Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2

Viesti Kirjoittaja Skraba »

karra kirjoitti: Ma 22.03.2021 23:23 Talli-isäntä oli tänään käyttänyt SECciä ja sen ilmastointia, oli puhetta että hiihtolomaviikolla olis tehny mutta parempi myöhään kuin ei ollenkaan.

Toisessa topikissa oli peräöljyistä asiaa, alla oma kokemukseni:
Olen käyttänyt muutaman kerran talvella omaani, mutta olen tyystin unohtanut tuon ilmastoinnin. Onko sillä isokin parantava merkitys, että siellä liemet kiertää talvellakin muutaman kerran? Vuotoja ennalta ehkäisee?

Mulla peräöljyt hommattu Marmorilta (MB 235.3) ja vaihto jossain sopivassa välissä. Mitään mainintoja niiden vaihtamisesta ei ole. Lootan öljyt on vaihdettu 58tkm sitten, mutta siitä on jo 16 vuotta! Mitä mieltä Karra/muut olette, pitäisikö nekin jo varoiksi vaihdattaa+suodatin tietty?

Entä hydrauliöljyjä; nekin varmaan jollain tahdilla pitäisi uusia? Marmorin mukaan ei ole missään huolto-ohjelmissa ja tämähän me tiedettiinkin. Marmori aikansa (2vrk) kaiveli tähän tietoa ja tulivat tulokesen, että oikea öljy MB 343.0 ja menee pari litraa. Tyyristä tämäkin 28€/l.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2

Viesti Kirjoittaja karra »

Skraba kirjoitti: Ti 23.03.2021 08:27Olen käyttänyt muutaman kerran talvella omaani, mutta olen tyystin unohtanut tuon ilmastoinnin. Onko sillä isokin parantava merkitys, että siellä liemet kiertää talvellakin muutaman kerran? Vuotoja ennalta ehkäisee?

Mulla peräöljyt hommattu Marmorilta (MB 235.3) ja vaihto jossain sopivassa välissä. Mitään mainintoja niiden vaihtamisesta ei ole. Lootan öljyt on vaihdettu 58tkm sitten, mutta siitä on jo 16 vuotta! Mitä mieltä Karra/muut olette, pitäisikö nekin jo varoiksi vaihdattaa+suodatin tietty?

Entä hydrauliöljyjä; nekin varmaan jollain tahdilla pitäisi uusia? Marmorin mukaan ei ole missään huolto-ohjelmissa ja tämähän me tiedettiinkin. Marmori aikansa (2vrk) kaiveli tähän tietoa ja tulivat tulokesen, että oikea öljy MB 343.0 ja menee pari litraa. Tyyristä tämäkin 28€/l.
Kyllä se ilmastoinnin kompressorin stefa pysyy paremmin kunnossa ettei kuiva.

Jos 16 vuotta ja liki 60 tkm niin kannattaa lootan öljynvaihto suodattimineen tehdä, Mobil ATF 220 on hyvää ja edullista öljyä.

Tasonsäädön öljyt kannattanee vaihtaa, itseltä jäänyt myös. Motonetista sai aikaisemmi sitä ZH-M mutta se on muuttunut tällaiseksi, kympin litra - sitä aion itse ostaa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590009/ ... MB-3430-1l
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tasonsäädön pystyy vaihtamaan huuhtelemalla kun on kaveri jeesaamaassa. Siellä säiliössä on pieni suodatin tai ainakin sihti. Samoin ohjaustehostinnesteet kannattaa huuhdella ja vaihtaa säiliön pohjalla oleva suodatin. Näitä kumpaakaan on tuskin vaihdettu ellei auto ole ollut harrastajalla.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Viime vkl käytiin Malmilla sekä paluumatkalla Lemi Cruisingissa. Kelpasi ajella kun kylmiö jäähdytti kabiinia hyvin. Täytettiin ilmastointi alkukesästä, oli sen verran vajausta että ei lähtenyt enää kompura käyntiin.

Kuva

Katsastin eilen, neljän vuoden leima tuli. Pyysin katsuria tutkimaan hyvin mikä narisee oikealla edessä ja miksi auto on uraherkkä, se uraherkkyys on muodostunut tässä viime vuosina - olen luullut että renkaat kuluessaan tekisi sen mutta...

... vasemmassa alapallossa alkavaa pystyvälystä sekä oikea etupyörä muljahtelee kun kone heiluttaa eturenkaita katsastuksen nosturilla. Ei vaan saanut selvää missä se välys on. Nyt voisi sitten surutta vaihtaa alapallot sekä ylätukivarret palloineen ja puslinene samaa pakettia kun ovat ylhäällä. Pariin ässään tehnytkin itse tuon. Kun vaan sais aikaiseksi.... vielä kesän aikana :geek: .

Niin, alapallot on jo pariin otteesseen ruutattu ATF:llä injektioruiskun kanssa.

Radio skulaa nyt erittäin hyvin, Pulttikanava vaihtoi talvella liki sata (100) kpl kondensaattoria tänä doppelgeräteen. 5 tuntia kesti huolto.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987

Viesti Kirjoittaja karra »

seppola kirjoitti: Su 25.08.2013 11:51 Tuolta ylempää luin, että aiot URO-merkkisiä kumipuslia asennella, benzworldin puolella kyllä kovasti varoittelevat nimenomaan tuosta merkistä, että täyttää ..skaa ovat, eli varoituksen sana siltä osin. Itse tein muuten saman rempan tänä kesänä, käytin pari vuotta sitten lomareisulta Berliinin MB Niederlassungilta ostettuja alkuperäisosia. Onnistui jopa ilman jousen irroitusta, joskin melekosta väkerrystä se oli sillä tavalla.
SEC on nyt pajalla. Siellä laitetaan ylätukivarret, niihin kallistuksenvakaajan puslat sekä alapallot. Mutta asentajat huomas että niiden reaktiotankokynkkien isot puslat on jotenkin viturallaan. Se alumiininen hässäkkä ottaa kiinni jo auton runkoon...

Onkohan URO-puslat jo pettäneet 8 vuodessa, ja noin 20 tkm aikana? Alla kuvassa noi isot.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: To 04.11.2021 15:10
seppola kirjoitti: Su 25.08.2013 11:51 Tuolta ylempää luin, että aiot URO-merkkisiä kumipuslia asennella, benzworldin puolella kyllä kovasti varoittelevat nimenomaan tuosta merkistä, että täyttää ..skaa ovat, eli varoituksen sana siltä osin. Itse tein muuten saman rempan tänä kesänä, käytin pari vuotta sitten lomareisulta Berliinin MB Niederlassungilta ostettuja alkuperäisosia. Onnistui jopa ilman jousen irroitusta, joskin melekosta väkerrystä se oli sillä tavalla.
SEC on nyt pajalla. Siellä laitetaan ylätukivarret, niihin kallistuksenvakaajan puslat sekä alapallot. Mutta asentajat huomas että niiden reaktiotankokynkkien isot puslat on jotenkin viturallaan. Se alumiininen hässäkkä ottaa kiinni jo auton runkoon...

Onkohan URO-puslat jo pettäneet 8 vuodessa, ja noin 20 tkm aikana? Alla kuvassa noi isot.

Kuva
Ihme jos noin kauaa on URO-merkkiset osat kestäneet, jos katsoo yhtään noita youtube videoita jenkeistä, niin suurin osa noista korjaajista siellä eivät laita URO osia paikalleen..
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Zac »

Silti, 8 vuodessa ja vain 20tkm matkalla ei kyllä mistään kumipuslasta pitäisi vielä tulla "soosia".
Ellei siis alunperinkin ole väärin asennettu.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Zac kirjoitti: Pe 05.11.2021 10:18 Silti, 8 vuodessa ja vain 20tkm matkalla ei kyllä mistään kumipuslasta pitäisi vielä tulla "soosia".
Ellei siis alunperinkin ole väärin asennettu.
Sitä se asentajakin epäili. Mutta eihän noita voi väärin asentaa. Toinen alumiinikäikäle ottaa kiinni jo runkoon... nyt sinne tulee Febin/Meylen puslat, samaa myös myös reaktiotangon etupusla ja kallistuksenvakaajan puslat. Ylä-ja alapallot tulee Lemförderiä. Viikon päästä osat pajalla, auto on jo siellä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pontus kirjoitti: To 04.11.2021 15:27Ihme jos noin kauaa on URO-merkkiset osat kestäneet, jos katsoo yhtään noita youtube videoita jenkeistä, niin suurin osa noista korjaajista siellä eivät laita URO osia paikalleen..
Eikähän nuo üro:tkin tee joku samoista tehtaista kun muutkin halppisbrandit. Niissäkin on siis vaihtelua, kuka sattuu toimittamaan tuolle merkille niitä. Tää on vähän sama kun kaupan kanasuikaleet, eri merkillä, mutta silti ne vaan lopuksi Atrialta on tulleet :roll:

Mutta joo, Ürolla on hyviäkin tuotteita, sähköantennin sielu on lähestulkoon alkuperäistä Hirschmannia vastaava kromattu(huom!) teleskooppi. Näitä kun on muutama kymmenen tullut osteltua, niin kaikki muu on ollut järjestään paskaa paitsi juuri tuo alkuperäinen tai Üro. Ne muut on sellasia käsittelemättömiä rosteriteleskooppeja, mitkä menee varmaan viikon käytön jälkeen niin sontaan, etteivät enää liiku, ja sitten ne sanoo naps. Myös hammas"tangon" hampaat on niinkuin mummolla näissä muissa. Eli ei nyt voi taas ihan kaikkea Üroa haukkua ihan suorilta.

Samalla laillahan ne haukkuu jenkkilässä Anchoria, mutta taas kerran, mistä nekin lopuksi tulee.. Omat Anhcorit ja Ürot on olleet ainakin asiallista tavaraa, mitä Rockautosta on tilattu.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987

Viesti Kirjoittaja Pontus »

EVO X kirjoitti: Pe 05.11.2021 14:50
Pontus kirjoitti: To 04.11.2021 15:27Ihme jos noin kauaa on URO-merkkiset osat kestäneet, jos katsoo yhtään noita youtube videoita jenkeistä, niin suurin osa noista korjaajista siellä eivät laita URO osia paikalleen..
Eikähän nuo üro:tkin tee joku samoista tehtaista kun muutkin halppisbrandit. Niissäkin on siis vaihtelua, kuka sattuu toimittamaan tuolle merkille niitä. Tää on vähän sama kun kaupan kanasuikaleet, eri merkillä, mutta silti ne vaan lopuksi Atrialta on tulleet :roll:

Mutta joo, Ürolla on hyviäkin tuotteita, sähköantennin sielu on lähestulkoon alkuperäistä Hirschmannia vastaava kromattu(huom!) teleskooppi. Näitä kun on muutama kymmenen tullut osteltua, niin kaikki muu on ollut järjestään paskaa paitsi juuri tuo alkuperäinen tai Üro. Ne muut on sellasia käsittelemättömiä rosteriteleskooppeja, mitkä menee varmaan viikon käytön jälkeen niin sontaan, etteivät enää liiku, ja sitten ne sanoo naps. Myös hammas"tangon" hampaat on niinkuin mummolla näissä muissa. Eli ei nyt voi taas ihan kaikkea Üroa haukkua ihan suorilta.

Samalla laillahan ne haukkuu jenkkilässä Anchoria, mutta taas kerran, mistä nekin lopuksi tulee.. Omat Anhcorit ja Ürot on olleet ainakin asiallista tavaraa, mitä Rockautosta on tilattu.
Hiukan OT:eetä
Juu, on näissäkin välillä vaihtelua laadussa. Hyvänä esimerkkinä duunikaverin Jenkkiautot: Vanhaan Chevroletin V8 pick-up malliin rockauto tarjoaa OE-laatuisena osana Moogia alustaan ja Wix:in suodattimia moottoriin. Nämä taas ovat suomessa siltä halvinta versiota mitä tuohon autoon on tarjolla.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Pe 05.11.2021 14:41
Zac kirjoitti: Pe 05.11.2021 10:18 Silti, 8 vuodessa ja vain 20tkm matkalla ei kyllä mistään kumipuslasta pitäisi vielä tulla "soosia".
Ellei siis alunperinkin ole väärin asennettu.
Sitä se asentajakin epäili. Mutta eihän noita voi väärin asentaa. Toinen alumiinikäikäle ottaa kiinni jo runkoon... nyt sinne tulee Febin/Meylen puslat, samaa myös myös reaktiotangon etupusla ja kallistuksenvakaajan puslat. Ylä-ja alapallot tulee Lemförderiä. Viikon päästä osat pajalla, auto on jo siellä.
Jotenkin ne meidän asentamat puslat oli hassusti, ne oli kumminkin vielä napakat mutta oli jotenkin toispuoleisesti; näin ne irrotettuna ja kumi oli kyl kovaa.

Nyt siellä on meidän 2013 asentamat reaktiotankojen isot pallonivelet (niissä alumiinihässäköissä missä nää ko puslat) ja kaikki muu uutta:
- alapallot
- alatukivarsien sisäpuslat
- reaktiotankojen etupuslat
- yläpallonivelet ja samassa ylätukivarsi kokonaan sisältäen sisemmät puslat
- kallistuksenvakaajan päiden puslat

Työ 11 h noin 800 euroa ja osat saman noin 800 euroa. Ylätukivarret oli liki 200 euroa kappale, Saksasta tuli kaikki osat.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Etupään pyöränkulmat säädetty tänään. Suht hyvä ajaa mutta edelleen hieman uraherkkä. Ohjaussimpukassa on toki hieman välystä mutta säätö on jo tapissaan. Pitää ostaa ensi kesänä uudet renkaat, jos kokeilisi kokoa 225/50 R 17. Kai ne menee kasipuolikkaille vanteille.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mites ohjausvaimennin, se vaikuttaa myös?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti: Ke 17.11.2021 23:09 Etupään pyöränkulmat säädetty tänään. Suht hyvä ajaa mutta edelleen hieman uraherkkä. Ohjaussimpukassa on toki hieman välystä mutta säätö on jo tapissaan. Pitää ostaa ensi kesänä uudet renkaat, jos kokeilisi kokoa 225/50 R 17. Kai ne menee kasipuolikkaille vanteille.
Paluu 15"-vanteisiin korjaa uraherkkyyden. Varmaan muistat, minkälainen ajettava G 500 oli niillä järkyillä pyörillä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti: To 18.11.2021 14:24
karra kirjoitti: Ke 17.11.2021 23:09 Etupään pyöränkulmat säädetty tänään. Suht hyvä ajaa mutta edelleen hieman uraherkkä. Ohjaussimpukassa on toki hieman välystä mutta säätö on jo tapissaan. Pitää ostaa ensi kesänä uudet renkaat, jos kokeilisi kokoa 225/50 R 17. Kai ne menee kasipuolikkaille vanteille.
Paluu 15"-vanteisiin korjaa uraherkkyyden. Varmaan muistat, minkälainen ajettava G 500 oli niillä järkyillä pyörillä?
Totta mutta ei vaihtoehto :D . Kun misukat oli uudet auto oli ihan hyvä ajaa, ei sovi tuohon tyyliin enää orkkikset... :wink:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti: Ke 17.11.2021 23:09 Pitää ostaa ensi kesänä uudet renkaat, jos kokeilisi kokoa 225/50 R 17. Kai ne menee kasipuolikkaille vanteille.
Menee 8) .
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti: Pe 19.11.2021 06:48
karra kirjoitti: Ke 17.11.2021 23:09 Pitää ostaa ensi kesänä uudet renkaat, jos kokeilisi kokoa 225/50 R 17. Kai ne menee kasipuolikkaille vanteille.
Menee 8) .
225 koossa saa esim Hankookia jo kivaan hintaan. Uskaltaisikohan kokeilla 235/50 - se on 1.6% isompi kuin orkkiskoko ja 560SEC on tiuhasti välitetty. Menisi mittarivirhekin aika nollaan. Tuossa koossa esim Falken on järkihintainen, Nangkang ei ole paljoa halvempi eli sitä ei kannattane.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti: Pe 19.11.2021 09:04
RH kirjoitti: Pe 19.11.2021 06:48
karra kirjoitti: Ke 17.11.2021 23:09 Pitää ostaa ensi kesänä uudet renkaat, jos kokeilisi kokoa 225/50 R 17. Kai ne menee kasipuolikkaille vanteille.
Menee 8) .
225 koossa saa esim Hankookia jo kivaan hintaan. Uskaltaisikohan kokeilla 235/50 - se on 1.6% isompi kuin orkkiskoko ja 560SEC on tiuhasti välitetty. Menisi mittarivirhekin aika nollaan. Tuossa koossa esim Falken on järkihintainen, Nangkang ei ole paljoa halvempi eli sitä ei kannattane.
Meinasin sulle ehdottaakin, että mitenkä olisi 10mm leveämpi... :)
Tuommoisessa autossa vähän pullevampi rengas, 17-tuumaisenakin on vaan ulkonäöllisesti plussaa. Sitä paitsi se istuu noille kasipuolikkaille kuitenkin myös paremmin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti: To 18.11.2021 12:44 Mites ohjausvaimennin, se vaikuttaa myös?
2018 karra kirjoitti:
karra kirjoitti:Tilasin Autodocista Febin ohjausvaimentimen, parikymppiä maksoi. Febin laatikossa oli toisen merkkinen osa mutta Made in Germany silti
Oli merkkiä Stabilus.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään meni SEC talliin, mutta siivous ja pesu on vielä tekemättä. Auto talvehtii isäni tallissa ja pääsen ajamaan sen siitä pihalle pesuun ja siellä voi imuroida ja puunata talvella. Varasin jo sinne Valvoline Max Lifet sekä suodattimen jos innostus vaihtaan öljyt ennen ajokauden avausta (monttu löytyy tallista), taikka nyt ennen seisottamista kuten on kerrottu että pitäs tehdä.

En vielä öljyjä vaihda koska alustavasti joulukuun alussa olis auto menossa jakoketjun ja kiristimen vaihtoon. Venakopan tiivisteet ja nokka-akselien oilersit myös hankittu marmorilta, ketjusarja on Febiä. En vaihda(ta) alimpia laahaimia kun se purattaisi liikaa ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Minkälainen kustannusarvio ketjun vaihdolle?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti: Su 21.11.2021 10:55 Minkälainen kustannusarvio ketjun vaihdolle?
Olen nyt tässä pajassa teettänyt kolme isohkoa remppaa mersuille, tänä vuonna tuntihinta on 72 euroa. Sanoivat että muutama tunti pitää varata hommaan.

Niin joo en itsekkään muistanut olinko vaihtanut ohjausiskunvaimenninta ikinä, piti ihan tarkastaa ja onneksi tieto oli tänne foorumille tallennettu :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: La 20.11.2021 20:12 Tänään meni SEC talliin, mutta siivous ja pesu on vielä tekemättä. Auto talvehtii isäni tallissa ja pääsen ajamaan sen siitä pihalle pesuun ja siellä voi imuroida ja puunata talvella. Varasin jo sinne Valvoline Max Lifet sekä suodattimen jos innostus vaihtaan öljyt ennen ajokauden avausta (monttu löytyy tallista), taikka nyt ennen seisottamista kuten on kerrottu että pitäs tehdä.
Kalenterin mukaan talven pitäisi olla ohi, käytännössä in Finland...

Pesin auton lumihangessa suojakelillä ennen joulua ja ja meinasin kesärenkailla lipsauttaa sen tallin ovenpieleen :shock: . Sisäpuhdistukset kuten imurointi ja penkit, no tekemättä jäi :lol: . Kävin käyttääs autoa ja pyöritin ilmastointia helmikuussa ja huhtikuussa (!) vallitsevassa talvikelissä. Tallin luiska on pohjoisrinteessä niin siellä on vielä 60 senttiä lunta, ei kiire kaivaa esiin.

Kun G on valmis, W109ssa on ilmajousitus tikissä ja Aakkonen alkaa olla katsastuskunnossa pitäis tämä coupe saada tuonne jakoketjupajalle nyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Olen ajanut tällä varmaan puolen tusinaa kertaa tänä vuonna.

Kävin Kouvolassa swapissa toukokuussa ja heinäkuussa Vääksyssä mobilisti-illassa. Ja pari-kolme nurkka-ajoa. Tänään on ajossa.

En ole saanut vielä pajalle vietyä jakoketjun vaihtoon. Uudet renkaat pitäisi ostaa mutta josko keväällä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ti 06.09.2022 09:59 En ole saanut vielä pajalle vietyä jakoketjun vaihtoon.
Nyt näyttää hyvältä, luottopaja ilmoitti että ensi viikolla saa potilaan tuoda.

Minulla on Febin sarja jossa laahaimet, ketu sekä kiristin. Vaihdetaan vaan ylemmät laahaimet, en halua liian isoa hommaa ettei jää esim vuotaa öljyä kun tähän asti ollut kuiva kone. Jos alemmat laahaimet vaihtaa niin jakopään koppa sekä öljypohja ois avattava, nou thanks! Ajettu reilu 320t.

Venttiilikoppien tiivisteet ja nokkien oilerit eli ne muoviholkit on ostettu merkkiliikkeestä, vaihtuu samalla. Sekä pakkasnesteet, olleet 12 vuotta siellä. Ja ehkä öljytkin. Sytytystulpat menee vaihtoon myös, ne on aikanani pari kertaa vaihdettu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Viisi viikkoa siinä meni kun auto oli luottopajan katoksessa, no eipä ollut jaloksissa omalla pihalla kun sinne tuli pari autoa lisää. Febin ketju ei ollut katkaistavaa mallia niin merkkiliikkeestä saa siihen liitospalan. Samalla tilaavat ruiskusuuttimien ilmaputket ja pari kumiletkua, siihen tyhjäkäyntimoottorin tienoille. Laittavat laadukkaampaa (Volvon) jäähdytysnestettä, sieltä venetuotevalikoimastaan - halpahallista hakemani Jääkarhu ei kelvannut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Ke 09.11.2022 18:47Laittavat laadukkaampaa (Volvon) jäähdytysnestettä, sieltä venetuotevalikoimastaan - halpahallista hakemani Jääkarhu ei kelvannut.
Oikein - mies tuo miljoonan markan mersun pajalle halpis-jäähytysnesteet matkassa, ni eihä sellane nyt käy laatuun, vaa parempi palauttaa asiakas ruotuun :lol:

Mut kyllä noissa nesteissä taitaa oikeesti eroja olla. Mie annoin internetin läpi selattuani itteni ymmärtää et esimerkiks Zero on hyvää, joten oon siit lähtien ostant ainoastaan sitä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti: To 10.11.2022 01:49
karra kirjoitti: Ke 09.11.2022 18:47Laittavat laadukkaampaa (Volvon) jäähdytysnestettä, sieltä venetuotevalikoimastaan - halpahallista hakemani Jääkarhu ei kelvannut.
Oikein - mies tuo miljoonan markan mersun pajalle halpis-jäähytysnesteet matkassa, ni eihä sellane nyt käy laatuun, vaa parempi palauttaa asiakas ruotuun :lol:
Joo hyvä kun ne soitti että hei ootko ihan tosissasi :lol: . Veneitähän ne korjaa myös eli taisi olla Volvo-Penta laatua mitä heillä pumpussaan on.

Tänään on menossa läjään, eli illalla saatan saada kotiin. Nopeesti tuli osat Saksasta, jos ne nyt Saksasta asti ees tuli.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie olen käyttäny Motonetin Comma G48 jäähdytysnestettä, jossa on MB 325.0 luokitus. Vaan eipä nämä iänvanhat moottorit taida kovin kranttuja olla, kunhan jotain etyleeniglykolia laittaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Noudin auton perjantaina, 20 km kotiin ajoa niin en huomannut kyllä mitään muutosta. Pakoputki antaa enemmin ääntä, huomasin jo kesällä, oisko sisuskalut jo murenemassa? Varmaan orkkis putki, 324 tkm mittarissa.

Ketju ei ollut paljoa venynyt, mutta oli ilman liitoskappaletta - mutta kenties vaihdettu joskus. Ylemmät laahaimet oli keskiruskeat, ei vielä tummat ja ne oli vuodelta 1987. Alimpia laahaimia ei siis vaihdettu, uudet oli muuten mustat väriltään että jos joku kurkkii niitä vaikka endoskoopilla niin ei kannata väriä säikähtää.

Kiristin oli vuodelta 2000, ja laahaimia oli irroteltu tai ainakin tapeissa oli jälkiä...

14 h meni työtä. Merkkiliikkeestä ostetut kumiletkut ym nippeli maksoi kolmisensataa, Febin jakopään korjaussarjan ostin harrastajalta, en muista mitä maksoi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin