Ostin patteriauton, ekat havainnot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Zac kirjoitti: Ti 19.04.2022 14:48


- Latausteho: kW (kiloWatti) --> esim. kotona tyypillisesti lautauslaitteella voidaan päästä 11kW latausTEHOON käyttäen siihen 2-3 vaihetta sähköliittymästä. Rajoittavin tekijä on periaatteessa pääsulakkeen koko (Suomessa tyypillisesti 20-25A) ja tästä johdettuna "teho P = jännite U x virta I" eli esim. 1 kpl 16A sulakkeella saadaan max(!) 230V x 16A = 3680 W = 3,68 KW lataustehoa.

-Akun kapasiteetti: kWh (kiloWattitunti) --> esim. teoreettisesti lataamalla em. 3,68kW max-teholla (1-vaihe) 10h saadaan akuun siirrettyä ENERGIAA tuon 36,8kWh verran. Hybrideihin tuokin on ok (ajoakku esim. 5-25kWh) mutta EV:ihin taas ei (ajoakku esim. EQS taisi olla jo yli 100kWh?) :geek:







Kyllä itte olen tolla 1- vaihe laturilla ainakin toistaiseksi pärjännyt. Teoreettininen 36.8kwh yössä, tarkoittaa 150-250km ajoa seuraavana päivänä. Aika harvalle tuota määrää taitaa päivässä tulla.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1012
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Zac »

@Henri_L Varmaan kulkineesi on (ketjusta päätellen) jokin täyssähköinen EQ-malli?

Varmaankin noin, eli jo tuolla hitaalla latauksella varmaan voi kotona täyttää EQ:n akkua riittävästi siihen että sillä taas heittää seuraavaan päivän reissut. Voisiko karrikoiden sanoa että nopeammasta 11kW lataustehosta olisikin vielä enemmän hyötyä näissä mersun hybrideissä - jotka päinvastoin kuin monet muut merkit sitä hybridissäkin tukee... - koska hybridissähän se 30-100km ajoon riittävä akku saadaan helposti tyhjäksi päivän ajoilla -> lisää virtaa tarvittaisiin monesti nopesti jo saman päivän aikana...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

En nyt tuonut kulkinetta esillä, koska se ei ole mersu.
Mutta toistaiseksi siirtyminen dieselistä täyssähköön on käynyt yllättävän helposti. Kovimmista pakkasista ei nyt ole tietoa vielä, kun tolla patteriautolla menty vasta kuukausi.

Autosta itsestään en tänne sen enempää kokemuksia kirjoita koska tämähän on mersuforum.

Mutta niille ketkä sähköautoon siirtymistä miettivät voin ainakin omasta, noin kuukauden kokemuksesta sitä suositella.

Nousevista lataushinnoista tahtoomersu kirjoitti. mutta uskoisin, että suurin osa latauksista kuitenkin näillä autoilla tehdään koti oloissa.
Jos kotilataus ei ole mahdollista, silloin ehkä täyssähkäri ei ole järkevä vaihtoehto.
Viimeksi muokannut Henri_L, To 21.04.2022 07:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Tude »

Zac kirjoitti: Ke 20.04.2022 10:53 Voisiko karrikoiden sanoa että nopeammasta 11kW lataustehosta olisikin vielä enemmän hyötyä näissä mersun hybrideissä - jotka päinvastoin kuin monet muut merkit sitä hybridissäkin tukee... - koska hybridissähän se 30-100km ajoon riittävä akku saadaan helposti tyhjäksi päivän ajoilla -> lisää virtaa tarvittaisiin monesti nopesti jo saman päivän aikana...?
No itse olen just tätä mieltä. Monesti tulee ajeltua ensin aamusella 40-50 km ja sitten taas parin tunnin päästä voi olla tarvis lähteä jälleen samanlaiselle reissulle. Siihen tarpeeseen myös hybridi hyötyy vähän isommasta ja nopeammasta laturista.
MB C300e -20

ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja B170 »

Henri_L kirjoitti: Ke 20.04.2022 18:29 En nyt tuonut kulkinetta esillä, koska se ei ole mersu.
Mutta toistaiseksi siirtyminen dieselistä täyssähköön on käynyt yllättävän helposti. Kovimmista pakkasista ei nyt ole tietoa vielä, kun tolla patteriautolla menty vasta kuukausi.

Autosta itsestään en tänne sen enempää kokemuksia kirjoita koska tämähän on mersuforum.

Mutta niille ketkä sähköautoon siirtymistä miettivät voin ainakin omasta, noin kuukauden kokemuksesta sitä suositella.

Nousevista lataushinnoista tahtoomersu kirjoitti. mutta uskoisin, että suurin osa latauksista kuiten näillä autoilla tehdään koti oloissa.
Jos kotilataus ei ole mahdollista, silloin ehkä täyssähkäri ole järkevä vaihtoehto.
Samaa mieltä. Itselläni on ns kakkosautona tai lähiliikenneautona 33kWh akulla varustettu auto ja hyvin riittää kotilataus hitaalla laturilla. Ja olen ajatellut näin, että jos tulee tilanne, että ajoa on päivässä niin paljon ettei virta riitä niin sitten paikallisille pikalatureille hetkeksi lataukseen. 200 km:in saa aika monta reissua heittää töihin, kauppaan yms ajoihin. Itse olen todella tyytyväinen sähköiseen liikkumiseen.
S205 C200 2015 (OM626)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
BMW i3 2019
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 507
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

mwessman kirjoitti: Pe 11.03.2022 20:59 Päivitystä: Auto kävi määräaikaishuollossa 45 000 km kohdalla. Lysti ei kustantanut minulle mitään kun huolenpitosopimus kuuluu niihin EQC -malleihin, joita koristaa teksti 1886.
Näillä bensan ja dieselin hinnoilla käy jo vähän polttomoottoriväkeä sääliksi..
Ilmeisesti näillä 1886 malleilla kuuden vuoden veloituksettomat huollot toimii mainiosti?

Omalla kohdalla ei löydy 1886-mallia ja varustekoodi 390, veloituksettomat autokohtaiset huollot (6v/160tkm), ei toiminut ja vaatii lisäselvityksiä omalta osalta. Hip-hei.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
Orlov
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Sähköä pitää myös tuottaa, tänä aamuna katkesi 0100 sähköntuonti Venäjältä. Tulee vaikuttamaan monella tavalla, korvaavaa sähköä ei ole näköpiirissä. Ei ainakaan säälille olisi nyt sijaa :think:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Po ... e-optimalt
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei vaikuta käytännössä, OL3 käyttökokeet etenee koko ajan, vaikka sieltä uusia pieniä yllätyksiä on löytynytkin, hyvä niin. Turvallisuus on pääasia siinä lajissa.

Ja Neuvostoliiton takia uusiutuvien rakentaminen ottaa aivan jäätävän buustin Pohjolassa sekä muualla Euroopassa. Saksan ydinvoimapsykoosi on vain käsittämätöntä vihreän liikkeen yksisilmäisyyttä.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
harrives
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 19.06.2009 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja harrives »

Täällä on ajeltu patteriautolla maaliskuusta 2021 mallina EQV (fuusioperheessä tarvitaan enemmän kuljetuskapasiteettia). Kilometrejä on kertynyt noin 40 tkm ja kaikki (auto, huoltopalvelut) toimii kuin junan vessa. Ainoa epäkohta on suuresta painosta (3,5t) johtuva kivikova jousitus/alusta. Tällä ei hidastetöyssyihin ajella kovaa. Mistäköhän olis helpointa tarkistaa auton varusteet/koodit. Ostin tämän vähän käytettynä (demo-auto) ja jotenkin mystisesti määräaikaishuollosta ei ole veloitettu mitään, vaan ne kuuluu kuulemma auton hintaan!? Kyseessä lienee vastaavanlainen varustekoodi kuin EQC erikoismallissa.

Keskikulutus on muuten tasan 27kwh/100km, joka sisältää siis 40tkm ympäri vuoden kaikenlaista ajoa. Kesän ja talven välillä on kuitenkin merkittävästi vaihtelua käytännön rangen osuessa välille 250-450km.
EQE AMG 43 -22
V447 EQV -20
W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 507
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

harrives kirjoitti: La 21.05.2022 22:09 Mistäköhän olis helpointa tarkistaa auton varusteet/koodit. Ostin tämän vähän käytettynä (demo-auto) ja jotenkin mystisesti määräaikaishuollosta ei ole veloitettu mitään, vaan ne kuuluu kuulemma auton hintaan!? Kyseessä lienee vastaavanlainen varustekoodi kuin EQC erikoismallissa.
Netistä löytyy sivustoja, joihin auton VIN-koodin syöttämällä saat varustelistan tai vaihtoehtoisesti ajat merkkihuoltoon ja kysyt, jos saisit ko.listan paperilla printattuna.

Omalla kohdalla EQC:ssä varustekoodi, joka takaisi huollot, mutta viimeisin selitys sille että kuitenkin huollostani veloitettiin, on ettei ko.koodia ole myyty/markkinoitu Suomessa ja koska täällä Mercedes-Benz ei tuo autoja maahan, vaan iso jälleenmyyjä, niin ko.varustekoodilla ei ole pätevyyttä täällä.
Selvittely toki vielä jatkuu osaltani.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)

Vastaa Viestiin