Koottavien vanteiden kunnostus
Koottavien vanteiden kunnostus
Ajattelin jakaa kokemukseni keskitetysti yhteen topiciin kun ne näemmä olis sotkenu mun autotopicit turhaan. Itsellä siis BBS RS mutta tämä ohjeistushan pätee myös muihin koottaviin kuten OZ, Schmidt, AMG, Carlsson jne.. Jos jollakin on aiheeseen lisättävää, kuten vinkkejä, linkkejä, kysyttävää jne. niin tässäpä oiva topic sille
Näin minä sen tein, muutaman työvaiheen kuva uupuu. Jos olen jotain unohtanut niin kertokaa ihmees...
HANKINTA:
Olen aina unelmoinut tällaisista kennovanteista, ja hintoja kun olen katsellut, niin melkosesti on aina hirvittänyt. Useamman vuoden metsästin edullisia ja yhtäkkiä, marraskuussa 2008 löysin blocketista 300 eurolla vähän kulahtaneet RS:t mersun alle. Bonuksena se että kaksi rengasta oli lähes uudet michelinit joten vanteille ei jäänyt paljoa hintaa kun myin misukat satasella.
7x16 ET 24 BBS RS 008
8x16 ET 11 BBS RS 009
Vanteista yksi oli siis halki ja sen takia oli halvalla. Ensimäinen vaihe oli purkaminen ja uusien, puoli tuumaa leveämpien huulien hankkiminen etuvanteisiin jotta niistä saadaan 7,5x16.
PURKU:
Purkaminenhan tapahtui varsin yksinkertaisesti, eli tavallisilla 12-kulmaisilla hylsyavaimilla (mutteri 10mm, pultti 8mm) pultit pois.
Kuvassa paikallaan uusi esikiillotettu kehä.
Tämän jälkeen saikin kuumailmapuhaltimella kuumentaa vanteen kehät niin kuumaksi että käsillä ei kauaa viitsi kiinni pitää. Kun vanne oli kuuma, niin kumilekalla kolistellen keskiöt lähtikin hyvin irti.
Tämän jälkeen sisäkehää varten tein nelikulmaisen kehikon puulankuista joiden väli on saman kokoinen kuin keskiön ulkohalkaisija jotta keskiö jää vapaasti roikkumaan ilmaan kun vanteen sisäkehä lepää lankkujen varassa. Taas kuumailmapuhaltimella niin kuumaksi että juuri ja juuri pystyy pitämään kiinni, ja kumilekalla taas paukuttaen. Tämä oli paljon tiukemmassa kuin ulkokehä mutta se antautuu kyllä ajan myötä.
(Kuva on lavastettu informatiivisista syistä)
KIILLOTUS JA MAALI:
Ja näiden kehien irroittamisen jälkeen alkaakin se kaikkein hauskin homma eli putsaaminen ja kiillottaminen. Ensimäisenä hiotaan vanteiden kiinnityspintojen vanhat liimat pois "neekerintukalla" joka ei vaurioita alumiinia kovin ankarasti. Samalla se jättää pintoihin sopivan karkean pinnan tulevaisuutta ajatellen.
Tässä vaiheessa maalasin keskiöt ja takaosat ruiskulla "vannekullalla" ja lakalla. Näin ei tarvi mitään suojateippauksia tehdä. Tällaisten kennovanteidewn maalauksessa tulee olla erityisen tarkkaavainen valumien kannalta. Maalaa mielummin kymmeniä ohuita kerroksia kuin muutama paksu kerros.
Hankin kolme erilaista laikkaa, yksi Sisallaikka, kaksi kangaslaikkaa ja yksi kartiolaikka siis kaikille vahoille omansa. Vahoina käytin esi- ja loppukiillotus vahoja. En käyttänyt autosolia tai muuta vastaavaa märkää kiillotusainetta lainkaan.
Koska BBS ja muut vastaavien vanteiden laatu on valmiiksi erinomainen, ei esihionta ole aina välttämätön. Hiontaan voidaan käyttää vesihiomapapereita alkaen karkeudesta 1000 jos vanteet on hyvässä kunnossa. Tässä vesihionnassa meneillään 1000 ja 1200 jonka jälkeen tuleekin heti kiillotus. Kehät on paikallaan vain yhdellä vanhalla pultilla.
YOUTUBE linkki
Kiillotuksen tein samalla tavalla "sorvissa" mutta hiomapaperin sijaan käytin siis laikkoja ja vahoja. Vahaa tulee käyttää vähän ja usein, jotta se ei pala alumiiniin kiinni. Palaessaan vaha tarttuu todella tiukkaan ja se ei irtoa laikalla kovin helposti.
Ensin esikiillotusvahalla ja Sisal-Laikalla niin kauan että hiontajäljet katoaa sekä pinta on utuinen.
Tämän jälkeen vaihdetaan kangaslaikkaan johon laitetaan myös esikiillotusvahaa ja pinnasta tulee jo kiiltävä.
Tämän jälkeen vaihdetaan toiseen kangaslaikkaan ja viimeistely vahalla jolloin pinnasta tulee peilikiiltävä.
Työvaiheita toistetaan vanteissa ja kaikissa muissa kappaleissa jotka halutaan kiiltäväksi. Kiillotuskoneena kaupasta hyvin halpa, 19€ porakone joka tuhoutuu työn tuoksinnassa. Sen takia ei kannata kallista laitetta käyttää.
KOKOAMINEN:
Kun vanteet on kiillotettu ja valmiit koottavaksi, pitää tilata pultit, ostaa tiivisteliimaa ja kierrelukitetta. Suurinosa laittaa näihin vanteisiin kromiset pultit, mutta itse karskina miehenä ja vastarannan kiiskinä, sekä äänestystulosten perusteella, valitsin kultaiset pultit. Pultit tilasin saksasta, Pertsch & Partner nettikaupasta. Pultit tuli alle viikossa perille.
Vanteiden koonti on melko leppoisaa touhua. Ensimäisenä laitetaan keskiön ulkoreunalle ohut palko tiivistemassaa, mutta koko kiinnityspintaa ei saa täyttää liimalla! Keskiö sisäkehä yhteen kohdistusmerkkeihin jos sellaiset on
Tämän jälkeen laitetaan taas keskiön toiselle ulkoreunalle ohut palko tiivistemassaa. huomaa että tällä tavoin liimaa molemmin puolin keskiötä!
Liimaa ei tarvitse laittaa koko kiinnityspinnan tasolle koska se voi tehdä vanteesta epävakaan. Ulkoreunalle voi laittaa liimaa sen takia koska ainakin näissä BBS RS vanteissa n. kolme milliä on taitettu ulospäin joka muodostaa n. 1mm leveän kiilamaisen uran. Rakenne tekee siis liimasta ja ilmanpaineen yhteisvaikutuksesta entistä tiiviimmän tiivisteen. Rakenneperiaate näyttää tältä:
Sininen on liimamassa
Huomaa tasainen purse kiilamaisesta väliköstä
Vedä sauman päälle liimaa yksi ylimääräinen kierros ja kertakäyttöhanskalla tiivistemassa tasaiseksi ympäri vanteen niin että se peittää ehjänä koko sauman ja nousee hieman molempien kehien seinämille. Tämä on tärkein vaihe tiiviyden kannalta. Mutta liimaa voi laittaa myös liikaa, millin pari kerros riittää hyvin.
Tässä vaiheessa voidaankin heti aloittaa pulttien asennus ja kiristys. Laita pultit vastakkaisille puolille ja työstä vuorotellen momenttiavaimella sopivaan kireyteen. Tässä on useita erilaisia kireyksiä joita pulteille suositellaan. BBS itse käyttää 40Nm joka on aika kova, mutta kuulema alkuperäiset pultit ovatkin titaaniseosta joka kait kestääkin kovempaa vetoa. Itse laitoin 28Nm joka on erään taulukon mukaan sopiva teräksiselle, päällystetylle 10.9 M7 pultille (23-28Nm).
Tämän jälkeen vanne onkin viimeistelyä vaille valmis! Lisätään vain ventiili, ja se on rengasta vaille. Tilasin Nippelistä piiloventiilit jotka sopii näihin vanteisiin kuin nakutettu.
VALMIINA:
Tällaiselta sitten näyttää valmis vannesetti. Aikaa koko työstöön ei mene kuin kaksi tehokasta päivää, itse tein laiskasti useamman kuukauden. Samoten tavaroiden tilauksiin jne. meni aikaa jonkin verran. Renkaiksi itse laitan 205/45/16
KUSTANNUKSET:
Kustannukset on äkkiseltään ajateltuna korkeat, mutta kuitenkin inhimilliset.
130€ Uudet pultit ja mutterit kotiin kuljetettuna
10€ Sikaflex
10€ Locktite kierrelukite
30€ vahoihin
20€ laikkoihin
19€ poraan
------------------
219€
Tuosta listasta voi säästää esim. vahojen ja laikkojen kohdalla jos ostaa pakkauksen joka sisältää kaiken tarpeellisen. Liimojahan toimittaa moni työpaikka ikäänkuin "palkkaetuna". Pora ei ole välttämätön hankinta, mutta minun halpis porakone kesti 16 vanteen kiillotuksen. Se toimii edelleen mutta hiilet ja laakerit on huonossa kunnossa.
Linkkivinkkejä ja kiitoksia seuraaville:
www.laikat.com
www.titanium-touch.de
www.nippelit.fi
Ja muutama yksityishenkilö muutamalta eri foorumilta, mutta eniten saan kiittää Biglimitediä kun hän olikin jo aikaisemmin tehnyt saman urakan hyvien kuvien kera. Siinä syy miksi itse innotuin näin.
Näin minä sen tein, muutaman työvaiheen kuva uupuu. Jos olen jotain unohtanut niin kertokaa ihmees...
HANKINTA:
Olen aina unelmoinut tällaisista kennovanteista, ja hintoja kun olen katsellut, niin melkosesti on aina hirvittänyt. Useamman vuoden metsästin edullisia ja yhtäkkiä, marraskuussa 2008 löysin blocketista 300 eurolla vähän kulahtaneet RS:t mersun alle. Bonuksena se että kaksi rengasta oli lähes uudet michelinit joten vanteille ei jäänyt paljoa hintaa kun myin misukat satasella.
7x16 ET 24 BBS RS 008
8x16 ET 11 BBS RS 009
Vanteista yksi oli siis halki ja sen takia oli halvalla. Ensimäinen vaihe oli purkaminen ja uusien, puoli tuumaa leveämpien huulien hankkiminen etuvanteisiin jotta niistä saadaan 7,5x16.
PURKU:
Purkaminenhan tapahtui varsin yksinkertaisesti, eli tavallisilla 12-kulmaisilla hylsyavaimilla (mutteri 10mm, pultti 8mm) pultit pois.
Kuvassa paikallaan uusi esikiillotettu kehä.
Tämän jälkeen saikin kuumailmapuhaltimella kuumentaa vanteen kehät niin kuumaksi että käsillä ei kauaa viitsi kiinni pitää. Kun vanne oli kuuma, niin kumilekalla kolistellen keskiöt lähtikin hyvin irti.
Tämän jälkeen sisäkehää varten tein nelikulmaisen kehikon puulankuista joiden väli on saman kokoinen kuin keskiön ulkohalkaisija jotta keskiö jää vapaasti roikkumaan ilmaan kun vanteen sisäkehä lepää lankkujen varassa. Taas kuumailmapuhaltimella niin kuumaksi että juuri ja juuri pystyy pitämään kiinni, ja kumilekalla taas paukuttaen. Tämä oli paljon tiukemmassa kuin ulkokehä mutta se antautuu kyllä ajan myötä.
(Kuva on lavastettu informatiivisista syistä)
KIILLOTUS JA MAALI:
Ja näiden kehien irroittamisen jälkeen alkaakin se kaikkein hauskin homma eli putsaaminen ja kiillottaminen. Ensimäisenä hiotaan vanteiden kiinnityspintojen vanhat liimat pois "neekerintukalla" joka ei vaurioita alumiinia kovin ankarasti. Samalla se jättää pintoihin sopivan karkean pinnan tulevaisuutta ajatellen.
Tässä vaiheessa maalasin keskiöt ja takaosat ruiskulla "vannekullalla" ja lakalla. Näin ei tarvi mitään suojateippauksia tehdä. Tällaisten kennovanteidewn maalauksessa tulee olla erityisen tarkkaavainen valumien kannalta. Maalaa mielummin kymmeniä ohuita kerroksia kuin muutama paksu kerros.
Hankin kolme erilaista laikkaa, yksi Sisallaikka, kaksi kangaslaikkaa ja yksi kartiolaikka siis kaikille vahoille omansa. Vahoina käytin esi- ja loppukiillotus vahoja. En käyttänyt autosolia tai muuta vastaavaa märkää kiillotusainetta lainkaan.
Koska BBS ja muut vastaavien vanteiden laatu on valmiiksi erinomainen, ei esihionta ole aina välttämätön. Hiontaan voidaan käyttää vesihiomapapereita alkaen karkeudesta 1000 jos vanteet on hyvässä kunnossa. Tässä vesihionnassa meneillään 1000 ja 1200 jonka jälkeen tuleekin heti kiillotus. Kehät on paikallaan vain yhdellä vanhalla pultilla.
YOUTUBE linkki
Kiillotuksen tein samalla tavalla "sorvissa" mutta hiomapaperin sijaan käytin siis laikkoja ja vahoja. Vahaa tulee käyttää vähän ja usein, jotta se ei pala alumiiniin kiinni. Palaessaan vaha tarttuu todella tiukkaan ja se ei irtoa laikalla kovin helposti.
Ensin esikiillotusvahalla ja Sisal-Laikalla niin kauan että hiontajäljet katoaa sekä pinta on utuinen.
Tämän jälkeen vaihdetaan kangaslaikkaan johon laitetaan myös esikiillotusvahaa ja pinnasta tulee jo kiiltävä.
Tämän jälkeen vaihdetaan toiseen kangaslaikkaan ja viimeistely vahalla jolloin pinnasta tulee peilikiiltävä.
Työvaiheita toistetaan vanteissa ja kaikissa muissa kappaleissa jotka halutaan kiiltäväksi. Kiillotuskoneena kaupasta hyvin halpa, 19€ porakone joka tuhoutuu työn tuoksinnassa. Sen takia ei kannata kallista laitetta käyttää.
KOKOAMINEN:
Kun vanteet on kiillotettu ja valmiit koottavaksi, pitää tilata pultit, ostaa tiivisteliimaa ja kierrelukitetta. Suurinosa laittaa näihin vanteisiin kromiset pultit, mutta itse karskina miehenä ja vastarannan kiiskinä, sekä äänestystulosten perusteella, valitsin kultaiset pultit. Pultit tilasin saksasta, Pertsch & Partner nettikaupasta. Pultit tuli alle viikossa perille.
Vanteiden koonti on melko leppoisaa touhua. Ensimäisenä laitetaan keskiön ulkoreunalle ohut palko tiivistemassaa, mutta koko kiinnityspintaa ei saa täyttää liimalla! Keskiö sisäkehä yhteen kohdistusmerkkeihin jos sellaiset on
Tämän jälkeen laitetaan taas keskiön toiselle ulkoreunalle ohut palko tiivistemassaa. huomaa että tällä tavoin liimaa molemmin puolin keskiötä!
Liimaa ei tarvitse laittaa koko kiinnityspinnan tasolle koska se voi tehdä vanteesta epävakaan. Ulkoreunalle voi laittaa liimaa sen takia koska ainakin näissä BBS RS vanteissa n. kolme milliä on taitettu ulospäin joka muodostaa n. 1mm leveän kiilamaisen uran. Rakenne tekee siis liimasta ja ilmanpaineen yhteisvaikutuksesta entistä tiiviimmän tiivisteen. Rakenneperiaate näyttää tältä:
Sininen on liimamassa
Huomaa tasainen purse kiilamaisesta väliköstä
Vedä sauman päälle liimaa yksi ylimääräinen kierros ja kertakäyttöhanskalla tiivistemassa tasaiseksi ympäri vanteen niin että se peittää ehjänä koko sauman ja nousee hieman molempien kehien seinämille. Tämä on tärkein vaihe tiiviyden kannalta. Mutta liimaa voi laittaa myös liikaa, millin pari kerros riittää hyvin.
Tässä vaiheessa voidaankin heti aloittaa pulttien asennus ja kiristys. Laita pultit vastakkaisille puolille ja työstä vuorotellen momenttiavaimella sopivaan kireyteen. Tässä on useita erilaisia kireyksiä joita pulteille suositellaan. BBS itse käyttää 40Nm joka on aika kova, mutta kuulema alkuperäiset pultit ovatkin titaaniseosta joka kait kestääkin kovempaa vetoa. Itse laitoin 28Nm joka on erään taulukon mukaan sopiva teräksiselle, päällystetylle 10.9 M7 pultille (23-28Nm).
Tämän jälkeen vanne onkin viimeistelyä vaille valmis! Lisätään vain ventiili, ja se on rengasta vaille. Tilasin Nippelistä piiloventiilit jotka sopii näihin vanteisiin kuin nakutettu.
VALMIINA:
Tällaiselta sitten näyttää valmis vannesetti. Aikaa koko työstöön ei mene kuin kaksi tehokasta päivää, itse tein laiskasti useamman kuukauden. Samoten tavaroiden tilauksiin jne. meni aikaa jonkin verran. Renkaiksi itse laitan 205/45/16
KUSTANNUKSET:
Kustannukset on äkkiseltään ajateltuna korkeat, mutta kuitenkin inhimilliset.
130€ Uudet pultit ja mutterit kotiin kuljetettuna
10€ Sikaflex
10€ Locktite kierrelukite
30€ vahoihin
20€ laikkoihin
19€ poraan
------------------
219€
Tuosta listasta voi säästää esim. vahojen ja laikkojen kohdalla jos ostaa pakkauksen joka sisältää kaiken tarpeellisen. Liimojahan toimittaa moni työpaikka ikäänkuin "palkkaetuna". Pora ei ole välttämätön hankinta, mutta minun halpis porakone kesti 16 vanteen kiillotuksen. Se toimii edelleen mutta hiilet ja laakerit on huonossa kunnossa.
Linkkivinkkejä ja kiitoksia seuraaville:
www.laikat.com
www.titanium-touch.de
www.nippelit.fi
Ja muutama yksityishenkilö muutamalta eri foorumilta, mutta eniten saan kiittää Biglimitediä kun hän olikin jo aikaisemmin tehnyt saman urakan hyvien kuvien kera. Siinä syy miksi itse innotuin näin.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 12.04.2009 21:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mihinkäs autoon nää tulee alle?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tuttu tyyli heittää renkut vanteille.
Kaveri on tehny samaa hommaa monesti.
Raktorin rengastakin kun vanteelle tuskasteli niin viimein veti pullosta nestekaasua sisälle ja tulta perään ja hyvin hyppäs.
Tietty maltti pitää olla
Kaveri on tehny samaa hommaa monesti.
Raktorin rengastakin kun vanteelle tuskasteli niin viimein veti pullosta nestekaasua sisälle ja tulta perään ja hyvin hyppäs.
Tietty maltti pitää olla
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
huomasin että noi voi purkaa myös tuulilasin irroitus langalla, ei tarvitse lämmittää pätkääkään eikä lyödä= turvallinen vaihtoehto
edit: mites muuten noitten kehien tiivistys, olen vähän sitä mieltä että ainoa paikka mihin sikaa laitetaan on, kun vanne on koottu, niin ulkosaumaan pelkästään palko eikä ollenkaan itse sisäkehä,sisus,ulkokehä väliin ???
edit: mites muuten noitten kehien tiivistys, olen vähän sitä mieltä että ainoa paikka mihin sikaa laitetaan on, kun vanne on koottu, niin ulkosaumaan pelkästään palko eikä ollenkaan itse sisäkehä,sisus,ulkokehä väliin ???
jep, ei sitä tarvi väliin laittaa. tai edes oikeastaan saa laittaa. Riittää kun vetää siihen iiihan ulkokehän kohalle mistä se alkaa kaareutumaan, ts liima ei saa jäädä puristuksiin. ELi itse itseäni lainatakseni:
Siis... suoralle osuudelle ei liimaa ollenkaan.
BTW mulla oli noissa vanteissa aikasemmin sentin kerros liimaa, eli toi keskiosan ura täytetty 10mm massalla. Sitä oli aika tasan 1 tuubi joka vantees.
Siis... suoralle osuudelle ei liimaa ollenkaan.
BTW mulla oli noissa vanteissa aikasemmin sentin kerros liimaa, eli toi keskiosan ura täytetty 10mm massalla. Sitä oli aika tasan 1 tuubi joka vantees.
Viimeksi muokannut Sergey, Ke 13.05.2009 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
no siis mä laitoin sen takia että se läpi oli kiilan mallinen, tulee parempi täytös. Ei siis tosiaan ole välttämätön.
EDIT. On muuten Speedlinessä tiukassa toi lakka Toisee laitoin Nitromorssia ja toiseen BIlteman ainetta niinku vertailumielessä ja samassa ajassa sama tulos. Lakka on iha pehmeetä muttakun siitä tulee kamalan sitkeetä purkkaa! Ja itseasiassa vanteet ei olekaan niin pahat kuin miltä ne näytti
EDIT. On muuten Speedlinessä tiukassa toi lakka Toisee laitoin Nitromorssia ja toiseen BIlteman ainetta niinku vertailumielessä ja samassa ajassa sama tulos. Lakka on iha pehmeetä muttakun siitä tulee kamalan sitkeetä purkkaa! Ja itseasiassa vanteet ei olekaan niin pahat kuin miltä ne näytti
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Nää BBS RC:t oli kyllä homoimmat vanteet kunnostaa mitä mulla on ikinä ollut!! Ei perkele enää ikänä tollasia.JukkaL kirjoitti:En tiijä tekkeekö mersumies näillä mittään? Sattu silimään tuolta blocketista tuommoset bemarin vanteet ja kovasti purettavilta vaikuttas eikä äkkiseltään pahan hintaset
vanteet
Noh, siis ensinnäkin noi on kaksiosaiset sillä periaatteella että ulko-ja sisäkehä on samaa puuta, eli keskilimppu on irrallinen (mitä hyötyä?) Ja sitten vielä nuo pultit on sellaiset että niissä ei ole kantaa ulkopuolella, vaan ne on ruuvin varresta boordeilla kiinni kehässä, ja arvaattehan kun muutama boordi on mennyt noista kehistä niin eihän se auta vaikka sinne vaihtais uudet pultit..hieno kiristää niitä joo.. Kaiken lisäksi nuo keskiosat eivät enää menneet kunnolla suoraan kiinni vaan ne jäi kieróon.. no ei onneksi pahoin, joten ne saatiin tasapainoitettua, mutta silti.
En todellakaan suosittele..!!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Kyseessähän on tällä kertaa BBS RM joka on kyllä jo ihan keräilyvanne, mutta Mersuun sitä ei saa kovinkaan helposti, sillä ainakaan minun tietojeni mukaan sitä ei ole valmistettu kuin 15-tuumaisena ja 4-pultin jaolla. Tuota nelipulttista ei kyllä oikein saa sorvattua 5-pulttiseksi millään, mutta esim. FK:n spacerit voit tilata niin että kiinnitys napaan tapahtuu 5x112 jaolla ja vanteen kiinnitys spaceriin tapahtuu tuolla alkuperäisellä 4x100 tai 4x108 jaolla. Reilu 200e on ihan kohtuullinen hinta noista vanteista. Hyvän, kunnostetun ja leveillä kehillä olevan sarjan myyntihinta nousee tuonne 1000e tietämiin.JukkaL kirjoitti:Sori en oo nuihin vanteisiin kummemmin perehtynyt tarttu vaan silmään.
Oisko nuo paremmat/edulliset ja saako nuihin muutettua jakoa?
vanteet
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
jeepissä on aina ollu 5 tai 6 pulttiset eli saa tuplareijät. '85-'02 kaikki mallit paitsi Grand Wagoneer = 114,3x5 keskireikä 71,6 eli kai menis jopa epäkeskoilla?
Ainiin, kävin ostamassa tollasen Torx hylsyn näitä Speedlinen vanteita varten ja tietysti hukkasin sen heti. Joten otin ja poistin lakan kehältä pultit paikallaan. Täysin harmaan lakan alla on varsin hyvää tavaraa aika paljon, ts. vain tuo uloin kehä on surkeassa kunnossa. Tuli oikein hyvä mieli
Kuva 2
Nyt vain vähän mietityttää tuo kun haluaisin säästää nuo kehällä olevat tekstit, joten ne kait pitäis pakkausteipillä peittää hiontaa ja kiillotusta varten ja sitten dremelillä kiillottaa niiden läheltä ettei ne kulu pois. Ovat jotenkin puhallettu hapotettu tms kiiltävään pintaan nuo tekstit.
Ainiin, kävin ostamassa tollasen Torx hylsyn näitä Speedlinen vanteita varten ja tietysti hukkasin sen heti. Joten otin ja poistin lakan kehältä pultit paikallaan. Täysin harmaan lakan alla on varsin hyvää tavaraa aika paljon, ts. vain tuo uloin kehä on surkeassa kunnossa. Tuli oikein hyvä mieli
Kuva 2
Nyt vain vähän mietityttää tuo kun haluaisin säästää nuo kehällä olevat tekstit, joten ne kait pitäis pakkausteipillä peittää hiontaa ja kiillotusta varten ja sitten dremelillä kiillottaa niiden läheltä ettei ne kulu pois. Ovat jotenkin puhallettu hapotettu tms kiiltävään pintaan nuo tekstit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ovat "uudet" vanteet neliosaiset + tiiviste.
Jokatapauksessa helpommat purkaa kuin BBS RS kun ei ole liimaa. Hionta, kiillotus ja koekokoaminen. Putsasin ruuvit kun en viiti just nyt tilata uusia. Aika rankasti oli hapettunut ja aivan uuden veroista ei saanut aikaan, joutuis sorvilla viistään siivut pois jotta jälki olisi huipputasoa...
Varsinkin pulttien lähettyvillä hapettuminen on rankkaa. Vanteiden tekstit ei selvinneet prosessista ehjänä joten vedin ne kokonaan pois tästä vanteesta.
Palikat koontikunnossa
Pultit ennen:
Pultit jälkeen:
Vertailua... EPävalmis vanne, kunhan nyt kuvia varten on "ehjä" Eli keskiö menee maalattavaksi vielä:
Jokatapauksessa helpommat purkaa kuin BBS RS kun ei ole liimaa. Hionta, kiillotus ja koekokoaminen. Putsasin ruuvit kun en viiti just nyt tilata uusia. Aika rankasti oli hapettunut ja aivan uuden veroista ei saanut aikaan, joutuis sorvilla viistään siivut pois jotta jälki olisi huipputasoa...
Varsinkin pulttien lähettyvillä hapettuminen on rankkaa. Vanteiden tekstit ei selvinneet prosessista ehjänä joten vedin ne kokonaan pois tästä vanteesta.
Palikat koontikunnossa
Pultit ennen:
Pultit jälkeen:
Vertailua... EPävalmis vanne, kunhan nyt kuvia varten on "ehjä" Eli keskiö menee maalattavaksi vielä:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Nuokin taitaa olla MiM merkkiset vanteet, ja malli on speedline, koska kaverilla on MiM Sportline sarja joka on erittäin samannäköinen kuin BBS RM, mutta sillä erotuksella että osia on nuo 4kpl. Tuolla ohuella alumiinikehällä voidaan muutta vanteen leveyttä, eli jos otat pois niin kaventuu ja jos teetät leveämmän niin se tietenkin levenee.
