Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: La 17.09.2011 19:59 Eipä ole 203:t vielä pohjasta ruosteessa niin että sillä olisi merkitystä.
Mites dealer, onko nyt missä kunnossa 203:ieen pohjat? Pohdin tuon oman perintömersun kotelusuojauttamista, ja samalla vois sinne alustaakin sitä suihkia. Ei siis massausta.

Autolle ei ole ajettu juurikaan talvisin 2004-2019, ja se on ollut lämpimässä tallissa. 2020-2021 se oli ajossa mutta oli pakkastalvi ja auto oli katoksessa, tosin käytin sisätilanlämmitintä, kumimatot talvella ja pyrin kaikki lumet aina heti ravistamaan ulos.

Viime talvena ajoin ehkä pari tkm, nyt autossa muistaakseni 78tkm. Facelift malli.

Ruostetta ei ollenkaan pintapelleissä, pohjassa toki tukivarsissa jotain ja alustassa esim tukivarsien kiinnityskorvakkeissa jotain alkavaa. Muovien alle katsottu samalla kun hiekkoja putsattu.

Rahasta ei nyt kyse vaan siitä onko kotelosuojauksesta haittaa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17193
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkupään 203:t on ruostuneet lähinnä pintapelleiltään niin pahoin että paljon on jo poistunut liikenteestä.
Ruostetta on pohjissakin taatusti 203-kopassa, mutta en muista onko niitä vähiä tuon korisia mitä vielä korjaamoilla käy tarvinnut hitsailla.
Meillä (tytöllä nyt) ollut fl 203 -04 jolla ajettu 520000 ei vielä ollut paha pohjastaan, kun kesällä katsastin, mutta onhan siellä pintaruostetta.
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Taitaa etelässä suola syödä autoja ahkerammin? Eikös vaikkapa 212:n takakelkkoja ollut foorumilaisillakin aika heikossa hapessa vähillä kilometreillä?

Itse maksaisin sen ruostesuojauksen hinnan ekstraa vielä käytetystäkin jos vaan tehty osaavassa putiikissa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17193
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

204-212 takakelkkoja on kyllä vaihdeltu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo pitää etsiä hyvä liike ja käydä jututtaas. Uskon että koteloiden sisällä on se vahasuoja tehtaalta mutta nuo alustarakenteet ja jarruputket yms huolettaa. Jos niihin ei ole vielä iskenyt pintaruostepeikko kenties se kotelusuoja toimisi, omilla vähillä ajoilla. Auto ei ole siis oikeastaan suolateitä nähnyt, joskus loppusyksystä pari kolme vuotta sitten piti ajaa suolattua kuutostietä pari kertaa, mutta laskin letkulla vettä sitten reilusti auton alustaankin kotiin päästyni :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1040
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Facelift 203 vielä ihan ok pohjastaan mitä ohimennen katsellut, alkaa niissäkin jo ikä näkymään. Pre faceja käynyt jarruputken vaihdossa niin pahimmissa lattiapellit irti helman saumasta eli alkaa olemaan jo ehtoo puolella. Katsastuksessa kelpaavat muovien kanssa kunhan on vielä jotain että muovit pysyy kiinni, liikennneturvallisuudesta ei sitten enää takeita kun oikein pehmeitä ovat…
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja BHN »

Omien havaintojen mukaan peruskäyttikset on myytävä aikalailla halvimpaan nettiauto hintatasoon oli se miten hyvä tahansa.
Onko todella näin, että perus w203 tai w211 tjsp. eli ei siis mikään keräilyharvinaisuus saa ruosteenestoon upotetut rahat takaisin?
Epäilen vahvasti.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

BHN kirjoitti: Ma 01.11.2021 10:43 Omien havaintojen mukaan peruskäyttikset on myytävä aikalailla halvimpaan nettiauto hintatasoon oli se miten hyvä tahansa.
Onko todella näin, että perus w203 tai w211 tjsp. eli ei siis mikään keräilyharvinaisuus saa ruosteenestoon upotetut rahat takaisin?
Epäilen vahvasti.
En tiedä onko karran auto peruskamaa mutta väitteesi pitää varmaan paikkaansa. Omaa kommenttiani olisi pitänyt täydentää, maksaisin kyllä omasta ostoksestani sen uutena autoon tehdyn suojauksen hinnan ekstraa mutta en ole ostamassa 203-ikäluokan perusautoa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja S202 »

karra kirjoitti: Pe 29.10.2021 12:45 Joo pitää etsiä hyvä liike ja käydä jututtaas. Uskon että koteloiden sisällä on se vahasuoja tehtaalta mutta nuo alustarakenteet ja jarruputket yms huolettaa. Jos niihin ei ole vielä iskenyt pintaruostepeikko kenties se kotelusuoja toimisi, omilla vähillä ajoilla. Auto ei ole siis oikeastaan suolateitä nähnyt, joskus loppusyksystä pari kolme vuotta sitten piti ajaa suolattua kuutostietä pari kertaa, mutta laskin letkulla vettä sitten reilusti auton alustaankin kotiin päästyni :P .
Se tehtaan vahasuoja on yhtä tyhjän kanssa ainakin nyt 20 vuoden päästä. Vaikka eipä ne sieltä juuri ruostu ellei sinne pääsee suunnitteluvirheen tai vian takia kuraa.
Nykyään autot suojataan pohjasta siten että pohjalle ruiskutetaan kotelosuoja ja sen päälle saman tyyppistä mutta paksumpaa tavaraa. Niitä paksuja pikimassoja ei ammattilaiset tai asiasta ymmärtävät käytä.
S124 300TE
S211 E500
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3898
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itse en ostaisi autoa mikä suojattu, hyvin moni liike rappaa pohjan paksulla massalla sen suurempia puhdistamatta tai suojaamatta.
Tukitaan vedenpoistot ja soppa on valmis.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja karra »

S202 kirjoitti: Ti 02.11.2021 09:37
karra kirjoitti: Pe 29.10.2021 12:45 Joo pitää etsiä hyvä liike ja käydä jututtaas. Uskon että koteloiden sisällä on se vahasuoja tehtaalta mutta nuo alustarakenteet ja jarruputket yms huolettaa. Jos niihin ei ole vielä iskenyt pintaruostepeikko kenties se kotelusuoja toimisi, omilla vähillä ajoilla. Auto ei ole siis oikeastaan suolateitä nähnyt, joskus loppusyksystä pari kolme vuotta sitten piti ajaa suolattua kuutostietä pari kertaa, mutta laskin letkulla vettä sitten reilusti auton alustaankin kotiin päästyni :P .
Se tehtaan vahasuoja on yhtä tyhjän kanssa ainakin nyt 20 vuoden päästä. Vaikka eipä ne sieltä juuri ruostu ellei sinne pääsee suunnitteluvirheen tai vian takia kuraa.
Nykyään autot suojataan pohjasta siten että pohjalle ruiskutetaan kotelosuoja ja sen päälle saman tyyppistä mutta paksumpaa tavaraa. Niitä paksuja pikimassoja ei ammattilaiset tai asiasta ymmärtävät käytä.
MJPfin kirjoitti:Itse en ostaisi autoa mikä suojattu, hyvin moni liike rappaa pohjan paksulla massalla sen suurempia puhdistamatta tai suojaamatta.
Tukitaan vedenpoistot ja soppa on valmis.
Taidan tehdä niin että ensi kesänä (eli kun on aikaa...) käyn pohjan itse läpi, eli putsaus, ruosteenmuuntoaine ja maali jonka jälkeen kotelosuojaa sinne päälle, sekä lisäksi koteloihin jos päädyn viemään liikkeeseen. Kaverilla on kyllä paineilmakäytöinen laite ja aineet mutta en halua itse alkaa laittamaan sitä koteloihin. Eli joko taikka tai kunhan saa taas inspiraation. Liian monta rautaa taas tulessa, ainakin just nyt... plus työ ... :evil:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MJPfin kirjoitti: Ti 02.11.2021 10:04 Itse en ostaisi autoa mikä suojattu, hyvin moni liike rappaa pohjan paksulla massalla sen suurempia puhdistamatta tai suojaamatta.
Tukitaan vedenpoistot ja soppa on valmis.
Varmaan totta. Moni omistaja ei kuitenkaan ehdi nähdä huijauksen tulosta. En tuomitsisi kaikkia suojattuja autoja tuolla argumentilla, ekassa viestissäni sen takia sanoinkin että osaavassa liikkeessä suojattu ja jos on on heti uutena tehty niin ei tarvitse ruosteen alkuja käsitellä. Eri asia miten sen osaavan ja tunnollisen liikkeen löytää.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3898
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jos auto ruostesuojattu, maksaisitko exstraa ostaessa?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Valitettavan vaikea on hyvän liikkeen löytäminen. Aineet maksaa, palkat pitäisi saada ja poka ei halua autoa seisottaa montaa päivää.
Massauksen kulta-aikana 90 luvulla firmoja oli kymmeniä ja kaikilla kiire kun autot happani käsiin. Ja nyt ne paremmat aihiot on niitä jotka on ollut ilman tai pelkällä koteloaineella. Ja pohjoisen suolattomat latolöydöt.
Monta aihiota nähnyt missä jonkun Dinitrol yms tarra ikkunassa ja ehjää alkaa olemaan tippalistan korkeudella. Tulpat ovissa ja kaikissa lävissä mitä on ja kosteus on päässyt koteloista pois sitten kun se kotelo on häipynyt massan alta.

Pahimmillaan keväällä massattu ja katsastettu oli kahden talven jälkeen niin pehmeä massan alta että ei voinut nosturille ottaa ollenkaan. Surullista oli katsella kun viisi-kuusi vuotta vanha auto oli paalaus valmis.
Vastaa Viestiin