W 124 kiekkamittari

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

kellään kokemuksia missä voisi olla vika kun kiekkamittari ei toimi, tai ajoittain se toimii jonkin aikaa ja sit taas pimenee. ja mistähän tässä mallissa kiekat mitataan? 200D malli kyseessä.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja jaanne »

kato onko anturi paskana, anturi tulee öljypohjan takaosaan kiinni ja mittaa vauhtipyörän hammaskehästä nopeuden!
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

joo pitää tarkistaa se eka
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Timo N »

mites ton anturin toimivuuden vois testata?
nimim. tiedän sähköistä lähes kaiken :D
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

kyllä kait sen voi oskilloskoopilla mitata antaako signaalia
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moe!

Foorumi tuotti jonkun virheilmoituksen, joten jos tää tulee nyt tuplana, niin se ei ollut kyl tarkoitus.

No kuitenkin, ylijännitereleellä on usein kanssa tekemistä kierroslukumittarin ongelmien kanssa. En tosin tiedä, sopisiko se kuvatunlaisen ongelman aiheuttajaksi, mut kuitenkin...

Mun -92 250D:ssä oli semmoinen vika, että käynnistyksen jälkeen kierroslukumittari oli aina jonkin aikaa pimeänä. Ja muistelisin kyllä, että ABS:n valo paloi samalla. Hetken kuluttua rupesivat aina molemmat toimimaan, mutta koko hämminki hävisi ylijännitereleen vaihtamisella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

ABS-valo ei pala mutta voisihan senkin vaihtaa
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

mistä löytyy ylijännite rele?
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Roobert »

akun takaa kun otat sellaisen mustan muovilirpakkeen edestä pois niin sieltä löytyy rele. hopeinen rele jossa kansi päällä ja kannen alla 1 tai 2 sulaketta. katso ensin ettei sulake ole palanut (yleensä 10A) ja releen juotokset voit myös juotella uudestaan läpi, joskus viat korjaantuu tällä operaatiolla.
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

onko varma että tässä mallissa on oma anturi kierrosluku mittarille, tarvikkeena ei ainakaan koneet tunne kiekkamittarinanturia. millä nimellä voisi löytyä?
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Sen Kiekkamittari voi ottaa myös laturilta pulssit. itellä on mittaristo johona on hampaita lukeva anturi, mutta ei oo paikkaa lohkos.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kato sinne konehuoneeseen niin näet onko siellä anturi, kyllä siellä todennäköisesti on. Anturi tuskin on rikki, sen takia luettelotkaan ei sitä tunne kun kukaan ei koskaan osta.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

joku anturi siel on mut se on laatikossa kiinni vasemmalla puolella. no sittten vika täytyy olla mittaritaulussa tai johdoissa.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Lainataanpa tätä..

Eli ongelma olisi saada tuo anturi irti, joka on startin yläpuolella yhdellä pultilla kiinni.. Pultti on irti, anturi rikottukin jo kun ei irtoa, kertokaa nyt miten se irtoaa. Vaihtomoottorista on tuo piuha katkaistu ja pitää vaihtaa vanhasta moottorista vastaava anturi tilalle.. Piuhan toinen pää menee johonkin kuskin puolen sähkövehkeisiin, epäilin että kenties kierroslukuanturi?

Anturi pyörii ja tuli pari milliä uloskin, muttei kokonaan. Eli tiedän että siellä on joku tappi sisällä..

Vastauksia kiitos :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se tulee vetämällä sitten kun ruoste hellittää...jos se on jo paskana niin porake tjms. auttaa.

vetti-ville: Tarkistitko anturin toimivuuden jotenkin vai mistä päättelit että mittaristossa ? Tuo "joku anturi" laatikossa kiinni ei nyt kuulosta rpm anturilta, osuuko se anturiin pää siihen vauhtipyörän hammeskehälle vai ihmettelitkö nopeusanturia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Terho P »

sori kun sotken topikkia mut aiheeseen liittyen: sopiiko sekoittaa mittaritauluja keskenään jos toinen ottaa tietonsa startilta ja toinen vauhtikselta? molemmat dieselistä. startin anturi lla oleva mittari on 6-mukisesta ja alkuperänen rikkinäinen vauhtiksesta ottava on 5-mukinen :crazy:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

joo sekotin hieman nyt löyty toi anturi kuin kuvassa ja lähti näppärästi irti mut missähän johto liitin ku näyttää olevan pitkä. ja en ole testannut vielä anturin toimivuutta ku oskilloskooppi täytyisi jostain saada. ja ajattelin vain että jos nuo anturit eivät yleensä hajoa niin voihan vaikka mittaritaulussa olla joku kosketushäiriö. nimittäin kun se vvälillä pelaa toi kiekkamittari, mut yleensä pimeänä, sulakkeet ja releet käyty läpi.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mittaa siitä sen resistanssi, jos sitä löytyy (olikohan se jotain 700 ohmin luokkaa) niin eiköhän se ehjä ole. Siellä on sisällä kela ja magneetti. Herkällä yleismittarillakin pitäisi näkyä pieni heilahdus kun pyyhkäiset ruuvarin kärjellä siitä kärjestä nopeasti. Liittimen löytymiseen en osaa muuta sanoa kuin että siellä se jossakin johdon toisessa päässä luuraa :D

Terho P: Ei ole tietääkseni olemassa kuin starinkehältä (eli vaihtipyörän kehältä) signaalinsa ottavia antureita. OM606:ssa se ottaa siitä hamaskehän takaa, siellä on vain 4 "hammasta" ja vajaaventtiilisissä eli vanhemmissa se ottaa itse startin hampaista eli 144 "hammasta".

Sylinterien lukumäärällä ei sikäli ole mitään merkitystä eli voi vaihtaa mittaristoa.

...mutta jos tarkoititkin, että jos on tehtaan tekemä auto/kierroslukumittari, joka ottaa signaalin laturilta niin sitten ei tietenkään voi, pulssien lukumäärä on ihan erilainen ja taitaa pulssitkin olla fyysisesti vähän eri suuruusluokkaa / muotoa.

Onko muuten tuollaisia laturilta signaalin ottavia, ja jos on niin miksi ihmeessä :wtf:

Merkkiliikkeen jamperilta joskus kysyin mistä Vito ottaa rpm tietonsa niin rupesi puhumaan laturista...no vuosia myöhemmin ropatessa selvisi että paskat, se ottaa kyllä startin hammskehältä ihan kuten kaikki vanhatkin om601:t.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Terho P »

veskola kirjoitti:
Onko muuten tuollaisia laturilta signaalin ottavia, ja jos on niin miksi ihmeessä :wtf:
kai nuo on sitte bensavekottimissa. eli mittaristot ei varmaan käy sekoitella :eh: pitääpä vielä koittaa tutkia haulla josko tässä viisastuisi hiukan. ärsyttää kun onnistuin käräyttää tuon oman kiekkammittarin ja äkkiä mitattuna oli useampia komponentteja grillannu ja noloo kun oon :wtf:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

nyt sitte ilmeni uus aika omituinen vika mikä luultavimmin liittyy kiekkamittariin eli, oon vähän aikaa jo ihmetelly että kun kiekkamittari toimii aina välillä niin silloin se sievälläkaasulla kiihdyttäessä ottaa ikään kuin "piikin" siinä 2500rpm kohdalla kun taas jos kiekkamittari ei toimi niin auto kiihtyy ihan tasaisesti. No itse ongelma on vielä hieman erikoisimpi mikä ilmeni ensimmäistä kertaa tänään kun kiekkamittari taas rupesi yhtäkkiä ajossa toimimaan, niin tasakaasulla ajaessa alta 3000rpm auto nyki aivan uskomattomasti. Kovasti kiihdyttäessä se ei sitä tehnyt. sammutin auton ja kiekka mittari ei enää sen jälkeen pelannut ja auto toimi aivan normaalisti. Osaisiko joku viisas valaista mistä voisi johtua.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

:shock: :wtf:

Ei osaa...jotenkin se signaali on huonoa ja tyhjäkäyntiohjain puuttuu kierroksilla asiaan tjms.

Ei muuta kun skooppi kiinni siihen antuyrin piuhaan ja tutkimaan miltä siniaalto näyttää :crazy:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: W 124 kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja RSU »

Tarkista kiekkamittaripuolen maadoitus eli vedä uusi maadoituspiuha kiekkamittarin puolelta runkoon.. Omassa 250 td/88 maadoitusvika kiekkamittarin puolelella aiheutti moottorin epätasaista käymistä ja muuta mittaristo-ongelmaa. Uusi paadoituspiuha poisti ongelmat. On toi maadoituksen häviäminen vähän niinkuin tyyppivika johtuen tavasta jolla mittariston puolikkaat on maadoitettu keskenään.
Yli 25 vuotta mersuilua
Vastaa Viestiin