Mutta tosiaan, pultit ovat samat niissä kaverin vanteissa, tai siis olivat, mutta kun kerran koko on sama, niin se laitti sinne uudet BBS:n 7x32 pultit tilalle. Niin ja tuo kehä ei ole sama kuin BBS:ssä, vaan kehäpulttien välinen etäisyys on eri, ja keskireikä samoin, joten kehät on teetettävä. Niitäkin saa siis tilattua titaniumilta.. hintaa tulee muistaakseni n.170e /kpl kiillotettuna. Niin ja koot menee noissa vanteissa jotenkin oudosti, eli tuo orkkis kehä on joku 1.25" ja noita varttituumaisia ei saa teetettyä, mutta puolikkaalla saa. Kaverillakin on nyt joku 9.25" leveät ne takavanteet ja edessä 7.5.
Mutta tosiaan, pultit ovat samat niissä kaverin vanteissa, tai siis olivat, mutta kun kerran koko on sama, niin se laitti sinne uudet BBS:n 7x32 pultit tilalle. Niin ja tuo kehä ei ole sama kuin BBS:ssä, vaan kehäpulttien välinen etäisyys on eri, ja keskireikä samoin, joten kehät on teetettävä. Niitäkin saa siis tilattua titaniumilta.. hintaa tulee muistaakseni n.170e /kpl kiillotettuna. Niin ja koot menee noissa vanteissa jotenkin oudosti, eli tuo orkkis kehä on joku 1.25" ja noita varttituumaisia ei saa teetettyä, mutta puolikkaalla saa. Kaverillakin on nyt joku 9.25" leveät ne takavanteet ja edessä 7.5.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Kyllä nää on Speedline merkkiset ja malli on SL384 ja 010 joka osoittaa vanteen Audi S2 OEM vanteeksi. Nykyään ko pulju menee nimellä Speedline Corse... Italialaiset ovat. Se eri asia tehdäänkö sitä myös MiM merkillä, ei se ainakaa outoa nykymaailmassa ole. Splittinä eivät oo näitä tehny ilmeisesti 1995 jälkeen... Mun on tehty 9/92.
Voisihan siihen laittaa 3mm leveämmänkin välirenkaan mutta sitten menee tiivistys erilaiseksi. Toi tiiviste nääs on tossa välirenkaassa olevassa hahlossa kiinni ja tiiviste on 1mm paksumpi kuin tuo rengas.
http://www.speedlinecorse.co.uk/
Voisihan siihen laittaa 3mm leveämmänkin välirenkaan mutta sitten menee tiivistys erilaiseksi. Toi tiiviste nääs on tossa välirenkaassa olevassa hahlossa kiinni ja tiiviste on 1mm paksumpi kuin tuo rengas.
http://www.speedlinecorse.co.uk/
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
No näin sen täytyy olla, koska nuo vanteiden osat tuota tiivisterengasta ja sen kiinnitystä myöten ovat täysin identtiset, myös kaverin kehissä luki vastaavalla tekstillä sportline. Ainoastaan siis tuo keskiö on erimallinen. Mutta edelleenkin voisin väittää että nuo mitta asiat mistä puhuin on paikkansapitäviä. Nuo kaverin vanteet ovat myös tuolta 90 luvun alusta.Sergey kirjoitti:Se eri asia tehdäänkö sitä myös MiM merkillä, ei se ainakaa outoa nykymaailmassa ole./
BBS:hän on siis tehnyt noita RS/RM vanteita melko laajalla variaatiolla, mutta 30 pultin kehät ovat yleensä 15t vanteille ja 4x??? jaolle. Mutta niitä kehiä on myös 16t. 30-pulttisia, mutta silloin keskiöosa on edelleen 15t (5 ja 4 pulttiset), mutta sisä ja ulkokehät halkaisijaltaan suuremmat, eli ns. köyhän miehen swappi 15->16. 5x??? jakoiset RS:t on yleensä 34-pultin kiinnityksellä kuten omasikin. Sen takia siis nuo valmiit BBS kehät eivät sovi noihin "speedlineihin" ja "sportlineihin"
Edit: Tuossa jotain linkkejä mitä löysin:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3962140
http://discussions-neighborhoods.ebay.c ... 1300017891
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)