W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

740 GLE kirjoitti: La 21.08.2021 21:52
Robertx kirjoitti: La 21.08.2021 21:19
marakeesi kirjoitti: Pe 04.06.2021 09:04 Missä nopeudessa teillä yleensä menee 9-vaihde päälle normaali matka-ajossa? Minun autossani harvoin menee 9 päälle, vaikka ajaa esim. satasen alueella reilua ylinopeutta. Asetus on comfort.
Eco asetuksella vaihde 9 menee itsellä päälle noin 118 km/h nopeudessa ja putoaa pois noin 114 km/h nopeudessa.
Pakkovaihdolla hieman aiemminkin, mutta kyllä 9Geen isoin vaihde on mitoitettu selvästi moottoritien 120 rajoitukselle. Tuossa suhteessa se jatkaa siitä, mihin edeltäjän 7G-Tronic jäi. Eli kun 7Geellä loppuvat vaihteet sataseen ja sen jälkeen alkaa kierrokset nousta, 9Geellä on vielä yksi käytettävissä, jolla pudottaa 120 rajoituksella käyntinopeus vielä kerran 1500 tuntumaan.
Pakkovaihtoa en ole käyttänyt, mutta tosiaan vaihde 9 on tosiaan tarkoitettu moottoritienopeuksiin. Ei ole itsellä kovin paljoa käyttöä... vain hieman pidemmillä matkoilla.
S213 -17, W212 -11
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

740 GLE kirjoitti: La 21.08.2021 20:43
Ari89 kirjoitti: Ti 17.08.2021 16:13 Miten sitten lie toimii jos on tehokas lisävalo joka esim. metsätiellä ajaessa saa aikaan heijastuksia lumisista puista. Alkaako valot vilkkumaan? Onko 740 GLE:llä kokemusta w212:n kanssa tästä?
Minulla on siis pre-facelift, jossa xenonvalojen valonvaihtoautomatiikalla ei ole paljon käyttöä, koska automatiikka tekee paljon virheitä. Mutta silloin harvoin kun käytän ILS automatiikkaa, en ole huomannut virhevaihtoja, eli xenon ILS ei siis tulkitse heijastavia suunnistustauluja vastaantulijaksi. Tämä ei ole se syy, miksi yleensä vaihdan valot itse.

Tämä ei käsittääkseni takaa aiemmin pohtimamme Multibeamin kaikkien pikselien toiminnan perusteella sytytetyn lisävalon toimivuutta, koska Multibeam välttää tarkoituksella häikäisemästä kuljettajaa takaisin heijastuvalla valolla vaikka se ei liikennemerkkiä muuksi kulkijaksi luulekaan. Jos lisävalon toimintaehto on kaikki Multibeam kaikki pikselit käytössä, silloin liikennemerkin varjostus kohdassa 2:00 minuutin kohdalla sammuttaa lisävalopanelin jokaisen liikennemerkin kohdalla:

https://www.youtube.com/watch?v=sEVFoCvHN9U
Kaverin kanssa olikin tästä jo puhetta, että hänellä tekee tätä vilkuttelua automatiikan kanssa, tosin eri valmistajan autossa. Epäilen, että multibeamien kanssa kävisi samallalailla, koska lisävalo saisi liikennemerkit heijastamaan voimakkaammin ja automatiikka sammuttaisi sen yhden pikselin ja lisävalon jo aiemmin. Lisävalon heijastus häviäisi ja automatiikka sytyttäisi valot takaisin jne. Testaamallahan tuohon saisi varmuuden, mutta kun ei ole ohjeita toteutukseen, niin ei taida maksaa vaivaa alkaa tutkimaan. Tietenkin kun saisi vielä sen eteenpäin suunnatun ledin signaalin, niin sitten..
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Väliaikatietona TT-Thermo moottorinlämmitin asennettu ja pikakoe 11 asteessa tehty. Asennus MB-Osalla tuntui onnistuneen kun ainakaan vielä ei mistään valu mitään ja tunti moottorin pysäyttämisen jälkeen paisuntasäiliön korkki sihahtaa avattaessa, eli paine tuntuu säilyvän hyvin.

Valmistajan mitoitusohje 1 kW lämmittimelle on 1 - 3 litran moottoreihin, joten OM654 on keskellä tuota speksiä. Pikakokeena 10 minuutin lämmitysjakso nosti auton mittaaman nesteen lämpötilan 11 asteesta 22 asteeseen.

Lisää mittaustietoa tulee pakkasten alkaessa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Käyttöohjekirjasta luntattua:

Jo W212 osaa hoitaa erikseen HF-puhelimen ja mediastreamauspuhelimen, jotka voivat olla sama tai eri luuri. Tämän jälkeen on näköjään S/W213 lisätty perhekäytössä ihan kätevä ominaisuus eli kakkospuhelin. Jokaisella paritetulla puhelimella voi olla myös kakkospuhelin, joka määritellään tuota toista puhelinta paritettaessa. Samakin puhelin voi olla sekä ykköspuhelimena omana itsenään täysin toiminnoin että jonkin toisen autoon paritetun puhelimen kakkospuhelimena.

Ykköspuhelin toimii USIM-profiililla, jolloin puheluiden lisäksi myös puhelimen muistiin ja USIMille talletuvat puhelinluettelot, SMS:t ja viimeisten puheluiden listat ovat suoraan käytössä auton käyttöliittymässä. Kakkospuhelin näyttäisi toimivan pelkällä HF-profiililla, eli pystyy ottaamaan vastaan puheluita. Näiden lisäksi voi olla erikseen streamauspuhelin, josta soitellaan musaa auton kauiuttimiin.

Meillä tämän järjestelyn etu on siinä, että kun ollaan Rouvan kanssa yhdessä matkalla, hänen puhelimensa on yleensä takajalkatilassa käsilaukussa ja minun puhelin on takapenkillä takin taskussa. Kakkospuhelin mahdollistaa sen, että tulipa tuleva puhelu kumpaan tahansa, sen saa poimituksi rattinapeilla auton handsfreehen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Juppe79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 06.05.2021 09:11

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Juppe79 »

Mietin mahdollisuutta vaihtaa kuskin ja apukuskin penkkejä keskenään. Hieman on kulumaa kuskin penkin reunassa ja apukuskin penkki on kuin uusi. Katselin penkkien alle, niin on peilikuvana kaikki kilkkeet, johdot yms. tuolla. Ja tietysti tuo sisäreuna on erilainen kuin ulkoreuna. Eli pitäisi varmaan jättää tuo kelkka paikalleen ja irroittaa pelkkä istuinosa. Onko kellään kokemusta tästä?

Edit: niin ja onhan noissa kai airbagit myös? Taitaa olla tekemätön paikka..
jawa59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 25.10.2018 22:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jawa59 »

740 GLE kirjoitti: Ti 07.09.2021 20:45 Käyttöohjekirjasta luntattua:

Jo W212 osaa hoitaa erikseen HF-puhelimen ja mediastreamauspuhelimen, jotka voivat olla sama tai eri luuri. Tämän jälkeen on näköjään S/W213 lisätty perhekäytössä ihan kätevä ominaisuus eli kakkospuhelin. Jokaisella paritetulla puhelimella voi olla myös kakkospuhelin, joka määritellään tuota toista puhelinta paritettaessa. Samakin puhelin voi olla sekä ykköspuhelimena omana itsenään täysin toiminnoin että jonkin toisen autoon paritetun puhelimen kakkospuhelimena.

Ykköspuhelin toimii USIM-profiililla, jolloin puheluiden lisäksi myös puhelimen muistiin ja USIMille talletuvat puhelinluettelot, SMS:t ja viimeisten puheluiden listat ovat suoraan käytössä auton käyttöliittymässä. Kakkospuhelin näyttäisi toimivan pelkällä HF-profiililla, eli pystyy ottaamaan vastaan puheluita. Näiden lisäksi voi olla erikseen streamauspuhelin, josta soitellaan musaa auton kauiuttimiin.

Meillä tämän järjestelyn etu on siinä, että kun ollaan Rouvan kanssa yhdessä matkalla, hänen puhelimensa on yleensä takajalkatilassa käsilaukussa ja minun puhelin on takapenkillä takin taskussa. Kakkospuhelin mahdollistaa sen, että tulipa tuleva puhelu kumpaan tahansa, sen saa poimituksi rattinapeilla auton handsfreehen.
Tätä kakkospuhelinominaisuutta ei ole 2017 mallissa. Saisikohan sen koodaamalla tolimintaan? Ideana hyvä.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2676
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jysi »

jawa59 kirjoitti: Ke 08.09.2021 09:20Tätä kakkospuhelinominaisuutta ei ole 2017 mallissa. Saisikohan sen koodaamalla tolimintaan? Ideana hyvä
Comandin ohjelmistopäivitys uudempaan versioon auttaa. Ainakin 03.75 sisältää jo monen puhelimen tuen, uusin tällä hetkellä taitaa olla 05.80.
jawa59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 25.10.2018 22:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jawa59 »

Mulla on softaversio 04.80, mutta ei siihen saa kuin yhden puhelimen kerrallaan yhdistettyä.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2676
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jysi »

No niinpä tuo näyttää oievan. Ei anna asentaa toista puhelinta kakkospuhelimeksi, audiolaitteeksi kyllä.
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mistä tuon versiotunnuksen näkee ilman työkaluja?

Järjestelmä -> tietoa järjestelmästä -> pläjäyttää näyttöön käyttöohjeen eikä mitään versiodataa?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2676
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jysi »

Dealer Menu, olikohan päävalikosta "vehicle" (toinen oikealta) ja nuppi pohjaan 10 s
(Vuoden vanhana toimi myös Engineering Menu, mutta sitten jollakin huoltokäynnillä löytyi action-listalta asetuspäivitys joka poisti tuon käytöstä)
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kiitokset. Juuri tuo 3.75 näkyy olevan meidänkin autossa. Edellä mainittu kaksoispuhelinjärjestely tosiaan oikeasti toimii myös autossa oikeasti eikä vain käyttöohjeessa.

Alkaa vähitellen selvitä, miksi käyttöohjekirjaa tilatessa pitää antaa VIN-koodi tilauksen mukaan.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
jawa59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 25.10.2018 22:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jawa59 »

Mikä on auton valmistusvuosi?
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

VIN koodin mukaan heinäkuussa 2018 valmistunut.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1730
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tony »

Eikö se olekkaan ihan simppeli juttu toi AdBluen pois ohjelmointi OM654 koneeseen ? Jostain luin et kun on tuplaecu yms, ei se onnistukkaan. Onko jollain poistettu ja missä osaava poistaja ? Osaako joku muu kuin NM, "jysi" tuon tehdaslämppärin ohjelmoimaan, että lämmittäisi myös moottorin ?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Juppe79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 06.05.2021 09:11

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Juppe79 »

Kyselin merkkihuollosta tuota tehdaslämppärin ohjelmointia ja siellä eivät ainakaan sitä tee. Voi kuulemma aiheuttaa moottorihäiriön ja suosittelivat letkulämmitintä :D
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja aroline »

Juppe79 kirjoitti: To 16.09.2021 10:11 Kyselin merkkihuollosta tuota tehdaslämppärin ohjelmointia ja siellä eivät ainakaan sitä tee. Voi kuulemma aiheuttaa moottorihäiriön ja suosittelivat letkulämmitintä :D
Merkkihuollon ohjeisiin kannattaa suhtautua varauksella
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2676
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jysi »

Juppe79 kirjoitti: To 16.09.2021 10:11Kyselin merkkihuollosta tuota tehdaslämppärin ohjelmointia ja siellä eivät ainakaan sitä tee.
Ei ole ilmeisesti normaalihuollon ohjelmilla mahdollista. Siksi tuo onkin julkaistu kun tässä asiassa ei astuta kenenkään varpaille.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1730
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tony »

Ei ole ilmeisesti normaalihuollon ohjelmilla mahdollista. Siksi tuo onkin julkaistu kun tässä asiassa ei astuta kenenkään varpaille.
[/quote]

Laitoin sulle s-postia jysi.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK

Vastaa Viestiin