w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Moodoitus siellä mittarin takana löysällä :?:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Laitoin tänään kesä pyörät ja pääsin duunista hima pihalle, pihalla paikoittain lunta jolloin kiihdyttäessä auto sutaisi oikein huolella. Siitä sitten kuivalle asfaltille jolloin kuului poks. Oikea vetari poikki! kettu JIPPII!!!!!
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Sopiiko asd perä+vetarit suoraan paikalleen vai onko navat/kardaanin kiinnitys erillainen?

Kaverilta saisin nimittäin automaattin jatkeena olleen asd perän ja tietysti siihen vetarit.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kyntökeisari kirjoitti:Sopiiko asd perä+vetarit suoraan paikalleen vai onko navat/kardaanin kiinnitys erillainen?

Kaverilta saisin nimittäin automaattin jatkeena olleen asd perän ja tietysti siihen vetarit.
Kartaanin laipan saa vanhasta perästä. ASD vetarit passaa asd laipoilla suoraan. Perävälitys kannattaa kahtoa ettei hirveesti heitä oikeasta. Automaatissahan tuo välitys on yleensä pidempi. Kiihtyvyys huononee ja mittari valehtelee mutta matka-ajossa pysyy kierrokset pienempänä ja siten myös kulutus.
Välitys löytyy perän oikeasta alanurkasta kun pyyhit siitä paskat pois. Se on tuossa joku 3,xx
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Saisin kaverilta siis kokonaisen varaosa auton, mistä voin purkaa vaikka laatikosta eteen päin kaikki tarvittavat voimansiirto osat. Luulis että noissa osuis perävälitys aika kohilleen kun kummatkin on automaatilla olevia? Muuten mä varmaan ostaisin vaan uuden vetarin mutta kun ne on niin saatanan kalliita uutena ja samalla olis mahdollisuus saada ton ulisevan perän tilalle hiljainen perä.

Mä yritin haulla etsiä mutta en oikein selkeitä ohjeita löytänyt miten se asd perän hydrauliikka jutut pitäis laittaa? Mites mulla käy nyt noitten absien kanssa kun mun muistaakseni siinä varaosa mersussa ei ole abseja? Onko ne absien anturit siellä pyörän navassa vai missä? Jos huomaan omassa kardaanissa jotain vikaa niin saanko sopimaan sen toisen mersun kardaanin laatikon jatkeeksi?


Onhan tässä viellä sellainen optio että, jos joku haluaa vaihtaa hiljaisen normi perän+ehjän/ehjät vetarit siihen asd perään+sen kilkkeisiin. Itse kun en keksi mitään välttämätöntä tarvetta sille asd perälle ja ehjät sellaiset on ilmeisesti aika kiven alla?

Tietääpähän mitä tekee ma-ti yön kun varaosa auton saa maanantai illalla ja tiistaina pitäis olla töissä omalla autolla klo:7:00

Kysästääs nyt viellä jos jollain on uudenmaan alueella lainata auton kuljetukseen sopivaa kärryä niin kaikki apu kelpaa!
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Kävin tossa äsken parkkiksella möyrimässä auton alla.
Mahtaisko onnistua homma niin että:
-auton takapää ilmaan
-taka fillarit pois
-napamutterit auki
-perä irti kardaanista
-perän kiinnike pultit 3kpl irti ja sinne perään menevä sähköjohto irti
-tilan puolesta näyttäis siltä että sais koko paketin perä+vetarit kokonaisena nostettua pois paikaltaan?

Varaosa vehkeeseen sama temppu. Tietysti lisänä hydrauliikka letkut.

Sitten vaan nostaa uusi perä paikalleen samalla ujuttaen vetarit napoihin. Perän kiinnike pultit kiinni, kardaani kiinni, napamutterit kiinni, fillarit paikalleen ja kovaa ajoa? Tälleen vaan säästäis sen ettei tarvii ruveta irrottelemaan vetareita perästä.

Nytten kun mulla ei tule niitä hydrauliikka juttuja kiinni niin ilmeisesti riittää että tulppaa vaan ne letkut?

Meinaatko Siekkinen sillä kardaanin laipalla sitä pulikkaa mikä on siinä perän ja kardaanin välissä vai sitä akselia mikä tulee sieltä perän sisältä?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kyntökeisari kirjoitti:Mä yritin haulla etsiä mutta en oikein selkeitä ohjeita löytänyt miten se asd perän hydrauliikka jutut pitäis laittaa? Mites mulla käy nyt noitten absien kanssa kun mun muistaakseni siinä varaosa mersussa ei ole abseja? Onko ne absien anturit siellä pyörän navassa vai missä? Jos huomaan omassa kardaanissa jotain vikaa niin saanko sopimaan sen toisen mersun kardaanin laatikon jatkeeksi?


Onhan tässä viellä sellainen optio että, jos joku haluaa vaihtaa hiljaisen normi perän+ehjän/ehjät vetarit siihen asd perään+sen kilkkeisiin. Itse kun en keksi mitään välttämätöntä tarvetta sille asd perälle ja ehjät sellaiset on ilmeisesti aika kiven alla?!
Hydrauliikka hommissa riittää tekemistä jos haluat saada perän toimimaan niin kuin asd:n kuuluu. Voit kuitenkin jättää ne pois kun onhan siinä lukkoa ilmankin. Jos lisää tarvii niin rasvanippa siihen paineputkeen ja prässillä vaseliinia. Kyllähän ne absit pitää olla jos ne on alunperin siellä ollut. Luulen kuitenkin että ne olis siinä varaosa-autossakin. Takana absin anturi on perässä. Kartaanin saat sopimaan toisesta autosta vaihtamalla etupätkän nykysestä autosta. Alkaa kuitenkin todennäkösesti täristämään jos ei tasapainota. On ne ehjät asd:t aika harvassa ja hintaakin tahtoo muutama satanen olla ja vetaritkin on kalliita siihen.
kyntökeisari kirjoitti:Sitten vaan nostaa uusi perä paikalleen samalla ujuttaen vetarit napoihin. Perän kiinnike pultit kiinni, kardaani kiinni, napamutterit kiinni, fillarit paikalleen ja kovaa ajoa? Tälleen vaan säästäis sen ettei tarvii ruveta irrottelemaan vetareita perästä.

Nytten kun mulla ei tule niitä hydrauliikka juttuja kiinni niin ilmeisesti riittää että tulppaa vaan ne letkut?

Meinaatko Siekkinen sillä kardaanin laipalla sitä pulikkaa mikä on siinä perän ja kardaanin välissä vai sitä akselia mikä tulee sieltä perän sisältä?
Periaatteessa vois onnistua noin mutta perän pultit on yleensä todella tiukassa. Ja etupultin mutteria pitää jollakin saada pidettyä kiinni. Sinne joutuu jonkun patentin tekemään että saa auki. Eikä homma ole yhtään mukavampi maassa selällään. Tulppaa vaan ne letkut. Sitä laippaa tarkotan mikä on perässä kiinni. Kaikki asd perät taitaa olla "isoja periä" eli isolla laipalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Takapyörän napa mutterin koko! Vetarin torxien koko?
Joutuu parkkiksella ropaamaan ja tallille sen verran matkaa ettei montaa kertaa jaksa ajaa edes takasin. Rengastakaan saa irti ennen kuin on käynyt kerran tallilla niin ei pääse edes mittaamaan!
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

10mm XZN on normaalisti perän puolen pulttien koko. Sitä ei tosin tiiä onko sinne joku joskus vaihtanu erilaiset.. Napamutterin koko on 30mm ja se on 12 kantanen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Viljakainen.T
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 27.09.2022 11:20

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Viljakainen.T »

Itellä mb 124 korine farkku. Om605 eli 250 D js manuaali 5lovinen. Mkkähä perä tos on kii. Välitys jne
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja dealer »

3,91 ja jos olet vaihtamassa perää niin mielestäni pidempi perävälitys olisi noihin hyvä...

https://sites.google.com/view/mercedesb ... -1993-1996
oulaistenliikenne.fi
Viljakainen.T
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 27.09.2022 11:20

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Viljakainen.T »

Mitä suosittelet. Ettei tarttis kaikkia napoja jne vaihtaa. Onko toi sit pienel vai isol laipal ja pieni vai iso perä?
Viljakainen.T
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 27.09.2022 11:20

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Viljakainen.T »

Mitäs siihe tarttee mitata, laipan kokoo???
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Ti 27.09.2022 11:39 3,91 ja jos olet vaihtamassa perää niin mielestäni pidempi perävälitys olisi noihin hyvä...

https://sites.google.com/view/mercedesb ... -1993-1996
Onko tuo 3.91 100% varma tieto?
Kun olen ollu siinä uskossa ettei 3.91:siä ole muissa kuin joissain bensa Maticeissa ja olisivat siis ASD?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole 100% varma, mutta kuten linkistä näkee niin siellä on kerrottu näin.
Samaten ilcats.ru tarjoaa E250TD manuaalin perävälitykseksi 3.91 kuten myös 250TD joka on todettu itsekin olevan näin. Myös sedan 200D viisivaihteisena on 3.91 perällä.
Meillä pojilla on kaksi 250TD manuaalivaihteista, toinen -92 ja toinen -86 ja molempiin vaihdettu "harvempi" perä eli 3.46 joka käytännössä tarkoittaa että 80 nopeudessa kierrokset on suurimmalla vaihteella 1800-1850 paikkeilla. Hyvin jaksaa mennä kun on pumppuja ruuvailtu ja kulutus pieni.
Pikkuperä-isoperä-laippojen koko on sellaisia että minä en osaa kertoa millainen mikäkin perä on. Meillä vaihdettiin itse tuohon toiseen perä ja pikkuperän tilalle tuli iso, tai ainakin selvästi isompi perä, mutta vetarit kävi samat, vain kardaanin takaosa piti vaihtaa. Laippa oli eri kokoa ja kardaani piti olla lyhyempi.

ASD-perät vastaavasti 3.92 näköjään niihin joissa ilman ASD:tä 3.91.
oulaistenliikenne.fi
Viljakainen.T
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 27.09.2022 11:20

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Viljakainen.T »

Tuota voiko tonne ohjaustehodtimen säiliöö lisätä tota atf320 öljyy (hydrauliöljy) ku tos moniuras vissii oma pumppu sille?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Viljakainen.T kirjoitti: Ti 11.10.2022 08:43 Tuota voiko tonne ohjaustehodtimen säiliöö lisätä tota atf320 öljyy (hydrauliöljy) ku tos moniuras vissii oma pumppu sille?
Jos säiliössä valmiiksi punainen öljy niin ATF220 on ainakin sopiva, miksei tuokin.

Jos siellä on kellertävä lirppi, niin linkin mukainen olisi oikeampaa https://www.puuilo.fi/febi-ohjausvaihdeoljy-mb-atf-1l
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin