Taas läpi katsastuksesta
Taas läpi katsastuksesta
Jos auton hyvyyttä mitattaisiin sillä, miten hyvin sillä selviää katsastuksesta, niin tuo W202 olisi kohta lähellä maailman parasta autoa. Loppuun vanha käyttöauto (ainakin kaikkien tojota varis ja anjovis kansan edustajien mielestä) ja vuodesta 2005 asti tuon vuosittain katsastanut ihan vaan ajamalla konttorille näytille. Ja aina kelvannut ilman mitään moitteita. Tai no, pitihän tuohon tällä kertaa tehdä oikein etukäteisremppaakin, kun haljennut tuulilasi piti vaihdattaa ennen konttorilla käyntiä ja olihan siinä toinen rekkarivalo pimeenä, jonka inssi kehotti laittaa palamaan.
Re: Taas läpi katsastuksesta
Kävin pari päivää sitten näyttämässä mersua taas konttorilla. Katsastus kesti minusta huolestuttavan kauan. Lopulta katsastussetä tuli hymy korviin asti ulottuen takaisin ja kehui että auto on todella hyvässä kunnossa kertoen samalla että vanhat mersut oli sentään kunnolla maalattuja. Olihan se varmaankin hieno kun oli juuri edellisenä iltana pesty ja vahattu tai siten oli kova mersumies katsastusinsinöörinä
Viime vuonna ehtivät jo tulostaa hyväksytty paperit kun huomasi yllätten että jarrut oli jäänyt vahingossa testaamatta. Nopea lenkki testerin kautta ja paperit mukaan
Viime vuonna ehtivät jo tulostaa hyväksytty paperit kun huomasi yllätten että jarrut oli jäänyt vahingossa testaamatta. Nopea lenkki testerin kautta ja paperit mukaan
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: Taas läpi katsastuksesta
En ollut ennen viimekesää katsastanut koskaan omaa autoa kun vaihtuvuutta ollut, mutta sitten joutu väyrysen viedä ja katastrofi se oli =D
Merseedespents
Re: Taas läpi katsastuksesta
Eipä löytyny katastuksessa ihmeempiä (eipä kyllä pitäny ollakaan). Ihmetyksen aiheita tosin oli jarrut: etuakselilla heittoa 14%, taka-akselilla 4% ja seisontajarrussa 3%. Yleensä ollu vastaavat 0-1%, 5-10% ja 30-60%
Viimeksi muokannut Iso-Jaska, To 10.03.2011 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Re: Taas läpi katsastuksesta
Mitenkä helposti nuo alkaa napisemaan ruosteista? Vai onko paikkakunta kohtaista.. Omassa on pohja kova, mutta kaaret aika rapeassa kunnossa.
Re: Taas läpi katsastuksesta
S123:sen kohdalla ei ainakaan kovin tarkka ollu takakaarista kun kummallakaan puolella ei ole oikeestaan varsinaista kaarta, on vaan kromikaari urtsulla ja jollain kitillä kiinni Toiselta puolelta jopa päivä paistaa kun kattoalapuolelta Tämä kuopiossa!
Re: Taas läpi katsastuksesta
Kolme vuotta oon väyrysen omistanu/katsastanu, eikä kertaakaan menny ekalla läpi... toinen nelipyöränen pihassa eli japsikinneri taas on pompannu kymmenen vuoden aikana kerran, kun turvavyö oli rispaantunu...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Taas läpi katsastuksesta
Onkos tuo katsastuksen läpäisy ensiyrittämällä nyt niin mullistava juttu? Mun mielestä hylky katsastuksessa kertoo lähinnä omistajan välinpitämättömyydestä ainaki suurimmassa osassa tapauksista
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Taas läpi katsastuksesta
tämä on ihan totta... tai kyseessä taitaa olla useimmiten kuitenkin omistajan tietämättömyys/ammattitaidottomuus auton ylläpidostasonikki kirjoitti:Onkos tuo katsastuksen läpäisy ensiyrittämällä nyt niin mullistava juttu? Mun mielestä hylky katsastuksessa kertoo lähinnä omistajan välinpitämättömyydestä ainaki suurimmassa osassa tapauksista
200E meni alkuviikosta myös ekalla läpi, mutta olis se nyt ollut jo koomista, jos ei näin olisti tapahtunut, kun 2000 km aikaisemmin (syksyllä) se sai suuretkin kehut kunnostaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Taas läpi katsastuksesta
Paljo on kyllä näitäki ketkä ajattelee että mitä tuota turhaa korjaamaa ku se vielä liikkuu ja joskus pysähtyykin, kyllä se katsastus setä sitte puolen vuoden päästä kertoo mitä täytyy korjata.napa kirjoitti:tämä on ihan totta... tai kyseessä taitaa olla useimmiten kuitenkin omistajan tietämättömyys/ammattitaidottomuus auton ylläpidosta
Ite ajelen Mersuilla just sen takia ku ne on mukavia ajaa ja sellasen haluun ne pitääki. Sitte ku ajattevuudella ei oo välia ostan jonku japsi-pulkan mikä on yhtä huono ajaa oli se kunnossa tai ei
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Taas läpi katsastuksesta
Montakos kertaa oot mitannu jarrulevyn paksuuden ennen katsastusta?napa kirjoitti:sonikki kirjoitti:
tämä on ihan totta... tai kyseessä taitaa olla useimmiten kuitenkin omistajan tietämättömyys/ammattitaidottomuus auton ylläpidosta
Nojoo,myönnän että raidetangon pään olisin voinu löytää jos olis nostanu kulma kerrallaan ylös ja nitkuttanu nivelet läpi, tai samoin olisin löytäny sen että jousesta oli päästä muutama sentti poikki. Vai johtuuko siitä että joudun välillä ajamaan tuolla japsilla, niin en huomannu ajettavuudessa talviliukkaudella mitään ihmeellistä (kylki eellä ajaminen kun mersulla on enempi luonnokasta kun etuvedolla)?
Kuluvia osiahan nuo on kaikki ollu, ei siinä mitään, ja kaipa jos veisin koslan katsastushuoltoon joka kerta just ennen leimaa niin menishän se läpi laakista. Mutta ketjun aloittajahan kertoi vieneensä autoaan aina ilman mitään etukäistarkastusta. Tarina ei kerro kuinka autoa on muuten vuoden aikana huollettu.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Taas läpi katsastuksesta
aika monta kertaa tai ne tulee aina tutkittua siinä samallla, kun vaihtelee renkaita (jarrulevyt, palat, letkut jne.) harvemmin mulle mitään yllätyksiä tulee konttorilla, pois lukien se 200D:n katkennut etujousi tiedä sitten olisko se voinut katketa siinä katsastusreissulla...MiHe kirjoitti:
Montakos kertaa oot mitannu jarrulevyn paksuuden ennen katsastusta?
joskus tietyati iskeel aiskus ja hakee tarkoituksella vain vikalistan, mutta usein sieltä tuleekin leima...
ducatossa katkes viimeksi jarruputki konttorille mennessä, mutta hain silti vikalistan, kun kerran sinne olin matkalla, muuta siitä ei löytynytkään, kuin se jarruputki vika...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Taas läpi katsastuksesta
En mäkään kyllä mitää h_lvetin katsastustarkistusta ikinä tee, huollan vaa autoni aina ku huomaan sille olevan aihetta.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Taas läpi katsastuksesta
Sen verran iteki tein katsastustarkistusta, että totesin kaikkien valojen palavan. Tosin unohdin katsoa sumuvalot edestä ja takaa sekä rekisterikilven valot , näitä ku en itse tarvi. No kaikki oli kuiten kunnossa.
Muuten tulee annettua happee sen verran aina, ettei tarvi katsastukseen ottaa ilmanputsaria pois (liekkö tällä toimenpiteellä edes apua päästöihin?), tämä myös ehkäisee egr:n aiheuttamaa tukkeutumista(?) koska tämän asian kanssa ei oo tarvinu taistella missään egr:llä varaustetussa autosani.
Samoin jarrujen käytössä; välillä tiukkojakin jarrutuksia ja näin talvikeleillä saa takajarrutkin ottamaan. Seisontajarrua käytän aina ja ei ole ikinä ollut esim. jäätymisvikaa, edes kardaanittomissa vehkeissä. Työkaverikin manaili relluansa pakkasilla, ku käyntiin laittaessa saa vaihteen vapaalle vasta muutaman minuutin jälkeen. Kysyin, että eikös olisi viisasta käyttää sitä käsijarrua? Ei, koska se on kerran jäätyny joskus monta vuotta sitte, eikä sen jälkeen käsijarrua ole talvella käytetty... Just joo
Oonpa kuullu, että joku on pomppautettu kesärenkaiden liian pienestä urasyvyydestä . No olen iteki myyny tuon Mersun alta ottamani renkaat, jossa pintaa vain 4 mm. Joku niistäki maksoi 50€.
Se vaan ku tulee 40+ tkm vuodessa, josta 80% tai enemmän työajan ulkopuolella, niin mielellään pitää auton kunnossa, jopa ennakoivasti.
Muuten tulee annettua happee sen verran aina, ettei tarvi katsastukseen ottaa ilmanputsaria pois (liekkö tällä toimenpiteellä edes apua päästöihin?), tämä myös ehkäisee egr:n aiheuttamaa tukkeutumista(?) koska tämän asian kanssa ei oo tarvinu taistella missään egr:llä varaustetussa autosani.
Samoin jarrujen käytössä; välillä tiukkojakin jarrutuksia ja näin talvikeleillä saa takajarrutkin ottamaan. Seisontajarrua käytän aina ja ei ole ikinä ollut esim. jäätymisvikaa, edes kardaanittomissa vehkeissä. Työkaverikin manaili relluansa pakkasilla, ku käyntiin laittaessa saa vaihteen vapaalle vasta muutaman minuutin jälkeen. Kysyin, että eikös olisi viisasta käyttää sitä käsijarrua? Ei, koska se on kerran jäätyny joskus monta vuotta sitte, eikä sen jälkeen käsijarrua ole talvella käytetty... Just joo
Oonpa kuullu, että joku on pomppautettu kesärenkaiden liian pienestä urasyvyydestä . No olen iteki myyny tuon Mersun alta ottamani renkaat, jossa pintaa vain 4 mm. Joku niistäki maksoi 50€.
Se vaan ku tulee 40+ tkm vuodessa, josta 80% tai enemmän työajan ulkopuolella, niin mielellään pitää auton kunnossa, jopa ennakoivasti.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Re: Taas läpi katsastuksesta
kerrotaan nyt sitte. Aina joskus vaivaudun vaihtamaan tuosta öljyt koneeseen. Jotta huolletaanhan sitä oikein toki. Muutoin lähinnä kovaa ajoa. Varsinaisessa ryöstöhyödyntämistä taitaa olla tuon auton käyttö. Mitä sitä hyvä auto muuta tarttee kuin käyttöä. Tätä tässä ääneen ihmetellyt (kehunut) ja kas kummaa on alkaneet tojota-miehet avautumaan, mitä kaikkea harmia on ollut uudenkarheissa nipponin ihmeissä. Että totuus on aina tarua ihmeellisempää.MiHe kirjoitti: Mutta ketjun aloittajahan kertoi vieneensä autoaan aina ilman mitään etukäistarkastusta. Tarina ei kerro kuinka autoa on muuten vuoden aikana huollettu.
Re: Taas läpi katsastuksesta
Dodii, tänään meni sitte Väykky taas huomautuksetta läpi katsastuksesta. Tuotu maahan 2008, ja nyt siis oli vuorossa 4. katsastus ko. autolle Suomessa. Aina mennyt huomautuksetta. Katsastusmies sanoi "on tämä mukava auto ajella" ja kehui vielä sen jälkeen mahtavaksi peliksi.
Ennen katsastusta vaihoin sinertävät LED-parkkipolttimot kusenkeltasiin, ettei tuu sanomista. Pitkien valojen jälkiasennusxenonit on ollu ny 3 kertaa peräkkäin katsastuksessa, eikä mitään sanomista oo ollu. Ohan sitä tietty lyhyissäkin xenonit...
On se kyllä ihme, miten tässä ei oo 100 tkm aikana edes iskarit kulunu, ihan samoja tuloksia tuli ku 2008:kin.
Ennen katsastusta vaihoin sinertävät LED-parkkipolttimot kusenkeltasiin, ettei tuu sanomista. Pitkien valojen jälkiasennusxenonit on ollu ny 3 kertaa peräkkäin katsastuksessa, eikä mitään sanomista oo ollu. Ohan sitä tietty lyhyissäkin xenonit...
On se kyllä ihme, miten tässä ei oo 100 tkm aikana edes iskarit kulunu, ihan samoja tuloksia tuli ku 2008:kin.
Re: Taas läpi katsastuksesta
Noita iskaritestien tuloksia minäkin ihmettelin, kun noita säästettyjä tulosteita tuossa vertailin. Mulla ne kyllä on tasaisesti hiipunu prosentin luokkaa vuodessa... Kestää aika kauan lopullisen tuomion tuleminen tuolla vauhdillamasaf1 kirjoitti: On se kyllä ihme, miten tässä ei oo 100 tkm aikana edes iskarit kulunu, ihan samoja tuloksia tuli ku 2008:kin.
Re: Taas läpi katsastuksesta
Omasta kokemuksesta en pidä katsastusasemien iskaritestejä mitenkään luoltettavina. Testin perusteella 124/250/88:n etuiskarit olivat kunnossa. Toisessa oli pieni vuoto joten hyvin pieni ero tehoissa. Kuitenkin läpi toiminnan osalta mutta vuoto aiheutti korjauskehoituksen kuitenkin ilman uusintanäyttöä. Hovikorjaaja sitten hankki uudet iskarit ja vaihtoi ne alle 40 minuuttiin. Kun testasimme vanhoja käsin puristelemalla niin ei niillä enään mitään virkaa kummallakaan ollut iskunvaimentimina. Molemmat täysin loppu. Sai vedellä kevyesti koko liikeradan ilman suurempia vastuksia. Totesimme korjaajan kanssa iskaritestin näköjään olevan humpuukia.
Vaihdon jälkeen ajossa havaitsi selvän eron vanhoihin varrattuna. Olin kyllä jo aikeisemminkin huomannut iskunvaimennuksen olevan heikonlainen ja tarkoitus oli ne kyllä vaihtaa. Vaihtoa en ollut kerinnyt tekemään ennen katsastusmiehen huomautusta.
Että sellainen testi.
Vaihdon jälkeen ajossa havaitsi selvän eron vanhoihin varrattuna. Olin kyllä jo aikeisemminkin huomannut iskunvaimennuksen olevan heikonlainen ja tarkoitus oli ne kyllä vaihtaa. Vaihtoa en ollut kerinnyt tekemään ennen katsastusmiehen huomautusta.
Että sellainen testi.
Yli 25 vuotta mersuilua
Re: Taas läpi katsastuksesta
Mullakin on ollut mielikuva tuosta iskaritestistä, että se mittaa vain esim. vasemman ja oikean puolen iskunvaimmennuksen eroa, ei niinkään itse iskunvaimennusta tai onko se riittävä.