois sen kun se on turha, se letku aina hyppää pois sieltä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Tuossa sinun kuvassa olevassa letkussahan näyttäisi olevan juuri sellainen pistoliitin toisessa päässä, eli samalla periaatteella toimii kuin ahtimen liitinkin, vähän erinäköinen vain.

Eiköhän se ulommaisena oleva musta osa ole ihan tulppa. Kannattaa kyllä varmistaa että se on tiivis, nimittäin jos siihen on lyöty vain joku tulppa sen kummemmin tarkistamatta, niin se tulppa ei välttämättä ylety siihen o-renkaaseen asti.

Ja jos haluat sen punaisen kauluksen irti niin eka pitää saada se tulppa irti, koska niinkuin kuvastakin näkyy, kaulus on kartiomainen ja jos sen sisällä on jotain, niin se ei anna periksi eli ei tule ulos poterostaan.

Kuva
Viimeksi muokannut jesse, Pe 14.05.2010 00:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Voe elämä mitä jälkee :shock:
Jatka vaan samaa rataa 8)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin