Talvirengas keskustelua.
Talvirengas keskustelua.
Morjesta päivää. En tiedä uutena että tuliko oikeaan paikkaan tämä mutta minusta ei kuulu tuonne tekniikkaosioon.....
Elikkä pistetäähän vähän topikkia pystyyn mimmoisia nastarenkaita olette käyttäneet ja mistä porukka on tykännyt??
Itellä pitäisi tuohon w124 rönttään laittaa uuvet renkaat tulevaksi talveksi ja olen ajatellut nokian hakkepeliitta 7 tai joku michelin ??? ja vakio koossa
Eli pitäisi hyvät pitävät ja kohtuu kestävät renkaat saada alle kun kilometrejä tulee paljon talvessakin......
Laittakaahan omia mielipiteitä kyseisistä renkaista ja mitä itse suosittelette??
Elikkä pistetäähän vähän topikkia pystyyn mimmoisia nastarenkaita olette käyttäneet ja mistä porukka on tykännyt??
Itellä pitäisi tuohon w124 rönttään laittaa uuvet renkaat tulevaksi talveksi ja olen ajatellut nokian hakkepeliitta 7 tai joku michelin ??? ja vakio koossa
Eli pitäisi hyvät pitävät ja kohtuu kestävät renkaat saada alle kun kilometrejä tulee paljon talvessakin......
Laittakaahan omia mielipiteitä kyseisistä renkaista ja mitä itse suosittelette??
Re: Talvirengas keskustelua.
124:sta en osaa kommentoida, 211:ssa on talvirenkaina ContiIceContactit (koko 225/50R17), eikä valittamista. Yhden talven ovat pyörineet, kilometrejä vajaa 10tkm, eivät ole juurikaan kuluneet.tyhtis kirjoitti:Morjesta päivää. En tiedä uutena että tuliko oikeaan paikkaan tämä mutta minusta ei kuulu tuonne tekniikkaosioon.....
Elikkä pistetäähän vähän topikkia pystyyn mimmoisia nastarenkaita olette käyttäneet ja mistä porukka on tykännyt??
Itellä pitäisi tuohon w124 rönttään laittaa uuvet renkaat tulevaksi talveksi ja olen ajatellut nokian hakkepeliitta 7 tai joku michelin ??? ja vakio koossa
Eli pitäisi hyvät pitävät ja kohtuu kestävät renkaat saada alle kun kilometrejä tulee paljon talvessakin......
Laittakaahan omia mielipiteitä kyseisistä renkaista ja mitä itse suosittelette??
e: onhan nuo kuitenkin olleet jo kaksi talvea, yhteensä n. 20tkm
Viimeksi muokannut tj86430, Pe 17.08.2012 07:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Talvirengas keskustelua.
Ostin viimetalvena Continentaalin testivoittajat lankkuun vakio kokoisena ja toisia Conteja en osta Huono pito ja vetelee urissa.
Re: Talvirengas keskustelua.
ei ole kuin yksi talvirengas nokian hakkapeliitta jo v.1934
Re: Talvirengas keskustelua.
Mun mielestä riippuu vähän millä koneella on. Jos on painava kone, esim 300D/DT niin suosittelen laittamaan 205/60/15 renkaat. 195/65/15 on vähän liian lötkö talvirenkaana. Jos 4/5 kone niin vakiokoko menee hyvin. Ja nastat.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Re: Talvirengas keskustelua.
Omassa C-mersussa ollut kaksi talvea Hakka 7 - renkaat, vakiokoossa. Olen ollut tyytyväinen kulumiskestävyyteen ja pitoon.
- Artsi -
- Artsi -
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Talvirengas keskustelua.
Hakkapeliitta 7 ollut möhkön alla nyt 2 talvea, hyvä rengas.
Kalliit olivat kun möhkö vaati 235/55R17 koon.
Kaikki nastat tallella, vaikka välillä vähän tulee prässättyä.....
Kalliit olivat kun möhkö vaati 235/55R17 koon.
Kaikki nastat tallella, vaikka välillä vähän tulee prässättyä.....
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Talvirengas keskustelua.
Noniin tämä hommahan päättyi sitten ihan hyvin kun olen noita hakkapeliitta 7 katellu ja kilpailuttanu kuitenkaa mikkää kalliit minusta ole kun kehuvat hyviksi renkaiksi.....
Eli pitää moiset hommata rönttään ja vakiokoossa........ Kiitän ja kumarran vastauksista
Eli pitää moiset hommata rönttään ja vakiokoossa........ Kiitän ja kumarran vastauksista
Re: Talvirengas keskustelua.
Mulla on kokemusta Nokian ja Continentalin renkaista eri vehkeiden alla ja täytyy kyllä sanoa että olen todella pettynyt ainakin Continentalin kitkarenkaisiin. Continentalin kitkoja olen kokenut W212 E250CDI:ssä. 190E:ssä ja Mazda 3:ssa mulla on ollut alla Nokian Hakkapeliitta R:t eli kitkarenkaat ja molempiin olivat aivan hyvät. Nykyiseen autoon laitan sitten nasta- tai kitkarenkaat riippuen hieman mitä sattuu edukkaasti löytymään. Kitkarenkailla on huomattavasti mielekkäämpi ajella, ei tarvitse kuunnella nastojen ropinaa
Yhden talven ajetut 185/65-15 Hakkapeliitta R:t olisi tällä hetkellä ylimääräisenä kun tuon 190E:n myin. Myyntipuolella ilmoitus jos sattuu kiinnostamaan.
Nastarenkaat kestävät kulutusta väkisinkin paremmin kuin kitkarenkaat. Kitkarenkaissa käytetään hyvin pehmeää kumiseosta pidon takaamiseksi kylmissä ja talvisissa olosuhteissa.
Yhden talven ajetut 185/65-15 Hakkapeliitta R:t olisi tällä hetkellä ylimääräisenä kun tuon 190E:n myin. Myyntipuolella ilmoitus jos sattuu kiinnostamaan.
Nastarenkaat kestävät kulutusta väkisinkin paremmin kuin kitkarenkaat. Kitkarenkaissa käytetään hyvin pehmeää kumiseosta pidon takaamiseksi kylmissä ja talvisissa olosuhteissa.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: Talvirengas keskustelua.
Kyyllä minä pysyn noissa "oikeissa" talvirenkaissa eli nastat laitan alle täälä lapissa ja paljon liikun korvessa niin pidän että nuo nastat on paremmat... tiiä sitten onko vain vainoharhaisuutta vai mitä mutta jotenki turvallinen olo kun 200d tutusti raksuttaa keulassa ja nastat rapisee alla
Pitää tässä käyrä marraskuusa jossain välissä hakemassa nuo hakkapelliitat rönttään alle niin saapi ajella talven menemään ja ehkä kaksikin..... kuitenkin yli 20thkm tulee talveen ajoa mutta mahd myöhään vaihan nastat alle ja mahd aikasin poies muutenkin ajelen urien vieressä jos mahdollista......
Pitää tässä käyrä marraskuusa jossain välissä hakemassa nuo hakkapelliitat rönttään alle niin saapi ajella talven menemään ja ehkä kaksikin..... kuitenkin yli 20thkm tulee talveen ajoa mutta mahd myöhään vaihan nastat alle ja mahd aikasin poies muutenkin ajelen urien vieressä jos mahdollista......
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Talvirengas keskustelua.
Pitää hankkia semmoinen auto johon ei rapinat kuulu.Kakemake kirjoitti:Kitkarenkailla on huomattavasti mielekkäämpi ajella, ei tarvitse kuunnella nastojen ropinaa
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Talvirengas keskustelua.
Niin, tai sellaset nastarenkaat, jotka ei rapise. Kokeilkaapa Michelin X Ice North:eja. Minäkin kokeilin ja muita talvirenkaita ei enää tule. Ominaisuudet vähintään yhtä hyvät, kuin paljon kehutussa Nokiassa, ovat vaan ihan älyttömän paljon hiljaisemmat.Jari Nysten kirjoitti:Pitää hankkia semmoinen auto johon ei rapinat kuulu.Kakemake kirjoitti:Kitkarenkailla on huomattavasti mielekkäämpi ajella, ei tarvitse kuunnella nastojen ropinaa
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Talvirengas keskustelua.
onkos jollain kokemuksia Nangkang SV-1 nordic kitkarenkaista ? pärjänny testeissä ihan hyvin, miettinyt pitäiskö hankkia ne 17" koossa...
Re: Talvirengas keskustelua.
Mulla on kanssa CLK:ssa X-icet. Kuulee muiden autojen nastan ropinat sisälle, omista ei kuulu kuin vaimeaa rengasjurinaa.Pakardinen kirjoitti:Niin, tai sellaset nastarenkaat, jotka ei rapise. Kokeilkaapa Michelin X Ice North:eja. Minäkin kokeilin ja muita talvirenkaita ei enää tule. Ominaisuudet vähintään yhtä hyvät, kuin paljon kehutussa Nokiassa, ovat vaan ihan älyttömän paljon hiljaisemmat.Jari Nysten kirjoitti:Pitää hankkia semmoinen auto johon ei rapinat kuulu.Kakemake kirjoitti:Kitkarenkailla on huomattavasti mielekkäämpi ajella, ei tarvitse kuunnella nastojen ropinaa
Daimler konsernin nykyiset tai menneet menopelit:
CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96
CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96
Re: Talvirengas keskustelua.
nordman 5 (hakkapeliitta 5) nastarenkaat itellä käyttiksessä.. hyvin vissiin testeiski pärjänneet.. hyvät ja hiljaiset renkaat, tais olla 330€ 15" setti..
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi
käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi
käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Re: Talvirengas keskustelua.
Nyt sellanen auto on hankittu . Tai oikeammin 2½ vuotta takaperin mutta nyt laitoin Hankook Winter iPike RS natsarenkaat. Ei ropise ei sitten yhtään. Muutenkin hiljaiset. Katsotaan keväällä että pysyikö nastat kiinni.Pakardinen kirjoitti:Niin, tai sellaset nastarenkaat, jotka ei rapise. Kokeilkaapa Michelin X Ice North:eja. Minäkin kokeilin ja muita talvirenkaita ei enää tule. Ominaisuudet vähintään yhtä hyvät, kuin paljon kehutussa Nokiassa, ovat vaan ihan älyttömän paljon hiljaisemmat.Jari Nysten kirjoitti:Pitää hankkia semmoinen auto johon ei rapinat kuulu.Kakemake kirjoitti:Kitkarenkailla on huomattavasti mielekkäämpi ajella, ei tarvitse kuunnella nastojen ropinaa
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: Talvirengas keskustelua.
Sedanissa on ipiket olleet toista talvea ja hyvin niillä pärjää eikä ole nastat irronneet.
Farkkuun ostin hakkapeliitta 8 vaikka paikallisessa mersuliikkeessä sanottiin, että ihmiset ovat valittaneet kovasta rapinasta. Mulla nuo on hiljaiset, mistä lie johtuu.
Farkkuun ostin hakkapeliitta 8 vaikka paikallisessa mersuliikkeessä sanottiin, että ihmiset ovat valittaneet kovasta rapinasta. Mulla nuo on hiljaiset, mistä lie johtuu.
Re: Talvirengas keskustelua.
Tollaset Hankookin ipiket tuli kanssa S203:seen oikein typpitäytettynä, kun piti äkkiä saada uudet renkaat Hakkapelitta nelosen runkovian vuoksi (taas kerran Hakkapeliitta 4 petti). Ehti korealaiset alle viikon olla alla ja nyt sitten auto menikin lunastukseen, mutta vika oli ratin ja penkin välissä (vaimo) eikä renkaissa. Onneksi sain sovittua, että pidän pyörät itselläni ja laitan toiset alle ennen AVK:lle hinausta.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Talvirengas keskustelua.
Goodyear / Sava nastarenkaat (+myös kesä) ovat toimineet hyvin jo vuosikaudet. Kestävät, laadukkaat ja eivät ole kalleinpia.
Pysyy nastat kiinni, eikä ole poikkeavaa melua. Pidon kanssa ei ole ollut ongelmia. Vuodessa 50tkm tai enemmän => oliskos talvirenkailla 15-20tkm.
Ei ole tarvinnut länkyttää takuujuttuja, mitä ei saatu (Michelin, Nokia), kun nastat ei pysy kiinni tai renkaat räjähtelevät tai repeytyvät.
Nangkangkin kitkoista kertoivat, että toimii katumaasturin alla, ainakin uutena, lämpötiloissa +5. . .-10, normaali talvikeli. Pelittää kuulemma kaupungissa ja maantiellä. Ei omaa kokemusta. Mutta uskaltaisin kokeilla, jos ei tarvitse nastarenkaita.
Pysyy nastat kiinni, eikä ole poikkeavaa melua. Pidon kanssa ei ole ollut ongelmia. Vuodessa 50tkm tai enemmän => oliskos talvirenkailla 15-20tkm.
Ei ole tarvinnut länkyttää takuujuttuja, mitä ei saatu (Michelin, Nokia), kun nastat ei pysy kiinni tai renkaat räjähtelevät tai repeytyvät.
Nangkangkin kitkoista kertoivat, että toimii katumaasturin alla, ainakin uutena, lämpötiloissa +5. . .-10, normaali talvikeli. Pelittää kuulemma kaupungissa ja maantiellä. Ei omaa kokemusta. Mutta uskaltaisin kokeilla, jos ei tarvitse nastarenkaita.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Talvirengas keskustelua.
Tiedä sitten oliko huonoa tuuria, väärin säilytetyt renkaat vai kokonaan susierä, mutta Hakkapeliitta 8 ei toiminut ollenkaan.
Ostin uudet Hakka 8:t (225/55 R17 101T XL) ja jouduin käymään sen jälkeen neljästi Euromasterilla. Parinkymmenen kilsan ajon jälkeen auto hakkasi ja tärisi niin että ylähampaista putosi paikat. Seuraavana päivänä tasapainotettiin uudelleen molemmat eturenkaat. Ei auttanut, ja sitten vaihdettiin uudet eturenkaat ja mitattiin ja tarkistettiin vanteet. Auttoi noin 20 km jonka jälkeen auto tutisi jo takaakin. Sitten vaihdettiin kaikki neljä rengasta uuteen ja mitattiin ja tarkistettin uudelleen vanteet. Taas kaikki hyvin muutaman kilometrin ja eikun tutisten takaisin.
Lopulta alle tuli Continentalit (IceContact HD 225/55 R17 101T XL) ja nyt noin 800 km ajettuna ei mitään tärinävaivaa. Renkaat ovat hiljaiset ja pito tuntuu erinomaiselta.
Kumma homma. Edelliset H7:t palvelivat auton alla todella hyvin kunnes molemmista takarenkaista paukkui alkutalvesta vöitä poikki varmaan vanhuuttaan. Ajattelin että samassa hyvässä merkissä pysytään, mutta eipä onnistunut.
Ostin uudet Hakka 8:t (225/55 R17 101T XL) ja jouduin käymään sen jälkeen neljästi Euromasterilla. Parinkymmenen kilsan ajon jälkeen auto hakkasi ja tärisi niin että ylähampaista putosi paikat. Seuraavana päivänä tasapainotettiin uudelleen molemmat eturenkaat. Ei auttanut, ja sitten vaihdettiin uudet eturenkaat ja mitattiin ja tarkistettiin vanteet. Auttoi noin 20 km jonka jälkeen auto tutisi jo takaakin. Sitten vaihdettiin kaikki neljä rengasta uuteen ja mitattiin ja tarkistettin uudelleen vanteet. Taas kaikki hyvin muutaman kilometrin ja eikun tutisten takaisin.
Lopulta alle tuli Continentalit (IceContact HD 225/55 R17 101T XL) ja nyt noin 800 km ajettuna ei mitään tärinävaivaa. Renkaat ovat hiljaiset ja pito tuntuu erinomaiselta.
Kumma homma. Edelliset H7:t palvelivat auton alla todella hyvin kunnes molemmista takarenkaista paukkui alkutalvesta vöitä poikki varmaan vanhuuttaan. Ajattelin että samassa hyvässä merkissä pysytään, mutta eipä onnistunut.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: Talvirengas keskustelua.
Helmikuussa 2013 tuli laitettua Nokian Hakka R kitkat 225/55-16 koossa S211 alle. Nyt noilla kitkoilla on tullu ajettua n.25000km ja pinta kulunu 2-3mm edestä että takaa. Ei ole ollu valittamista lainkaan! Pito loistava edelleenki ja rengasmelu olematon. Huomattavasti kevyemmin rullaavatki kuin 245/40-18 kesäkumit. Nastoja en kyllä enää laita. Sen verta mukavat kitka renkaat on! Ens talveks sit uudet kitkat; Nokian, GY tai Conti.
95% kilometreistä on kertynyt Oulun yläpuolella. Rengaspaineet 2,8-3,0bar ja kulmat säädetty kohalleen.
95% kilometreistä on kertynyt Oulun yläpuolella. Rengaspaineet 2,8-3,0bar ja kulmat säädetty kohalleen.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Re: Talvirengas keskustelua.
Jotain renkaissa varmaan on ollu kun erimerkkiset on laakista jääneet pyörimään ilman tärinöitä. Mutta ei olis ekakerta kun rengas ei mene kunnolla vanteelle vaan menee vasta kun on ajanu jonkin aikaa. Mullahan kävi Good Yerarin kesäkumeilla just noin mutta uusi tasapainoitus ilman renkaan ottamista pois vanteilta ja sit ei enää ongelmia.pforsell kirjoitti:Tiedä sitten oliko huonoa tuuria, väärin säilytetyt renkaat vai kokonaan susierä, mutta Hakkapeliitta 8 ei toiminut ollenkaan.
Ostin uudet Hakka 8:t (225/55 R17 101T XL) ja jouduin käymään sen jälkeen neljästi Euromasterilla. Parinkymmenen kilsan ajon jälkeen auto hakkasi ja tärisi niin että ylähampaista putosi paikat. Seuraavana päivänä tasapainotettiin uudelleen molemmat eturenkaat. Ei auttanut, ja sitten vaihdettiin uudet eturenkaat ja mitattiin ja tarkistettiin vanteet. Auttoi noin 20 km jonka jälkeen auto tutisi jo takaakin. Sitten vaihdettiin kaikki neljä rengasta uuteen ja mitattiin ja tarkistettin uudelleen vanteet. Taas kaikki hyvin muutaman kilometrin ja eikun tutisten takaisin.
Lopulta alle tuli Continentalit (IceContact HD 225/55 R17 101T XL) ja nyt noin 800 km ajettuna ei mitään tärinävaivaa. Renkaat ovat hiljaiset ja pito tuntuu erinomaiselta.
Kumma homma. Edelliset H7:t palvelivat auton alla todella hyvin kunnes molemmista takarenkaista paukkui alkutalvesta vöitä poikki varmaan vanhuuttaan. Ajattelin että samassa hyvässä merkissä pysytään, mutta eipä onnistunut.
Mullon nuo HKPL8 195/65/15 koossa ja ehkä parhaat renkaat mitä mullon ikinä ollu. Continenttaalin nastoista on taas huonot kokemukset. Nyt on pihassa toinenkin 124:nen jossa Contin renkaista puuttuu nastoja että ei ollu poikkeus tuo vaimonkulkineessa käyny nastakato. Toiset on 15" ja toiset 16". Ikinä en enää continentaaleja laita.
Kait tuossa km määrässä on yx nolla liikaa jos vain 2-3mm renkaat on kulunu?tenzo kirjoitti:Helmikuussa 2013 tuli laitettua Nokian Hakka R kitkat 225/55-16 koossa S211 alle. Nyt noilla kitkoilla on tullu ajettua n.25000km ja pinta kulunu 2-3mm edestä että takaa.
Re: Talvirengas keskustelua.
Eihän ne talvirenkaat paljon kulu, jos ajaa pääasiassa lumisilla teillä.Jari Ke kirjoitti: Kait tuossa km määrässä on yx nolla liikaa jos vain 2-3mm renkaat on kulunu?
Minulla on nyt talvirenkailla (Continental, nastat tosin) takana 47500km, eikä ne ole lähelläkään vaihtokunnossa (yksi on kyllä uusittu hajoamisen takia, joten sillä on 12166km vähemmän).
Re: Talvirengas keskustelua.
Kyllä 2-3mm kulunut ja kuten kirjoitin niin pohjoisessa mersu liikkuu. Täällä tiet normaalisti lumisia ja jäisiä. Niin mihin ne siloin kuluisivat?tj86430 kirjoitti:Jari Ke kirjoitti: Kait tuossa km määrässä on yx nolla liikaa jos vain 2-3mm renkaat on kulunu?
Viimeksi muokannut tenzo, Ke 31.12.2014 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Re: Talvirengas keskustelua.
Kommentti oli varmaankin enemmän Jari Ke:lle kuin minulle, vaikka lainausten perusteella voisi päätellä toisinkintenzo kirjoitti:Kyllä 2-3mm kulunut ja kuten kirjoitin niin pohjoisessa mersu liikkuu. Täällä tiet normaalisti lumisia ja jäisiä. Niin mihin ne siloin kuluisivat?tj86430 kirjoitti:Eihän ne talvirenkaat paljon kulu, jos ajaa pääasiassa lumisilla teillä.Jari Ke kirjoitti: Kait tuossa km määrässä on yx nolla liikaa jos vain 2-3mm renkaat on kulunu?
Minulla on nyt talvirenkailla (Continental, nastat tosin) takana 47500km, eikä ne ole lähelläkään vaihtokunnossa (yksi on kyllä uusittu hajoamisen takia, joten sillä on 12166km vähemmän).
Re: Talvirengas keskustelua.
Juu! Puhelimella ku sählää... edittiä!tj86430 kirjoitti:Kommentti oli varmaankin enemmän Jari Ke:lle kuin minulle, vaikka lainausten perusteella voisi päätellä toisinkintenzo kirjoitti:Kyllä 2-3mm kulunut ja kuten kirjoitin niin pohjoisessa mersu liikkuu. Täällä tiet normaalisti lumisia ja jäisiä. Niin mihin ne siloin kuluisivat?tj86430 kirjoitti:Eihän ne talvirenkaat paljon kulu, jos ajaa pääasiassa lumisilla teillä.Jari Ke kirjoitti: Kait tuossa km määrässä on yx nolla liikaa jos vain 2-3mm renkaat on kulunu?
Minulla on nyt talvirenkailla (Continental, nastat tosin) takana 47500km, eikä ne ole lähelläkään vaihtokunnossa (yksi on kyllä uusittu hajoamisen takia, joten sillä on 12166km vähemmän).
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Re: Talvirengas keskustelua.
No ei siinä mitään hyvä vaan jos ei juuri kulu ja pitää ja toimii moitteetta.
HKPL:n kitkoista on mullakin hyviä kokemksia tosin muutaman vuoden takaa ja ei ittellä mutta kokeiltiin kiihdytystä ja jarrutusta 200D lankuilla toisessa testivoittaja Good Yearin nastat ja toisessa nuo kitkat. Ei uskoisi tulosta jos ei itte olis ollu ajamassa vajaan 10 pakkasasteen kelissä mutta se siitä.
HKPL:n kitkoista on mullakin hyviä kokemksia tosin muutaman vuoden takaa ja ei ittellä mutta kokeiltiin kiihdytystä ja jarrutusta 200D lankuilla toisessa testivoittaja Good Yearin nastat ja toisessa nuo kitkat. Ei uskoisi tulosta jos ei itte olis ollu ajamassa vajaan 10 pakkasasteen kelissä mutta se siitä.
Re: Talvirengas keskustelua.
Pari vuotta olen käyttänyt e270cdi -04 205/65/16 103T-107 Hakka C Van nastarenkaita.
Hyvää:
+ Pakkaskelillä, lunta ja jäätä, on hyvä pito (varmaan muillakin renkailla on)
+ Plussakelillä, jolloin on peilikirkas jää, niin pito on hyvä. Nastat puree hyvin.
+ Maavaraa tulee kivasti lisää.
+ Stadissa pörrätessä hidasteet eivät iske niin rajusti ohjaukseen korkean profiilin tähden. Nivelten vaihtoväli 3x. Maanteillä asfalttien rikkoumat eivät tunnu missään.
+ Motarilla, sohjoisella kelillä jossa on löysää lunta paljon, auto kulkee tosi hyvin ja pito on hyvä.
+ Kestävät, eivät juurikaan kulu, ja nastatkin pysyvät hyvin kiinni.
Huonoa:
- Talvikelillä, lämpötilan ollessa nollan molemmilla puolin, etenkin plussan, jos lunta on jään päällä, niin autolla jää tuon tuosta kiinni. Jarrutuspito on onneton. Pihasta kun lähtee mäkeä ylös, niin ei ole pitoa. Ainoa ratkaisu on ollut laskea renkaiden paineet reilusti. Tällöin pito paranee paljon, mutta silti ollaan kaukana hyvästä pidosta.
- 80/100 km/h kuivalla asfaltilla humina on kovahko, eli kabiiniin tulee ääntä, mutta takapenkillä on hiljaisempaa.
- Talvisin, nippa nappa plussakelin aikaan, auto luisuu mutkiin, ESP ahkeroi, tekee parhaansa ja oikaisee auton. On muuten hyvä tuo ESP! Tosin kun tuntee rajat, niin autolla on kiva ajaa talvella.
- Rullattavuus on huono.
Johtopäätös:
Ed. rengas on hyvä pakkaskeleillä. Kevätkeleillä, jossa aurinko lämmittää lunta tai kun lumesta voi tehdä lumiukkoja, niin pito on huono ellei peräti surkea. Lamellit täyttyvät lumesta ja renkaan pinnalle tulee sileähkö luminen pinta. Varmaan siksi, koska rengas on kovempi ja lamellit eivät anna periksi. Eivät sitten yhtään.
Seuvaavat renkaat ovat 215/65/16 suvilaiset. Ne ovat viimeisin tuon kokoiset joita voi autoon laittaa. TL-asetuksen mukaan. Toisaalta houkuttaa misukoiden orkkis koot. Ne kun ovat hiljaiset. Tai sitten pitää hankkia nelimatikki. Ei tarvi montaa kerta jäädä kiinni talvella, kun katuu miksei ole hankkinut nelivetolaista.
Alun perin hankin ed. kaltaiset renkaat siksi, koska tarvin maavaraa lisää. Enää ei mökkitiellä kivi ole raapinut pohjaa.
Hyvää:
+ Pakkaskelillä, lunta ja jäätä, on hyvä pito (varmaan muillakin renkailla on)
+ Plussakelillä, jolloin on peilikirkas jää, niin pito on hyvä. Nastat puree hyvin.
+ Maavaraa tulee kivasti lisää.
+ Stadissa pörrätessä hidasteet eivät iske niin rajusti ohjaukseen korkean profiilin tähden. Nivelten vaihtoväli 3x. Maanteillä asfalttien rikkoumat eivät tunnu missään.
+ Motarilla, sohjoisella kelillä jossa on löysää lunta paljon, auto kulkee tosi hyvin ja pito on hyvä.
+ Kestävät, eivät juurikaan kulu, ja nastatkin pysyvät hyvin kiinni.
Huonoa:
- Talvikelillä, lämpötilan ollessa nollan molemmilla puolin, etenkin plussan, jos lunta on jään päällä, niin autolla jää tuon tuosta kiinni. Jarrutuspito on onneton. Pihasta kun lähtee mäkeä ylös, niin ei ole pitoa. Ainoa ratkaisu on ollut laskea renkaiden paineet reilusti. Tällöin pito paranee paljon, mutta silti ollaan kaukana hyvästä pidosta.
- 80/100 km/h kuivalla asfaltilla humina on kovahko, eli kabiiniin tulee ääntä, mutta takapenkillä on hiljaisempaa.
- Talvisin, nippa nappa plussakelin aikaan, auto luisuu mutkiin, ESP ahkeroi, tekee parhaansa ja oikaisee auton. On muuten hyvä tuo ESP! Tosin kun tuntee rajat, niin autolla on kiva ajaa talvella.
- Rullattavuus on huono.
Johtopäätös:
Ed. rengas on hyvä pakkaskeleillä. Kevätkeleillä, jossa aurinko lämmittää lunta tai kun lumesta voi tehdä lumiukkoja, niin pito on huono ellei peräti surkea. Lamellit täyttyvät lumesta ja renkaan pinnalle tulee sileähkö luminen pinta. Varmaan siksi, koska rengas on kovempi ja lamellit eivät anna periksi. Eivät sitten yhtään.
Seuvaavat renkaat ovat 215/65/16 suvilaiset. Ne ovat viimeisin tuon kokoiset joita voi autoon laittaa. TL-asetuksen mukaan. Toisaalta houkuttaa misukoiden orkkis koot. Ne kun ovat hiljaiset. Tai sitten pitää hankkia nelimatikki. Ei tarvi montaa kerta jäädä kiinni talvella, kun katuu miksei ole hankkinut nelivetolaista.
Alun perin hankin ed. kaltaiset renkaat siksi, koska tarvin maavaraa lisää. Enää ei mökkitiellä kivi ole raapinut pohjaa.
Re: Talvirengas keskustelua.
Omat kokemukset:
continental hyvä jarrrutuksessa ja hiljaset, muuten huonot.. (malli en muista tai olen laiska etsimään kyseistä mallia)...
Nokian hk4 ihan ok, mielestäni paremmat kuin continentalit....
Nokian hk7 (takana nyt) ei valittamista ei oikeastaan mitään moitittavaa...
Hankook (paljon kokemusta) pito korkeintaan hk4 luokkaan, mutta epäilen että parempi kuin continental. EN TYKKÄÄ...
Michelin x-Ice nastarenkaat tuli aikoinaan autoon continentallin jälkeen ja ero oli erittäin iso, Huippu renkaat! Oli autossa 4v ja toimi hyvin kaikkina vuosina, meni auton mukana.. Itse tilaisin nämä jos joutuisin rengas kauppaan....
Uusia Halaparenkaita (mirella tai joku tuollanen merkki) sain koittaa ja ne oli ihnan yllättävän hyvia vois verrata todellaliukkaalla hankookkiin (tuli koitettaua kumpaakin samalla kelillä)..
Aiheeseen ei kuulu mut isän osti rengashuollosta 17" tuumaset Bridgestonet 900e(pelkät renkaat), ja oli todella huonot ajaa, renkaat ei meinannu pysyä tasapainossa (asennettiin uusille vanteille). Takapäässä kulu nopeasti, todella surkea maku jäi niistä.. Tilalle tuli musitaakseni Barum (ehkä kormoran) ja auto muuttu todella paljon (hinta oli n400e), eli aina ei rahalla saa hyvää jos perstuntumalla pitää arvostella..
continental hyvä jarrrutuksessa ja hiljaset, muuten huonot.. (malli en muista tai olen laiska etsimään kyseistä mallia)...
Nokian hk4 ihan ok, mielestäni paremmat kuin continentalit....
Nokian hk7 (takana nyt) ei valittamista ei oikeastaan mitään moitittavaa...
Hankook (paljon kokemusta) pito korkeintaan hk4 luokkaan, mutta epäilen että parempi kuin continental. EN TYKKÄÄ...
Michelin x-Ice nastarenkaat tuli aikoinaan autoon continentallin jälkeen ja ero oli erittäin iso, Huippu renkaat! Oli autossa 4v ja toimi hyvin kaikkina vuosina, meni auton mukana.. Itse tilaisin nämä jos joutuisin rengas kauppaan....
Uusia Halaparenkaita (mirella tai joku tuollanen merkki) sain koittaa ja ne oli ihnan yllättävän hyvia vois verrata todellaliukkaalla hankookkiin (tuli koitettaua kumpaakin samalla kelillä)..
Aiheeseen ei kuulu mut isän osti rengashuollosta 17" tuumaset Bridgestonet 900e(pelkät renkaat), ja oli todella huonot ajaa, renkaat ei meinannu pysyä tasapainossa (asennettiin uusille vanteille). Takapäässä kulu nopeasti, todella surkea maku jäi niistä.. Tilalle tuli musitaakseni Barum (ehkä kormoran) ja auto muuttu todella paljon (hinta oli n400e), eli aina ei rahalla saa hyvää jos perstuntumalla pitää arvostella..
Re: Talvirengas keskustelua.
Tuoreet saksasta tilatut Nankang SW-7 nastat mersun alla ja olen ollut tyytyväinen. Tajusin vasta oston jälkeen lukea rengastestejä ja kauhulla odotin mitä tulikaan ostettua. Pelko oli turha sillä yllättävän hyvin ovat toimineet jäällä ja paksussa lumessakin. Negatiivnen piirre on melko voimakas melu. Varmasti parempiakin on mutta melko pienellä rahalla sai tuliterät nastat alle jolla itse ainakin selviän ihan hyvin. Paljon liukkaampiakin talvirenkaita on ollut auton alla.epk kirjoitti:onkos jollain kokemuksia Nangkang SV-1 nordic kitkarenkaista ? pärjänny testeissä ihan hyvin, miettinyt pitäiskö hankkia ne 17" koossa...
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.