Koottavien vanteiden kunnostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti:HEH joo-o ihmeytyyää kyllä. ku mä sain myös kunnon kromiset ja kunnon kultaiset pultit... Ottas kuvan jokupäivä.

Karra, minkälaatusia pultteja ja kehiä sä sait?
Öhh, sisäkehät oli perus alumiinia ja pulttei ei tullut muuta kun ne sinun. Eli ei apua tähän kyssäriin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Triadi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 26.05.2011 21:06
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Triadi »

Omaa ketjua kun en jaksa avata niin esitellään oma aikaansannos nyt täällä.

Elieli, ostin eräältä foorumilaiselta BBS/Lorinser RT016 3 osaiset vanteet, jotka olivat hieman rähjääntyneet ajan saatossa ja ulkopinnat olivat kuluneet ja sisäpinnat sen verran vahvassa suola/jarrupölykerroksessa että päätin puhalluttaa vanteet. Ulkokehät ja keskiömutterit oli kiilotettu joskus mutta niissä oli jonkilaista hapettumaa jo havaittavissa.

Alkutilanne

Aluksi kiillottelin keskiömutterit ja tulevien etuvanteiden kehät ihan käsipelillä, kankaalla ja Autosolin kiillotustahnalla. Aika hyvät niistä sai pelkästään noinkin kun ne oli joskus jo kiillotettu. Myöhemmin hain kangaslaikan porakoneeseen ja kävin vielä etuvanteiden ulkokehät sillä läpi.

Kehä

Vanteiden hiekkapuhalluksesta saanti kesti hieman puhallusliikkeen kesäkiireiden vuoksi. Mutta lopputulos oli hyvä ja hinta kohtuullinen.

Puhallettu

Kävin vanteet ensin 240 ja sitten 500 hiemopaperilla läpi puhalluksen jäkeen ennen maalausta, ja jäljestä päin huomaa että olisi saanut mennä vielä tarkemmin.. Mutta nyt niissä on helmiäisvalkoinen maali päällä ja lopputulos näyttää etuvanteiden osalta tällaiselta:

Etuvanne
Etuvanne

Vanteet ovat vakiokoossaan 16 x 7,5. Odottelen tässä vielä lähetystä saapuvaksi, tilasin takavanteisiin 3" ulkokehät eli tulevat olemaan 9" leveät.

Loput kuvat löytyvät osoitteesta: Täältä
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jej! hyvää jälkee :clap:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Västi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Västi »

Itse olisin puhalluttanut soodalla, koska nyt esim. puolien välissä maalipinta on melko rosoinen. Muuten ihan ok.
Avatar
Triadi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 26.05.2011 21:06
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Triadi »

Joo tuo jäi hieman rosoiseksi tuolta "puolien välistä" ja jossain kohtaa taisi olla tuossa näkyvällä osallakin hieman rosoa, ja juuri tätä tarkoitin tuolla aiemman viesti lausahduksella että pohjat olisi vähän paremmin pitänyt tehdä. Kuitenkin tuo lopputulos on omasta mielestäni tyydyttävä.

En ole kyllä kuullut puhuttavankaan soodalla puhaltamisesta, täytyypä tutustua aiheeseen.
Avatar
Triadi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 26.05.2011 21:06
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Triadi »

Tänään sain nuo leveämmät ulkokehät ja toisen ehdin kasata. Hieman on kumpparilaatuisia kuvia, mutta otettakoon uusia kun kamera sattuu mukaan.

Ensimmäinen
Toinen
Kolmas
Avatar
zuuzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 15.06.2008 18:49

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja zuuzo »

Tuli hommattua coupeen artecin edition L:ät. 17" ja 8" leviänä, nyt tarttis taakse tuuman lisää leveyttä, niin osaisko joku suoraan sanoa passaako muilta merkeiltä kehät suoraan, esim rh? 36 pulttisena. Nykyset kehät mittailin 1.75" niin tarvis löytää 2kpl 2.25"/2.75". Ja mistä sopiva työkalu pulttien aukasuun?
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Mites tuo rs:ien liimojen poisto teräsharjalla. Naarmuttaako pahasti? Voiko samaa työkalua käyttää lakkojen poistoon, jotka ei enää lähde maalinpoistoaineella?
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minä olen laittanut rälläkkään teräsharjan tai neekerintukkaa ja sillä ottanu limat pois. voihan sitä käyttää lakankin poistoon, tulee vaan kauheaa jälkeä :) joutuu hiomaan aikalailla että saa jäljet pois.
zuuzo kirjoitti:Ja mistä sopiva työkalu pulttien aukasuun?
RH kehät käy kun on sama firma :) onko niissä 12 kantainen pultti vai mikä pultti siinä on? jos 12 ni silloha tavallinen hylsy käy.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuossa olis omat rinkulat maalissa. Väri on kuparin ruskea, taittaa pronssiin, kultaan ja syvän punaseen. Pultit pitäs vielä ostaa. Kultaset oli mielessä, mutta saattas hopeatki olla siistit. Onko mielipiteitä?

Cypee pystärin alle meinasin pyörähyttää nuo ko saan auton joskus kuntoon.

Kuva
Shot at 2012-05-22
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

turhaa kainostelua. kultaiset tietysti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja nj^ »

hopeat!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Jäse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 17.10.2008 13:02
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jäse »

Mustat pultit. Antaa kivan kontrastin.
märssua odotellaan....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mustat ruostuu alta aikayksikön :D tai sitten ne jotka on edes vähän korroosionkestävät mustakromiset, maksaa sitten 30c/kpl enemmän.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

kulta
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sergeyn ja Messerschmittin (se muuten kirjoitetaan Messerschmidt... :) ) samaa mieltä, kultaset ehottomasti. :thumbup:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
JaniP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti 05.12.2006 19:20
Paikkakunta: Kaustinen/Lohtaja

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Kulta
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Niin se mustakromi ei ole sään kestävä materiaali tosin kuin huonosti kestävät kromiset tai vähän paremmin kestävät TiNi kulta pultit. Ts ei kestä suomen olosuhteissa edes kesällä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja nj^ »

no perhana, ehdotetaan sitten vanteen värisiä :thumbup:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
zuuzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 15.06.2008 18:49

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja zuuzo »

zuuzo kirjoitti:Ja mistä sopiva työkalu pulttien aukasuun?
sergey kirjoitti:RH kehät käy kun on sama firma :) onko niissä 12 kantainen pultti vai mikä pultti siinä on? jos 12 ni silloha tavallinen hylsy käy.

Joopatijoo, pulteille tosiaan tuo 12 hylsä sopii, muuten ei oikeen palakihe tää homma. Hommasin RH:n 2,75" kehät ja tsädääm ei passaa, artecin kehien sisäreikä 37cm ja RH:issa 36cm. Venttiilihommaki hiukan kusee.

Eli artecin kehä
Kuva


Ja RH
Kuva

RH:t tulee myyntiin, ja alettava ehtimään uusia kehiä jotka passais paremmin artecceihin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin , eri vannemallien välillä on eroja toki... oletin että olisit saman malliset :oops: tietysti aina pitää varmistaa mitat jos ei ole esim. malli tiedossa mihin ne kuuluu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
zuuzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 15.06.2008 18:49

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja zuuzo »

Sergey kirjoitti:niin , eri vannemallien välillä on eroja toki... oletin että olisit saman malliset :oops: tietysti aina pitää varmistaa mitat jos ei ole esim. malli tiedossa mihin ne kuuluu.


Olin itekkin 99% varma että sopii, sen verran eri jenkkifoorumeita selailin. Kumminkin myyvät maailmalla nuita rh/artec kehinä. No ei se auta ku alakaa kyselemmään lissää nuilta kauppiailta.
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Lade »

BBS LM:t kaipaisi vähän hellyyttä osakseen. Pari kysymystä jäänyt mieleen, vaikka nämä jutut onkin tullut luettua:

1. Eikö maali haittaa koottavien liitoskohdassa jos esim. keskiöt maalattu? Vai pitäisikö se liitospinta suojata maalauksen ajaksi?
2. Kuinka kehissä kestää kesäkäytössä kiillotettu alumiinipinta paljaaltaan, että täytyykö olla koko ajan puleeraamassa, jotta pysyy hyvänä?

Onko tietoa, mistä voi ostaa LM:iin uusia keskilätkiä?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

maali ei haittaa, mutta riski on että päästää ilmat sitten maalin ja alumiinin välistä. ELi ei kannata maalata kosketuspintoja.

Pinta kestää ihan hyvin kesäkelissä paljaaltaan mutta eihän se tietenkään lasipeilipintaisena pysy. Kuvan vanne on ollut syys ja talvikäytössä paljaaltaan kuvanottoajankohta on 6.3. eli olleet puoli vuotta käytössä 8) (ei, täällä ei suolata)
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Lade »

Njoo- 2osaisissa LM:ssä tuota ilma- ongelmaakaan ei tule. Taidanpa silti suojailla ne liitospinnat, jotenkin ei tunnu hyvältä se maali sielä välissä. Jos vaikka maali kutistuu kuivuessaan ja liitos löystyy.... voi olla pelkkää teoriaa :?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kuva

Joo, onko kukaan laittanut jotakin vaihtoehtosia keskilätkiä tämmöseen vanteeseen tai vastaavaan? Tuossahan on RS keskimutteri ilmeisesti? Jos en väärin muista niin Sergeyllä oli krominen mersun tähti keskilätkänä, semmonen sopis kyllä näihinkin. Tai sitten kultainen ko tuli kultaset nuo kehän pultitkin.....
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja epk »

ggg, en löytänyt artecin titanium kehäpulteista mitään juttua, mitä ne yleensäkin on ? onko ne samanlaista kuin rst pultit eli läpiasti samaa materiaalia vai onko noissa joku titanium pinnoite ?

ja tärkein elikkä milläs ne kehtaa / uskaltaa putsata ? onko joku mömmö mikä liuottaisi samalla lukitteen ja sian jämät pois ?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eiköhän ne ole titaaniteräs sekotusta? tuskin puhdasta titaaniakaan ovat? ei ne pinnoitettuja sikäli ole. Minä vedin messinkiharjalla siat pois eikä jääny kyllä jälkeäkään pulttiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onks noita LM:iä myös kolmiosaisina? Kellään olisi 2 osaisten lemmareiden leveitä kehiä myynnissä? :D

Ja onkos noissa bss:issä valmistusajankohta merkattu vanteeseen samalla tyylillä mitä renkaat merkitään? Mulla on keksiosan sisäpuolelle merkitty 4007
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koottavien vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kattokaas OZ-vanteiden omistajat tätä linkkiä, pitäny jo pari vuotta se linkittää mutta unohtunut.

http://www.lasertools.co.uk/itemsearch. ... plit%20rim" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin