r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Seissyt pari vuotta jobbarilla huutokaupan jälkeen kenties? Niin tai näin, eipä kai tuossa mitään kovin kummallista ole. Hyvältähän tuo näyttää. Vähän ihmetyttää, mitä on käynyt kun on noin lyhyessä ajassa tehty niin paljon Saksassa, ja nyt jo on myynnissä. No, onhan niitä syitä. Omanikaan ei ehtinyt kovin kauaa olla edellisellä omistajalla.
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

juusmo kirjoitti:Seissyt pari vuotta jobbarilla huutokaupan jälkeen kenties? Niin tai näin, eipä kai tuossa mitään kovin kummallista ole. Hyvältähän tuo näyttää. Vähän ihmetyttää, mitä on käynyt kun on noin lyhyessä ajassa tehty niin paljon Saksassa, ja nyt jo on myynnissä. No, onhan niitä syitä. Omanikaan ei ehtinyt kovin kauaa olla edellisellä omistajalla.
Näinhän se oli lopulta. Omistaja on autoharrastaja ja ostanut auton jenkkireissulla ja dokumenttien mukaan melko edullisesti, mikä ehkä selittää osaltaa tätä jälleenmyynnin houkuttelevuutta. Melko kattavat dokumentit (mm. Saksassa tehdyistä tarkastuksista) löytyy.

Isoin miinus tuossa on tosiaan kovakaton puuttuminen, mitä en alkuperäisestiä ilmoituksesta huomannut kun pidin ihan oletusarvoisena sitä :roll: Saman värisen (Magma red, vuosina 1998-2001 valmistettu) kovakaton metsästäminen lienee aika toivoton tapaus. Kovakattojahan on aika edullisesti Euroopassakin myynnissä, mutta kannattaako edes harkita tuollaisen entisöintiä ammattilaisella? Voiko lopputuloksesta ikinä saada "Floridan auringon haalistama punainen"-väriin matchaavaa? :D

Onko alunperin ilman kovakattoa myydyissä autoissa täysin samat kattoon liittyvät osat vai voiko vaatia jotain puljaamista kiinnittämisen osalta?
R129 SL500 '01
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

R129 on aina myyty kovan katon kanssa, joten jos se puuttuu, se on sitten kadonnut matkalle.
R129 500SL 1989 (MR)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, ilman kovaakattoa niitä ei käsittääkseni ole myyty, vaikka jotain legendaa muistan lukeneeni, että olisi tyyliin ollut lisävaruste Jenkeissä. Paskapuhetta, luulemma.

Maalihommista en tiedä mitään, mutta muista, että jos ostat ulkomailta auton ja mietit vasta Suomessa että mistähän niitä kattoja saisi, niin onnea sitten vaan. Kukaan ei niitä laita pakettiin ja postiin, vaan ne pitää käytännössä paikan päältä hakea, ja Suomessa niitä ei varmaankaan kovin moni kaupittele.
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

juusmo kirjoitti:Joo, ilman kovaakattoa niitä ei käsittääkseni ole myyty, vaikka jotain legendaa muistan lukeneeni, että olisi tyyliin ollut lisävaruste Jenkeissä. Paskapuhetta, luulemma.

Maalihommista en tiedä mitään, mutta muista, että jos ostat ulkomailta auton ja mietit vasta Suomessa että mistähän niitä kattoja saisi, niin onnea sitten vaan. Kukaan ei niitä laita pakettiin ja postiin, vaan ne pitää käytännössä paikan päältä hakea, ja Suomessa niitä ei varmaankaan kovin moni kaupittele.
Jep muutamia viittauksia asiaan itse nähnyt myös, mutta kovin vähän tuntuu asiasta mitään kovin virallista olevan. Ja kyllä, tuohonhan sitä pitäisi sitten varauta, että se tulee hommattua "joskus" kun logistisesti ja muutenkin sopiva osuu kohdalle.
R129 SL500 '01
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Jollei sitten onnistu autonhakureissulta löytämään myös kattoa. Siinähän se logistiikka hoituisi samassa :)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Piti kaivaa oikeen arkistoista vuoden 2017 Mercedes-Benz Classic -lehti jossa oli r129:n osto-opas. Sitä lainatakseni:

As a general rule, an R129 should be offered for sale with a hardtop. The only time when new vehicles could be bought without a hardtop, against a reduction in price, was in the period between March 1991 and January 1993.

Kuva
psmaki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 10.05.2020 14:16

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja psmaki »

Alkukesästä tuli ostettua se hopeanharmaa jenkeistä tuotu 96-vuosimallin SL 320, josta kommenttejakin kyselin aikaisemmin. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen ja kesällä tuli reilu 8000 km ilman ihmeempiä ongelmia ja auto on kyllä varsin miellyttävä ajaa. EGR sytytteli moottorivaloa alkuun, mutta sekin tuli kuntoon muutaman letkun vaihdolla.

Kattohydrauliikan remppa on kuitenkin edessä jossain vaiheessa, jonkin verran valuttaa öljyä vasemman takarenkaan edestä. Silmämääräisesti ongelmana näyttäisi olevan main lift cylinder sillä puolella. Edellinen omistaja oli vaihtanut tuulilasin yläpuolella olevat lukitussylinterit, mutta loput takaosan sylinterit voisi olettaa odottavan tuon vuotavan sylinterin kohtaloa.

Jenkkifirma tophydraulics on täälläkin mainittu, vaihtoehdot on lähettää sylinterit sinne huollettavaksi ja odotella ne takaisin (550$) tai ottaa uudet (=vanhat/huolletut) ja lähettää omat perään (+300$ lisähintaa ja 600$ panttimaksu jonka saa takaisin kun on omat lähettänyt). Saksalaisella RSCautotechnikillä on myös vastaava palvelu kuin Tophydraulicsillä. Hinnoissa ei suurempia eroja, RSC:llä vaihto jossa saa etukäteen kunnostetut sylinterit olisi 699€ ja 1000€ pantti (pantti jo melko suuri).

Lieköhän laadussa eroja, mieluummin noita lähettelisi Euroopan sisällä? RSC:ltä näyttäisi saavan myös pelkät tiivisteet 106 eurolla. Onko kukaan uusinut tiivisteitä itse onnistuneesti tai tekeekö tuota Suomessa mikään huolto?

Joka tapauksessa ne sylinterit pitäisi sieltä kaivaa ulos. Tophydraulicsin youtube-kanavalla on onneksi tähänkin hyvät videot. Jonkin verran työläältä koko setin vaihtaminen kuitenkin vaikuttaa, jos joku huolto tekisi vaihdon kohtuuhintaan niin saattaisin kyllä sitäkin harkita.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja pazo »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1215588" onclick="window.open(this.href);return false;

Hydraulisylinterien irrotuksessa tosiaan menee aikaa. Kun sylinteri on irti, tiivisteiden vaihtaminen on minusta suoraviivaista. Strategiani on ollut korjata niitä sitä mukaa kun alkavat vuotaa - tähän mennessä yhden tiivisteet olen vaihtanut.
psmaki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 10.05.2020 14:16

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja psmaki »

Kiitos! Tuo topic on jäänyt näköjään lukematta.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Jeps, kuten tuolla toisessa ketjussa tuli todettua, syytä tosiaan on huomioida että RSC:n satsiin eivät kuulu ihan kaikki tiivisteet. Omaani edellinen omistaja vaihdatti juuri kyseisen sarjan, ja jännityksellä odottelen milloin jostain sylinteristä luovuttaa männän tiiviste. Se kun aiheuttaa sisäisen vuodon, jonka huomaa sitten lähinnä siitä että sylinteristä katoaa tehot.
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

Noniin hankintasaaga jatkuu ja nyt olen lähellä tehdä kauppoja Saksassa sijaitsevasta 2001 vuoden R129 jenkkimallista:

https://postimg.cc/gallery/7zQrFJS

* Minkäslaisia toimenpiteitä tai haasteita aiheuttaa tuon ikäisen SL:n Suomeen tuonti kun verotus on päästöjen mukainen?
* Ne jenkkivalot tosiaan ilmeisesti menee nykyään läpi sellaisenaan?
* Rekisterikilven teline on kuvien mukainen, pitääkö se olla Suomeen soveltuva jo katsastusvaiheessa? Muistan täältä lukeneeni kilven kiinnitykseen liittyviä murheita.
R129 SL500 '01
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Hyvältä näyttää!

Ei ole kokemusta tuon ikäisen auton tuonnista, mutta kannattaa selvittää asia kunnolla. Kun auto ei ole EY-tyyppihyväksytty (vaikka onkin Euroopasta lähtöisin), verojen määräytyminen voi kai olla jännempää puuhaa, jos virallinen CO2-lukema ei edes ole rekisteröintipapereissa. Muistan lukeneeni, että jossain EU-asetuksessa on olemassa joku laskennallinen kaava CO2-päästöjen määrittämiseksi. Toisaalla sitten taas puhutaan, että tiedon puuttuessa käytetään uudemmallekin kokonaismassaa. Mahtaako Vehon kautta tarvittaessa saada virallisen lapun? Vaikea sanoa.

Valojen pitäisi kelvata sellaisenaan. Kannattanee kuitenkin varmistaa, että katsuri on näistä perillä jo ennen kuin olet siinä tilanteessa että pihalla oleva inssi laittaa sut kairaamaan lokareihin sivuvilkkuja ja virittelemään valopesureita...

Ei kai ketään kiinnosta rekisterikilven teline - eihän se ole mikään pakollinen varuste edes? Kilven voi ihan hyvin askarrella vaikka suoraan puskuriin parhaaksi katsomallasi tavalla. Oletan, että puhuit etupäästä - takanahan tuo kilven syvennys on osa koripeltiä ja sen jumppaaminen euromalliseksi olisi sitten vähän isompi projekti, eikä sitäkään onneksi kukaan edellytä.

Mulla katsastusmies mittaili takatelineestä, että siihen ei mahdu nykyisestä suomalaisesta kilpivalikoimasta mikään muu kuin pikkukilpi eli se pienifonttinen 3+3-merkkinen ei-EU-kilpi (lyhyet 3+2-merkkiset on jo jaettu loppuun). Jenkkiautoissa usein näkyvä korkea 2-rivinen EU-kilpi olisi ollut liian korkea ja raapinut puskuria. Pikkukilpeä puolestaan ei voi yhdistellä muiden kanssa, joten samanlainen tuli molempiin päihin autoa. Tuohon jenkkimallin etutelineeseen se mahtunee myös mainiosti, mitä nyt pystysuunnassa on vähän hukkatilaa.

Omassani oli edellisen omistajan jäljiltä eteen vaihdettu täyspitkä 520mm EU-standardikilpiteline, jonka heivasin mäkeen ja hommasin uuden Sveitsin-markkinoille tarkoitetun telineen, joka istui paremmin 300mm pikkukilven taakse. Vinkki kiinnitykseen: 3M dual lock. Pikkukilvessä kun ei ole reikiä valmiina, niin ei niitä kannata poraillakaan kun ei ole pakko.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Itselläni on vähän omakohtaista kokemusta rekisteröintikatsastuksesta jossa auto EU ulkopuolelta. Olikos tämä kilvissä saksassa? Jos on/ollut niin sitte voi olla jo CO saksan papereis... Niin siihen omaan kokemukseeni. Toin tuon allekirjoituksen GL:n saksasta. Saksaan auto oli tuotu sveitsistä. Tullaus oli tehty asianmukaisesti ja maksut suoritettu. Näitä jännitin eniten, mutta niihin liittyen ei kukaan kysynyt missään vaihees mitään. Huolehdin kuitenkin kaiken dokumentaation itselleni mukaan. Autoa ei oltu rekattu saksaan/eu alueelle... No suomessa sitten rekisteröintikatsastuksessa auto sinänsä hyväksyttiin johonkin asetukseen vedoten (täytti jotkut tietys usa päästönormit), mutta koska EU tyyppihyväksyntänumeroa ei ole niin CO ei voinu vaan kattoo vastaavasta EU myydystä. No sitten CO laskettiin kaavalla ja lukemaksi tuli jonkun verran korkeampi kun vastaavan EU myydyn... No kysyin sitten että voiko muuttaa jos saan jostain todistuksen että päästöt vaastaa EU veljeään? Vastaus oli sillä hetkellä: ehkä joo... No Mersulta sellaisen olis kai saanut jotain hieman kalliinpaan hintaluokkaan... päädyin sitten kysymään TÜV Nordilta josta sainkin hyvää palvelua. Heiltä löytyi ko. automallille todistus jossa sama CO kuin EU veljellä ja vieläpä ihan kohtuulliseen hintaan. No on tuonkin paperossin takaisinmaksu kohtuu pitkä käyttömaksuis, mutta ajattelin enemmän vaikutusta jälleenmyyntiin. Mutta sitten asia ei aiemmalla konttorilla enää niin yksiselitteinen ollutkaan... Eikä seuraavallakaan... siinävaiheessa jo vähä kimpaannuin ja soitin TÜV:lle. No sieltäkin kimpaannuttiin jotta mitä helkutin pelleelyä tämmönen on. Pyysivät odottamaan hetken ja pian puhelin soikin ja sain ohjeet mennä tietylle konttorille tietyn henkilön juttuuhin ja että asia on nyt täysin selvä. Niin auto sai EU veljensä kanssa saman CO arvon. Tän rinnalla itsekin aiheeseen perehdyin niiden tiedonmurusten avulla mitä eri tahoilta kuulin. Ja ihmettelen kyllä kovasti katsastuskonttoreiden toimintaa/tietämättömyyttä/varovaisuutta??. Trafin sivuilta löytyy suoraan lista yhteistyökumppaneista. TÜV-Nord sielä listattuna liittyen tietyn normin mukaiset päästötodistukset. Ja saamani päästötodistus oli juurikin tuon normin mukainen. Eli ihan selvä homma... No loppu hyvin kuiteski.

Voit kysyä jo ennakkoon auton runkonumerolla esim. TÜV- Nordilta onko autoon saatavilla CO osoittavaa dokumenttia.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

juusmo kirjoitti:Hyvältä näyttää!

Ei ole kokemusta tuon ikäisen auton tuonnista, mutta kannattaa selvittää asia kunnolla. Kun auto ei ole EY-tyyppihyväksytty (vaikka onkin Euroopasta lähtöisin), verojen määräytyminen voi kai olla jännempää puuhaa, jos virallinen CO2-lukema ei edes ole rekisteröintipapereissa. Muistan lukeneeni, että jossain EU-asetuksessa on olemassa joku laskennallinen kaava CO2-päästöjen määrittämiseksi. Toisaalla sitten taas puhutaan, että tiedon puuttuessa käytetään uudemmallekin kokonaismassaa. Mahtaako Vehon kautta tarvittaessa saada virallisen lapun? Vaikea sanoa.

Valojen pitäisi kelvata sellaisenaan. Kannattanee kuitenkin varmistaa, että katsuri on näistä perillä jo ennen kuin olet siinä tilanteessa että pihalla oleva inssi laittaa sut kairaamaan lokareihin sivuvilkkuja ja virittelemään valopesureita...
Kiitos selvennyksestä!

Pitää selvittää toki myyjältä, että mitkä paperit ja todistukset tällä hetkellä autosta löytyy. Vehon sivuilta voi näköjään tilata lausunnon katsastusta varten, á 450 euroa kun kyseessä EU:n ulkopuolelta tuleva auto :D :roll:
R129 SL500 '01
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

Maastis kirjoitti:Hei

Itselläni on vähän omakohtaista kokemusta rekisteröintikatsastuksesta jossa auto EU ulkopuolelta. Olikos tämä kilvissä saksassa? Jos on/ollut niin sitte voi olla jo CO saksan papereis... Niin siihen omaan kokemukseeni. Toin tuon allekirjoituksen GL:n saksasta. Saksaan auto oli tuotu sveitsistä. Tullaus oli tehty asianmukaisesti ja maksut suoritettu. Näitä jännitin eniten, mutta niihin liittyen ei kukaan kysynyt missään vaihees mitään. Huolehdin kuitenkin kaiken dokumentaation itselleni mukaan. Autoa ei oltu rekattu saksaan/eu alueelle... No suomessa sitten rekisteröintikatsastuksessa auto sinänsä hyväksyttiin johonkin asetukseen vedoten (täytti jotkut tietys usa päästönormit), mutta koska EU tyyppihyväksyntänumeroa ei ole niin CO ei voinu vaan kattoo vastaavasta EU myydystä. No sitten CO laskettiin kaavalla ja lukemaksi tuli jonkun verran korkeampi kun vastaavan EU myydyn... No kysyin sitten että voiko muuttaa jos saan jostain todistuksen että päästöt vaastaa EU veljeään? Vastaus oli sillä hetkellä: ehkä joo... No Mersulta sellaisen olis kai saanut jotain hieman kalliinpaan hintaluokkaan... päädyin sitten kysymään TÜV Nordilta josta sainkin hyvää palvelua. Heiltä löytyi ko. automallille todistus jossa sama CO kuin EU veljellä ja vieläpä ihan kohtuulliseen hintaan. No on tuonkin paperossin takaisinmaksu kohtuu pitkä käyttömaksuis, mutta ajattelin enemmän vaikutusta jälleenmyyntiin. Mutta sitten asia ei aiemmalla konttorilla enää niin yksiselitteinen ollutkaan... Eikä seuraavallakaan... siinävaiheessa jo vähä kimpaannuin ja soitin TÜV:lle. No sieltäkin kimpaannuttiin jotta mitä helkutin pelleelyä tämmönen on. Pyysivät odottamaan hetken ja pian puhelin soikin ja sain ohjeet mennä tietylle konttorille tietyn henkilön juttuuhin ja että asia on nyt täysin selvä. Niin auto sai EU veljensä kanssa saman CO arvon. Tän rinnalla itsekin aiheeseen perehdyin niiden tiedonmurusten avulla mitä eri tahoilta kuulin. Ja ihmettelen kyllä kovasti katsastuskonttoreiden toimintaa/tietämättömyyttä/varovaisuutta??. Trafin sivuilta löytyy suoraan lista yhteistyökumppaneista. TÜV-Nord sielä listattuna liittyen tietyn normin mukaiset päästötodistukset. Ja saamani päästötodistus oli juurikin tuon normin mukainen. Eli ihan selvä homma... No loppu hyvin kuiteski.

Voit kysyä jo ennakkoon auton runkonumerolla esim. TÜV- Nordilta onko autoon saatavilla CO osoittavaa dokumenttia.

TJ
Ok, kiitos vinkistä ja hyvästä raportista! :thumbup: Tosiaan en ole vielä ehtinyt selvittää mikä auton "status" on Saksassa tällä hetkellä. Kyseinen yksilö löytyy nimittäin erään harrastajan kokoelmasta (myi juuri lähes identtisen vastaavan R129 mobilessa josta alunperin olin kiinnostunut :D ). Raportoin heti kun tilanne selkenee..
R129 SL500 '01
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

Päivittelen hieman tilannetta:

TUV Nordista vastasivat, että jos autossa on Federal Motor Vehicle Safety ja Emission Control -labelit kunnossa niin "mitään todistuksia ei tarvita". Verotus menisi kuulemma tässä autossa iästään huolimatta (kun ei ole EY-tyyppihyväksytty) massan mukaan jollain kaavalla.

TUV Nordin Suomen konttori muuten menee kiinni lopullisesti lähiaikoina. Eivät ottaneet enää tilauksia noista todistuksista vastaan mutta ukko oli sen verran mukava että lupasi tsekata asian ilmaiseksi jos saa kuvat tarroista :thumbup:
R129 SL500 '01
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

Noniin saaga saatiin päätökseen ja auto haettu satamasta! Pitänee tarinoida joskus vähän seikkaperäisempi tuontitarina omaan topicciinsa.

Kyseinen SL 500 on tosiaan Kaliforniassa jonkun rouvan kolmosautona viettänyt elämänsä ja nyt Saksalaisen harrastajan kautta Suomeen. Huoltohistoria löytyi Carfaxista hyvin ja kolmannen osapuolen ammattilaisen tarkastuksen jälkeen uskalsi ostopäätöksen tehdä sokkona. Ottoauto.de:n Risto hoiti sitten vielä paperiasiat ja siirron - voin suositella palvelua!

Kiitokset vielä kaikille jotka jaksoivat neuvoa ja pahoittelut topicin hetkellisestä kaappaamisesta! :D

Kuva
R129 SL500 '01
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Hieno peli, onnittelut hankinnasta! Ei varmaan ole muuten montaa 2001 R129:ä Suomessa.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Kuva

Kuva

Tänä syksynä SL meni talviteloille jo syyskuun alussa ja tämä "uusi normaali" = korona-arki tuo edelleen eteen paljon aikaa luuhata tallissa. :wave: Fixailin konehuonetta ja huomasin samalla, että viime keväänä vaihtamani konepellin eristematon liimaus on pettänyt muutamasta kohtaa. Onko vinkkejä mkä liima olisi vähän paremmin kiinnipitävää kuin tuo Mätänetin sprayliima? Keskeltä se vaikuttaa olevan irti, eli siitä missä on kuumin.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Toissa kesänä liimasin W126:n konepellin maton, liimana 3M:n spray 74. Vielä on pysynyt kiinni. Saatavilla ainakin Etrasta.
https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/company ... 499&rt=rud
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Laban kirjoitti: Pe 16.10.2020 20:04 Noniin saaga saatiin päätökseen ja auto haettu satamasta! Pitänee tarinoida joskus vähän seikkaperäisempi tuontitarina omaan topicciinsa.

Kyseinen SL 500 on tosiaan Kaliforniassa jonkun rouvan kolmosautona viettänyt elämänsä ja nyt Saksalaisen harrastajan kautta Suomeen. Huoltohistoria löytyi Carfaxista hyvin ja kolmannen osapuolen ammattilaisen tarkastuksen jälkeen uskalsi ostopäätöksen tehdä sokkona. Ottoauto.de:n Risto hoiti sitten vielä paperiasiat ja siirron - voin suositella palvelua!

Kiitokset vielä kaikille jotka jaksoivat neuvoa ja pahoittelut topicin hetkellisestä kaappaamisesta! :D
Hieno veitsi! Tämähän on nyt sitten jo M113 koneella?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Laban
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 22:04

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Laban »

MouTine kirjoitti: Pe 04.12.2020 14:01 Hieno veitsi! Tämähän on nyt sitten jo M113 koneella?
Kyllä! Itsellä hankintaprosessin aikana aika pian alkoi muodostumaan selkeäksi että nuo 98-01 autot on se mitä haen juuri tekniikan, ominaisuuksien ja designin yksityiskohtien vuoksi.
R129 SL500 '01
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

E38 kirjoitti: Pe 04.12.2020 11:40 Kuva

Kuva

Tänä syksynä SL meni talviteloille jo syyskuun alussa ja tämä "uusi normaali" = korona-arki tuo edelleen eteen paljon aikaa luuhata tallissa. :wave: Fixailin konehuonetta ja huomasin samalla, että viime keväänä vaihtamani konepellin eristematon liimaus on pettänyt muutamasta kohtaa. Onko vinkkejä mkä liima olisi vähän paremmin kiinnipitävää kuin tuo Mätänetin sprayliima? Keskeltä se vaikuttaa olevan irti, eli siitä missä on kuumin.
Sika 221, lämmönkesto riittää varmasti (120C /24h ja 140C / 1h). Sprayliimojen ongelma on se, että riittävää lämmönkestoa niissä ei välttämättä ole tarpeeksi.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Kuva

Kesää odotellessa...
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mielenkiintosia vekottimia tallissa. Onko tuo jokin harrastajille suunnattu säilöpaikka?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Ihan tavallinen firman autohalli tuo on, mutta harrastajat ovat vallanneet sen alimman kerroksen. :D
psmaki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 10.05.2020 14:16

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja psmaki »

Sain tänään main lift -hydraulisylinterit vaihdettua. Ainakin melkein. Vasemman puolen pultin kierteet antoi periksi kun olin sitä kiinnittämässä eli sellaisen joudun vielä hankkimaan (A1299910212). Onko tietoa/arvauksia mistä tuota kannattaisi pääkaupunkiseudulta kysellä? Merteilistä ja Nimarkilta olen jotain osia ostellut eli niihin ainakin kyselyä heti maanantaina, mutta muitakin vinkkejä esim nopeista nettikaupoista otan mielelläni vastaan. RSC autotechnikiltä Saksasta ainakin saa, mutta siinä ja siinä ehtiikö ensi viikoksi.

Auto voi olla ainakin huomisen tallissa, mutta täytynee saada pois ennen kuin uutta pulttia ehdin saada. Ajattelin yrittää laittaa rättikaton alas ja heittää kovakaton päälle siksi aikaa. Hydrauliosista oikea puoli on siis vaihdettu ja vasemmasta on hydraulilinjat ja ylempi kiinnitystappi kiinni uudessa sylinterissä. Ajatus oli kokeilla seuraavaa: Rätti käsin ala-asentoon->automatiikalla loput (tonneau cover alas ja lukitus)->kovakatto normaalisti automatiikalla

Onko tuossa mitään riskiä nyt kun toinen sylinteri on alhaalta irti?

Vähän syö miestä kun ei pääsyt ensimmäisenä "lämpimänä" viikonloppuna kokeilemaan kattoa :(
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Suomesta noita pultteja tuskin saa, ja uutena niitä ei käsittääkseni saa enää mistään.

Itse en käyttäisi automatiikkaa vaan taittelisin rättikaton alas, kovakatto päälle ja kaikki lukot käsin kiinni.
R129 500SL 1989 (MR)
psmaki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 10.05.2020 14:16

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja psmaki »

Juu, kiitoksia. En ehtinyt vielä raportoida, mutta heitin jo kovakaton kiinni automatiikalla :D

Rättikatto kääriytyi ihan siististi alas eikä irrallinen sylinteri isommin heilunut. Kun kovakatto oli kohdillaan niin auto tunnisti sen normaalisti eli punainen valo paloi kattopainikkeessa. Kokeilin sitten kylmästi painaa lukot kiinni automatiikalla - oletuksena että kun katto on tunnistettu oikein niin automatiikka ei avaa venttiileitä muualle kuin noille lukitussylintereille ja normaalisti se myös lukittui. Verhoilut oli tosin jo kiinni takaosassa eli en nähnyt mitä "syvemmällä" tapahtui, mutta en ainakaan kuullut mitään ylimääräistä.

Uusi pultti on tilattu RSC:ltä, eiköhän tuon kesäksi saa vielä kuntoon.
Vastaa Viestiin