r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

vmoi73 kirjoitti:Viiden vuoden omistamisen jälkeen tämä R129 läpäisi MR-tarkastuksen. Tässäkin hankinnassa tuli taas todettua se, että kannatti hankkia mahdollisimman alkuperäinen ja räpeltämätön yksilö, jolla on ollut mahdollisimman vähän omistajia.
Onnea museoleimasta! :thumbup: Oliko tarkastuksessa kovakatto päällä vai miten tämän mallin kanssa toimittiin? Harvassa automallissa kun on vakiovarusteena myös erillinen palakatto.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

E38 kirjoitti:
vmoi73 kirjoitti:Viiden vuoden omistamisen jälkeen tämä R129 läpäisi MR-tarkastuksen. Tässäkin hankinnassa tuli taas todettua se, että kannatti hankkia mahdollisimman alkuperäinen ja räpeltämätön yksilö, jolla on ollut mahdollisimman vähän omistajia.
Onnea museoleimasta! :thumbup: Oliko tarkastuksessa kovakatto päällä vai miten tämän mallin kanssa toimittiin? Harvassa automallissa kun on vakiovarusteena myös erillinen palakatto.
Kovakatto oli paikallaan, mutta hyvä kysymys. Uskoisim, että kun kovakatto on uutena ollut autossa mukana, se pitäisi myös löytyä tarkastusta tehdessä.
Pitää kysyä Claasic-Datan Anssi Juutilaiselta, joka teki tarkastuksen kun näen häntä seuraavan kerran.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

vmoi73 kirjoitti:Kovakatto oli paikallaan, mutta hyvä kysymys. Uskoisim, että kun kovakatto on uutena ollut autossa mukana, se pitäisi myös löytyä tarkastusta tehdessä.
Pitää kysyä Claasic-Datan Anssi Juutilaiselta, joka teki tarkastuksen kun näen häntä seuraavan kerran.
Näinhän se on ja luulisi myös, että rättikattokin pitäisi tarkistaa jotta on kunnossa? Useinhan näissä hajoaa / halkee ne pikkuikkunoiden muovit, eikä varmaan sellaisenaan mene läpi museoleimaan.
mane_tm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 24.11.2004 12:29
Paikkakunta: Espoo

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mane_tm »

SL-kuume iski vanhalle Mersumiehelle näin kevätauringon paisteessa :) R129 korin 500:sta on tullut unelmoitua jo siitä saakka, kun olin auton Suomen ensiesittelyssä 1989, joten asialle pitäisi varmaan tehdä jo jotain :lol: Tarjonta vaan tuntuu olevan aika heikkoa mitä noita olen Nettiautosta katsonut. Tuo jenkeistä uitettu yksilö näyttäisi hyvälle https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10199491" onclick="window.open(this.href);return false;, mutta uskaltaakohan tuollaista edes harkita, kun sen historiasta jenkkilässä ei ole kuulemma juuri mitään tietoa? Kilometrejäkin alkaa oleen jo jonkin verran, mutta tuskin ne tuossa autossa vielä paljoa tuntuu? Kiinnostaisi tietää myös auton varusteluottelo, eikö sen nähnyt jostain VIN-numerolla?
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja pazo »

mane_tm kirjoitti:... Kiinnostaisi tietää myös auton varusteluettelo, eikö sen nähnyt jostain VIN-numerolla?
https://www.mbdecoder.com/decode/WDBFA67F9WF156000" onclick="window.open(this.href);return false;
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

mane_tm kirjoitti:SL-kuume iski vanhalle Mersumiehelle näin kevätauringon paisteessa :) R129 korin 500:sta on tullut unelmoitua jo siitä saakka, kun olin auton Suomen ensiesittelyssä 1989, joten asialle pitäisi varmaan tehdä jo jotain :lol: Tarjonta vaan tuntuu olevan aika heikkoa mitä noita olen Nettiautosta katsonut. Tuo jenkeistä uitettu yksilö näyttäisi hyvälle https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10199491" onclick="window.open(this.href);return false;, mutta uskaltaakohan tuollaista edes harkita, kun sen historiasta jenkkilässä ei ole kuulemma juuri mitään tietoa? Kilometrejäkin alkaa oleen jo jonkin verran, mutta tuskin ne tuossa autossa vielä paljoa tuntuu? Kiinnostaisi tietää myös auton varusteluottelo, eikö sen nähnyt jostain VIN-numerolla?
Tuo on pyörinyt myynnissä parilla eri jobbarilla jo aika pitkään. Käytiin se viime kesänä koeajamassakin, kun E38:n kaverilla on myös ollut haku päällä. Ajossa auto tuntui asialliselta. Sen muistan että penkkien verhoilu ei ole alkuperäinen ja turvakaaren nappulan valo taisi palaa koko ajan. Muistaakseni jotain muutakin pientä sanomista siinä oli. Ihan OK, mutta mitään suurta omistamisenhalua herättänyt. Toki tämä tulee perfektionistin suusta...

Lisäksi kun googlaa VINiä, paljastuu että se on ollut Jenkeissä myynnissä lunastusautojen huutokaupassa, vahinkona "vandalism" - mahdollisesti joku on näyttänyt sille vähän avainta tms ja on sittemmin ylimaalattu, tai jotain sentapaista. Istumien verhoilukin saattaa liittyä tähän.

Aiemmin ilmoituksissa sanottiin, että syyläri vuotaa, mutta nyt se on ilmoituksen mukaan ilmeisesti uusittu. Kannattaa ainakin katsoa että siellä on asiallinen syyläri eikä ole tehty mitään virityksiä.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

juusmo kirjoitti:
mane_tm kirjoitti:SL-kuume iski vanhalle Mersumiehelle näin kevätauringon paisteessa :) R129 korin 500:sta on tullut unelmoitua jo siitä saakka, kun olin auton Suomen ensiesittelyssä 1989, joten asialle pitäisi varmaan tehdä jo jotain :lol: Tarjonta vaan tuntuu olevan aika heikkoa mitä noita olen Nettiautosta katsonut. Tuo jenkeistä uitettu yksilö näyttäisi hyvälle https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10199491" onclick="window.open(this.href);return false;, mutta uskaltaakohan tuollaista edes harkita, kun sen historiasta jenkkilässä ei ole kuulemma juuri mitään tietoa? Kilometrejäkin alkaa oleen jo jonkin verran, mutta tuskin ne tuossa autossa vielä paljoa tuntuu? Kiinnostaisi tietää myös auton varusteluottelo, eikö sen nähnyt jostain VIN-numerolla?
Tuo on pyörinyt myynnissä parilla eri jobbarilla jo aika pitkään. Käytiin se viime kesänä koeajamassakin, kun E38:n kaverilla on myös ollut haku päällä. Ajossa auto tuntui asialliselta. Sen muistan että penkkien verhoilu ei ole alkuperäinen ja turvakaaren nappulan valo taisi palaa koko ajan. Muistaakseni jotain muutakin pientä sanomista siinä oli. Ihan OK, mutta mitään suurta omistamisenhalua herättänyt. Toki tämä tulee perfektionistin suusta...

Lisäksi kun googlaa VINiä, paljastuu että se on ollut Jenkeissä myynnissä lunastusautojen huutokaupassa, vahinkona "vandalism" - mahdollisesti joku on näyttänyt sille vähän avainta tms ja on sittemmin ylimaalattu, tai jotain sentapaista. Istumien verhoilukin saattaa liittyä tähän.

Aiemmin ilmoituksissa sanottiin, että syyläri vuotaa, mutta nyt se on ilmoituksen mukaan ilmeisesti uusittu. Kannattaa ainakin katsoa että siellä on asiallinen syyläri eikä ole tehty mitään virityksiä.
Tarjoaa 12k€ ja jos sillä tarttuu mukaan niin ei ketuta :D Tässä tilanteessa taitaa olla kyllä ostajan markkinat, ei ole monella avoauton hankinta ajankohtaista.
Mutta omasta mielestäni kallis noilla kilometreillä. Tuolla pyyntihinnalla kyllä saa vähemmän ajettujakin joissa on omistus-ja huoltohistoria tiedossa.
R129 500SL 1989 (MR)
mane_tm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 24.11.2004 12:29
Paikkakunta: Espoo

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mane_tm »

Kiitokset tiedoista ja kommenteista.

Nykyisen myyjän kertoman mukaan auto oli ollut jollain toisella kauppiaalla, jolloin siitä oli syyläri hajonnut ja hän oli sitten ostanut auton tältä ja vaihdattanut syylärin. Autossa on kuulemma hieno maalipinta eikä ole paikkamaalauksen jälkiä, eli ilmeisesti sitten ylimaalattu koko auto, jos ei ole enää alkuperäisessä maalissa. Ainoat sanomiset myyjän mukaan on kovan katon sisäverhouksessa, jonka liimaus on pettänyt ja verhoilu roikkuu, sekä yhdessä vanteessa on kanttari-ihottumaa. Lisäksi alkuperäinen tuulisuoja puuttuu, mutta sen tilalla on jokin turvakaareen kiinnitettävä viritys. Kysyin myös katon tiiviydestä johon hän totesi, että kyseisessä yksilössä on katto kunnossa, mutta kaikissa R129:ssä vuotaa jonkun verran saumoista. Pitääkö tuo paikkaansa, kun itsellä ei ole noista kokemuksia, vai onko kyseessä tämän auton ongelma? :think:

Onkohan autoon muuten vaihdettu etulyhdyt, kun eikö ne ole alun perin noissa jenkkimalleissa erilaiset?

Googlettelin myös itse VINillä auton tietoja ja auto löytyi http://www.salvagecarsauction.info" onclick="window.open(this.href);return false; sivustolta, jossa tosiaan maininta vandalismista. Enemmänkin tietoja löytyisi, jos tilaisi maksullisen raportin esim Vininspect palvelusta, mutta en sitten tiedä miten tarkkoja ja luotettavia tietoja sieltä oikeasti saisi? Onko kellään kokemusta kyseisistä palveluista? http://www.vininspect.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyseinen auto olisi vuosimallin puolesta kiinnostava yksilö, koska tuo facelift malli on omaan silmään parhaan näköinen ulkoa ja sisältä ja tuossahan ei käsittääkseni enää pitäisi olla johdotuksenkaan kanssa ongelmia? Varustelukin olisi tuossa kunnossa. Tuo 240tkm (149tmi) ajomäärä ja epämääräinen jenkkitausta tuossa sitten miinuksena. En tuosta kyllä pyyntiä maksaisi, mutta jos sillä 12k€ käteen jäisi, niin voisi olla ihan kohtuu kauppa. :D
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 743
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Kävin tuon viime kesänä Järvenpäässä Auto-Omenaisessa katsomassa, kun emännälle SL:lää etsin. Ei kyllä herättänyt minkäänlaista halua omistaa. Kiersin auton ympäri ja en edes avannut ovia. Rekisteröity Suomeen 03.07.2018, ekalla omistajalla 4,5 kuukautta sen jälkeen kolmella jobarilla, josta taas yksityishenkilölle neljäksi kuukaudeksi. Siitä sitten tuolle Järvenpään jobbarille.

Tiedä sitten minkä verran sitä on hyvennetty sen jälkeen. Muistaakseni myös ruosteongelmaa. Tosin omat kriteerit näiden kanssa on, ehkä vähänkin liiankin korkeat.

Kuitenkin, jos tuollaista haluaa, niin suosittelen kyllä ostamaan kerralla suht hyvän, tulee pitkässä juoksussa todennäköisesti halvemmaksi. Niin ja avoautohan ostetaan syksyllä :)
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

mane_tm kirjoitti:Nykyisen myyjän kertoman mukaan auto oli ollut jollain toisella kauppiaalla, jolloin siitä oli syyläri hajonnut ja hän oli sitten ostanut auton tältä ja vaihdattanut syylärin
Olen muuten 99% varma, että ennen sitä Järvenpään jobbaria auto oli tällä samalla jobbarilla aiemminkin.
mane_tm kirjoitti:Lisäksi alkuperäinen tuulisuoja puuttuu, mutta sen tilalla on jokin turvakaareen kiinnitettävä viritys.
Niin se alkuperäinenkin on turvakaareen kiinnitettävä viritys.
mane_tm kirjoitti:Kysyin myös katon tiiviydestä johon hän totesi, että kyseisessä yksilössä on katto kunnossa, mutta kaikissa R129:ssä vuotaa jonkun verran saumoista. Pitääkö tuo paikkaansa, kun itsellä ei ole noista kokemuksia, vai onko kyseessä tämän auton ongelma? :think:
Pitää varmaan paikkansa juuri sellaisten autojen tapauksessa, jotka tuon kaliiperin jobbareille päätyvät.
mane_tm kirjoitti:Onkohan autoon muuten vaihdettu etulyhdyt, kun eikö ne ole alun perin noissa jenkkimalleissa erilaiset?
VINin mukaan autossa on ollut xenonit uutena. Ne ovat ihan erinäköiset kuin ne jenkkihalogeenit, jotka ovat paitsi rumat, myös todella huonot. Euro- ja jenkkixenonia en ainakaan itse päällepäin tunnista toisistaan (eroja niissä kyllä on).

mane_tm kirjoitti: Googlettelin myös itse VINillä auton tietoja ja auto löytyi http://www.salvagecarsauction.info" onclick="window.open(this.href);return false; sivustolta, jossa tosiaan maininta vandalismista. Enemmänkin tietoja löytyisi, jos tilaisi maksullisen raportin esim Vininspect palvelusta, mutta en sitten tiedä miten tarkkoja ja luotettavia tietoja sieltä oikeasti saisi? Onko kellään kokemusta kyseisistä palveluista? http://www.vininspect.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos maksaa aikoo, niin kannattaa ostaa joko Carfax-raportti tai mikäsetoinennytolikaan. Carfaxisssa on yleensä about kaikki tieto mitä jenkkihistoriasta nyt vain voi saada. Itsekin sen ostin ennen kuin tämän jenkkituontini ostin.
mane_tm kirjoitti: Kyseinen auto olisi vuosimallin puolesta kiinnostava yksilö, koska tuo facelift malli on omaan silmään parhaan näköinen ulkoa ja sisältä ja tuossahan ei käsittääkseni enää pitäisi olla johdotuksenkaan kanssa ongelmia?
Joo, ei pitäis olla johtosarjamurheita. Ne loppuivat suunnilleen mallivuoden 96 alun kieppeillä SL:n tapauksessa ainakin moottorin johtosarjojen osalta. Tosin vanhassa SL320:ssa oli peilien johdotuksessa ongelmia ja tiedän ainakin yhdestä loppuvuoden 96 eli mallivuoden 97 SL600:sta, jonka hydraulialustan solenoidiyksikössä oli eristeet hapertuneet. Eli joissain paikoissa niitä murheita oli vielä vähän pidempään - en kuitenkaan ole koskaan kuullut 98:sta jossa olisi enää ollut.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Komppaan Juusmoa tästä katon saumojen vuotamisesta. Ei kuulu vuotaa, eikä vuoda minunkaan autossa.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 743
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

juusmo kirjoitti:Olen muuten 99% varma, että ennen sitä Järvenpään jobbaria auto oli tällä samalla jobbarilla aiemminkin.
16.04.2018 - 30.08.2018 Yksityinen omistaja
30.08.2018 - 16.09.2018 JK-Automotor OY
16.09.2018 - 21.11.2018 Helsingin Autonurkka Oy
21.11.2018 - 10.01.2019 Friman Limos Ab
10.01.2019 - 13.05.2019 Yksityinen omistaja
13.05.2019 => Auto Omenainen Oy

Trafilla vielä näkyy outoa tietoa mittarilukemista:

04.04.2019 150 254 km
20.04.2018 143 153 mi
15.07.2015 147 000 mi
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
mane_tm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 24.11.2004 12:29
Paikkakunta: Espoo

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja mane_tm »

Näiden tietojen perusteella pitää kyllä unohtaa tuo yksilö. Turha ajella paria tuntia Espoosta Kotkaan toteamaan nuo samat asiat, mistä täällä ollut juttua. Itsellä myös sen verran perfektionistin vikaa, että ei ole mitään järkeä edes harkita tuollaista vaihtoehtoa näillä tiedoilla. Itsellä max budjetti 15k€ tämän kanssa, niin tiedä sitten löytyykö sillä mitään kunnollista yksilöä ja näiden hinnat kun ei edes tunnu olevan enää ainakaan laskussa. Pois lukien syksyn alennukset milloin näitä pitäisi olla ostamassa :)

Tuosta myös soittelin ja kyselin lisätietoja. https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10726546" onclick="window.open(this.href);return false;
Jenkkimalli tuossakin kyseessä, mutta googlettelin autoa sen VIN-numerolla WDBFA68F3YF194114, eikä ainakaan nopeasti katsomalla löytynyt mitään tietoa, että kyseessä olisi jenkeissä lunastukseen mennyt auto. Vuosimalli tuossakin plussaa, kun on viimeisiä R129 korisia malleja. Ajatuksena tuon vuosimallin kanssa se, että jotenkin oletan että nuo viimeisimmät painokset olisivat niitä luotettavimpia yksilöitä. Siis sen lisäksi että tuo facelift malli miellyttää silmää eniten. Ajomäärä tuossa 250tkm mikä sekin aika paljon, mutta kilometrit ei ole minulle niin merkitsevä jatkoa ajatellen, koska tarkoitus olisi ajaa SL:llä vain kesäisin ja muutenkin ajoa tulee vähän, joten lisää kilometrejä ei pääsisi kuitenkaan kovin nopeasti tulemaan. Myyjä kertoi että auto on kaikin puolin hyvässä kunnosa. Kattomekanismin hydraulisylinterien tiisisteet olivat vuotaneet, mutta ne kaikki on kuulemma nyt laitettu kuntoon. Autoa on kuulemma joskus aikanaan maalattu, mutta mitään suoranaisia maalivirheitä siinä ei ole, vaan lähinnä jossain kohdin huonon suojateippauksen takia maalia levinnyt paikkoihin missä sitä ei kuuluisi olla, kuten antennin juureen. Lisäksi auton ajovaloissa on sanomista, eli jotain halkeamia muoviosissa. Muutenkin tuossa on nuo rumat jenkkihalogeenit, niin mielellään ne vaihtaisi vähintään eurohalogeeneihin. Vai vaatiiko se jotain muuta, kuin umpioiden vaihdon? Tuokin auto on Espoosta katsottuna pitkällä kun sijaitsee Kuopiossa, joten jos jollain on mitään tietoa tuon auton kunnosta, niin ottaisin sen erittäin mielelläni vastaan.
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja karra »

No nyt on hyvä väriyhdistelmä, ei tavanomainen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
timunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 02.06.2008 09:56

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja timunen »

Helsingissä hiljaisessa myynnissä facelift SL 320. Jenkeistä tuotu ja kilsat myös 250 tkm luokkaa. Hopea mustilla nahoilla. Laitatko yv niin voin kysellä tilannetta.
R107 500 SL
W111 220 SEb coupe
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja pazo »

Vanhaa Mercedestä haikailevan kannattaa tutustua alan oppaisiin. R129-mallista löytyy mm. Bernd S. Köhlingin erinomainen englanninkielinen opas. E-kirjat maksavat alle kympin. Netistäkin löytyy ostajan oppaita ihan ilmaiseksi.
Nämä autot olivat harvoin ostajiensa ykkösautoja. Vähän ajettuja hyväkuntoisia löytyy yhä, mutta 20-30 vuoden aikana moni auto on joutunut omistajalle, joilla ei ole ollut kykyjä niiden kunnossapitoon. Kolareitakin on sattunut. Siksi kukin auto on tutkittava huolella ennen ostopäätöstä.
Vaikka hinta on tippunut murto-osaan uudesta, huolto ja korjaus on yhä kallista. Lopputulos on parempi, jos sekä ostaja että myyjä itse osaavat puuhata näiden vanhojen autojen kanssa. Jos katto tai muut sähkölaitteet eivät toimi, on auto todennäköisesti laiminlyöty ja kannattaa suosiolla etsiä parempi. Halpa ja hyvä eivät näissäkään käy yksiin; halvimmat ovat varmuudella pommeja. 15k€ budjetti riittänee hyväkuntoiseen alle 200tkm ajettuun vaan ei huippukuntoiseen 1989-2000 SLään.

Hyvien R129:ien hinnat ovat tosiaan jo pari vuotta nousseet, eniten kai Saksassa. Kaikki R129 vuosikerrat ovat erinomaisen hyvin rakennettuja ja moottorit luotettavia. 500SL/SL500 on yhä halutuin. Jälkipään autot olivat hieman paremmin varustettuja. Alkupään autojen diagnosointiin riittää vilkkukoodin lukija.

Onnea etsintään!
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Katon toimintaan liittyvät sylinterit ja ohjainlaitteet ovat varmaankin yksi kalleimmista ja hankalimmista viosta R129:ssä, jos osaaminen ei riitä itse niiden korjaamiseen. RST-moduulin saa korjautettua ainakin Kanadassa, jossa on palvelua tarjoava yritys kehittänyt jopa "testauslaitteen" jolla moduulin viat saa diagnosoitua. Katon hydrauliikkasylinterit taas saa korjautettua Yhdysvalloissa, ja niiden irroittaminen ja asentaminen onnistuu kyllä itse, jos on edes kohtuulliset taidot auton ropaamisesta. Onnistui minultakin, kiitos vielä Juusmolle ja Pazolle vinkeistä ja avusta :thumbup:
Luultavaa kuitenkin on, että tuo kattoremontti tulee jossain välissä eteen jokaisessa R129:ssä, joten ostajan on hyvä siihen varautua, jos sitä autoon ei ole vielä tehty.
Ilmastointilaitteen toiminta kannattaa myös tarkastaa, väite ettei sillä tee avoautossa mitään ei ainakaan omassa käytössöni pidä paikkaansa.

Mutta esim.alustan osat ovat edullisia, ja juuri ostin Brembon takajarrulevyt "varastoon" kun sai halvalla, 14.50€/kpl :D
R129 500SL 1989 (MR)
tuomase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 23.06.2009 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuomase »

Mukava huomata, etten ole SL-kuumeeni kanssa yksin!

Olen tässä muutamasta yksilöstä jo soitellut, mm. tästä:

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10882060" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuo tuttu auto kenellekään tai kukaan käynyt katsomassa? On kuulemma tullut kauppiaan tutulta kauppiaalle vaihdossa ja ollut heillä omana harrasteautona, puhelimessa kerrotun perusteella auto kuulostaa jopa ihan ok:lta. Haluaisin kuitenkin, että historia ja huollot olisi dokumentoitu.

Järjestäen näistä reilun kympin peleistä tuntuu puuttuvan huoltohistoria. Samoin paljon yksilöitä on tuotu japanista / jenkeistä. Lisäsin ostoilmoitukset facebookiin ja tänne foorumille, tarjottiinpa tuossa jopa yhtä projektikuntoista japanintuonti 1991 124 tkm SL500:sta ilman huoltohistoriaa pyyntinä 6500 e. Sitä jopa tässä hieman harkitsen, sillä jos siihen 5-10 ke laittaa kunnostamiseen niin luulisi saavan sillä rahalla jo aika hyvän. Auto on juuri hylätty katsastuksessa tyhjäkäyntipäästöjen takia + airbag-valo ei toimi + suuntavalo pimeänä, myyjä epäilee käyntihäiriöiden johtuvan jostain vuodosta. Ulkoasu muutenkin aika raju, seissyt hallissa ilman kattoa..
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Kun olet autoa museorekisteriin kampeamassa niin 15k€:n budjetti kuullostaa mun korvaan aika tiukalle. :roll:

Kirjoitin tämän toiseen topicciin viime syksynä ja edelleen samaan mieltä:

Jos autot ovat ehjiä ja siistejä niin hinnat pyörivät noissa haarukoissa Saksassa = 18 - 20k€. Suomesta voi löytää pitkällä odottelulla jonku helmen 15-17k€ maastosta, mutta kyllä valtaosa on aika miinoja, joissa on paljon laitettavaa. Maamme otatanta on tullut tänä vuonna katsastettua ja alle 15k€:n autot ovat olleet enemmän tai vähemmän projekteja. 15k€ autosta tulee nopeasti lähemmäs 20k€ auto, kun vaihdatat esim. rättikaton (paikassa jonka sen osaa oikeasti tehdä) ja alustaan iskaria, jousta ja muuta palikkaa, joiden vaihtoa useimmassa yksilössä on laiminlyöty. Tietysti jos omistat paikan (ja aikaa) jossa voit rakentaa autoa itse, ei kustannukset ole noin suuria.

Sitten vielä nämä perustörttöilyt / tuunaukset, jotka nostaa museointibudjettia = valot, radio ja vanteet jotka ovat usein vaihdettuja näissä halvemmissa yksilöissä. Toivottavasti löydät jokun helmen ns. tiskin alta! :thumbup:
tuomase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 23.06.2009 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuomase »

timunen kirjoitti:Helsingissä hiljaisessa myynnissä facelift SL 320. Jenkeistä tuotu ja kilsat myös 250 tkm luokkaa. Hopea mustilla nahoilla. Laitatko yv niin voin kysellä tilannetta.
Pistin yv.
E38 kirjoitti:Kun olet autoa museorekisteriin kampeamassa niin 15k€:n budjetti kuullostaa mun korvaan aika tiukalle. :roll:

Kirjoitin tämän toiseen topicciin viime syksynä ja edelleen samaan mieltä:

Jos autot ovat ehjiä ja siistejä niin hinnat pyörivät noissa haarukoissa Saksassa = 18 - 20k€. Suomesta voi löytää pitkällä odottelulla jonku helmen 15-17k€ maastosta, mutta kyllä valtaosa on aika miinoja, joissa on paljon laitettavaa. Maamme otatanta on tullut tänä vuonna katsastettua ja alle 15k€:n autot ovat olleet enemmän tai vähemmän projekteja. 15k€ autosta tulee nopeasti lähemmäs 20k€ auto, kun vaihdatat esim. rättikaton (paikassa jonka sen osaa oikeasti tehdä) ja alustaan iskaria, jousta ja muuta palikkaa, joiden vaihtoa useimmassa yksilössä on laiminlyöty. Tietysti jos omistat paikan (ja aikaa) jossa voit rakentaa autoa itse, ei kustannukset ole noin suuria.

Sitten vielä nämä perustörttöilyt / tuunaukset, jotka nostaa museointibudjettia = valot, radio ja vanteet jotka ovat usein vaihdettuja näissä halvemmissa yksilöissä. Toivottavasti löydät jokun helmen ns. tiskin alta! :thumbup:

Tuo saattaa olla totta. Budjetti ei ole kiveen hakattu, mutta toisaalta ei tässä kiirekään ole ostaa niin voi odottaa myös että löytää oikeaan hintaan. Osto-ilmoituksessa toiveena on tuo mahdollisuus museointiin - eri asia tuleeko sitä sitten tehtyä, lähinnä yritän juuri sillä karkottaa pilalle tuunatut autot pois tarjokkaiden listalta.

Jos ja kun tuon ikäisessä on yleensä aina laittoa, niin harkitsen myös suoraan rehellisen projektin ostamista.
jens
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 04.12.2006 18:53

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja jens »

Puhuit tyhjäkäynti ongelmasta. Mulla oli joskus vm 93 joka ei mennyt pakokaasu testeistä läpi. Syyksi paljastui ecu, joka oli rikki. Uusi oli useamman tuhannen arvoinen, joten ko. vian korjaaminen voi tulla todella kalliiksi. Toki nykyisin löytyy niiden korjaajia.
tuomase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 23.06.2009 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuomase »

jens kirjoitti:Puhuit tyhjäkäynti ongelmasta. Mulla oli joskus vm 93 joka ei mennyt pakokaasu testeistä läpi. Syyksi paljastui ecu, joka oli rikki. Uusi oli useamman tuhannen arvoinen, joten ko. vian korjaaminen voi tulla todella kalliiksi. Toki nykyisin löytyy niiden korjaajia.
Joo, syitä voi olla monia, myyjän mukaan vaikuttaa siltä että saisi ilmaa jostain. Mutta tiedä häntä. Se näissä on vähän haaste, että ovat jo kohtuullisen monimutkaisia laitteita (paljon elektroniikkaa jne) mutta ongelmien aiheuttaja ei usein ratkea kuitenkaan pelkästään vikakoodien luvulla.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

tuomase kirjoitti:
jens kirjoitti:Puhuit tyhjäkäynti ongelmasta. Mulla oli joskus vm 93 joka ei mennyt pakokaasu testeistä läpi. Syyksi paljastui ecu, joka oli rikki. Uusi oli useamman tuhannen arvoinen, joten ko. vian korjaaminen voi tulla todella kalliiksi. Toki nykyisin löytyy niiden korjaajia.
Joo, syitä voi olla monia, myyjän mukaan vaikuttaa siltä että saisi ilmaa jostain. Mutta tiedä häntä. Se näissä on vähän haaste, että ovat jo kohtuullisen monimutkaisia laitteita (paljon elektroniikkaa jne) mutta ongelmien aiheuttaja ei usein ratkea kuitenkaan pelkästään vikakoodien luvulla.
Kun asut HKI-alueella (kuten minäkin) niin tekniikkamurheiden kanssa suosittelen varauksetta kääntymään Herttoniemessä vaikuttavan Kari Järvisen puoleen (P. O97555112). Minä ja monet muut tuttuni R129:n omistajat ovat olleet Karin asiakkaita jo vuosia, ja sellaista vikaa ei vielä ole vastaan tullut jota ei olisi ratkottu. :thumbup:
tuomase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 23.06.2009 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuomase »

E38 kirjoitti:
tuomase kirjoitti:
jens kirjoitti:Puhuit tyhjäkäynti ongelmasta. Mulla oli joskus vm 93 joka ei mennyt pakokaasu testeistä läpi. Syyksi paljastui ecu, joka oli rikki. Uusi oli useamman tuhannen arvoinen, joten ko. vian korjaaminen voi tulla todella kalliiksi. Toki nykyisin löytyy niiden korjaajia.
Joo, syitä voi olla monia, myyjän mukaan vaikuttaa siltä että saisi ilmaa jostain. Mutta tiedä häntä. Se näissä on vähän haaste, että ovat jo kohtuullisen monimutkaisia laitteita (paljon elektroniikkaa jne) mutta ongelmien aiheuttaja ei usein ratkea kuitenkaan pelkästään vikakoodien luvulla.
Kun asut HKI-alueella (kuten minäkin) niin tekniikkamurheiden kanssa suosittelen varauksetta kääntymään Herttoniemessä vaikuttavan Kari Järvisen puoleen (P. O97555112). Minä ja monet muut tuttuni R129:n omistajat ovat olleet Karin asiakkaita jo vuosia, ja sellaista vikaa ei vielä ole vastaan tullut jota ei olisi ratkottu. :thumbup:
Suurkiitos vinkistä, täytyy laittaa tämä tieto talteen.

Viikonlopun aikana kävin tästä myyjän kanssa viestinvaihtoa: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/9961620" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyvin asiallinen myyjä ja vaikuttaa olleen hyvällä pidolla, huoltohistoriat on dokumentoitu ja viat/puutteet tuotiin avoimesti esille, mutta valitettavasti ko. auto on 2-kilpinen, kolaroitu Suomessa v. 2004. Kolari ei vaikuta olleen kovin paha kahden kuvan perusteella, mutta lunastukseen se on mennyt kuitenkin. En oikein uskalla sekaantua näihin ellei hinta ole sitten sen mukainen, voi muodostua aikamoiseksi ongelmaksi jos autosta haluaa joskus eroon. Värimaailma ei myöskään osu omaan silmään, mutta sen kanssa voisi kyllä varmaan elää jos hinta/laatusuhde olisi muuten kohdallaan.

Mielestäni kolaroimaton, huoltokirjallinen ja perussiisti / käyttökuntoinen 500 SL pitäisi löytyä jollain 13-15 ke budjetilla kun huoltokirjattoman ehjän auton saa reilulla kympillä halvimmat projektikuntoiset ovat olleet alk 6 ke.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

tuomase kirjoitti:
E38 kirjoitti:
tuomase kirjoitti:
jens kirjoitti:
Mielestäni kolaroimaton, huoltokirjallinen ja perussiisti / käyttökuntoinen 500 SL pitäisi löytyä jollain 13-15 ke budjetilla kun huoltokirjattoman ehjän auton saa reilulla kympillä halvimmat projektikuntoiset ovat olleet alk 6 ke.
Voi alkaa olla jo hankala löytää tuolla hinnalla. Omasta kärrystäni (500SL 1989) maksoin vuonna 2015 13900€. Autolla oli silloin ajettu n.120tkm, ja siinä oli mukana saksalaisen merkkiiikkeen todistus auton alkuperästä, ja siitä että kilometrit pitävät paikkansa ja että autoa ei ole kolaroitu. Ostin sen edellisen omistajan leskeltä, jonka puoliso oli auton Saksasta ostanut vuonna 2006. Classic-Datan Anssi Juutilaisen kanssa keskustelimme R129:n arvonkehityksestä, samalla kun hän teki autooni museoajoneuvo tarkastuksen. Ylöspäin ovat menossa.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja E38 »

Kaveria neuvoin viime kesänä kun autoa metsästimme: Jos haluaa 20k€:n auton 15k€:lla, niin siinä jää auto ostamatta...
tuomase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 23.06.2009 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuomase »

Ilmaisin itseni ehkä vähän huonosti.. Ei tässä siitä ole kyse, että pitäisi huipputuote saada puoli-ilmaiseksi - lähinnä hinnan ja laadun pitäisi kohdata.

Virheetön kunto, täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria, vähän omistajia, pienet kilometrit ja loppupään SL500 niin heittämällä menee 20 ke rikki. Esimerkiksi jotenkin näin: https://www.blocket.se/annons/skane/mer ... a/89569292" onclick="window.open(this.href);return false;

Omaan käyttöön sopisi myös alkupään malli, alkuperäinen kunto, kilsoja toivon mukaan alle 200 tkm, fiksu huoltohistoria, kolaroimaton mutta ajan patinaa saa kuitenkin olla.. En nyt vielä ainakaan luovu toivosta.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja pazo »

vmoi73 kirjoitti:.... Classic-Datan Anssi Juutilaisen kanssa keskustelimme R129:n arvonkehityksestä, samalla kun hän teki autooni museoajoneuvo tarkastuksen. Ylöspäin ovat menossa.
Absoluuttisia hintoja Yhdysvalloissa ei voi verrata Eurooppaan saati Suomeen, mutta kehityssuuntia ne indikoivat. Liitekuvassa on Hagertyn käsitys 1992 500SL hintakehityksestä. 2008 finanssikriisin jälkeen hinnat ovat kohonneet ja vimeisimpien parin vuoden aikana suorastaan hypähtäneet. Kannattaa myös huomata, että projektikuntoisten autojen trendi on laskeva - vaihteluväli kasvaa. Omien hajanaisten hintahavaintojeni suunta on yhteneväinen, mutta noin jyrkkää nousua en ole ainakaan Euroopassa havainnut. E38:n ja vmoi73:n kommentit ovat ymmärtääkseni samansuuntaisia. Ja tilastot ovat tilastoja; loppupeleissä oikea hinta on se, jolla kaupat syntyvät!

R107 hinnat nousivat melkoisesti mallin tultua klassikkoikään. Miksi samoin ei kävisi R129:lle?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut pazo, Ma 27.04.2020 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuomase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 23.06.2009 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tuomase »

Yllä olevaan liittyen, omaa tavoitetta kuvaa parhaiten luokan #3 auto.

Condition Ratings

#1 vehicles are the best in the world. The visual image is of the best vehicle, in the right colors, driving onto the lawn at the finest concours. Perfectly clean, the vehicle has been groomed down to the tire treads. Painted and chromed surfaces are mirror-like. Dust and dirt are banned, and materials used are correct and superbly fitted. The one word description for #1 vehicles is "concours."

#2 vehicles could win a local or regional show. They can be former #1 vehicles that have been driven or have aged. Seasoned observers will have to look closely for flaws, but will be able to find some not seen by the general public. The paint, chrome, glass and finishes will all appear as excellent. No excessive smoke will be seen on startup, no unusual noises will emanate from the engine. The vehicle will drive as a new vehicle of its era would. The one word description for #2 vehicles is "excellent."

#3 vehicles could possess some, but not all of the issues of a #4 vehicle, but they will be balanced by other factors such as a fresh paint job or a new, correct interior where applicable. #3 vehicles drive and run well, but might have some incorrect parts. These vehicles are not used for daily transportation but are ready for a long tour without excuses, and the casual passerby will not find any visual flaws. "Good" is the one word description of a #3 vehicle.

#4 vehicles are daily drivers, with flaws visible to the naked eye. The chrome might have pitting or scratches, the windshield might be chipped. Paintwork is imperfect, and perhaps the body has a minor dent. Split seams or a cracked dash, where applicable, might be present. No major parts are missing, but the wheels could differ from the originals, or other non- stock additions might be present. A #4 vehicle can also be a deteriorated restoration. "Fair" is the one word that describes a #4 vehicle.

https://www.hagerty.com/valuationtools/ ... Conditions" onclick="window.open(this.href);return false;
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tuo Ruotsin-auto näyttää hyvältä, tosin ei siinä oikeasti mitään tehtaan AMG-pakettia ole (ks. kantakortti), joku vaan liimannut lätkän konttiin, vaihtanut mittariston ja vanteet. Eipä siinä, ehkä hieman puolueellinen olen mutta parhaat facelift R129:n vanteethan ne ovat :)

Tuo punainen on tainnut olla samalla jobbarilla Kuopiossa jo ainakin vuoden. Sen perusteella vaikea uskoa että se olisi kovin hyvä.

Viime kesän aktiiviseurannan perusteella tosiaan pakko todeta, että ei näitä Suomesta hyviä oikein saa jollei käy ihan mieletön tuuri. Viime vuonna yksi oikeasti kiinnostava yksilö pyörähti hetken listoilla mutta myytiin päivissä. Loput ovat lähes järjestään näitä, joita jobbarit tai harhaiset omistajat kaupittelevat ylläolevan luokituksen mukaisesti #2 tai #3 -tasoisina, mutta oikeasti kun auton näkee niin pykälä tai kahta alempi pommihan siellä odottaa.

Jos 600 on vaihtoehto, tarkistaisin tuning-maskista huolimatta tämän. En tunne myyjää, mutta ilmeisesti jonkun sortin harrastaja. Vaikuttaa ainakin klubin FB-rymässä, en tiedä onko klubin jäsenkin. Itselläni ainakin tällaisten autojen kanssa ensisijaisesti kiinnostaa ostaa henkilöltä, joka tietää autosta paljon ja on pitänyt siitä huolta, eli harrastajalta.
Vastaa Viestiin