Koottavien vanteiden kunnostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Mainitsempas muuten lievänä offtopikkina tässä threadissa:

Joku Porilainen on mitä ilmeisimmin kunnostanut vanteita; Kipasin motonetissä, ajattelin ostaa XZN-hylsysarjan. Ei ollut kun yksi sarja ja sekin esillä, kurkkasin lootan sisälle niin 8mm kärkihylsy ja 10mm normaali hylsy oli lähtenyt kävelemään :cry: Jäi sarja hyllyyn, huomautin vaan henkilökunnalle notta tilais lisää kun ainoa sarja joka on hyllyssä, on _vakavasti_ vajaa :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

j.a kirjoitti:mistä löytyy koottavii ozeihi uusii venttiileit?
ebay.de jos tarkotat niitä 8,3mm ventiileitä. Minä voisin 4kpl uusia myydä. Yv jos kiinnostaapi.
nj^ kirjoitti:Vinkkejä otetaan vastaan :lol: Ei niin millään haluis maalatakkaan niitä :cry:
kromauta ne, ei oo kallista. tietty ne pitää sitte eka kiillottaa.

tosta nyt voi ihailla lakatun ja kiillotetun vanteen ennen/jälkeen kuvaa. lakattu vanne on 100% ehjä ja korroosiovapaa, eli käyttövalmis. Hävettää oikeen nitromorssaa se. Kiillotetuissa kromipultit ja orginaalipultit ovat lakattua terästä. huom, keskiöt on viel kiillottamatta ja kromimersunmerkit saamatta.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Mikkäs nää kiekot muuten on sergey? OZ? Joskus tein kauppoja vasttavista, mutten malttanu maksaa 600e:tä :roll:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ne on ACT RS eli Ronalit. On puolisen kiloo kevyemmät ku samankokonen BBS RS, siis 8,5x17. ehdottomasti paras seikka näissä on se, että keskikupin reikään passaa orginaalit mersutähdet :P Niin ja nämä on viimeistellymmät. Siis kun ovat ilman maalia, ei mitään työstöjälkiä yms. pikkujuttuja missään kuten bbs:issä on. Kehät on varmaan pehmeämmät koska kiillotus sujuu varsin hyvin. Kokonaisuudessaan laatu on silmämääräisesti parempi mut sisäinen kauneushan on sit kysymysmerkki.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
...It's Just a Ride...
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 16.03.2010 14:57
Paikkakunta: Mansester

Viesti Kirjoittaja ...It's Just a Ride... »

Sattuuko kukaan tietämään mistä saisi sopivan avaimen OZ:n Amg 18" vanteiden purkamiseen? Pultin kutsumanimestä ei ole tietoa mutta se on vähän niin kuin torx, tosin 10-kulmainen, ~8mm halkaisijaltaan... Koko manse melkein kierretty sopivaa työkalua etsien mut huonolla menestyksellä. Vanteet kaipaavat vähän huoltoa, koska lakkaus on niistä lohkeillut. Vanteet ovat kolmiosaiset: kehä, keskiö ja teräksinen reuna. Kaikki vinkit purkamiseen ja kunnostukseen ovat tietysti erittäin tervetulleita. Yritän pistää kuvia asap (heti kun kameran piuha löytyy)
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Se on erikoisavain, todennäkösesti ei oikein missään rautakaupassa myydä. Mutta tuolta saa ainaki. http://www.specialfalgar.fi/tarvikkeet.aspx
Miksköhän noissakaan ei oo voitu normi torxeja, tai BBSn tapaan 12 kulmaisia käyttää..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sitä olen minäkin ihmetellyt. Iha tollo ruuvi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
...It's Just a Ride...
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 16.03.2010 14:57
Paikkakunta: Mansester

Viesti Kirjoittaja ...It's Just a Ride... »

^^ kiitos linkistä! täytyypä ottaa yhteyttä puljuun.

edit. ei löytynyt sieltäkään... lisää ehdotuksia?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuossa ku kävin asioimassa taas ruottissa niin sattumalta laivalla blocketia selatessa törmäsin lorttoihin. eli kai se tästä taas lähtee...

Lorinser RSK5 8x18et44... audii meinasin ne laittaa ku ei mul oo muita soveltuvia autoja :D

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

pesemällä paremmaksi. koitin lorttoja audiin ja tuolta ne näyttää...
Kuva

sanokaas millä nämä titaanipultit avataan niin että vanne ja pultti säilyy ehjänä? pulttikoneel? Sain kaksi auki parinkymmenen minuutin ähräämisellä. Ongelmana on se että pultti pyörii reijässään.
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Hyvin passaa Lortot Audiin! Vähä kiiltoo niin se on siinä.

Joo eipä tuu äkkiseltään mieleen muutako et pulttikoneella. Saa kyllä varovasti ottaa auki, jos nuissa on vielä kierrelukitetta.
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juu onha niissä pehmeä lukite :roll: eivät ole kyllä sillee kovin tiukassa kuten yleensä, ja ovat näemmä hyväs kunnossa eikä korroosiotakaan ole jumittamassa... mutta mil pidän kiinni!½! ei huvittais rikkoa noita pulttei ku niillä o melko korkea markkina-arvo käytettynäkin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

aika huono pitää millään kiinni ettei tulis kantaan jälkiä...kokeile vaikka jotain 2k liimaa siihen kannan reunaa ja mutteri auki ja sitte lyöt pultin irti vasaralla tietenkin joku puunpalanen välissä :D
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sanovat että epoksi ei tarttuis kunnolla titaaniin... pitää kokkeilla kummiski.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

pitäskö vähä lämmitellä,jos vaikka liima välissä:S
Diesel on puhtaampi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tällee tunnistaa hyvän taotun vanteen. puhelimen db mittari näytti vähä yli 140db.

http://www.youtube.com/watch?v=yTi2oScj12w
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nyt ku alkaa Lortot olee valmiit (paiti keskikannet) ni pitäs päättää että laitanko kultaiset pultit vai laitanko vanhat titaaniset jotka kiillotan? Kui kaua kiillotettu titaani pysyy kiiltävänä (kai se silti o titaani teräs lejeerinki?)? Orginaalit pallokantaiset olis siitä hyvät että vanteita ei tarvisi purkaa että saa uudelleen hyvään kiiltoon. Eli voisi rissalla vetää helpommin "yli".

KuvaKuvaKuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Mulla tulee noista pallopäisistä jotkun jenkki-niitti vanteet mieleen, mikä nyt ei ole ehkä hyvä asia. Onhan nuo "normaalit" vähän likaherkempiä ja se kiillotuskin hankaloituu, mutta silti laittaisin ne.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo sen takia täs tuskailen... voi äkkiseltää joku luulla että ne o jotku centerlinet. Ei just ny ollu kromisia pultteja kotona, niitäki harkitsin. Epäilen että kromisilla voisi tulla liian ykstoikkonen? Tai sitten ei... pitänee satsi kromisia ostaa silti.

ainii, ratkaisin pulttien irrotuksen tälleen:
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Omnic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 11.02.2010 02:11
Paikkakunta: Lahti

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Omnic »

Morjesta!

Mistä löytäis noihin brabuksen vanteisiin leveempiä ulkokehiä. En taho löytää mistään 36 pulttisia.
Noi on 18" brabukset.
Does it have big rims? -YES!
Does it ride good? -NO!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

http://www.titanium-touch.de/shop" onclick="window.open(this.href);return false; ja teettämällä ne kaikki myydään eikjä omien mittojen mukaiset ole kalliimmat ku standardit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Omnic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 11.02.2010 02:11
Paikkakunta: Lahti

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Omnic »

Kiitos. Mistä tiedän minkä levyset noi mun nykyset? Lukeeko kehässä jossain kohtaa, vai pitääkö ottaa irti ja mitata?
Does it have big rims? -YES!
Does it ride good? -NO!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mittanauha on ystävä!

http://www.titanium-touch.de/shop/index ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
sape124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.01.2011 20:55

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja sape124 »

.
Viimeksi muokannut sape124, Ke 30.01.2013 02:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ne on BBS RM. Niihi käy RS kehä. Nuo on kaksiosaiset eli keskiö ja takaosa on yhtä puuta toisin kuin RS. Samantien ku menee purkuun ni laita pari tuumaa leveemmät ;) ja ne uudet on sitten peilikiiltävät joten joutunee fiksaamaan vanhojaki ellet osta kaikkiin uusia.

btw noi mun peilikiillotetut lorinserit ei sitte jäänykkää peilikiiltäväksi vaan ne on nyt tälläset:
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja epk »

sen verta noista titaunium touchin huulista, ne ei ainakaan enää ole mitään "peili" kiiltäviä , vaan niissä näkyy selvät "naarmut" kiilloituksen jäljiltä + pulttikehä on himmeä.
sape124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.01.2011 20:55

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja sape124 »

tarkoitus olisi laittaa kaikkiin uudet kehät ja eteen 1,5 tuumaa leveät ja taakse 2,5 tuumaa,
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

epk kirjoitti:sen verta noista titaunium touchin huulista, ne ei ainakaan enää ole mitään "peili" kiiltäviä , vaan niissä näkyy selvät "naarmut" kiilloituksen jäljiltä + pulttikehä on himmeä.
Mulle tuli täysin peilikiiltävät ja ei tarvinu mitää tehä... Vissii laatu heittelee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja epk »

täs on jo ties kuinka monelle tullut samanlaisia + ne melkeen kromiset pultit, ei hyvältä näytä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

HEH joo-o ihmeytyyää kyllä. ku mä sain myös kunnon kromiset ja kunnon kultaiset pultit... Ottas kuvan jokupäivä.

Karra, minkälaatusia pultteja ja kehiä sä sait?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin