matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Ajattelin avata tällaisen topicin, kun eilen sattui silmään kuinka kuluneet takarenkaat tuossa mersussa jo on. Pintaa on siis jäljellä sellaset 3-4 mm tasaisesti ja renkailla on ajettu rapiat 5500km, jotka ostin pari kuukautta sitten. Renkaat on Nokian Hakka Z:t koossa 235/35/19 ja paineet takana 2,9 bar. Ajotyylini on ihan suht rauhallinen, mutta ohitukset rekoista sun muista teiden tukkeista tykkään tehdä ripeästi! Auto siis e320cdi -05. Ennen mulla on tossa takarenkaat kestäneet sentään koko kesän kun koko on ollut 17 ja 18 tuumaa.
Nyt siis kiinnostaisi tietää, että minkäslaisia kokemuksia teillä muilla on tämän kokoluokan renkaista ja niiden kulutuskestävyydestä?
Nyt siis kiinnostaisi tietää, että minkäslaisia kokemuksia teillä muilla on tämän kokoluokan renkaista ja niiden kulutuskestävyydestä?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
mikä on renkaan treadwear luku? se kertoo jo aika paljon renkaan kulutuskestävyydestä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
E420 + lyijykengät 2010 kesän jalassa....renkaskoko oli 235/40*18".
silloiset kiinarenkaat (en muista merkkiä nyt tähän hätään) kesti n.35tkm...jossainhan täällä on kuvakin mutten muista missä.
nyt alla toiset "kiinarenkaat" rotalla 105f (245/40*18) ja ensimmäisten 2500km aikana ei ole kulunut oikein ollenkaan....
ei nuo sinunkaan renkaat ihan 5500km aikana sais noin kulua....voisko sanoa olipa mikä hyvänsä luku kyljessä ?
jollet sitten ole radalla ajanut.
paineina olen edellisissä ja näissä käyttänyt 2.4bar.
.
silloiset kiinarenkaat (en muista merkkiä nyt tähän hätään) kesti n.35tkm...jossainhan täällä on kuvakin mutten muista missä.
nyt alla toiset "kiinarenkaat" rotalla 105f (245/40*18) ja ensimmäisten 2500km aikana ei ole kulunut oikein ollenkaan....
ei nuo sinunkaan renkaat ihan 5500km aikana sais noin kulua....voisko sanoa olipa mikä hyvänsä luku kyljessä ?
jollet sitten ole radalla ajanut.
paineina olen edellisissä ja näissä käyttänyt 2.4bar.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
jos treadwear on alle 200 tai lähellä sitä, niin 10 000 km alkaa olla hyvä saavutusLopenUupunut kirjoitti:
ei nuo sinunkaan renkaat ihan 5500km aikana sais noin kulua....voisko sanoa olipa mikä hyvänsä luku kyljessä ?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
napa kirjoitti:jos treadwear on alle 200 tai lähellä sitä, niin 10 000 km alkaa olla hyvä saavutusLopenUupunut kirjoitti:
ei nuo sinunkaan renkaat ihan 5500km aikana sais noin kulua....voisko sanoa olipa mikä hyvänsä luku kyljessä ?
öö milläkö kolikolla kokeilen ?
http://www.ehow.com/video_2326781_check ... -wear.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ei meinaan renkaan kyljessä ainakaan lukenut....
.
E:lukihan se kuitenkin kun oikeen tiherti...alkaa vaan olemaan jo juhannuspölyä silmissä.....tw 340 noissa kiinakumeissa....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
TW on noissa Nokian Hakka Z:ssa 300. Tsekkasin eilen rengaspaineet ja toisessa vähän ehkä kuluneemmassa oli vain 2,2bar. Nyt on takana taas 2,9 ja edessä 2,7. Renkaat on itse asiassa vieläkin huonommassa kunnossa kun annoin ymmärtää. Rengas on nimittäin kulunut sisäreunalta melkein sileeksi. Niin ja kun nuo renkaat alle laitettiin, niin auto oli juuri silloin huollossa jolloin alusta säädettiin ja samalla rengaskulmat.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten treadwear-luku muuntuu ajokilometreiksi?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
hakusanalla treadwear....tj86430 kirjoitti:Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten treadwear-luku muuntuu ajokilometreiksi?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
http://www.google.fi/search?q=treadwear ... d=0CF4QsAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Opel, "weird lieben autos"....
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
ei sille oikein mitään muuntotaulukkoa ole olemassa, kun se TW luku on vain tehtaan oma arvio renkaan kulumisesta toiseen vastaavaan verokkiin... mutta mitä pienempi luku, niin sen nopeammin kuluu ja pito on parempi... slikseissä luku yleensä jotain 0 ja 60 väliltä... (pehmeä 0 ja kova 60)tj86430 kirjoitti:Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten treadwear-luku muuntuu ajokilometreiksi?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
kuka ne pyöränkulmat on noin pahoin vetänyt metsään itse renkaista tai niiden profiilista tuo nopea kuluminen nyt ei taida johtua...arto79 kirjoitti:TW on noissa Nokian Hakka Z:ssa 300. Tsekkasin eilen rengaspaineet ja toisessa vähän ehkä kuluneemmassa oli vain 2,2bar. Nyt on takana taas 2,9 ja edessä 2,7. Renkaat on itse asiassa vieläkin huonommassa kunnossa kun annoin ymmärtää. Rengas on nimittäin kulunut sisäreunalta melkein sileeksi. Niin ja kun nuo renkaat alle laitettiin, niin auto oli juuri silloin huollossa jolloin alusta säädettiin ja samalla rengaskulmat.
omassa w124 takapyörät oli kuluneet ihan tasaisesti siihen sakkorajalle, kun ne vaihdoin uusiin, tai no, ehkä 1 mm oli enemmän oli sisäreunasta lähtenyt (265/35 18" rengas) ne olis kyllä muuten meneet vielä tämän kesän, mutta innoistuin tuossa keväällä vähän liikaa kuovittelemaan
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Oukei, soitin huoltoon sille kaverille joka noi kulmat on säätänyt, niin selitys nopeelle kulumiselle on seuraava: Alustaa on madallettu abaut 5 cm, jolloin takapyörien aurausta joutuu lisäämään syystä että rengas kuluisi tasaisemmin. Jos aurausta vähentää, niin rengas kuluu sisäreunasta entistäkin nopeammin.
Elikä suurin syypää on alustan madallus. Eipä tuossa vakioalustallakaan takarenkaat ihan koko kesää kestäneet.. Tarvii ostaa jatkossa halpoja kiinakumeja tohon vaan ja ajaa alusta comfort-asennossa..
Elikä suurin syypää on alustan madallus. Eipä tuossa vakioalustallakaan takarenkaat ihan koko kesää kestäneet.. Tarvii ostaa jatkossa halpoja kiinakumeja tohon vaan ja ajaa alusta comfort-asennossa..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Tuleepa vaan mieleen, että kannattaisko sietää sisäreunojen enempi kuluminen, jos sillä vaikka tuplais tuon ajomäärän kuitenkin.arto79 kirjoitti:Oukei, soitin huoltoon sille kaverille joka noi kulmat on säätänyt, niin selitys nopeelle kulumiselle on seuraava: Alustaa on madallettu abaut 5 cm, jolloin takapyörien aurausta joutuu lisäämään syystä että rengas kuluisi tasaisemmin. Jos aurausta vähentää, niin rengas kuluu sisäreunasta entistäkin nopeammin.
Elikä suurin syypää on alustan madallus. Eipä tuossa vakioalustallakaan takarenkaat ihan koko kesää kestäneet.. Tarvii ostaa jatkossa halpoja kiinakumeja tohon vaan ja ajaa alusta comfort-asennossa..
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
jos renkaan käyttöikä on n.5000 km (nyt jo kuulemma sisäreuna sileänä) niin kyllä sille alustalle pitää jotain muuta tehdä, kuin poppakonsteja aurauksen kanssaRH kirjoitti:Tuleepa vaan mieleen, että kannattaisko sietää sisäreunojen enempi kuluminen, jos sillä vaikka tuplais tuon ajomäärän kuitenkin.arto79 kirjoitti:Oukei, soitin huoltoon sille kaverille joka noi kulmat on säätänyt, niin selitys nopeelle kulumiselle on seuraava: Alustaa on madallettu abaut 5 cm, jolloin takapyörien aurausta joutuu lisäämään syystä että rengas kuluisi tasaisemmin. Jos aurausta vähentää, niin rengas kuluu sisäreunasta entistäkin nopeammin.
Elikä suurin syypää on alustan madallus. Eipä tuossa vakioalustallakaan takarenkaat ihan koko kesää kestäneet.. Tarvii ostaa jatkossa halpoja kiinakumeja tohon vaan ja ajaa alusta comfort-asennossa..
ja mitä minä olen näistä alustan madalluksista sanonut
kapeampi ja korkeammalla profiililla oleva rengas tietysti sietää vähän paremmin "vääriä pyöränkulmia", mutta ei sekään perusvikaa poista, eli madalluksesta johtuvaa pyörien kenotusta väärässä asennossa...
ps. eilen juuri huomattiin, että työmaan vastaavassa w211 320 cdi mersussa on kuskinpuolen takapyörässä auraus ihan metsässä... ei ihme jos se on ollut vähän kiemurteleva ajoltaan ja syönyt myös takarenkaita, kuin leipää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Heh, joo. Löytyy mm. tieto, että TW 260 kestää teoriassa 2,6 kertaa pidempään kuin TW 100, ja että TW 100 pitäisi kestää laskennallisesti 30000 mailia = 48270 km. Näin ollen nuo minun renkaat pitäisi kestää laskennallisesti 125502km. Jotenkin epäilen...LopenUupunut kirjoitti:hakusanalla treadwear....tj86430 kirjoitti:Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä miten treadwear-luku muuntuu ajokilometreiksi?
Esim omissa kesärenkaissa TW lienee 260. Jos renkaissa on uutena pintaa 8mm, niin voiko TW-luvusta jotenkin johtaa odotusarvon sille, kuinka monen kilometrin jälkeen pintaa on enää esim. 4mm?
Löytyykö netistä jotain selitystä sille, miten TW-luvut muodostetaan?
http://www.google.fi/search?q=treadwear ... d=0CF4QsAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
TW:n asteikko taitaa olla ihan kunkin rengastehtaan oma ja absoluuttista
kestoa ei muutenkaan luvata, kun se riipppuu paljon ajotavasta.
Saman tehtaan 200 voi kestää kaksi kertaa kauemmin kuin 100.
http://en.wikipedia.org/wiki/Treadwear_rating" onclick="window.open(this.href);return false;
Suuren nopeusluokan leveät renkaat tehdään yhä pehmeämmiksi,
jotta ne pärjäisivät hyvin lehtien testeissä, sekä rengastesteissä että
autotesteissä ensiasennusrenkaina. Pehmeä rengas kuluu nopeasti.
Käytännössä matalan nopeusluokan kova rengas ja vielä korkeaprofiilisena
on mukavin ja taloudellisin rengas.
kestoa ei muutenkaan luvata, kun se riipppuu paljon ajotavasta.
Saman tehtaan 200 voi kestää kaksi kertaa kauemmin kuin 100.
http://en.wikipedia.org/wiki/Treadwear_rating" onclick="window.open(this.href);return false;
Suuren nopeusluokan leveät renkaat tehdään yhä pehmeämmiksi,
jotta ne pärjäisivät hyvin lehtien testeissä, sekä rengastesteissä että
autotesteissä ensiasennusrenkaina. Pehmeä rengas kuluu nopeasti.
Käytännössä matalan nopeusluokan kova rengas ja vielä korkeaprofiilisena
on mukavin ja taloudellisin rengas.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Mullakin tuossa 124 on aika rajusti cempperi miinuksella, ja kuluu tietenkin sisältä nopeammin, mutta kunhan aurauksen säätää aivan nollaan niin ei rengas silti juuri nopeammin kulu ku ilman madallusta. Sen verran tuli testailtua että poikkeaa auraus nollasta mihin suuntaan hyvänsä niin sisäreuna kuluu nopeasti.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
6000km kesti takarenkaat silleen että kankaat näkyi vasemman puoleisen renkaan sisäreunasta. Ulkoreunassa oli pintaa 3 mm, eli eivät ne nyt ihan tasaisesti olleetkaan kuluneet.. Eturenkaissa pintaa sellaset 6,5-7 mm. Mitattiin samalla pyöränkulmat ja takapäässä camber -2,12 astetta kummallakin puolella ja auraus vasen 0'20' ja oikea 0'26'. Kuulemma säädöt juuri niin kuin pitääkin kun alustaa madallettu.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Hiukan aiemmin kun olis vaihtanu renkaat edestä taakse olis kumminkin 10tkm päässy . Eturenkaat ei vissiin kulu sitten ollenkaan kun ei uutenakaan 7mm enempää vissiin ole, vaikka ei ne 6tkm sais kuluakaan paljon millä enempää.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Tulipa tuossa noita omankin auton renkaita pällisteltyä. Eturenkaat näyttää kuluvan aika lailla tasaisesti. Takarenkaissa on pikkusen vajaa 10tkm matkalla ulkoreunassa pintaa semmonen 5,5mm ja sisällä 4mm. Taitaapi tulla pit stop renkaskauppaan ja heitetään ne pyörimään ristiin, kun ei noissa ole mitään muuta kuin pyörimissuunta määritelty. Sitten voisi kuvitella, että tuplaantuu jäljellä oleva käyttöaika ja kilometrit. Ja koreankumeissa on kokoa muuten 265/35-18. Jännä juttu sinänsä, että kapeammat tuuman pienemmät talvirenkaat näyttäisi kuluvan ihan tasaisesti.
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Mittailin huvikseni omia renkaita, tosin vain edestä (neliveto ja siisti ajotapa, joten en usko takana olevan hirveän paljon kuluneemmat, mutta pitänee mitata nekin tässä jonain päivänä). Renkaat on Pirellit, koko 245/45R17. 13tkm jälkeen pintaa jäljellä suht tasaisesti 5,5-6mm
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Kuulostaa kyllä liialta auraukselta kokeile vaikka 0'05' per puoli niin voi tuplata renkaan keston.arto79 kirjoitti:6000km kesti takarenkaat silleen että kankaat näkyi vasemman puoleisen renkaan sisäreunasta. Ulkoreunassa oli pintaa 3 mm, eli eivät ne nyt ihan tasaisesti olleetkaan kuluneet.. Eturenkaissa pintaa sellaset 6,5-7 mm. Mitattiin samalla pyöränkulmat ja takapäässä camber -2,12 astetta kummallakin puolella ja auraus vasen 0'20' ja oikea 0'26'. Kuulemma säädöt juuri niin kuin pitääkin kun alustaa madallettu.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Missä asennossa airmaticin pitäisi olla säädettäessä pyörien kulmia? Kävin säädättämässä joku aika sitten ja huolto halusi tehdä säädöt "comfort"-asennolle, vaikka yleensä ajan "sport2"-asetuksella. Takapää tuntuu kiemurtelevan ja näyttää syövän sisäpintaa. Renkaat ovat menossa vaihtoon, joten olisiko kulmat syytä säädättää uudelleen? Toinen kysymys, millaisilla paineilla ajatte, vakio vai jotain muuta?
---------------------------------------------------
w219 E350 CGI -09
ex W211 E350 Avantgarde 4matic Wagon -07
ex W211 E320 Avantgarde -03
w219 E350 CGI -09
ex W211 E350 Avantgarde 4matic Wagon -07
ex W211 E320 Avantgarde -03
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
onkohan ihan rehellinen ammattilaisen fakta ?arto79 kirjoitti:6000km kesti takarenkaat silleen että kankaat näkyi vasemman puoleisen renkaan sisäreunasta. Ulkoreunassa oli pintaa 3 mm, eli eivät ne nyt ihan tasaisesti olleetkaan kuluneet.. Eturenkaissa pintaa sellaset 6,5-7 mm. Mitattiin samalla pyöränkulmat ja takapäässä camber -2,12 astetta kummallakin puolella ja auraus vasen 0'20' ja oikea 0'26'. Kuulemma säädöt juuri niin kuin pitääkin kun alustaa madallettu.
omaa kun säädätin kk sitten se puoliammattilainen sanoi että nollaan ne olis saatava.....takan ne olikin ja edestä ne laitettiin.
voisko olla niin että nollassa rengas olis ihan "lättynä" maata vasten.....???
mulla tosin väyrynen ja madallettu...edestä katkomalla jousta.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
mulla kului ne omat 265/35 18" nexen 3000 (roadstone) takarenkaat käytännössä aika tasan, ehkä 1 mm oli ulkoreunalla enemmän kulutuspintaa, kun olivat vaihtokunnossa (apukuskin puoleisesta renkaasta alkoi keskeltä paistaa se kulumisvaroitin), luultavasti kevään kuovittamiset sitten tasas hieman sitä kulutusta (useimmiten tuli vasemmalle kääntyvissä kurveissa leikittyä ja se söi tuon apukuskin puolen nopeammin...)RH kirjoitti:Tulipa tuossa noita omankin auton renkaita pällisteltyä. Eturenkaat näyttää kuluvan aika lailla tasaisesti. Takarenkaissa on pikkusen vajaa 10tkm matkalla ulkoreunassa pintaa semmonen 5,5mm ja sisällä 4mm. Taitaapi tulla pit stop renkaskauppaan ja heitetään ne pyörimään ristiin, kun ei noissa ole mitään muuta kuin pyörimissuunta määritelty. Sitten voisi kuvitella, että tuplaantuu jäljellä oleva käyttöaika ja kilometrit. Ja koreankumeissa on kokoa muuten 265/35-18. Jännä juttu sinänsä, että kapeammat tuuman pienemmät talvirenkaat näyttäisi kuluvan ihan tasaisesti.
jos en olisi innostunut niitä kevään aikana polttamaan loppuun, niin olisin myös käynyt tekemässä renkaan vaihdon puolelta toiselle... mutta alkoi tehdä mieli testata jotain muuta rengasmerkkiä...
kilometrejä en enää muista paljonko niihin tuli, mutta viimekesänä kuitenkin tuli jo yli 20 000 km...
senverran niihin vielä pintaa jäi, että niillä muutaman harjoitusvedon vetää vartilla, jos tulee tarvetta (otin siis mukaan, enkä jättänyt rengasliikkeen romulavalle...)
hyvät renkaat ne kuitenkin tuntuivat olevan tuossa hintaluokassa, märkäpitokin oli ihan kohtuullista ja kuivalla ne piti paremmin mitä osasin aluksi odottaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Jos takakulmat säätää nollaan ja camberi rajusti miinuksella, niin sisäreuna kuluu vielä entistäkin nopeemmin.. Jospa tuota aurausta kuitenkin hiukan säätäisi pienemmälle esim. 0'15' ja kattois jos kestäis yhtään paremmin?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
http://www.tunex.fi/puslat/puslat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
olisko järkeä harkita asiaa.....?
voisi maksaa itsensä melko nopsaan takaisin.....
olisko järkeä harkita asiaa.....?
voisi maksaa itsensä melko nopsaan takaisin.....
Opel, "weird lieben autos"....
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
5000km ajettu Fullway:llä, ja sisäreuna sen verran kulunut että pitää vaihtaa takarenkaat vanteelta toiselle. Taitaa olla järkevintä nostaa tota alustaa pari kolme senttiä tuosta, jotta saa camperin kohilleen. Alkuperäisestä tuota on madallettu jotain 50+ mm.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
On sulla jotain kyllä pahasti pielessä kulmien säädössä tai sitten on ajotyyli todella raju.?arto79 kirjoitti:5000km ajettu Fullway:llä, ja sisäreuna sen verran kulunut että pitää vaihtaa takarenkaat vanteelta toiselle. Taitaa olla järkevintä nostaa tota alustaa pari kolme senttiä tuosta, jotta saa camperin kohilleen. Alkuperäisestä tuota on madallettu jotain 50+ mm.
3.7.2011 oli tämä alla oleva tilanne.....
Auto: MB E420 (W210) -96
Renkaat: Rotalla 245/40-18"
Kulutuspinta uutena: 8mm
TW-luku: 340
(treadwear, lukee todella pienellä renkaan kyljessä)
Paineet etu/taka: 2.4 bar
Ajettu: 5700km
kulutuspintaa: 7mm (tasaisesti kaikissa renkaissa)
nyt tänään kuukautta myöhemmin ajettu 8800km ja kulunut edellisestä vajaan millin, kaikki tasaisesti niin edessä kuin takanakin...
joten hokkasen matematiikalla laskin että noilla renkailla ajelee sen 30tkm jos 2mm/10tkm kuluvatten....ja auringon tarkasti otin huomioon sen että rengashan kuluu loppua kohden nopeammin.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke 09.09.2009 15:51
- Paikkakunta: Pohjois-karjala
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Ostin omaan ce:n alle viime kesänä nokian hakka hoot koossa 225/45/17. Meni 8000 kilometriä niin takapyörät oli lähes tapissaan, vaikka ajotyylini on autoa kunnioittava .
Viime syksynä otsikoitiin sanomalehdissä että kuuma kesä kulutti nyt autojen renkaita enemmän kuin edellisinä kesinä. Tänä yhtä kuumana kesänä oon ajanu mersullani tähän mennessä 6500 kilometriä ja alla olevat kumhon ecstat (samassa koossa 225/45/17) on varsin kuosissaan kestäneet! Muutama kaveri kehotti viime kesänä kiertämään nokian kesärenkaat kaukaa ja nyt liityn itsekin siihen samaan kuoroon. Hyvä rengas ajaa ja hiljainen mutta ei kestä kulutusta siinä määrin missä muut. Onpahan sekin kokeiltu, ei tuu Nokian kesärenkaita varmaan ihan heti hankittua uudelleen...
Viime syksynä otsikoitiin sanomalehdissä että kuuma kesä kulutti nyt autojen renkaita enemmän kuin edellisinä kesinä. Tänä yhtä kuumana kesänä oon ajanu mersullani tähän mennessä 6500 kilometriä ja alla olevat kumhon ecstat (samassa koossa 225/45/17) on varsin kuosissaan kestäneet! Muutama kaveri kehotti viime kesänä kiertämään nokian kesärenkaat kaukaa ja nyt liityn itsekin siihen samaan kuoroon. Hyvä rengas ajaa ja hiljainen mutta ei kestä kulutusta siinä määrin missä muut. Onpahan sekin kokeiltu, ei tuu Nokian kesärenkaita varmaan ihan heti hankittua uudelleen...
Re: matalaprofiilisten renkaiden kulutuskestävyys
Osuit asian ytimeen...iän myötä on rengasleveys tullut tasaisesti alaspäin 305->185, enkä oikeastaan ymmärrä miksi nuorempana piti söheltää ja kärsiä liian leveiden renkaiden "ominaisuuksista".JarkkoN kirjoitti:Käytännössä matalan nopeusluokan kova rengas ja vielä korkeaprofiilisena
on mukavin ja taloudellisin rengas.
...Katuslicksit sallitaan leveinä edelleen
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007