Omat kokemukset SLK:sta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
AMG 55
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 16.08.2010 22:19
Paikkakunta: Oulu

Omat kokemukset SLK:sta

Viesti Kirjoittaja AMG 55 »

Kevät tulee ja asfaltti kuivuu... kokeilin tuossa slk:n ajo-ominaisuuksia katto auki ja yllätyin. Lämpötila oli 4 astetta ja aurinko pilvessä.

Autossa on niskanlämmittimet ja pleksinen tuuliohjain takana. Katto auki, ikkunat ylös ja menoksi. Ajelin hetkellisesti jopa 90 km/h ja

totesin, että hyvin on suunniteltu, kun ei juuri tuulenvirettä ollut ohjaamossa. 7v. tytär totesin, että laita lämmitintä pienemmälle kun on kuuma...

Summa summarum : toimii kyllä Suomenkin oloissa avoautona hienosti !!! Eli, jos joku miettii esim. slk:ta ja puntaroi suomen kesää ja

avoautoilua, niin suosittelen. Motoristihommaan verrattuna on kuin hotellissa asuisi. Moottoripyöräilykin on tullut testattua suomen kesässä.

Ja moottorista sen verran, että kyllä kulkee v kasilla kivasti - ainoa miinus tulee siitä, että bensaa kuluu tommoset 17 litraa/100km, kun kaupungissa

ajelee.... No, eipähän ole työajoihin tarkoitettu kampe.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Omat kokemukset SLK:sta

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

On itsekin tullut ajeltua R170-korisella SLK:lla jopa n. 250-300km matkoja keväisin (ja joskus myös syksyllä) katto auki n. 5 asteen lämpötilassa ilman palelemisongelmia kun on ollut pleksimuovinen windblocker paikallaan, sivulasit tietysti ylhäällä ja laittanut lämmityslaitteen puhaltamaan lämmintä ilmaa reilusti.
Sitten kun lämpötila on n. 22-23 astetta niin voi pistellä menemään vaikka 120km/h sivulasit alhaallakin.

Vähän sellainen periaate on ollut että talvirenkailla ei ajeta katto alhaalla, kitkarenkailla tuli joskus tosin katto alhaallakin ajettua viime keväänä.
Katto alhaalla ajaessa menee maantiellä n. 0,5-1 litraa / 100km enempi bensiiniä kuin katto päällä ajaessa (ilmanvastus lisääntyy) mutta tuo on pieni hinta roadsterilla ajon ilosta.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Omat kokemukset SLK:sta

Viesti Kirjoittaja jva »

Kaipa se on aika yleinen harhakäsitys ettei Suomessa avoautolla tekisi mitään kuin muutamana päivänä vuodessa.
Sehän ei pidä lainkaan paikkaansa, vaan kuten tässäkin keskustelussa on kokemuksia tuotu esiin, niin avoautokausi on myös Suomessa suhteellisen pitkä - ja täysin miellyttävästi. Oma periaate on ollut suunnilleen se, että kun kesärenkaat menee alle, menee myös katto alas jos ei kovin kovasti sada ja kun vasta vähän ennenkuin alle menee talvirenkaat nousee katto pysyvästi ylös. Eteläisessä Suomessa tämä tarkoittaa suunnilleen aikaväliä Huhtikuun alku - Lokakuun loppu..eli noin 7kk on täysin kelvollista avoautoiluaikaa täällä pohjolassakin..ja oikeastaan "hankalimmat" kelit ovat kesän kuumimmilla helteillä jolloin avoautossa voi pahimmillaan olla TODELLA kuuma kun aurinko porottaa korkealta tuulettomaan ja viimattomaan avoautoon. Ilmastointi onkin yhtä pakollinen varuste näillä keleillä myös avoautossa - erona umpiautoon se, ettei ilmastoinnin teho oikein riitä katto alhaalla ajaessa pitämään lämpötilaa miellyttävänä.
Nykyaikainen avoauto on suunniteltu siten, että jos kuski ei halua tuntea ajoviimaa ohjaamossa, niin sitä ei tunne..ja sen seurauksena muutamassakin plusasteessa ajelee täysin miellyttävästi katto alhaalla. Laskemalla ikkunat ja poistamalla tuulisuojan saa sitten tietysti luotua enemmän "aitoa" avoautofiilistä - silloin kun niin haluaa.
Avoautolle on siis Suomessakin yli puolet vuodesta täysin kelvollista ajoaikaa - sen takia ei avoauton hankintaa kannata pelätä, ettei sille käyttöä olisi..koska kyllä sille on. Suosittelen :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Omat kokemukset SLK:sta

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Näinhän se on. Kuumempana kesäpäivänä saattaa käydä niin että joutuu pidempää matkaa ajaessa nostamaan katon päälle sen takia että saa olla ohjaamon viileydessä ja hiljaisuudessa. Eli katto ylös ja ilmastointi päälle ja saattaa tuntua mukavan viileälle ja hiljaiselle jos on päästellyt menemään 29 asteen helteessä katto ja sivulasit alhaalla 100-200km matkan...

Normaalina kesänä 15-23 asteen ulkolämpötiloissa on kätevää säädellä ohjaamon lämpötilaa sivulaseja nostamalla ja laskemalla ja laittamalla lämmityslaitteesta sopivasti puhallusta.

Viime kesänä kätevintä oli juhannuksesta elokuuhun asti ajella lyhyemmät matkat sivulasit alhaalla ja lämmityslaitteen / ilmastoinnin puhallin kokonaan pois päältä paitsi pysähtyessä esim. valoihin ilmastoinnista viileää ilmaa päälle puhaltamaan.

Kuten jva mainitsi niin käytännössä ainakin kaksipaikkaisella roadsterilla jossa on tuulisuoja penkkien takana pystyy Suomessa ajamaan n. puolet vuodesta katto auki jos ei sada. Eli jotakuinkin saman ajan kuin on kesärenkaat alla niin voi ajella katto alhaalla (jos ei sada) halutessaan. Todellista riemua ajelu katto auki on kuitenkin toukokuusta elo-syyskuuhun kun aurinko paistaa.

Liian kylmillä tai liian kuumilla keleillä voi laittaa katon päälle halutessaan, SLK:n tapauksessa valinta on kuitenkin vapaa eikä auton muuttumiseen umpikorisesta autosta avoautoksi mene kuin puoli minuuttia.

Kun pitkän, lumisen, pimeän ja kylmän talven jäljiltä toukokuun alussa koivut ovat hiirenkorvilla ja ulkona on taas lämmintä, aurinko paistaa ja menee autolle, laskee katon alas ja kuulee lintujen laulun (äänet kuuluvat avoautoon aivan eri tavalla sisään), sitä tunnetta ei voita monikaan asia.

Täytyykin vaihtaa kesärenkaat alle nyt tänä viikonloppuna.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin