Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kitkarenkaat saavat ääneni 100%:sesti.

Olen ajanut reilut 15 vuotta kitkoilla ( Nokia ), enkä koskaan ole ollut ongelmissa.
Kaksi viimeistä talvea on osoittanut täällä pääkaupunki seudulla, että hyvin pärjää, vaikka lumen auraus tapahtuu vasta 5 päivää järjettömän lumisateen jälkeen.
Kitkoilla ajaminen vaatii vain oikean asenteen liikenteeseen ja ennakoivan ajotavan = järkeä. Pärjääminen on vain korvien välissä.

Jos tykkää ajaa kovaa ja haluaa harhaluuloisesti luottaa nastarenkaiden "parempaan" pitoon kaikissa olosuhteissa, niin silloin suosittelen nastarenkaita.


Tyhmä kuski liikenteessä tarvitsee kaiken avun mitä vain on saatavissa :clap: :wave:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ihme uskonto joillekin tuo kitkarenkailla ajaminen. Jos ajotyyli on sama, niin nastoilla pärjää suomen talvessa paremmin. Tämä fakta on monesti todettu rengastesteissäkin. Miksi nastarenkaskuljettaja ei ennakoisi liikenteessä vaan ainoastaan kitkarengaskuljettaja osaa ja älyää tehdä niin?

En yhtään ymmärrä miksi pitäisi antaa renkailla metrejä periksi esim. jarrutusmatkassa. Vaikka kuinka olisi ennakoiva ajotyyli, niin kaikkea ei voi ennakoida ja silloin ne nastat voi tulla todelliseen tarpeeseen.

Ikinä en ole kuullut yhtään todellista liikenneturvallisuuteen liittyvää argumenttia joka puhuisi kitkarenkaiden käytön puolesta. En keksi mitään olosuhdetta missä kitkarengas olisi turvallisempi valinta. Jos oikein kaukaa haetaan, niin siitä ei lennä nastoja takana ajavan tuulilasiin, jota voidaan kai pitää etäisesti liikenneturvallisuuteen liittyvänä argumenttina.

Olkaa hyvä ja esittäkää minulle tilanne missä kitkarengas on kuljettajalle turvallisempi valinta kuin nastarengas, niin esitän jokaista vastaan 5 tilannetta toisinpäin. Jos auto olisi mukavampi ja hiljaisempi ajaa ilman kuljettajan airbagia, ottaisitteko senkin pois käytöstä? Tai jos ilman turvavyötä säästyisi polttoainetta, niin jätettäisiinkö se kiinnittämättä ja ajettaisiin vähän enemmän ennakoiden? Tiedän - kärjistettyä, mutta puhtaasti turvallisuuden kannalta kitkarenkaalla ei kannata ajella.

Mieli muuttuu vasta sitten kun ajaa jonkun yli ja toteaa, että nastoilla olisi ehtinyt pysähtyä. Siihen asti luotetaan sokeasti omaan kykyyn ennakoida 100% tapahtumat liikenteessä ja taitoon osata sovittaa se omaan rengasvalintaan ja keliin sopivaksi. Silti en tässä hauku kitkarenkaalla ajavaa tyhmäksi, kehotan vain miettimään kumpi on rehellisesti turvallisempi valinta suomen talveen?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Jäätävää uskontoa tuntuu olevan nää talvirengasjutut. Ei se nasta vs kitka juttu ihan noin yksinkertaista ole. Testivoittaja kitka peittoaa keskinkertaisen nastarenkaan. Kuinka moni meistä ajaa joka talvi uusilla nastoilla. Ei kai jonkun nastat mee jo kolmatta talvea :P Mitäs jos se lumi tuleekin yllättäen ja nastamiehellä on vielä kesätassut alla, kun ei viitsi laittaa niitä nastoja kulumaan hyvissä ajoin. Kun tästäkin topicista saksii pois fanaattisimmat jutut, voi päätyä siihen lopputulokseen, että on kokolailla sama kummilla ajaa pahimpia pääkallokelejä lukuun ottamatta. Niilläkin keleillä uusi (sisäänajettu)kitka taitaa olla parempi kuin talven rullattu nastarengas. Mäkun ajaisin mielummin kitkoilla, mutta satuin vaan saamaan nastat erittäin sopivaan hintaan. Ostit sitten kummat tahansa, voit olla varma, ettei se auto renkaiden takia ojaan mene.
W204 C180K avantgarde -myyty-
MLe75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 08.11.2011 15:42

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja MLe75 »

Kitkoilla on tosiaan se etu, että ei "tarvitse" odotella ensimmäisiä liukkaita vaan ne tulee laitettua ajoissa alle. Samoin keväällä ei ole hirvittävä kiire vaihtaa pois ja takatalvet ei näin yllätä.

Tosin itsekin arvostan parasta saatavaa pitoa ja siksi olen alkanut kääntymään takaisin nastoihin. Isommassa autossa tuo ei pitäisi olla ongelma edes melutason kannalta.
S204 180CDI Premium Business - Tulossa
Exät Volvoja
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mänis kirjoitti:Kuinka moni meistä ajaa joka talvi uusilla nastoilla.
Tuo kai voidaan kääntää myös niinpäin, että kuinka moni ajaa joka talvi uusilla kitkoilla...? :)

Minä en pysty, enkä halua vaihtaa nastarenkaita kitkoihin. Syykin on päivänselvä. Mulla on pintatieltä kolme kilometriä yksityistä tietä kotipihaan. Viimeiset 200m on kapeaa pihatietä. Kahtena viime talvena, kun pääkallokelit on puuttuneet kovien pakkasten johdosta, olisi kenties tullut toimeen kitkoillakin. Mutta monena noita kahta edeltävänä talvena on olleet kelit sellaisia, että hyvä kun on niillä nastarenkaillakaan päässyt pihaan. Vesisade keskellä talvea sulattaa täällä maaseudulla lumen tien pinnasta täysin peilikirkkaaksi jääksi. Nuo viimeiset 200m on todellakin sellaista vähän yli auton levyistä polkua penkkojen välissä, kuten sanottua; ylämäkeä ja mutkiakin on. Siihen ylämäkeen pitäisi saada vähän vauhtiakin, mutta kun tuossa peilikirkkaalla ei oikein tahdo nastatkaan pitää. Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa, kun on tultu tuota mäkeä ylös niin, että keula raapii toista penkkaa ja perä vastakkaista. Sitten vaan jännätään, että riittääkö vauhti ja pysyykö auto tiellä vai imaiseeko hankeen... :shock:

Ja jos minä nyt sattuisinkin pääsemään niillä kitkoilla pihaan, niin vaimo (vaikka ihan suhteellisen rattihenkilö onkin) ei varmasti tulisi. Minä kun olen vielä niin laiskanpulskea ihminen, että en saa suurta hupia siitä, että lähden riehumaan autoa penkasta.

Siis, minä ajelen kyllä nastoilla. Vielä kun älyän pysyä niissä Michelinin X-Ice North:eissa, niin melukaan ei ole paljoa kitkarengasta pahempi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Samoilla X-ice Northeilla täälläkin ajellaan....ja ollaan ajeltu jo kolme viikkoa. Saa ne nastatkin laittaa ajoissa alle. Joskus poliisi pysäyttää ja kyselee motiiveja, mutta kyllä ne puhetta ymmärtää. Ikinä ei ole sakkoja tullut lokakuussa nastojen kanssa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Huikko.
Kyseessä ei oe uskonto, vaan usein tietoinen valinta..... Toiset miehet tykkää miehistä ja toiset naisista.
Itse nautin kitkarenkaiden äänettömyydestä ja ettei talvi yllätä koskaan syksyllä...
Nastat ei anna ainakaan minulle yhtään enempää mitä kitkat antavat
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Pakardinen kirjoitti:
Mänis kirjoitti:Kuinka moni meistä ajaa joka talvi uusilla nastoilla.
Tuo kai voidaan kääntää myös niinpäin, että kuinka moni ajaa joka talvi uusilla kitkoilla...? :)

Minä en pysty, enkä halua vaihtaa nastarenkaita kitkoihin. Syykin on päivänselvä. Mulla on pintatieltä kolme kilometriä yksityistä tietä kotipihaan. Viimeiset 200m on kapeaa pihatietä. Kahtena viime talvena, kun pääkallokelit on puuttuneet kovien pakkasten johdosta, olisi kenties tullut toimeen kitkoillakin. Mutta monena noita kahta edeltävänä talvena on olleet kelit sellaisia, että hyvä kun on niillä nastarenkaillakaan päässyt pihaan. Vesisade keskellä talvea sulattaa täällä maaseudulla lumen tien pinnasta täysin peilikirkkaaksi jääksi. Nuo viimeiset 200m on todellakin sellaista vähän yli auton levyistä polkua penkkojen välissä, kuten sanottua; ylämäkeä ja mutkiakin on. Siihen ylämäkeen pitäisi saada vähän vauhtiakin, mutta kun tuossa peilikirkkaalla ei oikein tahdo nastatkaan pitää. Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa, kun on tultu tuota mäkeä ylös niin, että keula raapii toista penkkaa ja perä vastakkaista. Sitten vaan jännätään, että riittääkö vauhti ja pysyykö auto tiellä vai imaiseeko hankeen... :shock:
eihän ne asfaltoidulta tieltä ikinä poistuneet kaupunkilaiset tuollaista asiaa käsitä, vaikka kuinka rautalangasta vääntäis... jos nastarengaskaan ei kunnon vesikaljama kelillä mitenkään kehuttavaa pitoa tarjoa, niin miten sitten kitka... tai sitten miltä tuntuu lähteä ajelemaan niille metsäautoteille jonnekin jumalan selän taakse tai peräti turvesuolle kitkoilla... mulle joku rengaskauppias joskus kauppas kitkoja tuohon ducatoon ja jouduin kysymään siltä ihan naamatusten, että oletko hullu, vai muuten vain elämääsi kyllästynyt :shock:

ja minä lasken nämä kitkarenkailla ajavat samaan kastiin miehistä tykkäävien miehien kanssa :wink: eli homojen hommaa tuo kitkarengas hössötys... "ei kuulu nastojen rapinaa", "on ihan hyvä pito" jne. totta helvetissä jossain suolatuilla teillä/kaupungissa pärjää kitkoillakin, mutta ei kaikki kulje valmiiksi auratuilla/hiekoitetuilla/suolatuilla teillä... kaupungissa pärjää kyllä ihan kesärenkaillakin, jos oikein varovasti ajaa, mutta tuonne erämaahan kun sellaista leikkiä lähtee kokeilemaan, niin voi olla oma henkikin jo kyseessä (ei ole aina kännykkäverkkoa, että vois edes apua hälyttää) siinä sitä sitten voi miettiä -20 C pakkasessa auto ojassa/jumissa, että olisko ne nastat sittenkin olleet parempi vaihtoehto... ja jäiskö tänne autoon odottelemaan, että joku tulis viikon sisällä ihmettemään, missä äijä on, kun ei ole kotiin tullut, vai ottaisko riskin ja lähtis kävellen hakemaan apua tuonne susien sekaan...

itse pidän nykyään kesällä nastattomia talvirenkaita (ne paritalvea ajetut nastalliset, joista nypin loput nastat pois...) ja talvella nastallisia talvirenkaita omassa käyttöautossani, eli ducatossa... kesärenkaiden käyttö loppui siihen, kun ei ne pirut tahtoneet kestää edes viikkoa tuota metsäautoteillä ajelua, kun rungot paukkui (ainakin conti oli täys susi tuollaisiin olosuhteisiin)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Tuo kai voidaan kääntää myös niinpäin, että kuinka moni ajaa joka talvi uusilla kitkoilla...? :)
Aiheenahan oli:
Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Nyt kun kerran pääsee valitsemaan, niin eipä sillä tosiaan suurta väliä oo kummat ottaa. Uudet merkkirenkaat alle, niin ei mee pieleen otti kummat hyvänsä. Aina ne on paremmat kuin mitkä tahansa vuoden vanhat ja talven rullatut.
W204 C180K avantgarde -myyty-
MLe75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 08.11.2011 15:42

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja MLe75 »

Mänis kirjoitti:
Tuo kai voidaan kääntää myös niinpäin, että kuinka moni ajaa joka talvi uusilla kitkoilla...? :)
Aiheenahan oli:
Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Nyt kun kerran pääsee valitsemaan, niin eipä sillä tosiaan suurta väliä oo kummat ottaa. Uudet merkkirenkaat alle, niin ei mee pieleen otti kummat hyvänsä. Aina ne on paremmat kuin mitkä tahansa vuoden vanhat ja talven rullatut.
Juuri näin. Kyllä uudet kitkatkin pitää ihan riittävästi, jos niitä tosiaan verrataan vuoden-pari ajettuihin nastoihin. Kitkoissa olen huomannut sen, että niiden pito ei heikkene dramaattisesti pari-kolme vuotta vanhoina. Vai onkohan se sitä, että automaattisesti muuttaa ajamista varovaisemmaksi kitkoilla...
S204 180CDI Premium Business - Tulossa
Exät Volvoja
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Tuohon rengasmeluun kommentoisin seuraavaa:

W124-korissa nastojen melu ei ollut häiritsevä, itse asiassa omassa autossani esim. Michelin Primacy-kesärenkaat olivat loppumetreillä äänekkäämmän oloiset kuin Continentalin nastarenkaat uutena. Myöskään kovasti äänekkäiksi haukutut Pirelli Winter Carving Edget eivät olleet häiritsevän meluisat.

W202-korissa ero olikin sitten ihan toista luokkaa, välillä kokeilinkin kitkarenkaita niiden pienemmän rengasmelun toivossa. Lyhyen kokeilun jälkeen palasin nastoihin. Meidän tarpeisiin ne sopivat paremmin. Vaikka niitä ääriolosuhteita on harvoin, itse ajattelin, että en halua enää jäädä sen viimeisen mäen alle ennen kotia.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1896
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja tony »

napa kirjoitti:ja muistakaa kitkarengasmiehet aina välillä kiittää meitä nastoilla ajavia, jotka edes hieman yrittävät välillä karhentaa niitä peiliksi kuovitettuja risteysalueita :wink: mukavahan se olis, kun olis kesät talvet +25 C lämmintä ja aurinko paistais, mutta kun tämän suomen sijaintia hieman kartalla katsoo, niin nastarenkaita alkaa tehdä mieli, jos talvella haluaa autoilla... ja vielä muuallakin kuin suolalla sulatelluilla kaupungin kaduilla...

mulla on muuten ollut ducatossakin jo viikon nastarenkaat alla, vaikka siinä ei edes tarvitsi käyttää talvirenkaita, kevyt kuorma-auto kun on... yhden talven sillä joskus lipsuttelin "kesärenkailla" (vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty pois) ja kyllä sai ennakoida :wink: mutta ilman ainuttakaan vahinkoa kuitenkin selvittiin siitäkin talvesta, enkä jäänyt muistaakseni edes kiinni kertaakaan...

nastojen rapina taas ei ole ikinä häirinnyt, kun ymmärtää minkä takia ne siellä rapisee välillä :wink: pieni rapina ei häiritse läheskään niin paljon, kuin yksi kunnon kerta rysäys...


Valitettavasti kitkarengasmieheltä ei kiitoksia heru, viimetalvenakin 2 tuulilasia nastojen takia, mistä tiedän ettei ollut kivi, koska nasta upposi lasiin. Olen 25V ajellu kitkoilla 85% pääkaupunki seuduilla ja ihmettelen (lukuunottamatta takseja, työaikojen takia) mihin nastoja tarvitaan ? kun +2c lähestyy niin suola-autot jo huuhtelevat kuivia ja lumettomia teitä puhtaiden autojen "iloksi" kuten tänäkin aamuna länsiväylää, vaikka luvattiin +6c ja aurinkoa, järjetöntä.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja napa »

tony kirjoitti:Valitettavasti kitkarengasmieheltä ei kiitoksia heru, viimetalvenakin 2 tuulilasia nastojen takia, mistä tiedän ettei ollut kivi, koska nasta upposi lasiin. Olen 25V ajellu kitkoilla 85% pääkaupunki seuduilla ja ihmettelen (lukuunottamatta takseja, työaikojen takia) mihin nastoja tarvitaan ? kun +2c lähestyy niin suola-autot jo huuhtelevat kuivia ja lumettomia teitä puhtaiden autojen "iloksi" kuten tänäkin aamuna länsiväylää, vaikka luvattiin +6c ja aurinkoa, järjetöntä.
no joo, mutta muista että minä en ikinä ajattele "pääkaupunki keskeisesti"... vaikka siellä joskus tuleekin poikettua ihan pika pikaa... mulla kun tuo reviiri on hieman suurempi, kuin 15 km samaa nurkka ajoa, mitä yleensä ihmisillä :wink: että sinänsä mua ei kiinnosta millä ja miten te siellä etelässä autoilette, lipsutelkaa vaikka sisärenkailla, jos se tuntuu teistä oikealta ratkaisulta...

ja mulla ainakin omassa autossa (tuo ducato) on vielä ne roiskeläpät, ne kun on kuorma-autoissa kai vielä pakollisetkin :think: että jos joku saa nastasta mun perässä ajaessa, niin sitten se on tullut liian lähelle :D

on mullakin ollut jo 5 vuotta sellainen metrin mittainen halkeama tuulilasissa, mutta luuletko että olisin sitä vaihtanut, vaikka joka kerta siitä on katsastuksessa maininta tullut... miten muuten joku vaihtaa 2 tuulilasia talvessa, eikö se opi jo kerrasta, että niitä kiviä ja nastoja lentää eniten juuri talvikuukausina :o

muutama 500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onpas voimakasta vääntöä. heh.

ostin viime talveks elämäni ekat kitkat. ajelin niillä talven ja keväällä sitten vaihtelin kesäkummeja paikoilleen huomasin, että onpas noikin jo kulunu. no, saman lailla mulla on kulunu nastakumit. ainoa ero tässä vaan on se, että nastakumeista lähtee se paras terävyys ja nastakumin nastakumimaisuus äkkiä pois, kun rengas kuluu. kitka pysy aika hyvin samanlaisena, vaikka kulukin. tietty pito tasasesti heikkenee, mitä kuluneempi kumi on. sellasta ominaisuuksien häviämis piikkiä vaan ei tule heti alkumilleillä kulumisessa, mitä nastarenkaassa ilmenee.

mulle on ihan sama millä renkaalla, vaikka kesärenkaalla muut ajelis, mutta puolustan kitkaa tässäkohtaa sen verran, että se kyllä pitää ominaisuutensa sitkeemmin, kun nastakummit. molemmat kumit joutuu ankaraan käyttöön mersuni alla. jos ajatellaan, että samalla rengassarjalla ajetaan vaikka 2 talvea, niin kyllä se mun käytössä kitkakumi on keskiarvoisesti "turvallisempi" valinta. ja on se kyllä mukavampikin.

tossa meijän rouvan autossa on kyllä nastakumit alla ihan sen perinteisen "varmuuden maksimoimisen" takia. en sille uskalla kitkoja laittaa, koska kitkakumin jääominaisuudet jää nastoista kauas taakse.

ostakaa tunteella ne kumit, niin saatte sitä, mitä haluattekin!
W201 250DT 20V
w201 190E
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1896
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja tony »

Napa. Siksi, että en voi sietää rikkinäistä lasia, pimeitä mittarivaloja,kourallista hiekkaa autoni lattioilla jne...hyvää vkl kuitenkin, pääasia että pysytään kaikki tiellä rengastuksesta huolimatta.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Vaihtelin talvirenkaat alle pari päivää sitten. Katselin rouvan twingon talven ajettuja hakkapelittoja. Nastojen puolesta noi näytti jo vastaavan kitkoja...
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
nieminen69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja nieminen69 »

Tuossa nyt ajaessa noilla kuluneilla Nokian kitkoilla on tullut esiin et mulla vilkkuu todella helposti tuo ESP ja blokkaa menon, vauhdikas lähtö silkka mahdottomuus. Tämä tapahtuu jopa ohitustilanteissa maantienopeuksissa kun lyö pedal to metal. Tätä ei tapahtunut kesäkumeilla.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ehkä vannoituneen nastarengasmiehenkin olisi hyvä joskus kokeilla kitkarenkaita niin tietäisi
mistä puhuu ?
Yksi asia on jäännyt tämän väittelyn sivuun .
Renkaiden iälllä on erittäin suuri merkitys. Tämä vielä minusta korostuu talvirenkaissa .
Yli 5 vuotiaita renkaita ei tule enää alla laittaa.
Tuskinpa menee meilläkään enää kauaa kun ed.renkailla ei pääse katsastuksesta läpi .
Näihän on jo nyt esim Saksassa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja RH »

Myytkö työksesi renkaita? Vai onko markkinamiesten uskonnontunti oltu hereillä? :wink: :lol: Aika jämpti asenne vaan, meinaan :wave: .
Itse just laitoin W202:n alle syksyllä 2006 paistetut puolikuluneet contin talvirenkaat. Aion niillä pysyä aurausmerkkien välissä, enkä usko, että nuo kumiltaan nyt niin loppuunkovettuneet vielä olisi, ettenkö niillä kelvollisesti pärjäisi. Ei ne ihan kivikovat voi olla, kun rengasäänetkin on nastarenkaiksi kovin olemattomat, vaikka piikit on suurin piirtein tallella ja aika terävän näköisiäkiä myös. Toki säilytän niitä kesät pimeässä ja viileässä kellaritilassa, enkä kuivumassa päivänpaisteessa autotallin seinustalla, kuten tiedän joidenkin tuttujen jopa tekevän. Olen jostain lukenut, että oikein säilytettyinä renkaiden kumiominaisuudet säilyvät hyvinkin uudenkarheana 5-6 vuotta. Suurin pidon menetys tuolloin tulee ihan sen renkaan fyysisestä kulumisesta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja napa »

sportsman kirjoitti:Ehkä vannoituneen nastarengasmiehenkin olisi hyvä joskus kokeilla kitkarenkaita niin tietäisi
mistä puhuu ?
Yksi asia on jäännyt tämän väittelyn sivuun .
Renkaiden iälllä on erittäin suuri merkitys. Tämä vielä minusta korostuu talvirenkaissa .
Yli 5 vuotiaita renkaita ei tule enää alla laittaa.
Tuskinpa menee meilläkään enää kauaa kun ed.renkailla ei pääse katsastuksesta läpi .
Näihän on jo nyt esim Saksassa.
jos muhun viittasit, niin kyllä, olen ajellut myös kitkoilla... ja kyllä, saksa on paska maa :D

mulle nyt ei talvisin kilometrejä niin kauheasti nykyään tule (keskimäärin n. 2500 km/talvi, jos ei kovin kauheasti tule raatojen hakua ympäri suomen...), joten olen ajatellut ajavani myös vuonna 2020 noilla samoilla talvirenkailla, millä nyt jo on ajettu 4 talvea... ainutkaan nasta ei ole lähtenyt ja kulutuspinnasta on ehkä 1 mm kulunut... noissa ducaton renkaissa kulutuspintaa onkin reilu 1 cm vielä jäljellä, kun ei mitään h-auton renkaita ole... nuo pakun kumit on uutenakin jo kovemmat (pikkuisen eri kumiseos/kulutuspinnan kuviointi), kuin 15 vuotta vanhat h-auton talvirenkaat, joten ikä ei niissä onneksi kauheasti vaikuta pitoon... kitkarengas tuollaisessa painavassa autossa kuulostaa lähinnä vitsiltä, kun ei ne toimi edes pikkuautoissa, hengenvaarallisen veteliä paskoja ja meillä onkin yksi sääntö pajalla, että jos kitkarenkaita pitää autossaan alla, ei tarvitse sitten valittaa ajo-ominaisuuksista, niitä kun ei tunnetusti enää ole missään autossa sen jälkeen, kun siihen kitkat alle laittaa :evil: muutamaa ruttutukusta hankittua pikkuautoa aikansa kaupattiin hyvillä kitkoilla, mutta ei niitä kukaan niillä ostanut, kun autot oli ihan kummallisia ajaa, sitten tajuttiin, että ne on ne pirun kitkat jotka tekee autosta niin veteliä ja levottomia ajaa, nykyään laitetaankin suosista oikeat renkaat alle kelin mukaan, eli joko kesärenkaat tai perinteiset nastat...

henkilöautopuolella omalta kohdaltani sitten taas kierrätän tuon emännän lagunan talvirenkaat mersuihin, mutta ei siinäkään vielä ole muutamaan vuoteen ajankohtaista uusia niitä nokian hakkapeliitta 7 uusiin, jotka siihen toissa talveksi vai oliko peräti sitä edelliseenä talvena, kun ei siihenkään niitä kilometrejä tule kuin jotain 5000 km/talvi maksimissaan... ihan hyvässä ja varmaan paremmassa kunnossa ne kuitenkin vielä on, luultavasti paremmat, kuin monet uudet erimerkkiset :think: mersuihin ei tänätalvena taita tulla kilometriäkään, jos ei jotain erikoista tapahdu... nyt mulla on 200E:ssä lagunan alkuperäiset talvirenkaat joista nypin nastat pois (n. 5 mm pintaa ja sopivasti kovettuneet, joten kilometrejä on vielä moneksi vuodeksi...), mutta tuskin se nastoja tarvitsee pihalla/varastossa seisomiseen :D hätätapauksessa kuitenkin voin ottaa sen ajoon koska tahansa tuolla rengastuksella ja se riittää mulle, eli siinä on kitkarenkaat alla :wink: yhden talven lipsuttelin tuolla 300E:llä sellaisilla talvirenkaiden irvikuvilla, eli nokian hakkapeliitta 4, jotka oli kovettuneet ihan pilalle, eikä nastoistakaan ollut enää kuin reijät jäljellä, silläkin pärjäs, kun varovasti ajeli, mutta olihan se melko stressaavaa :think: yli 40 km/h vauhti liukkaalla alkoi jo hirvittää...

nokia on kyllä kieltämättä onnistunut tuossa hakkapelitta 7 valmistuksessa, mutta ainakin nuo meidän omat on venäjällä tehdyt, eli johtuisko sitten siitä, että ovat ensimmäiset nokialaiset joita voin kehua ihan varauksetta... tähän asti en ole nokialaista talvirenkaana pitänyt, jos misukkaa ei ole ollut tarjolla, niin sitten mielummin vaikka hyvät kesärenkaat alle, kuin nokian hakkapeliitat...

muutama 500 €;n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:nokia on kyllä kieltämättä onnistunut tuossa hakkapelitta 7 valmistuksessa, mutta ainakin nuo meidän omat on venäjällä tehdyt
Kas, vaimon autossa olevat uudet misukat on myös made in itäveli.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuinka monella on kesä-, kitka- ja nastarenkaat? Siis kolmen renkaan vuosikierto käytössä? Siis ajellaan epävarmat välikelit ja tarpeen vaatiessa vaikka koko talvi kitkoilla.

BTW, tehdäänkö länsieuroopassa enää ollenkaan renkaita? Globalisaatio jne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mä mietin tuota kolmen renkaan käyttöä jossain kohtaa. Se pitäisi vaan ajaa se sydäntalvi niillä kitkoilla pidon kannalta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... +kes%C3%A4
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

adenauer300 kirjoitti:Olen ajanut reilut 15 vuotta kitkoilla ( Nokia ), enkä koskaan ole ollut ongelmissa.
23 vuotta kitkoilla, nastoja en enää osta.
Jos auton mukana tulee nastat, saatan ne loppuun ajaa.
Vaan olenpa joutunut uudenkarheat nastarenkaatkin hävittämään ja vaihtamaan kitkoihin.

Ja autoilualue näkyy tuosta paikkakuntatiedostani :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
putukiffeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 04.03.2008 13:34
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja putukiffeli »

adenauer300 kirjoitti: Kitkoilla ajaminen vaatii vain oikean asenteen liikenteeseen ja ennakoivan ajotavan = järkeä. Pärjääminen on vain korvien välissä.

Ja taas nastarengaskuskia jurppii kun kitkarengasmies ei uskalla ajaa nopeusrajoutusten mukaan, kitkarengasmies hituroi liikennevaloissa ja kukaan muu ei pääse valoista läpi, tai kitkarengasmies alkaa jarruttelemaan 100 metriä ennemmin ristyksiä kuin nastarengasmies.

Jos olisin diktaattori, niin määräisin kitkat käyttökieltoon. Niiden takia talviliikenne on yhtä odottamista pk-seudulla.

Olen omistanut kortin pian 23 vuotta. Ajan 50 tonnia vuodessa ja testannut molempia renkaita riittävästi. Kitkarenkailla ei ole mitään jakoa nastarenkaisiin verrattuna. Kitkarenkaat ovat nuukailevan rengassaastäjän kitupiikkilöintiä.


IMO.


Edit. Tää sanasensurointi on koomista. Onko tällää paljonkin alaikäisiä lukijoita?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

putukiffeli kirjoitti:Ja taas nastarengaskuskia jurppii kun kitkarengasmies ei uskalla ajaa nopeusrajoutusten mukaan, kitkarengasmies hituroi liikennevaloissa ja kukaan muu ei pääse valoista läpi, tai kitkarengasmies alkaa jarruttelemaan 100 metriä ennemmin ristyksiä kuin nastarengasmies.
Ja taas menee kinaamiseksi, mutta omat kokemukseni ovat täysin päinvastaiset :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ari66 kirjoitti:
putukiffeli kirjoitti:Ja taas nastarengaskuskia jurppii kun kitkarengasmies ei uskalla ajaa nopeusrajoutusten mukaan, kitkarengasmies hituroi liikennevaloissa ja kukaan muu ei pääse valoista läpi, tai kitkarengasmies alkaa jarruttelemaan 100 metriä ennemmin ristyksiä kuin nastarengasmies.
Ja taas menee kinaamiseksi, mutta omat kokemukseni ovat täysin päinvastaiset :D
Ja se perustuu kitkarenkaan parempaan pitoon edellämainituissa olosuhteissa? Vai siihen että kitkarenkailla ajaa vain fiksut ja filmaattiset jotka osaavat kaiken paremmin?

Eikö nyt voi myöntää sitä että samalla ajotyylillä nastarengas on turvallisempi, sillä on lyhyemmät kiihdytys- ja jarrutusmatkat ja parempi sivuttaispito jopa märällä asfaltilla? Ja sitä puoltavat testitulokset voisivat jopa olla muutakin kuin nastarenkailla ajavien maksettua propagandaa.

Juttu nyt vain on niin että turvallisuus ja mitatut tulokset eivät voi jäädä sen varjoon jos joku "on vaan eri mieltä". Kunnon faktoja pöytään ilman mutuilua tai esson baarin kokemusperäistä "tietoa", kiitos. Lupaan syventyä annettuun aineistoon kitkarenkaiden paremmuudesta ja myöntää olevani väärässä jos aineistoa kyetään toimittamaan.

Pelkästään omaan ja kaverin mielipiteeseen perustuva tieto, vaikka otanta olisi sadan vuoden ajalta ei ole fakta. Toki Autobildin tai TM:n rengastestikään ei ole, mutta on se nyt miten tahansa mitattuna aika paljon lähempänä faktaa...vai?

Tarpeetonta turvallisuutta ei liene ole olemassa, eli jos mr. kitkakuski ajaisi nastarenkaalla kuten hän ajaa kitkarenkaalla saavutettaisiin turvallisuuden kannalta parempi lopputulos? Kyllä vai ei?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Näyttää osa meistä uskovan kaiken maailman testi tulosten voimaan :lol: ... Markkinavoimat jyllää..

Jos asioita haluaa testien perusteella miettiä, niin miksi meistä suurin osa sitten ajaa Mersuilla?
Noi pienet itäkinnerit voittaa useimmin törmäys- ja kaikenmaailmanmuitalehtiymstestejä kuin meidän ajamat Mersut.
Eikö näiden "testien"sen perusteella meidän pitäisi nopeasti paalata Mersut ja juosta lompakkolevällä ostamaan niitä :angel: .

Toiset meistä ostaa kitkat ajomukavuuden, sekä hyvien talviominaisuuksien takia ja sen että niillä pärjää aivan hyvin kaikkialla Suomessa.
Toiset autoilijat taas tarvitsisivat apupyörätkin autoonsa pärjätäkseen ensipakkasen kuuraamalla tiellä... tämähän nähdään talven alussa mediassa hyvin: Talvi yllätti autoilijat jälleen kerran........ Kuitenkin talvi tulee joka vuosi, eli asenteissa tai osaamisessa se vika on.. Ei talvessa.

Onneksi asumme vapaassa maassa, eikä kukaan määrää meitä ostamaan sitä mitä emme halua. Mennään siis kaikki omien ajatusten kanssa niitä renkaita ostamaan ja ostetaan nastat tai kitkat oman tarpeeen , ei testien takia.


http://static.metrolive.fi/nakoislehdet ... T20111116/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
putukiffeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 04.03.2008 13:34
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?

Viesti Kirjoittaja putukiffeli »

Huikko kirjoitti:Ja se perustuu kitkarenkaan parempaan pitoon edellämainituissa olosuhteissa?

Olisi mielenkiintoista nähdä miten kitkarengaskuskit ja raskas kalusto pysyisi tiellä ja lähtisi risteyksistä liikkeelle, kun nastarengaskuskit eivät olisi enää karhentamassa teiden pintoja.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JaJhm4J4idQ[/youtube]
Vastaa Viestiin