Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3367
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja jackie »

Karel kirjoitti: Ke 04.01.2023 14:33
Ere866 kirjoitti: Ke 04.01.2023 09:13 Laita sinne ruosteenestomaali ja sitten pari kerrosta kotelonsuojaa tai suoraan purkista sivelet paksumpaa kotelosuojaa paksu kerros päälle. Nuo kromit maksaa jo nyt mansikoita, mitä kymmenen vuoden päästä? Tuskin uusia enää saakaan siinä kohtaa.
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Kumpi on parempi suoraan tehdaspintaa vasten, kuivuva maali vai rasvaiseksi jäävä vahamainen kotelosuoja? Itse jättäisin maalamatta ja laittaisin vain paksun kotelosuojan, mutta tämmöisestä ei liene missään oikeaa tutkittua tietoa? Vahamaisen suojan läpi "näkee" paremmin ja sen alla tapahtuvaa pystyy paremmin seuraamaan.
Ehottomasti happomaali, ja sen päälle kotelosuoja! Se kotelosuoja itessään ei oikei pure peltiin kiinni. Tässä kuvat oman w123 230E:n alustasta tankin alapuolelta, siltä ajalta ku digikuvat oli sen kokosia, ettei niitä tarvinnu nyt erikseen pienentää et sai foorumille ladattua :lol:
060219_233659.jpg
060219_230816.jpg
Joku vuos myöhemmi ku vetareita piti jumpata, oli mukava seurata alustan kuntoa, juuri kuten Karel totesi. Sellasiin paikkoihin, mihi ei kohdistu mitään mekaanista rasitusta, ois täysin turhaa, tai suorastaan jären köyhyyttä, laittaa alustamassaa, ku sen allahan ne pommit muhii :idea:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Karel »

jackie kirjoitti: Ke 04.01.2023 16:10
Karel kirjoitti: Ke 04.01.2023 14:33
Ere866 kirjoitti: Ke 04.01.2023 09:13 Laita sinne ruosteenestomaali ja sitten pari kerrosta kotelonsuojaa tai suoraan purkista sivelet paksumpaa kotelosuojaa paksu kerros päälle. Nuo kromit maksaa jo nyt mansikoita, mitä kymmenen vuoden päästä? Tuskin uusia enää saakaan siinä kohtaa.
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Kumpi on parempi suoraan tehdaspintaa vasten, kuivuva maali vai rasvaiseksi jäävä vahamainen kotelosuoja? Itse jättäisin maalamatta ja laittaisin vain paksun kotelosuojan, mutta tämmöisestä ei liene missään oikeaa tutkittua tietoa? Vahamaisen suojan läpi "näkee" paremmin ja sen alla tapahtuvaa pystyy paremmin seuraamaan.
Ehottomasti happomaali, ja sen päälle kotelosuoja! Se kotelosuoja itessään ei oikei pure peltiin kiinni. Tässä kuvat oman w123 230E:n alustasta tankin alapuolelta, siltä ajalta ku digikuvat oli sen kokosia, ettei niitä tarvinnu nyt erikseen pienentää et sai foorumille ladattua :lol: 060219_233659.jpg060219_230816.jpg

Joku vuos myöhemmi ku vetareita piti jumpata, oli mukava seurata alustan kuntoa, juuri kuten Karel totesi. Sellasiin paikkoihin, mihi ei kohdistu mitään mekaanista rasitusta, ois täysin turhaa, tai suorastaan jären köyhyyttä, laittaa alustamassaa, ku sen allahan ne pommit muhii :idea:
Joku maalihan niissä kromeissa on nurjalla puolella tehtaaltakin, eli kotelosuoja ei tulee suoraan metalliin ilman maalausta. Jos siihen jonkun ylimääräisen maalin vetää, niin sen kanssa voi olla vähän kuin massankin. Alla voi tapahtua vaikka mitä. Lähinnä siinä mielessä pidän maalausta myös turhana, että ne alkuperäiset kromithan ovat kestäneet ympärivuotista käyttöä yli 20 vuotta, usein vielä ilman kotelosuojaa. Harrastekäytössä ongelma lienee olematon.

Olennaisinta kait lienee, että laittoi niihin mitä tahansa, niin alle ei saa jäädä mitään epäpuhtauksia.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3367
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja jackie »

Karel kirjoitti: Ke 04.01.2023 16:20 Joku maalihan niissä kromeissa on nurjalla puolella tehtaaltakin, eli kotelosuoja ei tulee suoraan metalliin ilman maalausta. Jos siihen jonkun ylimääräisen maalin vetää, niin sen kanssa voi olla vähän kuin massankin. Alla voi tapahtua vaikka mitä. Lähinnä siinä mielessä pidän maalausta myös turhana, että ne alkuperäiset kromithan ovat kestäneet ympärivuotista käyttöä yli 20 vuotta, usein vielä ilman kotelosuojaa. Harrastekäytössä ongelma lienee olematon.

Olennaisinta kait lienee, että laittoi niihin mitä tahansa, niin alle ei saa jäädä mitään epäpuhtauksia.
Hupsista, nii monta lainauksen kainausta oli, et mie en ollu tajunnu et oli nimenomaan kromeista puhe, vaan olin vielä tuol takakontin poistoilmatötterön ympäristössä :oops:

Kromien taustalle en itse asiassa laittais kotelosuojaa, tai jos, niin sit just sellasta "kovapintasta" vahamaista, mut ei missään tapauksessa "ruskeeta dinitrolia", ku se jää tahmeeks ja kerää sit likaa. Mutta tuo on jurikin totta, et harrastekäytössä niihen luulis kestävän maailman tappiin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2982
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Hage »

Juha_M117 kirjoitti: Ke 04.01.2023 09:02 Hemmetti, viestisi oli jäänyt kokonaan välistä, sorry. Kyllä, voisi ehdottomasti vetää kotelosuojaa kromien taustalle, ei kai se ainakaan haittaa. Pohjamaali niissä oli jo, lieneekö parempi kuin niissä tehtaan kromeissa jotka ruostui, vaiko sama, jos nuo ovat ns. new old stock osia ...

Autolla on ajettu 339tkm, eli hämmentävän lähellä kyllä ajomäärässä toisiaan meidän autot. Lieneekö sulla ollut auki nämä paikat mitä tässä laitan, jos ei niin kannattanee sinunkin pitää ne paikallaan, ettei mene yöunet. :lol:
Ei se mittään, mulle tapahtuu tosi paljon tuota että jos tulee paljon viestejä kerralla niin en välttämättä tajua lukea ja reagoida jokaiseen.
Takapuskuri ei ole ollut mun omistuksen aikana auki. Helmojen alle on kylläkin kurkittu monesti mutta ei oo toimenpiteitä vaatinut (vielä). Puskuri kyllä lähtee irti (toivottavasti tän vuoden aikana vielä) kun täytyy itelläkin nuo kromit vaihtaa taakse.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Pikkuhiljaa homma tässä etenee. Keskustelut peltikorjaamon kanssa tuli väliaikaisetappiinsa ja suunnitelma on nyt että keväällä lumien sulettua auto menee ruostekorjaukseen. Siellä siis tehdään ne kontin tuuletustötteröt ja kuskinpuolen helma. Optiona saattaa takakaaret mennä kanssa uusiksi kun tässä piakkoin otan ne auki ja katson mitä siellä on.

Kotimaalaushommat on toistaiseksi tehty. Apukuskin puolen Saccopaneeli meni jostain syystä sviduiksi 2 kertaa, ensin tuli liikaa röpelöä ja toisella kertaa lakka halkeili. Kolmannella kerralla tuli edelleen huono julman työläästä pohjatyöstä huolimatta, varmaan sen takia kun piti yrittää kolmatta kertaa uudestaan eikä mulla oo kunnon puhallus/hiontavehkeitä täällä millä pinnasta saisi neitseellisen ennen primeria. Tässä alkaa olla semmoiset tunteet noita hommia tehdessä että hankin kunnon vehkeet jonain vuonna ja teen nämä Saccopaneelit vielä uudestaan.

Kuva

Takapuskurissa jokainen mutteri vastustaa aivan helvetisti. Ne on umpiruosteessa. Muutaman sain irti pitkällä liotuksella ja voimankäytöllä mutta suurin osa nylppääntyy tai katkeaa. Vanhat kromit on siis vielä paikallaan ja puskuri muutenkin työstössä tallin lattialla.

Kontin tuuletusaukkojen muovikäikäleiden O-renkaita ei saa enää mersulta. Ostin Tehohydrosta 3 metriä 5mm O-rengasnauhaa josta askartelen uudet O-renkaat, maksoi rapiat 7 euroa. O-renkaan ympärysmitta on noin 62cm.

Pentoihin tuli uudet keskimerkit ClassicEuroPartsista. Nämä on new old stock AMG osia joista Mersun tarrat revitty pois. Paketti tais tulla Latviasta, vai oliko Liettuasta. Vanhat keskimerkit vanteissa on patinoituneet, 3 kuitenkin suht hyvää, 1 aivan pilalla. Nämä vaihdan nyt paikalle ja taidan jättää nuo suhteellisen hyvät vanhat keskimerkit varastoon. Arvokamaa nykyään.

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1351
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hieno iso coupe. Aikansa grand coupe oikeen. Mukavaa projektointia.
Nykyiset...
'07 MB CL63 AMG V8

Ollut joskus...
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ryhdyin irrottamaan kuskinpenkkiä verhoilua varten. Alustavasti on kyselty verhoilua paikallisesta verhoiluliikkeestä ja alustavasti siinä ei mitään ongelmaa ole, tarkemmin selviää kun penkki on irti ja kuvattu heille, ja lähdetty selvittämään materiaaleja.

Kuinka ollakaan on jopa penkissä yksi neljästä pultista vihoviimisen jumiin ruostunut. Perkele, on se ankeeta temuta näiden pohjoismaalaisten rotteloiden kanssa kun mikään ei lähde irti ilman saatanallista savottaa. Ei pääse luonnehtimaan sipistelyksi kun kaikki mihin ryhtyy on monipäivänen projekti noiden ruosteisten ja hajonneiden kiinnitysten takia.

No se nyt lilluu irrotusöljyssä, toivotaan että lähtee seuraavalla kerralla.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12935
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Miten Juhan SEC etenee? Topikki kun oli aktiivisena olin itse Miamissa talvilomalla, ja ei tullut sitten kyseltyä kun palasin sorvin ääreen.

Kuva

Nyt kävin olkapääleikkauksessa jonka seurauksena kuukausi ainakin saikkua, niin ehtii roikkua foorumeilla sekä muilla palstoilla...
1929 Ford Model A Roadster https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3832425
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti: Pe 17.03.2023 08:48 Miten Juhan SEC etenee? Topikki kun oli aktiivisena olin itse Miamissa talvilomalla, ja ei tullut sitten kyseltyä kun palasin sorvin ääreen.
Valitettavasti ei mitenkään viime aikoina. Penkki on yhdestä pultistaan edelleen kiinni autossa ja korin ruostehommat odottaa sulia.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Juhan kauppakassi -89 560SEC

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Juha_M117 kirjoitti: Ma 06.06.2011 15:19

Kattoluukussa oli se vika, että nappulasta ei ylös/alas-toiminto toiminut niinkuin on "useampiulotteisella" nappulalla tarkoitus, vaan nappulaa piti edestakasliikkeen sulkemisen jälkeen painaa vielä lisää eteenpäin, että "lippa-asento" aukesi. Toisin päin taas auki-päin painaessa ensin lippa meni kiinni ja luukku jatkoi aukeamistaan taakse päin. Tämä vika johtui siitä, että kattoluukun moottori oli liikkunut pois oikeasta rytmistä, ja piti "nollata" oikeaan asentoon pyörittämällä takapaksissa moottorin kyljessä sijaitsevaa hammaspyörää. Nyt skulaa nappula oikein.



Omassa sama ongelma, miten "nollaus" tehdään?
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

En muista enää yksityiskohtia kun tuosta näkyy olevan suunnilleen 12 vuotta aikaa :lol:

Joku foorumilla varmaan muistaa, mutta Kentilläkin kai on tässä videossa ohjeet, harmi kun ei voi maksamatta tarkistaa:

https://mercedessource.com/store/tiltin ... mand-video
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette

Vastaa Viestiin