Koottavien vanteiden kunnostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja A »

Pikku korjaus/varoitus, tohon Laasertoolin ilmoitukseen. Ainakin OZ Opera II :siin, ei sopinut suoraan toi tappiavain. Oli liian iso, tilasin meinaan tommoisen avaimen(+2kpl). Niistä saa kyllä tehtyä sopivan, jos on joku Dremeli ja malttia. Ainakin omat vanteeni onnistuin purkamaan, eikä Ossien titaanipultit kärsineet irroituksessa. Eiköhän noi kasaannukkin, samalla työkalulla.

Jos jollakulla on kiinnostusta, tommosesta tappiavaimesta. Mulla tosiaankin on vielä pari ylimääräista, ja luovun niistä hankintahintaan(13€/kpl+toimituskulut). Muistakaa, että avain ei välttämättä suoraan sovi.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuossa kun muutama vuosi sitten kiillotin nää vanteet. Sen jälkee ajettu jonku 30tkm ja yksi kokonainen talvi, joten oli vanteet jo vähä heikommas hapessa.
Kuva

Mut sitte autoglymin fosforihappopesulla siitä sai taas kerran ihan sieddettävän :) ELi vielä ainaki yhen kesän menettelee
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onko tuo sergey tuo krominen mersun tähti keskiö joku viritys vai saapiko noita esim. Lorinserin (made by BBS) vanteisiin?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuo on noita mersun alkuperäisen mallisia eli 75mm. Noihin siis käy orginaalit :o ebaystä kyl on saanu lorinsereihin jne. kans.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Siugo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 13.05.2012 22:46
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Siugo »

mistäs porukka on tilaillu rh:n vanteisiin leveempiä kehiä? Tai jos jollai sattuis oleen ylimääräisenä niin saa tarjota.
Avatar
poju89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 27.10.2011 20:47
Paikkakunta: Urjala

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja poju89 »

Siugo kirjoitti:mistäs porukka on tilaillu rh:n vanteisiin leveempiä kehiä? Tai jos jollai sattuis oleen ylimääräisenä niin saa tarjota.

iclair.de
W124 300D 94
Skyline R32 90


W108 "380"se 67
W116 350sel ??
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja karra »

Siistit perät... eiku pyörät

Kuva



http://www.r3vlimited.com/board/attachm ... 1289608030" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Meinasin ostaa 15" amg kopiot ja niihin hommata 17" ulko- ja sisäkehät. Onko mahdollista naittaa esim. intran 15" jos siitä sorvaa pelkästään keskustan irti niin esim. BBS kehien kanssa?

Ei ole kuin nuo 16" BBS tuossa mistä voin ottaa ulkokehän sisemmän halkaisijan. Ja uskon 17" kehän olevan aika lähellä sopevaa tuohon 15 keskilätkään. Onko jollakin mahdollisuutta mitata 17" koottavien sisähalkaisijaa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no mittatilaustyötä ne aina on. sinä kerrot myyjälle mitat, niin se tekee sulle sellaisen kuin haluat.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
poju89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 27.10.2011 20:47
Paikkakunta: Urjala

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja poju89 »

Voihan se hyvinkin onnistua esim bbs kehillä, huomattavasti halvempi ainakin olisi kuin mittatilaustyönä.

Bbs kehiä ei ole mutta 17 lorinserin kehät olisi irtonaisena, voin ne mitata jos kiinnostaa?
W124 300D 94
Skyline R32 90


W108 "380"se 67
W116 350sel ??
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Eikös net lorinserin kehät ole vastaavat kuin BBS?? Mulla ainakin nuissa lortoissa lukee sisällä Lorinser made By BBS :D

Mutta mittaa jos jaksat. Jospa tässä sorvais tuosta yhet monoblokit sököksi. Paljonko pitää "keskilätkällä" olla vahvuutta? Kuinka paljon sergeyllä jäi barokkien keskilätkän vahvuudeksi?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
poju89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 27.10.2011 20:47
Paikkakunta: Urjala

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja poju89 »

joop79 kirjoitti:Eikös net lorinserin kehät ole vastaavat kuin BBS?? Mulla ainakin nuissa lortoissa lukee sisällä Lorinser made By BBS :D

Mutta mittaa jos jaksat. Jospa tässä sorvais tuosta yhet monoblokit sököksi. Paljonko pitää "keskilätkällä" olla vahvuutta? Kuinka paljon sergeyllä jäi barokkien keskilätkän vahvuudeksi?
Nuo mun on ronalin valmistamat, schmidtin kehät sopii myös.
Koitan mittailla tänään kun tallilla käyn.
W124 300D 94
Skyline R32 90


W108 "380"se 67
W116 350sel ??
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

7mm jäi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onkos se kokonaispaksuus 7mm vai sen "syvennys loven" vahvuus 7mm? Aika ohut se on joka tapauksessa :D

Mutta eipä se taida nuissa BBS orggis vanteissakaan kovin paksu olla. Ei tullut sitä niin tarkasti mitottua....
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
laineee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 12.01.2013 00:57

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja laineee »

Olisiko kellään myytävänä menzernan loppukiillotus vahoja, kun ei tahdo saada tuolla schmidtin ultrapolilla hyvää jälkeä alumiinisiin kehiiin.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Mitä tiivistysmassaa suosittelette koottavien vanteiden saumaan? Talven aikana yksi rengas oli tyhjentynyt täysin, joten ajattelin tuon ennen uuden renkaan vaihtoa samalla tiivistää.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

arto79 kirjoitti:Mitä tiivistysmassaa suosittelette koottavien vanteiden saumaan? Talven aikana yksi rengas oli tyhjentynyt täysin, joten ajattelin tuon ennen uuden renkaan vaihtoa samalla tiivistää.
Itsellä olis sama homma omiin BBS:iin eli kertokaas asiasta tietävät :D
Avatar
Venymä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 25.07.2013 13:00
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Venymä »

Tätä on tullut itsellä ja muillakin käytettyä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609076/S ... usta-300ml" onclick="window.open(this.href);return false;
W210 290DT
C208 320
S202 250DT
W210 220D
W123 300D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

miks noin lujaa massaa? tavallinen silikoni riittää aivan täysin :) toki sikaflexin päälle voi maalata, toisin kuin silikonin...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tih5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 04.12.2012 13:05
Paikkakunta: Lohja

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Tih5 »

Etikkahappopohjainen silikoni syövyttää metallia joten ei ainakaan sellasta voine laittaa? Myös saniteettisilikoneja on olemassa neutraalisti kovettuvia jolloin ne soveltuu metallipinnoille...
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Kiitos vastauksista! Tarttee varmaan tota Sikaa laittaa, että varmana ilmat pysyy. :D Mustaa Sikaa siellä näytti nytkin olevan.. saas nähdä miten lähtee vanha massa irti.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tih5 kirjoitti:Etikkahappopohjainen silikoni syövyttää metallia joten ei ainakaan sellasta voine laittaa? Myös saniteettisilikoneja on olemassa neutraalisti kovettuvia jolloin ne soveltuu metallipinnoille...
Ja esim. se juuri tähän tehtävään tarkoitettu silikoni on sellainen...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Lainaan vanhaa projekti/keskustelurihmaa, kun se nyt ensimmäosenä tuli vastaan moniosaisten vanteiden kunnostuksesta.
Osaako joku neuvoa, kuka/mikä avaa hitsattuja moniosaisia vanteita? Joissain kolmiosaisissa on nimittäin hitsattu lippa ja tynnyri toisiinsa. Joku koneistamo varmaan osaisi jollain värkillä, mutta onko jollain kokemusta?
CLS 55 AMG
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

Pacer kirjoitti: La 08.05.2021 18:49 Lainaan vanhaa projekti/keskustelurihmaa, kun se nyt ensimmäosenä tuli vastaan moniosaisten vanteiden kunnostuksesta.
Osaako joku neuvoa, kuka/mikä avaa hitsattuja moniosaisia vanteita? Joissain kolmiosaisissa on nimittäin hitsattu lippa ja tynnyri toisiinsa. Joku koneistamo varmaan osaisi jollain värkillä, mutta onko jollain kokemusta?
Yksinkertaisin on vaikka ihan tavan manuaalisorvissa ajaa auki, onnistuu siististi. Normaalilla teräpalalla tai sitten leikkuupalalla menee tarkasti. Pitää vaan olla johteiden päällä tarpeeksi tilaa vanteen halkaisijan mukaisesti.

Sitten on tietty noita moniakselisia CNC-koneita mutta en usko että harrastajille ruvetaan tekemään jossei sitten itse ole sellaisen koneen käyttäjä. :P

Olen nähnyt myös että käsin kulmahiomakoneella vedetään, en suosittele. :lol: Oli muistaakseni kannut piloilla kun leikattu vinoon (yllätys yllätys jos käsivaraisena tekee).
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Joo kiitos. Eli perus koneistamoon vaan ja pitäis onnistua. Toi rälläkkä on kyllä liian epätarkka tohon ja laikkakin vähän turhan paksu, sillä saa kyllä epäonnistuttua. Näin videon, jossa kaveri pyöritti vannetta autossa ja piti rautasahanterää pihdeillä saumaa vasten. Arvostan DIY asennetta, mutta potentiaalia kyllä pilata osat siinä.
CLS 55 AMG
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pacer kirjoitti: Su 09.05.2021 18:49 Joo kiitos. Eli perus koneistamoon vaan ja pitäis onnistua. Toi rälläkkä on kyllä liian epätarkka tohon ja laikkakin vähän turhan paksu, sillä saa kyllä epäonnistuttua. Näin videon, jossa kaveri pyöritti vannetta autossa ja piti rautasahanterää pihdeillä saumaa vasten. Arvostan DIY asennetta, mutta potentiaalia kyllä pilata osat siinä.
Itsellä tehtiin vastaava operaatio toissavuonna. Sitä ei saanut sorvattua auki niin, että molemmat lipat säilyisi käyttökelpoisena. Omassa tapauksessa sillä ei ollut väliä kun tarvitsin vain takakannut muutenkin. Ulkolipat ostin sitten uudet. Tämän operaation teki eräs vannemies Hyvinkäältä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Pacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 17.08.2020 15:30
Paikkakunta: Nummela

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Ok. Itselläkin menee lipat vaihtoon, tosin nuo olisi ihan ok säilyttää, jos lokasuojaan tulee joskus tilaa. Mutta jos täytyy, niin ulkolippa saa mennä sitten.
CLS 55 AMG
Vastaa Viestiin