Jousipuristimista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Halpismallin (100€) ebay puristin antautu 500sen etujousen vaihdossa. Se osa joka on lukkorenkaalla pohjassa kiinni ja estää puristimen pyörähtämisen halkesi. Ei sinänsä ihme, kun materiaali vahvuus on ohuempi sieltä juuresta ja paksumpi yläpäästä. Voin laittaa kuvaakin myöhemmin. Niin ja toinen ongelma on, että puristin lätkät taitavat olla liian paksut, kun kaikkien mallien jousiin eivät tahdo mahtua ilman väkivaltaa paikalleen ja pois. Tästä oli juttua ulkolaisilla mersufoorumeillakin

No nyt tarttis sitten ostaa uusi ja tällä kertaa ladukkaampi. Ehkä se reilu tonnin klann on pois suljettu hinnaltaan harrastelijalle. Mutta onko porukalla nuita muutaman satasen kamppeita käytössä. Ja olisko joku tutkinu eri puristimien rakennetta yhtään pintaa syvemmälle ja osaisi suositella jotain tiettyä merkkiä?
Itte olen kattonu mm. laser ja sw stahl merkkistä puristinta, hinnat n.300-400e. Jos jollain olis jompi kumpi, niin saisko lähikuvia?
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Tuolla pitäis olla kuvia puristimen osista ja mittoja
https://aijaa.com/DvpNnx
Olis kyllä mielenkiintosta verrata laadukkaampaan tai ainakin kalliimpaan puristimeen. Tuossa on tosiaan vain n.0.9mm peltiä ohuemmasta päästä, se sokalla kiinni oleva "sylinteriputki" tai mikä lie nimeltään onkaan. Ja hahlossa liukuvat tapit on väljät, matalat ja pyöreät reunoista, joten ei ihme, että petti siitä kohtaa. Tapit siis pyörähti hahlosta pois ikään kuin putken alle ja samalla halkaisi sen useammasta kohtaa. Tuttu ammattihitsari korjasi sen, että sain tehtyä homman loppuun, mutta se petti sitten heti kohta toisesta paikkaa uudestaan. Tässä mallissa nuo hahlossa olevat tapit on tosiaan ainoa osa, joka estää puristinta pyörähtämästä paineessa. Eikös niissä alkuperäisissä ainakin ole vielä varmistustappi siellä pohjassa, joka estä pyöräshtämisen?

Tällä puristimella oli tosiaan vaihdettu peräti yhen 124 etujouset ennen kuin hajosi :roll:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ei auennut tuo kuvalinkki ainakaan minulla...
Mulla myös se eBayn satasen puristin käytössä (en muista merkkiä). Useamman kerran jouset vaihdettu ja hyvin on kestänyt. Olen käyttänyt aina käsiavaimella, näissä oli kiellettyä käyttää pulttipyssyä. Joka käytön jälkeen puhdistan ja rasvaan kierteen.
Yksien Eibachin madallusjousten kanssa oli ongelmia sopivuuden kanssa. Lautaset olivat liian paksut, eikä niitä meinannut saada asennetusta jousesta enää irti. Jousi irraallaan lautanen mahtui lankojen välistä. Vakiojousiin on tähän asti toiminut, samoin toisen auton Eibachin madallusjousiin oli passelit. Mulla ne lautaset ovat paksuimmalta kohdalta noin 12mm.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

JanneW124 kirjoitti: Ti 03.08.2021 13:56 Ei auennut tuo kuvalinkki ainakaan minulla...
Mulla myös se eBayn satasen puristin käytössä (en muista merkkiä). Useamman kerran jouset vaihdettu ja hyvin on kestänyt. Olen käyttänyt aina käsiavaimella, näissä oli kiellettyä käyttää pulttipyssyä. Joka käytön jälkeen puhdistan ja rasvaan kierteen.
Yksien Eibachin madallusjousten kanssa oli ongelmia sopivuuden kanssa. Lautaset olivat liian paksut, eikä niitä meinannut saada asennetusta jousesta enää irti. Jousi irraallaan lautanen mahtui lankojen välistä. Vakiojousiin on tähän asti toiminut, samoin toisen auton Eibachin madallusjousiin oli passelit. Mulla ne lautaset ovat paksuimmalta kohdalta noin 12mm.
Räikällä veivataan tottakai. Minäkin rasvasin tuosta kierteen ja laakerin silloin uutena, kun oli ihan kuiva muistaakseni. Minun kamppeessa on kans 12mm paksut lautaset siittä keskeltä, eli paksuimmasta kohtaa. Kaverin w124 300D vakio etujouseen ei lautaset sopinu mitenkään...ehkä väkivalloin vasaroimalla olis voinu onnistua.
Ohjelappusessa muistaakseni luvataan 1500kg maksimi kestävyydeksi. Liekkö 500SL:n etujousi littiin puristettuna oli vain liika kova paikka sille :roll: Merkki on Haskyy
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja illinois »

Jos vähänkin enemmän ruuvaa/oma korjaamo paikkakuntalaisille niin investoi niihin Klannin puristimiin.
Itse harrastelijana olen pärjännyt näillä kiinan venkuloilla myös pitkien esim. W124 etujousien kanssa.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Niin, nehän ainakin olis varmasti hyvät, mutta kyllä hinta on kovin suolanen, kun tarvetta ei kuitenkaan ole kuin luokkaa kerta-pari vuodessa. Ite kuitenkin rassailen autoni, niin jousikin täytyy omin neuvoin saada pois ja paikalleen tarvittaessa. W123, W124 ja R129 löytyy kuitenkin ja kaikkiinhan sen puristimen tarvii.
Eikö kellään olis nuita sw-stahl puristimia ja osais heittää kommenttia niistä? Ne irtoais vajaalla 400eurolla, jonka voin viellä maksaa, jos rahalle saa vastinetta. Netistäkään ei löydy sen parempia kuvia/tietoja. Laatumerkkihän tuo sw-stahl kuitenkin on, että tuskin puristinkaan mikään ihan lelu ois.
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Nyt on sitten sw stahl hommattu ja vaikka äkkinäinen väittäisikin, että sama kampe kuin kiinalainenkin, niin kyllä niitä eroja löytyy. Yleinen laatu ja työn viimeistely näkyy. Siinä missä kiinalainen on jättänyt reunoja teräviksi, niin saksalainen on ne pyöristänyt. Mm. lautasten asennus voisi kuvitella olevan helpompaa, kun reunat on pyörtävät. Teleskoopissa taas kiinalainen on jättänyt liukutappien reunat pyöreiksi ja sovitus on mallia väljä. Saksalaisessa reunat on terävät ja sovitukset tiukat. Teleskooppi on tehty saksalaisessa selkeästi vahvemmasta materiaalista. Teleskoopissa olevan laakerin kuulat on saksalaisessa prässätty koolinkiin kiinni, kiinalaisessa kuulat putoaa pois, jos puristimen purkaa. Laakeri myös pyörii todella herkästi saksalaisessa, kiinalaisessa ei kehumista.
Lautasistakin eroja löytyy. Stahlin lautanen on keskeltä 11mm paksu, kiinalainen 12mm. Ei kuulosta isolta, mutta sen kaverin 300D:n kanssa se milli olisi saattanut olla juuri ratkaiseva ero. Lautasten ura johon jousi tulee on stahlissa myös ohkasempaa tavaraa, joten lautasen pyörittäminen "jousen sisällä" on huomattavasti helpompaa. Siinnä 300D:ssä olisi onnistunut varmasti laittaa lautanen jousen keskelle ja pyöritellä se sitten jousta myöten alas/ylös. Kiinalainen oli liian paksu tähänkin tapaan.

Yhteenvetona voisi siis sanoa, että ne puheet että halpis ebay kamppeet ja kalliimmat versiot olisi identtisiä on kyllä höpö puheita. Se miten sw stahl toimii ja kestää jää nähtäväksi, mutta ainakin silmämääräinen tutkiskelun perusteella väitän, että rahalle saa vastinetta. Tämä maksoi 380euroa...kiinalainen maksanut reilun satkun aikanaan.

Vielä kun saisi sen tonnin klannin vertailuun.
Toivottavasti kuvat näkyy :wave:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut 321sakke123, To 26.08.2021 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ei näy kuvat.
Uskoisin saksalaisen olevan tuohon hintaan parempaa materiaaliakin, kiinasta tuntuu saavan melko pehmeää rautaa välillä...
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Kai nyt jo näkyy :mrgreen:
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja auto2 »

En näe tuossa muuta saksalaista kuin saksalaisen import firman nimen. Kaikissa aasiasta tulevista työkaluissa, erikoistyökaluissa voi olla isoja eroja "samanlaisissa" työkaluissa. Iso työkalumerkki joka ostaa työkaluja / valmistuttaa, vaatii speksit kohdalleen, voi olla parempi.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä minä näen eron koneistuksen jäljessä materiaalin viimeistelyssä ja jopa trapetsikierteen harja ja nousu on saksalaisessa eri. Kiinalainen ruuvi näyttää kiinalaiselle. Taitaa olla orkkis ja kopio tuossa vierekkäin, ainakin näin voisin olettaa kun työn jälkeä katsoo.
Mitään näistä ymmärrä tälleen insinöörin papereilla ja yli 10v koneistus / metallityöläisen silmillä mutta tällaisen vaikutelman saa kuvia katsomalla.
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Kyllä, myös kierteessä on eroa.
Sen verran voi kiinalaista puolustaa, että se toimiinee ihan hyvin neljä ja viisisylinteristen mallien kanssa. Kuutosiin ja sitä suurempien kanssa saattaa tulla ja tuleekin ongelmia. Aiemminkin sanoin, että vaihdoin sillä jouset w124 250D malliin ilman ongelmia. 300D ja 500 kanssa tuli ongelmia ja puristin hajosi 500 jousen voimasta. Maanantai kappalekko sitten, en tiedä. Selvää kuitenkin on, että laatu ei ole kummoinen kalliimpaan verrattuna. Eikä toki voi muuta olettaakkaan hinnat alkaen tavaran kanssa.
321sakke123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.12.2015 21:27

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja 321sakke123 »

Eilen tuli vaihettua alatukivarsi kaverin 300D:hen ja sw stahlilla jousen irroituksessa ei ollut mitään ongelmia. Lautaset meni helposti paikalleen ja teleskooppi läpi lautasten rei'istä. Puristin oli myös todella kevyt veivata räikällä kasaan ja auki. Olen tyytyväinen ja suosittelen muillekkin sw stahlin puristinta.
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja Verkke »

ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Halvimmista halvinta kiinalaista rautaa, itse en ostaisi tuota, noiden tarkoitus on tehdä voittoa myyjille eikä mitään muuta. Ja taitaa olla vähän takuiden kanssa niin ja näin kun huutokaupasta ostat.

Toi teleskooppi varsi näyttää vielä halvemmalta kuin ketjussa ylhäällä näkyvä kiinalainen.
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Miksi tämänkaltaisia puristimia https://www.tuontitukku.fi/koneja-autot ... 609705707/ ei voi käyttää Mersun jousissa? Nuo vain esimerkkinä puristimista joita väitetäään laadukkaiksi. Saa niitä parikymppiä halvemmallakin. Tätä on jossain käsitelty, mutta käydään läpi tässäkin, koska on asiasta ymmärtäviä paikalla.

Olisin tarvinnut jousipuristimia tähän mennessä 3 kertaa, mutta jahkailun jälkeen en ole ostanut kalliita puristimia. Toisaalta jousenvaihtohinnalla olisi varastossa jonkunlaiset puristimet, mutta jos niiden kanssa tulee vahinko niin kalliiksi sekin tulee..
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei noi sovi mihinkään
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jousipuristimista

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Verkke kirjoitti: Pe 17.09.2021 16:55 Miksi tämänkaltaisia puristimia https://www.tuontitukku.fi/koneja-autot ... 609705707/ ei voi käyttää Mersun jousissa? Nuo vain esimerkkinä puristimista joita väitetäään laadukkaiksi. Saa niitä parikymppiä halvemmallakin. Tätä on jossain käsitelty, mutta käydään läpi tässäkin, koska on asiasta ymmärtäviä paikalla.

Olisin tarvinnut jousipuristimia tähän mennessä 3 kertaa, mutta jahkailun jälkeen en ole ostanut kalliita puristimia. Toisaalta jousenvaihtohinnalla olisi varastossa jonkunlaiset puristimet, mutta jos niiden kanssa tulee vahinko niin kalliiksi sekin tulee..
Etujousi vaatii aika paljon voimaa.
Kuva

Kuva
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin