Öhh, sisäkehät oli perus alumiinia ja pulttei ei tullut muuta kun ne sinun. Eli ei apua tähän kyssäriin...Sergey kirjoitti:HEH joo-o ihmeytyyää kyllä. ku mä sain myös kunnon kromiset ja kunnon kultaiset pultit... Ottas kuvan jokupäivä.
Karra, minkälaatusia pultteja ja kehiä sä sait?
Koottavien vanteiden kunnostus
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Omaa ketjua kun en jaksa avata niin esitellään oma aikaansannos nyt täällä.
Elieli, ostin eräältä foorumilaiselta BBS/Lorinser RT016 3 osaiset vanteet, jotka olivat hieman rähjääntyneet ajan saatossa ja ulkopinnat olivat kuluneet ja sisäpinnat sen verran vahvassa suola/jarrupölykerroksessa että päätin puhalluttaa vanteet. Ulkokehät ja keskiömutterit oli kiilotettu joskus mutta niissä oli jonkilaista hapettumaa jo havaittavissa.
Alkutilanne
Aluksi kiillottelin keskiömutterit ja tulevien etuvanteiden kehät ihan käsipelillä, kankaalla ja Autosolin kiillotustahnalla. Aika hyvät niistä sai pelkästään noinkin kun ne oli joskus jo kiillotettu. Myöhemmin hain kangaslaikan porakoneeseen ja kävin vielä etuvanteiden ulkokehät sillä läpi.
Kehä
Vanteiden hiekkapuhalluksesta saanti kesti hieman puhallusliikkeen kesäkiireiden vuoksi. Mutta lopputulos oli hyvä ja hinta kohtuullinen.
Puhallettu
Kävin vanteet ensin 240 ja sitten 500 hiemopaperilla läpi puhalluksen jäkeen ennen maalausta, ja jäljestä päin huomaa että olisi saanut mennä vielä tarkemmin.. Mutta nyt niissä on helmiäisvalkoinen maali päällä ja lopputulos näyttää etuvanteiden osalta tällaiselta:
Etuvanne
Etuvanne
Vanteet ovat vakiokoossaan 16 x 7,5. Odottelen tässä vielä lähetystä saapuvaksi, tilasin takavanteisiin 3" ulkokehät eli tulevat olemaan 9" leveät.
Loput kuvat löytyvät osoitteesta: Täältä
Elieli, ostin eräältä foorumilaiselta BBS/Lorinser RT016 3 osaiset vanteet, jotka olivat hieman rähjääntyneet ajan saatossa ja ulkopinnat olivat kuluneet ja sisäpinnat sen verran vahvassa suola/jarrupölykerroksessa että päätin puhalluttaa vanteet. Ulkokehät ja keskiömutterit oli kiilotettu joskus mutta niissä oli jonkilaista hapettumaa jo havaittavissa.
Alkutilanne
Aluksi kiillottelin keskiömutterit ja tulevien etuvanteiden kehät ihan käsipelillä, kankaalla ja Autosolin kiillotustahnalla. Aika hyvät niistä sai pelkästään noinkin kun ne oli joskus jo kiillotettu. Myöhemmin hain kangaslaikan porakoneeseen ja kävin vielä etuvanteiden ulkokehät sillä läpi.
Kehä
Vanteiden hiekkapuhalluksesta saanti kesti hieman puhallusliikkeen kesäkiireiden vuoksi. Mutta lopputulos oli hyvä ja hinta kohtuullinen.
Puhallettu
Kävin vanteet ensin 240 ja sitten 500 hiemopaperilla läpi puhalluksen jäkeen ennen maalausta, ja jäljestä päin huomaa että olisi saanut mennä vielä tarkemmin.. Mutta nyt niissä on helmiäisvalkoinen maali päällä ja lopputulos näyttää etuvanteiden osalta tällaiselta:
Etuvanne
Etuvanne
Vanteet ovat vakiokoossaan 16 x 7,5. Odottelen tässä vielä lähetystä saapuvaksi, tilasin takavanteisiin 3" ulkokehät eli tulevat olemaan 9" leveät.
Loput kuvat löytyvät osoitteesta: Täältä
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
jej! hyvää jälkee
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Itse olisin puhalluttanut soodalla, koska nyt esim. puolien välissä maalipinta on melko rosoinen. Muuten ihan ok.
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Joo tuo jäi hieman rosoiseksi tuolta "puolien välistä" ja jossain kohtaa taisi olla tuossa näkyvällä osallakin hieman rosoa, ja juuri tätä tarkoitin tuolla aiemman viesti lausahduksella että pohjat olisi vähän paremmin pitänyt tehdä. Kuitenkin tuo lopputulos on omasta mielestäni tyydyttävä.
En ole kyllä kuullut puhuttavankaan soodalla puhaltamisesta, täytyypä tutustua aiheeseen.
En ole kyllä kuullut puhuttavankaan soodalla puhaltamisesta, täytyypä tutustua aiheeseen.
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Tänään sain nuo leveämmät ulkokehät ja toisen ehdin kasata. Hieman on kumpparilaatuisia kuvia, mutta otettakoon uusia kun kamera sattuu mukaan.
Ensimmäinen
Toinen
Kolmas
Ensimmäinen
Toinen
Kolmas
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Tuli hommattua coupeen artecin edition L:ät. 17" ja 8" leviänä, nyt tarttis taakse tuuman lisää leveyttä, niin osaisko joku suoraan sanoa passaako muilta merkeiltä kehät suoraan, esim rh? 36 pulttisena. Nykyset kehät mittailin 1.75" niin tarvis löytää 2kpl 2.25"/2.75". Ja mistä sopiva työkalu pulttien aukasuun?
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Mites tuo rs:ien liimojen poisto teräsharjalla. Naarmuttaako pahasti? Voiko samaa työkalua käyttää lakkojen poistoon, jotka ei enää lähde maalinpoistoaineella?
W124 230E
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Minä olen laittanut rälläkkään teräsharjan tai neekerintukkaa ja sillä ottanu limat pois. voihan sitä käyttää lakankin poistoon, tulee vaan kauheaa jälkeä joutuu hiomaan aikalailla että saa jäljet pois.
RH kehät käy kun on sama firma onko niissä 12 kantainen pultti vai mikä pultti siinä on? jos 12 ni silloha tavallinen hylsy käy.zuuzo kirjoitti:Ja mistä sopiva työkalu pulttien aukasuun?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Tuossa olis omat rinkulat maalissa. Väri on kuparin ruskea, taittaa pronssiin, kultaan ja syvän punaseen. Pultit pitäs vielä ostaa. Kultaset oli mielessä, mutta saattas hopeatki olla siistit. Onko mielipiteitä?
Cypee pystärin alle meinasin pyörähyttää nuo ko saan auton joskus kuntoon.
Shot at 2012-05-22
Cypee pystärin alle meinasin pyörähyttää nuo ko saan auton joskus kuntoon.
Shot at 2012-05-22
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
turhaa kainostelua. kultaiset tietysti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
hopeat!
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Mustat ruostuu alta aikayksikön tai sitten ne jotka on edes vähän korroosionkestävät mustakromiset, maksaa sitten 30c/kpl enemmän.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
kulta
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3151
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Sergeyn ja Messerschmittin (se muuten kirjoitetaan Messerschmidt... ) samaa mieltä, kultaset ehottomasti.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Kulta
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Niin se mustakromi ei ole sään kestävä materiaali tosin kuin huonosti kestävät kromiset tai vähän paremmin kestävät TiNi kulta pultit. Ts ei kestä suomen olosuhteissa edes kesällä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
no perhana, ehdotetaan sitten vanteen värisiä
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
zuuzo kirjoitti:Ja mistä sopiva työkalu pulttien aukasuun?
sergey kirjoitti:RH kehät käy kun on sama firma onko niissä 12 kantainen pultti vai mikä pultti siinä on? jos 12 ni silloha tavallinen hylsy käy.
Joopatijoo, pulteille tosiaan tuo 12 hylsä sopii, muuten ei oikeen palakihe tää homma. Hommasin RH:n 2,75" kehät ja tsädääm ei passaa, artecin kehien sisäreikä 37cm ja RH:issa 36cm. Venttiilihommaki hiukan kusee.
Eli artecin kehä
Ja RH
RH:t tulee myyntiin, ja alettava ehtimään uusia kehiä jotka passais paremmin artecceihin.
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
niin , eri vannemallien välillä on eroja toki... oletin että olisit saman malliset tietysti aina pitää varmistaa mitat jos ei ole esim. malli tiedossa mihin ne kuuluu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Sergey kirjoitti:niin , eri vannemallien välillä on eroja toki... oletin että olisit saman malliset tietysti aina pitää varmistaa mitat jos ei ole esim. malli tiedossa mihin ne kuuluu.
Olin itekkin 99% varma että sopii, sen verran eri jenkkifoorumeita selailin. Kumminkin myyvät maailmalla nuita rh/artec kehinä. No ei se auta ku alakaa kyselemmään lissää nuilta kauppiailta.
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
BBS LM:t kaipaisi vähän hellyyttä osakseen. Pari kysymystä jäänyt mieleen, vaikka nämä jutut onkin tullut luettua:
1. Eikö maali haittaa koottavien liitoskohdassa jos esim. keskiöt maalattu? Vai pitäisikö se liitospinta suojata maalauksen ajaksi?
2. Kuinka kehissä kestää kesäkäytössä kiillotettu alumiinipinta paljaaltaan, että täytyykö olla koko ajan puleeraamassa, jotta pysyy hyvänä?
Onko tietoa, mistä voi ostaa LM:iin uusia keskilätkiä?
1. Eikö maali haittaa koottavien liitoskohdassa jos esim. keskiöt maalattu? Vai pitäisikö se liitospinta suojata maalauksen ajaksi?
2. Kuinka kehissä kestää kesäkäytössä kiillotettu alumiinipinta paljaaltaan, että täytyykö olla koko ajan puleeraamassa, jotta pysyy hyvänä?
Onko tietoa, mistä voi ostaa LM:iin uusia keskilätkiä?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
maali ei haittaa, mutta riski on että päästää ilmat sitten maalin ja alumiinin välistä. ELi ei kannata maalata kosketuspintoja.
Pinta kestää ihan hyvin kesäkelissä paljaaltaan mutta eihän se tietenkään lasipeilipintaisena pysy. Kuvan vanne on ollut syys ja talvikäytössä paljaaltaan kuvanottoajankohta on 6.3. eli olleet puoli vuotta käytössä (ei, täällä ei suolata)
Pinta kestää ihan hyvin kesäkelissä paljaaltaan mutta eihän se tietenkään lasipeilipintaisena pysy. Kuvan vanne on ollut syys ja talvikäytössä paljaaltaan kuvanottoajankohta on 6.3. eli olleet puoli vuotta käytössä (ei, täällä ei suolata)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Njoo- 2osaisissa LM:ssä tuota ilma- ongelmaakaan ei tule. Taidanpa silti suojailla ne liitospinnat, jotenkin ei tunnu hyvältä se maali sielä välissä. Jos vaikka maali kutistuu kuivuessaan ja liitos löystyy.... voi olla pelkkää teoriaa
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Joo, onko kukaan laittanut jotakin vaihtoehtosia keskilätkiä tämmöseen vanteeseen tai vastaavaan? Tuossahan on RS keskimutteri ilmeisesti? Jos en väärin muista niin Sergeyllä oli krominen mersun tähti keskilätkänä, semmonen sopis kyllä näihinkin. Tai sitten kultainen ko tuli kultaset nuo kehän pultitkin.....
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
ggg, en löytänyt artecin titanium kehäpulteista mitään juttua, mitä ne yleensäkin on ? onko ne samanlaista kuin rst pultit eli läpiasti samaa materiaalia vai onko noissa joku titanium pinnoite ?
ja tärkein elikkä milläs ne kehtaa / uskaltaa putsata ? onko joku mömmö mikä liuottaisi samalla lukitteen ja sian jämät pois ?
ja tärkein elikkä milläs ne kehtaa / uskaltaa putsata ? onko joku mömmö mikä liuottaisi samalla lukitteen ja sian jämät pois ?
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
eiköhän ne ole titaaniteräs sekotusta? tuskin puhdasta titaaniakaan ovat? ei ne pinnoitettuja sikäli ole. Minä vedin messinkiharjalla siat pois eikä jääny kyllä jälkeäkään pulttiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
Onks noita LM:iä myös kolmiosaisina? Kellään olisi 2 osaisten lemmareiden leveitä kehiä myynnissä?
Ja onkos noissa bss:issä valmistusajankohta merkattu vanteeseen samalla tyylillä mitä renkaat merkitään? Mulla on keksiosan sisäpuolelle merkitty 4007
Ja onkos noissa bss:issä valmistusajankohta merkattu vanteeseen samalla tyylillä mitä renkaat merkitään? Mulla on keksiosan sisäpuolelle merkitty 4007
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Koottavien vanteiden kunnostus
kattokaas OZ-vanteiden omistajat tätä linkkiä, pitäny jo pari vuotta se linkittää mutta unohtunut.
http://www.lasertools.co.uk/itemsearch. ... plit%20rim" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lasertools.co.uk/itemsearch. ... plit%20rim" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021