Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja napa »

mutta kun se asia tahtoo olla niin, että ihmiset luottaa sokeasti siihen, että merkkihuollossa on aina ja vain 100% ammattitaitoista porukkaa töissä, vähintään sillä 20 vuoden kokemuksella... pikkupajoissa näin usein tahtoo olla, koska ei heillä ole varaa menettää mainettaan, mutta virallisen maahantuojan merkkihuollot (mersun kohdalla siis "veho") nyt on mitä on, asentajista suurinosa tuntuu olevan suoraan koulunpenkiltä tai sitten jotain vanhoja juoppoja, jotka alkuviikon sähläävät krapulassa ja loppuviikosta sitten taas kiiltää keskikaljapullon kuvat silmissä... nämä siis ihan vain omiin kokemuksiin perustuvia havaintoja :think: muualla voi asiat olla toki paljon paremminkin (tai sitten vielä huonommin :? )

minäkin olen rassannut enemmän tai vähemmän päivittäin autoja/traktoreita/työkoneita jo n. 40 vuoden ajan (n. 2 vuotiaasta asti ollut kädet kyynärpäitä myöden piessä :P ), enkä silti pidä itseäni vielä edes hyvänä asentajana, mutta kun itse tekee, niin tietää heti ketä syyttää, jos ei homma pelitä/tulee mokailtua...

taisin minä joskus nuorempana pienenpätkän olla "merkkihuollossa" töissäkin :wave: mutta ei se menttaliteetti oikein mulle sopinut, eli ei vitunkaan väliä miten hommat tehtiin, kun vain rahaa tuli firmalle... halpa-hallista haettiin halvinta mineraaliöljyä ja purkitettiin tehtaan viralliseen purkkiin ja hyllyyn myyntiin sikahinnalla, tulppien kanssa sama homma, halpa-hallista paketti ja hinnoittelukoneella lisättiin 1 nolla hintaan perään jne. kun onhan kyseessä kuitenkin merkkiliike, niin hinnat sitten sitä mukaa...

aikansa kun tälläistä vastaavaa näkee, niin vähän tahtoo tulla kyyniseksi ja epäuskoiseksi kaikkea virallista/hyvänä pidettyä kohtaan :problem:

edit: esim. koskisen korjaamon kanssa on aina homma pelannut, kuten pitääkin ja monen muun "pikkupajan" kanssa, joilla on "merkkihuolto oikeudet" mutta joka kerta kun on asioinut virallisen maahantuojan merkkihuollossa on asiat menneet ihan päin sitä itteään, jos ei muuten, niin laskun loppusumma on ollut ihan jostain muulta planeetalta mistä alunperin sovittiin :evil:
Viimeksi muokannut napa, Ma 08.08.2011 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

On se hienoa ettei mainosmiehet ja muut imagon rakentajat ole turhaan tehneet työtään.
Löytyy vielä ihmisiä jotka sitkeästi uskovat että merkkilliikkeillä olisi jotenkin erityisen pätevät työntekijät.
Tosiaisia vain on että yksikään oikeasti hommansa osaava asentaja ei jatka merkkiliikkeen palkkalistoilla alle 15€ tuntiliksalla montaa vuotta. Kyllähän sen näkee jo omalla silmällä jos vierailee siellä huollon puolella enemmänkin kuin työn vastaanotto tiskillä, pelkkiä teiniviiksi poikia siellä on suoraan amiksen penkiltä.

Tiedän että tälläkin foorumilla on merkkiliikkeen työntekijöitä, pyydän anteeksi jos olen loukannut. Moni on varmasti työssään pätevä, (vaan ei ole tajunnut lähteä paremmille palkoille)
Mutta jos merkkiliike laskuttaa tehdystä työstä yli 80€ tunti (Porvoon mega-auto 110€/h), niin virheitä ei saa sattua ollenkaan, muuten tuolle hinnalle ei ole perusteita.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen saanut pettyä merkkikorjaamon työn jälkeen. Itse asiassa en ole kertaakaan ollut tyytyväinen merkkiliikkeen palveluun. (minkään merkin)

Sille osaavalle asentajalle (vaikka sitten vehosta, jos sieltä sellainen löytyy) voisin hyvän hinnan tehdystä työstä maksaakkin, mutta ne kaikki muut lipevät nilkit kyseisessä konsernissa pilaavat koko homman ja vievät leijonan osan maksamistani rahoista, niin teen, teetän tai vaikka paalaan muualla.

Edit: Mega-auto Porvoo ja Lahti on vielä pahempia kuin Veho.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse en ole lähemmin päässyt seuraamaan merkkihuollon työtapoja ja -moraalia joten en uskalla niihin ottaa kantaa.
Merkkihuoltoviha on toki tuttua keskustelupalstoilta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Roobert kirjoitti:on siellä merkkihuollossakin töissä ammattitaitoisia kavereita. se on ihan sattumankauppaa kelle se työ sitten annetaan tehtäväksi. nimimerkillä niin monesti sellaisen mersuspesialistin kanssa jutelleena, joka on merkkihuollon leivissä :wink: jos öljypropun unohtaa kiinni laittaa niin se ei ole sitä ammattitaitoa, kyllä loppupeleissä kuitenkin korjaamon jannuilla on se taito hyppysissä. mieti jos 20 vuotta päivästä toiseen rassaa autoja, niin eiköhän se luontevammin käy kuin sellaiselta joka on kerran itse öljyt ja suodattimen uusinut ja aikoo nyt ruveta kansiremonttiin.. :shock: toki hyvillä ohjeilla pääsee pitkälle, mutta se kokemus siinä on minkä avulla ne hommat hoituu. ei aina pidä polkea maanrakoon kaikkia suomen mekaanikkoja sen takia että juuri omalle kohdalle sattui se asentaja jota ei sinä tiettynä maanantaina oikein motivoinut öljynvaihto :think:
Olen aivan samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Tietoa merkkiliikkeen huollossa kyseessä olevasta merkistä on, sitä ei voi eikä kannata kieltää. Isommat remontit autoon, mitkä eivät ole huolto-ohjelmassa, kannattaakin teetättää ammattilaisella varsinkin kun näiden nykyajan anturikasojen kanssa saa tietokoneella pelata, jos itsellä ei ole täyttä varmuutta remontin menetelmistä. Mutta kuitenkaan ei käy kieltäminen, että ne perushuollot mitkä kuuluu siihen uudehkonkin auton huolto-ohjelmaan, on kohtuu yksinkertaista puuhaa vähänkään autojen kanssa pelanneelle ja ko. automalliin perehtyneelle. Takuun aikaiset huollot tottakai teetättää ammattilaisella jo vastuu kysymysten ja takuun säilymisen kannalta.
Perus kulutusosien vaihtoa, eli esimerkiksi nivelten, jarrujen ja öljyjen vaihtoa jne. vaihdot on kyllä ihan sitä perusremppaa, mihin ei VÄLTTÄMÄTTÄ sitä ammattipätevyyttä tarvita, JOS on tietoa miten ja millä konstilla ne kilkkeet sinne vaihtuu. Henkilökohtaisesti minulle autoa ostettaessa on aivan yks hailee, kuka ne sinne on vaihtanut, jos ne osat tekee sen mitä niiden on tarkoitettu tekevän.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja jysi »

JeremyH kirjoitti:On se hienoa ettei mainosmiehet ja muut imagon rakentajat ole turhaan tehneet työtään.
Löytyy vielä ihmisiä jotka sitkeästi uskovat että merkkilliikkeillä olisi jotenkin erityisen pätevät työntekijät.
Tuota en ole tullutkaan ajatelleeksi. Olen vaan luullut että päivittäin samaa työtä samojen autojen parissa tekevät ihmiset ovat keskimäärin osaavampia työssään kun pystymetsästä temmattu tyyppi, mutta syy onkin mainoksessa.

Tai sitten tämä johtuu vaan siitä kun minä en ymmärrä autoista hevon v***ua ja paikallinen merkkiliike tekee mua tyydyttävää jälkeä kun en osaa parempaa vaatia. Niinpä olen automaattisesti olettanut että kaikilla muillakin on samoin.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kun käyt sen merkkiliikkeen kanssa muutaman oikeustaistelun, saat tietää että teettämissäsi huolloissa sinulle on tehty pelkkiä karhunpalveluksia jne. niin opit suhtautumaan asiaan eri tavalla, eikä mainospuheet enään saa sinua uskomaan että ne amiksen penkiltä revityt nöösit omaisivat vuosien kokemuksen alalta. Katsohan seuraavalla kerralla minkä ikäistä porukkaa siellä on asentajina, suomessa on lapsityövoima kielletty joten kokemusta heillä ei voi olla.

No nyt (taas) eksyttiin aika kauas alkuperäisestä aiheesta. Palattaisiinko alkuperäiseen aiheeseen?

PS. Jos jollain on data muodossa suomenkieliset A ja B huoltojen listat niin olen kiinnostunut. (en hae veholta, vaikkei se maksa kuin pari kymmpiä)
Edit: onhan ne tuolla WIS:sissä, mutta kun mä en osaa ottaa niitä paperille. :wave: (jos niitä edes sieltä saa järkevästi tulostettavaan muotoon) :eh:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

En ostaisi autoa ilman huoltokirjaa. Tai jos kysytään toisin päin: miksi ostaisin auton, jossa ei ole huoltokirjaa? Esim. Saksassa on monta miljoonaa käytettyä autoa myynnissä, sieltä voi valkata mieleisensä, ja semmoisia joissa on "full service history" on niissä riittämiin.

Huvittaa lukea tätä topiccia, jysi vaikuttaa aivan Cervantesin kuuluisan kirjan Don Quiotelta, joka käy taistelua tuulimyllyjä vastaan :) Minä annan jysille taustatukea kuin tarinan Sancho Panza, tuo pelkurimainen ja viekas aseenkantaja...

Mulla on hyviä kokemuksia merkkihuollosta. Aina on järjestynyt huoltoajat pikaisestikin, ja kertaakaan ei ole tyritty. Soitan vaan aina ja kerron mitä huoltoa auto pyytää, vien sen sovittuna aikana pajalle, hörppään kahvit + otan ehkä sämpylänkin jos oikein haluaa fiilistellä, ja kiertelen kattelemassa vaihtoautovalikoimia & puhumassa pa*kaa automyyjien kanssa, ja eipä aikaakaan kun on jo Mercedes taas valmiina koitoksiin! Tietysti pankkikorttia höylätessä aina vähän kirpaisee. Mutta huolettomia kilometrejä on ollut, ei mitään muuta kuin 1000km välein lisää dieseliä tankkiin ja kovaa ajoa! Olisi aika erikoista jos auton valmistaja ei osaisi laatia eri malleilleen toimivia huolto-ohjelmia?

Kyllähän ne 'huoltomiehet' aika poikasilta monesti näyttää, mutta mitä sitten? Olen eri alalla, mutta muistan kuinka paljon ärsytti kun työelämässä aloitettuani ammattitaitoani epäiltiin nuoren ikäni perusteella - aivan turhaan!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eipä noita autoja juuri tällä hetkellä ole Mobilessa kuin 1,3 miljoonaa myynnissä.

Siitä kun valitsee BMW 530i xdriven vuosimallia 2007 (LCI) tai uudempi automaattivaihteella,
autoja on alle 100. Näistä sisustan väri on beige tai ruskea 17 ajoneuvossa. Näistä mustavalkoisia
on 15 ja värillisiä 2. Yksi on Polmaxxista, josta en osta mitään. Toinen on merkkiliikkeessä.

Merkkiliikkeen auto on sedan, jossa takapenkki ei kaadu. En voi siis kuljettaa siinä kalastusvälineitä.
Ei tule kauppoja. Huoltokirjaa ei mainita, mutta autolla on yksi aiempi käyttäjä. Kilometrejä on 78 tuhatta.
En päässyt valitsemaan, kun ei ole tarjontaa.

Sama juttu, joa haluaisin ostaa nykyisen autoni (300 tdt 4matic). Tarjontaa ei ole.
Myynnissä on vain yksi auto ja sekin on moottorivikainen. Huoltokirjaa ei mainita.

Jos tarjolla on huoltokirjalla varustettuja autoja, otan mieluummin sen kuin huoltokirjattoman.
Saksasta uudehkoa autoa ostaessani huoltokirja olisi ehdoton vaatimus, jos saisi valita.

Edellinen ostamani auto oli SL500 1998. Autossa oli tyhjä huoltokirja, mutta ei ollut hintakaan paha (4600 E).
Kunto ei ollut ihan moitteeton, mutta tuskinpa se olisi ollut parempi täytetyn huoltokirjan kanssa. Kilometrejä
oli hiukan yli 100.000. Erinomainen ostos, mutta Japanista, jossa huoltokirja harvoin on täytetty.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Kyllä. Itse edustan ehkä nk. "alempaa keskiluokkaa" jos sitäkään (vaikka suomihan ei ole enää luokkayhteiskunta, eihän?), ja en voi kuin haaveilla että ostaisin ilman lottovoittoa automaattivaihteisen, uudehkon BMW 530i xdriven kalastusvälineiden kuljetteluun, kuten JarkkoN...

Olen kyllä vaihtamassa autoa tässä elo-/syyskuun aikana. Kriteerit ovat hieman väljemmät ja automalli yleinen, joten valinnanvaraakin on paremmin. Mersu tietenkin :) mutta W203 C-sarja (2000-2007), diesel (ihan sama onko 200/220/270), farmari, alle 100 000km ajettu. Xenonit on plussaa, vetokoukku on plussaa, nahkasisusta jne. on plussaa jos sopivan auton löydyttyä siinä semmoisetkin on, mutta etsin vain luotettavaa käyttöautoa. Huoltokirja pitää tosiaan olla, huolellisesti täytettynä.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Jaahas, pitääpä hankkia saabiin huoltokirja. Meinasin laittaa paaliin koko romun, mutta eihän sitä kannata kun huoltokirja kertoo että se on hyvä auto vielä pitkäksi aikaa.

Mitä väliä sillä on ostaako joku BMW 530i xdriven ja joku toinen kuppakylki kadetin. Jos molempien siihen käyttämänsä rahat ovat samassa suhteessa heidän taloudelliseen tilanteeseensa?

Itse ostin vuosi sitten auton saksasta, kävin puoli vuotta läpi netin myyntipalsoja Saksasta, japanista, viro, latvia, liettua, ruotsi suomi ja jonkin verran muita satunnaisia. Kunnes löysin haluamallani varusteilla olevan auton. (harmaa väykkä) :thumbup: Huoltokirjakin siinä on, mutta se on saksaksi. En ole jaksanut sitä sen kummemmin lueskella, kun tiedän että täytettyjä huoltokirjoja saa ostettua alle 100€:lla.
Etenkin keskieuroopassa, ja balttian maissa nuo jälkikäteen täytetyt kirjat ovat suosittuja, ne kun nopeuttavat auton myyntiä huomattavasti kun hölmöt ostavat auton sen perusteella että siitä löytyy se kirja. Eivätkä tutki autoa muuten.

Sille kirjalle ei siis kannata antaa yhtään enempää painoarvoa kuin myyjän puheille. Jotkut eivät vain sitä halua ymmärtää.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja jva »

Täytyy kyllä sanoa, etten oikein pysy joidenkin ajatuksenjuoksussa kärryillä?!?!
Huoltokirja on "paha", merkkihuolto on "paha"...ja ilman huoltokirjaa on "hyvä" ja muu kuin merkkihuolto on automaattisesti "hyvä"?!

Varmasti on monia erilaisia kokemuksia sekä merkki-, että muista huolloista, mutta ei minulle ole kohdalle juurikaan huonoja merkkihuoltokokemuksia sattunut?! Ei tosin kovin montaa huonoa ei-merkkihuoltokokemustakaan. Hintatasokaan ei enää tänä päivänä kovin paljoa loppujenlopuksi eroa merkkihuollon ja muiden välillä.
Tiedä sitten mistä johtuu, mutta mun kokemusten myötä kaksi merkkihuoltoa nousee ylitse muiden..ja toinen niistä on Mersun huolto. Kolmea eri huoltoa olen Mersujen osalta käyttänyt sekä määräaikaishuolloissa, että muissa ongelmissa/ korjauksissa, eikä minulla niistä ole mitään moittimista. No, se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö monilla voisi hyvinkin olla negatiivisia kokemuksia.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja napa »

JeremyH kirjoitti:
Sille kirjalle ei siis kannata antaa yhtään enempää painoarvoa kuin myyjän puheille. Jotkut eivät vain sitä halua ymmärtää.
mietis jva tätä oikein ajatuksella... ja miksei moni muukin.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja jva »

napa kirjoitti:
JeremyH kirjoitti:
Sille kirjalle ei siis kannata antaa yhtään enempää painoarvoa kuin myyjän puheille. Jotkut eivät vain sitä halua ymmärtää.
mietis jva tätä oikein ajatuksella... ja miksei moni muukin.
Miksi tuota pitäisi miettiä erityisesti?!

Eikö se nyt ole jokseenkin selvää jokaiselle, että paperiseen huoltokirjaan voi helposti kuka tahansa tehdä mitä tahansa merkintöjä riippumatta siitä, vastaako merkinnät totuutta. Ihan yhtä selvää on, että varsinkin yksityisten välisessä kaupassa myyjän vastuu on suuruudeltaan ihan toista luokkaa kuin autoliikkeen ja kuluttajan välisessä kaupassa - ja sielläkin myyjät tottakai esittävät asioita myynnin kannalta edullisessa valossa. Yksityinen myyjä ei lähtökohtaisesti ole yhtään sen "rehellisempi". Terve varovaisuus..jota voi kai epäluuloksikin nimittää..on ihan paikallaan aina käytettyä tavaraa ostettaessa, oli ostopaikka mikä tahansa.
Huoltokirja ei tee autosta parempaa, mutta ei kyllä tee sen puutekaan..kuten joidenkin mielestä ilmeisesti melkein on?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja jysi »

Matti_L kirjoitti:Minä annan jysille taustatukea kuin tarinan Sancho Panza
Saksassa on monta miljoonaa käytettyä autoa myynnissä, sieltä voi valkata mieleisensä, ja semmoisia joissa on "full service history" on niissä riittämiin.
Kiitos säestyksestä!

Tämänhetkisissä kolmessa tuontiautosta kaikissa oli ostettaessa täydellinen huoltokirja - W169, Vito 639 ja jopa tuossa kuvan 207 D:ssä. (Neljännessä eli kotimaasta ostetussa W220:ssä on sitten se aiemmin mainittu puutteellinen huoltohistoria eli 13 sivua merkkiliikkeen tulosteita vv. 2004-2009).

Jatkossa 2 nuorinta eli 2000-luvun tuotteet käy edelleen merkkikorjaamolla vaikkei täällä saa kahvia. Varsinkin Vitossa jossa huoltoväli on 30 tkm, kustannusten erotus/km itse tehtynä vs. korjaamo on aika pieni. 2 vanhempaa saa tyytyä kotihoitoon.
jva kirjoitti:
napa kirjoitti:
JeremyH kirjoitti: Sille kirjalle ei siis kannata antaa yhtään enempää painoarvoa kuin myyjän puheille. Jotkut eivät vain sitä halua ymmärtää.
mietis jva tätä oikein ajatuksella... ja miksei moni muukin.
paperiseen huoltokirjaan voi helposti kuka tahansa tehdä mitä tahansa merkintöjä riippumatta siitä, vastaako merkinnät totuutta
Tältä osin viittaan aiempaan lausuntooni:
jysi kirjoitti:Huoltokirja on autossa kai pääasiassa sitä varten että siitä löytyvän huoltoliikkeen nimen ja laskun numeron perusteella voi tarkistaa onko ko. merkintä oikea
Tarvitaan vain puhelin ja 5 minuuttia aikaa. Se on sitten eri juttu jos ei luota kehenkään muuhun kun itseensä, silloin on tosiaan parasta rakentaakin se auto täysin itse ihan alusta, kuutio rautaa ja aari peltiä ja siitä aarporaamaan ja taittelemaan... (Erimerkkisten moottoreiden, vaihdelaatikon ym. osien vaihtohan on lähinnä risteyttämiseksi luokiteltavaa rodunjalostusta)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itselläni on parissa autossa huoltokirja uudesta saakka, leimat keskimäärin 15000 km välein.
Näiden autojen "arvoa" paperit eivät nosta tai laske, myymistä ne kyllä helpottavat.

Hupaisaa luettavaa tuo joidenkin kirjoittajien "huoltokirjapelko", lieneekö oletus se että kaikki ovat niin tolloja etteivät osaa selvittää onko huollot oikeasti tehty vai leimat väärennetty.
Kaikki autot kun eivät ole käytettynä tuotuja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Autoalan tiedotuskeskus:

"Ruotsissa yli puolet käytettynä maahantuotujen henkilöautojen matkamittareista osoittaa
liian pientä lukemaa. Huoltokirjoja on väärennetty ja kolaroitu auto on usein korjattu huolimattomasti."

http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/me ... ta+ostettu" onclick="window.open(this.href);return false;

Vehon huoltoleimat oli lyöty Veholla, mutta Veho ei vastannut huolloista:
http://ksiili.proboards.com/index.cgi?b ... y&thread=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Itsellä ei ole ollut huonoja kokemuksia merkkihuolloista, lukuun ottamatta korkeaa veloitusta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
rossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:19

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja rossi »

Aikanaa ostin naisautoilijalta volvon johon oli kaikki remontit ja huollot tehty merkkiliikkeessä,niin esim kun rupesin vaihtamaan eteen jarrupaloja niin en saanut satuloita irti kun kaikki pulttien kannat oli vedetty mutterimopolla pyöreiksi...
S203 220cdi
Vito 639.
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Ilmeisesti eteläsuomessa sattuu näitä huonoja kokemuksia enemmän... ehkä työstään kiinnostuneita ja ammattiylpeitä asentajia pohjoista harvemmassa...

toki itsekkin pyydän Oulun Vehollakin henkilökohtaisesti tutun asentajan tekemään autoni huollon, ammattikoulun työharjoittelijan sijaan... ja olenkin kyllä saanut erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua.


PS. Itse otsikkoon vastaten: uudehkoon arvokkaaseen autoon kyllä vaatisin huoltohistoria - tiedot.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

dealer kirjoitti:Hupaisaa luettavaa tuo joidenkin kirjoittajien "huoltokirjapelko", lieneekö oletus se että kaikki ovat niin tolloja etteivät osaa selvittää onko huollot oikeasti tehty vai leimat väärennetty.
Kaikki autot kun eivät ole käytettynä tuotuja.
Vai että oikein pelkotiloja. :lol: (kyllä, kalikka kolahti tähän koiraan) :shifty:
En vain arvosta sitä läpyskää, jolle jotkut tuntuvat antavan yllättävänkin suuren arvon.
Minun silmissäni sillä ei muuten ole arvoa, mutta olen huomannut että myynti-ilmoituksissa oleva lause "Täydellinen vehon huoltokirja" tarkoittaa käytännössä sitä että auton hinnassa on noin 10% ylimääräistä verrattuna auton todellisen kunnon mukaiseen arvoon. (samaan tapaan kuin "suomiauto" hintalisä)

Tiedän että sanallinen ulos antini ei välttämättä ole sitä kaikkein helpoimmin ymmärrettävää, mutta yritän uudestaan:
merkkiliikkeen huoltokirjan avulla autoa yritetään ja myös usein onnistutaan myymään auto suuremmalla hinnalla kuin sen arvo oikeasti olisi jos ostaja ei uskoisi merkkiliike-epäjumalaan, vaan tutkisi auton todellisen kunnon. Itse ostan auton arvioimalla sen kunnon omien rajallisten kykyjeni mukaan. En usko myyjän höpinöitä, en sanallisia enkä leimallisia. (virhe arviointeja olen tehnyt, molempiin suuntiin)

Koskaan en ole jaksanut alkaa selvittämään leimojen täsmäämistä jonkin huoltamon omiin tietokantoihin, etenkään vehon. (johtuen ynseästä asiakaspalvelusta) Itse kun olen saanut riittävästi kokemusta merkkiliikkeiden työn laadusta. (Olen ikäni asunut itäisellä uudella maalla, joten ei kokemusta kaikista mahdollisista merkkiliikkeistä, on hyvä jos jostakin löytyy merkkikorjaamo joka osaa vaihtaa öljyt. Onnea Oulu!) Arvostan monen muun korjaamon työtä enemmän kuin merkkiliikkeen, en tietenkään kaikkien, vain harvojen valittujen hyväksi koettujen korjaamojen.
Esim. täältä foorumiltakin löytyy henkilöitä joiden ammattitaitoon luotan enemmän kuin veholaisten.
(esim. Eräässä lehden kannessa ja tälläkin sivulla näkyvä valkea 123 korinen, kiinnosti minua koska elän sellaisessa uskossa että sen omistaja on osannut vaihtaa siihen öljyt yms. Tällä hetkellä ei vain ole mahdollisuutta hankkia lisää mursuja pihaan laiduntamaan.)

Huonoimmat kokemukset minulla on Mega-autosta joka on mm. mersun virallinen edustaja.

Pyydän anteeksi jos on vaikeasti ymmärrettävää tekstiä, mutta en oikein osannut muullakaan tavalla kirjoittaa.
Behöver jag skriva på svenska? :think:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:Itselläni on parissa autossa huoltokirja uudesta saakka, leimat keskimäärin 15000 km välein.
Näiden autojen "arvoa" paperit eivät nosta tai laske, myymistä ne kyllä helpottavat.

Hupaisaa luettavaa tuo joidenkin kirjoittajien "huoltokirjapelko", lieneekö oletus se että kaikki ovat niin tolloja etteivät osaa selvittää onko huollot oikeasti tehty vai leimat väärennetty.
Kaikki autot kun eivät ole käytettynä tuotuja.
Niinpä. Itse kun tähän ketjun kysymykseen ehdin vissiin ensimmäisten joukossa vastaamaan, niin eipä tuolloin tullut mieleenkään, millainen soppa kattilassa kohta kiehuu. Hyvä näin kuitenkin. Merkkihuollon osaamisesta/osaamattomuudesta on ollut karvaitakin kokemuksia, mutta kyllä minä sitä silti saatan tarvittaessa silti edelleen käyttää. Kyllä sitä itsekin tulee joskus jossain asioissa sössittyä, vaikka ei pitäisi, ja seuraavilla kerroilla sitten asiat taas menee ihan kuten kuuluukin.
jysi kirjoitti: Jatkossa 2 nuorinta eli 2000-luvun tuotteet käy edelleen merkkikorjaamolla vaikkei täällä saa kahvia.
Saa siellä. :wink:
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja Lade »

Ostin nykyisen autoni ilman huoltokirjaa. Myyjällä tosin oli mahdollisuus tulostaa starilla listaukset kaikis tehdyistä huolloista auton muistista. Liekö -08:seissa enää paperikirjaa lainkaan?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse kun olen saanut riittävästi kokemusta merkkiliikkeiden työn laadusta.
Minullakin on siitä kokemusta, tosin ei omien autojen osalta.
Laatu vaihtelee laidasta laitaan, joskus tuntuu ettei yksinkertaisintakaan asiaa ole osattu tehdä ja joskus ihmetyttää miten jossain on niin pätevä mekaanikko.
Sama kai se on muidenkin korjaamoiden osalta. Ja niiden jotka itse korjaavat autojaan.
En ole koskaan ollut merkkiliikkeessä töissä, olisi mielenkiintoista seurata toimintatapoja niissää...
...merkkiliikkeen huoltokirjan avulla autoa yritetään ja myös usein onnistutaan myymään auto suuremmalla hinnalla kuin sen arvo oikeasti olisi jos ostaja ei uskoisi merkkiliike-epäjumalaan, vaan tutkisi auton todellisen kunnon. Itse ostan auton arvioimalla sen kunnon omien rajallisten kykyjeni mukaan. En usko myyjän höpinöitä, en sanallisia enkä leimallisia. (virhe arviointeja olen tehnyt, molempiin suuntiin)
Itse en maksaisi yhtään ylimääräistä huoltokirjasta.
Sellaisen uudehkon auton jossa ei ole lainkaan huoltokirjaa tai se on "puhdas" jättäisin kokonaan ostamatta.

Auton todellisen kunnon tutkiminen ei käytännössä onnistu millään kaikilta osin.
Esimerkkinä vaikka 300tkm ajettu neljä vuotta vanha MB.
Automaattivaihteistoöljyt; huoltokirjassa leimalliset merkinnät että ne on vaihdettu ajallaan = uskaltaa ostaa sen puolesta.
Ei merkintöjä, kenties myyjä kertoo että "on ne vaihettu" = siihen jäi kaupanteko.

Luultavasti olen vuosien varrella nähnyt liian paljon autoilijoita jotka vähät välittävät arvokkaastakaan ajopelistään, ehkä moottoriöljyt muistetaan vaihtaa 30-40 tkm välein ja ilmansuodatin sitten kun on ensin ajettu vuosi vikatilassa ilmamassamittarin pölyyntymisen vuoksi.
Perä- ja vaihteistoöljyjä ei koskaan.
Näissä ei sitten ole huoltokirjaakaan, viimeistään siinä vaiheessa kun auto menee vaihtoon liike "hukkaa" sen, tyhjän vihkon.

Auto pestään ja puunataan; kas, se on liikkeen rivissä yhtä hieno kuin hyvin huollettu auto. Ja samanhintainen.
Uusi omistaja sitten makselee omasta pussistaan edellisen käyttäjän laiminlyönnit vuosien myötä.

Osta Jeremy tuosta, voin repiä huoltokirjan 8) :
240D -85
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja jysi »

JeremyH kirjoitti:merkkiliikkeen huoltokirjan avulla autoa yritetään ja myös usein onnistutaan myymään auto suuremmalla hinnalla kuin sen arvo oikeasti olisi jos ostaja ei uskoisi merkkiliike-epäjumalaan, vaan tutkisi auton todellisen kunnon
Melkein samasta asiasta puhutaan. Autoa ostaessani koeajan, konttaan alla kaivelemassa ruosteet ja öljyvuodot, selvitän kantakortista alkuperäiset varusteet, värin, myyntimaan ja/tai kaupungin, vertaan rekisteriotteeseen ja myyjän kertomaan historiaan ja tutkin testerillä nykyiset ja muistissa olleet vikakoodit ja kilometrit ASSYST-systeemistä. Parempaan tutkimiseen ei aika eikä osaaminen riitä.

Silti jos alle 10 v autosta puuttuu huoltokirja tai riittävän pitkä pätkä merkinnöistä, se jää siihen kahdesta syystä:
-Jos kyseessä on vielä ulkomailla oleva auto josta verot maahantuotaessa menee mittarilukeman mukaan, maksan mieluummin enemmän itse autosta (tai jos niin halutaan sanoa, siitä huoltokirjan tuomasta lisäuskottavuudesta kilometrilukemaan) kun liikaa veroa jonkun mittarinruuvausprojektista.
-Toisen perusten Dealer toikin jo yllä julki
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

napa kirjoitti:
JeremyH kirjoitti:
Sille kirjalle ei siis kannata antaa yhtään enempää painoarvoa kuin myyjän puheille. Jotkut eivät vain sitä halua ymmärtää.
mietis jva tätä oikein ajatuksella... ja miksei moni muukin.

Justiinsa näin Mitä ostajana tuumit jos sulle esitetään reipas 300t ajetusta autosta täydellistä huoltokirjaa. Kirjaa joka on ulkoapäin kuin uusi. Ei yhtään naarmua rispaantunutta nurkkaa rasvaista sormenjälkeä :wtf: Täydellinen huijaus paitsi että ostaja tajusi sen. Niiltäosin huijaus että myyjä ei tajunnu et ostaja tajusi :lol: :lol: :lol: Jäi mersu siihen.

Omassani on tasan kolme leimaa ja jo siinä näkyy pieniä nuhruja.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Onhan tuo aika kaksipiippuinen juttu?...."täydellinen huoltokirja".

mutta ehkä lievennän omaa kantaani, onhan omista autoistani aina löytynyt täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja...paitsi mersusta.
Audia ei huvittanut alkaa huoltamaan...ei aikaa eikä paikkaa tuolloin ja huollot 30tkm välein (hyvä vai huono?)....ducato on taasen firman ja huollot delta-autossa olivat kohtuullisen halpoja (öljyt+suodattimet n.85-110€) ja kulutkin menivät "firman piikkiin"....eikä ollut tuolloinkaan paikkaa eikä kyllä ruumiillisen työn lisäksi paljon intoakaan.

mutta edelleen sitä vilkaisee sen vihkosen autoliikeessä jotenkin läpi...ei jaksa sherlokiksi alkaa mutta sinnepäin.
kyllä se ostopäätös syntyy ihan auton koeajolla (käytetty) ja tapana on ollut kyllä melko hyvin tonkia kaikki itselle tärkeät asiat autosta...vanhasta (kuten mersuni) ei nyt jaksanut paljon huoltokirjasta vilkasta....sillä kun ei mielestäni ole tuon ikäisessä paljon virkaa....olihan ja onhan siellä leimaa toisen perään, on aukkojakin mutta esim. 320tkm ajettuna öljyt ei paljon mustu 15-20tkm välillä eikä öljyä katoa tippaakaan (eikä haise bensalle öljyt :wink: ).

tosin mersu onkin harrasteauto.....ehkä siksi?

.
Opel, "weird lieben autos"....
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Kärjistettynä. Tähän astisen keskustelun perusteella valtuutetun merkkikorjaamon leimoilla oleva auto on aivan täysi susi ja siihen ei kannata haaskata rahaa.
napa kirjoitti: edit: esim. koskisen korjaamon kanssa on aina homma pelannut, kuten pitääkin ja monen muun "pikkupajan" kanssa, joilla on "merkkihuolto oikeudet"
"Pikkukorjaamot" ovat vähän parempi. Näistä ei itselläni moitteen sanaa. Omani ollut Toivalassa ja Seinäjoella Minimanin takana, eikä moitteen sijaa.

Kaikista paras valinta 10 - 20 vuotta vanhan auton ostajalle näyttäisi oleva myyjä, jolla ruutuvihko täynnä erivärisillä tusseilla tehtyjä merkintöjä siellä sun täällä.

Toki keskusteluun on osallisena useita osaavia harrastajia. Ongelma vain on siinä, mistä osaa tunnistaa henkilön, jonka ruutupaperimerkinnät ovat oikeasti arvostettavia. Siitäkö, että pajan lattia on siisti ilman öljyä ja työkaluja? Vai kenties useista lahonneista raadoista ja traktorin akseleista pitkän timotein seassa?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja napa »

amgenter kirjoitti:
napa kirjoitti: edit: esim. koskisen korjaamon kanssa on aina homma pelannut, kuten pitääkin ja monen muun "pikkupajan" kanssa, joilla on "merkkihuolto oikeudet"
"Pikkukorjaamot" ovat vähän parempi. Näistä ei itselläni moitteen sanaa. Omani ollut Toivalassa ja Seinäjoella Minimanin takana, eikä moitteen sijaa.
se seinäjoella minimanin takana oleva on juuri tuo koskisen korjaamo... sitä en tiedä saako sieltä leiman huoltovihkoon/merkinnän auton huoltotietoihin, jos sellaisen haluaa :think: minä kun ikinä en ole sellaista kysellyt/vaatinut miltään korjaamolta... itse olen kuitenkin aina merkinnyt siihen ruutuvihkoon tehdyt huoltotoimenpiteet (ja ne on siis vain omaan käyttöön, kun minä en muiden harmiksi enää vanhoja autojani jätä :wink: )
Viimeksi muokannut napa, To 11.08.2011 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja amgenter »

napa kirjoitti:se seinäjoella minimanin takana oleva on juuri tuo koskisen korjaamo...
Pyrin välttämään mainostamista. :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja napa »

amgenter kirjoitti:
napa kirjoitti:se seinäjoella minimanin takana oleva on juuri tuo koskisen korjaamo...
Pyrin välttämään mainostamista. :)
niin minäkin, jos puhutaan "mainostamisesta" (katteettomia lupauksia/suoranaista huijausta), mutta itse lasken tämän asian lähinnä tiedon jakamiseksi :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ostaisitko auton ilman huoltokirjaa?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

En tiedä, mitä kirjoitan väärin, kun minut tulkitaan huoltokirjan vihaajaski. Taitavat tahallaan trollata. :? (ja minä hölmö vastaan yhä uudestaan ja uudestaan.)
En vain anna sille arvoa, koska sen sisältö kertoo autosta yhtä paljon kuin myyjän puheet. Molemmat voivat olla totta tai tiedät mitä. Jos kyseinen läpyskä puuttuu kokonaan, niin antaa sekin autosta tietyn kuvan, ja saa minut tutkimaan autoa vieläkin tarkempaan. Mikään ihmemies auto-asiantuntija en todellakaan ole, vaan kaukana siitä. Mutta jos auto koe-ajolla, nosturille nostettuna, yms. vaikuttaa terveeltä ja hinta on kohtuullinen, niin voin ko. auton ostaakkin. Ostan autoa en kirjaa. Jos auto on niin hyvin meikattu, ja kone on pysynyt niin hyvässä kunnossa vaikkei öljyjä ole koskaan vaihdettu, etten huomaa siinä mitään outoa, niin sitten pitää vain kärsiä nahoissaan ja olla seuraavalla kerralla tarkempi.

Minussa tosin on joihinkin foorumilaisiin verrattuna sellainen ero, että ostan vain sellaisia autoja joihin minulla on varaa. Autolainat yms. osamaksut on yli-varojensa eläville pröystäilijöille.
dealer kirjoitti:Auton todellisen kunnon tutkiminen ei käytännössä onnistu millään kaikilta osin.
Esimerkkinä vaikka 300tkm ajettu neljä vuotta vanha MB.
Automaattivaihteistoöljyt; huoltokirjassa leimalliset merkinnät että ne on vaihdettu ajallaan = uskaltaa ostaa sen puolesta.
Ei merkintöjä, kenties myyjä kertoo että "on ne vaihettu" = siihen jäi kaupanteko.
Neljä vuotta vanha mersu jossa on 300tkm ajettu laatikko ilman öljyn vaihtoja, tarkoittaa että siihen on jo jouduttu vaihtamaan uusi laatikko :wink:
Itse asiassa, otit aika hyvän esimerkin. Tuossa allekirjoituksessa näkyvän 320cdi:n vein merkkiliikkeeseen (Mega-auto Porvoo) Sen takia että joskus kunnon katurallin jälkeen laatikko teki nykäiseviä vaihtoja. Merkkiliike vaihtoi 3 litraa uutta laatikko öljyä, laittoi saman vanhan vuotavan töpselin holkin takaisin paikoilleen ja laksutti kamalasti.
Tämä temppu aiheutti sen että kaikki vanha paska siellä laatikossa lähti uudestaan liikenteeseen. -> laatikko ei toiminut enään senkään vertaa. Megaan uuteen vikakoodien lukuun. Eivät löytäneet mitään vikakoodeja vaikka Carsoftalla löysimme itse vikakoodit nopeustunnistimesta, (ennen ja jälkeen megalla käynnin). Mega-auto myös "tarkisti" pyynnöstäni laatikon ohjausboxin, siinä ei ollut kuulemma mitään vikaa, ehdottivat että jos vika ei poistu lähiaikoina (mitä sitten tarkoittaakaan) niin olisivat kokeilleet vaihtaa laatikon venttiilikoneiston. (maksaa hunajaa pelkät osat) Tähän en suostunut vaan ajoin kotiini, ja avasin itse laatikon ohjausboxin, se oli täynnä öljyä. Putsasin sen itse.
Lopulta tämän (ja naapuri) foorumin kautta löysin tieni Hotarille järvenpäähän, joka vaihtoi johdinlevyn (jossa on siis se magneettinen nopeusanturi joka kerää itseensä sitä paskaa) uusi turbiinin lukkovenan solkku (joka harrastaa samaa keräämistä) uusi holkki lootan kylkeen, suodatin yms. (kaikki osat yht. noin 10% megan ehdottamien osien hinnasta)
ja se tärkein: eli laatikko öljyt huuhtelemalla, niin että se muju tulee ulos sieltä laatikosta. (yli 10 litraa menee öljyä)
Nyt on Hotarilla käynnin jälkeen ajettu yli 3tkm ilman minkään laisia vikatiloja tai nykimisiä. Kokonais kustannukset järvenpäässä jäivät alle mega-auton korjaus arvion pelkän työn osuuden.

Eli Automaattivaihteistoöljyt; huoltokirjassa leimalliset merkinnät että ne on vaihdettu ajallaan = jotakin on ehkä joskus tehty, herra yksin tietää mitä.
dealer kirjoitti:Osta Jeremy tuosta, voin repiä huoltokirjan 8) :
240D -85
Hieno tämä Vehon VaihtoTähden kojelaudan keskilokero
Myynti-ilmoituksessa mainitaan Veho, ei kelpaa. 8)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Vastaa Viestiin