Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Silakka_E500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 29.09.2012 21:27

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Silakka_E500 »

Droc Rewop kirjoitti:
Silakka_E500 kirjoitti:
Droc Rewop kirjoitti:Alamäkihidastin ja rutinaa etupäästä, onko tuttu ominaisuus?

Normaalisti jarrua vasten laskettaessa ei mitään mutta tuolla hidastimella alkaa pauke. Aika harvoin tulee käytettyä enkä muista että aikaisemmin olis tuollaista ääntä pitänyt.
Nopea googlaus aiheesta antaa vastauksia, jossa ääni kuuluu normaalisti asiaan.
Kiitoksia tiedosta, pitänee vaan rutistella ja korjataan jos jotai hajoaa.
Niin en nyt tiedä millainen rytke siellä sinulla kuuluu, mutta tuossa videolla höpötyksen alta voi kuunnella jotain malliksi.

https://www.youtube.com/watch?v=Lx2jjxugG14" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Silakka_E500 kirjoitti:
Droc Rewop kirjoitti:
Silakka_E500 kirjoitti:
Droc Rewop kirjoitti:Alamäkihidastin ja rutinaa etupäästä, onko tuttu ominaisuus?

Normaalisti jarrua vasten laskettaessa ei mitään mutta tuolla hidastimella alkaa pauke. Aika harvoin tulee käytettyä enkä muista että aikaisemmin olis tuollaista ääntä pitänyt.
Nopea googlaus aiheesta antaa vastauksia, jossa ääni kuuluu normaalisti asiaan.
Kiitoksia tiedosta, pitänee vaan rutistella ja korjataan jos jotai hajoaa.
Niin en nyt tiedä millainen rytke siellä sinulla kuuluu, mutta tuossa videolla höpötyksen alta voi kuunnella jotain malliksi.

https://www.youtube.com/watch?v=Lx2jjxugG14" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/VBfDp_gm26M" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://youtu.be/VBfDp_gm26M[/youtube]
Tuollainen ääni. Varmaan ABS pumppu, siellä edessä vasemmalla sekin lymyää.
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Perä ja jakovaihteiston öljyt tuli vaihdettua tänään. Aika tummanruskeaa lientä oli perässä, mukana mielestäni sellaista hiontapölyn näköistä mitä voisi ensimmäisessä öljynvaihdossa tai jonkon laakerimurheen jälkeen odottaa. Huoltokirjan mukaan tämä taisikin se ensimmäinen vaihto olla. Ainoa merkintä periin liittyen on että edessä on vaihdettu jossain kohtaa akseleiden tiivisteet ja samalla lisätty 2 desiä.

Jakovaihteistossa oli ainakin perään verrattuna aika hyvän näköistä öljyä. Punainen väri jopa erottui selvästi. Etuperään vielä sama homma pitäisi tehdä mutta odottaa muitakin osia mitä tuonne pohjapanssarin yläpuolelle pitää laittaa. Sen verran hanurista tuon 160 kg painavan panssarin kanssa askartelu on.
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Jos jotakuta kiinnostaa niin myös etuperässä samanlaista ruskeaa lientä kuin takana. Ehkä aavistuksen kirkkaampaa mutta hileitä sielläkin näytti olevan joukossa.

Turbiinikotelon alapuolella näytti olevan hieman öljyä. Toivotaan että jotain vanhan lattikkoöljynvaihdon jämiä ja pelätään kampiakselin stefaa.
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Moikka,

Kohta alkaa mennä usko tuohon mun laitteeseen. Olen omistanut auton n. 4 kk josta se on ollut pajalla varmaan puolet ajasta. Eli autostahan meni laatikko ja se peruskorjattiin. Korjattu laatikko toimi moitteetta yhden päivän kunnes alkoi oireilemaan seuraavasti. Kun auton pysäytti tarkoituksena peruuttaa ei pakki kytkeytynyt vaan ensin oli vaihteen valitsin siirrettävä P asentoon josta se sitten pystyi siirtämään peruutusvaihteelle. No tämäpä ei vielä mitään. Hauskin ilmiö liittyy JArruihin. Tämäkin oire tuli heti laatikkorempan jälkeen. Eli tapahtuu seuraavaa: Ajat autolla ihan normaalisti kunnes yhtäkkiä näytölle tulee teksi, että dislock overheated. Tästä sekunnin tai kahden päästä vaihtuu teksiti siihen, että ABS ja ESP ovat pois päältä. Jotta kuski ei pääsisi kovin helpolla tämän viimeisen teksin kannssa saman aikaisesti auto tekee täysjarrutuksen. Voin muuten kertoa, että jännä fiilis kun tuo tapahtuu 100:n vauhdissa ja sulla on rekka perässsä. Ei oikein naurattanut. Se että auto pysähtyy ja jarrut jää päälle on varmaankin sivullisista huvittavaa katseltavaa. Siinä sitten sammuttelet virtoja lukitset ovia ym, että saat autoa sellaiseen tilaan, että antaa siirtää edes hieman. Jarrut jää siis tässä tapauksessa päälle. Myöskään laatikko ei vaihtanut 3 vaihdetta isommalle, eli on kiva nilkuttaa esim 30 km kotiin. Kun tätä paskaa jatkui jonkin aikaan niin ihminen lopettaa välittämisen. Ajelin sitten ilman ABS ja ESP järjestelmiä koska siihen antoi mahdollisuuden lisäämällä neljä vaihdetta laatikkoon. Huraa! Starilla piti tietenkin asiaa tutkia ja ainoa vika joka ilmoitti oli koodi 2965 eli jakovaihteiston pitkittäislukon lamellipaketin ylikuumeneminen ja 5132 eli takapyörän nopeusanturi ja pyytää tarkistamaan laakerin. Silleen. Jotta asia tehtäisiin mahdollisimman helpoksi korjaamolle, niin kahta päivää ennen sovittua vientiaikaa autosta hävisivät kaikki oiree eikä niitä ilmennyt itsellä kahden päivän ja n. 600 km aikana. Myöskään pajalla ei ole vikoja saatu esiintymään. Jos minulla ei olisi kuvia tapahtuneesta niin varmaankin pistäisivät lataamolle. Nyt odotellaan takapyörän laakeria + muita osia asiaan liittyen. Vaihdetaan nyt varalta....
Tässä tapauksessa on hienoa, että auto tuli ostettua liikkeestä ja että Suomessa on kohtuu hyvä kuluttajansuoja. Myyjäliike ei ensin meinannut ottaa vastuuta mistään mutta kirjallinen ilmoitus autossa olevasta virheestä ja vaatimus joko korjauskustannusten jakamisesta tai kaupan purku, antoivat ihan kohtuulliset lähtökohdat neuvotella. Sinänsä sääli, että autoa ei vilä ole saatu MB erikoiskorjaamolle. Nyt nuo hommat menee hieman arvauspohjalta. Laatikon tekijä on kantanut oman vastuunsa hienosti ja näyttää siltä, että itse laatikko on kunnossa, jossa sen pitääkin olla. Katelaan nyt mitä tästä tulee.
Laatikostahan taisin kertoa jo aiemmin. Eli siellä oli leikannut turbiinin ja öljypumpun välinen holkki kiinni ja hajoittanut öljypumpun, osittain turbiinia ja yhden pakan. Joko siiinä holkissa oli ollut valmistusvirhe tai materiaalissa sitten. Tällaiseen tulokseen olivat tulleet laatikon aukaistua.

Terve sitten taas,

Jyrki

Ai niin se 500 GL on edelleen alle 90 tkm ajettu. nyt 86tkm
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

No onpa Jyrmexillä kerrassaan murheita... eli autossa on offroad paketti ja lukittava keskitasauspyörästö? Lukon kytkentä sitte varmaan levypakalla ja se pakka kuumenee... eli pitää lukko päällä tai osittain päällä kokoajan ajettaessa tjsp. Ei varmaan tykkää oikeen muutenkaan hyvää jakis jos se noin on.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja DV6 »

Jyrmex kirjoitti:Moikka,

Kohta alkaa mennä usko tuohon mun laitteeseen. Olen omistanut auton n. 4 kk josta se on ollut pajalla varmaan puolet ajasta. Eli autostahan meni laatikko ja se peruskorjattiin. Korjattu laatikko toimi moitteetta yhden päivän kunnes alkoi oireilemaan seuraavasti. Kun auton pysäytti tarkoituksena peruuttaa ei pakki kytkeytynyt vaan ensin oli vaihteen valitsin siirrettävä P asentoon josta se sitten pystyi siirtämään peruutusvaihteelle. No tämäpä ei vielä mitään. Hauskin ilmiö liittyy JArruihin. Tämäkin oire tuli heti laatikkorempan jälkeen. Eli tapahtuu seuraavaa: Ajat autolla ihan normaalisti kunnes yhtäkkiä näytölle tulee teksi, että dislock overheated. Tästä sekunnin tai kahden päästä vaihtuu teksiti siihen, että ABS ja ESP ovat pois päältä. Jotta kuski ei pääsisi kovin helpolla tämän viimeisen teksin kannssa saman aikaisesti auto tekee täysjarrutuksen. Voin muuten kertoa, että jännä fiilis kun tuo tapahtuu 100:n vauhdissa ja sulla on rekka perässsä. Ei oikein naurattanut. Se että auto pysähtyy ja jarrut jää päälle on varmaankin sivullisista huvittavaa katseltavaa. Siinä sitten sammuttelet virtoja lukitset ovia ym, että saat autoa sellaiseen tilaan, että antaa siirtää edes hieman. Jarrut jää siis tässä tapauksessa päälle. Myöskään laatikko ei vaihtanut 3 vaihdetta isommalle, eli on kiva nilkuttaa esim 30 km kotiin. Kun tätä paskaa jatkui jonkin aikaan niin ihminen lopettaa välittämisen. Ajelin sitten ilman ABS ja ESP järjestelmiä koska siihen antoi mahdollisuuden lisäämällä neljä vaihdetta laatikkoon. Huraa! Starilla piti tietenkin asiaa tutkia ja ainoa vika joka ilmoitti oli koodi 2965 eli jakovaihteiston pitkittäislukon lamellipaketin ylikuumeneminen ja 5132 eli takapyörän nopeusanturi ja pyytää tarkistamaan laakerin. Silleen. Jotta asia tehtäisiin mahdollisimman helpoksi korjaamolle, niin kahta päivää ennen sovittua vientiaikaa autosta hävisivät kaikki oiree eikä niitä ilmennyt itsellä kahden päivän ja n. 600 km aikana. Myöskään pajalla ei ole vikoja saatu esiintymään. Jos minulla ei olisi kuvia tapahtuneesta niin varmaankin pistäisivät lataamolle. Nyt odotellaan takapyörän laakeria + muita osia asiaan liittyen. Vaihdetaan nyt varalta....
Tässä tapauksessa on hienoa, että auto tuli ostettua liikkeestä ja että Suomessa on kohtuu hyvä kuluttajansuoja. Myyjäliike ei ensin meinannut ottaa vastuuta mistään mutta kirjallinen ilmoitus autossa olevasta virheestä ja vaatimus joko korjauskustannusten jakamisesta tai kaupan purku, antoivat ihan kohtuulliset lähtökohdat neuvotella. Sinänsä sääli, että autoa ei vilä ole saatu MB erikoiskorjaamolle. Nyt nuo hommat menee hieman arvauspohjalta. Laatikon tekijä on kantanut oman vastuunsa hienosti ja näyttää siltä, että itse laatikko on kunnossa, jossa sen pitääkin olla. Katelaan nyt mitä tästä tulee.
Laatikostahan taisin kertoa jo aiemmin. Eli siellä oli leikannut turbiinin ja öljypumpun välinen holkki kiinni ja hajoittanut öljypumpun, osittain turbiinia ja yhden pakan. Joko siiinä holkissa oli ollut valmistusvirhe tai materiaalissa sitten. Tällaiseen tulokseen olivat tulleet laatikon aukaistua.

Terve sitten taas,

Jyrki

Ai niin se 500 GL on edelleen alle 90 tkm ajettu. nyt 86tkm
Itselläni on ML Off-Road paketilla, ja koin viime kesänä vähän samanlaisen ongelman. Se tosin tapahtui pysäköintitalosta lähtiessä, jossa oli ongelmia liikkumisessa. Suoraan auto meni, mutta kaarteessa jarrutteli aika voimakkaasti, ja jopa pysähtyi. Antoi myös tuon ylikuumenemis ilmoituksen. Samoin nuo ESP ja ABS ilmoituksen ja häiriöt. Syyksi paljastui viallinen etupyörän laakeri. Pyörimisanturi saa signaalinsa laakerista, ja tämän vikaantuminen aiheutti ongelmat. Systeemi ilmeisesti luuli, että pyörät pyörivät eri nopeudella tai joku ei ollenkaan (vaikka pitäisi), ja jarrutteli muita pyöriä. Tämä siis tapahtui hitaassa nopeudessa. Oletettavasti automaattilukot eivät ainakaan omassani kytkeydy suuremmissa nopeuksissa, varsinkin jos tuo ESP/ABS vika on päällä. Virrat sammuttamalla 'ongelma hävisi', kun vika jäi päälle, eikä esim. tasauspyörästöjä automaattisesti pyritty lukitsemaan.

Vähän samaa esiintyi viime viikonloppuna, kun kesken ajon tasanopeussäädin putosi pois päältä, ja tuli häiriöilmoitukset ESP:stä ja ABS:stä (lisäksi omassani ilmoitus myös Run Flat sensoroinnin häiriöstä). Ongelma ilmeni muutamana päivänä. Aamulla, tai sammuttamisen jälkeen saattoi olla 'vika päällä', mutta muutamien metrien ajon jälkeen vika hävisi. Tämän ongelman syyksi selvisi ABS anturivika (sen toisen puolen etupyörän). Vänttisellä vaihtoivat anturin, ja ongelma katosi.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
mmattila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 02.05.2016 21:28

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mmattila »

Moi, Minullakin viimekesänä kävi niin W164 kanssa, että takaa abs sensori antoi vikakoodia ja tulikohan siinä kans sitä ABS ja ESP inactive ilmoitusta. Pari päivää ajelin muutaman kilometrin pätkiä ennen kuin ehdin vaihtamaan niin siinä tuli yksi kuumempi päivä ja vähän pitempi ajo niin silloin tuli myös tuo keskitasauspyörästön lukon lämpötila häly. Kaikki oireet hävisivät sitten tuon abs anturin vaihdolla. Ei kuitenkaan mitään automaatti jarrutuksia tehnyt ja laatikkokin pelasi normaalisti. Taisi tosin kaupunkiajoa olla tuo koko aika että en varmasti paljoa yli 60 ajanut missään vaiheessa.

-Markus
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Droc Rewop kirjoitti: Turbiinikotelon alapuolella näytti olevan hieman öljyä. Toivotaan että jotain vanhan lattikkoöljynvaihdon jämiä ja pelätään kampiakselin stefaa.
Mulla tuossa 420CDI:ssä oli ainakin lauhdutin vuotanut. Siellä on lohkon päällä juorureikä kytkinkoppaan. Katsotaan nyt sitten loppuuko lammikoiden tulo...
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

No niin,

Gl on taasen pihassa. Lapsen omainenusko, että auto toimii, on tullut taas takaisin.
Tällä kertaan vika todella oli oikeassa takapyörän laakerissa. Se ja anturi vaihdettiin ja toivon mukaan homma ratkesi tähän. Samalla kun auto oli pajalla, niin vaidettiin öljyt kaikkiin muihin laatikoihin paitsi vahdelaatikkoon. Yllätyksen omaisesti kaikki öljyt näyttivät todella hyviltä. Iloinen uutinen siis. Seuraavaksi listalla odottaa ohjaustehostajan nesteiden ja säiliön vaihto. Jospa noi ohjauksen ongelmat häviäisi kanssa. Eli tuo välillä vetää parkkeerattaessa ohjauksen tosi jäykäksi.
Sitten taas kysymys. Jotenkin tuntuu että jarrupoljin menee kohtuuttoman syvälle. JArrut pitää ihan ok ei siinä mitään mutta poljin tuntuma on vain aika outo kun menee niin syvälle. Viimeksi kun katsoin palat niin ihan reippaasti on pintoja samoin kun levut on ihan hyvät. Eli kuuluuko jarrupolkimen painua normaalia syvemmälle ja jos ei niin mistähän se voisi kertoa?

T.

Jyrki
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hyvä että ongelma löytyi. Pitääpä muistaa tämä jos alkaa tulla oireita. Itse olen vaihdellut laakerit etupäähän ja ymmärtääkseni rakenne takana on aika sama. Ja laakerit ei ole kalliita niin vois hommata melkeinpä varuiksi jo uudet...

Katsoppa Timo L "elämää ärrierin kanssa" topic. Muistaakseni hän vaihtoi jonkin venttiilin ohjauksen jäykkyyden myötä.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jyrmex kirjoitti:Seuraavaksi listalla odottaa ohjaustehostajan nesteiden ja säiliön vaihto. Jospa noi ohjauksen ongelmat häviäisi kanssa. Eli tuo välillä vetää parkkeerattaessa ohjauksen tosi jäykäksi.
Olisikohan tuohon jäykkään ohjaukseen syypää hammastangossa oleva parametriohjauksen SPS solenoidiventtiili? Ainakin omassa W221:ssa auttoi venttiilin vaihtaminen, on vaan tuolla pikku osalla aika kova kilohinta :shock:
S213
Handemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 23.10.2019 20:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Handemies »

Itselläni x164 5,5l bensiini 500 GL vm.2007 ja mittarissa 193t km. Mulla on pitkään ollut ongelmana huono käynnistys. Osaa on vaihdettu tähän liittyen uusi AGM akku, startti kahteen kertaan ja laturi. Mitään vikoja ei jää missään vaiheessa auton muistiin tähän liittyen, välillä antaa moottorin ollessa käynnissä ison punaisen akun kuvan mittaristoon, mikä viittaa ilmeisesti alijännitteeseen. Vaikka lataukset ja akun jännite on samaan aikaan kuulemma ok.

Vika ilmenee niin, että kylmänä lähtee moitteettomasti käyntiin, mutta kun moottori lämpiää ja auton pysäyttää ja sammuttaa odottaa pari minuuttia niin toooodella nihkeästi lähtee käyntiin. Aivan nipin napin sit kuitenkin viimenään, starttaa mutta ajoittain aikamoista junnaamista. Ihan kuin virta loppuisi kesken tai jokin lämmöstä aiheutuva mekaaninen vika että jokin jossain "jumittaa". MUTTA jos auto saa lisävirtaa ulkoisesta lähteestä, esim toinen akku apukaapeleilla tai buusteri tms. Niin ei koskaan mitään ongelmia käynnistyksen kanssa oli auto lämmin tai ei.

Vikaa ei ole vielä löytänyt, mutta onko joku törmännyt vastaavaan tilanteeseen, tai jotain ideoita heittää? Alkaa huumori loppua...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Eli lämpöisenä kun starttaa niin eikö tahdo jaksaa pyörittää vai sahaako pitkään?

Mulla on GL450 kanssa vähän samantyylistä. Ei aina, mutta joskus lämpöisenä tekee juuri noin että kuulostaa kuin olis niin tiukka puristus vastassa jotta ei tahdo jaksaa pyöräyttää... muuten pyörittää aavistuksen laiskan tuntuisesti. Akku on kans vuoden ikäinen Varta AGM.

Omat tutkimukseni ja johtopäätökseni on, että auton latausjännite ei riitä ylläpitämään akun varausta "hyvällä" tasolla. Omassani latausjännite vaihtelee 13,4- 13,9 välillä. AGM akulle saisi olla 14,5-14,8 (jopa 15...). Näin ollen akku jää vajaaksi. Laturin vaihtaminen ei auta, koska latauksen "aivo" ei ole laturi itse vaan auton muu elektroniikka ohjaa laturin antamaa jännitettä. Jenkkifoorumirn keskustelujen pohjalta taka SAM ohjelmistopäivitys voisi auttaa... ja että tämä alhainen latausjännite olis enemmänkin suunniteltu ominaisuus jota paikkailtu sitten myöhemmillä softilla.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Handemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 23.10.2019 20:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Handemies »

Juu, juurikin näin, eli tuntuu että ei jaksaisi pyörittää konetta käyntiin. Lataus jännite auton ollessa käynnissä samaa luokkaa eli 13,2 - 13.9 välillä. Mutta vaikka akun lataisi ylläpito laturilla täyteen sama vika ilmenee heti uudestaan vaikkapa heti puolen tunnin ajon jälkeen kun sen sammuttaa. (Tai vaikka pidemmänkin ajon jälkeen) mutta vika tuntuu tulevan päälle vasta jos auto seisoo muutaman minuutin. Jos käynnistää välittömästi ajon jälkeen niin hörähtää käyntiin yleensä ongelmitta. Ja kuten sanoin niin ulkoisen virtalähteen jos heittää avuksi niin mitään ongelmia ei koskaan ole...

Akkuna vuoden vanha Exide AGM START-STOP akku.
Handemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 23.10.2019 20:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Handemies »

Maastis kirjoitti: Ti 19.01.2021 18:06 Hei

Eli lämpöisenä kun starttaa niin eikö tahdo jaksaa pyörittää vai sahaako pitkään?

Mulla on GL450 kanssa vähän samantyylistä. Ei aina, mutta joskus lämpöisenä tekee juuri noin että kuulostaa kuin olis niin tiukka puristus vastassa jotta ei tahdo jaksaa pyöräyttää... muuten pyörittää aavistuksen laiskan tuntuisesti. Akku on kans vuoden ikäinen Varta AGM.

Omat tutkimukseni ja johtopäätökseni on, että auton latausjännite ei riitä ylläpitämään akun varausta "hyvällä" tasolla. Omassani latausjännite vaihtelee 13,4- 13,9 välillä. AGM akulle saisi olla 14,5-14,8 (jopa 15...). Näin ollen akku jää vajaaksi. Laturin vaihtaminen ei auta, koska latauksen "aivo" ei ole laturi itse vaan auton muu elektroniikka ohjaa laturin antamaa jännitettä. Jenkkifoorumirn keskustelujen pohjalta taka SAM ohjelmistopäivitys voisi auttaa... ja että tämä alhainen latausjännite olis enemmänkin suunniteltu ominaisuus jota paikkailtu sitten myöhemmillä softilla.

TJ
Uusin softa on jo käytössä, joten ohjelmisto päivityksestä ei apua tähän ongelmaan. Olisko muita ideoita kellään heittää?
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Diesel mallissa webastoa näytellessä tuo akun koko 95Ah tuntuu vähän alimitoitetulta. Muistelen että vanhassa bensa 5-sarjan bemarissakin oli 110Ah. Pitää seuraavan vaihdon yhteydessä tutkia mahtuisiko kapasiteetiltaan isompi tilalle. Muutamaan kertaan on tämäkin laiskasti pyöritellyt ja sen yhteydessä kampiakselin asentotunnistimesta herjannut.

Ovenkahvat on nyt pitempään temppuilleet. Välillä toimii kaikki, välillä vain avaus ja välillä vain lukkoon. Kosteisiin keleihin olen ollut yhdistävinäni muutokset. Onko kellään kokemusta mikä noissa hajoaa tai valskaa?

Onko tuosta kuskin oven kovan lukon korjauksesta tietoa, tuli sekin kokeiltua ja tyhjää pyörii tietysti?
Handemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 23.10.2019 20:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Handemies »

Droc Rewop kirjoitti: Su 21.02.2021 11:00 Diesel mallissa webastoa näytellessä tuo akun koko 95Ah tuntuu vähän alimitoitetulta. Muistelen että vanhassa bensa 5-sarjan bemarissakin oli 110Ah. Pitää seuraavan vaihdon yhteydessä tutkia mahtuisiko kapasiteetiltaan isompi tilalle. Muutamaan kertaan on tämäkin laiskasti pyöritellyt ja sen yhteydessä kampiakselin asentotunnistimesta herjannut.

Ovenkahvat on nyt pitempään temppuilleet. Välillä toimii kaikki, välillä vain avaus ja välillä vain lukkoon. Kosteisiin keleihin olen ollut yhdistävinäni muutokset. Onko kellään kokemusta mikä noissa hajoaa tai valskaa?

Onko tuosta kuskin oven kovan lukon korjauksesta tietoa, tuli sekin kokeiltua ja tyhjää pyörii tietysti?
Mulla tuossa GL mallissa meni kaikki oven kahvat vaihtoon. Keyless go ja kahvojen mikrokytkimet kuoleentuneet ja toimivat vähän milloin niitä huvitti. ⭐ Katsottuna antoi avaus ja sulkukomentoja itsestään miten sattui ja välillä ei ollenkaan.
Kahvojen vaihdon jälkeen ei mitään ongelmia.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Oliko kahvat minkä hintaisia? Omassani toimii kaikki oleellisimmat mutta taitaa joku takakahvoista temppuilla ajoittain...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Handemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 23.10.2019 20:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Handemies »

Handemies kirjoitti: Ti 19.01.2021 13:14 Itselläni x164 5,5l bensiini 500 GL vm.2007 ja mittarissa 193t km. Mulla on pitkään ollut ongelmana huono käynnistys. Osaa on vaihdettu tähän liittyen uusi AGM akku, startti kahteen kertaan ja laturi. Mitään vikoja ei jää missään vaiheessa auton muistiin tähän liittyen, välillä antaa moottorin ollessa käynnissä ison punaisen akun kuvan mittaristoon, mikä viittaa ilmeisesti alijännitteeseen. Vaikka lataukset ja akun jännite on samaan aikaan kuulemma ok.

Vika ilmenee niin, että kylmänä lähtee moitteettomasti käyntiin, mutta kun moottori lämpiää ja auton pysäyttää ja sammuttaa odottaa pari minuuttia niin toooodella nihkeästi lähtee käyntiin. Aivan nipin napin sit kuitenkin viimenään, starttaa mutta ajoittain aikamoista junnaamista. Ihan kuin virta loppuisi kesken tai jokin lämmöstä aiheutuva mekaaninen vika että jokin jossain "jumittaa". MUTTA jos auto saa lisävirtaa ulkoisesta lähteestä, esim toinen akku apukaapeleilla tai buusteri tms. Niin ei koskaan mitään ongelmia käynnistyksen kanssa oli auto lämmin tai ei.

Vikaa ei ole vielä löytänyt, mutta onko joku törmännyt vastaavaan tilanteeseen, tai jotain ideoita heittää? Alkaa huumori loppua...
Tämä vika kiusaa edelleen. Nyt vaihdettu 164-440-07-36 kaapeli sarja akulta eteenpäin, mutta edelleen huonoa on käynnistys. Nyt tosin polttaa "uutena vikana" jatkuvasti mittaristossa akun kuvaa mikä viittaa tietenkin alijännitteeseen. Akun herja ei häviä pitkässäkään matka-ajossa tai vaikka laturilla lataa täyteen niin jo puolen tunnin ajon jälkeen akun kuva mittaristoon vilkahtaa. Akku testissä viimeksi akku oli kunnossa, en sit tiedä et onko vuoden vanha akku voinut vikaantua jo jotenkin. Alkaa ketuttaa aika rankasti tää vika...
Handemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 23.10.2019 20:16

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Handemies »

Maastis kirjoitti: Su 21.02.2021 18:19 Oliko kahvat minkä hintaisia? Omassani toimii kaikki oleellisimmat mutta taitaa joku takakahvoista temppuilla ajoittain...

TJ
En osaa sanoa minkä hintaisia oli...en viitsinyt kysellä, se korjaus kun meni vielä myyjän piikkiin. Saksasta ne tuli ja villi veikkaus on et ei kovin halpoja olleet. :lol: :? :sick:
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Mersun GL maasturi, kokemuksia ja neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

KG kahvat on olleet n. 200 euroa kun niitä olen joskus Cls:ään tilannut Bald.de:stä. Runkonumerolla kun tilaa niin tulee oikeaväriset.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Vastaa Viestiin