Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2744
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 Turbodiesel T 4Matic - varaosi

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

juotaako noi penkkien säätö nupukat myyntiin..??
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 Turbodiesel T 4Matic - varaosi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

eikka86 kirjoitti:juotaako noi penkkien säätö nupukat myyntiin..??
Tere, en hirviä niitä myydä erikseen, melko turha kaupata sähköjakkaroita ilman säätimiä. Sorry!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2744
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 Turbodiesel T 4Matic - varaosi

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

ymmärrän kyllä..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 Turbodiesel T 4Matic - varaosi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Alkaa pikkuhiljaa päivitykset harvenemaan tässäkin topicissa, kun autolla vaan ajetaan ja se toimii, ainakin suurimmilta osin.

Nyt kesän aikana Tempomat teki temput eli alkuun meni itsestään pois päältä. Nyt ei mene oikeastaan päälle ensinkään, mutta jos viiksestä on vetänyt, auto saattaa lähteä kiihtymään vaikka 10 min päästä! Pitää kokeilla purkufarkun boksia ja lähettää alkuperäinen korjattavaksi.

Lisäksi keväällä etupään vaimennus alkoi tuntumaan lullalta. Tarkempi tutkiskelu osoitti vaimennintuen yläpään kumit pahasti ratkenneeksi, joustaa varmaan liikaa sisäänpäin. Ostin uudet KL-varaosista, samoin etuvaimentimet. Etujousien saatavuushan oli pitkään ongelma kun uusia ei saanut. Saksassa 124-harrastajaporukka on teettänyt erän jäykimpiä 4Matic-etujousia. Teimme kimppatilauksen ja jouset näyttävät sopiville.

Ajattelin askarrella vaimennintuet kumeineen paikalleen itse. Samalla saa raaputettua kupat pois iskarin yläpään "kupista". Ohje neuvoo kiristämään jousta kasaan ennen pulttien aukaisua. Takavedoissa olen onnistunut vaihtamaan iskarit itse. Mulla ei ole jousipuristinta, joten onnistuukohan homma 4Maticissa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 Turbodiesel T 4Matic - varaosi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaimenninjumpan sain eilen valmiiksi. Vaihtotyö oli aiheellinen, koska yläpään kumi oli tosiaan revennyt.
tn_2016-07-27 13.54.07.jpg
WIS kehottaa irroittamaan kallistuksenvakaajankin, mutta tätä en tehnyt kun jousipuristinta ei ollut käytössä. Homma onnistui kahdella tunkilla. Uutta vaimenninta joutui puristamaan hieman kasaan jotta alapää mahtui asettumaan paikalleen pyörännapaan, mutten ei pahemmin tarvinnut voimailla. WIS:ssä oli myös maininta alapään epäkeskopultista. Minä en sellaista huomannut, vaan kiinnitys oli tavallisilla läpitapeilla. Onko jossain varhaisissa malleissa ollut sitten sellaiset?

Vanhat vaimennintuet olivat vaihtokunnossa. Kun männän työnsi sisään, se ei tullut enää ulos. Luulenpa, että olivat vuodelta 1993...
tn_2016-07-27 18.24.23.jpg
Samalla kannattaa katsoa männän ympärille tulevan lisäjousen kunto. Oma oli etenkin kuskinpuolelta alapäästään kulunut. Parempi löytyi purkuautosta.
tn_2016-07-29 15.42.18.jpg
Sekä kun pyörä oli poikessa, irroitin muovisen sisälokasuojan ja roiskeläpän ja puhdistin "kurahyllyn" ja laitoin kotelosuojaa sinne.
tn_2016-07-29 13.57.34.jpg
Keulan käytös muuttui huomattavasti paremmaksi. Seuraavana vuorossa etujousien vaihto ja pyörien suuntaus, kuskin puoleinen jousi olikin alapäästä poikki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 Turbodiesel T 4Matic - varaosi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Otas kuvia jousenvaihto-operatiosta ja laita liitteeksi. Itte pitäis varmaan kans tehdä sama hommeli.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - vaimentimet vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Mitäs tälle autolle kuuluu? Onko nykään Kesäajossa vai lepäilemässä tallissa? :wave:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - vaimentimet vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hah, viisi vuotta päivityksestä!

Tuolla se ylisillä on makoillut. Viime vuonna oli kevätpuoleen pidemmän aikaa ajossa, kun Ärrä oli rempassa. Öljypohjaan oli tullut halkeama jostain, vaihdoin ehjän pohjan tiivisteineen. Silti tihmoo jostain öljyä lattialle. Katsastin siis viime vuonna, katsuri oli löytävinään pari alkavaa ruostepaikkaa molemmin puolin takaovien kohdalta pohjasta. Oikeaan D-pilariin on tullut ikävä kupla maalin alle sivuikkunan alanurkasta, vaikka ne korjattiin silloin 2012.

Joutaisihan tuo myydä tai vaihtaa johonkin mielenkiintoiseen bensavärkkiin, mutta poika vastustaa (12-v.)....

Pitää kirjoitella joskus ajan kanssa kuittikansio pläräten, onko tässä viiden vuoden aikana muuta tapahtunut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Farkku oli tämän talven ajossa kun 260 E odottaa pääsyä maalarille. Nautin kylllä kovasti tällä ajamisesta.

Syksyllä uusin moottorin alta tasonsäädön vuotavan putken, sellainen sattui löytymään Helsingistä. Jäähdyttimen yläpää, se työkalu- ja mutterihylly on turvonnut osittain irti kennoista ollen siis mutkalla. Kun paineen laskee pois, alumiininen taso painuu alaspäin. Silti nesteet pysyy sisällä. Tätä en muista olleen seisontaa ennen ja syy on täysi mysteeri.
Havaittu myös, että moottorin ja vaiihteiston kumityynyt saattavat vaatia uusintaa.
Kiusallisimpana totesin kesärenkaat vaihdettuani, että auto vetelee voimakkaasti kiihdytettäessä. Liekö takapään isot puslat vaihtokunnossa? Mahdollisestii lähdemme tällä ja museofarkulla kesäkuun alussa Himokselle klubin suurtapahtumaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - vetelyä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaikesta huolimatta auto on yhä omistuksessani :-). Em. vetelyn syynä oli takakelkan etummaisten kumityynyjen huono kunto ja yhden renkaan runkovaurio. Ne vaihdettin ja alle meni Hakka Green 2 sopivasti autoliikkeen poistosta. Pyörän suuntaus tehtiin ohjearvoihin eli vetää hieman oikealle, oikeaa etupyörää täytyy vielä säätää. Mutta kaikkiaan kulkeminen nyt ok.

Moottoritilan öljyvuoto on paikannettu oikean vetoakselin säteistiivisteeksi. Kuumana talliin ajaessa pelmahtaa kieltämättä vetopyörästö-öljyn tuoksu. Tiivisterengas tulee ilmeisesti kuulalaakerin mukana. Jos toisellekin puolelle vaihtaa, remontti kuulostaa Toivalan Auto -laajuiselta.

Pari vuotta sitten havaitut kuplat etulokasuojissa, takasivuikkunoissa ja ruostevauriot pohjassa kohtasivat loppunsa tammikuussa. Pohjassa oli vaurioita vas. takajalkatilan johtokourun takapäässä ja oikealla paineilmapumpun syvennyksessä. Lisäksi siistin etuistuimen takakiinnityspisteiden ympäristöt, uusin pistomutterit ja maalasin etupenkkien jalustat. Näytti siltä, että autossa on ollut joskus kosteutta enemmänkin. Kuitenkaan matoissa ei ollut hometta eikä siellä haise home. Takajalkatilan kokolattiamatto vaihtui myös parempaan, koska vanhassa matossa oikealla oli iso alue josta nukka oli lähtenyt kokonaan pois. Takasivuikkunat on nyt korjattu toiseen kertaan, edellisen kerran 2012. Lykkäsin kolme purkkia vaaleaa kotelosuojaa tiettyihin paikkoihin purettujen osien mahdollistaessa paremman ruiskutuksen.

Tämän E-faceliftin taipumus ruostumiseen on kyllä jännää, lie väyrysluokkaa. Takapenkin alta, sisältä, löytyi aivan suoralta pelliltä kohta, johon kuppa alkanut kaivaa pesää. Sekin rapsuteltiin puhtaaksi. Istuimen alla ollut ohut äänieriste lähti tosi isoina paloina pois, tuunasin sen noin 2-millisellä STP:n matolla kun sitä löytyi kotoa. Laitoin lisäksi mattoa kynnyskotelojen sisäpinnoilla.

Takaluukun sarana-aukkojen ulkoreunoilla havaitsin alkavaa ruostumista. Onko kukaan päässyt näihin hyvin käsiksi, vaatinee koripellin avaamista? Paikkaan ei pääse muuten oikein mitenkään. Ensiapuna rapsuttelin irtoruosteet minkä sain, laitoin ruosteenmuuntoainetta ja kotelosuojaa rajusti. Ikkunanlaitoja korjatessa yhteyttä niihin ei kuitenkaan havaittu.
Kun jokaista kulmaa operoitiin, jouduttiin myös maalaustöihin. Suhtaudun aina suurella varauksella paikkamaalauksiin. Nyt sävytys onnistui mielestäni kohtuullisesti. Ovet täytyy kuitenkin kiillottaa, nyt poikkeaa vähän vastalakatuista lokasuojista.

Rempat jatkuvat, tilasin uuduen jäähdyttimen ja ilmastoinnin kompressorin. Toki tuo etuperän tiivisteiden vaihto. Lisäksi 10 vuoden/130 000 kilometrin matka on tehnyt tehtävänsä ja kaikki muovipaneelit joutavat maalaukseen lähiaikoina. Muutama kuva sekalaisessa järjestyksessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - vetelyä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo L. kirjoitti: Pe 10.03.2023 13:33 Moottoritilan öljyvuoto on paikannettu oikean vetoakselin säteistiivisteeksi. Kuumana talliin ajaessa pelmahtaa kieltämättä vetopyörästö-öljyn tuoksu. Tiivisterengas tulee ilmeisesti kuulalaakerin mukana. Jos toisellekin puolelle vaihtaa, remontti kuulostaa Toivalan Auto -laajuiselta.
Älähän nyt. Nuo tiivisteet ovat kohtuullisen helppoja vaihtaa. Mähän vaihdoin nuo tiivisteet tuohon mustaan bensa matikkiin. Kuviakin taitaa olla siinä topiikissa ja O-renkaitten dimensiot on myös.

Muistaakseni ostin nuo tiivisteet ETTRA:sta ja tilaamallahan niitä saa tähdellisen laatikossakin.

Niin ja kummankin öljypohjan tiivisteet vaatii tilata. Siis moottorin sekä etuvetopyörästönkin. Sehän riittää kun avaa ja irroittaa ne pienemmät alumiinipohjat.

Samalla saa pestyksi etuperän pohjan ja muutakin siltä osastolta. Proppua kun siellä ei ole niin öljyjäkään ei välttämättä ole koskaan tai ainakaan kunnolla vaihdettu. Ja sit voi lisätä propun siihen perän pohjaan ni saa vaihdettua öljyt sillekkin puolelle säännöllisesti :wink:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - vetelyä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Jari Ke kirjoitti: Pe 10.03.2023 16:45
Samalla saa pestyksi etuperän pohjan ja muutakin siltä osastolta. Proppua kun siellä ei ole niin öljyjäkään ei välttämättä ole koskaan tai ainakaan kunnolla vaihdettu. Ja sit voi lisätä propun siihen perän pohjaan ni saa vaihdettua öljyt sillekkin puolelle säännöllisesti :wink:
Käyköhän tuohon vanhemman matikin öljypohja, siinähän on molemmat proput.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - vetelyä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

juhaoh kirjoitti: Pe 10.03.2023 20:24
Jari Ke kirjoitti: Pe 10.03.2023 16:45
Samalla saa pestyksi etuperän pohjan ja muutakin siltä osastolta. Proppua kun siellä ei ole niin öljyjäkään ei välttämättä ole koskaan tai ainakaan kunnolla vaihdettu. Ja sit voi lisätä propun siihen perän pohjaan ni saa vaihdettua öljyt sillekkin puolelle säännöllisesti :wink:
Käyköhän tuohon vanhemman matikin öljypohja, siinähän on molemmat proput.
Hetkinen,,, Siis minkä vanhemman? Mullon 92 ja 91 eikä kummassakaan ole etuperässä öljynlaskuproppua.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - koriremonttia part 2

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katsoin tuota vanhaa viestiä iskarien vaihdosta.
Mikähän siinä on, että 124 etuiskarit kestävät lähestulkoon auton iän - joka ei ole lyhyt matka 124 tapauksessa kilometreissä mitaten - ja aina vaan ovat katsastuskunnossa ja toimivatkin aivan kelvollisesti.
Jossain olen siitäkin eräästä 300D:stä kirjoittanut ( ja varmaan muutenkin vastaavan vuodatuksen kuin tämä :D ) johon minä vaihdoin auton elinkaaren ensimmäisen iskarin joka sekin oli takaiskari, autolla oli sentään ajettu jotain 700000-800000. Auto oli ollut muutama kymppitonnin ajetusta siihen asti kun se minulle tuli samalla henkilöllä jolta sain tietoa remonteista. Jousia oli kyllä vaihdeltu useaan kertaan, mutta kaikki iskarit oli alkuperäiset. Takaiskarin vaihdoin koska se vuosi öljyt ulos, ja tietysti samalla vaimennusteho katosi, eli meni ihan rehellisesti rikki.

Ikinä en muista että olisi 124 etuiskareita vaihdettu siksi että niistä on hylätty katsastuksessa. Ennemminkin pitkäaikainen auton omistaja on vaan jossain vaiheessa päättänyt vaihdattaa iskarit "kun niillä on jo ajettu se puoli miljoonaa", ja tokihan vaihto parantaa auton käyttäytymistä sitten ellei ihan halvimpia keppejä laita, ei ne paljon ajetut enää kaikin puolin uuden veroiset ole.
oulaistenliikenne.fi
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - koriremonttia part 2

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Eihän tällaista kannata edes mennä myymään kun kerran säilytystilastakaan ei ole ongelmia eikä kustannuksia. Harvinaisia autoja tuossa kunnossa.

Museoleimaan ja ajelua aurinkoisina päivinä. :thumbup:
w213, w124
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - koriremonttia part 2

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaihdoin autoon uuden jäähdyttimen, termostaatin sekä moottorin kumityynyt.

Vanha jäähdytin oli turvonnut kennoston ylä- ja alapäästä. Niistä kohdin se ei kuitenkaan vuotanut. Todennäköisesti maantiesuola ym. ovat syövyttäneet säleitä hileeksi ja ehkä jonkun sortin jäätyminen on käynyt seisonnassa. No, nuukailin ja ostin uuden Nissensin. Coupessa sellainen on toiminut kevyessä käytössä lähes 20 vuotta. Ei pitäisi lukea jälkikäteen Service Informationeja: siellä kerrrottiin, että ilmastoinnilla varustettujen autojen jäähdytinlähdöissä on pyörteilylevyt. No ei tullut katsottua...
IMG_20230324_184643.jpg
Jäähdyttimen vaihtoa ennen kannattaa irroittaa tuulitunneli ja visko. OM603:ssa vesipumpun akselin saa jumitettua esim. survomalla kuusioavaimen hihnapyörän takaa löytyvään reikään.
IMG_20230324_183434.jpg
Vanha termari oli alkuperäinen, mutta 85-asteinen. Turbossahan kuuluu olla 80-asteinen, sellaisen laitoin paikalleen.

Moottorin kumityynyjen vaihtoa olen tehnyt joihinkin autoihin. Tässä kun on pystywebasto vasemmalla ja ahdin oikealla ja niihin liittyviä johtoja ja letkuja, hommaan tuli amatöörille mukavasti kerrointa. Alapuolen pultit auki, yläpuolen pultit auki ja lankutettua tunkkia varovasti öljypohjien alle. 603- nelikossa on luonnollisesti kantovoimaltaan suuremmat kumit kuin 103-nelikossa (1500/1400 N). Suojapellit ovat erilaiset oikealla ja vasemmalla. Etenkään vasemmalla tilaa ei ole yhtään ylimääräistä. Suurin osa ajasta kului oikean asennon löytämiseen jotta murkulan saisi pois ja paikalleen.
Muistiinpanojen mukaan kumit oli vaihdettu 2012, n. 125 tkm sitten. Ne olivat alkuperäistä valmistetta. Päällisin puolin kumit olivat ehjät, ainoastaan likaiset. Glykolimikstuura lie siis vielä sisällä. Työntömitalla mitaten vanhat kumit olivat painuneet 4-5 mm. Sormella kokeillen vanhat kumit tuntuivat kuitenkin joustavammille kuin uudet ja ne antoivat enemmän periksi. Päätin laittaa kuitenkin uudet kumit paikalleen. Merkki Lemförder ja Mersun tähti oli hiottu pois 124-alkuisen numeron edestä.
Minimaalisella koekäytöllä (auto tallista ja takaisin) käynnistystuntuma oli ehkä vähän topakampi. Mennessä näkee, oliko turha remontti vai ei.
IMG_20230410_171717.jpg
Remontin tiimellyksessä katkesi öljytikun hantaaki ja huomasin, että tilaamassani huohotinletkussa ei tullutkaan mukana tiivistettä. Mitenhän tuo takatasauspyörästön kumien vaihto onnistuu talli- ja tunkkiolosuhteissa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic - koriremonttia part 2

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hella Behrin syylarit ovat just tuommoisia. Maantiesuola ei mielestäniole syy pullistumalle eikä jäätyminen. Mullahan kävi just tuolleen samalleen alle 3v vanhalle syylarille. Syy on mielestäni se että se tukialumiini joka on nuitten ylimmäisen sekä alimmaisen glykoolikanavan tukena on niin kuttaperkaa että kun siihen ovaaliin glykoolikanavaan tulee paine niin se |_| muotoinen aluprofiili antaa myöten jonka seurauksena pilllit sit pullistuu.

Mähän uutta HellaBehriä asentaessani huomasin tuon tuen et se vääntyilee ihan kevyellä sormiotteella. On siis aivan *askaa tuo tavara. Vanhoissa Behreissä alumiini on vielä tanakaa. Mullahan on menossa jo kolmas vai onko neljäs Hella Behri :roll: Viimeisimmät kaks tuli takuuna muuten en olisi niitä enää huolinu.

Sullon muuten erilaiset nuo moottorikumityynyt ulkonäoltään kun mitä mulla.

Oletko vaihtamassa niitä ns häränsilmiä takaperään? Jos kyllä niin nehän kyllä vaihtuu ihan omassakin tallisa mutta tarvitsee sit kunnollisen ulosvetosetin. Meinaan ne vanhat on sit lujaa kiinni takakelkassa. Samalla kannatta vaihtaa sen perän etkumitkin. Niitähän on kax. Sen kiinnitys on sit v-ittumaisesti kolossa ja sinnehän ei sit näe.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitenkä eri näköiset nämä kumit on? Aika jännää.
Perään pitää vaihtaa juuri nuo etu ja takakumit. Pitää perehtyä, minkälaista ulosvetäjää tarvitaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllähän ne perämurikan puslat pystyy vaihtamaan "tunkilla".
Perä pitää irrottaa eli vetarit sisäpäästä irti ja kardaani takapäästä. ABS anturi irti takapenkin alta liittimestä. Ne häränsilmäpuslien läpi menevät kuusiokolopultit on liimattu ja tiukassa. Ovat kiinni perän takakannessa, joka on alumiinia joten pultin lämmittäminen liiman sulattamiseksi on suositeltavaa ettei riko kannen kierrettä. Edestä perä on kiinni yhdellä pystyssä olevalla pultilla.

Häränsilmäpuslien aseman olen mitannut ennen purkua. Ne ovat keskenään olleet hieman eri määrän ulkona pesästään ja tämä vaikuttaa perän asemointiin ja sitä kautta kardaanin linjaan.
Pusla kannattaa otta pois rikkomalla. Ensin kumisielu esim kierretangolla vetämällä irti niin jäljelle jäävän ulkoholkin saa joko sahattua halki tai lyötyä tuurnalla lyttyyn ja pois.
Uuden asentamineen tarvitsee sopivia vasteita (holkkeja, aluslevyjä) kierretangon ja muttereita, niillä puslat saa vedettyä paikalleen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä juttua syylarista vuodelta 2017. Sillon olen ihmetelly alumiinin meltoutta ja arvaillu laaatua
Tuon jälkeen on menossa kolmas kenno :roll: Ei olis pitäny vaihtaa sitä alkuperäistä vaan pestä se huolellisesti
Se on nyt opittu et EI koskaan enää Hella Behriä!!!

viewtopic.php?f=3&t=159183&hilit=300TDT ... &start=240

Sensijaan kumityynyistä muistelu taitaa olla minulla väärä muistikuva. Alla kuva niistä mitä itte laitoin ja nyt pitäis laittaa uusiksi
viewtopic.php?f=3&t=159183&hilit=300TDT+4Matic&start=30
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jari Ke kirjoitti: Ma 10.04.2023 22:56 Oletko vaihtamassa niitä ns häränsilmiä takaperään? Jos kyllä niin nehän kyllä vaihtuu ihan omassakin tallisa mutta tarvitsee sit kunnollisen ulosvetosetin. Meinaan ne vanhat on sit lujaa kiinni takakelkassa.
Mie oon joskus irrallaa olevaa kelkkaa noi vaihtant, ja tais tosiaa olla niin et paineilmataltalla sai aika kovasti takoo et sai vanhat pois.
Timo L. kirjoitti: Ma 10.04.2023 23:21 Perään pitää vaihtaa juuri nuo etu ja takakumit. Pitää perehtyä, minkälaista ulosvetäjää tarvitaan.
Jos siin ois lähettyvil joku sorvaaja, ni kun saat uuet käsiis, sorvautat hitusen helaa pienemmän paksun prikan. Se kelkassa oleva reikähän on muistaakseni prässätty sillee et siin on aika levee huullos, joten kelkkaa vaste tuleva holkki pitää sit olla reilusti isompi, eli käytännössä sopiva putken pätkä ja sen päähä paksu prikka. Ja kannattaa ettii suosiolla 12.9 vahvunen pultti tai kierretanko siihe vejätyksee :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Joo, kyllä vaikuttaa sille, ettei ole mahkuja kotona tehdä noita perän puslia. Kättä taskuun siis jossain vaiheessa.

Vaihdoin tänään hihnankiristimen iskarin ja hihnapyörän. Mullahan on ollut tuossa autossa pari ylimääräistä ääntä, ja nyt ne ovat alkaneet häiritä enemmän. Räpättävä ääni enempi takaapäin, joka alkaa n. 1700 k/min. Sitä pohdittiin topicissa viewtopic.php?f=2&t=217640

Toinen ääni on kierrosten mukaan vaihtuva urina, kuuluu tulevan moottorista päin. Kiristinhommissa jätin hihnan pois ja menin koeajolle. Räpättävä ääni jatkui, mutta tuo urina loisti poissaolollaan. Olipa hiljainen auto sisältä! Toisessa topicissa mainittu hydeventtiilistölle pohjassa menevien putkien raksutus oli huomattavasti vaimeampaa, mutta sitä oli vielä vähän kuultavissa.

Laitoin sitten nuo uudet palikat kiinni -> äänimaailma oli entisellään räpätyksineen ja urinoineen. Ehkä lähden liikkeelle urinan poistosta. Käsittääkseni sille ei voi olla oikein muita vaihtoehtoja kuin laturi tai tandempumppu? Laturi on vaihdettu 2014, noin 60 -70 tkm sitten. En jaksa uskoa laakereihin, koska tuo ääni on kuulunut jo todella pitkään - muistelen, että aina. Coupesta tai sedanista voisi tietty vaihtaa laturin kokeeksi paikalle. Stetoskooppi ei paljasta laitteiden pyöriessä mitään erikoisia sivuääniä. Onko muuta konstia varmistua, johtuuko ääni apulaitteista? Sellaista hihnapituutta ei ole, jossa ei olisi laturia tai tehostinta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Jari Ke kirjoitti: Ti 11.04.2023 08:04 Tässä juttua syylarista vuodelta 2017. Sillon olen ihmetelly alumiinin meltoutta ja arvaillu laaatua
Tuon jälkeen on menossa kolmas kenno :roll: Ei olis pitäny vaihtaa sitä alkuperäistä vaan pestä se huolellisesti
Se on nyt opittu et EI koskaan enää Hella Behriä!!!

viewtopic.php?f=3&t=159183&hilit=300TDT ... &start=240

Sensijaan kumityynyistä muistelu taitaa olla minulla väärä muistikuva. Alla kuva niistä mitä itte laitoin ja nyt pitäis laittaa uusiksi
viewtopic.php?f=3&t=159183&hilit=300TDT+4Matic&start=30

Morjesta! Laitoin sulle jari yv kyselyä perän rakennukseen liittyen, näkyy lähtevissä vielä tosin.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaihdoin uuden laturin - turhaan. Viaksi osoittautui 2 cm liittimen yläpuolelta katkennut laturin herätejohto. No, onpa nyt varalaturikin.

Onhan vielä yksi mahdollisuus konehuoneesta kantautuvalle urinalle, ja se on ilmastoinnin kompressori. Ilmastointi ei tosin ole ollut nyt vuoteen toimintakunnossa. Uusi kompressori on hankittuna. Onko vinkkejä vaihtotyöhön? Vaihtaisin sen ja kuivaimen itse ja veisin heti kohta perään täytettäväksi. Miten se kannattaisi tehdä, että kompura ei kävisi tyhjänä ennen täyttöä, vai onko se edes mahdollista? Jätetäänkö sähköliitin kytkemättä?

Kävin tänään Joensuussa 335 km lenkin, ja on se vaan hyvä auto ajaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ilmastoinnin kompuran vaihto?

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Kai tämänkin ikäisissä on painekytkin, joka katkaisee kompuran herätteen jos järjestelmä on liian tyhjä?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ilmastoinnin kompuran vaihto?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niinpä tietysti on. En ole järin perehtynyt ilmastoinnin toimintaperiaatteeseen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ilmastoinnin kompuran vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, ei kompura käynnisty kun painetta ei ole.
Kuivaimen luona olevat kytkimet (2 kpl) ohjaavat kompressoria ja keulan flektejä, niiden hinta on halvimmillaan muutaman euron kappale ja laadukkainakin merkkeinä vain noin kympin luokkaa.
En tiedä meneekö niitä usein rikki, kun sen verran vähän ilmastointeja 124:ssa on, mutta omaan vaihdan samalla nekin kun laitan uuden kuivaimen ja kennon. Niidenkin vaihtaminen kun edellyttää ilmastoinnin tyhjentämistä kylmäaineesta ja uudelleen täyttöä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ilmastoinnin kompuran vaihto?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ilmastoinnin kompressorin vaihto olikin yllättävän helppo juttu. 5 kpl 13 mm kannalla olevia pultteja.

Hihna ensin löysälle ja irti hihnapyörältä. Sitten putkilähtöpari irti kompuran takaa 13 mm pultilla. Sen jälkeen kompressori irti lohkosta neljällä 13 mm pultilla. Pystywebaston aiheuttaman tilanahtaudenntakia jouduin vaihtelemaan isoa ja pientä räikkää sekä lenkkiavainta pulttien irroituksessa. Porsas lähti paikaltaan alaspäin, mahtuen juuri letkujen ja jäähdyttimen välistä. Asennus päinvastaisesti ja pulttien kireys 23 +/-2,3 Nm 😉. Uuden kompuran mukana tuleva lähtöjen sokkolevy kannattaa irrottaa vasta kun kompura on lähellä lopullista sijaintiaan.
Uudessa kompurassa oli vanhasta poiketen yksi venttiili itse kompressorin päällä takaviistoon. Vanhassa oli lisäksi joku 6x10 mm sähkömutikka siinä päällä. Varaosanrojen mukaan vastaavuus kuitenkin ok. Katsotaan kun saa aineet sisään, toimiiko. Jossain kehotetaan paisuntaventtiilin vaihtoa samalla, mihin se perustuu?

Harmillista sinällään, että etupäästä, hihna paikallaan kierrosten mukaan kuuluva urina ei hävinnyt mihinkään. Hihna pois niin urina katoaa. Nyt siellä on vaihdettu laturi, kompura, vesipumppu ja kiristimen rulla. Tandempumppu ja kampura entistä. Pitää kai kääntää katse tandempumppuun. Saakohan siihen erikseen mitään laakeria?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ilmastoinnin kompuran vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mulla kans tulee ääntä ja tandemia epäilen myös. Minun tyhjäkäynnillä samalleen kuin kiristimen keinu ääntäisi mutta siitä ääni ei tule. Kokeileppas onko sun pumpussa pitkittäisvälystä. Mullon tallissa yx rikkonainen ja yx oletettavasti ehjä tandem. Rikkonaisessa ei ole päittäisvälystä lainkaan ja ehjässä on kuten on paikallaan olevassakin. Poikittaisvälystä ei ole ja kun käsin pyörittää ei mitään poikkeavaa ilmene.

En oikein keksi miksi pumppu ääntää. Painekello on ehjä kun laitoin uuden äskeen paikoilleen. Rikkonainen ehkä voisi aiheuttaa äänen jos kello on aivan täys öljyä niin silloin painevahti voisi käskeä pumppua lisäämään painetta mutta jos missään ei ole kaasutilaa ni silloin öljytilavuus joka paineen saa nousemaan ja laskemaan alle alarajan on todella pieni. Siitä periaatteessa voisi nopeatahtinen jurina tullakin.

Mullahan oli tuo painekello aivan täys öljyä.

Painekellohan on helppo koittaa onko ehjä. 22mm kiintoavaimella se lähtee kun tukee sitä venttiilikoneistoa. Ei riko niitä kumivaimentimia minkä varassa se on. Kun saa irti ni siitä ei saa tulla öljyä ruokalusikallista enempää. Ihan täynnä jos on niin täytyy ravistaa et lähtee tuleman. Ja vaimon sukkaneulepuikolla voi kans koittaa. Se ei saa mennä reiästä sisään paria senttiä enempää :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ilmastoinnin kompura vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kunnostus etenee. Ilmastoinnin täytön lähestyessä vaihdoin saman aamuna kuivaimen ja painekatkaisijan. Koska kompressorissa oli tarra että täytetty etukäteen 160 cm3 PAG46-öljyllä, valittiin pelkkä 950 cm3 R134-kylmäaineen täyttö. 160 cm3 on hieman tehtaan ohjeen yli. Ko. ohjeen mukaan tyhjän systeemin kuivaimen vaihdossa kuivaimeen täytyisi lisätä 10 cm3 kompresssoriöljyä. Sitä ei erikseen tehty, kun kokonaisöljymäärä kompressorissa oli tarpeeksi suuri. Hyvin puhaltaa joka tapauksesssa kylmää.

Painekytkin vaihdettuna.
IMG_20230810_122628.jpg

Tandempumppujen eroja ollaan selvitelty Jarin ja parin muun kanssa.

M103 coupessa ja 4Maticissa on pumppu 124 460 1580.
OM603:ssa 124 460 1680 tai 210 466 0801. Pumppu vaihtui 210-alkuiseen moottorinnrosta 3419 alkaen.

Olen tullut mm. Parts Infon ja käytännön tutkimuksen perusteella siihen tulokseen, että dieselien pumpuissa on pieniä vuosimallieroja. Ero ajoittuu todennäköisesti lähelle E-faceliftiä ja pumpun nron muuttumiseen 210-alkuiseksi. Pumpun rungon tehostinpuolen (takimmainen liukusiipipumppu) lähtö vaihtuu alhaalta ylös joka estää hydrauliikkapuolen (etummainen säteismäntäpumppu) banjoliittimen kiinnityksen 1580-pumppuun. Lisäksi ainakin tehostinpuolen jenka pumpun rungossa on pienempi kuin 1993 auton liitin. Kierre on sama mutta dieselin liittimet läpimitaltaan karvan liian suuret. 1580 bensan pumppu mahtuu kyllä paikalleen, mutta yhteet eivät sovi. Luulen, että vanhempi dieselin pumppu 1680 ei myöskään sovi autooni liittimien puolesta.

Täytyy nyt siis etsiä pumppua nro 210 466 0801 tai 0901, joiden pitäisi olla käypäiset. Niitä on käytetty lähes kaikissa 1993 saatavilla olevisssa 5- ja 6-sylinterisisä dieseleissä.

Vasemmalla 210-alkuinen pumppu v. 1993 ja oikealla bensan pumppu v. 1989.
IMG_20230809_215816(1).jpg
Tasonsäätöpuolen banjoliittimen kiinnitys jää auki tehostinlähdön sijainnin takia.
IMG_20230809_223304.jpg
Kaikesta huolimatta aion lähteä lasten kanssa autolla viikonloppureissulle Pohjois-Karjalaan :-).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin