W 124 kiekkamittari
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
W 124 kiekkamittari
kellään kokemuksia missä voisi olla vika kun kiekkamittari ei toimi, tai ajoittain se toimii jonkin aikaa ja sit taas pimenee. ja mistähän tässä mallissa kiekat mitataan? 200D malli kyseessä.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
124 CE 300 24V
Re: W 124 kiekkamittari
kato onko anturi paskana, anturi tulee öljypohjan takaosaan kiinni ja mittaa vauhtipyörän hammaskehästä nopeuden!
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
mites ton anturin toimivuuden vois testata?
nimim. tiedän sähköistä lähes kaiken
nimim. tiedän sähköistä lähes kaiken
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
kyllä kait sen voi oskilloskoopilla mitata antaako signaalia
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
124 CE 300 24V
Re: W 124 kiekkamittari
Moe!
Foorumi tuotti jonkun virheilmoituksen, joten jos tää tulee nyt tuplana, niin se ei ollut kyl tarkoitus.
No kuitenkin, ylijännitereleellä on usein kanssa tekemistä kierroslukumittarin ongelmien kanssa. En tosin tiedä, sopisiko se kuvatunlaisen ongelman aiheuttajaksi, mut kuitenkin...
Mun -92 250D:ssä oli semmoinen vika, että käynnistyksen jälkeen kierroslukumittari oli aina jonkin aikaa pimeänä. Ja muistelisin kyllä, että ABS:n valo paloi samalla. Hetken kuluttua rupesivat aina molemmat toimimaan, mutta koko hämminki hävisi ylijännitereleen vaihtamisella.
Foorumi tuotti jonkun virheilmoituksen, joten jos tää tulee nyt tuplana, niin se ei ollut kyl tarkoitus.
No kuitenkin, ylijännitereleellä on usein kanssa tekemistä kierroslukumittarin ongelmien kanssa. En tosin tiedä, sopisiko se kuvatunlaisen ongelman aiheuttajaksi, mut kuitenkin...
Mun -92 250D:ssä oli semmoinen vika, että käynnistyksen jälkeen kierroslukumittari oli aina jonkin aikaa pimeänä. Ja muistelisin kyllä, että ABS:n valo paloi samalla. Hetken kuluttua rupesivat aina molemmat toimimaan, mutta koko hämminki hävisi ylijännitereleen vaihtamisella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
ABS-valo ei pala mutta voisihan senkin vaihtaa
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
124 CE 300 24V
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
akun takaa kun otat sellaisen mustan muovilirpakkeen edestä pois niin sieltä löytyy rele. hopeinen rele jossa kansi päällä ja kannen alla 1 tai 2 sulaketta. katso ensin ettei sulake ole palanut (yleensä 10A) ja releen juotokset voit myös juotella uudestaan läpi, joskus viat korjaantuu tällä operaatiolla.
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
onko varma että tässä mallissa on oma anturi kierrosluku mittarille, tarvikkeena ei ainakaan koneet tunne kiekkamittarinanturia. millä nimellä voisi löytyä?
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
124 CE 300 24V
Re: W 124 kiekkamittari
Sen Kiekkamittari voi ottaa myös laturilta pulssit. itellä on mittaristo johona on hampaita lukeva anturi, mutta ei oo paikkaa lohkos.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W 124 kiekkamittari
Kato sinne konehuoneeseen niin näet onko siellä anturi, kyllä siellä todennäköisesti on. Anturi tuskin on rikki, sen takia luettelotkaan ei sitä tunne kun kukaan ei koskaan osta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
joku anturi siel on mut se on laatikossa kiinni vasemmalla puolella. no sittten vika täytyy olla mittaritaulussa tai johdoissa.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
124 CE 300 24V
Re: W 124 kiekkamittari
Lainataanpa tätä..
Eli ongelma olisi saada tuo anturi irti, joka on startin yläpuolella yhdellä pultilla kiinni.. Pultti on irti, anturi rikottukin jo kun ei irtoa, kertokaa nyt miten se irtoaa. Vaihtomoottorista on tuo piuha katkaistu ja pitää vaihtaa vanhasta moottorista vastaava anturi tilalle.. Piuhan toinen pää menee johonkin kuskin puolen sähkövehkeisiin, epäilin että kenties kierroslukuanturi?
Anturi pyörii ja tuli pari milliä uloskin, muttei kokonaan. Eli tiedän että siellä on joku tappi sisällä..
Vastauksia kiitos
Eli ongelma olisi saada tuo anturi irti, joka on startin yläpuolella yhdellä pultilla kiinni.. Pultti on irti, anturi rikottukin jo kun ei irtoa, kertokaa nyt miten se irtoaa. Vaihtomoottorista on tuo piuha katkaistu ja pitää vaihtaa vanhasta moottorista vastaava anturi tilalle.. Piuhan toinen pää menee johonkin kuskin puolen sähkövehkeisiin, epäilin että kenties kierroslukuanturi?
Anturi pyörii ja tuli pari milliä uloskin, muttei kokonaan. Eli tiedän että siellä on joku tappi sisällä..
Vastauksia kiitos
Re: W 124 kiekkamittari
Se tulee vetämällä sitten kun ruoste hellittää...jos se on jo paskana niin porake tjms. auttaa.
vetti-ville: Tarkistitko anturin toimivuuden jotenkin vai mistä päättelit että mittaristossa ? Tuo "joku anturi" laatikossa kiinni ei nyt kuulosta rpm anturilta, osuuko se anturiin pää siihen vauhtipyörän hammeskehälle vai ihmettelitkö nopeusanturia ?
vetti-ville: Tarkistitko anturin toimivuuden jotenkin vai mistä päättelit että mittaristossa ? Tuo "joku anturi" laatikossa kiinni ei nyt kuulosta rpm anturilta, osuuko se anturiin pää siihen vauhtipyörän hammeskehälle vai ihmettelitkö nopeusanturia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W 124 kiekkamittari
sori kun sotken topikkia mut aiheeseen liittyen: sopiiko sekoittaa mittaritauluja keskenään jos toinen ottaa tietonsa startilta ja toinen vauhtikselta? molemmat dieselistä. startin anturi lla oleva mittari on 6-mukisesta ja alkuperänen rikkinäinen vauhtiksesta ottava on 5-mukinen
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
joo sekotin hieman nyt löyty toi anturi kuin kuvassa ja lähti näppärästi irti mut missähän johto liitin ku näyttää olevan pitkä. ja en ole testannut vielä anturin toimivuutta ku oskilloskooppi täytyisi jostain saada. ja ajattelin vain että jos nuo anturit eivät yleensä hajoa niin voihan vaikka mittaritaulussa olla joku kosketushäiriö. nimittäin kun se vvälillä pelaa toi kiekkamittari, mut yleensä pimeänä, sulakkeet ja releet käyty läpi.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
124 CE 300 24V
Re: W 124 kiekkamittari
Mittaa siitä sen resistanssi, jos sitä löytyy (olikohan se jotain 700 ohmin luokkaa) niin eiköhän se ehjä ole. Siellä on sisällä kela ja magneetti. Herkällä yleismittarillakin pitäisi näkyä pieni heilahdus kun pyyhkäiset ruuvarin kärjellä siitä kärjestä nopeasti. Liittimen löytymiseen en osaa muuta sanoa kuin että siellä se jossakin johdon toisessa päässä luuraa
Terho P: Ei ole tietääkseni olemassa kuin starinkehältä (eli vaihtipyörän kehältä) signaalinsa ottavia antureita. OM606:ssa se ottaa siitä hamaskehän takaa, siellä on vain 4 "hammasta" ja vajaaventtiilisissä eli vanhemmissa se ottaa itse startin hampaista eli 144 "hammasta".
Sylinterien lukumäärällä ei sikäli ole mitään merkitystä eli voi vaihtaa mittaristoa.
...mutta jos tarkoititkin, että jos on tehtaan tekemä auto/kierroslukumittari, joka ottaa signaalin laturilta niin sitten ei tietenkään voi, pulssien lukumäärä on ihan erilainen ja taitaa pulssitkin olla fyysisesti vähän eri suuruusluokkaa / muotoa.
Onko muuten tuollaisia laturilta signaalin ottavia, ja jos on niin miksi ihmeessä
Merkkiliikkeen jamperilta joskus kysyin mistä Vito ottaa rpm tietonsa niin rupesi puhumaan laturista...no vuosia myöhemmin ropatessa selvisi että paskat, se ottaa kyllä startin hammskehältä ihan kuten kaikki vanhatkin om601:t.
Terho P: Ei ole tietääkseni olemassa kuin starinkehältä (eli vaihtipyörän kehältä) signaalinsa ottavia antureita. OM606:ssa se ottaa siitä hamaskehän takaa, siellä on vain 4 "hammasta" ja vajaaventtiilisissä eli vanhemmissa se ottaa itse startin hampaista eli 144 "hammasta".
Sylinterien lukumäärällä ei sikäli ole mitään merkitystä eli voi vaihtaa mittaristoa.
...mutta jos tarkoititkin, että jos on tehtaan tekemä auto/kierroslukumittari, joka ottaa signaalin laturilta niin sitten ei tietenkään voi, pulssien lukumäärä on ihan erilainen ja taitaa pulssitkin olla fyysisesti vähän eri suuruusluokkaa / muotoa.
Onko muuten tuollaisia laturilta signaalin ottavia, ja jos on niin miksi ihmeessä
Merkkiliikkeen jamperilta joskus kysyin mistä Vito ottaa rpm tietonsa niin rupesi puhumaan laturista...no vuosia myöhemmin ropatessa selvisi että paskat, se ottaa kyllä startin hammskehältä ihan kuten kaikki vanhatkin om601:t.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W 124 kiekkamittari
kai nuo on sitte bensavekottimissa. eli mittaristot ei varmaan käy sekoitella pitääpä vielä koittaa tutkia haulla josko tässä viisastuisi hiukan. ärsyttää kun onnistuin käräyttää tuon oman kiekkammittarin ja äkkiä mitattuna oli useampia komponentteja grillannu ja noloo kun oonveskola kirjoitti:
Onko muuten tuollaisia laturilta signaalin ottavia, ja jos on niin miksi ihmeessä
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
- ventti-ville
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: W 124 kiekkamittari
nyt sitte ilmeni uus aika omituinen vika mikä luultavimmin liittyy kiekkamittariin eli, oon vähän aikaa jo ihmetelly että kun kiekkamittari toimii aina välillä niin silloin se sievälläkaasulla kiihdyttäessä ottaa ikään kuin "piikin" siinä 2500rpm kohdalla kun taas jos kiekkamittari ei toimi niin auto kiihtyy ihan tasaisesti. No itse ongelma on vielä hieman erikoisimpi mikä ilmeni ensimmäistä kertaa tänään kun kiekkamittari taas rupesi yhtäkkiä ajossa toimimaan, niin tasakaasulla ajaessa alta 3000rpm auto nyki aivan uskomattomasti. Kovasti kiihdyttäessä se ei sitä tehnyt. sammutin auton ja kiekka mittari ei enää sen jälkeen pelannut ja auto toimi aivan normaalisti. Osaisiko joku viisas valaista mistä voisi johtua.
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
124 CE 300 24V
Re: W 124 kiekkamittari
Ei osaa...jotenkin se signaali on huonoa ja tyhjäkäyntiohjain puuttuu kierroksilla asiaan tjms.
Ei muuta kun skooppi kiinni siihen antuyrin piuhaan ja tutkimaan miltä siniaalto näyttää
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W 124 kiekkamittari
Tarkista kiekkamittaripuolen maadoitus eli vedä uusi maadoituspiuha kiekkamittarin puolelta runkoon.. Omassa 250 td/88 maadoitusvika kiekkamittarin puolelella aiheutti moottorin epätasaista käymistä ja muuta mittaristo-ongelmaa. Uusi paadoituspiuha poisti ongelmat. On toi maadoituksen häviäminen vähän niinkuin tyyppivika johtuen tavasta jolla mittariston puolikkaat on maadoitettu keskenään.
Yli 25 vuotta mersuilua